quote:
Op vrijdag 23 april 2010 09:30 schreef Bastard het volgende:Ik herken dat wel, zo nu en dan maak ik iets mee
waarvan ik zeker weet dat ik het eerder meegemaakt heb (gedroomd) en dan zeg ik hetzelfde, en krijg dezelfde reacties als verwacht. Altijd even een WTF momentje.
natuurlijk is het altijd interssant om ook kritisch te kijken 'wat' je zeker weet... iets 'zeker weten' is ook gewoon een specifiek neurologisch proces dat bv ook dichtbij dingen als 'levensbeschouwing' en bv 'politieke voorkeur' zit.
Het menselijk geheugen is nu eigenlijk juist _niet_ geschikt om informatie objectief op te slaan
ook mensen die bv in een bepaalde religie geloven of een bepaalde politiek aanhangen zeggen heel erg graag iets 'zeker te weten', maar meestal is het gewoon een bepaalde subjectieve voorkeur die ook erg beinvloedbaar is voor zintuigelijke ervaringen en emoties...
de meest logische verklaring voor een deja-vu ervaring is dat de nadruk gelegd wordt dat de deja-vu ervaring zélf ook pas ontstaat _na_ de tweede eravring/belevenis die op dat moment als 'deja-vu' geclassificeerd wordt op gevoelsmatige basis.
het is erg twijfelachtiog of dat daadwerkelijk een ervaring is die zozeer 'tweemaal' beleeft is, maar véél waarschijnlijker is dat een persoon zijn net ondervonden belevenis projecteert op een herinnering die verder terugligt en die 'herinnering' later aanpast aan zn recente ervaring.
Vanuit een technisch zichtpunt zou je het (lange-termijn) geheugen kunnen vergelijken met een databank en dan specifiek een '
relationele databank' die niet zozeer de gegevens zélf 'plat' opslaat, maar veelal een herinnerig opbouwt uit relaties naar brokjes informatie die los door elkaar staan...
als je bv een herinnering hebt van een bepaald evenement dat je beleefde met een persoon die je goed bekend is, zul je je niet zo heel veel 'specifieks' aan die persoon op die dag herinneren (tenzioj dat juist kenmerkende aspecten waren), maar vooral hooguit een abstracte relatie naar het stukje 'geheugen' dat je in zn algemeenheid aan die persoon hebt ...
Overigens is ook dat de grond dat men juist van mensen die iemand erg na zijn, je veelal minder snel 'specifieke kenmerken' opvallen, tenzij ze opvallend 'anders' zijn (en dat dat zelfs een beetje een gevoelsmatige 'storing' geeft, bv een persoon die zn haar opeens in een heel andere kleur verft of die plots een ander model bril opheeft)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25