abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80338896
Het vorige topic: Borstvoeding deel 69

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic deel 3
pi_80338991
En de laatste posts:
quote:
Op donderdag 15 april 2010 08:37 schreef DaviniaHR het volgende:
geen koorts, de rode plek is al minder, gaat goed zo. TOT NU TOE. kssssjt, wet van fok...
kheb wel het idee dat de ab heeft geholpen om de plek al kleiner te krijgen. gister voelde ik het wel trekken toen ze dronk. dat is de afgelopen weken nooit geweest.
en als onze stinkerigheid nu ook nog mee gaat vallen, ben ik eigenlijk best tevreden

maar, noot aan allen: in geval van bo en je krijgt flucloxacilline, moet je 4 maal daags 500mg hebben. 3 maal daags is niet sterk genoeg!

oeke, hoe gaat het met jouw spruwerigheid?
quote:
Op donderdag 15 april 2010 12:15 schreef WupWup het volgende:
Wat ik me nog afvroeg, Freecell jullie hadden toch ook spruw? Heb je dat eigenlijk nog wel behandeld?
  donderdag 15 april 2010 @ 12:20:05 #3
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_80338993
Wij zijn ook weer terug van het consternatiebureau:
4295 gram en 56 cm.
Precies de onderste lijn
hoe voeg ik zo'n plaatje in van de groeicurve?
pi_80339084
afbeelding opslaan op je pc en vervolgens uploaden via bijv tinypic.com
  donderdag 15 april 2010 @ 12:25:34 #5
242879 Onnoman
The On And Only
pi_80339166
ik ben 29.. maar heb nog steeds borstvoeding nodig
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_80339307
quote:
Op donderdag 15 april 2010 12:25 schreef Onnoman het volgende:
ik ben 29.. maar heb nog steeds borstvoeding nodig
Zeker alleen voor de verpakking?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  donderdag 15 april 2010 @ 12:32:18 #7
242879 Onnoman
The On And Only
pi_80339391
quote:
Op donderdag 15 april 2010 12:29 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Zeker alleen voor de verpakking?
als een stuk kauwgum die zijn smaak verliest..
of een stuk zoethout.. die nergens meer naar smaakt
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_80339462
quote:
Op donderdag 15 april 2010 12:32 schreef Onnoman het volgende:

[..]

als een stuk kauwgum die zijn smaak verliest..
of een stuk zoethout.. die nergens meer naar smaakt
Je moet er ook niet op kauwen
  donderdag 15 april 2010 @ 12:35:26 #9
242879 Onnoman
The On And Only
pi_80339500
quote:
Op donderdag 15 april 2010 12:34 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Je moet er ook niet op kauwen
nee... ik sabbel altijd aan zoethout :p
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  donderdag 15 april 2010 @ 12:48:39 #10
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_80340076
Mooi lijntje Asy! Ook zo'n lekkere frummel
  donderdag 15 april 2010 @ 12:58:10 #12
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_80340369
mooie curve asy!
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_80345485
Wat een lief kleintje is Harry, Asy!

Davinia, de spruw zijn w maar gewoon mee bezig. Gisteravond was Ko boos, dus de GV was moeilijk aan te brengen. Vannacht had ik de Joker aan mijn borst.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  donderdag 15 april 2010 @ 15:42:32 #14
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_80347068

GV snor. (Tevens tvp. )
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  donderdag 15 april 2010 @ 17:09:34 #15
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_80350301
ff copypaste vanuit de kleine beebs:
en dat regelen gaat nog even door; vanmiddag weer een rondje aan de borst gehad (om 14 uur) en tnt heeft ze nog geen honger weer... dus ik denk dat ze goed heeft gedronken...
blijft bijzonder, dat ze nu opeens wel aan de borst wil drinken soms, misschien dat ik het standaard elke dag een keer ga doen, en als dat goed gaat, misschien wel vaker...
maar das net ff hoe het komt...
zou best makkelijk zijn, bijvoorbeeld op de dagen dat ik moet werken; kom vaak rond 16 uur thuis en dan moet ik nog kolven en Evie nog drinken; dan zou ze ook mooi aan de borst kunnen drinken als dit zich zo doorzet...

Evie is dus sinds afgelopen weekend aan het regelen, wil vaker drinken en zoekt ineens naar een tepel.
Ze likt en kust dan mijn armen, decollete en gezicht... dat deed ze eigenlijk nooit. Nu heb ik sinds zaterdag elke dag een keer de borst aangeboden en ze drinkt dan best goed. Heel bijzonder, want echt interesse voor de borst had ze allang niet meer... Dit brengt wel weer een moeilijk dilemma met zich mee.
Ik kolf nog steeds 4-5 keer op een dag; dus ip heb ik voldoende voeding. Dus ik wil eigenlijk wel weer een beetje gaan oefenen en minstens 1 keer per dag BV geven en een keertje kolven overslaan.
Volledig aan de borst hoeft van mij niet meer; aangezien ik weer aan het werk ben en vanaf juni ook weer nachtdiensten ga doen.. (en stiekem het gemak van de fles ook wel een beetje meespeelt).
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_80353778
Wat grappig, BJ, dat ze dan toch weer aan de borst wil. Instinct. Eén keertje per dag direct uit de borst is het proberen waard, toch?

Mijn productie is nog steeds . En dat terwijl Lente al twee dagen 's avonds geen pyjamapap meer krijgt, ik 'r op m'n vrije dagen minstens elk uur heb aangelegd en ze vannacht bij me heeft geslapen en twee keer gedronken heeft. Ik snap er geen snars van. Het liep als een tierelier en nu kolf ik tussen de 60 en 80 cc per keer. Tot nu toe heb ik het aan kunnen vullen met m'n voorraadje uit ze vriezer, maar ik ben aan het laatste potje beland.
  donderdag 15 april 2010 @ 18:59:12 #17
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_80354017
quote:
Op donderdag 15 april 2010 18:50 schreef Ssserpente het volgende:
Wat grappig, BJ, dat ze dan toch weer aan de borst wil. Instinct. Eén keertje per dag direct uit de borst is het proberen waard, toch?

Mijn productie is nog steeds . En dat terwijl Lente al twee dagen 's avonds geen pyjamapap meer krijgt, ik 'r op m'n vrije dagen minstens elk uur heb aangelegd en ze vannacht bij me heeft geslapen en twee keer gedronken heeft. Ik snap er geen snars van. Het liep als een tierelier en nu kolf ik tussen de 60 en 80 cc per keer. Tot nu toe heb ik het aan kunnen vullen met m'n voorraadje uit ze vriezer, maar ik ben aan het laatste potje beland.
wat ontzettend vervelend dat je productie afneemt... hoop voor jullie dat het zich snel hersteld..
  donderdag 15 april 2010 @ 19:23:22 #18
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_80354771
GWS , wat een leukerd met blauw snorretje .

Serpente, wat frustrerend. En wat gek ook.

BJ, spannend . ben je niet heel benieuwd hoe het zou zijn om haar echt direct aan de borst te voeden?

Ik heb besloten 1 mei (meivakantie) te gaan afbouwen. Dat betekent dat R zo'n 5 à 5,5 maand bv zal hebben gehad. Het is mooi geweest. We hebben ervan genoten. En ik ga de komende maand nog extra bewust ervan genieten , en afscheid ervan nemen ook . Blijft dubbel.

Bedankt voor alle tips die ik hier heb gekregen . Dat was echt fijn .

donderdag 15 april 2010 @ 20:11:34 #19
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_80356812
ja het is idd best spannend... net alweer een zoekende Evie op de arm.. en huilen..
dus weer aangelegd en weer gedronken... heel bijzonder..
moet even spammen met mijn mooierdje die zo goed dr best doet:

inmiddels wel een beetje verstoord ritme, maar dat zal wel 'regelen' zijn?
7:30 uur fles 190 ml
11:45 uur fles 150 ml
14:00 uur BV
17:30 uur fles 190 ml
19:30 uur BV

'normaal' krijgt Evie 5 flessen van ongeveer 170-190 ml (de laatste is dan KV)
pi_80356877
Super dat instinct!
  donderdag 15 april 2010 @ 20:20:10 #21
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_80357654
Ssserpente, wat kl*te zeg. Hoe kan dat nou

en Evie Goed man!

even een vraagje:
Ik ga morgen een auto ophalen in Brabant ergens. Om 9.00 weg en ik zal pas tegen 14.00 uur terug zijn alles bij elkaar.
Mijn moeder geeft Leah om 10.00 haar voeding maar ik mis die voeding dus en kan ook niet kolven. Ik zal er dus een over moeten slaan.
Dit zal toch geen gevolgen voor mijn productie hebben heh?
  donderdag 15 april 2010 @ 22:55:24 #23
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_80365965
ssserpente, wat raar dat je productie zo is afgenomen? hopelijk is het niet blijvend en kan je door blijven voeden!

bj, wat stoer dat evie weer deels bij je drinkt! dat zou nog wat zijn, als ze nu nog grotendeels live bij je gaat drinken!

linda, heb je de tepelhoedjes al ritueel weggegooid?

vooralsnog hebben we hier geen last van de geurende bijwerkingen van de ab. helemaal top, dus!
  vrijdag 16 april 2010 @ 06:00:13 #24
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_80371068
ja het is wel heel merkwaardig en bijzonder; maar ze geeft het zelf zo duidelijk aan dat ik het niet over mijn hart kan verkrijgen om te weigeren...
Gisteren na de BV van 19 uur; heeft ze zich pas weer na 23 uur gemeld, dus blijkbaar is ze wel verzadigd dan... ik weet dus niet wat ze binnenkrijgt; maar daar zal ik maar aan moeten wennen.

Vandaag gaat Evie naar het KDV van 11 tot 16 uur... even kijken hoe het dan loopt. Wil toch vandaag ook wel een keer BV aanbieden.
pi_80371230
quote:
Op donderdag 15 april 2010 22:55 schreef DaviniaHR het volgende:
ssserpente, wat raar dat je productie zo is afgenomen? hopelijk is het niet blijvend en kan je door blijven voeden!

bj, wat stoer dat evie weer deels bij je drinkt! dat zou nog wat zijn, als ze nu nog grotendeels live bij je gaat drinken!

linda, heb je de tepelhoedjes al ritueel weggegooid?

vooralsnog hebben we hier geen last van de geurende bijwerkingen van de ab. helemaal top, dus!
haha, nee. Heb nog steeds een doosje op mn nachtkastje liggen en een in de luiertas zitten. We hebben ze nog niet nodig gehad, maar je weet maar nooit natuurlijk...

Evie
Lotte!
Noah!
  vrijdag 16 april 2010 @ 18:58:48 #26
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_80394685
lily is het uiteindelijk allemaal gelukt?

ssserpente, hoe is het nu met je productie?
pi_80399164
Nou...pfff.

Om 9..00 vertrokken en we waren pas om 11.00 in dat dorp bij Breda in de buurt. Heel verhaal daarna, oninteressant verder voor jullie, maar dus pas om 15.00 terug, net op tijd voor school.
Om 15.30 zou ik mijn oude auto overschrijven naar kennis.

lang verhaal kort:

twee voedingen gemist Ik heb haar meteen toen het kon aangelegd en net weer (ze is nog steeds ziekig trouwens)
Ik hoop vannacht ook nog op een voeding maar dat zal wel lukken denk ik....weer even opvoeren....
  vrijdag 16 april 2010 @ 21:00:41 #28
57497 happyme28
I'm so happy
pi_80399361
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 20:56 schreef lily het volgende:
twee voedingen gemist
Heb je dan geen last van stuwing?
pi_80400839
Dat viel nog wel mee eigenlijk. Dat wordt vanzelf minder naarmate je baby ouder wordt (bij mij in ieder geval). Vraag en aanbod zijn goed op elkaar afgestemd dan. Ik voelde wel een tsr soms maar verder niet en mijn borsten zijn dan wat steviger maar echt stuwing heb ik nooit meer de laatste weken.
  vrijdag 16 april 2010 @ 21:37:41 #30
57497 happyme28
I'm so happy
pi_80401095
Oh prettig, ik krijg als ik een paar uur te laat kolf echt mega pijnlijke tieten. Keihard enzo. Maar dat verdwijnt dus begrijp ik. Fijn!
pi_80401345
Als ik 's ochtends wakker word, zitten er bij mij echt keiharde "knobbels" in mijn borsten. Ze zijn dan ook zo vol dat het voor Thomas echt moeilijk is om zijn mondje er goed rond te krijgen en aan te happen. En dan moet ik hem ook constant wegpakken van de borst want de melk loopt er wel uit en ik heb toch liever dat hij deftig hapt vooraleer hij melk binnen krijgt.
pi_80402207
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 21:37 schreef happyme28 het volgende:
Oh prettig, ik krijg als ik een paar uur te laat kolf echt mega pijnlijke tieten. Keihard enzo. Maar dat verdwijnt dus begrijp ik. Fijn!
ja, nou ja...bij mij wel altijd (ik weet niet of dat voor iedereen geldt)

Dat wat jij hierboven zegt, leonieke, dat heb ik de eerste 2 maanden ook.
  vrijdag 16 april 2010 @ 22:13:25 #33
57497 happyme28
I'm so happy
pi_80402853
Ja dat had ik dus ook wat Leo schrijft, maar dan de hele dag door. Nou ja, vanaf een uur nadat Daan gedronken had. Da's ook een van de redenen dat ik aan het afbouwen ben, want voor Daan was het lastig drinken en voor mij zeer pijnlijk de hele tijd. Nu heb ik er alleen last van als ik te laat ben met kolven (na zo'n 5 uur).
pi_80404133
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 21:58 schreef lily het volgende:

[..]

ja, nou ja...bij mij wel altijd (ik weet niet of dat voor iedereen geldt)

Dat wat jij hierboven zegt, leonieke, dat heb ik de eerste 2 maanden ook.
Mja, ik vrees dat ik het de hele borstvoedingsperiode ga hebben aangezien ik iets na 2 maand zal beginnen afbouwen. Denk niet dat het er zal op verbeteren op het moment dat ik afbouw.

(en ik voel me nog steeds niet 100% overtuigd over het afbouwen )
pi_80404706
Waarom wil je afbouwen dan als je nog niet overtuigd bent? Vanwege het werk?
pi_80404785
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 22:59 schreef mrien het volgende:
Waarom wil je afbouwen dan als je nog niet overtuigd bent? Vanwege het werk?
Ja, op 1 juni ga ik terug werken. Officieel fulltime (dus elke dag weg voor 7 uur en thuis na 18u), af en toe wel een snipperdag, maar ik zie de combinatie bv en fulltime werken echt niet lukken.
pi_80404822
Is kolven op het werk geen optie dan? Met een goede dubbelzijdige kolf hoeft dit niet veel tijd te kosten (mits het kolven een beetje soepel gaat natuurlijk )

Wat veel zeg!
pi_80405120
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 23:01 schreef mrien het volgende:
Is kolven op het werk geen optie dan? Met een goede dubbelzijdige kolf hoeft dit niet veel tijd te kosten (mits het kolven een beetje soepel gaat natuurlijk )

Wat veel zeg!
Mja, ik heb nog geen enkele keer gekolfd en heb altijd gezegd dat ik dat wel zou willen overwegen, maar niet om Thomas er volledig op te 'kweken'.
Ik ga volgende week misschien wel eens een kolf gaan vragen bij de mutualiteit (blijkbaar mag je dat 6 maand gratis gebruiken) en zien of ik eventueel voor één voeding ofzo kan kolven, maar dat lijkt me dan ook weer zo stom (5 x FV per dag en 1 x BV). Heel wat twijfels dus en ik geraak er maar niet uit.

Komt er ook nog eens bij dat ik een eeuwige twijfelaar ben Voor Thomas geboren was zei ik resoluut: 2 maand BV en dan beginnen afbouwen zodat hij volledig op FV zit tegen dat ik weer ga werken. En nu begin ik dus te twijfelen Anderzijds lijkt FV me ook wel leuk omdat ik dan effectief eens weg kan zonder Thomas of zodat P. ook eens eten kan geven. Maar dat zou ik dus ook allebei kunnen als ik zou kolven.

Het is vrij veel omdat ik bijna 2 uur onderweg ben van en naar het werk. Ik werk 38u per week (maar heb nog heel wat verlof en overuren staan die ik kan opnemen )
pi_80405797
Moeilijk voor jezelf inderdaad. Ik hoop dat je een beslissing kunt nemen waar je helemaal achter staat!

Om de hoeveel tijd drinkt Thomas nu ongeveer ? Wellicht dat je het met bijvoorbeeld 2x kolven op een dag ook zou kunnen redden en dan de rest van de voedingen gewoon live (ochtend, avond en evt nacht)
  vrijdag 16 april 2010 @ 23:22:58 #40
223594 krijtlijk
beetje bleekjes
pi_80405913
Leonieke, zou je het misschien kunnen combineren? Voor en na het werk borstvoeding geven en op de opvang kunstvoeding.
Mijn zoontje gaat 2 dagen in de week naar de opvang en heeft daar kunstvoeding gekregen, als hij thuis was ging hij aan de borst (dat was omdat ik niet genoeg kon kolven)
Maar of dat ook werkt als je een fulltime baan hebt dat weet ik niet, misschien weten de andere dames daar meer over...?
pi_80406251
Er zit nog steeds niet echt een ritme in. Hij heeft dagen dat hij overdag om de 3 uur ongeveer drinkt, hij heeft even goed dagen dat hij in de voormiddag elk uur komt ('s avonds komt hij sowieso vaker).

Ik had ook zitten denken aan 's ochtends en 's avonds gewoon geven, maar dan moet hij 's ochtends echt rapper gaan drinken. Nu maakt het mij niet uit dat die eerste voeding anderhalf uur duurt, maar eens ik moet gaan werken, moet het echt vlotter (toch met BV). Thomas gaat pas vanaf september naar de opvang, de periode tussen juni en september is mijn man heel veel thuis en neem ik verlof op de dagen dat hij moet gaan werken. Dus we hebben wel nog wat tijd om die voeding van anderhalf uur er uit te krijgen

Ik haat die twijfels, hé. En ik twijfel eigenlijk voornamelijk omdat ik weet dat BV beter is voor Thomas en ze ook bij Kind & Gezin zitten te stimuleren om eventueel nog 's ochtends en 's avonds BV te geven of af te kolven. Het gaat bij mij dus echt om het feit dat het beter is dan FV, niet echt voor de band of het speciale moment dat ik met Thomas heb als ik BV geef. Ik vind het wel iets intiem, maar zou om die reden niet langer BV geven (en dit is geen kritiek op mensen die het wel om die reden langer geven, ik zit gewoon anders in elkaar )

Maar tips zijn dus zeker en vast welkom
  zaterdag 17 april 2010 @ 07:19:23 #42
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_80411286
Leonieke, hier ook gecombineerd. Ik hou zelf echt niet van kolven. Op dit moment geef ik in principe drie kunstvoedingen en de rest borstvoeding. En dat gaat héél goed en fijn. Ik ben ook niet zo'n ultieme langvoedster, heb nu ook besloten om vanaf 1 mei verder te gaan afbouwen (R zal dus uiteindelijk ongeveer 5,5 mnd bv hebben gehad). Maar ik ben wel blij dat ik zo langer heb kunnen voeden dan alleen gedurende de 3mndverlofsperiode, want met 12 weken was ik er echt nog niet aan toe om te gaan stoppen.
pi_80412484
Sterkte met je beslissing Leo. Ik ben zelf van mening dat je beter iets te lang dan iets te kort door kunt gaan met bv. Dan heb je het in ieder geval geprobeerd en kun je achteraf nooit spijt hebben of last hebben van 'had ik maar-gevoelens'.

Productie lijkt wat beter te gaan. Thuis leg ik Lente vaker aan en ze slaapt 's nachts weer naast ons; ze dan komt voor één voeding. Maar ik kolf op m'n werk nog niet niet genoeg om haar op het kdv en op oma's oppasdagen volledige bv te kunnen blijven geven. Voor de zekerheid halen we dus maar een pak kv in huis.

Nog een vraagje.

Toen ik Lente donderdag ophaalde op het kdv, vertelde de leidster dat ze niet zo'n grote eter is. Ze krijgt daar twee flessen bv op een dag en de tweede had ze pas op 16:45 uur op. Daar had ze d'r zelfs voor wakker moeten maken, want ze had behoorlijk lange dutten gedaan die dag. En over die laatste fles had ze zeker een half uur gedaan.

Voor mij geen reden om me druk te maken, want thuis eet ze prima en ze komt goed aan. En ws slaapt ze zoveel omdat ze ziek is geweest. Het was trouwens ook geen waarschuwing van de leidster oid, ze vertelde het gewoon toen ik 'r op kwam halen.

Maar nu zie ik wel in het schriftje staan dat ze Lente om 10:00 uur een beetje en 's middags voor het slapen gaan een fles diksap hebben gegeven. Tja, dan snap ik dat ze d'r bv niet meer hoeft. Diksap is toch ook helemaal niet nodig? Wat zou de reden zijn dat ze dat geven?
pi_80412956
ik weet niet hoe oud lente is maar ik zou echt volledig uit mijn stekker schieten als ze zonder overleg iets als diksap zouden geven...
  zaterdag 17 april 2010 @ 10:29:42 #45
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_80413078
leo, ik zou het idd wel proberen. kijken hoe het gaat met 2x kolven. als je productie dat niet trekt, is de keuze ook gauw gemaakt, nietwaar? naja, tis jouw keuze en doe waar jij je nu het beste bij voelt. dan is alles goed.

ssserpente, wrs is de diksap gewoon met de groep meegegaan en niet veel dieper over nagedacht. de kids krijgen rond dat toijdstip neem ik aan nog een soepstengel of vlavlip of zo? daar is ze nog te klein voor, maar is dan dus wel bijgeschoven voor de diksap. anders even bespreken met de leidsters, dat ze nog geen diksap mag zolang ze de flesjes bv niet opheeft of zo?
pi_80413288
Piglet, ik schiet niet zo snel uit m'n stekker. Ze doen het met de beste bedoelingen en aan een keertje diksap zal ze niks overhouden. Lente is is bijna zeven maanden btw.

Geen idee, Davinia. Zou kunnen idd dat de rest dan nog wat te eten krijgt. Ze krijgt 's ochtends wel een fruithap en daarbij heeft ze dus ook een beetje diksap gekregen. En 's middags dus nog die hele fles.

Ik zal woensdag wel even vragen waarom ze het doen en zeggen dat het niet nodig is.
pi_80413335
Groofsken, kolf je dan het aantal voedingen die R overdag uit de fles krijgt? Ik bedoel dus puur om je productie op peil te houden als hij niet live kan drinken.

Leah deelt haar "stapelbedje" op het KDV met een naamgenootje van jouw zoon. Aan het bed hangen van die vrolijke stickers met Leah en R
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 10:23 schreef p_iglet het volgende:
ik weet niet hoe oud lente is maar ik zou echt volledig uit mijn stekker schieten als ze zonder overleg iets als diksap zouden geven...
ik ook

Ik heb in haar schriftje vooraan met dikke letters geschreven dat ze haar niets anders mogen geven zonder overleg. Tot 6 maanden sowieso niet maar goed; Lente is ouder...
pi_80413389
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 10:40 schreef Ssserpente het volgende:
Piglet, ik schiet niet zo snel uit m'n stekker. Ze doen het met de beste bedoelingen en aan een keertje diksap zal ze niks overhouden. Lente is is bijna zeven maanden btw.
Nee, natuurlijk niet, maar daar gaat het ook niet om. Ze zeggen wel dat ze weinig "eet"....
  zaterdag 17 april 2010 @ 10:47:32 #49
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_80413414
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 22:13 schreef happyme28 het volgende:
Ja dat had ik dus ook wat Leo schrijft, maar dan de hele dag door. Nou ja, vanaf een uur nadat Daan gedronken had. Da's ook een van de redenen dat ik aan het afbouwen ben, want voor Daan was het lastig drinken en voor mij zeer pijnlijk de hele tijd. Nu heb ik er alleen last van als ik te laat ben met kolven (na zo'n 5 uur).
Maar dat klinkt als ik toen ik bog een overproductie van hier tot gunder had!
En toen heb ik adviezen gekregen van lactatiekundige en na 1 week ging het al beter en nu gata het super. Zelfs zo goed afgestemd dat ik 3 uur na een voeding niet kan voelen welke borst aan de beurt is. Na een nacht doorslapen voel ik het wel maar dan is die borst ook al 9 uur ofzo niet meer leeggedronken. IK voel het dan niet in die mate zoals voorheen.
Wel zonde als dat de enige reden is waarom je afbouwt...

Ja Leonie, een combinatie maken van FV en BV? Dat zou ik dan proberen als je twijfelt...

Oi Ssserpente! Ik zou denk ik ook uit mijn plaat zijn gegaan hoor!
omdat het zonder overleg is gegaan enzo
pi_80413441
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 23:28 schreef leonieke het volgende:
Maar tips zijn dus zeker en vast welkom
Je moet je volgens mij afvragen of je bereid bent op je werk te kolven. Als het antwoord op die vraag 'ja' is dan kun je je vast inlezen en oefenen om te kijken hoe het gaat. Misschien gaat het wel soepel en kost het je relatief weinig moeite om Thomas in ieder geval de eerste zes maanden borstvoeding te geven. Dan kun je nu bovendien al een voorraadje aanleggen. Misschien gaat het niet soepel en helpt die ervaring je om een andere keuze te maken.

Sta jezelf het twijfelen maar toe, want Thomas is nog zo klein! Als je niet op tijd besluit om te gaan afbouwen zul je sowieso op je werk moeten kolven. Dat is misschien niet leuk maar ik kan me goed voorstellen dat je tijd nodig hebt om een keuze te maken, en dan kun je beter te laat dan te vroeg stoppen zoals Ssserpente al schreef.

Mijn ervaring is dat ik nuchterder naar de borstvoeding ging kijken toen ik eenmaal weer aan het werk was. Waarschijnlijk kwam dat doordat ik ineens een leven buiten Ivan om kreeg en niet meer alles alleen om hem draaide. Als je zo intensief met je baby bezig bent (zoals iedereen volgens mij zeker tijdens het verlof bezig is) dan lijkt elke keuze Ontzettend Gewichtig.

Een andere tip van mij zou zijn om je vast in te lezen in het geven van kunstvoeding. Als je in het Fok!-archief kijkt zijn er topics met verhitte discussies te vinden. Ik vond die discussies heel verhelderend (ookal waren ze vaak onaangenaam). Ik kreeg er een beter beeld door over de voordelen van borstvoeding. Ook ging ik er nuchterder door naar kunstvoeding kijken. Soms krijg je het idee dat je je kind vergif geeft als je op kunstvoeding overstapt. Rationaliseren heeft mij erg geholpen om in te zien dat kunstvoeding een prima alternatief is voor borstvoeding, ookal is borstvoeding doorgaans de beste keuze voor het kind.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')