Maar klinkt meestal (niet altijd) wat minder dat die met 6 snaren.quote:Op donderdag 20 mei 2010 11:58 schreef Wii-Style het volgende:
Wtf. Nu ben ik in de war.
De F akkoord met 4 snaren is in ieder geval best makkelijk.
Kan ik me wel voorstellen. Die van 5 snaren heb ik geprobeerd zojuist. Als ik dan van F naar A schakel, is het makkelijker dan wanneer ik de 4 snarige F doe.quote:Op donderdag 20 mei 2010 16:07 schreef Ayca het volgende:
Ik vind die van 6 snaren makkelijker (dat is toch gewoon de 'echte' F?) dan die van 4/5
Noten leren lezenquote:Op vrijdag 21 mei 2010 22:06 schreef Lespaulspelert het volgende:
Kan iemand mij uitleggen hoe je bladmuziek op je gitaar speelt,
Welke toonsoort bedoel je denk ik. Dat moet je horen. Pak je gitaar en zoek net zolang de noot die je het hele nummer lang kunt aanslaan.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 22:06 schreef Lespaulspelert het volgende:
en hoe je hoort in welke noot welk lied is geschreven,
Dat is vaak mineur of majeur. Dus in plaats van de noot aanslaan, kun je proberen of een mineurakkoord met diezelfde toon als grondtoon aan te slaan of een majeurakkoord. Denk je, goh wat lelijk, dan is het die andere.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 22:06 schreef Lespaulspelert het volgende:
en welke schaal daarbij hoort?
Kwestie van de toonladder harmoniseren. Heb je een nummer in A majeur, dan gebruik je de A majeur toonladder: A B C# D E F# G# A. Alle (diatonische) akkoorden in A majeur bevatten deze noten, dusquote:Op vrijdag 21 mei 2010 22:06 schreef Lespaulspelert het volgende:
En welke schaal wat is, en welke akkoorden daar bij horen?
Ja, en dan? Noten op een piano zijn makkelijker in te zien dan op een gitaar.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 22:58 schreef starla het volgende:
[..]
Noten leren lezen
[..]
Welke toonsoort bedoel je denk ik. Dat moet je horen. Pak je gitaar en zoek net zolang de noot die je het hele nummer lang kunt aanslaan.
[..]
Dat is vaak mineur of majeur. Dus in plaats van de noot aanslaan, kun je proberen of een mineurakkoord met diezelfde toon als grondtoon aan te slaan of een majeurakkoord. Denk je, goh wat lelijk, dan is het die andere.
[..]
Kwestie van de toonladder harmoniseren. Heb je een nummer in A majeur, dan gebruik je de A majeur toonladder: A B C# D E F# G# A. Alle (diatonische) akkoorden in A majeur bevatten deze noten, dus
A C# E (A majeur)
B D F# (B mineur)
C# E G# (C#mineur)
etc
Als je barré A speelt is het nog veel makkelijker om van F naar A te switchen.quote:Op donderdag 20 mei 2010 16:25 schreef Wii-Style het volgende:
[..]
Kan ik me wel voorstellen. Die van 5 snaren heb ik geprobeerd zojuist. Als ik dan van F naar A schakel, is het makkelijker dan wanneer ik de 4 snarige F doe.
Niet als je noten hebt leren lezen op de gitaar.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 23:51 schreef Lespaulspelert het volgende:
Noten op een piano zijn makkelijker in te zien dan op een gitaar.
Nee hoor, veel gitaristen spelen vanaf tabs.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 23:51 schreef Lespaulspelert het volgende:
Dat is de enigste oplossing? .
Nou, dat heb ik toch gedaan? Harmoniseren betekent niets anders dan akkoorden maken van tonen die in een toonladder zitten. Toonladder zoek je maar op, dat is zo basic, daar heb je google voor. Diatonisch wil zeggen dat je door middel van het harmoniseren akkoorden maakt die de tonen bevatten van de desbetreffende toonladder. Dus weer A majeur als voorbeeld, daar zit een D majeur akkoord in (DF#A). De D majeur noem je diatonisch (want D, F# en A zitten allen in de A majeur toonladder). Je kunt ook -bij wijze van de boel een beetje interessanter te maken- een D mineur spelen, terwijl je nummer gewoon in A majeur staat geschreven. Dit is dan niet diatonisch. Dat soort akkoorden noem je ook wel borrowed chords, dus geleend vanuit andere toonladders. De D mineur zou je kunnen beschouwen als geleend vanuit de A mineur. Dit soort borrowed chords vanuit de parallele mineur/majeur (A mineur/majeur) zie je veel.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 23:51 schreef Lespaulspelert het volgende:
Harmoniseren, toonladder, diatonisch, wat?
Kun je dat nader toelichten?
Gitaar-bladmuziek leren lezenquote:Op vrijdag 21 mei 2010 22:06 schreef Lespaulspelert het volgende:
Kan iemand mij uitleggen hoe je bladmuziek op je gitaar speelt, en hoe je hoort in welke noot welk lied is geschreven, en welke schaal daarbij hoort? En welke schaal wat is, en welke akkoorden daar bij horen?
Jaquote:Op maandag 7 juni 2010 16:58 schreef acidd91 het volgende:
De tip is oefenen, oefenen, oefenen.. tot je vingers bloeden
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |