Is dat niet vrij standaard bij een uitbarsting van een vulkaan? 10 km omvliegen is ook niet echt dramatisch al al het andere luchtruim open zou gaan later.quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:22 schreef Isdatzo het volgende:
Hmm, op IJsland zelf is een straal van 10km rondom de vulkaan verklaard tot no-flyzone. Ongunstig.
http://www.bristowgroup.com/resources/flight_stat.phpquote:Op vrijdag 16 april 2010 15:16 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
In UK niet: http://news.bbc.co.uk/2/h(...)rth_east/8624733.stm
Ik vind een beweging van < 3 toch meer een trilling dan een beving. die 3.6 is al wel aardig. Tevens die bevingen in 1 minuut overigens.quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:28 schreef DemonRage het volgende:
http://www.vedur.is/skjalftar-og-eldgos/jardskjalftar
Er worden weer grotere aardbevingen bij de vulkaan gemeten.
M'n post heb ik inmiddels aangepast.quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:30 schreef indahnesia.com het volgende:
die 3.6 is overigens niet bij de vulkaan.
Ja, net.. en geen idee. Denk dat ze 't niet meer verantwoord achten of zo.quote:
Wel als je dichtbij wil komen.quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:25 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Is dat niet vrij standaard bij een uitbarsting van een vulkaan? 10 km omvliegen is ook niet echt dramatisch al al het andere luchtruim open zou gaan later.
Ik denk dat mensen die dichtbij willen komen (onderzoekers e.d) vast wel toestemming hebben of krijgen.quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:31 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja, net.. en geen idee. Denk dat ze 't niet meer verantwoord achten of zo.
[..]
Wel als je dichtbij wil komen.
Maar daar heb ik niks aanquote:Op vrijdag 16 april 2010 15:32 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Ik denk dat mensen die dichtbij willen komen (onderzoekers e.d) vast wel toestemming hebben of krijgen.
http://nieuws.nl.msn.com/(...)documentid=153053693quote:(Novum) - Europeanen moeten proberen binnen te blijven als de as van een vulkaanuitbarsting in IJsland neerdaalt uit de hemel. Dat heeft de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) vrijdag gezegd. David Epstein, woordvoerder van de WHO, zei dat de organisatie niet precies weet wat de gezondheidsrisico's van de aswolk zijn.
De microscopische asdeeltjes zijn mogelijk een risico voor mensen als ze beginnen neer te komen op de grond, omdat ingeademde deeltjes de longen kunnen bereiken en problemen met de luchtwegen kunnen veroorzaken. Er is een verhoogd risico voor mensen die last hebben van astma en andere luchtwegziektes.
Je hebt toch gelijk, neem me niet sorry.quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:16 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
In UK niet: http://news.bbc.co.uk/2/h(...)rth_east/8624733.stm
Zo sterk waren de bevingen twee dagen geleden niet.quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:28 schreef DemonRage het volgende:
Er worden weer grotere aardbevingen waargenomen.
misschien is dat nu juist ingetrokken...quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:32 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Ik denk dat mensen die dichtbij willen komen (onderzoekers e.d) vast wel toestemming hebben of krijgen.
Standaard waarschuwing, althans in Indonesie bij een vulkanische uitbarsting. Denk dat het wereldwijd wel een gevaar kan zijn voor mensen met bepaalde aandoeningen ja.quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:34 schreef kahaarin het volgende:
[..]
http://nieuws.nl.msn.com/(...)documentid=153053693
@theNull, ik denk dat het hier mee te maken heeft: http://eldgos.mila.is/eyjafjallajokull-fra-fimmvorduhalsi/
Als dat is, dan wordt het serieuzer dus.quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:37 schreef Jumparound het volgende:
[..]
misschien is dat nu juist ingetrokken...
"onze" vulkaan staat bij: Mŭrdalsjökull links in het rijtje, daar is de afgelopen tijd geen beving meer geweest, een beving van boven de drie is, als hij op zichzelf staat, niet heel vreemd in dat gebied, clusters van meerdere bevingen is vaak een teken van een groter evenement.quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:28 schreef DemonRage het volgende:
Er worden weer grotere aardbevingen waargenomen.
Voordat ik Prof. ben zijn we wel ff verderquote:
En dan spreekt nu: Professor Isdatzo, professor moderator van het bekende Fok!forumquote:Op vrijdag 16 april 2010 15:42 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Voordat ik Prof. ben zijn we wel ff verder.
Alhoewel het natuurlijk geen beschermde titel is. Dus vanaf nu mogen jullie me allemaal Prof. Isdatzo noemen![]()
.
Klopt voor de volledigheid er even bij gezet, gisteren beweerden ze nog dat er geen gevaar was.quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:38 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Standaard waarschuwing, althans in Indonesie bij een vulkanische uitbarsting. Denk dat het wereldwijd wel een gevaar kan zijn voor mensen met bepaalde aandoeningen ja.
Idd... en ook nog steeds niet in de buurt van Katla.quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:36 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Zo sterk waren de bevingen twee dagen geleden niet.
Ah, die was niet in de buurt bij de vulkaan, zie ik.
Nope. Dan moet 'ie toch iets meer z'n best doenquote:Op vrijdag 16 april 2010 15:51 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Is er bij deze uitbarsting nu ook een kans op een koelere zomer?
Daar heb je volgens mij een veel grotere uitbarsting voor nodig, waarbij de as de hele wereld rond gaat.quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:51 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Is er bij deze uitbarsting nu ook een kans op een koelere zomer?
Daarvoor moet je een uitbarsting van 5 of 6 op de VEI schaal hebben. Nu zit 'ie ergens tussen 2 en 3.quote:
Misschien morgenmiddag een iets gunstigere situatie die dan waarschijnlijk aan het begin van de avond weer verslechtert als de stroming van richting verandert en de asdeeltjes onze kant op stuurt.quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:59 schreef Re het volgende:
en zijn er al nieuwe vliegprognoses vanaf Schiphol?
dan ga ik wel op zijn rug meequote:Op vrijdag 16 april 2010 16:02 schreef Jumparound het volgende:
Re, ik denk dat alleen Airwolf nog vliegt
Interessant!quote:Op vrijdag 16 april 2010 16:00 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Daarvoor moet je een uitbarsting van 5 of 6 op de VEI schaal hebben. Nu zit 'ie ergens tussen 2 en 3.
VEI: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vulkanische-explosiviteitsindex
De pinatubo-uitbarsting was 5 en die uitbarsting veroorzaakte een wereldwijde temperatuurdaling van 0.2 tot 0.4 graden.
http://www.icelandreview.com/icelandreview/daily_news/?cat_id=16539&ew_0_a_id=360903quote:The volcanic eruption in the glacier Eyjafjallajökull in south Iceland is continuing but Icelandic civil protection authorities have the situation regarding public response fully under control, a government press release states.
The affected areas have been evacuated and damage has been limited to roads, bridges and other infrastructure that has been destroyed by flooding. Further damage to agricultural land is evident.
Day to day business in Iceland apart from the directly affected areas in the south has not been affected. The ash hurled into the atmosphere by the eruption has however caused serious disruption of air traffic.
Icelandic scientists and public authorities, the Meteorological Institution and the Icelandic Civil Aviation Administration, remain in close contact with their counterparts in Europe in order to monitor the eruption, the weather conditions and the projected path of the volcanic ash cloud.
Traveling in Iceland – safety first
Foreign visitors in Iceland that have had their flights canceled are advised to contact their travel agents. Visitors coming to Iceland are encouraged to monitor the news and learn about their rights if the flight is canceled.
Travelers are also urged to take all necessary general precautions while traveling in Iceland and seek the advice of local authorities.
Air traffic
Ash fall from the volcanic eruption in Eyjafjallajökull has affected air traffic in northern Europe in the past few days and therefore traveling to and from Iceland. People are encouraged to monitor the news and learn about their rights if the flight is canceled.
Passengers flying to or from Iceland are advised to follow updated travel information on http://www.kefairport.is/English/.
Update on the situation April 16, 2010
The emergency evacuation implemented last night in response to flash flooding went well. Local residents, with the exception of 20 farms, were able to return to their homes when it became clear that flood barriers had held back the flood water.
There was no need for further evacuations during the night despite two additional flash floods that originated from the Gígjökull lagoon.
The flooding did, however, cause widespread damage. A 400m section national route 1 to the east of the Markarfljót bridge and sections of the road to the east of Seljalandsá river have been washed away.
National route 1 is closed from Thverá, which is to the east of Hvolsvöllur to Thorvaldseyri. The road close to Bleiksá river, in the Fljótshlíd district, is impassable in places.
The weather forecast for the affected area indicates westerly winds during the day becoming northerly in the evening. Volcanic ash can be expected to fall in the area to the south of the glacier during the evening and night.
The volcanic ash particles are very fine and have been compared to flour and sugar in size. The fluorine content of the ash is high and presents a health risk to livestock in areas where the ash layer is more than 1 cm thick.
Health hazards of volcanic ash
There is considerable ash fall resulting from the volcanic eruption under the Eyjafjallajökull glacier.
The ash that is falling is composed of fine and course particles. The wind direction and other meteorological conditions have an impact on where the ash falls to earth.
The most common effects are respiratory effects and eye irritation. Those in affected areas should use a mask when outside and use protective goggles.
Children and adults with respiratory problems should remain indoors.
Pssst, de asmuur zelf is vanuit het midden ongeveer 150 meter hoogquote:Op vrijdag 16 april 2010 16:16 schreef Roel_Jewel het volgende:
Toen ik vorig jaar in IJsland was, vond ik het gebied Myvatn ook erg spectaculair. Daar liggen ook wat actieve vulkanen. In de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw is daar ook het een en ander uitgebarsten. In de jaren 90 is de magmakamer in dat gebied weer gevuld, dus de verwachting is dat daar ook weer es wat gaat gebeuren...
Paar pics die ik toen gemaakt heb:
De aardkorst is daar op sommige plekken letterlijk opengescheurd. Spectaculair om te zien.
En over deze 'tefra ring' (Hverfell; 460 meter hoog) heb ik toen een wandeling gemaakt. Erg gaaf uitzicht over de omgeving daar. Krater heeft een doorsnede van één kilometer.Geeft aan wat voor gigantische explosie dat destijds (2500 jaar geleden) is geweest.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tefra
http://www.vedur.is/skjalftar-og-eldgos/jardskjalftar/myvatn/
http://cottages.is/myvatngeology.htm
Je wordt nu verzocht om alleen bovenlangs over het pad te lopen. Schijnt behoorlijk beschadigd te zijn benedenquote:Op vrijdag 16 april 2010 16:24 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Pssst, de asmuur zelf is vanuit het midden ongeveer 150 meter hoog.
Op die foto zie je 't niet goed maar het was grappig om te zien hoe mensen met witte stenen allerlij namen en hartjes op de bodem hadden gemaakt.
Ja, en daar is iets voor te zeggen natuurlijk. Zelf heb ik de verleiding toen kunnen weerstaan om niet ook ff naar beneden te lopen.quote:Op vrijdag 16 april 2010 16:28 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Je wordt nu verzocht om alleen bovenlangs over het pad te lopen. Schijnt behoorlijk beschadigd te zijn beneden.
Herkenbaar gevoelquote:Op vrijdag 16 april 2010 16:33 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja, en daar is iets voor te zeggen natuurlijk. Zelf heb ik de verleiding toen kunnen weerstaan om niet ook ff naar beneden te lopen.
Net ff m'n foto's van toen (2007) doorgekeken en nu wil ik helemaal die kant weer op
hangt helemaal af van de windquote:Op vrijdag 16 april 2010 17:03 schreef Ermanon het volgende:
Weer beving van ~3, maar in het noorden. Blijft onrustig in de buurt, dus misschien komt er meer?
Wat gebeurt er trouwens met het vlieg-verkeer als dit nog weken lang door blijft gaan? Helemaal plat gewoon, of uitwijken?
quote:Op vrijdag 16 april 2010 17:15 schreef APK het volgende:
De eerste vluchten voor morgen zijn al gecancelled, dus in plaats van naar Malaga gaan we nu maar even naar een tapasbar. [ afbeelding ]
Vetquote:Op vrijdag 16 april 2010 18:23 schreef Misstique het volgende:
http://mbl.is/mm/frettir/sjonvarp/?play=1;media_id=48358
Dat is pas as (vanaf sec 45)
Roel_Jewel postte die ook een stukje hierbovenquote:Op vrijdag 16 april 2010 18:23 schreef Misstique het volgende:
Wel spannender dan tornado hunting.quote:Op vrijdag 16 april 2010 18:23 schreef Misstique het volgende:
De laatste 7 bevingen zijn allemaal in het noorden van IJsland en ook allemaal bij dezelfde plek:quote:Op vrijdag 16 april 2010 17:03 schreef Ermanon het volgende:
Weer beving van ~3, maar in het noorden. Blijft onrustig in de buurt, dus misschien komt er meer?
Wat gebeurt er trouwens met het vlieg-verkeer als dit nog weken lang door blijft gaan? Helemaal plat gewoon, of uitwijken?
Dat is óf op zee of op Grímsey.quote:Op vrijdag 16 april 2010 19:14 schreef DemonRage het volgende:
[..]
De laatste 6 bevingen zijn allemaal in het noorden van IJsland en ook allemaal bij dezelfde plek:
66,47° N, 17,57° W
-edit-
Net is nummer 7 daar ook geregistreerd.
Ghehequote:Op vrijdag 16 april 2010 19:25 schreef Godfokt het volgende:
Iemand heeft een oplossing bedacht.
[ afbeelding ]
Op zee, maar wel in de buurt daar idd (zo'n 20 km daar vandaan).quote:
quote:Op vrijdag 16 april 2010 19:25 schreef Godfokt het volgende:
Iemand heeft een oplossing bedacht.
[ afbeelding ]
volgens mij is het probleem nu dat de sky niet empty isquote:
http://www.icelandreview.com/icelandreview/daily_news/?cat_id=16539&ew_0_a_id=360924quote:Professor in Geophysics Páll Einarsson said it is hard to predict how the volcanic eruption in Eyjafjallajökull will develop. Geophysicists usually base their predictions on experience and little in known about previous eruptions in Eyjafjallajökull.
The only eruption on which they have some information occurred in 1821. “And it is limited what we can learn from one eruption. […] Volcanoes change during eruptions so the next eruption will occur in a changed volcano,” Einarsson told visir.is.
The 1821 eruption lasted for more than one year and resulted in significant ash fall. It stopped once in a while but then resumed. Einarsson said it is likely that the current eruption will carry on for some time—yesterday morning it grew in strength.
However, it has also happened that eruptions come to a sudden end. “But this is part of a longer course of events which began last summer. If the eruption stops suddenly in this location it is likely that it will resume in another location.”
Einarsson said the eruption in the Eyjafjallajökull volcano moved from the best possible location on the Fimmvörduháls mountain pass, the only place in the area that is ice free, to the worse possible place, where the icecap is thickest and where there is most risk for glacier bursts and ash fall.
Kleine verbetering.quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:38 schreef Ermanon het volgende:
Ik wacht nog steeds op een BOEM!![]()
En dan in Kabouter Wesley-stijl......
Ontopic, wel leuk om dit te volgen en mee te maken hoe iets, dat meer dan 1900 km hier vandaan is, toch ons leven kan beïnvloeden
Geen vliegtuig te zien......quote:Op vrijdag 16 april 2010 19:44 schreef djayzz het volgende:
[..]
volgens mij is het probleem nu dat de sky niet empty is
Als je 't verstaat kan je 't daarna ook zelf uitspreken.. probeer eensquote:Op vrijdag 16 april 2010 19:51 schreef Light het volgende:
[..]
Verstaan is niet het grootste probleem... da's begrijpen
Bron: NRCquote:Tweede vulkaanuitbarsting ligt al op de loer
IJsland dankt haar hele bestaan aan een uitzonderlijk complexe geologische ligging
Gepubliceerd: 16 april 2010 15:25 | Gewijzigd: 16 april 2010 16:13
Rotterdam, 16 april. De uitbarsting van de Eyjafjallajökul ging in het verleden vaak gepaard met een uitbarsting van een veel grotere vulkaan. Intussen verloopt het pad van de aswolk zeer grillig.
Terwijl de aswolk van de Eyjafjallajökul zich over Europa verspreidt, houden vulkanologen de ogen angstvallig gericht op de Katla, een veel grotere vulkaan tientallen kilometers verderop. „Toevallig of niet, maar uitbarstingen van de Eyjafjallajökul zijn in het verleden vaak gepaard gegaan met uitbarstingen van de Katla”, zegt vulkanoloog Manfred van Bergen (Universiteit Utrecht). „Dat is een zorg, want de gletsjers op deze vulkaan zijn veel groter dan de Eyjafjallajökul.” Een uitbarsting zou het gletsjerijs doen smelten en voor enorme overstromingen kunnen zorgen.
Vulkanisme
IJsland dankt niet alleen haar precaire ligging, maar zelfs haar hele bestaan aan vulkanisme. Het eiland is onderdeel van de Mid-Atlantische Rug, een duizenden kilometers lange bergketen die de bodem van de Atlantische oceaan in tweeën deelt. Langs deze spreidingsrug ontstaat voortdurend nieuwe oceaanbodem uit heet gesteente dat opwelt uit de aardmantel. De Mid-Atlantische spreidingsrug ligt bijna geheel onder water, maar komt op de de zuidkust van IJsland aan land.
„Het feit dat IJsland boven water ligt betekent dat er onder het eiland sprake is van een extreme magmaproductie”, zegt Van Bergen. „Het eiland moet op een hotspot liggen, een kolom van vloeibaar, heet gesteente die opwelt uit de diepe aarde.”
Geologische situatie
De geologische situatie op IJsland is uitzonderlijk gecompliceerd, omdat de Mid-Atlantische rug er niet alleen aan land komt, maar zich ook vertakt. De Katla, de Eyjafjallajökul en en nog enkele andere vulkanen liggen op een doodlopende tak van de bergrug.
Nee, ik ben geen papegaai.quote:Op vrijdag 16 april 2010 19:53 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Als je 't verstaat kan je 't daarna ook zelf uitspreken.. probeer eens?
Bron: NRCquote:Waarom een aswolk zo riskant is
Gepubliceerd: 16 april 2010 16:08 | Gewijzigd: 16 april 2010 16:13
Door onze redacteur Margriet van der Heijden
Rotterdam, 16 april. Een aswolk houdt nu duizenden vliegtuigen aan de grond. Maar waarom is zo’n ijle wolk, onzichtbaar vanaf de grond, zo riskant?
Er zijn drie redenen, zegt Joris Melkert, universitair docent luchtvaarttechniek aan de Technische Universiteit Delft.
Kiezel- en rotsachtige stofdeeltjes
„De belangrijkste is dat de kiezel- en rotsachtige stofdeeltjes smelten in de hete motoren. Ze smelten bij ongeveer 1.100 graden Celsius, en in de motoren is het 1.400 graden.”
Een glasachtige stroop bedekt dan de turbine, verstopt de brandstoftoevoer en beïnvloedt de luchtstroming door de motor. Dat gebeurde in 1989 met de Boeing 747 van KLM die boven Alaska door een aswolk vloog. Alle vier de motoren vielen toen uit. „Ze konden weer gestart worden op veel lagere hoogte. Daar zit meer zuurstof in de lucht en de verbranding in de motoren verloopt dus makkelijker”, zegt Melkert. „Maar na afloop moesten de motoren alle vier vervangen worden.”
Zandstraal
Bovendien veranderen de stofdeeltjes die rustig met de wind meezweven, in een zandstraal wanneer een vliegtuig er met negenhonderd kilometer per uur doorheen schiet. „Alle verf wordt erafgeschuurd”, zegt Melkert, „en vooral: de ramen worden opgeschuurd. Piloten zien daarna alleen nog maar of het donker is of licht. Dat is niet fataal, want vliegtuigen moeten ook in dichte mist kunnen landen, maar je wilt het toch liever niet.”
Ten slotte komen de fijne stofdeeltjes ook het toestel zelf binnen. „Dat gaat via de airco die steeds verse buitenlucht naar binnen haalt. Er zal een fijne mist in het toestel komen te hangen. Waarschijnlijk moeten de piloten en passagiers zuurstofmaskers opzetten, en het fijne stof dringt tot in alle systemen door. Het is een ware nachtmerrie om dat na afloop weer schoon te moeten maken.”
Verstandig
Al met al, zegt Melkert, is het dus verstandig om niet te vliegen. En onder de aswolk door? Lekker laag?
„Dan kom je niet ver”, zegt Melkert. „Als je de hoogte halveert, verdubbelt ruwweg de luchtweerstand. Vliegen op halve hoogte kost dus veel meer brandstof.”
Oceaan
Wie de oceaan op halve hoogte probeert over te steken, is ongeveer halverwege al door zijn brandstof heen, zegt hij. „Eigenlijk zie je nu dus hoe goed de luchtvaart geoptimaliseerd is. De hoogte van negen tot elf kilometer is precies het goede compromis. Je hebt er weinig weerstand, maar toch nog genoeg zuurstof om de motoren aan de praat te houden.” Dat wil zeggen, als er geen gesmolten vulkaanstof in zit.
het is dus wachten op katla ?quote:
om eerlijk te zijn hoop ik welquote:Op vrijdag 16 april 2010 20:39 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat weet niemand. Resultaten uit het verleden, etc.
Ramptoerist! Het klinkt natuurlijk wel spannend maar ik zie er niet echt naar uit om allemaal koude zomers en winters te beleven eigenlijk. En hoe zit het met vloedgolfgevaar? Engeland beschermt Nederland niet voldoende voor gevaar uit het noordwesten. Om nog maar te zwijgen van de overstromingen in IJsland die er dan komen.quote:
Tsunami's zou ik me niet zo'n zorgen over maken. De aardbevingen vinden namelijk allemaal plaats op land en zijn relatief licht.quote:Op vrijdag 16 april 2010 21:00 schreef IHVK het volgende:
[..]
Ramptoerist! Het klinkt natuurlijk wel spannend maar ik zie er niet echt naar uit om allemaal koude zomers en winters te beleven eigenlijk. En hoe zit het met vloedgolfgevaar? Engeland beschermt Nederland niet voldoende voor gevaar uit het noordwesten. Om nog maar te zwijgen van de overstromingen in IJsland die er dan komen.
Maar ik snap wel dat het ergens spannend is dat heeft vrijwel iedereen die geïnteresseerd is in dit soort dingen.
Was 'ie al hoor, alleen toen zag je er niks van omdat hij in de wolken zat.quote:Op vrijdag 16 april 2010 21:12 schreef -Bubseltje- het volgende:
Volgens mij is ie weer een beetje wakker
Naja, van de keren dat de ene uitbarstte, barstte Katla ook uitquote:Op vrijdag 16 april 2010 20:39 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat weet niemand. Resultaten uit het verleden, etc.
quote:Eruption can trigger more
When the ongoing Eyjafjallajokull eruption began this week, other volcanic monitoring stations in Iceland were put on alert and worrying results started coming in from Grimsvotn under Europe’s largest glacier, Vatnajokull.
Pall Einarsson, earth sciences professor at the University of Iceland said that Grimsvotn started rumbling with a series of earthquakes.
Grimsvotn is now in a similar condition to how it was in 2004, when it last erupted. Last time the Grimsvotn eruption was started by a jöklahlaup, which is when the pressure of melted water under the glacier builds up to such an extent that it lifts the entire ice cap and rushes out in a highly destructive torrent. There is every indication this will happen again within 24 months, Einarsson told Visir.is.
He said that scientists have had great success in predicting activity at Grimsvotn and that they now predict an eruption at the site within two years – although it could easily come in the next weeks or months.
We must also not forget Hekla, he added. Since settlement, Hekla has erupted roughly every ten years. She erupted in 1970, 1980, 1991 and 2000.
Katla is wel over tijd dacht ikquote:Op vrijdag 16 april 2010 21:13 schreef Burner82 het volgende:
[..]
Naja, van de keren dat de ene uitbarstte, barstte Katla ook uitMaar nergens kan ik vinden wat de tijd ertussen was
Ruim zelfs, 1918 was de laatste en meestal ging hij eens in de 40-80 jaar.quote:Op vrijdag 16 april 2010 21:37 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Katla is wel over tijd dacht ik'Maar ja... kwestie van afwachten
Dat niet alleenquote:Op vrijdag 16 april 2010 21:40 schreef -0- het volgende:
[..]
Ruim zelfs, 1918 was de laatste en meestal ging hij eens in de 40-80 jaar.
We wait and seequote:The Icelandic volcano Eyjafjallajokull, also known as Eyjafjoll, which erupted yesterday, has blown three times before – and each time triggered even more powerful effects from nearby Mount Katla.
Yesterday’s blast was Eyjafjoll’s first in almost 200 years. The previous eruption – and subsequent quakes triggered by it – lasted two years.
Katla, described as ‘enormously powerful’, has not erupted on a large scale since 1918 – and volcanologists say a blast is overdue.
Because Katla lies under the vast Myrdalsjokull ice cap, its eruption could cause a vast glacial flood.
Via londen is een goede en betaalbare verbinding naar keflavik. Zo gaan wij 't waarschijnlijk ook doen.quote:Op vrijdag 16 april 2010 21:37 schreef Light het volgende:
Misschien toch eens kijken of ik komende maand nog een paar dagen naar IJsland kan. Betaalbaar, bij voorkeur.
De natuur verspreid nu ook aardig wat stof, door droogte en een vrij stevige wind en pollen van bomen die uitwaaien.quote:Op vrijdag 16 april 2010 21:54 schreef eymey het volgende:
Het KNMI kan trouwens zeggen wat ze willen, maar overal hier buiten (Almere, net buiten het centrum) ligt een laag (korrelige) stof :S.
Het zadel van mijn al een paar dagen niet gebruikte fiets, de tuin tafel, raamkozijn.....
Stuifmeel.quote:Op vrijdag 16 april 2010 21:54 schreef eymey het volgende:
Het KNMI kan trouwens zeggen wat ze willen, maar overal hier buiten (Almere, net buiten het centrum) ligt een laag (korrelige) stof :S.
Het zadel van mijn al een paar dagen niet gebruikte fiets, de tuin tafel, raamkozijn.....
Naja, dat zei ik dusquote:
Het is er twee uur eerder dan in hier. En hier was het om 8 uur 's avonds ook nog niet donker.quote:Op vrijdag 16 april 2010 22:04 schreef -Bubseltje- het volgende:
Misschien een stomme opmerking.
Maar zijn de beelden wel helemaal live ?
Het zou er net zoals nu donker moeten zijn toch ??
Of zit ik verkeerd
quote:Op vrijdag 16 april 2010 22:10 schreef Light het volgende:
[..]
Het is er twee uur eerder dan in hier. En hier was het om 8 uur 's avonds ook nog niet donker.
IJsland ligt een heel stuk westelijker en noordelijker. Zonsondergang is nu rond 21.00 lokale tijd, over ongeveer 45 minuten dus.quote:Op vrijdag 16 april 2010 22:04 schreef -Bubseltje- het volgende:
Misschien een stomme opmerking.
Maar zijn de beelden wel helemaal live ?
Het zou er net zoals nu donker moeten zijn toch ??
Of zit ik verkeerd
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |