Er valt in deze nogal lastig 'omheen te vliegen' als alle omliggende landen last hebben van dezelfde aswolk he?quote:Op maandag 19 april 2010 12:52 schreef Xiaolong het volgende:
[..]
Ja ! Ben zelf in 'deze hoek' een 'wetenschapper/ir' en zie gewoon hoe dit allemaal beetje overdreven en door kudde gedrag gepakt is.. Dit heb ik al gezien, again ze hebben geen niet gepraat met de vliegtuig maatschappijn en makers over de hoeveelheid die gevaarlijk is !!! Ze zijn bewust door een wolk heengevlogen van fijne deeltjes. Zoals Minister Eurlings het zegt, in andere delen van de wereld vliegen ze eromheen !!! ze sluiten niet het hele vliegruim.
Dat was al van de 15de. Dat as is nu toch wel weg.quote:Op maandag 19 april 2010 13:09 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
En hier foto's: http://www.flightglobal.c(...)cts-of-volcanic.html
Bronquote:Ambassades en consulaten bezoeken Nederlanders op vliegvelden
Nieuwsbericht | 19 april 2010 | Reizen en Landen, Wat doet de ambassade?
Medewerkers van ambassades en consulaten gaan wereldwijd vliegvelden bezoeken om te kijken of daar Nederlanders vastzitten die hulp nodig hebben.
Ambassades en consulaten kunnen bemiddelen wanneer Nederlanders als gevolg van de sluiting van het luchtruim in de problemen komen omdat hun visum verlopen is en ze kunnen assisteren bij medische of financiële problemen.
Als die vulkaan eens zou ophouden met as uitspuwen misschien wel jaquote:Op maandag 19 april 2010 13:13 schreef JuiceJuice het volgende:
[..]
Dat was al van de 15de. Dat as is nu toch wel weg.
quote:DE BILT (ANP) - De kans is groot dat de eerste asdeeltjes uit de IJslandse vulkaan dinsdag op de Nederlandse grond landen. Dat heeft het KNMI maandag gemeld.
De as is de afgelopen dagen nog niet op de grond geland door het droge weer. Maar de kans is groot dat er dinsdag lokaal een bui valt. Daarmee zouden de eerste asdeeltjes de Nederlandse bodem bereiken.
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) meldde eerder al dat de deeltjes zo verdund zijn, dat er in principe geen risico voor de volksgezondheid bestaat.
Het as in die motoren wel jaquote:Op maandag 19 april 2010 13:13 schreef JuiceJuice het volgende:
[..]
Dat was al van de 15de. Dat as is nu toch wel weg.
Als je vlucht/vakantie geannuleerd wordt door de aswolk dan krijg je (tot nu toe) je complete reissom terug. Bij Neckermann is het zo dat je kosteloos (zelfs met ¤50 korting) je reis kan omboeken..quote:Op maandag 19 april 2010 13:14 schreef zesje het volgende:
Weet iemand of je geld terug krijgt of een vervangende vlucht/verblijf en de vlucht wordt gecancelled? Wij hebben onze vlucht naar Hong Kong van gisteren al eerder moeten annuleren wegens ziekte maar ik ben nieuwsgierig of we anders iets terug of vervangends gekregen zouden hebben.
Ik kon mijn vlucht van morgenochtend gratis omzetten naar as. zondag. En als ik hem helemaal niet maak, krijg ik alles terug.quote:Op maandag 19 april 2010 13:14 schreef zesje het volgende:
Weet iemand of je geld terug krijgt of een vervangende vlucht/verblijf en de vlucht wordt gecancelled? Wij hebben onze vlucht naar Hong Kong van gisteren al eerder moeten annuleren wegens ziekte maar ik ben nieuwsgierig of we anders iets terug of vervangends gekregen zouden hebben.
quote:VOLCANIC ASH - 19-1110 UTC update
Airspace availability:
(Aerodromes geographically located within these airspaces if closed will be unavailable):
[...]
EH Netherlands - OPEN
[...]
Was eerst tot 20:00 uur dicht toch?quote:Op maandag 19 april 2010 13:25 schreef Intrepidity het volgende:
Aldus de pagina https://www.cfmu.eurocont(...)eway/spec/index.html zou het luchtruim weer opengaan!
[..]
Klopt, maar 20 minuten later werd het geupdate naar 'open'.. en andere bronnen zeggen idd nog steeds 20:00.. snap het ook niet meerquote:Op maandag 19 april 2010 13:31 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Was eerst tot 20:00 uur dicht toch?
Raar. En ook niet echt praktisch met België en UK nog geslotenquote:Op maandag 19 april 2010 13:31 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Klopt, maar 20 minuten later werd het geupdate naar 'open'.. en andere bronnen zeggen idd nog steeds 20:00.. snap het ook niet meer
Er moet één land als eerste ophouden met deze ongein natuurlijkquote:Op maandag 19 april 2010 13:32 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Raar. En ook niet echt praktisch met België en UK nog gesloten.
AshAlertsquote:Official said NATO plane damage is "very serious matter", "airspace closed for a reason" http://cot.ag/bKo4nW
As is ook niet bepaald goed voor pitotbuizen en dergelijke. Overigens heeft VFR traffic onder een bepaalde hoogte een vrijstelling sinds gistermiddag voor zover ik weet.quote:Op maandag 19 april 2010 13:44 schreef menesis het volgende:
Maar hoe zit het dan met propellorvliegtuigen en as? Zolang het geen turboprop is maakt die as toch niets uit?
quote:DUE TO VOLCANIC ACTIVITY IN ICELAND AND THE RESULTING ASHCLOUDS IN
THE AMSTERDAM FIR, ALL IFR OPERATIONS ARE PROHIBITED.
VFR FLIGHTS WITH MTOW 5700KG OR LESS ARE ALLOWED ON OWN DISCRETION.
FOR IFR TESTFIGHTS EXEMPTION HAS TO BE REQUESTED TO CAA-NL AT
+31704563000. AFTER COMPLETING EACH VFR FLIGHT A PILOT REPORT SHOULD
BE FILEDIMMEDIATLY TO VULKAAN(AT)KNMI.NL CONTAINING FOLLOWING
INFORMATION:ROUTE, ALTITUDE, DATE AND TIME OF FLIGHT IN LOCAL TIME,
OBSERVATIONS REGARDING (ASH)CLOUDS. EVEN WHEN NO OBSERVATIONS HAVE
BEEN MADE A PILOT REPORT IS MANDATORY. WHEN EMAIL IS NOT AVBL A PILOT
REPORT CAN BE MADE TO LOCAL ATC BY RADIO OR AIRPORT AUTHORITY. ALSO,
CAA-NL STATES THE PITOT TUBE SHOULD BE CHECKED CAREFULLY BEFORE AND
AFTER EACH FLIGHT AND ALSO INCREASED MONITORING OF FLIGHT SPEED AND
HEIGHTINDICATION AND WINDSCREEN TRANSPARENCY DURING FLIGHT IN THE
RISK AREA. POLICE, SAR AND HEMS FLIGHTS ARE EXEMPTED. SFC/FL245.)
Kut voor KLM dat ze net hun Fokker 50's de deur uit hebben gedaan.quote:Op maandag 19 april 2010 13:46 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
As is ook niet bepaald goed voor pitotbuizen en dergelijke. Overigens heeft VFR traffic onder een bepaalde hoogte een vrijstelling sinds gistermiddag voor zover ik weet.
Dat zijn turboprops afaik. Gewoon jetmotoren met een propellor voorop dus. Die hebben daar net zoveel last van als een gewone jet.quote:Op maandag 19 april 2010 13:49 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Kut voor KLM dat ze net hun Fokker 50's de deur uit hebben gedaan.
Bron?quote:Op maandag 19 april 2010 13:55 schreef Hetiszover het volgende:
KLM GAAT PASSAGIERS TERUGVLIEGEN UIT CURACAO EN SURINAME
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |