abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 27 april 2010 @ 13:51:56 #51
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_80765243
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 11:44 schreef TheJewishGuy het volgende:

[..]

Omdat de conceptie van een initiator van de structuur achter de wereld veel aanhangers vind onder onze wereldbevolking, wat het niet automatisch valideert uiteraard maar wel interessanter maakt om naar te kijken dan een planeten etend konijn.
Het geeft alleen maar aan hoe dom de meeste mensen zijn. De waarheid wordt niet bepaald door de meerderheid.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 27 april 2010 @ 13:56:53 #52
146842 TheJewishGuy
Ignorance is Strength
pi_80765401
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 13:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

[1] Het geeft alleen maar aan hoe dom de meeste mensen zijn.
[2] De waarheid wordt niet bepaald door de meerderheid.
1 Waarom dom? Omdat ze buiten de perken van de wetenschap treden?
2 Zo zou het inderdaad moeten zijn, eensch, helaas pakt het in de praktijk vaak anders uit.
For art to exist, for any sort of aesthetic activity to exist, a certain physiological precondition is indispensable: intoxication.
- Friedrich Nietzsche
  dinsdag 27 april 2010 @ 14:00:10 #53
pi_80765526
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 13:56 schreef TheJewishGuy het volgende:

[..]

1 Waarom dom? Omdat ze buiten de perken van de wetenschap treden?
2 Zo zou het inderdaad moeten zijn, eensch, helaas pakt het in de praktijk vaak anders uit.
Omdat ze zeer on- kritisch naar hun voorkeuren dan wel opvoeding redeneren.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  dinsdag 27 april 2010 @ 14:03:53 #54
146842 TheJewishGuy
Ignorance is Strength
pi_80765656
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 14:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Omdat ze zeer kritisch naar hun voorkeuren dan wel opvoeding redeneren.
Wat is er mis met een kritische blik? Wetenschap is niks zonder.
For art to exist, for any sort of aesthetic activity to exist, a certain physiological precondition is indispensable: intoxication.
- Friedrich Nietzsche
  dinsdag 27 april 2010 @ 14:12:58 #55
146842 TheJewishGuy
Ignorance is Strength
pi_80765973
quote:

[..]

Genoeg kritiek binnen de gemeenschap der gelovigen hoor, er zijn echter enkele grondaannames waar men niet aan mag tornen i.v.m. het uberhaupt kunnen rechtvaardigen van het bestaan van een geloof. Er mag wat betreft deze axioma's hoogstens worden gesleuteld aan de interpretatie. Zo is het met de wetenschap toch net zo? Als we namelijk eenmaal de kracht van onze ratio en de kracht van ons logisch systeem gecombineerd met de waarneming van een objectief waarneembare wereld in twijfel trekken dan spat ook de hele wetenschap uiteen in scherven.
- Friedrich Nietzsche
pi_80766039
quote:

[..]

Dus alles wat jij weet, of denkt te weten, heb je zelf getoetst aan de wetenschappelijke methode
---o---
pi_80766323
Wetenschap brengt me dichter bij God.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_80766491
quote:
Op maandag 26 april 2010 11:43 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

Dus de Islam heeft er geen problemen mee dat de aap en de mens een gemeenschappelijke voorouder hebben? Of überhaupt met de evolutie(theorie)?
Heb je wel eens met moslim biologen gepraat over dit onderwerp?
---o---
  dinsdag 27 april 2010 @ 14:35:36 #59
pi_80766853
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 14:14 schreef mariox het volgende:

[..]

Dus alles wat jij weet, of denkt te weten, heb je zelf getoetst aan de wetenschappelijke methode
Dat kan ik doen. En als ik anderen iets wil verbieden of verplichten moet ik dat doen.
pi_80767421
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 14:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat kan ik doen. En als ik anderen iets wil verbieden of verplichten moet ik dat doen.
Je kan het doen inderdaad, maar het feit is dat je dat niet hebt gedaan en dat je waarschijnlijk 99,9% van hetgeen wat je weet hebt aangenomen. Dus blijft dan de vraag, ben je dom? Of is dat misschien wel een van de vele vormen hoe wij iets (menen te) weten. Dus de oeroude vraag hoe werkt epistemologie?

[ Bericht 0% gewijzigd door mariox op 27-04-2010 15:09:56 ]
---o---
  dinsdag 27 april 2010 @ 15:56:53 #61
pi_80769854
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 14:51 schreef mariox het volgende:

[..]

Je kan het doen inderdaad, maar het feit is dat je dat niet hebt gedaan en dat je waarschijnlijk 99,9% van hetgeen wat je weet hebt aangenomen. Dus blijft dan de vraag, ben je dom? Of is dat misschien wel een van de vele vormen hoe wij iets (menen te) weten. Dus de oeroude vraag hoe werkt epistemologie?
Daar gaat het helemaal niet om. Ik mag voor mezelf geloven dat ik geboren ben uit een verstandshuwelijk tussen een balpen en een masturberende Oort-wolk, maar dat is geen basis om anderen te vertellen hoe ze hun leven moeten inrichten en de wereld moeten zien. Dat doen mensen die in een God geloven vaak wel.

Als je mij iets wil verbieden of verplichten zal je met objectieve en dus wetenschappelijk verantwoorde argumenten moeten komen. Als mij een "waarheid" wilt wijsmaken zal je dat moeten aantonen met wetenschappelijke methoden. Wat iemand zichzelf wijsmaakt mag ie helemaal zelf weten.
  dinsdag 27 april 2010 @ 16:02:03 #62
pi_80770088
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 14:12 schreef TheJewishGuy het volgende:

[..]

Genoeg kritiek binnen de gemeenschap der gelovigen hoor, er zijn echter enkele grondaannames waar men niet aan mag tornen i.v.m. het uberhaupt kunnen rechtvaardigen van het bestaan van een geloof. Er mag wat betreft deze axioma's hoogstens worden gesleuteld aan de interpretatie. Zo is het met de wetenschap toch net zo?
Nee. De wetenschappelijke aannames zijn praktisch en logisch van aard en hebben een basis in de direct waarneembare werkelijkheid. Er zijn geen directe aanwijzingen of logische redenaties voor een God.
  dinsdag 27 april 2010 @ 18:35:40 #63
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_80775850
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 13:47 schreef TheJewishGuy het volgende:

[..]

Wetenschap pretendeert een objectieve waarheid te kunnen abstraheren uit de collectie van empirische gegevens en rationeel/logisch redeneren. Wat ik probeer te laten zien is dat de wetenschap de mist in gaat door het geloof in zijn eigen kunnen: de materiële verklaring van alle fenomenen is slechts een van de vele mogelijke verklaringen die er zijn.

Kijk naar een willekeurig schilderij verklaar wat je ziet (empirisch-visueel meet):
Wetenschappelijke materialist:
- Verfstrepen op een doek
Idealist:
- Een manifestatie van het transcendente
Spiritualist:
- Divine inspiration

Nu zullen velen, als het moet, kiezen voor de verklaring van de wetenschappelijke materialist. Afijn, geen probleem. Maar wat deze velen vergeten is dat deze keuze een keuze is, en geen objectief geconstitueerd feit.
Dit lijkt me toch wel een beperkte voorstelling van wat wetenschap is. Het is namelijk helemaal niet zo dat de interpretatie die de idealist en de spiritualist geven aan dat schilderij voor de wetenschappelijke materialist niet bestaan. Het is dus niet 'of' maar 'en'.

Het is zeker zo dat de laatste twee interpretaties in wetenschappelijke zin moeilijk te onderzoeken zijn, omdat zij onderdeel uitmaken van de menselijke psyche. Maar dat betekent geenszins dat die zaken niet ook het onderwerp van wetenschappelijk onderzoek kunnen zijn.
quote:
de materiële verklaring van alle fenomenen is slechts een van de vele mogelijke verklaringen die er zijn.
Wat mij betreft heb je deze stelling nog hard te maken.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 27 april 2010 @ 18:37:56 #64
146842 TheJewishGuy
Ignorance is Strength
pi_80775940
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 16:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee. De wetenschappelijke aannames zijn praktisch en logisch van aard en hebben een basis in de direct waarneembare werkelijkheid. Er zijn geen directe aanwijzingen of logische redenaties voor een God.
Die direct waarneembare werkelijkheid is uiteindelijk toch maar de werkelijkheid die jij ziet. En voor logische redenaties zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Godsbewijs
- Friedrich Nietzsche
  dinsdag 27 april 2010 @ 18:38:16 #65
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_80775946
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 14:26 schreef mariox het volgende:

[..]

Heb je wel eens met moslim biologen gepraat over dit onderwerp?
Christelijke biologen hebben over het algemeen ook geen problemen met evolutie. Maar het Christendom op zich heeft geregeld problemen met evolutie.
  dinsdag 27 april 2010 @ 18:42:39 #66
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_80776097
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 18:37 schreef TheJewishGuy het volgende:

[..]

Die direct waarneembare werkelijkheid is uiteindelijk toch maar de werkelijkheid die jij ziet. En voor logische redenaties zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Godsbewijs
Het kosmologische argument blijft komisch.
  dinsdag 27 april 2010 @ 18:49:37 #67
pi_80776336
quote:
Binnen de Grieks-Romeinse oudheid is Plato (428-348 v.Chr.) de belangrijkste vertolker van het ontwerpbewijs. Zijn versie hiervan hangt nauw samen met zijn visie op beweging. In zijn Wetten stelt hij dat de enige oorspronkelijke beweging van de ziel komt. Elke andere beweging is het gevolg van een keten bewegende oorzaken, waarvan de oorzaak ‘ziel’ de eerste is. Zo veroorzaakt de wereldziel, die de kosmos bestuurt, de beweging van de hemellichamen. Plato liet hier tegelijkertijd mee zien dat die regelmaat volmaakt en moreel goed is, anders zouden we chaotische bewegingen waarnemen. Alle orde in de natuur is dus te danken aan ziel of geest, de uiteindelijke oorzaak van alle bewegingen. In zijn Timaeus gebruikt hij hier de term Demiurg voor, de eerste onbewogen beweger, als het symbool van intelligentie die in de wereld werkzaam is.
Staat dit niet ook in de Koran?
  dinsdag 27 april 2010 @ 18:52:48 #68
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_80776462
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 18:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Staat dit niet ook in de Koran?
Op zich is het idee van 'de eerste beweger' helemaal niet strijdig met evolutie. Ik heb wat rondgezocht op het internet, maar veel duidelijkheid op dit punt heb ik niet gevonden. Er zijn in principe twee stromingen binnen de Islam, mensen die wel en mensen die geen probleem hebben met evolutie. Wat dat betreft niet heel anders dan het Christendom eigenlijk. Wat wel een belangrijk verschil is is dat de Koran op zich veel minder strijdig is met evolutie dan de Bijbel.
pi_80778276
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 15:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Daar gaat het helemaal niet om. Ik mag voor mezelf geloven dat ik geboren ben uit een verstandshuwelijk tussen een balpen en een masturberende Oort-wolk, maar dat is geen basis om anderen te vertellen hoe ze hun leven moeten inrichten en de wereld moeten zien. Dat doen mensen die in een God geloven vaak wel.

Als je mij iets wil verbieden of verplichten zal je met objectieve en dus wetenschappelijk verantwoorde argumenten moeten komen. Als mij een "waarheid" wilt wijsmaken zal je dat moeten aantonen met wetenschappelijke methoden. Wat iemand zichzelf wijsmaakt mag ie helemaal zelf weten.
Kan de wetenschap de mens iets verbieden of verplichten? Hoe zie je dat voor je?
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
  dinsdag 27 april 2010 @ 19:41:58 #70
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_80778354
Speciaal voor TheJewishGuy:

De wetenschap van wat religie is staat nog in de kinderschoenen, maar dr. Andy Thomson heeft al een aardige aanzet gegeven:

Zoals hij in zijn slotconclusie terecht opmerkt zou de wetenschap achter religie, tegen de tijd dat het echt een solide wetenschap is geworden, wel eens nog veel controversieler kunnen zijn dan evolutie nu is.

"Bring it on!"
  dinsdag 27 april 2010 @ 19:47:20 #71
pi_80778573
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 19:40 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Kan de wetenschap de mens iets verbieden of verplichten? Hoe zie je dat voor je?
Nee. Maar je kan wel wetenschappelijk verantwoorde argumenten gebruiken om mij te overtuigen van de noodzaak van een verbod.

"Jij mag geen alcohol drinken want God"

"Jij mag geen alcohol drinken want dan auto ---> Boem" ok
  dinsdag 27 april 2010 @ 19:48:03 #72
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_80778597
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 19:40 schreef Sattyagraha het volgende:
Nee, maar de wetenschap kan wel concrete argumenten verschaffen. 'Als je A doet is B het gevolg'. Of B wenselijk is of niet is en blijft subjectief. De wetenschap vertelt ons hoe de wereld is. Hoe de wereld zou moeten zijn kan de wetenschap (of wie dan ook) geen objectief oordeel over geven.
pi_80779766

[ Bericht 100% gewijzigd door Sattyagraha op 27-04-2010 20:16:18 ]
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
pi_80792838
quote:
Op zondag 25 april 2010 17:01 schreef TheJewishGuy het volgende:

[..]

Genoeg gerenommeerde wetenschappers die het niet met je eens zouden zijn. Newton, Einstein en Blaise Pascal zagen zichzelf als onderzoekers en doorgronders van de grote werken Gods.
Waarbij Einstein dus echt niet doelde op de God van de bijbel
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_80792860
quote:
Op woensdag 28 april 2010 04:09 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Waarbij Einstein dus echt niet doelde op de God van de bijbel
Einstein had geen bijbel e.d. nodig om God te definiëren.
pi_80792883
quote:
Op woensdag 28 april 2010 04:26 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Idd
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_80793252
quote:

[..]

Zoals eerder gezegd had Einstein's god helemaal niets met religie te maken.
pi_80795829
quote:

[..]

Definieerde Einstein God überhaupt?
pi_80796554
Hij had het iig wel over een God.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_80797031
quote:
Op woensdag 28 april 2010 10:28 schreef Burakius het volgende:
Hij had het iig wel over een God.
Ja, hij sprak zijn fascinatie uit in religieuze termen, maar gebruikte het volgens mij meer als containerbegrip. Een persoonlijke God zoals in de monotheïstische religies vond hij naief.
quote:
1. Albert Einstein: God is a Product of Human Weakness

The word god is for me nothing more than the expression and product of human weaknesses, the Bible a collection of honourable, but still primitive legends which are nevertheless pretty childish. No interpretation no matter how subtle can (for me) change this.

Letter to philosopher Eric Gutkind, January 3, 1954

2. Albert Einstein & Spinoza's God: Harmony in the Universe

I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with the fates and actions of human beings.

- Albert Einstein, responding to Rabbi Herbert Goldstein's question "Do you believe in God?" quoted in: Has Science Found God?, by Victor J Stenger

3. Albert Einstein: It is a Lie that I Believe in a Personal God

It was, of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it.

- Albert Einstein, letter to an atheist (1954), quoted in Albert Einstein: The Human Side, edited by Helen Dukas & Banesh Hoffman

4. Albert Einstein: Human Fantasy Created Gods

During the youthful period of mankind's spiritual evolution, human fantasy created gods in man's own image who, by the operations of their will were supposed to determine, or at any rate influence, the phenomenal world.

- Albert Einstein, quoted in: 2000 Years of Disbelief, James Haught

5. Albert Einstein: Idea of a Personal God is Childlike

I have repeatedly said that in my opinion the idea of a personal God is a childlike one. You may call me an agnostic, but I do not share the crusading spirit of the professional atheist whose fervor is mostly due to a painful act of liberation from the fetters of religious indoctrination received in youth. I prefer an attitude of humility corresponding to the weakness of our intellectual understanding of nature and of our own being.

- Albert Einstein to Guy H. Raner Jr., Sept. 28, 1949, quoted by Michael R. Gilmore in Skeptic magazine, Vol. 5, No. 2

6. Albert Einstein: Idea of a Personal God Cannot be Taken Seriously

It seems to me that the idea of a personal God is an anthropological concept which I cannot take seriously. I also cannot imagine some will or goal outside the human sphere.... Science has been charged with undermining morality, but the charge is unjust. A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties and needs; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by fear of punishment and hope of reward after death.

- Albert Einstein, "Religion and Science," New York Times Magazine, November 9, 1930

7. Albert Einstein: Desire for Guidance & Love Creates Belief in Gods

The desire for guidance, love, and support prompts men to form the social or moral conception of God. This is the God of Providence, who protects, disposes, rewards, and punishes; the God who, according to the limits of the believer's outlook, loves and cherishes the life of the tribe or of the human race, or even or life itself; the comforter in sorrow and unsatisfied longing; he who preserves the souls of the dead. This is the social or moral conception of God.

- Albert Einstein, New York Times Magazine, November 9, 1930

8. Albert Einstein: Morality Concerns Humanity, Not Gods

I cannot conceive of a personal God who would directly influence the actions of individuals, or would directly sit in judgment on creatures of his own creation. I cannot do this in spite of the fact that mechanistic causality has, to a certain extent, been placed in doubt by modern science. My religiosity consists in a humble admiration of the infinitely superior spirit that reveals itself in the little that we, with our weak and transitory understanding, can comprehend of reality. Morality is of the highest importance -- but for us, not for God.

- Albert Einstein, from Albert Einstein: The Human Side, edited by Helen Dukas & Banesh Hoffman

9. Albert Einstein: Scientists Can Hardly Believe in Prayers to Supernatural Beings

Scientific research is based on the idea that everything that takes place is determined by laws of nature, and therefore this holds for the action of people. For this reason, a research scientist will hardly be inclined to believe that events could be influenced by a prayer, i.e. by a wish addressed to a Supernatural Being.

- Albert Einstein, 1936, responding to a child who wrote and asked if scientists pray; quoted in: Albert Einstein: The Human Side, edited by Helen Dukas & Banesh Hoffmann

10. Albert Einstein: Few Rise Above Anthropomorphic Gods

Common to all these types is the anthropomorphic character of their conception of God. In general, only individuals of exceptional endowments, and exceptionally high-minded communities, rise to any considerable extent above this level. But there is a third stage of religious experience which belongs to all of them, even though it is rarely found in a pure form: I shall call it cosmic religious feeling. It is very difficult to elucidate this feeling to anyone who is entirely without it, especially as there is no anthropomorphic conception of God corresponding to it.

- Albert Einstein, New York Times Magazine, November 9, 1930

11. Albert Einstein: Concept of a Personal God is the Main Source of Conflict

Nobody, certainly, will deny that the idea of the existence of an omnipotent, just, and omnibeneficent personal God is able to accord man solace, help, and guidance; also, by virtue of its simplicity it is accessible to the most undeveloped mind. But, on the other hand, there are decisive weaknesses attached to this idea in itself, which have been painfully felt since the beginning of history. ...

- Albert Einstein, Science and Religion (1941)

12. Albert Einstein: Divine Will Cannot Cause Natural Events

The more a man is imbued with the ordered regularity of all events the firmer becomes his conviction that there is no room left by the side of this ordered regularity for causes of a different nature. For him neither the rule of human nor the rule of divine will exist as an independent cause of natural events. ...

- Albert Einstein, Science and Religion (1941)
Knip- en plakwerk van deze site. Daar schemert het standpunt wat Molurus eerder aanhaalde ook doorheen.
pi_80797158
quote:
Op woensdag 28 april 2010 10:44 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, hij sprak zijn fascinatie uit in religieuze termen, maar gebruikte het volgens mij meer als containerbegrip. Een persoonlijke God zoals in de monotheïstische religies vond hij naief.
Ook dat is het definiëren van (een) god lijkt me?
pi_80798191
quote:
Op woensdag 28 april 2010 10:49 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ook dat is het definiëren van (een) god lijkt me?
Ja, maar niet bepaald een specifieke definitie; containerbegrippen zie ik meer als "bij gebrek aan beter".
pi_80798420
Mwah, hij geeft toch wel licht aan dat hij in zijn wetenschap de wonderlijke dingen ziet en daar een entiteit aan vast bint.
pi_80798524
quote:
Op woensdag 28 april 2010 11:28 schreef Burakius het volgende:
Mwah, hij geeft toch wel licht aan dat hij in zijn wetenschap de wonderlijke dingen ziet en daar een entiteit aan vast bint.
Een "entiteit"? Dat is maar net wat je hieronder verstaat, maar "iets wat is" is natuurlijk een erg breed begrip Ik denk dat Einstein, gezien zijn uitspraken, vooral agnost was omdat hij niet de arrogantie had om een Godsbestaan volledig uit te sluiten. Zoals hij ook al aangeeft:
quote:
The more a man is imbued with the ordered regularity of all events the firmer becomes his conviction that there is no room left by the side of this ordered regularity for causes of a different nature. For him neither the rule of human nor the rule of divine will exist as an independent cause of natural events. ...
Ik ben dus geneigd om te geloven dat Einstein geloofde dat "God" eerder een menselijke projectie is, en niet een bestaan buiten de mens om heeft. Een standpunt waar ik me trouwens goed in zou kunnen vinden.
pi_80798742
quote:
Op woensdag 28 april 2010 11:31 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Een "entiteit"? Dat is maar net wat je hieronder verstaat, maar "iets wat is" is natuurlijk een erg breed begrip Ik denk dat Einstein, gezien zijn uitspraken, vooral agnost was omdat hij niet de arrogantie had om een Godsbestaan volledig uit te sluiten. Zoals hij ook al aangeeft:
[..]

Ik ben dus geneigd om te geloven dat Einstein geloofde dat "God" eerder een menselijke projectie is, en niet een bestaan buiten de mens om heeft. Een standpunt waar ik me trouwens goed in zou kunnen vinden.
Ja maar:

2. Albert Einstein & Spinoza's God: Harmony in the Universe

I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with the fates and actions of human beings.
pi_80799254
Ja, dat zou het dan inderdaad weer tegenspreken. Heb ook geen idee wanneer al die uitspraken zijn gedaan, dus het kan goed zijn dat hij er in de loop der jaren anders over is gaan nadenken natuurlijk.
pi_80801857
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 18:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat vind je er komisch aan?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_80806966
quote:
Op woensdag 28 april 2010 13:05 schreef koningdavid het volgende:
Dat de oneindige regressie geen tegenstrijdigheid is maar slechts een paradox. Een schijnbare tegenstelling. Dit 'godsbewijs' houdt dus gewoon geen stand.
  woensdag 28 april 2010 @ 16:00:47 #89
pi_80808034
quote:
Op woensdag 28 april 2010 11:28 schreef Burakius het volgende:
Als jij dat wil geloven, mag dat. Maar ook de mening van Albert Einstein is geen Godsbewijs.
pi_80809211
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 18:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

quote:
Op woensdag 28 april 2010 13:05 schreef koningdavid het volgende:

[..]

quote:
Op woensdag 28 april 2010 15:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat de oneindige regressie geen tegenstrijdigheid is maar slechts een paradox. Een schijnbare tegenstelling. Dit 'godsbewijs' houdt dus gewoon geen stand.
Hilarisch...
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_80809726
Ik denk dat deze filmpjes wel toepasselijk zijn met betrekking tot deze discussie:

My mission is to kill time, and time's to kill me in its turn. How comfortable one is among murderers.
pi_80810029
quote:
Op woensdag 28 april 2010 15:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat het daarom geen stand houdt, is jouw mening. En ik mis volgens mij echt het 'komische' hieraan.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_80814784
quote:
Op woensdag 28 april 2010 16:47 schreef Leatherneck het volgende:
Ik denk dat deze filmpjes wel toepasselijk zijn met betrekking tot deze discussie:

Jazeker, een ongelovige die een andere ongelovige gaat interviewen waarom mensen geloven....Dan weet je zeker dat je de ideeen van gelovigen goed weergeeft. Het doet me sterk denken aan bepaalde gelovigen die alleen maar omgaan met gelovigen en met elkaar spreken over ongelovigen en hoe raar het wel niet is, dat er mensen zijn die ongelovig zijn.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_80817980
quote:
Op woensdag 28 april 2010 16:55 schreef koningdavid het volgende:
Dat het daarom geen stand houdt, is jouw mening. En ik mis volgens mij echt het 'komische' hieraan.
Het komische is dat, hoewel het in wetenschappelijke kringen al lang niet meer serieus genomen wordt, dit argument nog steeds regelmatig wordt aangehaald.

Wat mijn mening erover is is relatief oninteressant.

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 28-04-2010 20:39:45 ]
  woensdag 28 april 2010 @ 20:36:11 #95
32346 Xebrozius
tactloze lul
pi_80818083
Deze vraag kan sowieso niet beantwoord worden aangezien wetenschap tegenwoordig vertroebeld is door belangen, politiek, economisch & sociaal gewin etc. Voor geloof is dat idem.

Objectieve geloofsbeleving bestaat niet, noch objectieve wetenschap. Hoe graag we ook in een van beiden willen geloven.
pi_80818310
quote:
Op woensdag 28 april 2010 20:36 schreef Xebrozius het volgende:
Deze vraag kan sowieso niet beantwoord worden aangezien wetenschap tegenwoordig vertroebeld is door belangen, politiek, economisch & sociaal gewin etc. Voor geloof is dat idem.

Objectieve geloofsbeleving bestaat niet, noch objectieve wetenschap. Hoe graag we ook in een van beiden willen geloven.
Religieuze waarheid is geografisch en cultureel bepaald. Wetenschappelijke waarheid is totaal onafhankelijk van land, cultuur en politiek. Of als je denkt dat dat niet zo is: geef daar dan eens concrete voorbeelden van.
pi_80818367
quote:
Op zondag 25 april 2010 17:10 schreef vaarsuvius het volgende:
Wetenschap clashed sowieso met dogmatisch geloof in een openbaringsreligie waarin een God zich openbaart aan de mens en actief bezig is in het universum. (bijvoorbeeld door buiten de natuurwetten te handelen)

Je kunt nog wel geloven in een God die niet ingrijpt , maar ik zie daar het nut niet van in, en mijns inziens ben je dan net zo bezig als die man die zei:" Ik geloof in God en ik spel het 'N A T U U R' Want God heeft dan geen functie meer, behalve dan als symbool voor Alles.
ZOiets, maar dan is er wel nog zoiets als het gebied waar wij gewoon neits van weten. Waar we ook niet over kunnen zeggen. Maar orthodox geloof is absoluut onverenigbaar met echte wetenschap volgens mij. Een geloof waarin mensen minder concreet en dogmatisch geloven: dus niet: 6549 jaar geleden is de aarde geschapen in 6 dagen, maar: god is de oorsprong van alles.... Dat kan denk ik wel. Ik ken bijvoorbeeld christenen die gewoon de evolutietheorie accepteren, want voor god is een dag als 1000 jaren en 1000 jaren als een dag. Op die manier zijn geloof en wetenschap vaak wel te combineren.

Het is maar hoe wart-wit je vooral het geloof ziet. Wetenschap is geen geloof, maar is in zichzelf al genuanceerder, dus daarin is er geen orthodoxheid; alleen logica.
Whatever...
pi_80818393
quote:
Op woensdag 28 april 2010 19:18 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Jazeker, een ongelovige die een andere ongelovige gaat interviewen waarom mensen geloven....Dan weet je zeker dat je de ideeen van gelovigen goed weergeeft. Het doet me sterk denken aan bepaalde gelovigen die alleen maar omgaan met gelovigen en met elkaar spreken over ongelovigen en hoe raar het wel niet is, dat er mensen zijn die ongelovig zijn.
Zoiets dan:

pi_80819763
Trotskist Hitchens.
pi_80825405
quote:
Op woensdag 28 april 2010 20:34 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het komische is dat, hoewel het in wetenschappelijke kringen al lang niet meer serieus genomen wordt, dit argument nog steeds regelmatig wordt aangehaald.
Het is een filosofisch argument, niet een wetenschappelijk argument. Alhoewel het wel wetenschappelijke implicaties heeft, of wellicht meer vice versa.

Wat bedoel je precies met 'hoewel het in wetenschappelijke kringen al lang niet meer serieus genomen wordt'? In de zin van 'het boeit ze niets' of 'het is allang weerlegd'?
Bij dat eerste kan ik me iets voorstellen, bij het tweede eerlijk gezegd niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')