quote:
Op donderdag 6 mei 2010 15:48 schreef JoepiePoepie het volgende:[..]
Ik zie jou trouwens niet als een
echte volbloed believer. Meer als een non-believer met een klein steekje los

. Van jou vind ik ook niet dat je als een echte believer ongefundeerd van alles roept

.
Ik zie mezelf eerder als een nuchtere believer. Ik geloof namelijk wel in een levensvorm na de dood en ik heb ervaringen die mensen paranormaal zouden noemen. Ik consulteer zelfs met enige regelmaat een mevrouw die magnetiseert en medium is en in haar heb ik alle vertrouwen omdat door de jaren heen is gebleken dat haar advies, hoewel van zweverige oorsprong, altijd broodnuchter is.
Alleen weiger ik om alles te geloven wat erin gegoten wordt. Ik ben kritisch en ken ook genoeg frauduleuze "para" gevallen. Ook ken ik genoeg mensen die een paranormale ervaring hebben waarvoor een heleboel andere verklaringen hebben. Ik weet het een en ander van psychologie en ben een beetje medisch onderlegd en heb wat mensenkennis. Ook naar de wetenschap ben ik kritisch. Ik weet dat er veel gepubliceerd wordt bij de gratie van hoogleraren met naam en dat het ook evengoed niet gepubliceerd wordt als het dezelfde mensen niet aanstaat, al is het een waarheid als een koe. En dat soort ideeen bereiken de massa niet. Ook zie je vaak dat mensen uitgaan van reeds achterhaalde wetenschappelijke stellingen. Er zijn al weer tig nieuwe theorieen, maar men houdt vast aan wat men eerder ooit geleerd heeft.
Daarnaast weten wij veel, maar nog steeds een schijntje vergeleken bij wat er allemaal te weten valt. En heel vaak, zoals in een bijzonder recept, kan alles veranderen met het weglaten of toevoegen van een ingredient. Dus kan ik niet zeggen dat al het paranormale onzin is. Door mijn ervaringen weet ik dat het niet zo is. Alleen is er geen wetenschappelijk bewijs. En dan vraag ik me af: is er onderzoek geweest en hoe zag dat onderzoek eruit?
En paranormaal betekent niets meer of minder dan vallend buiten de norm. Nou... wat op dit moment buiten de norm valt, valt dat wellicht over 5 jaar al niet meer. En dan is het betreffende fenomeen al niet meer paranormaal, maar gewoon heel normaal.
Kijk nou naar neuropsychologie. Als een mens een veel snellere verbinding heeft tussen hersenhelften en tegelijk ook een snellere overdracht heeft tussen zijn zintuigen en hersenen dan de norm is, dan kan die persoon misschien wel dingen ervaren die als paranormaal gezien worden omdat de koppeling tussen wat (onbewust) waargenomen wordt en geinterpreteerd wordt veel sneller kan gaan. Zo iemand kan zich wel heel gek voelen omdat ie anders functioneert dan de meeste mensen.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl