doordeweeks de winkels tot 20.00 openen en zondags in heel het land de winkels sluiten, prima oplossingquote:DEN HAAG - Op het verkiezingscongres van het CDA heeft zaterdag ongeveer 84 procent van de achterban gestemd voor een striktere handhaving van de winkelsluitingswet met het oog op de zondagsrust. De CDA-afdeling Gelderland had aangedrongen op de aanwijzing van minder toeristische gebieden waar supermarkten op zondag hun deuren mogen openen.
Het partijbestuur van de christendemocraten stelde daarop dat gemeenten wel de vrijheid moeten hebben om zelf de balans op te maken tussen het belang van zondagsrust, toerisme en de economie. Daar ging het congres mee akkoord.
Het inperken van het aantal koopzondagen is vooral een belangrijk punt voor de ChristenUnie geweest in het inmiddels demissionaire kabinet. De partijleider en vicepremier van de kleinere christelijke partij, André Rouvoet, uitte vorige maand nog zijn teleurstelling over het CDA in de discussie over de winkeltijdenwet. Volgens Rouvoet leek CDA-minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken met de beperking van het aantal koopzondagen juist ,,niet al te veel haast leek te maken''.
Volgens Rouvoet zijn de christendemocraten zaterdag bij de vaststelling van hun verkiezingsprogramma ,,definitief gecapituleerd'' op het punt van de winkelsluitingswet door dit helemaal over te laten aan gemeenten. Maar volgens het CDA worden lokale bestuurders door de aanscherping over de handhaving in het program geruggensteund om de koopzondagen beperkter toe te staan.
bron: http://ad.nl/ad/nl/1012/B(...)dag-weer-dicht.dhtml
Dus de achterban wil zondagsrust, maar wat het CDA betreft wordt het uiteindelijk overgelaten aan de gemeente. Dus niet geregeld vanuit de overheid. Lijkt me prima.quote:Het partijbestuur van de christendemocraten stelde daarop dat gemeenten wel de vrijheid moeten hebben om zelf de balans op te maken tussen het belang van zondagsrust, toerisme en de economie. Daar ging het congres mee akkoord.
Daarom. Ik vind het christendom net zo dom als de islam. Ook weer van die domme opvattingen, en dus zulke regels willen gaan stellen. Wat dan? De zondag maar vrij zodat die priesters aan kleine kinderen kunnen gaan zitten ipv dat ze kunnen spelen in de ballenbak van de AH?quote:Op zaterdag 24 april 2010 20:45 schreef quimby het volgende:
Onzin, een handje vol Christenen bepaalt niet wat er in NL gebeurd![]()
Dat bepalen wij normale Nederlanders maar
als je om 18.00 van werk kom en je ziet dat de winkels doordeweeks zijn gesloten, ga je in de weekend naar de stad, willen ze zondag de winkels niet openen, dan moeten ze doordeweeks maar wat langer open blijven zodat werkende doordeweeks na hun werk kunnen winkele e.d.quote:Op zaterdag 24 april 2010 20:35 schreef Jahr00n het volgende:
Wat een kutoplossing, de winkeliers moeten zelf kunnen bepalen wanneer ze open zijn en wanneer niet.
Ja, maar dan moeten de werkende mensen in de detailhandel, zoals de eenmanszaakjes, ook allemaal maar tot 22:00 open blijven? Nee, doordeweeks lekker zo houden, maar in het weekend ook op zondag open - dan kunnen ze zelf de keuze maken wel of niet open.quote:Op zaterdag 24 april 2010 20:48 schreef axelinho het volgende:
[..]
als je om 18.00 van werk kom en je ziet dat de winkels doordeweeks zijn gesloten, ga je in de weekend naar de stad, willen ze zondag de winkels niet openen, dan moeten ze doordeweeks maar wat langer open blijven zodat werkende doordeweeks na hun werk kunnen winkele e.d.
Als ze heel veel stemmen krijgen zijn het er wel meer dan een handjevol... maar ik ben in dubio, want het verplicht de winkels natuurlijk wel open te zijn op zondag, want anders lopen ze veel inkomsten mis. De kleine winkels kunnen dit veel minder hebben itt de grote ketens.quote:Op zaterdag 24 april 2010 20:45 schreef quimby het volgende:
Onzin, een handje vol Christenen bepaalt niet wat er in NL gebeurd![]()
Dat bepalen wij normale Nederlanders maar
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zondagsheiligingquote:De zondagsheiliging is steeds verder afgenomen, volgens het rooms-katholieke KASKI die de kerkelijke statistiek bijhoudt voor de rooms-katholieke Kerk en de kerkmeesters van de nieuwe Protestantse Kerk in Nederland, is het aantal kerkgangers anno 2009 afgenomen tot circa 5 procent van de Nederlands bevolking. Ondanks het feit dat het aantal geregistreerde leden van de rooms-katholieke Kerk hoger is dan het aantal protestanten zijn er verreweg meer protestanten die zondags naar de kerk dan katholieken (namelijk 1 procent katholieken (196.000) en 4 procent protestanten).
Dat.quote:Op zaterdag 24 april 2010 20:49 schreef Renesite het volgende:Nee, doordeweeks lekker zo houden, maar in het weekend ook op zondag open - dan kunnen ze zelf de keuze maken wel of niet open.
Omdat in het achterlijke brein van de wat orthodoxere christenbroeders, het net lijkt alsof anderen hen ook van alles opdringen, zoals het homohuwelijk, abortus, euthanasie... En het gedogen van het roken van gedroogde plantendelen, hoewel een gruwel in de ogen Gods, wie alcohol schijnt te prefereren daar deze substantie onlosmakelijk is verbonden met onze cultuur.quote:Op zaterdag 24 april 2010 21:23 schreef Ritmo het volgende:
Snap niet dat Christenen anderen altijd zo hun wil op moeten leggen.
Ja, maar da's de wil van Godquote:Op zaterdag 24 april 2010 22:35 schreef OldJeller het volgende:
Altijd anderen hun wil op willen leggen. Betutteling.
Dat leggen we deze gristenen niet op. Zij leggen ons wel de zondagsrust op.quote:Op zaterdag 24 april 2010 22:32 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Omdat in het achterlijke brein van de wat orthodoxere christenbroeders, het net lijkt alsof anderen hen ook van alles opdringen, zoals het homohuwelijk, abortus, euthanasie...
Ga jij het ze uitleggen?quote:Op zaterdag 24 april 2010 22:49 schreef teknomist het volgende:
[..]
Dat leggen we deze gristenen niet op. Zij leggen ons wel de zondagsrust op.
Het draait om keuzevrijheid, maar daar willen deze lui niet aan.
Voor jezelf leuk.quote:Op zaterdag 24 april 2010 22:59 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Een dag van bezinning.. Ik vind het best goed. En ik ben niet eens religieus.
Ik hou wel van traditiesquote:Op zaterdag 24 april 2010 23:05 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Voor jezelf leuk.
Wellicht hebben mensen al op zaterdag of een andere dag van de week een dag van bezinning. Wellicht bezinnen ze iedere dag van 21:00 tot 22:00, wellicht bezinnen ze helemaal niet.
Deel je eigen leven in, niet die van anderen.
Tradities op maandagavond 21:00 poepen met de hele buurt tegelijk.quote:Op zaterdag 24 april 2010 23:19 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik hou wel van tradities
Dat is ook helemaal niet erg. Er bestaan vast leuke clubjes en verenigingen die dergelijke tradities hoog in het vaandel hebben, waar jij terecht kan. Allemaal gelijkgestemenden, en jij hoeft er niemand mee lastig te vallen die er niet in is geïnteresseerd.quote:Op zaterdag 24 april 2010 23:19 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik hou wel van tradities
Dat jij niet iedere zondag naar de kerk gaat, maakt het jou dan gelijk een man zonder tradities?quote:Op zaterdag 24 april 2010 23:22 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Dat is ook helemaal niet erg. Er bestaan vast leuke clubjes en verenigingen die dergelijke tradities hoog in het vaandel hebben, waar jij terecht kan. Allemaal gelijkgestemenden, en jij hoeft er niemand mee lastig te vallen die er niet in is geïnteresseerd.
Er staat toch dergelijke tradities, [..]. Hetgeen waarover gequote persoon dus over sprak, hier betreffende: "bezinning op zondag". Verder staat er niets over kerk, of andere tradities.quote:Op zaterdag 24 april 2010 23:25 schreef Renesite het volgende:
[..]
Dat jij niet iedere zondag naar de kerk gaat, maakt het jou dan gelijk een man zonder tradities?
Ik had er eenquote:Op zaterdag 24 april 2010 23:31 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Er staat toch dergelijke tradities, [..]. Hetgeen waarover gequote persoon dus over sprak, hier betreffende: "bezinning op zondag". Verder staat er niets over kerk, of andere tradities.
Maar zij hoeven toch niet gedwongen te trouwen met mensen van hetzelfde geslacht? En wij geven hen toch niet verplicht een spuitje als ze ziek zijn? En wij gaan toch niet bepalen dat de kerk op maandag niet open mag?quote:Op zaterdag 24 april 2010 22:32 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Omdat in het achterlijke brein van de wat orthodoxere christenbroeders, het net lijkt alsof anderen hen ook van alles opdringen, zoals het homohuwelijk, abortus, euthanasie... En het gedogen van het roken van gedroogde plantendelen, hoewel een gruwel in de ogen Gods, wie alcohol schijnt te prefereren daar deze substantie onlosmakelijk is verbonden met onze cultuur.
quote:Op zaterdag 24 april 2010 23:28 schreef nattermann het volgende:
Ik ga ook een partij beginnen. Mijn standpunt is dan ook om alle kerken om te bouwen tot kroegen, en elke zondag open zijn.
Op zich verandert er dan weinig... ze blijven er wijn schenken, het is vrije inloop, je kunt er je geld kwijt, er is wat te happen en als je vroeg bent is er niet veel volk.quote:Op zaterdag 24 april 2010 23:28 schreef nattermann het volgende:
Ik ga ook een partij beginnen. Mijn standpunt is dan ook om alle kerken om te bouwen tot kroegen, en elke zondag open zijn.
Enige verschil is dat er geen 14-jarige jongetjes meer naar binnen mogen.quote:Op zondag 25 april 2010 01:17 schreef vigier het volgende:
[..]
Op zich verandert er dan weinig... ze blijven er wijn schenken, het is vrije inloop, je kunt er je geld kwijt, er is wat te happen en als je vroeg bent is er niet veel volk.
Is ook best goed zolang de mensen zelf mogen kiezen wanneer ze dat willen doen.quote:Op zaterdag 24 april 2010 22:59 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Dat dusquote:Op zaterdag 24 april 2010 20:35 schreef Jahr00n het volgende:
de winkeliers moeten zelf kunnen bepalen wanneer ze open zijn en wanneer niet.
En datquote:Op zondag 25 april 2010 01:46 schreef Asgard het volgende:
Christenen die anderen hun wil willen opleggen![]()
![]()
niks geen prima oplossingquote:Op zaterdag 24 april 2010 20:34 schreef axelinho het volgende:
[..]
doordeweeks de winkels tot 20.00 openen en zondags in heel het land de winkels sluiten, prima oplossing
Daar kan ik weinig tegenin brengen.. Bansheeboykan het allemaal wat beter verwoorden ook, maar ja, in deze hoef ik van hem, grappigheid zij met hem, hier ook geen bijval te verwachten..quote:Op zaterdag 24 april 2010 23:22 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Dat is ook helemaal niet erg. Er bestaan vast leuke clubjes en verenigingen die dergelijke tradities hoog in het vaandel hebben, waar jij terecht kan. Allemaal gelijkgestemenden, en jij hoeft er niemand mee lastig te vallen die er niet in is geïnteresseerd.
Ik zal je iets leuks vertellen: in 9 van de 10 moslimlanden zijn winkels zelfs op vrijdag gewoon open.quote:Op zaterdag 24 april 2010 20:48 schreef Gillette_M5 het volgende:
[..]
Daarom. Ik vind het christendom net zo dom als de islam. Ook weer van die domme opvattingen, en dus zulke regels willen gaan stellen. Wat dan? De zondag maar vrij zodat die priesters aan kleine kinderen kunnen gaan zitten ipv dat ze kunnen spelen in de ballenbak van de AH?
Nou, ik vind de koopzondag inmiddels een leuke traditie geworden.quote:Op zaterdag 24 april 2010 23:19 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik hou wel van tradities
Precies. En alsof al die Christelijke boeren hun vee op zondag geen eten geven.quote:Op zondag 25 april 2010 11:27 schreef Knip het volgende:
Dus alleen winkelpersoneel heeft het "recht" om op zondag thuis te zitten. Wat dan van
Ziekenhuispersoneel
Brandweer
Politie
Spoedtandartsen
In een electriciteitscentrale wordt toch ook op zondag gewerkt?
Horecapersoneel
Dit.quote:Op zaterdag 24 april 2010 20:35 schreef Jahr00n het volgende:
Wat een kutoplossing, de winkeliers moeten zelf kunnen bepalen wanneer ze open zijn en wanneer niet.
Dat kleine winkels niet kunnen concurreren met de grote jongens heeft bijzonder weinig te maken met de openingstijden. Als je leest dat de MM bijvoorbeeld cd's kan verkopen tegen een prijs die onder de inkoopprijs ligt van de kleine zelfstandige dan maakt het niet uit of de MM 100 of maar 50 uur per week open is.quote:Op zondag 25 april 2010 12:00 schreef Kingstown het volgende:
Jammer dat het weer op de zondag gefocussed is, want in de kern zit er wel iets in wat me bevalt.
Als we met z'n allen willen dat we uiteindelijk alleen nog maar eenheidsworstwinkels over houden (overal AH, C&A en Mediamarkt), dan zijn we goed op weg....geen kleine zelfstandige die kan overleven, omdat eerlijk concurreren met de grote jongens onmogelijk is.
Grote supermarkten trekken een blik kids open die ze ontslaan als ze 23 zijn, omdat ze dan te duur worden/hebben massa's wurgcontracten met producenten en kunnen daardoor 24/7 open zijn, terwijl de kleine zelfstandige natuurlijk nooit zolang kan werken....de kruidenier is dan ook al uit het straatbeeld verdwenen en we houden uiteindelijk een stuk of 10 grote supermarkten over (net als in vele andere sectoren btw) en dat noemen we dan optimale vrijheid voor de consument.
Er zijn veel mensen die dat toejuichen, maar ik vind het oprecht jammer dat we steeds minder diversiteit hebben qua winkelaanbod en dat je bijna gedwongen wordt om je dagelijkse boodschappen bij 1 van de grote winkels te doen, terwijl ik daar helemaal geen behoefte aan heb....ik steun liever de kleintjes ipv de multinationals, maar dat wordt zo goed als onmogelijk gemaakt door de macht van het kapitaal en de politiek die dat faciliteert.
Wat mij betreft mag elke winkel max. 50 uur per week open zijn en mogen ze dan zelf bepalen op welk tijdstip dat is, zodat mensen die behoefte hebben om 3 uur 's nachts een kilo kaas te willen kopen ook aan hun trekken komen.
Dat dus. op zondag een paar uurtjes werken tegen 200% zeg ik geen nee tegen.quote:Op zondag 25 april 2010 12:13 schreef Knip het volgende:
Ik zou het overigens niet eens zo erg vinden om op zondag wat bij te klussen in een lokaal winkeltje. Geef mij een deel van de omzet, winkelier verdient ook nog wat, hij biedt continuïteit aan de klanten, klanten kunnen op zondag ook nog hun spulletjes kopen. Ik verdien nog een zakcentje...
Geen probleem.
Dat. Je concurreert de kleine middenstand echt niet weg door op zondag open te zijn. Ik denk dat veel winkeliers ook liever de maandag verruilen voor de zondag als dat meer klandizie oplevert. Maar het zijn de schaalvoordelen en de inkoopmacht die funest zijn voor de kleine middenstand.quote:Op zondag 25 april 2010 12:07 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat kleine winkels niet kunnen concurreren met de grote jongens heeft bijzonder weinig te maken met de openingstijden. Als je leest dat de MM bijvoorbeeld cd's kan verkopen tegen een prijs die onder de inkoopprijs ligt van de kleine zelfstandige dan maakt het niet uit of de MM 100 of maar 50 uur per week open is.
Ga maar eens een onderzoek doen onder kleine zelfstandigen aan de ene kant en de grote jongens aan de andere kant m.b.t. openingstijden. 100 Euro dat de kleine zelfstandigen minder ruime openingstijden voorstaat. Dat prijsverschillen een grote rol spelen ontken ik zeker niet (lang leve de eerlijke *kuch* concurrentie) .quote:Op zondag 25 april 2010 12:07 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat kleine winkels niet kunnen concurreren met de grote jongens heeft bijzonder weinig te maken met de openingstijden. Als je leest dat de MM bijvoorbeeld cd's kan verkopen tegen een prijs die onder de inkoopprijs ligt van de kleine zelfstandige dan maakt het niet uit of de MM 100 of maar 50 uur per week open is.
Ik blijf dat een vreemde kijk op zaken vinden.quote:Op zondag 25 april 2010 12:26 schreef Taurus het volgende:
Ik ben voor. Hier in Utrecht heeft een kleine meerderheid een jaar of twee, drie geleden trouwens ook tegen koopzondagen gestemd. En niet omdat 50% waarde hecht aan 'God's rustdag', lijkt me. Meer mensen vinden het gewoon prettig als er 1 dag in de week rust is.
Ik zou het in ieder geval wel relaxed vinden, ik hou wel van 'geen opties hebben' op zondag, d.w.z. alternatief moeten bedenken voor koken, tijd om iets te doen wat je normaal niet zou doen (niet werken, niet winkelen, maar iets actiefs of cultureels), tijd voor familie etc. Heeft niets met religie maar met gezin te maken. Betutteling, wellicht, maar daar heb ik niet zoveel tegen.
Zondag dus dicht graag.
Ik heb er toch argumenten voor gegeven? Die vind ik ook goed voor jou (en anderen). Ja, omdat ik die keuze heb gemaakt/die mening heb, dat lijkt me logisch. Wat is daar vreemd aan?quote:Op zondag 25 april 2010 12:33 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Ik blijf dat een vreemde kijk op zaken vinden.
Anderen moeten een koopzondag (en de bijbehorende keuze) ontberen omdat JIJ je keuze al gemaakt hebt.
Rust? En jouw rust is volledig afhankelijk van wel of geen koopvrije zondag?quote:Op zondag 25 april 2010 12:26 schreef Taurus het volgende:
Ik ben voor. Hier in Utrecht heeft een kleine meerderheid een jaar of twee, drie geleden trouwens ook tegen koopzondagen gestemd. En niet omdat 50% waarde hecht aan 'God's rustdag', lijkt me. Meer mensen vinden het gewoon prettig als er 1 dag in de week rust is.
Ik zou het in ieder geval wel relaxed vinden, ik hou wel van 'geen opties hebben' op zondag, d.w.z. alternatief moeten bedenken voor koken, tijd om iets te doen wat je normaal niet zou doen (niet werken, niet winkelen, maar iets actiefs of cultureels), tijd voor familie etc. Heeft niets met religie maar met gezin te maken. Betutteling, wellicht, maar daar heb ik niet zoveel tegen.
Zondag dus dicht graag.
Iemand met een mening? Jij vindt toch ook dat ik mijn rust moet zoeken in een boswandeling met een hond, een hobby of gezelligheid? Op dezelfde wijze vind ik dat jij je tijd om te winkelen anders in moet plannen en dat helaas niet op een zondag kan doen.quote:Op zondag 25 april 2010 12:41 schreef teknomist het volgende:
[..]
Rust? En jouw rust is volledig afhankelijk van wel of geen koopvrije zondag?Ik zoek mijn in een boswandeling met de hond, een hobby of gezelligheid. Wie ben ik om anderen hun koopzondag af te nemen?
Natuurlijk willen kleine zelfstandigen de openingstijden niet aanpassen. Maar het zijn niet de openingstijden waardoor zij niet kunnen concurreren tegen de grotere ketens. Sowieso begrijp ik jouw laatste opmerking niet. Als jij denkt dat eerlijke concurrentie betekent dat alle omstandigheden exact hetzelfde moeten zijn dan begrijp je niet wat dat betekent.quote:Op zondag 25 april 2010 12:33 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Ga maar eens een onderzoek doen onder kleine zelfstandigen aan de ene kant en de grote jongens aan de andere kant m.b.t. openingstijden. 100 Euro dat de kleine zelfstandigen minder ruime openingstijden voorstaat. Dat prijsverschillen een grote rol spelen ontken ik zeker niet (lang leve de eerlijke *kuch* concurrentie) .
Dat je de mening hebt is niet vreemd, maar dat je van mening bent dat je daarom met een gerust hart actief bezig kan zijn om die mening anderen op te dringen door te ijveren voor een verplichte rustdag.... Dát is vreemd.quote:Op zondag 25 april 2010 12:37 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ik heb er toch argumenten voor gegeven? Die vind ik ook goed voor jou (en anderen). Ja, omdat ik die keuze heb gemaakt/die mening heb, dat lijkt me logisch. Wat is daar vreemd aan?
Misschien is de stad dan wel niets voor jou.quote:Het gaat er niet om dat ik de keuze heb niet te winkelen op een zondag, het gaat er om dat ik niet rustig langs de grachten kan wandelen op een mooie zondagmiddag zonder dat er hordes vervelende mensen winkels in en uit lopen.
Dat is dan nog een redelijk argument, maar daar staat tegenover dat veel mensen graag werken in weekenden of avonduren. Dus KIES een andere baan, denk ik dan.quote:Mijn keuze wordt dus wel degelijk beinvloedt door de koopzondag. Daarnaast was ik voorheen verplicht koopzondagen te werken toen ik nog in een kledingzaak werkte, ook niet fijn. Het is dus niet zo dat er als er koopzondagen toegestaan zijn nog vanalles voor mij te kiezen valt, het is of dicht, of open, met beiden hun voordelen en nadelen en ik kies voor dicht.
Zoek je rust niet in de stad in ieder gevalquote:Op zondag 25 april 2010 12:43 schreef Taurus het volgende:
[..]
Iemand met een mening? Jij vindt toch ook dat ik mijn rust moet zoeken in een boswandeling met een hond, een hobby of gezelligheid? Op dezelfde wijze vind ik dat jij je tijd om te winkelen anders in moet plannen en dat helaas niet op een zondag kan doen.
Ik zeg helemaal niet waar je je rust moet zoeken?! Ik zeg alleen hoe ik het doe, maar dat ik anderen niet wil opleggen hoe zij dat moeten doen of wil beperken in hun mogelijkheden; we leven nu eenmaal in een vrij land.quote:Op zondag 25 april 2010 12:43 schreef Taurus het volgende:
[..]
Iemand met een mening? Jij vindt toch ook dat ik mijn rust moet zoeken in een boswandeling met een hond, een hobby of gezelligheid? Op dezelfde wijze vind ik dat jij je tijd om te winkelen anders in moet plannen en dat helaas niet op een zondag kan doen.
Dat zeg je welquote:Op zondag 25 april 2010 12:55 schreef teknomist het volgende:
[..]
Ik zeg helemaal niet waar je je rust moet zoeken?! Ik zeg alleen hoe ik het doe, maar dat ik anderen niet wil opleggen hoe zij dat moeten doen of wil beperken in hun mogelijkheden; we leven nu eenmaal in een vrij land.
Net zoveel mens als jij. Door te stemmen bepaal jij ook voor anderen hoe de maatschappij er uit gaat zien, geen reden voor verontwaardiging. Doen we allemaal, niets mis mee. Als ik mijn ontspanning haal uit langs grachten wandelen op een stille zondag is dat mijn goed recht en mag ik stemmen op een partij die daar ook in meegaat.quote:Als winkelen op zondag voor mensen een vorm van ontspanning of dat zij iets nodig hebben is dan moeten zij dat toch gewoon kunnen doen? Wie ben jij om te bepalen hoe anderen hun agenda indelen???
Ehm,quote:Op zondag 25 april 2010 12:45 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Zoek je rust niet in de stad in ieder geval
Hoho, die rustdag is er al. Jullie willen blijkbaar aan mij opdringen dat de zondag voortaan geen rustdag meer is, op stedelijk en winkelgebied althans. Ik dring niemand iets op, niets meer of minder dan jullie doen in elk geval.quote:Op zondag 25 april 2010 12:44 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Dat je de mening hebt is niet vreemd, maar dat je van mening bent dat je daarom met een gerust hart actief bezig kan zijn om die mening anderen op te dringen door te ijveren voor een verplichte rustdag.... Dát is vreemd.
Nogmaals: ook mijn keuze wordt beinvloed als zondagen voortaan gewone winkeldagen worden. Net als jullie keuze wordt beinvloed als op zondag de winkels dicht zijn. We staan beiden dus net zo veel terrein te winnen.quote:Jij en anderen hebben de keuze. Maak je eigen keuze en laat anderen hun keuze.
Ik snap dat wel, op dit vlak vind ik mijn keuze ook de beste voor jou, namelijk. Net als jij jouw keuze winkels open laten zijn op zondagen de beste keuze vindt, ook voor mij.quote:Ik snap niet waarom jouw persoonlijke keuze per se aan iedereen opgelegd zou moeten worden.
O jawel, ik vind die andere zes dagen de stad prachtig. En een dagje opeens rust in de stad vind ik daar helemaal bij horen, heerlijk, die balans.quote:Misschien is de stad dan wel niets voor jou.
Dat kan. Over all vind ik koopzondagen niet nodig, in ieder geval. En vind ik het goed dat winkels dichtzijn op zondag, dus.quote:Dat is dan nog een redelijk argument, maar daar staat tegenover dat veel mensen graag werken in weekenden of avonduren. Dus KIES een andere baan, denk ik dan.
Min rustdag is op maandag, mag dat ook van onze God??quote:Op zondag 25 april 2010 13:19 schreef Taurus het volgende:
[..]
Hoho, die rustdag is er al. Jullie willen blijkbaar aan mij opdringen dat de zondag voortaan geen rustdag meer is, op stedelijk en winkelgebied althans. Ik dring niemand iets op, niets meer of minder dan jullie doen in elk geval.
[..]
Wat van God wel of niet mag is niet mijn terrein, ik ben niet gelovig. En van mij mag jij willen shoppen op zondag, ik hoop echter dat de winkels grotendeels dichtblijven.quote:Op zondag 25 april 2010 13:45 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
Min rustdag is op maandag, mag dat ook van onze God??
En shoppen wil ik dan op zondag
Jij hoopt dat voor Mij de winkels dichtblijven??quote:Op zondag 25 april 2010 13:59 schreef Taurus het volgende:
[..]
Wat van God wel of niet mag is niet mijn terrein, ik ben niet gelovig. En van mij mag jij willen shoppen op zondag, ik hoop echter dat de winkels grotendeels dichtblijven.
Wat is je punt?
Laat jij mij eens even ongestoord op zondag langs de grachten kunnen wandelen zonder koopgeil publiek dan. Ja, ik hoop dat voor jou ja. Het zou je goed doen, 'n dag bezinning, merk ik nu al.quote:Op zondag 25 april 2010 14:33 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
Jij hoopt dat voor Mij de winkels dichtblijven??
Ga jij lekker op vrijdag naar de winkel en laat mij doen wat ik wil
En hoe het algemeen geaccepteerd wordt...quote:Op maandag 26 april 2010 01:18 schreef Ofyles2 het volgende:
Wat godsdienstwaanzin allemaal met een politieke partij kan doen...
Sowieso vind ik politieke standpunten die door subjectiviteit worden doorgedrukt van de zotten...quote:Op maandag 26 april 2010 01:25 schreef Ritmo het volgende:
[..]
En hoe het algemeen geaccepteerd wordt...
Net als euthenasie. Al moet je daar wel regels voor maken natuurlijk.quote:Op maandag 26 april 2010 01:31 schreef Hukkie het volgende:
De winkeltijdenwet zou sowieso geen politiek onderwerp moeten zijn.
Klopt.quote:Op maandag 26 april 2010 01:31 schreef Ritmo het volgende:
Alle politieke standpunten zijn toch subjectief? Verschil alleen is dat bij niet-religieuze partijen de basisbeginselen gebasseerd zijn op puur sociale of zakelijke belangen, en bij het CDA/CU/SGP er lichte tot zware inmengeling van religie is. En dat moet niet kunnen.
Zondag is al jaaaren geen rustdag meer hier in de stad hoorquote:Op zondag 25 april 2010 13:19 schreef Taurus het volgende:
[..]
Hoho, die rustdag is er al. Jullie willen blijkbaar aan mij opdringen dat de zondag voortaan geen rustdag meer is, op stedelijk en winkelgebied althans. Ik dring niemand iets op, niets meer of minder dan jullie doen in elk geval.
Alleen is jouw keuze (rust in het centrum van de stad) een onlogischer en beperkender keuze dan de tegenovergestelde keuze.quote:Nogmaals: ook mijn keuze wordt beinvloed als zondagen voortaan gewone winkeldagen worden. Net als jullie keuze wordt beinvloed als op zondag de winkels dicht zijn. We staan beiden dus net zo veel terrein te winnen.
Jij hebt nog niet het flauwste benul wat goed voor mij isquote:Ik snap dat wel, op dit vlak vind ik mijn keuze ook de beste voor jou, namelijk. Net als jij jouw keuze winkels open laten zijn op zondagen de beste keuze vindt, ook voor mij.
Tsja... en toch hoor je er klaarblijkelijk niet thuis.quote:O jawel, ik vind die andere zes dagen de stad prachtig. En een dagje opeens rust in de stad vind ik daar helemaal bij horen, heerlijk, die balans.
Overall vind ik je bijzonder arrogant.quote:Dat kan. Over all vind ik koopzondagen niet nodig, in ieder geval. En vind ik het goed dat winkels dichtzijn op zondag, dus.
Oke, hier in Utrecht wel en dat hou ik graag zo. Steker nog, die ene koopzondag in de maand mag van mij ook weg.quote:Op maandag 26 april 2010 07:46 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Zondag is al jaaaren geen rustdag meer hier in de stad hoor
En dat zonder uitleg? Mijn keuze is in ieder geval net zo veel waard als jouw keuze, laten we dat vooropstellen, vooral met het oog op dat oordeel wat jij over mij gaat vellen hier onder.quote:Alleen is jouw keuze (rust in het centrum van de stad) een onlogischer en beperkender keuze dan de tegenovergestelde keuze.
Ik heb ideeen over wat goed is voor een samenleving en voor de mens an sich. Daar val jij nou eenmaal ook onder. Ik heb trouwens ook politieke ambities, maakt dat je bang?quote:Jij hebt nog niet het flauwste benul wat goed voor mij is
Dat staat nergens geschreven, bovendien toont dit al aan hoe verpest jouw beeld van stedelijke schoonheid is (ik weet niet of je wel eens in Utrecht of Amsterdam komt, maar een 'verlaten winkelgebied' staat daar gelijk aan 'historisch erfgoed', het is prachtig, kom eens kijken).quote:En rust in de stad dien je simpelweg niet te zoeken in een verlaten winkelgebied.
Ik heb alleen maar in grote steden gewoond.quote:Zeg eens eerlijk, hoe lang geleden ben je er komen wonen?
Die opmerking hieronder wordt steeds amusanter in deze context.quote:Tsja... en toch hoor je er klaarblijkelijk niet thuis.
Dat vind ik mezelf soms ook, maar hier is toch wel sprake van een spreekwoordelijke pot en ketel.quote:Overall vind ik je bijzonder arrogant.
Uiteindelijk gaat politiek over het behartigen van belangen. Ik zie niet in waarom de belangen van christenen niet behartigd zouden mogen worden. Die sociale en zakelijke belangen zijn uiteindelijk ideologische belangen. Het verschil is dat het seculiere in plaats van religieuze ideologische belangen zijn.quote:Op maandag 26 april 2010 01:31 schreef Ritmo het volgende:
Alle politieke standpunten zijn toch subjectief? Verschil alleen is dat bij niet-religieuze partijen de basisbeginselen gebasseerd zijn op puur sociale of zakelijke belangen, en bij het CDA/CU/SGP er lichte tot zware inmengeling van religie is. En dat moet niet kunnen.
Dan werk JIJ op zondag toch niet? Ik heb helemaal geen zin om me te bezinnen, ik wil 7 dagen per week werken en consumeren, gewoon omdat IK dat fijn vind, en nog heel veel mensen met mij, waarom halen die christenhonden het in hun hoofd, om MIJ te vertellen wat goed is!quote:Op zaterdag 24 april 2010 22:59 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ik begrijp niet waarom je je zo druk maakt over één dag niet tegenover zes dagen wel kunnen consumeren. Het gaat er niet om dat iemand je wil vertellen wat goed is. Het gaat om matigheid. Maar dat woord kennen we niet meer, hè?quote:Op maandag 26 april 2010 09:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dan werk JIJ op zondag toch niet? Ik heb helemaal geen zin om me te bezinnen, ik wil 7 dagen per week werken en consumeren, gewoon omdat IK dat fijn vind, en nog heel veel mensen met mij, waarom halen die christenhonden het in hun hoofd, om MIJ te vertellen wat goed is!
Dat is uiteindelijk op de lange duur dus wel het gevolg: dat je niet kunt beslissen dat je op zondag niet werkt, want dan is het in beroepsgroep X gewoon een standaard werkdag.quote:Op maandag 26 april 2010 09:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dan werk JIJ op zondag toch niet? Ik heb helemaal geen zin om me te bezinnen, ik wil 7 dagen per week werken en consumeren, gewoon omdat IK dat fijn vind, en nog heel veel mensen met mij, waarom halen die christenhonden het in hun hoofd, om MIJ te vertellen wat goed is!
Servus.quote:Op maandag 26 april 2010 09:19 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Ik begrijp niet waarom je je zo druk maakt over één dag niet tegenover zes dagen wel kunnen consumeren. Het gaat er niet om dat iemand je wil vertellen wat goed is. Het gaat om matigheid. Maar dat woord kennen we niet meer, hè?
Goed om te lezen dat je de dwaling doorziet.quote:Op zondag 25 april 2010 21:52 schreef Taurus het volgende:
[..]
Laat jij mij eens even ongestoord op zondag langs de grachten kunnen wandelen zonder koopgeil publiek dan. Ja, ik hoop dat voor jou ja. Het zou je goed doen, 'n dag bezinning, merk ik nu al.
Ritmoquote:
Mensen hun eigen keuzes laten maken is eenvoudiger gezegd dan gedaan. We leven niet op eilandjes. We leven samen en dat leidt tot situaties waarin de keuze van de één invloed heeft op de ander. Het punt dat Taurus aanvoert vind ik een goede. Waarom is de keuzevrijheid van de consument om op zondag te kunnen consumeren belangrijker dan de wens van de zondagsrustliefhebber om zich buiten te begeven zonder geconfronteerd te worden met commercie? En dan kijk ik naar de verhouding 6 staat tot 1 en dan denk ik dat men met die ene dag nog heel bescheiden is. Wel ben ik het met je eens dat het onwenselijk is dat het wordt beargumenteerd vanuit een religieus perspectief.quote:Op maandag 26 april 2010 09:28 schreef Ritmo het volgende:
6 dagen niet winkelen en op zondag wel is ook matigheid.![]()
Ik vind dat zondag best supermarkten s'middags even open kunnen, kledingwinkels etc. hoeft van mij niet.
Maar het gaat me niet specifiek om die zondag, het gaat me om de intentie die er achter zit: mensen die niets met de kerk/religie te maken hebben dwingen om je aan te passen aan een puur Godsdienstig standpunt.
Ik ga toch ook geen partij oprichten die strenge regels voor kerken opstelt? Laat mensen lekker zelf hun keuze maken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |