Een uitdaging zeker. Dat ze apart met max. 2 personen op een kamer zitten, wil niet zeggen dat ze helemaal geïsoleerd moeten worden..... Ik neem aan dat ze ook in de kantine komen, of deelnemen in (eenvoudige) overleggen etc.quote:Op maandag 19 april 2010 22:13 schreef Kluivert_Vandervaart het volgende:
[..]
Maar voor autistische mensen is het soms wel een uitdaging om met redelijk wat andere mensen te werken.
Ik zou je graag willen helpen en ik ben inderdaad goed in cijfertjes in de zin van onthouden en daarmee dus ook hoofdrekenen.. En boekhoudkundig of economisch inzicht heb ik ook wel, maar ik heb totaal geen verstand van salarisadministratie of belastingen e.d.. Dus van bruto naar netto is echt niet makkelijk, tenzij ik alle feitjes weet, maar dan is het voor ieder mens een "simpele" rekensom.quote:Op maandag 19 april 2010 15:32 schreef Cassandra87 het volgende:
auti jij bent goed met cijfertjes he?
Enig idee of er een handig trucje is om van een bruto jaarbedrag een netto maandbedrag te maken?
Behandel de mensen hoe jezelf wilt behandeld worden. Steun ze waar nodig, maar doe vooral normaal. Dan voelen de andere mensen zich ook thuis.quote:Op maandag 19 april 2010 22:18 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Een uitdaging zeker. Dat ze apart met max. 2 personen op een kamer zitten, wil niet zeggen dat ze helemaal geïsoleerd moeten worden..... Ik neem aan dat ze ook in de kantine komen, of deelnemen in (eenvoudige) overleggen etc.
Het is natuurlijk niet de bedoeling om ze af te stompen. Tenminste zo zie ik het.
Een open deur: ze hebben bij je werkgever ongetwijfeld iemand bij de financiële administratie die verstand heeft van loonberekeningenquote:Op maandag 19 april 2010 22:23 schreef Cassandra87 het volgende:
goh t klinkt bijna als aapjes in de dierentuin die in quarantaine moeten.. sorry
Ik ben er misschien een beetje teveel voor om anderen gelijk te behandelen
Ben ik met je eens, om genoemde redenen.quote:Op maandag 19 april 2010 22:26 schreef Kluivert_Vandervaart het volgende:
[..]
Behandel de mensen hoe jezelf wilt behandeld worden. Steun ze waar nodig, maar doe vooral normaal. Dan voelen de andere mensen zich ook thuis.
Dan heb je topresultaat.quote:Op maandag 19 april 2010 22:33 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ben ik met je eens, om genoemde redenen.
Mijn punt is: geef autisten een kamer alleen, of hooguit met 2 mensen. En zorg als werkgever ervoor dat ze erg inhoudelijk bezig kunnen zijn.
Mooi dat het interessant voor je is. Hoeveel mensen zitten in een groep?quote:Op maandag 19 april 2010 22:36 schreef tijnbrein het volgende:
Die cursus was wel interresant. Ik denk dat ik er wel wat van ga leren.De groep vind ik wat minder
Niemand zit in een vergelijkbare situatie als ik.
Verder dankje iedereen![]()
Ik zou laten weten wat mijn zusje ervan vind
Een echte autist jaagt ze wegquote:Op maandag 19 april 2010 22:33 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ben ik met je eens, om genoemde redenen.
Mijn punt is: geef autisten een kamer alleen, of hooguit met 2 mensen. En zorg als werkgever ervoor dat ze erg inhoudelijk bezig kunnen zijn.
Nogmaals, fictief en sarcastisch.. maar zo fucking gevoelig.. En dit bewuste verhaaltje heeft dus zelfs tot een ontslag geleid ook heh..quote:“Hoi”
“Hoi”
“Je weet dat we hier gewend zijn dat de eerste die gaat eten ook de tafels even dekt”
“Jawel”
“Zou je dan voortaan de tafel willen dekken als je hier als eerste zit?”
“Nee”
Hij stond achter me, ik zag hem niet, maar de stilte en een zich verdiepende ademhaling zijnerzijds verraadde veel.
“Maar zo werkt het hier wel”
“Dan moet ik dus de tafel dekken omdat jullie net zo lang blijven wachten tótdat ik de eerste ben die gaat eten? Lijkt me niet, dek je eigen tafel maar.”
Er kwamen ondertussen ook al anderen binnen. Onbewogen bleef ik met mijn rug naar hen toe zitten. Pakte wat melk. Liet het me goed smaken. Melk bevat veel belangrijke voedingstoffen, waaronder essentiële aminozuren. Ik drink veel melk.
“Da’s niet zo sociaal, meneer Savalle”
“Dat probeer ik je inderdaad ook net uit te leggen, maar het schijnt niet tot je door te dringen. Dus zorg voortaan dat je gewoon je eigen tafel dekt en val mij voortaan niet meer lastig als ik zit te eten, ik kom hier juist als eerste zodat nog een beetje rust heb tijdens het eten”
De anderen kregen nu ook in de gaten wat er aan de hand was. Niet vreemd. Ze hadden immers állemaal zitten wachten totdat ze niet meer als eerste de kantine hoeften te betreden.
“Zeker omdat je hier net bent komen werken, stel ik voor dat je alsnog even de tafels dekt!”
Onberoerd at ik mijn boterham met duo-penotti op, begon zelfs aan de volgende. Aardbeienjam. Nog steeds zat ik met mijn rug naar hun toe en instinctief had ik de positie van zeven aanwezigen al gevisualiseerd. Ik ben gewend de informatie die mijn zintuigen mij leveren te combineren tot een mentaal radarbeeld. De kleinste geluiden, de zwakste lichtschijnselen, bijna onwaarneembare temperatuur verschillen en fluctuaties in de luchtstromingen. Ik vergis me nooit. Dat kan ik me in mijn werk niet veroorloven. Een compiler straft fouten meedogenloos af.
“NU. Me-neer Sa-val-leeeee. NU”.
Het bleef even stil. Dit soort situaties zijn voor mij gesneden koek, ik ben zwaar getraind. Meer dan 17 jaar IT-ervaring, waaronder de nodige praktijkcursussen. Heb een curriculum vitae waar je met respect en eerbied over vertelt aan je kinderen en kleinkinderen. Ik besloot dan ook niet af te wachten. In een soepele beweging stond ik op, kwam een halve meter los van de grond en met een eenvoudige draaitrap verbrijzelde ik de kaak van Richard, technisch ontwerper, 35 jaar. Richard was kansloos, niemand kon hem aanrekenen dat hij knock-out ging. Ik had in deze trap de kracht gelegd die ook een met uitsterven bedreigde Zilverrug-gorilla, mannelijk, zonder problemen zou vloeren.
Op de achtergrond hoor ik de radio klinken. Tiësto, Just be. Heerlijk, ik liet het even op me inwerken. Na de break wordt het nummer waanzinnig mooi.
Nog voordat Richard met de doffe klap voorover op tafel viel, landde ik soepeltjes op één been om direct nog een keer te draaien. Vlak achter Richard stond namelijk Willem. Zonder enig probleem verbrijzelde ik zijn strottenhoofd. Mijn hiel liet weinig heel van de complexe kraakbeenstructuren in zijn keel. Toch enigzins onverwacht bleef Willem staan. Willem weegt 130kg, is 1.90 lang en programmeert in Java dus voor de zekerheid stompte ik hem behendig nog zes, zeven maal snel en zeer krachtig op zijn solar-plexus. Korte, direct stoten waartegen geen enkel verweer mogelijk is. Bullet-time stijl, mijn trademark. Zijn middenrif verkrampte en in combinatie met zijn verbrijzelde strottenhoofd zorgde ademnood ervoor dat Willem langzaam maar zeker door z’n knieën zakte om nooit meer op te staan. Ademnood is een zachte dood. Het zuurstoftekort dat ontstaat in de hersenen, zorgt voor prettige hallicunaties. Ik gunde het Willem wel, hij was een sympathiek collega en besloot geen verdere actie tegen hem te ondernemen. Ik ben misschien wel koelbloedig maar zeker niet harteloos.
Puur voor de show ging ik op het kolossale lijk van Willem staan en maakte selectief oogcontact met de anderen. De luchtresiduen die het gewicht van mijn getrainde lichaam uit de borstkas van Willem deden ontsnappen, veroorzaakte rochelende geluiden. Het deed me niets, kon ook niet, op dat soort momenten kan ik emotie uitschakelen. Ik concentreerde me op de rest van mijn inmiddels in blinde paniek vluchtende collega’s. De nauwe deuropening zorgde voor een chaotisch tafereel waarbij ze elkaar harentrekkend en krabbend voor probeerde te zijn om zo snel mogelijk de relatieve veiligheid van de hal te kunnen bereiken. Zo zijn mensen nou eenmaal. Egoïstisch. Er waren er echter nog drie binnen mijn bereik en het zou toch slordig zijn als ik ze allemaal zou laten ontsnappen. Mijn reputatie als begenadigd C++-er en datamodelleerder heb ik niet verkregen met slap optreden of prutswerk.
Ik evalueerde snel en accuraat de situatie. Carlo, Functioneel Ontwerper en teamleider, Tim, eveneens functioneel ontwerper maar geen team-leider (ze kunnen natuurlijk niet allemaal leider zijn) en Eduard, projectleider. Als enige van de drie is Eduard getrouwd en heeft drie kinderen. Is bovendien nog maar halverwege een veelbelovend carrièrepad. Een keuze was dus snel gemaakt. Ik zette af, sprong, maakte drie stappen waarvan twee tegen de zijmuur en één tegen het plafond en in mijn laatste draai naar de grond toe deed ik een krachtige kniestoot landen op de rug van Eduard. Soepel brak ik zijn ruggengraat. Een afgrijselijke, bijna dierlijke kreet klonk en het geluid van de versplinterende ruggenwervels was alles overheersend. Een storend geluid, maar wat moest ik anders? Bovendien, Dat muziekje van Tiësto draaien ze een andere keer ook nog wel.
De rust keerde weder.
De volgende dag zat ik weer als eerste in de kantine en was net bezig aan mijn tweede set boterhammen toen er twee mensen binnenkwamen. Keurig in pak en met respect benaderden ze me. Het waren Theo en Geertje. Hun achternamen kon ik niet verstaan, maar het waren de vervangers van respectievelijk Richard, tehnisch ontwerper, en Eduard, projectleider. Voor Willem is tot op heden nog geen vervanger ingehuurd.
“Eetsmakelijk geachte heer Savalle”
“Ja, dank je”
“Ja, sommige mensen overdrijven het soms wel wat, met al die regeltjes, onze excuses daarvoor”
“Geen probleem”
“Maar al met al is het toch netjes opgelost zo, het hoofdkantoor heeft besloten de reglementen wat aan te passen. We zijn ook blij dat u de zaak niet heeft laten escaleren. Er komt nu bovendien een kantinejuf die alles gaat regelen hier.”
Op de achtergrond hoor ik weer de muziek van Tiësto, Just be. Ik besloot mijn nieuwe collega’s verder te negeren zodat ik ongestoord nu wel het hele nummer kon uitluisteren.
Ja, ik roep dit al jaren....quote:Op maandag 19 april 2010 22:35 schreef Kluivert_Vandervaart het volgende:
[..]
Dan heb je topresultaat.![]()
Eens. Daar zit nou net het grootste probleem.quote:Op maandag 19 april 2010 22:39 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja, ik roep dit al jaren....
Als er meer mensgericht wordt gewerkt dan schieten de prestaties omhoog. Maar ja, voordat het licht wordt gezien, dan zijn we 100 jaar verder.
6 mensen met ASS en 3 mensen hebben iemand meegenomen. Plus 2 begeleiders. Veel PDD-NOS en een Asperger.quote:Op maandag 19 april 2010 22:37 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Mooi dat het interessant voor je is. Hoeveel mensen zitten in een groep?
En zijn het alleen mensen met PDD-NOS?
Ik zal het verhaaltje morgen even rustig lezen, en dan reageer ik nog.quote:Op maandag 19 april 2010 22:37 schreef Autidude het volgende:
[..]
Een echte autist jaagt ze wegWat er uiteindelijk weer in ontslag resulteert, al dan niet zelf voor gekozen bla bla.. Maar even een leuk invoegend sarcastisch en fictief toepasselijk verhaaltje van een zeker iemand;
[..]
Nogmaals, fictief en sarcastisch.. maar zo fucking gevoelig.. En dit bewuste verhaaltje heeft dus zelfs tot een ontslag geleid ook heh..![]()
Ik ben echt van overtuigd, ik begrijp ook niet waarom organisatie zo kort door de bocht met mensen omgaan.quote:Op maandag 19 april 2010 22:41 schreef Kluivert_Vandervaart het volgende:
[..]
Eens. Daar zit nou net het grootste probleem.
Wat wat ASS zitten de meesten dan toch weer dichtbij. En spreiding in leeftijd is wel gunstig denk ikquote:Op maandag 19 april 2010 22:43 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
6 mensen met ASS en 3 mensen hebben iemand meegenomen. Plus 2 begeleiders. Veel PDD-NOS en een Asperger.
De leeftijdsverschillen zijn heel groot van 19 tot 57. Kwa deelnemers
Zal ik dat indrukwekkende CV voor zover online staat ook even postenquote:Op maandag 19 april 2010 22:48 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik zal het verhaaltje morgen even rustig lezen, en dan reageer ik nog.
Even ter motivatie, de man heeft HAVO,met moeite.. op papier..quote:Ervaring / vaardigheden
* Winnaar Dutch Bloggie award beste politiek website van Nederland met Zapruder Inc. (http://zapruder.nl) en Zaplog (http://zaplog.nl)
* Auteur van het boek ‘Crowd Busting - het vergeten talent in uw bedrijf’ (nog niet uit) over social media, crowds en de enterprise 2.0
* Patrick Savalle is de ontwerper van de Synalyse-methode en maker van de Sydox CCE.
* Functionaliteit, architectuur, ontwerp en programmering van de Sydox Community Content Engine (Java 2 Enterprise Edition, relationeel database)
* Complete systeemontwikkelingmethode inclusief cursusmateriaal ontworpen en uitgewerkt (Synalyse)
* Meerdere boeken geschreven o.a. over methoden en technieken (ISBN 9080645419), en advanced C++ (ISBN 9039512795)
* Ervaren free-lance fotograaf voor Panorama, Breakout, Playboy en heel veel andere opdrachtegevers
* Meerdere artikelen geschreven voor diverse tijdschriften en websites (Computable, Informatie, Database Magazine, etc.)
* Technisch auteur voor luidspreker, audio, fotografie en autotechniekbladen en -websites
* Ervaren docent, voornamelijk analyse- / design-cursussen
* Ervaren lead-architect op grote software-ontwikkel projecten (25-35 manjaar) waaronder de ECT robotterminal-software, Imtech Marine/offshore Fire-fighting and damage control
* Diverse grote OO/CBD-projecten als programmeur, ontwerper en/of coach/projectleider waaronder de AXA polis/rekenkernel (techn. ontwerper), Fire-fighting and Damage control voor Imtech Marine (technisch ontwerper)
* Diverse grote C/C++-projecten als ontwerper en/of coach/projectleider
* Meerdere cursussen (incl. cursusmateriaal) ontwikkeld (o.a. cursussen C++, objectoriëntatie, datamodellering, functiemodellering)
* Diverse eigen / commerciële applicaties ontwikkeld in C, C++, Java waaronder simulatieprogramma’s voor electronische circuits, luidsprekers
* Luidsprekers, luidsprekerfilters (analoog én digitaal), luidsprekerdrivers en versterkers ontwikkeld voor grote Europese fabrikanten, waaronder de complete luidsprekerlijn van het toenmalig Driade BV. en luidsprekerdrivers van Eton GmbH.
* Docent technische tekenen in AutoCAD en Microstation geweest voor diverse architecten en ingenieursbureau’s
Publicaties/artikelen
* Vele artikelen in de Computable, Informatie, Database Magazine, Software Release Magazine
* Auteur van meerdere boeken zowel technisch als bedrijfkundig
* Columnist van diverse websites w.o. partyscene.nl
* Auteur voor meerdere technische websites
Ja, ik weet de oplossing niet.quote:Op maandag 19 april 2010 22:50 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik ben echt van overtuigd, ik begrijp ook niet waarom organisatie zo kort door de bocht met mensen omgaan.
Zou er werkelijk geen soort van "laffer-kromme" (teveel aan belasting vragen levert odd minder op voor de schatkist) als het gaat om winstmaximalisatie
Juist. Een extreem goed voorbeeld dat het idd wél kan. ( wat ik allang wist )quote:Op maandag 19 april 2010 22:54 schreef Autidude het volgende:
[..]
Zal ik dat indrukwekkende CV voor zover online staat ook even posten
[..]
Even ter motivatie, de man heeft HAVO,met moeite.. op papier..
Maar een kennis en drijfkracht waar een normaal mens niet eens van kan dromen.
En zo kan een intelligent mens zonder papieren of formele status een heel eind komen..
THINK DIFFERENT!!!
Is ook lastig.quote:Op maandag 19 april 2010 22:54 schreef Kluivert_Vandervaart het volgende:
[..]
Ja, ik weet de oplossing niet.
Goed gedaan!!! Ben ik echt blij mee.quote:Op maandag 19 april 2010 22:54 schreef Autidude het volgende:
[..]
Zal ik dat indrukwekkende CV voor zover online staat ook even posten
[..]
Even ter motivatie, de man heeft HAVO,met moeite.. op papier..
Maar een kennis en drijfkracht waar een normaal mens niet eens van kan dromen.
En zo kan een intelligent mens zonder papieren of formele status een heel eind komen..
THINK DIFFERENT!!!
quote:Op maandag 19 april 2010 22:58 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Is ook lastig.
Hmmm: iets met:
zuiver communisme: levert grosso mode weinig op.
100% harcore kapitalisme: levert grosso modo weinig op.
En daarom: het bestel is ene hybride bestel. Ik ben niet voor niets ook fan van de Toyota Pruis (hybrid) die met twee systemen ook super efficiënt is
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |