In het Noorse nieuws staat erbij dat er nu ook brokken lavasteen naar boven komen en dat dat waarschijnlijk de voorbode is voor een flinke stroom lava.quote:Op maandag 19 april 2010 14:05 schreef Xiaolong het volgende:
The eruption - and the amount of ash being expelled from the volcano - is now said to have diminished significantly but airspace remains closed, or partially closed, in more than 20 countries.
citaat uit dezelfde BBC nieuws artikel![]()
![]()
quote:Op maandag 19 april 2010 14:09 schreef Flappekz het volgende:
hoe staat het eigenlijk met die tweede wolk?
quote:Lagere aswolk uit vulkaan IJsland REYKJAVIK - In het gebied rond de asspuwende vulkaan in het zuiden van IJsland waren maandag opnieuw flinke trillingen te voelen. De vulkaan is nog steeds actief, maar heeft aan kracht ingeboet.
De aswolk stijgt maandag tot minder grote hoogtes dan vorige week, toen de uitbarsting begon. De asdeeltjes komen momenteel tot een hoogte van rond de 2 tot 3 kilometer, tegen 11 kilometer in het begin.
„Sterke wind vanuit het noorden doet de as nog steeds zuidwaarts waaien. We hebben sterke vulkanische trillingen gevoeld, dus er moeten zich enkele veranderingen hebben voorgedaan aan het oppervlak van de vulkaan”, stelde een meteoroloog. „Mogelijk komt er wat lava uit.”
Door de aswolk ligt het vliegverkeer in grote delen van Europa plat.
Over lava kan je gelukkig vliegenquote:Op maandag 19 april 2010 14:10 schreef Fogel het volgende:
[..]
In het Noorse nieuws staat erbij dat er nu ook brokken lavasteen naar boven komen en dat dat waarschijnlijk de voorbode is voor een flinke stroom lava.
quote:Op maandag 19 april 2010 14:10 schreef StephanL het volgende:
weer een dag zonder vliegen.
Bronquote:How Volcanic Ash Can Kill An Airplane
As volcanic ash spreads from an eruption under a glacier in the Eyjafjallajokull region of Iceland, the British have taken the drastic step of locking down the country's airspace. Here's why.
The world's bustling air traffic corridors pass over hundreds of volcanoes just like the one in Iceland — all of which are capable of sudden, explosive eruptions of fire and ash. In the United States alone, aircraft carry many thousands of passengers and millions of dollars of cargo over volcanoes each day. As we see today, volcanic ash can be a serious hazard to aviation even thousands of miles from an eruption. Airborne ash can diminish visibility, damage flight control systems, and most importantly, cause jet engines to fail.
In fact, according to Boeing public relations officials, in the past 30 years, more than 90 jet-powered commercial airplanes have encountered clouds of volcanic ash and suffered damage as a result.
Here's an example of one such case.
The Story of KLM Flight 867
On December 15, 1989, clouds of ash from an eruption at Mt. Redoubt Volcano in Alaska nearly caused a Boeing 747 jetliner (KLM Flight 867) carrying 231 passengers to crash land after losing power to all four engines.
As the crew of KLM Flight 867 struggled to restart the plane's engines, "smoke" and a strong odor of sulfur filled the cockpit and cabin. For five long minutes the powerless 747 jetliner, bound for Anchorage, Alaska, with 231 terrified passengers aboard, fell in silence toward the rugged, snow-covered Talkeetna Mountains (7,000 to 11,000 feet high). All four engines had flamed out when the aircraft inadvertently entered a cloud of ash blown from erupting Redoubt Volcano, 150 miles away. The volcano had begun erupting 10 hours earlier on that morning of December 15, 1989. Only after the crippled jet had dropped from an altitude of 27,900 feet to 13,300 feet (a fall of more than 2 miles) was the crew able to restart all engines and land the plane safely at Anchorage. The plane required $80 million in repairs, including the replacement of all four damaged engines.
How did it happen?
It's a process that's sort of like Mother Nature's version of a "Cash for Clunkers" engine getting killed. Volcanic ash normally contains glassy materials, such as silicates, whose melting points are 600 degrees Celsius to 800 degrees Celsius. Since internal temperature of in-flight jet engine exceed 1000 degrees Celsius, glassy particles in volcanic ash inhaled by the engines instantly melt. In the course of exhaust, the glassy materials are rapidly cooled down in the turbine chamber, stick on the turbine vanes, and disturb the flow of high-pressure combustion gases. This disorder of the flow may stop the entire engine in serious cases — such as KLM Flight 867.
Such dangerous and costly encounters between aircraft and volcanic ash can happen because ash clouds are difficult to distinguish from ordinary clouds, both visually and on radar. Also, ash clouds can drift great distances from their source. For example, in less than 3 days, the ash cloud from the June 15, 1991, eruption of Mount Pinatubo in the Philippines traveled more than 5,000 miles to the east coast of Africa. This ash cloud damaged more than 20 aircraft — including the DC-10 shown above — most of which were flying more than 600 miles from the volcano.
So today's decision by British aviation officials to clear UK airspace until at least 1:00 am EST on Friday, while difficult, makes a heck of a lot of sense.
Oftewel, de rest van de wereld lacht ons uit.quote:Op maandag 19 april 2010 13:59 schreef Xiaolong het volgende:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8629127.stm
Mr Bisignani, of the International Air Transport Association, has said the scale of the crisis facing the airline industry is now greater than at the time of the 9/11 attacks on the US.
"The decision that Europe has made is with no risk assessment, no consultation, no co-ordination, no leadership," he said.
"Europeans are still using a system based on a theoretical model which does not work... instead of using a system and taking decisions on facts and on risk assessment."
again waar vlogen deze F-16s ??? De maatschappijen zeggen niet dat het overal veilig is !quote:Op maandag 19 april 2010 14:16 schreef __Saviour__ het volgende:
De Navo meldt wel dat F16's beschadigingen hebben opgelopen.
http://www.google.com/hos(...)NlDWEig3uXwD9F63E6G4
Aan dat bericht hecht ik meer waarde dan die van commercieel denkende luchtvaartmaatschappijen die claimen dat het toch echt al wel veilig genoeg is.
Ik kan me juist indenken dat wanneer er commerciele belangen zijn zoals bij de luchtvaartmaarschappijen er extra voorzichtig te werk word gegaan.quote:Op maandag 19 april 2010 14:16 schreef __Saviour__ het volgende:
Aan dat bericht hecht ik meer waarde dan die van commercieel denkende luchtvaartmaatschappijen die claimen dat het toch echt al wel veilig genoeg is.
Ach, in de VS was exact hetzelfde gebeurd.quote:Op maandag 19 april 2010 14:16 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Oftewel, de rest van de wereld lacht ons uit.
Voor de zoveelste keer: DAT ZEGGEN ZE NIETquote:
Dat kan ik je wel vertellen maar daarna moet ik je direct vermoorden.quote:Op maandag 19 april 2010 14:19 schreef Xiaolong het volgende:
[..]
again waar vlogen deze F-16s ??? De maatschappijen zeggen niet dat het overal veilig is !
Precies, een maatschappijk heeft geen enkel belang om EEN vliegtuig te riskeren als ze niet zeker zijn. Zoiets kost meer dan 10 dagen niet vliegen !quote:Op maandag 19 april 2010 14:19 schreef Roellie80 het volgende:
[..]
Ik kan me juist indenken dat wanneer er commerciele belangen zijn zoals bij de luchtvaartmaarschappijen er extra voorzichtig te werk word gegaan.
Het kost namelijk meer wanneer toch een vliegtuig met jou naamplaatje ergens neerstort dan wanneer er een paar dagen niet gevlogen word
Eindelijk wat andere berichten dan 'er is niets aan de hand behalve dat we failliet gaan morgen' inderdaad.quote:Op maandag 19 april 2010 14:16 schreef __Saviour__ het volgende:
De Navo meldt wel dat F16's beschadigingen hebben opgelopen.
http://www.google.com/hos(...)NlDWEig3uXwD9F63E6G4
Aan dat bericht hecht ik meer waarde dan die van commercieel denkende luchtvaartmaatschappijen die claimen dat het toch echt al wel veilig genoeg is.
OEEEEEeeeeeeeeeeee hou het dan maar ff geheimquote:Op maandag 19 april 2010 14:20 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Dat kan ik je wel vertellen maar daarna moet ik je direct vermoorden.
Ligt er maar net aan hoe je het rekent.quote:Op maandag 19 april 2010 14:20 schreef Xiaolong het volgende:
[..]
Precies, een maatschappijk heeft geen enkel belang om EEN vliegtuig te riskeren als ze niet zeker zijn. Zoiets kost meer dan 10 dagen niet vliegen !
Eh nee, dat zegt die kerel nou juist, dat ze dat in de VS dus niet doen.quote:Op maandag 19 april 2010 14:20 schreef Hetiszover het volgende:
[..]
Ach, in de VS was exact hetzelfde gebeurd.
Verschil is alleen dat in de VS er maar 1 authoriteit is die beslist over dit soort geneuzel en in Europa elk land individueel. Er daar zit nou net het probleem.quote:Op maandag 19 april 2010 14:23 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Eh nee, dat zegt die kerel nou juist, dat ze dat in de VS dus niet doen.
Lekker makkelijk praten zo, de beste stuurlui staan weer eens aan walquote:Op maandag 19 april 2010 14:23 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Eh nee, dat zegt die kerel nou juist, dat ze dat in de VS dus niet doen.
quote:Eurlings: morgen weer vliegen AMSTERDAM - Minister van Verkeer Eurlings verwacht dat er uiterlijk morgenochtend om acht uur weer kan worden gevlogen.
Dat heeft hij tegen de NOS gezegd. Helemaal zeker is dat nog niet: het beslulit valt waarschijnlijk vanmiddag op een videoconferentie van de ministers van Verkeer.
quote:KLM gaat passagiers terugvliegen naar Europa AMSTELVEEN - Luchtvaartmaatschappij KLM gaat maandagmiddag Nederlandse tijd gestrande passagiers terugvliegen vanuit Curaçao en Suriname naar Europa.
Het is nog onbekend op welke luchthaven in Europa KLM vliegt. Dat liet een woordvoerster van KLM weten.
Vanuit Curacao vertrekt om 16.00 uur Nederlandse tijd een Boeing 747. Vanuit Paramaribo om 20.00 uur Nederlandse tijd een MD-11. „We zullen zoveel mogelijk passagiers mee terug nemen.”
Nogal logisch he als die hele aswolk over Nederland hangt.quote:Op maandag 19 april 2010 14:26 schreef Xiaolong het volgende:
In de VS leggen ze restricties op gebieden die schadelijke concentraties hebben (tijdsafhankelijk), hier sluiten we gewoon alles dicht
Ik denk dat ze juist meer risico nemen dan verantwoordelijk is. Ze worden echt wanhopig nu.quote:Op maandag 19 april 2010 14:19 schreef Roellie80 het volgende:
Ik kan me juist indenken dat wanneer er commerciele belangen zijn zoals bij de luchtvaartmaatschappijen er extra voorzichtig te werk word gegaan.
Het kost namelijk meer wanneer toch een vliegtuig met jou naamplaatje ergens neerstort dan wanneer er een paar dagen niet gevlogen word
Als Eurlings hard genoeg die aswolk de andere kant op heeft geblazen mag ie het van mij beslissenquote:Op maandag 19 april 2010 14:28 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Wie is nu echt de persoon in Nederland die het luchtruim weer open kan gooien?
Is dat Eurlings?
Gaat om de oppervlakte waarover verspreid niet alleen nederland, KLM vlucht toonde aan dat er geen gevaar over NL op een gegeven tijd geen schade was, gistere meer dan 10 vluchten ? dus ja dan konde ze net zo goed meer vluchten doen ? Dat is wat ze in de VS doen dus, niet alles sluiten maar tijdsadfhankelijk zones afhangend van condities.quote:Op maandag 19 april 2010 14:27 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Nogal logisch he als die hele aswolk over Nederland hangt.
Hoeveel keer was de VS ook alweer groter dan Nederland?
Totdat er een keer een vliegtuig met motoren vol glas naar beneden sodemietert en men "oeps, niet snel genoeg gereageerd" zegt. Heel jammer voor de industrie en de passagiers dit, maar imho ookal is er een kans van slechts 1 op een miljoen dien je het zekere voor het onzekere te nemen.quote:Op maandag 19 april 2010 14:31 schreef Xiaolong het volgende:
[..]
Gaat om de oppervlakte waarover verspreid niet alleen nederland, KLM vlucht toonde aan dat er geen gevaar over NL op een gegeven tijd geen schade was, gistere meer dan 10 vluchten ? dus ja dan konde ze net zo goed meer vluchten doen ? Dat is wat ze in de VS doen dus, niet alles sluiten maar tijdsadfhankelijk zones afhangend van condities.
Ik snap geen flikker van je postquote:Op maandag 19 april 2010 14:31 schreef Xiaolong het volgende:
[..]
Gaat om de oppervlakte waarover verspreid niet alleen nederland, KLM vlucht toonde aan dat er geen gevaar over NL op een gegeven tijd geen schade was, gistere meer dan 10 vluchten ? dus ja dan konde ze net zo goed meer vluchten doen ? Dat is wat ze in de VS doen dus, niet alles sluiten maar tijdsadfhankelijk zones afhangend van condities.
En dan sta je daar op het vliegveld van Palma de Mallorca.quote:Op maandag 19 april 2010 14:27 schreef Xiaolong het volgende:
[..]
Klaar...ik hou van je voor het brengen van dit bericht !
Yeah right, alleen met 9/11 hebben ze het dicht gegooid.quote:Op maandag 19 april 2010 14:25 schreef Hetiszover het volgende:
[..]
Lekker makkelijk praten zo, de beste stuurlui staan weer eens aan wal
Er hoeft daar maar een vlieg door de douane in de VS te glippen of het hele vliegverkeer op het Amerikaanse continent ligt plat
Ik persoonlijk lig dan toch liever aan het strand op Curacaoquote:Op maandag 19 april 2010 14:33 schreef APK het volgende:
[..]
En dan sta je daar op het vliegveld van Palma de Mallorca.
Vliegen is zoweizo een risico, gaat om asceptabele risico levelsquote:Op maandag 19 april 2010 14:32 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Totdat er een keer een vliegtuig met motoren vol glas naar beneden sodemietert en men "oeps, niet snel genoeg gereageerd" zegt. Heel jammer voor de industrie en de passagiers dit, maar imho ookal is er een kans van slechts 1 op een miljoen dien je het zekere voor het onzekere te nemen.
KLM heeft meer dan 10 vluchten boven NL gistere uitgevoerd, waar ze geen last van as ondervonden. Dit bleek ook uit de technische inspecties. Waar ik op doel is dat niet heel nederland CONTINU gehinderd is door het as.quote:Op maandag 19 april 2010 14:32 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Ik snap geen flikker van je post
En gezien de voorgaande ervaringen met aswolken zijn deze risico's dus niet acceptabel.quote:Op maandag 19 april 2010 14:36 schreef Xiaolong het volgende:
[..]
Vliegen is zoweizo een risico, gaat om asceptabele risico levels
Ja, autoriteiten per land bepalen dat.quote:Op maandag 19 april 2010 14:28 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Wie is nu echt de persoon in Nederland die het luchtruim weer open kan gooien?
Is dat Eurlings?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |