Já hoorquote:AMSTERDAM - De maatschappelijke kosten die gepaard gaan met de productie van varkensvlees bedragen jaarlijks minstens anderhalf miljard euro. Dat zijn de resultaten van een onderzoek van De Vrije Universiteit in Amsterdam. Volgens de VU zou varkensvlees eigenlijk 35 procent duurder zou moeten zijn als de milieueffecten in de prijs zouden worden doorberekend.
In het onderzoek werd gekeken naar de kosten van de klimaatverandering, het dierenwelzijn, de biodiversiteit en ziektes door de massaproductie.
In de gemiddelde prijs van varkensvlees zijn deze kosten nauwelijks meegenomen. Om consumenten op te laten draaien voor deze kosten zou bijvoorbeeld de belasting omhoog moeten. Een mogelijkheid is om het btw-tarief te verhogen van zes naar negentien procent, maar zelfs deze maatregel is volgens de onderzoekers onvoldoende om de maatschappelijke kosten te dekken.
De gemiddelde prijs van een kilo varkensvlees is nu 6,69 euro. De totale maatschappelijke kosten bedragen per kilo varkensvlees 2,32 euro. Eigenlijk zou varkensvlees dus zo'n negen euro per kilo koeten kosten. (Novum)
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)ks-1-5-miljard.dhtml
kwestie van googlen:quote:Op woensdag 21 april 2010 13:27 schreef Netsplitter het volgende:
En voor wie is dat onderzoek uitgevoerd?
quote:De Nicolaas G. Pierson Foundation is het wetenschappelijk bureau van de Partij voor de Dieren. Het doel van NGPF is het verrichten van wetenschappelijk onderzoek en het verbreden van kennis en bewustzijn over vraagstukken van maatschappelijk belang, in het bijzonder met betrekking tot de kernthema’s van dierenwelzijn, dierenrechten, duurzaamheid en natuur. De NGPF richt zich op het analyseren en presenteren van alternatieven die kunnen bijdragen aan de totstandbrenging van een aangenamere, diervriendelijker en duurzamere samenleving. Hiermee tracht de Nicolaas G. Pierson Foundation bestaand wetenschappelijk onderzoek en kennis over deze thema’s toegankelijker te maken voor het grote publiek en het maatschappelijk en politiek debat erover te stimuleren. Daarnaast initieert de NGPF zelf wetenschappelijk onderzoek.
Viel te verwachten.quote:Op woensdag 21 april 2010 13:29 schreef Sander het volgende:
[..]
kwestie van googlen:
http://www.dierennieuws.nl/nw/art/201004/nw85214.htm
http://www.ngpf.nl/
[..]
Oh by all means. Typisch genoeg dat de Partij van de Dieren "onderzoek" doet en zie daar! Hun "onderzoek" onderschrijft precies wat ze al wilden; weg met de bioindustrie en tax op vleesquote:
Veel invloed.quote:Op woensdag 21 april 2010 13:28 schreef Bommenlegger het volgende:
En wat heeft belasting voor invloed op het milieu?
Heeft het dan ineens geen invloed meer op het klimaat?
VUquote:Op woensdag 21 april 2010 13:27 schreef Netsplitter het volgende:
En voor wie is dat onderzoek uitgevoerd?
De slager die zijn eigen vlees keurt?quote:Op woensdag 21 april 2010 13:29 schreef Sander het volgende:
[..]
kwestie van googlen:
http://www.dierennieuws.nl/nw/art/201004/nw85214.htm
http://www.ngpf.nl/
[..]
Ontlasting wel iig.quote:Op woensdag 21 april 2010 13:28 schreef Bommenlegger het volgende:
Wees maar gerust hoor, daar verzinnen we wel weer een nieuwe belasting voor, komt goedquote:Op woensdag 21 april 2010 13:40 schreef Amos_ het volgende:
En wat zijn de kosten van een stijgende groenteproductie als er minder vlees gegeten wordt?
Sorry hoor, mijn sarcasmedetector laat me even in de steek. Is dit serieus bedoeld?quote:Op woensdag 21 april 2010 13:40 schreef Amos_ het volgende:
En wat zijn de kosten van een stijgende groenteproductie als er minder vlees gegeten wordt?
Pas maar op dat je er niet zo gaat uitzien.quote:Op woensdag 21 april 2010 13:37 schreef Salatrel het volgende:
vegetariërs zijn HET bewijs dat vlees eten goed voor je is.
minder belasting op vlees!
Deels wel ja. Dit soort onderzoeken hebben geen enkel nut.quote:Op woensdag 21 april 2010 13:45 schreef Frollo het volgende:
[..]
Sorry hoor, mijn sarcasmedetector laat me even in de steek. Is dit serieus bedoeld?
De maatschappelijke kosten van een stijgende groenteproductie zullen zeer aanzienlijk lager zijn dan bij de productie van vlees, omdat het produceren van groente zeer aanzienlijk minder milieubelastend is in vergelijking met de productie van vlees.quote:Op woensdag 21 april 2010 13:40 schreef Amos_ het volgende:
Dat lijkt me vrij sterk. Er spelen dan straks veel andere problemen.quote:Op woensdag 21 april 2010 13:57 schreef rutger05 het volgende:
[..]
De maatschappelijke kosten van een stijgende groenteproductie zullen zeer aanzienlijk lager zijn dan bij de productie van vlees, omdat het produceren van groente zeer aanzienlijk minder milieubelastend is in vergelijking met de productie van vlees.
Mja, maar los van de betrouwbaarheid of het nut van dit onderzoek, je kunt toch wel begrijpen dat de groenteproductie juist daalt als er minder vlees geproduceerd wordt.quote:Op woensdag 21 april 2010 13:54 schreef Amos_ het volgende:
[..]
Deels wel ja. Dit soort onderzoeken hebben geen enkel nut.
Nee maar die leven ook niet van de groenteproductie van de menselijke markt. Of dacht je echt dat ze mooie stukjes sla en broccoli kregen?quote:Op woensdag 21 april 2010 13:59 schreef Frollo het volgende:
[..]
Mja, maar los van de betrouwbaarheid of het nut van dit onderzoek, je kunt toch wel begrijpen dat de groenteproductie juist daalt als er minder vlees geproduceerd wordt.
Dieren leven immers niet op lucht.
Nee, vee krijgt sojabonen en zulks te eten waar regenwoud voor gekapt wordt.quote:Op woensdag 21 april 2010 14:04 schreef Amos_ het volgende:
Nee maar die leven ook niet van de groenteproductie van de menselijke markt. Of dacht je echt dat ze mooie stukjes sla en broccoli kregen?
Als vlees duurder wordt, denk ik dat mensen juist eerder goedkope vette diepvries hamburgers kopen dan een mager stukje vlees.quote:Op woensdag 21 april 2010 13:34 schreef Deetch het volgende:
Alle kosten moeten mi in producten worden doorgerekend. Daardoor zal vlees en vis duurder worden en wordt ecologisch vlees relatief betaalbaarder. lijkt me een goede rem op alle obesitas en overconsumptie problemen die we tegenwoordig hebben.
Nee hoor, dat dacht ik niet echt.quote:Op woensdag 21 april 2010 14:04 schreef Amos_ het volgende:
[..]
Nee maar die leven ook niet van de groenteproductie van de menselijke markt. Of dacht je echt dat ze mooie stukjes sla en broccoli kregen?
Ja? Staat de broccoliteelt bekend om zijn problemen met onverdoofd castreren en hoge mate van antibiotica gebruik?quote:Op woensdag 21 april 2010 15:16 schreef BasEnAad het volgende:
Dat "onderzoek"![]()
![]()
Je kunt zo'n verhaal maken voor alle voeding op de wereld. Dit is echt propagandistische onzin.
Als je wat te zeggen hebt, zeg het dan goed want je vergeet even de pesticieden die op de gewassen worden gespoten.quote:Op woensdag 21 april 2010 16:03 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Ja? Staat de broccoliteelt bekend om zijn problemen met onverdoofd castreren en hoge mate van antibiotica gebruik?
Alle problemen die voor gewassen gelden, gelden in in zesvoud voor vlees. Zoals Frollo namelijk al zei, heb je namelijk heel wat plantaardigeiwit nodig om dierlijkeiwit te maken.quote:Op woensdag 21 april 2010 16:09 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als je wat te zeggen hebt, zeg het dan goed want je vergeet even de pesticieden die op de gewassen worden gespoten.
Vlees heeft zo weinig invloed op het totale klimaat dat het de moeite eigenlijk niet zou moeten zijn. Die vegetariërs proberen door te schreeuwen zich op de kaart te plaatsen. Eigenlijk zouden er fanatieke vleeseters op moeten staan om een tegenbeweging op te richten. Maar die hebben wel wat beters te doen want die zitten niet de hele dag op een afgeragde bank in een krakerspandje zich druk te maken over de wereld en de maatschappij waar ze toch niet aan mee doen.quote:Op woensdag 21 april 2010 13:28 schreef Bommenlegger het volgende:
Ook ik heb het geprobeerd. Een week geen vlees geprobeerd te eten, je moet immers weten waar je het over hebt vind ik. 3 dagen hield ik het vol want ik voelde alle kracht uit mijn lijf verdwijnen. Vlees houd je kracht.quote:Op woensdag 21 april 2010 13:37 schreef Salatrel het volgende:
vegetariërs zijn HET bewijs dat vlees eten goed voor je is.
minder belasting op vlees!
Daarom, ik vind vlees nu al duur genoeg.quote:Op woensdag 21 april 2010 14:47 schreef zoalshetis het volgende:
ik weet niet, maar ik betaal nu ook wel 9 euro gemiddeld per kilo varkensvlees.
Wat eet je als je groentes eet die in de reclame zijn gestopt? De zelfde barre omstandigheden, onderdrukkingen, bio aanpassingen en uitbuitingen van de boer als bij vlees. Alleen hoor je een stuk groente niet schreeuwen voordat er een mes in gaat.quote:Op woensdag 21 april 2010 16:17 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Alle problemen die voor gewassen gelden, gelden in in zesvoud voor vlees. Zoals Frollo namelijk al zei, heb je namelijk heel wat plantaardigeiwit nodig om dierlijkeiwit te maken.
Jup.. die gewoon naar de kist gaat en waar de industrie geen flikker van terug gaat zien.quote:Op woensdag 21 april 2010 16:19 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Daarom, ik vind vlees nu al duur genoeg.
Maar ze willen het gewoon nog een beetje duurder maken, dus wordt er een onderzoek gedaan, flink met milieutermen gegooid en worden we klaargestoomd voor de vleestaks
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |