quote:Zaagrobot BP vast in pijp oliebron
Oliemaatschappij BP heeft weer pech bij het dichten van de oliebron op de bodem van de Golf van Mexico. Met een robot wordt geprobeerd een pijp door te zagen op de zeebodem, maar het zaagblad van de robot is muurvast komen te zitten. De pijp moet weg om een soort kap over het lek te kunnen zetten. Het is niet bekend hoe lang het duurt om de vastgelopen zaagrobot te verwijderen.
De Amerikaanse justitie is een straf- en civielrechtelijk onderzoek begonnen tegen British Petroleum. Als BP wetten heeft overtreden wordt er hard opgetreden, zegt justitie.
Toeristenstranden
De lekkende olie in de Golf van Mexico is de kust van Florida tot op enkele kilometers genaderd. De kans is groot dat de toeristenstranden worden vervuild. Eerder spoelde al olie aan in Louisiana, Alabama en Mississippi.
Op Wall Street zakte het aandeel BP na die uitspraak meteen met 15 procent. Om de PR-schade verder te beperken heeft BP Anne Womack-Kolton aangetrokken als het nieuwe hoofd van de persafdeling. Womack-Kolton was in 2004 perssecretaris voor vice-president Dick Cheney. Onder voormalig president W. Bush gaf zij leiding aan het PR-team van het ministerie van Energie.
nos
quote:Kap op lekkende olieleiding Golf van Mexico
WASHINGTON - Met hulp van onderwaterrobots is een kap geplaatst op de lekkende olieleiding in de Golf van Mexico. Dat meldden Amerikaanse media in de nacht van donderdag op vrijdag.
Na het plaatsen van de kap is het de bedoeling dat veel olie via een nieuwe leiding vanuit de kap naar tankschepen wordt geleid. De operatie op 1600 meter diepte was mogelijk nadat een stuk pijp kon worden ingekort. De nieuwe leiding is nog niet aangebracht.
Thad Allen, commandant van de Amerikaanse kustwacht, zei dat het nog enige tijd zal duren voordat duidelijk wordt of door het plaatsen van de kap minder olie wegstroomt.
BP-topman Tony Hayward liet weten dat hij hoge verwachtingen heeft van de methode die het olieconcern wil toepassen om paal en perk te stellen aan het lekken van olie.
nu.nl
quote:Olie spoelt aan op stranden van Florida, koepel vangt maar 5 procent van wat lekt op
Een computermodel projecteert de verspreiding van de olie. Wat u hier ziet is hoe de olievlek over twee maanden zal uitzien.
HLN update In de Amerikaanse vakantiestaat Florida is nu ook eerste olie aan land gespoeld. Op een strand in de buurt van Pensacola ontstond paniek toen zwemmers plots ontdekten dat ze in de olie baadden. Meer naar het zuiden, richting Florida Keys zijn ook weer teerballen aangespoeld.
Ook de jongste poging van BP om het lekken te verminderen lijkt niet echt succesvol te zijn. De koepel die over de lekkende olieleiding in de Golf van Mexico is geplaatst vangt momenteel ongeveer 5 procent op van wat er uit de oliebron wegstroomt. Bovendien zou de procedure voorafgaand aan het plaatsen van die kap ertoe geleid hebben dat er 20 procent meer olie weglekt uit de bron.
Volgens commandant Thad Allen van de kustwacht worden circa duizend vaten olie opgevangen. Dat is slechts een klein gedeelte van de omgerekend 19.000 vaten olie die volgens BP dagelijks in zee stromen. In werkelijkheid stroomt er drie keer meer weg volgens meer geavanceerde metingen. In totaal is al meer dan 400 miljoen liter weggestroomd sinds het lek onstond na de ontploffing op het olieplatform Deepwater Horizon op 20 april.
Ambassadeur
In een politiek persmoment heeft Amerikaans ambassadeur Howard Gutman heeft vandaag in Jabbeke het materiaal bekeken waarover België beschikt om milieuvervuiling op zee tegen te gaan. Het gaat om materiaal van de federale overheidsdiensten Leefmilieu en Mobiliteit & Vervoer. Amerika heeft momenteel af te rekenen met een milieuramp in de Golf van Mexico.
Hulp
"Als de VS onze hulp nodig hebben, zullen we daar op ingaan", liet staatssecretaris Etienne Schouppe verstaan. België beschikt over drijvende dammen en skimmers om olie op wateroppervlakten te verwijderen. Skimmers zijn toestellen die de olie van het water pompen. Het materiaal ligt opgeslagen bij de Civiele Bescherming in Jabbeke.
Vaarroutes
Premier Yves Leterme kondigde in Jabbeke aan dat er nood is aan coördinatie in de strijd tegen de vervuiling op zee. België zal daarin tijdens haar voorzitterschap van de Europese Unie aandacht voor hebben. België beschikt immers niet over boorplatformen voor haar kust maar wel over één van de drukste vaarroutes ter wereld.
De twee Belgische bedrijven die helpen bij de bestrijding van de milieuramp in de VS stelden zich vrijdag voor. Het gaat om Baggerwerken De Cloedt, dat over twee interventieschepen beschikt in de strijd tegen de pollutie, en Citymesh, dat draadloze communicatie verzorgt voor de olie-industrie.
Kleine planeet
"De ramp in de Golf van Mexico doet ons beseffen hoe klein onze planeet is", zei ambassadeur Gutman. "Het is een uitdaging voor mijn land deze ramp onder controle te krijgen en daarom informeren we ons over de aanwezige technologie. Ik ben België dankbaar dat ze met ons participeren in deze uitdaging." (mvl/belga/ep)
Menen ze dit nu?quote:Afzuigen via koepel heeft lek en olievlek alleen maar groter gemaakt, zou nu 16 miljoen liter per dag zijn, vervuiling neemt spectaculair toe
De BP CO mag zich gaan verantwoorden: http://www.usatoday.com/v(...)64770001/90723749001quote:Op maandag 7 juni 2010 19:39 schreef banaantjeEE het volgende:
Als ik naar die foto's kijk, breekt mijn hart
Zou best kunnen aangezien ze voor het plaatsen van de kap de riser hebben afgezaagd. In die riser zaten een aantal knikken waardoor de bron wat meer tegendruk had en daardoor minder olie produceerde. Door het verwijderen van de riser is die tegendruk weggevallen. Daar tegenover staat dat het de bedoeling is dat het grootste deel afgevangen zou moeten worden (niet 100%).quote:
Waarom hoort mijn vraag in BNW thuis? Dit is toch een hele legitieme vraag gezien de situatie en kijkend naar hoe de overheid en de olie industrie met soort zaken in het verleden en heden omgaat?quote:Op vrijdag 11 juni 2010 18:05 schreef Cobra4 het volgende:
Daar is al een topic over. Precies in het subforum waar dat thuis hoort.
Volgens experts heeft BP mogelijk een giftig vulkaan geraakt
Ik dacht dat je kwam trollen. Zeker nadat er ineens een nieuwe user, Bashop, verscheen met wazige info. Mijn excuses voor die gedachte.quote:Op zaterdag 12 juni 2010 00:44 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Waarom hoort mijn vraag in BNW thuis? Dit is toch een hele legitieme vraag gezien de situatie en kijkend naar hoe de overheid en de olie industrie met soort zaken in het verleden en heden omgaat?
Juist vanwege die geruchten wil ik weten of er ook onder de "niet-bnw'ers" vragen zijn over de gang van zaken.
En of zoiets inderdaad tot de mogelijkheden behoort, daar is toch niets BNW achtigs aan?
bij BNW ziet men dat als de waarheid, ik niet, ik wil het onderzoeken en dus stel ik hier de vraag.....
Tjonge jonge, het stopt maar niet...quote:Op zaterdag 12 juni 2010 12:42 schreef Pluis_Konijn het volgende:
Verschrikkelijk die ramp, en dan ook nog een olieramp in de Noordzee (vlakbij Denemarken) die overigens verder niet belicht wordt.
Bron
Hoewel hier de schade nog niet precies duidelijk is, laat staan de situatie, maak ik me wel heel erg veel zorgen om het zeeleven en de gezondheid van dieren.
quote:"BP vernielt systematisch bewijslast olieramp, verbergt zelfs dode dieren"
Oef.. nou daar gaat het milieu. Met 50 jaar is het hier tropisch en raakt het water nog schaarser. Plus nog meer dode dieren en andere belangrijke organismen. Hallo CO2 vergiftigingen...quote:Op zaterdag 12 juni 2010 12:50 schreef banaantjeEE het volgende:
[..]
Tjonge jonge, het stopt maar niet...
[..]
Inderdaad, misschien blijken de Maya's het nog bij het rechte eind te hebbenquote:Op zaterdag 12 juni 2010 12:54 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
Oef.. nou daar gaat het milieu. Met 50 jaar is het hier tropisch en raakt het water nog schaarser. Plus nog meer dode dieren en andere belangrijke organismen. Hallo CO2 vergiftigingen...![]()
Nou waarom zou dat niet?quote:Op zaterdag 12 juni 2010 19:51 schreef banaantjeEE het volgende:
[..]
Inderdaad, misschien blijken de Maya's het nog bij het rechte eind te hebben
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |