quote:
Op zondag 25 april 2010 18:27 schreef 2cv het volgende:[..]
Hoe het vroeger was weet ik niet, ik was er niet bij, maar met mijn gezondheidsproblemen heb ik mij geen moment zorgen hoeven maken over zaken zoals inkomen e.d. terwijl ik toch meer dan een jaar totaal niet gewerkt heb. En ook in de toekomst zal ik (indirect) wat voordeeltjes hebben zoals het er nu uit ziet, dus mij hoor je niet klagen.
Daarbij is alles ook relatief eenvoudig geregeld, zonder moeilijk gedoe. En ik kan me voorstellen dat het vroeger toch wat minder eenvoudig en soepel ging.
Ik weeg in mijn opinie ook de faktor 'maatschappij' mee; die is minstens net zo belangrijk als mijn portemonnee
'Vroeger' had jij net als nu, weinig problemen gehad; zoals ik al zei: vroeger was het eenvoudig, nu heb je te maken met regeltjes voor vanalles en nog wat.. vroeger kon iemand van een uitkering rondkomen zónder dat je een complete studie moest beginnen om alle uitzonderingetjes en aanvullinkjes te vinden zodat je niet doodgaat van de honger.. jouw grootste voordeel zit denk ik in de uitstekeloze medische wetenschap van heden ten dage, waar we overigens met zijn allen krom voor liggen tegenwoordig
Vroeger.. toen je nog met de VUT kon met 62, en toen er nog geld was om de ouderen fatsoenlijk te voorzien van een goede oude dag zonder overal op te beknibbelen en alles weg te bezuinigen, nu werk je dus al 5 jaar langer voor minder geld, vroeger, toen je nog een normaal bedrag aan ziektekostenpremie betaalde, vroeger, toen kids op de middelbare school nog fatsoenlijk nederlands konden schrijven, en een buitenlander in je klas nog apart was.. vroeger, toen je je fiets nog tegen de voorgevel naast de deur kon pleuren als je effe dorst had, en iedereen een touwtje door de brievenbus had hangen zodat je naar binnen kon zonder bellen
Vroeger, toen je nog kon stappen zonder neergestoken, uitgescholden, bespuugd en 12 keer tot IN je schoenen gefouilleerd te worden bij elke deur die je door wilt, vroeger, toen de buschauffeur nog zonder kogelvrij glas zijn werk kon doen, net als de banken, postkantoren en benzinestations (waar je overigens niet zelf hoefde te tanken, dat wérd gewoon voor je gedaan

) Vroeger, toen oom agent nog een snor en een fiets had, en waar je voor in je broek scheet, en die je aan je oortje mee naar huis sleepte om je over te dragen aan je pa, die je dan bij je andere oortje pakte en je naar je nest stuurde zonder vreten of TV kijken (als je die al had thuis

)Vroeger.. toen de lucht nog schoon, en de sex vies was, en de Batavieren nog met zijn vijven waren
Er is natuurlijk veel veranderd sinds mijn jeugd, en heus niet alles is slechter geworden, maar de dingen die er serieus toe doen, zoals sociale voorzieningen en dan vooral de financiële kant daarvan, zijn echt minder geworden.. niets is meer zeker; ze schaffen wetten en regelingen waar onze ouders en grootouders voor gezwoegd, gestaakt en geknokt hebben af alsof het niks is, en geen hond die ze een strobreed in de weg legt..

Voor mijn gevoel betaal ik 2 keer zoveel voor de helft van de voorzieningen en zekerheid die ik vroeger had, en als je er dan aanspraak op wilt maken moet je overal over in discussie of je niet zelf aansprakelijk gesteld kan worden
Vroeger was je gewoon verzekerd als je tijdens je werk van een steiger afpleurde; tegenwoordig moet je eerst maar hopen dat er een keurkaartje aan dat steiger hing, anders krijg je niks.. had je je werkschoenen wel aan ?? anders krijg je niks.. had je helm wel op ?? anders krijg je niks... vroeger had je onvoorwaardelijk WAO, er werd voor je gezorgd als je 'sneuvelde' tijdens je werk. Tegenwoordig moet je overal op je tellen passen dat je nergens een misstap begaat anders ben je de lul.. als er wat gebeurt, het is één groot afschuifsysteem, en dat geldt voor bijna álles
We worden
genaaidbestolen met zijn allen, en die leugenaars in DH weten het nog zo te ver
tellendraaien dat we het nog lekker en goed vinden ook

Ik moest ook erg lachen met die Tango aktie pas geleden, met hun 'voor de prijs van 20 jaar geleden'; iedereen dook als een mongool op de pomp voor een prijs van 1 EURO 16, terwijl het toch echt 1 GULDEN 16 had moeten zijn... Zegge FF
ZESENVIJFTIG EUROCENT ofzo ?? Hoezo : blij met een dooie mus ??

Het is allemaal mákkelijker geworden, dat wel, maar daardoor veel gestresster en gehaaster, want digitaal kan alles, vroeger had de postbode gewoon 2 dagen nodig om je post ergens te krijgen, en geld overmaken moest met een overschrijf of stortingskaartje op het postkantoor of bij de bank, en dat duurde gewoon 10 dagen, en dan nog 2 weken voor je volgende afschrift in de bus lag zodat je het kon checken
Het elektronische gemak dient de mensch, maar ontneemt ons met dezelfde rotgang onze vrijheid en vervreemdt ons van onze medemens waardoor de maatschappij verwordt tot wat hij nu is.. hard, koel en onpersoonlijk.. ken jij nog iedereen in je straat bij naam ?? Vroeger.. wist iedereen alles van elkaar, en als er iets mis was stond de hele buurt voor je klaar.. tegenwoordig liggen er mensen wekenlang dood in huis, geen haan die ernaar kraait
Makkelijker : OK, kan ik inkomen tot op zekere hoogte, maar béter ??
Nehh
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden