Bron: http://www.nu.nl/binnenla(...)p-taxichauffeur.htmlquote:De rechtbank in Amsterdam heeft woensdag de 38-jarige taxichauffeur Sidi Mohamed B. veroordeeld tot twee jaar cel. Ze achtte bewezen dat hij de 44-jarige Rob Sitek op 5 juli vorig jaar op het Leidseplein een harde vuistslag tegen het hoofd heeft gegeven.
Het slachtoffer kwam daarop hard tegen de grond terecht en overleed aan zijn verwondingen.
De uitspraak wijkt af van de eis van het Openbaar Ministerie (OM). Die wilde B. drie jaar achter de tralies hebben. Volgens justitie gaf B., een geoefend kickbokser, Sitek ''een snoeiharde vuistslag''.
Misschien dat die gozer iemand dood heeft geslagen omdat hij het niet een was met de prijs?quote:Op woensdag 21 april 2010 12:51 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Welke moord refereer je precies aan?
Ook voor jou het advies je eerst even in te lezen alvorens kansloos te gaan blaten.
Als je iemand dood slaat heb je um toch vermoord?quote:Op woensdag 21 april 2010 12:52 schreef Vector_SLD het volgende:
Weet je wel wat een moord is?
gast ga je schamen en je inlezenquote:Op woensdag 21 april 2010 12:52 schreef Moozzie het volgende:
[..]
Misschien dat die gozer iemand dood heeft geslagen omdat hij het niet een was met de prijs?
Misschien moet jij de openings post lezen voordat je gaat blaten
Nee, jongen. Nee.quote:Op woensdag 21 april 2010 12:52 schreef Moozzie het volgende:
[..]
Als je iemand dood slaat heb je um toch vermoord?
Ze zouden minstens twee jaar moeten geven voor het ontduiken van de leerplicht.quote:Op woensdag 21 april 2010 12:52 schreef Moozzie het volgende:
[..]
Oh?quote:Op woensdag 21 april 2010 12:52 schreef Moozzie het volgende:
[..]
Misschien dat die gozer iemand dood heeft geslagen omdat hij het niet een was met de prijs?
Voor de meeste mensen zal het gevoelsmatig een moord zijn, maar in juridische termen heet het dan doodslag.quote:Op woensdag 21 april 2010 12:52 schreef Vector_SLD het volgende:
Weet je wel wat een moord is?
Het gaat hier toch om een juridische uitspraak?quote:Op woensdag 21 april 2010 12:55 schreef Klummie het volgende:
[..]
Juridisch niet nee maar in gewone mensentaal wel.
Ook niet, aangezien zo goed als zeker is dat de klap zélf niet heeft geleid tot de dodelijke verwondingen.quote:Op woensdag 21 april 2010 12:55 schreef Klummie het volgende:
[..]
Juridisch niet nee maar in gewone mensentaal wel.
Het is enkel moord als je vooraf het plan maakt om iemand te dodenquote:Op woensdag 21 april 2010 12:52 schreef Moozzie het volgende:
[..]
Is 2 jaar teveel wat jou betreft als je iemand dood?quote:Op woensdag 21 april 2010 12:53 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
gast ga je schamen en je inlezen![]()
je hebt echt geen benul waar je over lult
Blijkbaar. Zijn leven zal dus ook niet veel waard zijnquote:Op woensdag 21 april 2010 12:57 schreef Roi het volgende:
[..]
Is 2 jaar teveel wat jou betreft als je iemand dood?
Dan zit jij dus wel een paar jaar in de cel. Onthou het he.quote:Op woensdag 21 april 2010 12:56 schreef Moozzie het volgende:
En voor mensen die dit geen moord vinden. Als ik jou dus in het echt tegen kom en ik sla je neer totdat je er aan dood bloed dan heb ik je dus niet vermoord. Zal het onthouden
Welke wijsheid denk je met deze simplistische vraagstelling boven water te krijgen?quote:Op woensdag 21 april 2010 12:57 schreef Roi het volgende:
[..]
Is 2 jaar teveel wat jou betreft als je iemand dood?
zelfs dat niet, "dood door schuld" lijkt me eerder, als iemand na een vuistslag overlijd is het moeilijk te bewijzen dat iemand welbewust wist de ander te doden met die vuistslag,quote:Op woensdag 21 april 2010 12:54 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Voor de meeste mensen zal het gevoelsmatig een moord zijn, maar in juridische termen heet het dan doodslag.
Er is 1 klap uitgedeeld he knul?quote:Op woensdag 21 april 2010 12:56 schreef Moozzie het volgende:
geslagen die het niet eens was met de prijs. De voorgaande keer was het nog tegen een meisje ook.
En voor mensen die dit geen moord vinden. Als ik jou dus in het echt tegen kom en ik sla je neer totdat je er aan dood bloed dan heb ik je dus niet vermoord. Zal het onthouden
Waaruit blijkt dat?quote:Op woensdag 21 april 2010 12:58 schreef Moozzie het volgende:
[..]
Blijkbaar. Zijn leven zal dus ook niet veel waard zijn
deze post zou kunnen als bewijs kunnen dienen dat je al van plan was hetgeen te doen wat daar staat. En dan wordt je gewoon moord aangerekendquote:Op woensdag 21 april 2010 12:56 schreef Moozzie het volgende:
Te triest
Als je je inleest in die persoon dan leer je dat hij al eerder eens een klant in elkaar had geslagen die het niet eens was met de prijs. De voorgaande keer was het nog tegen een meisje ook.
He, he inderdaad.quote:Op woensdag 21 april 2010 12:59 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
deze post zou kunnen als bewijs kunnen dienen dat je al van plan was hetgeen te doen wat daar staat. En dan wordt je gewoon moord aangerekendof poging tot als degene niet dood bloed
Ja maar het gaat toch nergens over. Je kan dus iemand doodslaan en er met een goedkope 2 jaar onderuit komen. Terwijl hij wel zijn leven kwijt is door jouquote:Op woensdag 21 april 2010 12:59 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
deze post zou kunnen als bewijs kunnen dienen dat je al van plan was hetgeen te doen wat daar staat. En dan wordt je gewoon moord aangerekendof poging tot als degene niet dood bloed
of als de ander eerst had geslagen had het noodweer kunnen zijn waarbij het slachtoffer wat ongelukkig neerkwamquote:Op woensdag 21 april 2010 12:59 schreef RM-rf het volgende:
[..]
zelfs dat niet, dood door schuld lijkt me eerder, als iemand na een vuistslag overlijd is het moeilijk te bewijzen dat iemand welbewust wist de ander te doden met die vuistslag,
en de ander is ook niet overleden door de slag zelf, maar aan de verwondingen die hij bij zn val opliep...
feitelijk is de veroordeling vooral vanwege een te zware vechtpartij (het slachtoffer had zelf als eerste geslagen, al was dat enkel met de vlakke hand) met de tragische gevolgen, waarbij het verleden van deze taxichauffeur als verzwarende omstandigheid gegolden zal hebben...
had de taxichaudffeur geen verleden van vechten, mishandeling en bedreigingen was de opgelegde straf waarschijnlijk nog lager geweest.
Natuurlijk, alleen ben ik geen jurist. Hij heeft die man gewoon vermoord, dus van het leven beroofd, of hoe je het ook noemen wil, dat mag ik als niet-jurist.quote:Op woensdag 21 april 2010 12:55 schreef Vector_SLD het volgende:
[..]
Het gaat hier toch om een juridische uitspraak?
Denk toch ff net even wat meer dan jijquote:Op woensdag 21 april 2010 12:59 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dat?
Jij hebt geen benul van de inhoud van deze zaak. Had je dat wel dan had je wel een andere insteek gekozen voor dit topic.
nee, op een klap met vlakke hand reageren met een vuistslag direkt en vol in het gezicht kan _nooit_ noodweer zijn, en zelfs voor noodweer-exces voldoet zulk een zware reactie op een veel lichter vergrijp niet ...quote:Op woensdag 21 april 2010 13:02 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
of als de ander eerst had geslagen had het noodweer kunnen zijn waarbij het slachtoffer wat ongelukkig neerkwam
Dat is te kort door de bocht. Afgaande op de doodsoorzaak kun je zelfs stellen dat iedereen die iemand een klap uitdeelt datzelfde risico neemt.quote:Op woensdag 21 april 2010 13:01 schreef McKillem het volgende:
Moord is een groot woord, maar 2 jaar is faal.Dood door schuld op zijn minst, gast is een geoefende kickbokser en heeft derhalve prima zicht op de gevolgen van bepaalde uithalen.
Als je je niet kan inhouden (was niet zijn eerste keer) moet je niet met mensen werken. En als je dan toch iemand in elkaar beukt en hij overlijd daaraan dan moet je gewoon 30 jaar brommen. Over 2 jaar flikt hij het weerquote:Op woensdag 21 april 2010 12:59 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
Er is 1 klap uitgedeeld he knul?
Hij had zeer waarschijnlijk niet de intentie om hem te doden. Dus mishandeling met dood als gevolg.
Zeer kwalijk nog steeds, gezien het feit hij getraint is, maar geen moord.
Nou, dat blijkt anders nergens uitquote:Op woensdag 21 april 2010 13:03 schreef Moozzie het volgende:
[..]
Denk toch ff net even wat meer dan jij
Eén klap is toch echt iets anders dan iemand in elkaar beuken.quote:Op woensdag 21 april 2010 13:04 schreef Moozzie het volgende:
[..]
Als je je niet kan inhouden (was niet zijn eerste keer) moet je niet met mensen werken. En als je dan toch iemand in elkaar beukt en hij overlijd daaraan dan moet je gewoon 30 jaar brommen. Over 2 jaar flikt hij het weer
Jij snapt het punt nietquote:Op woensdag 21 april 2010 13:07 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Eén klap is toch echt iets anders dan iemand in elkaar beuken.
Maar goed, ik zie het al... Jouw verstand zit zo diep in je reet dat we beter af zijn als we je laten geloven dat je gelijk hebt, dus bij deze: je hebt geheel en al gelijk.
Toedels.
Sowieso is justitie nogal geneigd om flink uit te pakken als de gevolgen toevallig ernstig zijn, en heel erg mild als het gedrag toevallig geen ernstig gevolg heeft. Scorebordjustitie zeg maar.quote:Op woensdag 21 april 2010 13:04 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Dat is te kort door de bocht. Afgaande op de doodsoorzaak kun je zelfs stellen dat iedereen die iemand een klap uitdeelt datzelfde risico neemt.
Het slachtoffer is immers overleden aan de val, en om iemand knock-out te meppen hoef je zeker geen geoefend kickbokser te zijn.
Ik denk dat die 2 jaar voornamelijk te danken zijn aan zijn achtergrond in combinatie mét, en niet zozeer hetgeen er nu gebeurd is.
Dan is het dus wel moord.quote:Op woensdag 21 april 2010 12:56 schreef Moozzie het volgende:
Te triest
Als je je inleest in die persoon dan leer je dat hij al eerder eens een klant in elkaar had geslagen die het niet eens was met de prijs. De voorgaande keer was het nog tegen een meisje ook.
is niet elke straf _altijd_ te laag als je een naaste verloren bent?quote:Op woensdag 21 april 2010 13:15 schreef zoalshetis het volgende:
zal de familie van het slachtoffer vast wel goed doen, zo'n hoge straf.
't Is de meesten hier toch echt vrij duidelijk dat jij degene bent die het niet snaptquote:
Bron: www.rechtspraak.nlquote:Amsterdam, 21 april 2010 - De taxichauffeur die op 5 juli 2009 op het Leidseplein verantwoordelijk was voor het overlijden van R. Sitek is veroordeeld tot een gevangenisstraf van 24 maanden voor zware mishandeling met de dood tot gevolg.
De rechtbank heeft vastgesteld dat het slachtoffer Sitek en verdachte ruzie hebben gekregen in de nacht van 5 juli 2009 bij de taxistandplaats op het Leidseplein. Daarbij heeft Sitek zich beledigend en discriminerend uitgelaten tegenover verdachte. Verdachte heeft naar Sitek gespuugd. Sitek heeft verdachte toen geslagen en vervolgens heeft verdachte Sitek met een vuist tegen het hoofd gestompt. Sitek is daardoor ten val gekomen en is bewusteloos geraakt. Een paar uur daarna is Sitek overleden als gevolg van hersenletsel.
Het hersenletsel is veroorzaakt door de klap en / of de val. Een andere oorzaak is volgens de deskundigen uitgesloten.
Het gevolg van de mishandeling van Sitek is dramatisch, aangezien Sitek is overleden. Dit is schokkend voor de nabestaanden in de eerste plaats, maar ook voor de omstanders en de maatschappij. Verdachte had als taxichauffeur, een dienstverlenend beroep, het conflict op een andere manier moeten oplossen.
Aangezien verdachte niet het opzet heeft gehad op de dood van Sitek is in deze zaak geen sprake van doodslag of moord, maar van zware mishandeling de dood tengevolge hebbende. Voor een dergelijke zware mishandeling worden lagere gevangenisstraffen opgelegd dan voor doodslag of moord.
Bij de strafmaat weegt zwaar mee dat de dood van het slachtoffer het resultaat is van een noodlottige reeks van gebeurtenissen.
Maar als taxichauffeur, met een dienstverlenend beroep, moet je in ieder niet reageren met een vuistslag. Hoe asociaal een klant zich ook gedraagt, dat rechtvaardigd een vuistslag niet.quote:Op woensdag 21 april 2010 13:27 schreef Pool het volgende:
TS snapt het niet.
[..]
Bron: www.rechtspraak.nl
Geen moord of doodslag dus, maar zware mishandeling met de dood tot gevolg. Bovendien heeft het slachtoffer zelf racistische taal uitgeslagen en als eerste gemept.
Prima als je 2 jaar nog steeds te licht vindt hoor, maar moord is het niet.
En daar wordt hij dan ook terecht voor gestraft.quote:Op woensdag 21 april 2010 13:39 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Maar als taxichauffeur, met een dienstverlenend beroep, moet je in ieder niet reageren met een vuistslag. Hoe asociaal een klant zich ook gedraagt, dat rechtvaardigd een vuistslag niet.
welkom in de nieuwe politiek, waar wat "gevoelsmatig" een juiste straf is maar de maat moet worden, niet wat een rechter beslist. Want rechters, advocaten die daders bijstaan, officieren van justie en gevangenissen zijn, of links, te soft, advocaat van de duivel of pedofiel (niet perse in die volgorde)...quote:Op woensdag 21 april 2010 13:37 schreef StarGazer het volgende:
Mishandeling met dood tot gevolg. Waarbij dood dus een geobjectiveerd bestanddeel is. De dader hoeft dus niet eens opzet te hebben op het doden van het slachtoffer. De tenlastelegging kan dan hoe dan ook bewezen worden. Hoe dan ook, het geobjectiveerde bestanddeel "met dood als gevolg " is een grond voor strafverzwaring. Maar als men bewezen acht dat het uiteindelijke slachtoffer de eerste klap heeft uitgedeeld, vind ik de uiteindelijke straf terecht. TS mag nog wel even zijn strafrechtelijke kennis opschroeven.
Alsof rechters iets anders doen dan gevoelsmatig beslissen. Ik ben ook niet zo van het reflexmatig geroep om hogere straffen, maar laten we niet doen alsof rechters wel weten wat ze doen. Die doen ook maar wat.quote:Op woensdag 21 april 2010 13:48 schreef Jumparound het volgende:
[..]
welkom in de nieuwe politiek, waar wat "gevoelsmatig" een juiste straf is maar de maat moet worden, niet wat een rechter beslist. Want rechters, advocaten die daders bijstaan, officieren van justie en gevangenissen zijn, of links, te soft, advocaat van de duivel of pedofiel (niet perse in die volgorde)...
En straffen puur en alleen gaan baseren op "gevoel" is in mijn optiek pertinent verkeerd.quote:Op woensdag 21 april 2010 13:48 schreef Jumparound het volgende:
[..]
welkom in de nieuwe politiek, waar wat "gevoelsmatig" een juiste straf is maar de maat moet worden, niet wat een rechter beslist. Want rechters, advocaten die daders bijstaan, officieren van justie en gevangenissen zijn, of links, te soft, advocaat van de duivel of pedofiel (niet perse in die volgorde)...
Als het gaat om een veelpleger zou dat ook meegewogen dienen te worden in het oordeel van de rechter.quote:Op woensdag 21 april 2010 13:55 schreef rutger05 het volgende:
Vraag mij af wat het strafrechtelijke verleden van deze taxichauffeur is op het gebied van geweldsmisdrijven
Inderdaad.quote:Op woensdag 21 april 2010 13:56 schreef StarGazer het volgende:
[..]
Als het gaat om een veelpleger zou dat ook meegewogen dienen te worden in het oordeel van de rechter.
Nee, rechters doen idd maar wat, maar WEL met de kennis om een beslissing te nemen en niet uit de onderbuik.quote:Op woensdag 21 april 2010 13:53 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Alsof rechters iets anders doen dan gevoelsmatig beslissen. Ik ben ook niet zo van het reflexmatig geroep om hogere straffen, maar laten we niet doen alsof rechters wel weten wat ze doen. Die doen ook maar wat.
dan had deze man levenslang gehad. En ondanks dat ik een pleuris hekel heb aan taxichaufeurs, een te hoge straf...quote:Op woensdag 21 april 2010 13:53 schreef StarGazer het volgende:
[..]
En straffen puur en alleen gaan baseren op "gevoel" is in mijn optiek pertinent verkeerd.
Ja? Welke kennis hebben zij dan?quote:Op woensdag 21 april 2010 14:03 schreef Jumparound het volgende:
[..]
Nee, rechters doen idd maar wat, maar WEL met de kennis om een beslissing te nemen en niet uit de onderbuik.
quote:Op woensdag 21 april 2010 14:08 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja? Welke kennis hebben zij dan?
niet zomaar dus... Of stelt de opleiding nederlands recht niets voor?quote:# Wie een studie Nederlands recht heeft voltooid, kan worden toegelaten tot de Raio-opleiding
(rechterlijk ambtenaar in opleiding). De opleiding duurt zes jaar.
# Wie na zijn studie Nederlands recht minimaal zes jaar juridische ervaring heeft opgedaan kan via de Selectiecommissie rechterlijke macht (SRM) tot rechter worden benoemd
Ook dat nauwelijks, maar strafmaatbepaling is geen onderdeel van de rechtswetenschap. Dat is persoonlijk nattevingerwerk van rechters, waar slechts enige consistentie in is gekomen doordat de ene rechter kijkt naar het nattevingerwerk van de andere rechter en van het OM.quote:Op woensdag 21 april 2010 14:11 schreef Jumparound het volgende:
niet zomaar dus... Of stelt de opleiding nederlands recht niets voor?
Dat is trouwens een gat van jewelste. Dan is het dus niet de daad, maar de intentie, die bepaald wat je straf is.quote:
Nee hoor, die intentie kan heel goed blijken uit ander bewijs dan een verklaring van de verdachte.quote:Op woensdag 21 april 2010 14:22 schreef McKillem het volgende:
[..]
Dat is trouwens een gat van jewelste. Dan is het dus niet de daad, maar de intentie, die bepaald wat je straf is.
Ten aller tijde liegen over je intenties is dus gewoon grijpbare strategie als je iemand uit de weg wil ruimen zonder zelf al te veel schade te ondervinden.
Ja en? verrast het je dat de meeste moordenaars inderdaad liever niet hun daad gaan opbiechten omdat de kans dat ze er beter vanaf komen veel groter is als ze liegen erover?quote:Op woensdag 21 april 2010 14:22 schreef McKillem het volgende:
[..]
Dat is trouwens een gat van jewelste. Dan is het dus niet de daad, maar de intentie, die bepaald wat je straf is.
Ten aller tijde liegen over je intenties is dus gewoon grijpbare strategie als je iemand uit de weg wil ruimen zonder zelf al te veel schade te ondervinden.
Daar heb ik het helemaal niet over man.quote:Op woensdag 21 april 2010 14:29 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Ja en? verrast het je dat de meeste moordenaars inderdaad liever niet hun daad gaan opbiechten omdat de kans dat ze er beter vanaf komen veel groter is als ze liegen erover?
serieus, ik denk eerder dat je wat moet doen aan je iets te roze gekleurd beeld van de maatschappij en mensen erin.., als je denkt dat iemand die wel een moord (iemand met voorbedachte rade doden) pleegt opeens wel eens morele problemen zou hebben, daarover te liegen
quote:Op woensdag 21 april 2010 14:32 schreef McKillem het volgende:
Kennelijk zit er een verschil tussen iemand per ongeluk doodslaan, en iemand opzettelijk doodslaan.
Dat vind ik raar.
Dus een vrachtwagenchauffeur met een fietser in zijn dode hoek moet van jou ook 10 jaar krijgen?quote:Op woensdag 21 april 2010 14:47 schreef MeneerKaktus het volgende:
Ik vind dat ie minstens 10 jaar had moeten krijgen.
Met zo'n straf zou je bijna zin krijgen zelf iemand te gaan vermoorden. Er zijn er zat die daar wel 2 jaar voor over hebben. En dan maakt het niet uit of het om doodslag gaat of om moord, het slachtoffer is overleden en daar gaat het om., opzet of geen opzet.
Dus blindehoek ongevallen met dodelijke afloop ook 10+ jaar geven? En medici die een fout maken?quote:Op woensdag 21 april 2010 14:47 schreef MeneerKaktus het volgende:
Ik vind dat ie minstens 10 jaar had moeten krijgen.
Met zo'n straf zou je bijna zin krijgen zelf iemand te gaan vermoorden. Er zijn er zat die daar wel 2 jaar voor over hebben. En dan maakt het niet uit of het om doodslag gaat of om moord, het slachtoffer is overleden en daar gaat het om., opzet of geen opzet.
Ach, ze krijgen voor wel minder levenslang met TBS.quote:Op woensdag 21 april 2010 14:50 schreef Pool het volgende:
[..]
Dus een vrachtwagenchauffeur met een fietser in zijn dode hoek moet van jou ook 10 jaar krijgen?
Of een verpleegster die per ongeluk de verkeerde pillen aan de dokter aanreikt?
Ik vind het raar omdat het ding wat je feitelijk doet, niet anders is. Of het nou per ongeluk gaat of met opzet. die gast is nogsteeds dood omdat jij hem met een rotvaart op zijn smoel sloeg.quote:Op woensdag 21 april 2010 14:42 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Wat vind je daar zo raar aan?
dat is toch ook een behoorlijk verschil, of je iets opzettelijk doet, of dat bepaalde zware gevolgen voortvloeien uit een bepaalde handeling die an sich strafbaar kan zijn (een direkte vuislag) maar bv doordat het slachtoffer verkeerd terechtkomt, een veel zwaarder effect heeft (en ook een zwaardere straf oplevert).
Het zou toch idioot zijn als je kennelijk dezelfde straf zou krijgen als je iemand een klap geeft en die sterft daardoor als iemand die welbewust een ander vermoord?
Ik vind het eerlijk gezegd vooral enorm opvallend dat wel een boel mensen héél snel hun oordeel klaar hebben, maar schijnbaar nog nooit over dingen als Strafmaat en Strafrecht langer nagedacht hebben, maar er vooral 'simplistisch over denken in de zin dat alle straffen gewoon zwart-wit zijn en alles dezelfde straf zou moeten krijgen, omdat het 'toch hetzelfde is'.
Ja want een fietser in je dode hoek krijgen, of iemand gericht op zijn kaak stompen, is exact hetzelfde en heel goed vergelijkbaar.quote:Op woensdag 21 april 2010 14:50 schreef Pool het volgende:
[..]
Dus een vrachtwagenchauffeur met een fietser in zijn dode hoek moet van jou ook 10 jaar krijgen?
Of een verpleegster die per ongeluk de verkeerde pillen aan de dokter aanreikt?
Ja maar, het slachtoffer is doodquote:Op woensdag 21 april 2010 14:56 schreef McKillem het volgende:
[..]
Ja want een fietser in je dode hoek krijgen, of iemand gericht op zijn kaak stompen, is exact hetzelfde en heel goed vergelijkbaar.
Dat is niet mijn stelling, maar jullie stelling.quote:Op woensdag 21 april 2010 14:56 schreef McKillem het volgende:
[..]
Ja want een fietser in je dode hoek krijgen, of iemand gericht op zijn kaak stompen, is exact hetzelfde en heel goed vergelijkbaar.
ondebuikgevoelstrafmaatquote:Op woensdag 21 april 2010 14:58 schreef Pool het volgende:
[..]
Dat is niet mijn stelling, maar jullie stelling.
"Het slachtoffer is overleden, opzet of geen opzet, dat doet er niet toe."
Dat gaat perfect op voor doodgereden fietsers of overleden patiënten.
Wat wil je nou precies?
Je ziet toch zelf ook wel het verschil tussen een auto ongeluk, waarvan het vaak ook nog aantoonbaar is of het opzet is of niet, of een dode als gevolg van überhaupt een opwelling van agressie?quote:Op woensdag 21 april 2010 14:58 schreef Pool het volgende:
[..]
Dat is niet mijn stelling, maar jullie stelling.
"Het slachtoffer is overleden, opzet of geen opzet, dat doet er niet toe."
Dat gaat perfect op voor doodgereden fietsers of overleden patiënten.
Wat wil je nou precies?
Als je mijn argumenten leest zie je juist dat ik veroordeling graag zie gebaseerd op feiten.quote:
Imho is het toch wel een beetje beschaafd te denken dat het niet enkel uitmaakt _of_ er een ander doodgegaan is, terwijl jij (of Lucia de B.) toevallig in de buurt was...., maar vooral in welke mate je 'verantwoordelijk te houden bent voor diens dood'...quote:Op woensdag 21 april 2010 14:55 schreef McKillem het volgende:
[..]
Ik vind het raar omdat het ding wat je feitelijk doet, niet anders is. Of het nou per ongeluk gaat of met opzet. die gast is nogsteeds dood omdat jij hem met een rotvaart op zijn smoel sloeg.
wat je voorstelt is ver van de realiteit...quote:En wat me dan vooral tegen de borst stoot is de aantoonbaarheid van het een of het ander, zo kan ik in mijn hoofd ook wel jou gericht ergens raken waardoor je de pijp aan maarten gaat geven en vervolgens doe ik "maar ik heb het niet zo bedoeld" en krijg vervolgens nog maar een fractie van wat ik zou krijgen als ik zou zeggen "ja hij moest dood!".
Doet opzet er nu wel of niet toe?quote:Op woensdag 21 april 2010 15:01 schreef McKillem het volgende:
[..]
Je ziet toch zelf ook wel het verschil tussen een auto ongeluk, waarvan het vaak ook nog aantoonbaar is of het opzet is of niet, of een dode als gevolg van überhaupt een opwelling van agressie?
Nouja, goed. Voordat je door middel van een vuistslag iemand kan dood maken, al dan niet door de slag, of de landing op het asfalt ten gevolge van de slag, hebben we het ook een flinke motherfucker van een dreun. Laten we daar geen papiertjes omheen wikkelen.quote:Op woensdag 21 april 2010 15:17 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Imho is het toch wel een beetje beschaafd te denken dat het niet enkel uitmaakt of er een ander doodgegaan is, maar vooral in welke mate je 'verantwoordelijk te houden bent voor diens dood'...
en die verantwoordelijk is nu eenmaal héél anders
[..]
Dat stel ik bij deze in twijfel. Er zijn een aantal plekken op je hoofd, en in je nek, waar een welgeplaatste dreun gewoon het einde inhoud.quote:wat je voorstelt is ver van de realiteit...
en moordenaar die iemand dood wil hebben zal verdomd veel moeite moeten doen 'om het er als ongeluk te laten uitzien' (én wel de zekerheid te hebben dat de ander dood is, mensen gaan namelijk lang niet zo 'makkelijk' dood als je ze dood _wilt_ hebben).
Precies, maar hoe onderzoek je dat in zo'n geval als dit?quote:En vervolgens zal een aanklager stevig onderzoek doen naar zulk een stervensgeval en als er bewezen kan worden dat de dood niet een 'toeval' of 'onopzettelijk' is is dat uiteindelijk het bewijs waarop een mordenaar veroordeeld kan worden..
Dat klopt, maar dat is de strekking van mijn proteststem ook helemaal niet. Dat de moordenaar zal liegen lijkt me evident.quote:dat de moerdenaars zullen liegen en proberen de zaken anders voor te stellen is gewoon de realiteit en het is een beetje dom _daar_ je mening op aan te pasen, alsof die moordenaars anders dan opeens wel netjes zichzelf zouden aangeven, als ze sowieso bestrafd worden als iemand sterft in hun buurt...
Wat mij betreft niet in gevallen waar we het überhaupt hebben over geweldpleging, zoals hier.quote:
Een auto ongeluk is iets heel anders dan iemand op zijn bek slaan. Waarom vergelijk je dit überhaupt met elkaar?quote:Formuleer nou eens gewoon wat regels, of zeg op zijn minst wat er wel en niet toe zou moeten doen. Eerst zeg je dat wel/geen opzet niet relevant is. Nu is het blijkbaar relevant of het aantoonbaar is. Daarna doet agressie er blijkbaar toe, dus een auto-ongeluk na agressief rijgedrag is wel weer 10 jaar cel waard?
Ook niet. Bij doodslag komt opzettelijkheid kijken en daar is in dit geval geen sprake van. Gewoon een zware mishandeling met de dood tot gevolg.quote:Op woensdag 21 april 2010 12:54 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Voor de meeste mensen zal het gevoelsmatig een moord zijn, maar in juridische termen heet het dan doodslag.
quote:Op woensdag 21 april 2010 15:25 schreef McKillem het volgende:
[..]
Nouja, goed. Voordat je door middel van een vuistslag iemand kan dood maken, al dan niet door de slag, of de landing op het asfalt ten gevolge van de slag, hebben we het ook een flinke motherfucker van een dreun. Laten we daar geen papiertjes omheen wikkelen.
Oh, de enige getuigen waren die van de dader z'n bevolkingsgroep?quote:Op woensdag 21 april 2010 16:14 schreef LXIV het volgende:
Het is natuurlijk geen moord. Maar dat wil niet zeggen dat de straf wel licht is, zeker effectief, om iemand dood te slaan als kickboxer.
De dader vertelde voor de rechtbank inderdaad dat het slachtoffer hem eerst bedreigde, etc, etc, maar de verhalen uit die bevolkingsgroep met betrekking tot dit soort zaken neem ik met een korreltje zout. Het zal met dat meppen en die racistische taal wel meegevallen zijn.
Natuurlijk niet, het is in beide gevallen toch het gevolg van die dreun? Hoe interpreteer jij mijn post als je dat zo ziet?quote:Op woensdag 21 april 2010 15:57 schreef RM-rf het volgende:
[..]leg eens uit .... jij vind dat aangetoond moet worden dat de dreun zélf 'dodelijk' had moeten zijn geweest...?
heb je door dat als dat je afweging is en je rechter was geweest, je eigenlijk de taxichauffeur zelfs had moeten vrijspreken omdat niet duidelijk is wat precies het dodelijke gevolg had, de dreun óf de val op de bodem
quote:Op woensdag 21 april 2010 16:28 schreef McKillem het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, het is in beide gevallen toch het gevolg van die dreun? Hoe interpreteer jij mijn post als je dat zo ziet?
Ik zeg dat je hard moet slaan om dood tot gevolg te brengen, los van het feit of de dood dan is door de klap of de val op het asfalt erna. Daarmee wil ik eigenlijk zeggen dat het me persoonlijk niet zo veel boeit en ik er moeite mee heb dat er nog verzachtende omstandigheden gezocht worden naar de intentie van de klap. Maargoed daarom ben ik wellicht geen rechter.quote:Op woensdag 21 april 2010 16:32 schreef RM-rf het volgende:
[..]
je schrijft zélf letterlijk dat kennelijk de klap zelf 'hard genoeg' moet zijn.... alles leuk en aardig maar kennelijk moet je dan iets bewijzen over hoe 'hard' de klap was, als dàt een doorslaggevende grond is voor een bepaalde strafmaat ...
met alle respect, maar als je dit in een rechtzaak tot argumentatie wilt maken moet je het heel rationeel kunnen onderbouwen en telt die 'onderbuik' waarmee het voor jou kennelijk zo 'eenvoudig' is dat de ene klap wél, en de andere klap niet zo erg bedoelt zou zijn, niet.
Nee hoor. Je hebt ook het Eierschedel-arrest. Een zaak waarin iemand na een zachte klap al overleed, omdat het slachtoffer een zogenaamde 'eierschedel' had. En van gewoon struikelen kun je ook overlijden.quote:Op woensdag 21 april 2010 16:47 schreef McKillem het volgende:
[..]
Ik zeg dat je hard moet slaan om dood tot gevolg te brengen, los van het feit of de dood dan is door de klap of de val op het asfalt erna. Daarmee wil ik eigenlijk zeggen dat het me persoonlijk niet zo veel boeit en ik er moeite mee heb dat er nog verzachtende omstandigheden gezocht worden naar de intentie van de klap. Maargoed daarom ben ik wellicht geen rechter.
Mijn punt is dat je gewoon überhaupt niet iemand voor zijn bek mept.quote:Op woensdag 21 april 2010 16:57 schreef Pool het volgende:
[..]
Nee hoor. Je hebt ook het Eierschedel-arrest. Een zaak waarin iemand na een zachte klap al overleed, omdat het slachtoffer een zogenaamde 'eierschedel' had. En van gewoon struikelen kun je ook overlijden.
Klopt, en daar heeft hij dus 2 jaar celstraf voor gekregen.quote:Op woensdag 21 april 2010 17:02 schreef McKillem het volgende:
[..]
Mijn punt is dat je gewoon überhaupt niet iemand voor zijn bek mept.
Ah, ok. Maar achteruit in de auto iemand omver rijden is wel ok ?quote:Op woensdag 21 april 2010 17:02 schreef McKillem het volgende:
[..]
Mijn punt is dat je gewoon überhaupt niet iemand voor zijn bek mept.
Ja, en dat vind ik te laag aangezien er een dode uit voort is gekomen, gecombineerd met het feit dat meneer zijn geschiedenis sowieso al niet te zuiver is. (volgens nu.nl in dit geval)quote:Op woensdag 21 april 2010 17:04 schreef Levitation het volgende:
[..]
Klopt, en daar heeft hij dus 2 jaar celstraf voor gekregen.
Gaat het daarover dan?quote:Op woensdag 21 april 2010 17:05 schreef gelly het volgende:
[..]
Ah, ok. Maar achteruit in de auto iemand omver rijden is wel ok ?
Dat is een ongeluk?quote:Op woensdag 21 april 2010 17:05 schreef gelly het volgende:
[..]
Ah, ok. Maar achteruit in de auto iemand omver rijden is wel ok ?
Ik probeer de psyche te begrijpen van sommigen in dit topic. Wat nou zelfverdediging is, of terecht als tegenreactie etc.quote:
Het is een illusie om te denken dat langere gevangenisstraffen een land veiliger maakt. Kijk naar de VS, daar zit 3% v/d volwassen bevolking vast en echt veel veiliger is het niet.quote:Op woensdag 21 april 2010 17:06 schreef McKillem het volgende:
[..]
Ja, en dat vind ik te laag aangezien er een dode uit voort is gekomen, gecombineerd met het feit dat meneer zijn geschiedenis sowieso al niet te zuiver is. (volgens nu.nl in dit geval)
Dan doe je dat in je gedachten, en schrijft het dan niet hier neer.quote:Op woensdag 21 april 2010 17:09 schreef gelly het volgende:
[..]
Ik probeer de psyche te begrijpen van sommigen in dit topic. Wat nou zelfverdediging is, of terecht als tegenreactie etc.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |