abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 12 mei 2010 @ 15:25:14 #76
35662 Heintje
Gears of War.
pi_81343328
Voor dit topic heb ik ook een foto. Het was een lucky shot.

Hij zat op het dak en toen ik een foto wou maken vloog hij niet weg. Toen ik de foto terug keek bleek hij er op te staan. En ook nog eens scherp te zijn.

Oja, het is een duif.
Op vrijdag 1 juni 2007 11:29 schreef Tain het volgende:
Deze uitspraak mag hier ook wel staan
Spel- en typefouten voorbehouden.
  woensdag 12 mei 2010 @ 15:25:53 #77
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_81343355
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 15:25 schreef Heintje het volgende:
Voor dit topic heb ik ook een foto. Het was een lucky shot.
[ afbeelding ]
Hij zat op het dak en toen ik een foto wou maken vloog hij niet weg. Toen ik de foto terug keek bleek hij er op te staan. En ook nog eens scherp te zijn.

Oja, het is een duif.
Cool
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_81343648
Mus!

  woensdag 12 mei 2010 @ 16:36:53 #79
86033 DigiPire
Zo kan-ie wel weer!
pi_81346520
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 15:25 schreef Heintje het volgende:
Voor dit topic heb ik ook een foto. Het was een lucky shot.
[ afbeelding ]
Hij zat op het dak en toen ik een foto wou maken vloog hij niet weg. Toen ik de foto terug keek bleek hij er op te staan. En ook nog eens scherp te zijn.

Oja, het is een duif.
Scherp? Waar dan?


Die opstijgende woerd en de spetteraar van Borelius.
De arend van Kroodje Bip is ook erg prettig om naar te kijken!


Afgelopen januari dit jaar, locatie Oostvaardersplassen, een Roerdomp met de lunch:








Zelfde dag, ook in de OVP, een pimpelmeesje:




Eind april, nabij Rheden, staat dit roodborstje op z'n uitkijkpostje:


Edit: Verderop volgt een verbeterde versie van deze foto, n.a.v. de commentaren, waar ik mij wel in kon vinden.

[ Bericht 2% gewijzigd door DigiPire op 12-05-2010 23:19:29 ]
The worst day diving is better than the best day working
pi_81347029
@Digipire: Jammer dat er toch best afstand tot die roerdomp is. Hij valt amper op door de kleuren. Die foto van het roodborstje vind ik wel gaaf, alleen ik heb het idee dat de kleur van de paal de witbalans een beetje van slag heeft gemaakt. er zit een geel/groene waas over je foto
Voor wat foto's, kijk hier
  woensdag 12 mei 2010 @ 17:10:03 #81
86033 DigiPire
Zo kan-ie wel weer!
pi_81347823
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 16:48 schreef polariteit het volgende:
@Digipire: Jammer dat er toch best afstand tot die roerdomp is. Hij valt amper op door de kleuren. Die foto van het roodborstje vind ik wel gaaf, alleen ik heb het idee dat de kleur van de paal de witbalans een beetje van slag heeft gemaakt. er zit een geel/groene waas over je foto
Dichterbij de roerdomp, dan was-tie weggeweest of had kaarsrechtop gaan staan zonder te gaan lunchen. Ze zijn zeldzaam (staan op de Nederlandse rode lijst als bedreigde soort) en schuw. Een roerdomp vast kunnen leggen is best wel bijzonder en ik was en ben dan ook erg blij met de serie (die groter is dan deze drie). Er lagen / zaten dan ook zes fotografen naast elkaar om deze lunch vast te leggen. In ieder geval één van deze zes was daar al een aantal uren omdat hij wist dat er een roerdomp in dat gedeelte moest zijn.

V.w.b. de WB in de foto van het roodborstje: WB hier staat op manual / daglicht (zie Exif). Ik weet zo even niet of ik deze nog bijgesteld heb in Bridge (heb de RAW-files niet op m'n laptop, kan ik nu dus niet nagaan). Als het groen de WB beïnvloed had, dan had er te veel cyaan in gezeten (cyaan staat i.i.g. tegenover groen binnen Bridge) en had je een meer paarse gloed gehad. Het groene in de achtergrond is gewoon gras.
The worst day diving is better than the best day working
pi_81349681
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 16:36 schreef DigiPire het volgende:
Zelfde dag, ook in de OVP, een pimpelmeesje:

[ afbeelding ]


Toffe foto, zo met die hangende rietpluim.
pi_81354949
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 17:57 schreef Omniej het volgende:

[..]



Toffe foto, zo met die hangende rietpluim.
Heel erg gaaf inderdaad Die roerdomp vind ik overigens ook heel erg tof. Ben het wel eens met de groene waas in de foto van het roodborstje.. Het verenpakket van het beestje lijkt een wat groenige tint te hebben in plaats van het gebruikelijke bruine.
pi_81361773
quote:
Dichterbij de roerdomp, dan was-tie weggeweest of had kaarsrechtop gaan staan zonder te gaan lunchen. Ze zijn zeldzaam (staan op de Nederlandse rode lijst als bedreigde soort) en schuw. Een roerdomp vast kunnen leggen is best wel bijzonder en ik was en ben dan ook erg blij met de serie (die groter is dan deze drie). Er lagen / zaten dan ook zes fotografen naast elkaar om deze lunch vast te leggen. In ieder geval één van deze zes was daar al een aantal uren omdat hij wist dat er een roerdomp in dat gedeelte moest zijn.
Dan kan ik het me heel goed voorstellen dat je even de afstand in acht neemt. Zou ik ook erg blij mee zijn

Wat betreft de wb: ik heb het vooral over de kleuren van het roodborstje.

nog maar eentje van mij, maar dan wel een beetje ruisig. ik blijf het moeilijk vinden, vogelfoto'tjes

Voor wat foto's, kijk hier
pi_81364146
@NiGeLaToR: sparen voor een goede telelens?
[@Ouwesok: prachtige roodborst!
@KroodjeBop: Mooi arendportret! En het torenvalkje op die paal vind ik ook best geslaagd!
@DigiPire: Die roerdomp met vis, heel fraai. En ja, daar kom je zomaar niet even dichterbij!
@polariteit: Flink blijven oefen, dan gaat het vanzelf beter!

En dan nog even een kleine bijdrage van mij, het futenbal:

...niet geschoten is altijd mis...
  woensdag 12 mei 2010 @ 23:55:45 #86
86033 DigiPire
Zo kan-ie wel weer!
pi_81366504
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 17:10 schreef DigiPire het volgende:
[..]
V.w.b. de WB in de foto van het roodborstje: WB hier staat op manual / daglicht (zie Exif). Ik weet zo even niet of ik deze nog bijgesteld heb in Bridge (heb de RAW-files niet op m'n laptop, kan ik nu dus niet nagaan). Als het groen de WB beïnvloed had, dan had er te veel cyaan in gezeten (cyaan staat i.i.g. tegenover groen binnen Bridge) en had je een meer paarse gloed gehad. Het groene in de achtergrond is gewoon gras.
Ik had inderdaad de WB nog bijgesteld in Bridge. N.a.v. de commentaren heb ik de hele serie van die dag (ook de niet-vogeltjesfoto's) nog eens even bekeken en bij zes foto's de WB wat teruggezet. Over een aantal foto's was ik al niet 100% tevreden en het roodborstje was daar één van. Jullie hebben me net even dat duwtje gegeven om opnieuw weer even de WB onder de loupe te nemen bij de betreffende serie.

Ook het roodborstje heeft dus een nieuwe bewerking ondergaan (da's nou het lekkere van RAW, origineeltjes opnieuw post-processen) en dit is het nu geworden:

The worst day diving is better than the best day working
pi_81372000
@Borelius: SChitterend, geen andere woorden voor. Lekker scherp en mooi moment.

@Digipire: DIe is stukken beter, top! Ik vind hem zo heel fijn kijken

Van mijn futenfoto even een nieuwe versie, ik kreeg van iemand de tip om eens naar Noise Ninja te kijken. Dit is het resultaat. is dit beter dan het origineel, of ziet het er gelijk stukken nepper uit:

Voor wat foto's, kijk hier
pi_81376240
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 23:06 schreef Borelius het volgende:

En dan nog even een kleine bijdrage van mij, het futenbal:

[ link | afbeelding ]
Heel erg tof!

@digipre: Veel beter! Roodborstje steekt zo ook beter af tegen de achtergrond.

@polariteit: Nooit geweten dat er zoiets bestond als Noise Ninja. Ik heb nog een complete dierentuinserie liggen die ik op een te hoge ISO heb geschoten (en dus enorm korrelig is).
pi_81381743
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 09:09 schreef polariteit het volgende:
...... is dit beter dan het origineel, of ziet het er gelijk stukken nepper uit.....
Het ziet er wel beter uit. Wat echter bij sommige foto's wel jammer is, dat je het te goed kunt zien dat er noisereductie heeft plaatsgevonden omdat met de ruis ook de kleine details verdwijnen. Je krijgt dan idd zo'n superglad nepresultaat. Bij deze foto zit dat er een beetje wel in, maar het kan nog net. Ik ken Ninja Noise niet, maar meestal kun je bij dit soort programma's wel instellen hoe krachtig de reductie moet zijn, daar kun je nog eens wat mee proberen te doen.
Ik vind het zelf heel vaak niet erg als een foto een beetje ruis vertoont, dat kan zelfs een bepaalde charme met zich mee brengen. Ik heb leren fotograferen in de jaren 70, toen sprak men over korrel i.p.v. ruis en het was heel gewoon. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me wel eens erger over dat gezeur over ruis.

En dan toch maar even een foto erbij, anders lijkt het meer een chatbox dan een fotoforum



[ Bericht 0% gewijzigd door Borelius op 13-05-2010 17:13:39 ]
...niet geschoten is altijd mis...
pi_81395454
Ninja Noise bevat ook aardig wat instelmogelijkheden bij het reduceren van de ruis, eigenlijk teveel om het even binnen een paar minuten te leren kennen. Ik heb om eerlijk te zijn gewoon maar wat geschoven met de schuifjes tot ik het een beetje aantoonbaarder vond

Wat betreft ruis: Vind ik ook niet altijd even storend, ligt echt puur aan de compositie/onderwerpen of ik het storend vind of niet. In deze foto (de eerste versie dan) is het wel nadrukkelijk aanwezig, maar meer in de achtergrond en niet zo heel veel in het onderwerp. Ik heb echter ook foto's waar het het onderwerp ook dusdanig verziekt en dat vind ik gewoon jammer
quote:
En dan toch maar even een foto erbij, anders lijkt het meer een chatbox dan een fotoforum
Het gaat toch over fotograferen

Over jou foto: erg mooi. lekker scherp. die vogeltjes op de achtergrond zijn grappig

Hierbij nog eentje van mij, net even geschoten. Een kuifeend. Helaas niet de meest makkelijke vogels qua kleuren, het zwart is helaas een beetje dichtgelopen. Maar ik vond de centrale posities in de cirkels wel wat hebben op zich. Is het echt nog wat, of kan ik hem beter van het web afhalen en ergens in de diepste krochten van mijn harde schijf verstoppen?

Voor wat foto's, kijk hier
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 13 mei 2010 @ 22:09:55 #91
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_81397216
Bij kuifeenden lijkt het bijna verplicht om met de rimpeling van het water te spelen, ze zijn ontzettend schuw. Wel mag de nadruk wat meer op spelen waarbij je de eend eens op andere plekken in het beeld zou kunnen zetten dan exact in het midden
maar uiteindelijk moet je toch ergens beginnen

Een etensgast in Aquazoo

met de Tokina AT-X 5.6/400
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_81398150
@polariteit:
Je hebt gelijk, het was niet off-topic, we hadden het niet alleen over foto's maar ook nog eens over de foto's in dit topic. Het was dan ook slechts een kwinkslag.

Maar ja, je kuifeend. Ik zou hem niet gepost hebben, maar dat is voor iedereen anders. Op dit forum word je daarover niet afgebrand, gelukkig maar. Je hebt meer aan opbouwende kritiek dan een zouteloze belediging.
Het is idd, net als de meerkoet een lastige vogel om er goed belicht op te krijgen.
Maar waar ligt nu de grens tussen gelukt en mislukt? Dat is lastig en niet eenduidig aan te geven, maar eigenlijk weet je het zelf wel bij deze:
- de belichting is niet best
- het onderwerp is eigenlijk te ver weg
- de compositie kon wat beter

Maar laat je dat niet ontmoedigen, ik heb hier een foto van een kuifeend in de vlucht, met naar mijn persoonlijke smaak net iets te veel ruis. Maar de belichting is daarentegen weer prima en het oog staat er ook goed op, heel belangrijk bij alle foto's van dieren!



Gewoon doorgaan met oefenen, fotograferen is heel erg leuk om te doen!
...niet geschoten is altijd mis...
pi_81399265
Borelius: Bij deze foto (en ook bij de vorige van de fuut) ben ik me zeer van bewust dat het verre van topplaten zijn. Ik ben me er terdege van bewust dat ik het risico loop dat de foto afgebrand wordt, maar ik doe het vooral voor de tips. Vogelfotografie heb ik me de afgelopen 3 jaar dat ik serieus met foto's maken bezig ben eigenlijk nooit echt mee bezig gehouden, en ik wil me er wat meer in verdiepen. Dus alle tips zijn welkom

Met landschapsfoto's ben ik bijvoorbeeld wel veel strenger met selecteren

@Ouwesok: Mooie plaat. Reiger is erg mooi, en de achtergrond vind ik ook tof. Zou misschien iets onscherper mogen zijn (de achtergrond dan).
Voor wat foto's, kijk hier
pi_81470354
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 22:55 schreef polariteit het volgende:
.... ik wil me er wat meer in verdiepen. Dus alle tips zijn welkom....
Voor vogelfotografie is een snelle camera en een flinke telelens een goed begin. Daarnaast is veel geduld en oefening ook een vereiste. Door goed te observeren kun je veel leren over het gedrag van vogels en daardoor kun je vaker in een situatie komen die anderen als mazzel zouden beschouwen. Ga bijvoorbeeld eens kijken waar veel vogels te vinden zijn in je eigen omgeving, een hulpmiddel daarbij kan de site www.waarneming.nl zijn.
Ik heb vandaag deze drie foto's gemaakt (en nog vele tientallen anderen), allemaal bij het waterberginggebied nabij Twisk (Noord-Holland). Geduld en goed kijken leverde dus o.a. dit op:

[1] Twee grauwe ganzen:


[2] Een overvliegende zwaan, hier was 180 mm tele reeds voldoende:


[3] Een overvliegende grutto, prachtig als je ze ziet vliegen:
...niet geschoten is altijd mis...
pi_81482358
Daar ben ik inmiddels ook al achter dat geduld een schone zaak is met vogels, en ook dat je goed om je heen moet kijken. Heb al vaak genoeg net iets te laat een mooie vogel gezien die mij net een miliseconde eerder zag waardoor hij weg kon vliegen

Toevallig vorige week die website ook tegengekomen, toen ik die fuut op de foto had gezet. Was benieuwd naar wat info hierover, en kwam hem toen tegen. Is inderdaad heel handig om erachter te komen wat er zoal zit in de buurt. Kwam er ook achter dat er bij mij achter in de Gaatkensplas in barendrecht ook een heel zeldzame eendensoort rondzwemt (buffelkopeend). Die wil ik nog eens op de plaat zien te krijgen, maar ben bang dat ik daar wel iets meer dan 300mm voor nodig heb aangezien ze nogal schuw zijn dus steeds een flinke afstand van de wal af aanhouden

Over jou foto's: heel mooi, ook erg scherrp. Eigenlijk jammer dat er niet wat bewolking is te zien die onscherp is zodat het meer lijkt dat de vogels vliegen.

Vooral die grutto is gaaf

Hierbij nog maar 1 van mij, van dezelfde avond en fuut als van de week. Wat minder ruisig gelukkig. Helaas wel een dichtgelopen wit kleed vna de fuut, en dat terwijl het bewolkt was en ik 1/3 onderbelicht had

Voor wat foto's, kijk hier
pi_81489756
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 21:51 schreef Borelius het volgende:
Ga bijvoorbeeld eens kijken waar veel vogels te vinden zijn in je eigen omgeving, een hulpmiddel daarbij kan de site www.waarneming.nl zijn.
Damn, ik wist dat er veel vogels in het natuurgebied hier vlakbij zaten, maar nu ik deze site zie zijn het er toch meer dan ik dacht. Worden er tientallen per dag gespot. Ben zelf niet zo van de vogels overigens, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik er nooit in ben geslaagd er eentje écht goed vast te leggen.
pi_81504938
quote:
Op zondag 16 mei 2010 11:31 schreef polariteit het volgende:
...Helaas wel een dichtgelopen wit kleed van de fuut, en dat terwijl het bewolkt was en ik 1/3 onderbelicht had
Jammer, want op zich wat dat geen slecht idee. Ik maak om die reden van dit soort situaties meerdere opnames, dat zul je ook wel gedaan hebben?
quote:
Op zondag 16 mei 2010 14:55 schreef Omniej het volgende: [..] ...Ben zelf niet zo van de vogels overigens, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik er nooit in ben geslaagd er eentje écht goed vast te leggen.
Dat heet dus een uitdaging, die ga je aan of je laat het rusten omdat het toch niet genoeg prikkelt.

Goed, dan vandaag, wederom en leuke dag en ik zag ze weer volop vliegen:
[1] Een blauwe reiger, subtitel: "aan de kant, mijn hoogteroer is stuk!!! "


[2] Een Canadese gans, vloog zomaar voor mijn neus langs, ik was gelukkig alert!


[3] Een aalscholver in de vlucht:


[4] Terwijl ik stond te kijken naar nog meer aalscholvers kwam ineens een lepelaar voorbij:


(had ik al gezegd dat vliegende vogels mijn voorkeur hebben?)
...niet geschoten is altijd mis...
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zondag 16 mei 2010 @ 20:42:25 #98
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_81505002
Mooie foto's.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 16 mei 2010 @ 21:46:39 #99
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_81510123
Prachtspul weer Borelius

Bij mij was het licht helaas even op toen de koekoek zich meldde. Volgende keer beter zawwemaarzegge

met de Tokina AT-X 5.6/400mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 16 mei 2010 @ 22:09:31 #100
93862 Borelius
Oldtimer
pi_81511821
quote:
Op zondag 16 mei 2010 21:46 schreef Ouwesok het volgende:
Bij mij was het licht helaas even op toen de koekoek zich meldde. Volgende keer beter zawwemaarzegge
Dat overkomt je nog al eens, misschien eens wat vroeger opstaan?

Maar petje af, want zover was ik nog nooit gekomen met de koekoek!
...niet geschoten is altijd mis...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')