abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82250242
Het zal een keer goed gaan.
quote:
Zaagrobot BP vast in pijp oliebron

Oliemaatschappij BP heeft weer pech bij het dichten van de oliebron op de bodem van de Golf van Mexico. Met een robot wordt geprobeerd een pijp door te zagen op de zeebodem, maar het zaagblad van de robot is muurvast komen te zitten. De pijp moet weg om een soort kap over het lek te kunnen zetten. Het is niet bekend hoe lang het duurt om de vastgelopen zaagrobot te verwijderen.

De Amerikaanse justitie is een straf- en civielrechtelijk onderzoek begonnen tegen British Petroleum. Als BP wetten heeft overtreden wordt er hard opgetreden, zegt justitie.

Toeristenstranden
De lekkende olie in de Golf van Mexico is de kust van Florida tot op enkele kilometers genaderd. De kans is groot dat de toeristenstranden worden vervuild. Eerder spoelde al olie aan in Louisiana, Alabama en Mississippi.

Op Wall Street zakte het aandeel BP na die uitspraak meteen met 15 procent. Om de PR-schade verder te beperken heeft BP Anne Womack-Kolton aangetrokken als het nieuwe hoofd van de persafdeling. Womack-Kolton was in 2004 perssecretaris voor vice-president Dick Cheney. Onder voormalig president W. Bush gaf zij leiding aan het PR-team van het ministerie van Energie.

nos
pi_82321409
quote:
Kap op lekkende olieleiding Golf van Mexico

WASHINGTON - Met hulp van onderwaterrobots is een kap geplaatst op de lekkende olieleiding in de Golf van Mexico. Dat meldden Amerikaanse media in de nacht van donderdag op vrijdag.

Na het plaatsen van de kap is het de bedoeling dat veel olie via een nieuwe leiding vanuit de kap naar tankschepen wordt geleid. De operatie op 1600 meter diepte was mogelijk nadat een stuk pijp kon worden ingekort. De nieuwe leiding is nog niet aangebracht.

Thad Allen, commandant van de Amerikaanse kustwacht, zei dat het nog enige tijd zal duren voordat duidelijk wordt of door het plaatsen van de kap minder olie wegstroomt.

BP-topman Tony Hayward liet weten dat hij hoge verwachtingen heeft van de methode die het olieconcern wil toepassen om paal en perk te stellen aan het lekken van olie.

nu.nl
pi_82331138
pi_82341181
quote:
Olie spoelt aan op stranden van Florida, koepel vangt maar 5 procent van wat lekt op

Een computermodel projecteert de verspreiding van de olie. Wat u hier ziet is hoe de olievlek over twee maanden zal uitzien.

HLN update In de Amerikaanse vakantiestaat Florida is nu ook eerste olie aan land gespoeld. Op een strand in de buurt van Pensacola ontstond paniek toen zwemmers plots ontdekten dat ze in de olie baadden. Meer naar het zuiden, richting Florida Keys zijn ook weer teerballen aangespoeld.

Ook de jongste poging van BP om het lekken te verminderen lijkt niet echt succesvol te zijn. De koepel die over de lekkende olieleiding in de Golf van Mexico is geplaatst vangt momenteel ongeveer 5 procent op van wat er uit de oliebron wegstroomt. Bovendien zou de procedure voorafgaand aan het plaatsen van die kap ertoe geleid hebben dat er 20 procent meer olie weglekt uit de bron.

Volgens commandant Thad Allen van de kustwacht worden circa duizend vaten olie opgevangen. Dat is slechts een klein gedeelte van de omgerekend 19.000 vaten olie die volgens BP dagelijks in zee stromen. In werkelijkheid stroomt er drie keer meer weg volgens meer geavanceerde metingen. In totaal is al meer dan 400 miljoen liter weggestroomd sinds het lek onstond na de ontploffing op het olieplatform Deepwater Horizon op 20 april.

Ambassadeur
In een politiek persmoment heeft Amerikaans ambassadeur Howard Gutman heeft vandaag in Jabbeke het materiaal bekeken waarover België beschikt om milieuvervuiling op zee tegen te gaan. Het gaat om materiaal van de federale overheidsdiensten Leefmilieu en Mobiliteit & Vervoer. Amerika heeft momenteel af te rekenen met een milieuramp in de Golf van Mexico.

Hulp
"Als de VS onze hulp nodig hebben, zullen we daar op ingaan", liet staatssecretaris Etienne Schouppe verstaan. België beschikt over drijvende dammen en skimmers om olie op wateroppervlakten te verwijderen. Skimmers zijn toestellen die de olie van het water pompen. Het materiaal ligt opgeslagen bij de Civiele Bescherming in Jabbeke.

Vaarroutes
Premier Yves Leterme kondigde in Jabbeke aan dat er nood is aan coördinatie in de strijd tegen de vervuiling op zee. België zal daarin tijdens haar voorzitterschap van de Europese Unie aandacht voor hebben. België beschikt immers niet over boorplatformen voor haar kust maar wel over één van de drukste vaarroutes ter wereld.
De twee Belgische bedrijven die helpen bij de bestrijding van de milieuramp in de VS stelden zich vrijdag voor. Het gaat om Baggerwerken De Cloedt, dat over twee interventieschepen beschikt in de strijd tegen de pollutie, en Citymesh, dat draadloze communicatie verzorgt voor de olie-industrie.

Kleine planeet
"De ramp in de Golf van Mexico doet ons beseffen hoe klein onze planeet is", zei ambassadeur Gutman. "Het is een uitdaging voor mijn land deze ramp onder controle te krijgen en daarom informeren we ons over de aanwezige technologie. Ik ben België dankbaar dat ze met ons participeren in deze uitdaging." (mvl/belga/ep)
  maandag 7 juni 2010 @ 19:39:58 #82
250728 banaantjeEE
We zien wel !
pi_82459287
Als ik naar die foto's kijk, breekt mijn hart
Op zaterdag 28 juni 2014 @ 18:18 schreef Marie30 het volgende: Zo lief. :) Kusje :*
Op donderdag 14 juli 2016 @ 23:45 schreef GGMM het volgende: Het is altijd bijzonder gezellig als banaantje er is. :)
  dinsdag 8 juni 2010 @ 12:28:36 #83
250728 banaantjeEE
We zien wel !
pi_82489705
quote:
Afzuigen via koepel heeft lek en olievlek alleen maar groter gemaakt, zou nu 16 miljoen liter per dag zijn, vervuiling neemt spectaculair toe
Menen ze dit nu?
Op zaterdag 28 juni 2014 @ 18:18 schreef Marie30 het volgende: Zo lief. :) Kusje :*
Op donderdag 14 juli 2016 @ 23:45 schreef GGMM het volgende: Het is altijd bijzonder gezellig als banaantje er is. :)
  woensdag 9 juni 2010 @ 18:19:44 #84
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_82561494
quote:
Op maandag 7 juni 2010 19:39 schreef banaantjeEE het volgende:
Als ik naar die foto's kijk, breekt mijn hart
De BP CO mag zich gaan verantwoorden: http://www.usatoday.com/v(...)64770001/90723749001
be nice or go away
pi_82561905
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 12:28 schreef banaantjeEE het volgende:
Menen ze dit nu?
Zou best kunnen aangezien ze voor het plaatsen van de kap de riser hebben afgezaagd. In die riser zaten een aantal knikken waardoor de bron wat meer tegendruk had en daardoor minder olie produceerde. Door het verwijderen van de riser is die tegendruk weggevallen. Daar tegenover staat dat het de bedoeling is dat het grootste deel afgevangen zou moeten worden (niet 100%).

Dat er niet 100% afgevangen wordt heeft weer te maken met het feit dat de seal tussen de kap en de LRMP niet perfect is (en al helemaal niet tegen de volle bron druk kan). Mocht alle olie afgevangen worden dan ontstaat de kans dat er door de stroming en het uitzetten van het gas onderweg naar het oppervlak een onderdruk ontstaat ter plaatse van de kap waardoor deze zeewater aanzuigt. Het zeewater reageert met het gas waardoor kristallen ontstaan die de buis blokkeren, waarna het hele circus weer bij af zou zijn... Je wilt dus in dit geval olie zien blijven lekken bij de kap, maar zo weinig mogelijk natuurlijk.

Zie http://www.theoildrum.com/node/6458 en http://www.theoildrum.com/node/6558 en nog vele andere artikelen aldaar...
pi_82650950
Olieramp mogelijk nog erger dan gedacht

WASHINGTON - Uit het olielek in de Golf van Mexico stromen mogelijk elke dag zo'n 40.000 vaten olie de zee in. Dat is ruim twee keer zo veel als tot nu toe werd geschat.

Dit heeft de leider van groep experts die de hoeveelheid in opdracht van de Amerikaanse regering moet schatten, donderdag gezegd. „De laagste schatting waarvan wij zien dat wetenschappers denken dat zij geloofwaardig is, is waarschijnlijk zo'n 20.000 vaten, en de hoogste die wij zien, is waarschijnlijk een beetje boven de 40.000”, aldus Marcia McNutt van de US Geological Survey.

Eerder was gezegd dat bij de ergste olieramp in de Amerikaanse geschiedenis zo'n 12.000 à 19.000 vaten per dag in zee stroomt. Een vat is ongeveer 159 liter.

De kap die over het lek is gestulpt, kan volgens de laatste metingen 15.800 vaten olie opvangen, die aan de oppervlakte in een tankschip worden opgeslagen. Gelet op de nieuwste schattingen omtrent de omvang van de lekkage, betekent dit dat dagelijks nog zeker 4200, maar mogelijk nog meer dan 24.000 vaten dagelijks in zee stromen.

bron: www.telegraaf.nl
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_82663224
In hoeverre worden eigenlijk de geruchten over een eventuele geraakte onderwater vulkaan gevolgd door wetenschappers? Of is het gebied zo vergrendeld door de Amerikaanse overheid en BP dat er eigenlijk niet eens onafhankelijk onderzoek naar gedaan kan worden?
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_82676089
Daar is al een topic over. Precies in het subforum waar dat thuis hoort.

Volgens experts heeft BP mogelijk een giftig vulkaan geraakt
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_82693531
Lindsey Williams: Gulf Oil Spill Intel
http://nomorecensorship.com/

Lindsey Williams on the Alex Jones Show June 10, 2010 talks with Alex about what is really going on with the Gulf oil spill.

I have followed Lindsey since he stated two years ago that gas would go as high as $4 to $5 per gallon and it did. The current intel he gives in this interview with Alex is jaw dropping in my opinion.

Listen as Lindsey lays it all out according to his source known only as Mr. X. Alex also takes calls from insiders who have been in the Gulf region.

A few of the topics Lindsey touches on-

* Gas prices rising as high as $8 per gallon

* A nuclear device could result into a global catastrophe

* How much toxic chemicals are really in the air and water

* Average PSI of an oil well is 1500 psi. The psi of the Gulf leak is between 24,000 and 70,000 psi
pi_82693612
BNW is een deur verder op.
pi_82694626
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 18:05 schreef Cobra4 het volgende:
Daar is al een topic over. Precies in het subforum waar dat thuis hoort.

Volgens experts heeft BP mogelijk een giftig vulkaan geraakt
Waarom hoort mijn vraag in BNW thuis? Dit is toch een hele legitieme vraag gezien de situatie en kijkend naar hoe de overheid en de olie industrie met soort zaken in het verleden en heden omgaat?

Juist vanwege die geruchten wil ik weten of er ook onder de "niet-bnw'ers" vragen zijn over de gang van zaken.

En of zoiets inderdaad tot de mogelijkheden behoort, daar is toch niets BNW achtigs aan?

bij BNW ziet men dat als de waarheid, ik niet, ik wil het onderzoeken en dus stel ik hier de vraag.....

[ Bericht 20% gewijzigd door ender_xenocide op 12-06-2010 00:55:48 ]
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_82695273
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 00:44 schreef ender_xenocide het volgende:

[..]

Waarom hoort mijn vraag in BNW thuis? Dit is toch een hele legitieme vraag gezien de situatie en kijkend naar hoe de overheid en de olie industrie met soort zaken in het verleden en heden omgaat?

Juist vanwege die geruchten wil ik weten of er ook onder de "niet-bnw'ers" vragen zijn over de gang van zaken.

En of zoiets inderdaad tot de mogelijkheden behoort, daar is toch niets BNW achtigs aan?

bij BNW ziet men dat als de waarheid, ik niet, ik wil het onderzoeken en dus stel ik hier de vraag.....
Ik dacht dat je kwam trollen. Zeker nadat er ineens een nieuwe user, Bashop, verscheen met wazige info. Mijn excuses voor die gedachte.
pi_82702637
Verschrikkelijk die ramp, en dan ook nog een olieramp in de Noordzee (vlakbij Denemarken) die overigens verder niet belicht wordt.

Bron

Hoewel hier de schade nog niet precies duidelijk is, laat staan de situatie, maak ik me wel heel erg veel zorgen om het zeeleven en de gezondheid van dieren.
  zaterdag 12 juni 2010 @ 12:50:50 #94
250728 banaantjeEE
We zien wel !
pi_82702848
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 12:42 schreef Pluis_Konijn het volgende:
Verschrikkelijk die ramp, en dan ook nog een olieramp in de Noordzee (vlakbij Denemarken) die overigens verder niet belicht wordt.

Bron

Hoewel hier de schade nog niet precies duidelijk is, laat staan de situatie, maak ik me wel heel erg veel zorgen om het zeeleven en de gezondheid van dieren.
Tjonge jonge, het stopt maar niet...
quote:
"BP vernielt systematisch bewijslast olieramp, verbergt zelfs dode dieren"
pi_82702943
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 12:50 schreef banaantjeEE het volgende:

[..]

Tjonge jonge, het stopt maar niet...
[..]
Oef.. nou daar gaat het milieu. Met 50 jaar is het hier tropisch en raakt het water nog schaarser. Plus nog meer dode dieren en andere belangrijke organismen. Hallo CO2 vergiftigingen...
  zaterdag 12 juni 2010 @ 19:51:01 #97
250728 banaantjeEE
We zien wel !
pi_82717351
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 12:54 schreef Pluis_Konijn het volgende:

[..]

Oef.. nou daar gaat het milieu. Met 50 jaar is het hier tropisch en raakt het water nog schaarser. Plus nog meer dode dieren en andere belangrijke organismen. Hallo CO2 vergiftigingen...
Inderdaad, misschien blijken de Maya's het nog bij het rechte eind te hebben
pi_82725777
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 19:51 schreef banaantjeEE het volgende:

[..]

Inderdaad, misschien blijken de Maya's het nog bij het rechte eind te hebben
Nou waarom zou dat niet?
Het is wel een feit dat de planeet kapot gaat .
pi_82734065

Hier is beeld waaruit blijkt dat er dus wel olie door de zeebodem lekt,
  zondag 13 juni 2010 @ 10:48:57 #100
128262 horned_reaper
horned_reaper
pi_82734308
Is er bij jullie al iets bekend wat precies de gevolgen hiervan gaan zijn?
Wat als al deze olie lekken niet snel gedicht kunnen worden? Wanneer dat deze oliebel uberhaupt leeg zijn?

En wat zal er met de natuur gebeuren in het hele gebied?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')