Sh0t | woensdag 14 april 2010 @ 21:50 |
Hallo, Ik heb sinds vrijdag een tweedehands Fiatje overgenomen waarbij de waterpomp kapot was. Nu heb ik deze gerepareerd en nu heb ik er 120 KM mee gereden, maar de koelvloeistof lekt nog steeds!! Nog steeds in de buurt van de waterpomp (kijkende onder de auto). Maar toch zeker BOVEN de waterpomp, en meer richting het bovenste rad van de distributieriem. Bij mijn weten in de buurt van de koppakking en daar sijpelt (onzichtbaar; zo langzaam) water uit. Inclusief een heel klein beetje olie (of dit nu meegenomen is door de viezigheid, of dat het er al bij zat is mij onbekend). Tevens duurt het starten wat langer af en toe; indicatie: 5 slagen en de Fuel Injector waarschuwing blijft aanstaan. Is de koppakking defect? Zo ja, het was een autootje van 320 euro, en ben vrij handig. is dit met een mooie tutorial goed te vervangen door een particulier? Nu moet ik dus de koelvloeistof bijvullen om de dag (er ligt dan een plas water onder de waterpomp). Ik heb geen last van witte rook. Ik heb geen last van borrelen Ik heb WEL last van uitspuitend water uit het koelvloeistofreservoir. Waar kan ik aan aflezen dat ik een lekke koppakking heb? Ik heb geen geld over voor grote garagewerkzaamheden. Mvg, Sh0t | |
Maichel | woensdag 14 april 2010 @ 21:55 |
Hey, Ik had ook ooit zo'n Punto, maar dan uit 96. Had ook een kapotte koppakking. Weet de prijs niet meer precies, maar als ik m liet maken zou het echt té duur zijn. Ik heb 'm daarom ook verkocht. Meer dan je aankoopprijs zal t zeker zijn ![]() Succes! | |
Sh0t | woensdag 14 april 2010 @ 22:01 |
Ja klopt, het bedrag ligt rond de 350-400 ![]() Nee; maar de Pakking zelf ligt op de 40, en de Koppen laten reviseren ook.! Maakt 80. Maar nu nog even weten of het daadwerkelijk de pakking is ![]() Het moet haast wel; logisch gevolg van een kapotte waterpomp ![]() | |
Maichel | woensdag 14 april 2010 @ 22:02 |
quote: Als ik ergens geen verstand van heb, is het wel van auto's ![]() Ik weet alleen nog wat de garage me toen zei ![]() | |
Herr.Flick | woensdag 14 april 2010 @ 22:43 |
quote:ik dacht dat je deze auto gekregen had! ![]() Koppakking is te doen als je voldoende kennis en gereedschap hebt, momentsleutel, torxdoppen gradenboog zijn zo van die dingetjes die je nodig hebt. Oja.. corsaatje is vandaag verkocht met een hele koppakking! ![]() | |
Sh0t | woensdag 14 april 2010 @ 22:56 |
Haha, moest inderdaad een som betalen ![]() ![]() ![]() Maar jij denkt ook dat het de koppakking is? Daar staan deze autootjes helaas wel om bekend ![]() ![]() | |
Sounddragon | donderdag 15 april 2010 @ 11:59 |
Waterpomp kapot + doorrijden is vaak koppakking ![]() Zit er ook olie in je koelvloeistof ?? (te zien in het kvs reservoir) en hoe ziet de olie aan de peilstok en/of onderkant oliedop eruit ?? Klinkt wel erg als een lekke pakking ![]() Vergis je trouwens niet in de kosten van een koppakking vervangen; vaak komt er nog wel wat ander materiaal bij zoals een set kopbouten, nieuwe klepdekselpakking, olie, filters, koelvloeistof e.d., en in écht gekke gevallen kan de kop ook nog gescheurd zijn doordat hij te warm is geweest door de brakke waterpomp, of koelvloeistofverlies.. 40¤ voor een kop'revisie' vind ik wel een héél erg koopje, een uur arbeid kost al 90¤ ex ![]() ![]() ![]() | |
Sh0t | zaterdag 17 april 2010 @ 19:00 |
Hallo, Ik ben zojuist begonnen met het demonteren van het een en ander om zodoende de koppakking te vervangen. Hiernaast zag ik trouwens ook dat de klepdekselpakking lekte. Deze neem ik dus direct ook mee ![]() Nu het volgende, ik weet niet meer wat ik moet doen! Ik zie zo ongelofelijk veel boutjes, dat ik geen idee meer heb welke ik moet losdraaien (ivm het doldraaien van oude schroefdraden wil ik namelijk zo min mogelijk bouten losdraaien.) Wie kan mij vertellen HOE ik bij de koppakking moet komen? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Sounddragon | zaterdag 17 april 2010 @ 20:43 |
![]() Dat meen je niet ![]() ![]() Heb je de motor netjes op de merktekens gezet voor je de snaar losgooide ?? SPOILERYou're kinda fucked right now if you didn't, want nu is de motor waarschijnlijk van tijd af omdat je de distributie los hebt gegooid.. dat wordt lachen ![]() ![]() HOEVEEL technische kennis heb je precies ?? want ik heb een vermoeden dat je niet helemaal weet waar je aan begonnen bent ![]() Nog los; bougiekabels, inlaatspruitstuk, uitlaatspruitstuk (pakkingen OOK VERVANGEN), kop helemaal vrijmaken; alles wat eraan vast zit moet los; zo te zien zitten de kopbouten aan de binnenkant van de kop onderin (10 stuks).. Let op met losmaken van de kop (NEEM JE TIJD !!!!, easy does it ![]() Pas ook op met spruitstukboutjes en tapeinden, niet forceren, als er eentje afbreekt ben je het haasje.. vooruit uitlaatkant is vaak gammel.. magic word : kruipolie ![]() Blijf ook vooral overal foto's van maken zodat je achteraf alles kunt terugkijken indien nodig. Kijk even of je aan een Haynes manual of werkplaatshandboek van je auto kunt komen, dat gaat je veel helpen, die dingen zijn hun gewicht in goud waard voor de betere klussert. Internetcluppie opzoeken en daar wat info leasen ?? U need now aan parts ; - koppakkingSET, daarin zitten alle pakkingen die je nu losmaakt en nog een paar extra die je meestal niet nodig hebt.. - vloeibare pakking (misschien, altijd handig om te hebben, en als je het nodig hebt is er ook meestal geen plan B), - kleppendekselpakking (zit soms in de set, niet altijd. let daarop) - Kopboutenset, meestal zijn kopbouten rekbouten, die de spanning op de kop regelen door te rekken bij het vastdraaien, rekbouten kun je NIET 2 keer gebruiken. - nieuwe distributieriem (of deze moet héél erg nieuwachtig zijn), spanrollen en waterpomp zou ik ook doen, maar moet je zelf weten.. bij lekkage achteraf kost het je nog een keer een disriem, + ergernis + werk wat voorkomen had kunnen worden, nu is het easy de peasy, en duur is het meestal niet.. Zorg dat je de aanhaalmomenten van de kopbouten e.d. te weten komt; zonder die gegevens kun je het spul eigenlijk niet terug inelkaar bouwen, gokken is d.o.m. met zulke dingen.. je hebt dus ook een GOEDE momentsleutel nodig. (voor 25 ¤ koop je géén goede ![]() Schaf ook een pakkingschraper aan om de restanten van de pakking mooi vlak weg te schrapen, kijk uit wat je met schuurpapier uitvreet, want de boel moet VLAK blijven, en met schuurpapier wordt het ROND ook krassen zijn niet gewenst.. liever 100 keer zachtjes schrappen als in 3 keer lomp wegharken.. ![]() Buitenkant van de motor is vieze jatten, hakken en zagen. Binnenkant motor is voorzichtig, beleid, schoon houden en lief zijn ![]() Laat het blok ook niet openliggen; altijd afdekken met een schone doek als je er niet aan werkt, zorg dat er zo min mogelijk rommel in het blok verdwijnt, maak alles om je werk heen regelmatig netjes schoon en zorg voor bakjes waar je de boutjes in kunt bewaren zodat je niks kwijtraakt. Nou.. je kunt voorlopig FF vooruit... suc6 ![]() | |
Sh0t | zaterdag 17 april 2010 @ 21:16 |
Bedankt ![]() ![]() De distributieriemrollen heb ik op tijd gezet ![]() ![]() ![]() ![]() De krachten heb ik ook op schrift ![]() ![]() ![]() Maar in ieder geval bedankt ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door Sh0t op 17-04-2010 21:22:46 ] | |
Sounddragon | zaterdag 17 april 2010 @ 21:52 |
quote:Geen minachting; ik vind het juist erg dapper om hem gewoon open te trekken ![]() Of het slim was/is, moet nog blijken ![]() Als je de gegevens hebt moet het wel goed komen, gebruik je verstand en zorg dat alles echt 100% is.. het is doodzonde om het nog een keertje te moeten doen door slordig werk; wel een goede leerschool though ![]() Ik zou voor een gerenommeerd merk gaan zoals Gedore bijvoorbeeld.. met een goedkope kom je op zich ook wel een eind, maar voor dit soort dingen heb je echt een beetje een nauwkeurige nodig.. let ook op het bereik van het ding.. even vergelijken met de data die je hebt; meer als 150 Nm heb je niet nodig denk ik.. Zorg ook voor een 6 kants dop, geen 12 kants want die draai je snel kapoet.. of de boutkop beschadigt wat weer ijzertroep in je kop geeft, en dat wil je niet.. | |
Herr.Flick | zondag 18 april 2010 @ 11:09 |
Kan een beetje spannend worden idd als je niet goed uit kijkt, maar goed.. het ligt al half open. Voordeel is wel dat het een redelijk makkelijke motor is qua opbouw, en in principe moeten alle aanbouw delen van de kop af, maar zelf doe ik zoiets als de kop incl spruitstukken ed al van de motor af is. ik zou de voorpijp van het uitlaatspruitstuk draaien, alle stekkers en gaskabel los die aan de kop of aanbouw delen zitten, slangen los (vergeet de vaccuum slang niet naar de rembekrachtiger), kop los. Vaak zit er nog een beugeltje tussen het inlaatspuitstuk en het onderblok, deze moet ook los, anders krijg je de kop niet los, maar het beugeltje zit er niet bij elk type motor. Aangezien de koelproblemen die je gehad hebt zou ik de kop wel laten vlakken, en daarom moeten alle aanbouw delen van de kop afgehaald worden ivm opspannen van de kop, dit doen ze bij een revisie bedrijf en kost een paar tientjes. ![]() | |
Turquaz52 | zondag 18 april 2010 @ 12:54 |
Fire Motor ![]() Simpelste klus ter wereld, in een uurtje heb je je koppakking vervangen.. ![]() Alle kabels/slangetjes van/na je inlaatspruitstuk losmaken, uitlaatspruitstuk losmaken, je distr. riem etc. losmaken en de kopbouten los draaien, kop optillen en op z'n zij zetten, eerst maak je de motor goed schoon, alle pakkingsrestjes er af en goed opschuren, idemdito @ Cilinderkop.. Kinda like this: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() En dan met de hand, jwz ![]() ![]() En hoe zit 't er voor? ![]() | |
Sh0t | maandag 3 mei 2010 @ 15:51 |
Nou, ben rustig wat daagjes bezig geweest. Geen gehaast, wanneer ik tijd had ben ik even gaan klussen. En heb nu alles los ![]() ![]() Tevens zal ik vervangen: Bougies Bougiekabels Olie Koelvloeistof Distributieriem + Spanner etc. Pakking (Inlaatspruitstuk pakking) Thermostaat ![]() Bijgaand de foto's! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dus waar was het lek ![]() Moet ik mijn kop dus laten vlakken?? Ik kan dit namelijk niet zien :$ | |
Sounddragon | maandag 3 mei 2010 @ 16:26 |
Ik ook niet met deze baggerfoto's ![]() Het is op zich niet heel moeilijk; je weet waar het water om-en-nabij tussen de kop vandaan kwam, de sleuven in het blok en de kop zijn koelwaterkanalen, dus ergens tussen zo'n kanaal en de buitenrand zou je een spoortje moeten zien van kvs die ertussendoor geperst is. Wat er nu zichtbaar is, is de onderzijde van de pakking, maar het kan dus ook tussen de pakking en de kop door gekomen zijn, en die kant van de pakking zit nu nog tegen de kop aan. Ik zie weinig op de foto's, mede ook omdat ze natuurlijk verre van scherp zijn, maar qua lekkage sporen op de pakking zie ik weinig.. alleen die vlek bij cilinder 2, maar op een van de andere foto's is te zien dat dat olie was/is... Wat ik wel zie, is dat de uitlaatklep van die ene cilinder (ik denk nummertje 2) schoon is, en dat krijg je meestal als er kvs de cilinder in lekt, dan wordt hij schoongestoomd zeg maar.. aan de andere kant zou je dat ook op de zuiger moeten zien, en daar zie ik weer niks.... Probeer maar heel voorzichtig de pakking van de kop af te pielen, liefst zonder hem te beschadigen, maar dat valt vaak niet mee.. hoe minder schade, hoe beter je de sporen kunt vinden. En probeer om geen krasjes op het vlak van de kop of de cilinder te maken.. die moeten er allemaal weer uit voor het spul weer in elkaar kan. De kop vlakken zou ik persoonlijk altijd doen, maar er zijn ook hele volksstammen die hem er zo weer op knallen.. controleren of hij vlak is kan je met een metalen rei op de kop te leggen, dan kun je zo zien of het spul vlak is.. Als je die niet hebt, kun je de kop ook op een glasplaat of spiegel leggen, die zijn ook nogal rechtachtig meestal ![]() Bij twijfel: gewoon vlakken ![]() Dit is een piccie van mijn V8 Chevy blok, die consumeerde kvs, dus geen lekkage's maar een mooie witte damp pluim uit de auspuff.. de kruizen zijn de lekkende cilnders, check hoe schoon ze zijn als je ze vergelijkt met de andere 2.. ![]() Uploaded with ImageShack.us | |
Sh0t | maandag 3 mei 2010 @ 16:30 |
Dankje voor de informatie ![]() Stel de kop zou ZELF lekken, zijn hier andere symptomen voor dan een lekke koppakking, of is dit enkel te zien door een revisiebedrijf? Want ik laat hem sowieso afvlakken (al is het maar voor de zekerheid). Maar het is natuurlijk ook zonde om hem erna toe te brengen om hem te laten vlakken, als er een andere kop op moet. | |
2cv | maandag 3 mei 2010 @ 16:38 |
Revisieboer kan de kop voor je laten afpersen. Zelf geen ervaring mee, maar het schijnt niet zo duur te zijn. | |
Sounddragon | maandag 3 mei 2010 @ 16:42 |
quote:dat dus... soms kun je met het blote oog wel wat zien, maar vaak ook niet, omdat het echt over haarscheurtjes gaat waar onder druk pas iets uit lekt. Afpersen is the only way to be sure, maar de toko die hem vlakt, kan hem in de regel ook afpersen, dat gaat in ene moeite door ![]() | |
Sh0t | dinsdag 4 mei 2010 @ 11:50 |
Hoe moet ik de Cilinderkop na de revisieboer brengen eigenlijk? Zo kaal mogelijk of kan ik er wat aan laten zitten? En hoe maak ik de zuigers het beste schoon? Dit zit nog aan mijn kop: ![]() ![]() ![]() [ Bericht 31% gewijzigd door Sh0t op 04-05-2010 12:00:14 ] | |
Herr.Flick | dinsdag 4 mei 2010 @ 12:18 |
quote:De zuigers maak je niet schoon, de kop maak je zo kaal mogelijk, voor het vlakken zal de nokkenas er ook waarschijnlijk uit moeten. | |
Sh0t | dinsdag 4 mei 2010 @ 12:45 |
Ok ![]() Misschien heb ik de verkeerde benaming gebruikt?? Deze hoeft dus NIET schoon gemaakt te worden?? ![]() | |
oshiro | dinsdag 4 mei 2010 @ 13:01 |
quote:Het pasvlak van de kop en het blok moet wel schoongemaakt worden ![]() En verder doe ik niet schuren met schuurpapier, maar met scotchbrite. Dat spul is zo fijn dat je eigenlijk enkel het vuil wegschuurt. | |
HPI-Racer | dinsdag 4 mei 2010 @ 13:02 |
quote:Bovenkant van het onderblok moet wel schoon, zuigers e.d. niet maar waarom zou je het overslaan? Ik zou gelijk alles mooi schoon maken ![]() | |
Sh0t | dinsdag 4 mei 2010 @ 13:14 |
Haha wederom bedankt voor de reacties ![]() Ik wil het wel schoonmaken? Maar dacht dat het e.v.t. schadelijke gevolgen kon hebben. In principe kan ik dus het beste het pasvlak (bovenkant van de onderkant) + de zuigers (hetgeen je ziet op de foto) schoonmaken? | |
oshiro | dinsdag 4 mei 2010 @ 13:53 |
quote:Yes. Zuigers maakt niet zo veel uit, dat kun je eventueel overslaan. Risico dat er vuil in je cilinders en water- en oliekanalen komt is daarbij aanwezig. En wees voorzichtig: niet schuren met schuurpapier, en bij schrappen geen krassen maken. | |
FransDeens | dinsdag 4 mei 2010 @ 13:57 |
Goed bezig! Ik kan het altijd wel waarderen, iemand die niet bang is en het zomaar lostrekt. Vaak zijn dat de mensen die na elke reparatie steeds handiger worden, keep up the good work! | |
oshiro | dinsdag 4 mei 2010 @ 14:20 |
quote:Precies, al doende leert men ![]() | |
OxygeneFRL | dinsdag 4 mei 2010 @ 14:23 |
Ja bij een project of tweede auto is dat ideaal....maar als het een daily is, is het risico van falen me te groot. | |
Herr.Flick | dinsdag 4 mei 2010 @ 16:45 |
quote:Wat voor zin heeft het om de zuigers te reinigen aan de bovenzijde ![]() Bij een goede motor zijn deze in feite 'zelf reinigend' door de verbranding die er plaats vind, aanmodderen met schuurpapier en andere dingen kunnen alleen maar beschadigingen teweeg brengen. Daarom niet reinigen, of er moet zo'n erge koolafzetting zitten, maar dan heeft het vervangen van alleen de koppakking ook geen zin meer! ![]() | |
Sh0t | dinsdag 4 mei 2010 @ 20:15 |
Haha leuke reacties ![]() ![]() Weer een vraag! ![]() 1 met 108 tanden (tot motornummer 9042882) en 1 met 129 tanden (vanaf motornummer 9042883) Mijn motorcode is: 176 A7.000 Hoe kom ik er nu achter welke riem ik moet hebben zonder de riem te demonteren? Wie o wie :$ | |
Sounddragon | dinsdag 4 mei 2010 @ 20:57 |
ouwe riem eraf en tellen ![]() | |
Sh0t | dinsdag 4 mei 2010 @ 21:07 |
Maar ik wil dus niet in de war raken ![]() Maarja ![]() | |
2cv | dinsdag 4 mei 2010 @ 23:30 |
Oude riem op de poelies in de lengte in 2-en snijden, 1 helft er af halen, tanden tellen en de juiste riem bestellen. | |
Sounddragon | dinsdag 4 mei 2010 @ 23:34 |
Je kan toch gewoon die hele riem amputeren ?? de kop is eraf, en waterpompen staan niet op tijd ofzo ![]() Als de krukas maar op het merkteken blijft staan, en zoniet, dan draai je hem terug met een sleutel op de krukaspoelie, zonder kop kan het soms zelfs met de hand. | |
Sh0t | dinsdag 4 mei 2010 @ 23:38 |
Perfect! Jullie hebben gelijk. Morgen even de riem verwijderen. Op diverse ebay sites ben ik erachter gekomen, dat het hoogstwaarschijnlijk 108 tanden is, eens even zien of dat klopt ![]() Moet ik tevens met het verwijderen van de nokkenas nog ergens rekening mee houden? Of gewoon alle moeren los, en kees is klaar ?? | |
Sounddragon | dinsdag 4 mei 2010 @ 23:43 |
quote:Ik doe dat meestal net als de kop losmaken, van buiten naar binnen en om en om een stukje om spanning te vermijden. Ik weet niet of dat echt nodig is, maar better safe than sorry ![]() | |
oshiro | dinsdag 4 mei 2010 @ 23:50 |
quote:Ja, moet ![]() Ook zo lullig als de boel krom trekt, niet? En hierbij geldt: als je je losbreekmoment hebt gehad, dan is in principe de spanning eraf, en dan kun je doorgaan met de rest van de bouten. In de goede volgorde. Je losbreekmoment is uiteraard een stuk groter dan je aanhaalmoment. Dus je kunt niet van het losbreekmoment uitgaan om een indicatie te krijgen van hoe vast de bouten weer aangedraaid moeten worden. | |
Turquaz52 | woensdag 5 mei 2010 @ 19:16 |
quote:Gewoon de oude en nieuwe om je linker duim en rechter duim en dan op spanning houden en kijken welke even lang is.. ![]() ![]() | |
tongytongylickylicky | woensdag 5 mei 2010 @ 19:53 |
Respect voor TS! Ik doe het je niet na. | |
Sh0t | woensdag 5 mei 2010 @ 20:24 |
@ tongy, bedankt ![]() ![]() Ik heb de distributieriem gedemonteerd (met een stanleymes ![]() Pakking, uitlaatbocht x 2 = 15 Inlaatspruitspuk Pakking = 10 Kleppendekselpakking = 6 Koppakking ( + seals) = 37 Thermostaat = 21 Bougies, Bougie ULTRA X TITAN = onbekend (~15) Bougiekabels (Beru) = 34 Kopbouten = 12 Nokkenas Keerring = 16 Distributieriem ( + spanners) = 30 Koelmiddeltemperatuursensor = 10 Vloeibare pakking = 12 = ~220 Iemand nog iets waarvan die denkt! Nu je daar toch bent?? .... Of iemand die nog een leuk 2e bijbaantje weet ![]() // Net nog de Koelmiddeltemperatuursensor gevonden, deze ga ik ook maar vervangen! ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door Sh0t op 05-05-2010 20:36:05 ] | |
MouseOver | woensdag 5 mei 2010 @ 21:29 |
Klepsteelrubbers ook gelijk vervangen. Ik zie 'seals' bij de koppakking staan, maar gezien de prijs zullen dat denk ik andere seals zijn (misschien rubbertjes voor om pasbussen ofzo?) | |
Sh0t | woensdag 5 mei 2010 @ 21:37 |
Beste Mouserover, Klopt dit is een typfoutje. De seals bedoelde ik voor de cilinderkop. Dus voor de cilinder kop: Seals Klepsteelrubbers Wordt dit beide gedaan door een revisiebedrijf? (doorgaans) [ Bericht 21% gewijzigd door Sh0t op 05-05-2010 21:42:58 ] | |
2cv | woensdag 5 mei 2010 @ 21:49 |
Als je er om vraagt wel ![]() | |
Sh0t | woensdag 5 mei 2010 @ 21:54 |
![]() ![]() ![]() | |
2cv | woensdag 5 mei 2010 @ 22:05 |
Hoe gek wil je het maken ? - Je kan vragen of de kleppen + zittingen nog goed zijn en die eventueel laten vervangen. - Je kan ook vragen of ze bij het vlakken wat meer er af willen halen voor meer compressie (= meer power) maar dan loop je het risico dat je voortaan super 98 moet tanken. - Vragen of ze de kleppen wuillen stellen is ook wel handig. Ik heb nbiet heel goed gekeken, maar volgens mij werkt dat met vulplaatjes. Dan moet je EN een grijpvoorraad vulplaatjes in allerlei maten hebben EN flink gaan rekenen EN veel meetwerk verrichten. En als blijk het meten blijkt dat je het verkeerd gedaan hebt kan je de nokkenas er weer af trekken. | |
MouseOver | woensdag 5 mei 2010 @ 22:16 |
Kleppenstellen zou wel eens duur kunnen worden bij een revisiebedrijf omdat die de specifieke plaatjes ook niet allemaal zullen hebben (elke motor gebruikt immers andere). Als ze dan eentje vervangen moet je daarvoor betalen ipv dat het geruild kan worden. Trouwens, nu ik het typ.. voor motorfietsen is zo'n ruilsysteem vrij gebruikelijk, komt dat bij autobedrijven wel voor eigenlijk? Je kunt die klepsteelrubbers eventueel zelf vervangen. Je hebt er eigenlijk een kleppentang voor nodig, maar ipv daarvan werkt het lijmklem met een stukje buis ook. Het is wel een beetje gepruts. Ik heb gemist of je de kop nu wel of niet sowieso naar een revisiebedrijf brengt. Als je dat wel van plan was zou ik ze die seals gelijk mee laten doen, maar ik zou hem niet speciaal hiervoor brengen. | |
Sh0t | woensdag 5 mei 2010 @ 22:17 |
Hahahaha ![]() Klepsteelrubbers + Seals Vind het wel goed ![]() @MouseOver, ik ga sowieso naar het bedrijf. Dus bovenstaande laat ik even meedoen. | |
MouseOver | woensdag 5 mei 2010 @ 22:17 |
quote:Wat deden ze daar precies mee dan? Afpersen van de kop? | |
Sh0t | woensdag 5 mei 2010 @ 22:19 |
@MouseOver,quote: | |
MouseOver | woensdag 5 mei 2010 @ 22:22 |
Dat is het trucje als je ze wil vervangen als de kop nog op het blok zit. Als de kop toch al los is, kun je gewoon een klem gebruiken. Ik zal eens een how-to zoeken. | |
MouseOver | woensdag 5 mei 2010 @ 22:26 |
Gevonden: http://www.fzrclub.nl/smf/index.php?topic=11349.0 | |
Anne | donderdag 6 mei 2010 @ 12:40 |
Zo, daar gaan we weer ![]() | |
Sh0t | donderdag 6 mei 2010 @ 13:17 |
Kijk eens aan ![]() Ik ben vandaag naar de revisieboer geweest. Hij heeft me een pakkingsetje verkocht (Y) en gaat de Klepsteelrubbers vervangen ![]() ![]() Morgen zou de kop klaar moeten zijn ![]() ![]() ![]() | |
Sounddragon | donderdag 6 mei 2010 @ 13:35 |
Klinkt goed ![]() | |
OxygeneFRL | donderdag 6 mei 2010 @ 14:03 |
Ach die meneer heeft het ook ooit eens allemaal moeten leren. Hij bedoelde het goed ![]() | |
Sounddragon | donderdag 6 mei 2010 @ 14:43 |
quote:TS kwam dubbelbeslagen ten ijs, en zakte erdoor ![]() | |
junkiexp | zondag 9 mei 2010 @ 14:21 |
TS, je bent een held, erg leerzaam dit. Ik ben benieuwd of je de timing ook weer goed krijgt, goed opletten. Anders heb je dadelijk kromme kleppen ![]() | |
Turquaz52 | zondag 9 mei 2010 @ 14:36 |
quote:Fire motor, is 8 kleppert, raakt de zuiger niet aan ![]() (iig dat weet ik 80% zeker) | |
junkiexp | zondag 9 mei 2010 @ 14:40 |
Dit is dus een zogeheten interfererende motor ? | |
OxygeneFRL | zondag 9 mei 2010 @ 14:40 |
Non-inteference. | |
Sounddragon | zondag 9 mei 2010 @ 14:46 |
quote:strikvraag, boefje !! ![]() | |
Sounddragon | dinsdag 11 mei 2010 @ 19:34 |
TS, is er alweer een update ??? ![]() | |
Sh0t | woensdag 12 mei 2010 @ 17:10 |
Ok. Kleine update. Het revisiebedrijf waarbij ik hem heb laten nakijken is HEEEL slecht. Gang van zaken: Donderdag: Ik bracht de kop langs. We hebben afgesproken dat hij Vrijdag zou terugbellen met een offerte en hetgeen er aan gebeurd moest worden. Vrijdag: Ik ben niet gebeld Maandag: Ik bel het bedrijf, krijg de receptioniste en zou teruggebeld worden. Dinsdag: Ik bel en zou binnen een uur teruggebeld worden. Na twee uur bel ik weer, wederom zou ik teruggebeld worden. Ook dit gebeurde niet! Vandaag: Ik moet twee keer bellen EN uiteindelijk krijg ik iemand aan de telefoon die me kon helpen. De cilinderkop was klaar (HUH, géén offerte?). De kosten bedragen 383 euro incluis een grote pakkingset. Ik geloof dat er van de kosten niks te zeggen valt. Omdat ik mijn ongenoegen uitgesproken heb, mag ik de cilinderkop morgen op een feestdag komen ophalen. Dat is dan wel weer een pluspunt ![]() Morgen maak ik wel even foto's van de cilinderkop + de pakkingset ![]() www.vmr.nu: niet echt een aanrader! (qua communicatie dan) | |
Herr.Flick | woensdag 12 mei 2010 @ 17:15 |
quote:Ik vind het duur, bij de helmondse motoren revisie kost een kopje vlakken 35 euro, afpersen is iets duurder, en dan nog een kopsetje (pakkingen) | |
Sh0t | woensdag 12 mei 2010 @ 17:24 |
Ze hebben hem ook gereinigd + klepsteelrubbers vervangen, en nog iets ingefreesd :$ Dit was echt nodig zei de expert, ivm het falen van de kop ?? Tevens is die pakkingset heel groot. ~ 100 euro. | |
MouseOver | woensdag 12 mei 2010 @ 19:33 |
Waarschijnlijk de klepzittingen. Ze hadden je zeker eerst moeten bellen, maar uiteindelijk is het iig niet verspild dat ze het gedaan hebben. Of het wel of niet echt prijzig is hangt ook een beetje af van wat ze er nu precies aan gedaan hebben (hoeveel zittingen, eventueel nog kleppen vervangen, weetikhet). | |
Sh0t | woensdag 12 mei 2010 @ 20:21 |
Ik zal morgen even een lijstje laten maken door de revisieman om een duidelijk beeld te krijgen ![]() | |
Turquaz52 | woensdag 12 mei 2010 @ 21:14 |
VMR niet aanraadbaar..? ![]() Wahahha.. heb de beste ervaringen met hun ![]() Tot op de kleinste puntjes hebben hun altijd wel wat voor me liggen en lachen altijd met die gozers.. werk wat ze afleveren is ook altijd 100%.. ![]() | |
Sh0t | woensdag 12 mei 2010 @ 21:45 |
Tja. Zoals ik al zei: "qua communicatie" Over het werk dat ze afleveren heb ik nog geen mening. Dat zal ik morgen ervaren ![]() | |
Sh0t | donderdag 13 mei 2010 @ 16:11 |
Ok! Nieuwe update over VMR. Enkel Nicole van de receptie doet haar werk niet! Ik ben vandaag langsgeweest om de cilinderkop op te halen. Ik klop op het raam (was de afspraak). Er werd direct opengedaan door de baas zelf. Heel aardig persoon met wie ik nog even heb staan praten over de voortgang van de auto. Nu kwam hij met een simpele opmerking tussendoor waardoor ik toch bijna alle hoop verloor: 'je moet natuurlijk wel even de kleppen stellen hè'. Ik had géén idee waar hij het over had. Nu heeft hij me alles uitgelegd en heb ik een setje voelmaatjes gekocht, en ga ik morgen maar eens de kleppen stellen! Dus VMR-update: Zeer goed / profesioneel bedrijf op de receptioniste na! Ik zal zometeen even foto's maken van de cilinderkop die er weer super uitziet ![]() | |
Turquaz52 | donderdag 13 mei 2010 @ 16:53 |
![]() ![]() Toffe gozers zijn het, heb je die zuigers en kleppen gezien bij de ingang? ![]() ![]() | |
2cv | donderdag 13 mei 2010 @ 17:37 |
Hadden zij de kleppen niet even kunnen stellen ? Of is de kop er zonder nokkenas naartoe gegaan ? Overigens, moet je de kleppen met vulplaatjes stellen of met schroefjes/moertjes/boutjes ? | |
Sh0t | donderdag 13 mei 2010 @ 17:45 |
quote: ![]() @2cv, Hij is er zonder nokkenas naartoe gegaan, en het moet met plaatjes. Tevens zei hij dat ik die waarschijnlijk niet eens nodig zou hebben. Deze motoren hebben een vrij grote speling, zei de monteur! Dus kan ik de oude hergebruiken, even zoeken waar welke moet, en vastzetten! ![]() | |
2cv | donderdag 13 mei 2010 @ 17:55 |
Als je toch plaatjes nodig hebt zou ik vragen om een handvol bij het revisiebedrijf als genoegdoening omdat ze jou niet even belden ![]() | |
MouseOver | donderdag 13 mei 2010 @ 18:35 |
En wat hebben ze nu uiteindelijk precies aan je kop gedaan? Samen met je eerdere aankopen wordt het stiekem toch nog een net autootje. ![]() | |
Turquaz52 | donderdag 13 mei 2010 @ 20:00 |
quote:Exactomundoo ![]() | |
Sh0t | donderdag 13 mei 2010 @ 20:26 |
Dat komt wel goed ![]() Eerst maar eens een goede bougietang kopen, ik vond ze er al zo lastig uitgaan, helemaal niet zelfs. Ik had een dubbele maat, maar de buitenkant van de tang paste niet in het gat van de bougiehuizing. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Lijstje voor morgen: Nieuwe ![]() ![]() Kleppen Stellen Rest onderdelen bestellen ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door Sh0t op 13-05-2010 20:49:36 ] | |
Sounddragon | donderdag 13 mei 2010 @ 20:39 |
Ziet er weer strak uit ![]() Mag ook wel voor dat geld ![]() Vraag morgen om een bougie sleutel of dop, anders gaan ze wéér lachen ![]() | |
Sh0t | donderdag 13 mei 2010 @ 20:48 |
quote:Haha Dankje! ![]() Vind je het echt zoveel? Ik zal zo even de rekening posten. Kun je zien wat er aan gedaan is ![]() | |
Sounddragon | donderdag 13 mei 2010 @ 20:54 |
quote:Mwah, je kunt er een aardig pakkie shag voor kopen zeg maar ![]() Of het TÉ veel is valt inderdaad alleen te beoordelen adhv de rekening. ik heb een poosje terug allebei de koppen van de V8 erafgehad, die hadden inmiddels wel een tonnetje of 2 weg, en dat was vlakken, rubbers vervangen en hoppa weer terug erop en dat voor een tientje of 8 (per 2 !! ), dus ja, ik vind het veel in vergelijking met mijn operatie ![]() Als ze inderdaad zittingen en/of kleppen en dergelijke hebben vervangen gaat het al snel oplopen met de kosten ![]() | |
Sh0t | donderdag 13 mei 2010 @ 22:58 |
- Cilinder afpersen - Demonteren - Reinigen - In clean?? bad en reparatie opnemen - Kleppen slijpen - Kleppen inslijpen - Klepsteelrubbers - Cilinderkop vlakken - Nareinigen - Kleppen monteren = 262.75 Milieukosten = 7.50 Koppakkingset = 52.16 + btw = 61.25 = 383.66 | |
Sounddragon | donderdag 13 mei 2010 @ 23:00 |
die is compleet uitelkaar getrokken, = arbeid, en dus prijzig.. Bedrag is wel OK ![]() | |
Turquaz52 | vrijdag 14 mei 2010 @ 00:56 |
quote:Cilinder afpersen? ![]() ![]() | |
Sh0t | vrijdag 14 mei 2010 @ 01:42 |
Ja ![]() ![]() Testen op lekken ![]() | |
Herr.Flick | vrijdag 14 mei 2010 @ 09:23 |
quote:Hou nou eens op om een leek te blijven verbeteren, je kan toch wel lezen wat hij bedoelt of niet dan ![]() En als jij nou onverbeterlijk was.. dan vooruit.. maar de in het verleden behaalde resultaten bieden hier ook zeker geen garantie voor de toekomst! ![]() | |
Sh0t | vrijdag 14 mei 2010 @ 10:13 |
En ik heb trouwens gewoon de bon overgetypt hoor ![]() Zo even naar heuts, en dan laat ik jullie strakjes even weten hoe het vlot met het kleppen stellen ![]() | |
Turquaz52 | vrijdag 14 mei 2010 @ 12:28 |
quote: ![]() ![]() ![]() ![]() Wel dikke respect voor de TS ![]() | |
oshiro | vrijdag 14 mei 2010 @ 13:01 |
Netjes gedaan hoor TS. Dat cleanbad is overigens ultrasoonreiniging in een ultrasoonbad dus. Wordt alles mooi schoon van ![]() Maar klasse, dat zie je niet vaak, een leek die het direct zo aanpakt, en ook meteen goed! quote:Waar heb je ze uiteindelijk nou gebracht? ![]() | |
Sh0t | vrijdag 14 mei 2010 @ 18:16 |
Ok. Vandaag bij Heuts een nieuwe bougiesleutel gehaald. Bougies gedemonteerd, ging veel makkelijker dan een te grote sleutel ![]() En erna wilde ik gaan kleppenstellen. Nu begreep ik niet veel wat er op internet te vinden stond, en heb het Haynes boek erbij gehaald. Hieruit begreep ik het volgende. Zorg dat de klepstoter / geleider (weet het verschil niet :$) helemaal BOVENaan staat, dan kun je eronder je voelmaat porren en kijken hoeveel mm de speling is! Nu hoop ik dat ik het goed gedaan heb. Bijgaand de foto's en hoop dat jullie eruit kunnen opmaken of ik het correct heb uitgevoerd! ![]() Cilinder 1 Inlaat = 0,33MM ![]() Cilinder 3 Inlaat = 0,25MM ![]() Cilinder 2 Inlaat = 0,35MM ![]() Cilinder 3 Uitlaat = 0,45MM De speling: 1e Cilinder: Uitlaat = 0,43mm 1e Cilinder: Inlaat = 0,33mm 2e Cilinder: Uitlaat = 0,55mm 2e Cilinder: Inlaat = 0,35mm 3e Cilinder: Inlaat = 0,25mm 3e Cilinder: Uitlaat = 0,45mm 4e Cilinder: Inlaat = 0,33mm 4e Cilinder: Uitlaat = 0,32mm [ Bericht 6% gewijzigd door Sh0t op 14-05-2010 19:14:20 ] | |
Turquaz52 | vrijdag 14 mei 2010 @ 18:45 |
hoezo eigenlijk de bougies er uit? ![]() En kleppen stellen deed ik altijd op gevoel.. dus kan dat eerlijk gezegd niet uitleggen hoe dat moet ![]() | |
Sh0t | vrijdag 14 mei 2010 @ 18:47 |
quote:Ten eerste omdat je de nokkenas VEEL beter kan draaien zonder bougies erin ![]() Ten tweede omdat deze ook uit 1994 komen, en de motor soms veel slagen nodig had, en stationair soms vreemd liep ![]() | |
Turquaz52 | vrijdag 14 mei 2010 @ 19:02 |
quote:Ah zo... natuurlijk ![]() Maare je kunt toch ook kleppen stellen zonder dat ie gemonteerd was? ![]() | |
Sh0t | vrijdag 14 mei 2010 @ 19:04 |
Zonder dat de nokkenas gemonteerd is, kun je bij mijn weten (dat vertelde die VMR eigenaar mij) géén Kleppenstellen. Je kunt de kleppen WÉL stellen als alles al gemonteerd is. Dan moet je enkel de kleppendeksel demonteren en met een voelmaatje alsnog de speling meten en met een tang de mm-bladen eruit of erin wippen. | |
L0we | vrijdag 14 mei 2010 @ 19:07 |
Volgens mij heb je goed gemeten ja, vraag me alleen af hoe je bij 45 mm komt ![]() ![]() Het heeft alleen zin om de bougies eruit te halen vanaf het moment dat je de distributieriem weer gemonteerd hebt, dan draai je tenminste niet tegen de compressie in. Al gaat het ook wel prima als je hem in zn hoogste versnelling zet, 1 wiel opkrikt, en daar aan draait. | |
Sh0t | vrijdag 14 mei 2010 @ 19:08 |
quote:Oh! Weet ik dat ook weer ![]() Maar waarom denk je dat die 45mm foutief geteld is? | |
L0we | vrijdag 14 mei 2010 @ 19:11 |
quote:De klepspeling zit tussen de nokkenas en de klep, als je de nokkenas demonteert heb je dus niets om te stellen. Vanaf het moment dat de nokkenas erop zit kan je de kleppen stellen. Ook als het gemonteerd is is het een klusje van niets ![]() | |
L0we | vrijdag 14 mei 2010 @ 19:12 |
quote:45mm, dat is 4,5 centimeter... Dat zijn 3 vingers. Passen die er tussen? ![]() ![]() | |
Sh0t | vrijdag 14 mei 2010 @ 19:13 |
![]() | |
L0we | vrijdag 14 mei 2010 @ 19:17 |
![]() | |
Sh0t | vrijdag 14 mei 2010 @ 20:37 |
Dit is de gewenste speling: Klepspeling - Inlaat = 0,35 - 0,45 Koud Klepspeling - Uitlaat = 0,45 - 0,55 ![]() | |
L0we | zaterdag 15 mei 2010 @ 00:44 |
Ik snap het niet zo goed... Heb je de oude stelplaatjes terug gezet? Ik zie bijvoorbeeld uitlaat 4, daar meet je .32. Daar moet de speling ruimer worden (naar 0.45-0.55), dus moeten er plaatjes weg. Ik zou de oude plaatjes weghalen, meten wat de speling is, en dan vervolgens puzzelen hoe je speling goed krijgt. | |
2cv | zaterdag 15 mei 2010 @ 02:35 |
- Meet en noteer de klepspeling overal. - Haal de nokkenas er af en meet de totale dikte van de vulplaatjes overal (doe dit met een micrometer of een GOEDE digitale schuifmaat door ze op te stapelen en gezamelijk in 1 keer te meten). Noteer de totale dikte aan stelplaatjes per klep. - Bereken hoe dik de totale stapel stelplaatjes per klep zou moeten zijn - Maak stapeltjes met stelplaatjes per klep - Monteer die nieuwe stapeltjes + de klepstoters/geleiders + de nokkenas - Meet de speling (opnieuw) op. Die zou nu volgens de speceficaties moeten zijn. Overigens, hulde voor je werk. Zelf heb ik zoiets nog nooit gedaan. Bij mijn motor moeten de kleppen ook met stelplaatjes gesteld worden, maar dat heb ik tot nog toe laten doen. Eerstvolgende keer ga ik het zelf doen. | |
MouseOver | zaterdag 15 mei 2010 @ 09:16 |
Kanttekening bij bovenstaand verhaal; het kan zijn dat de plaatjes in het midden dunner zijn dan aan de randen. Met een schuifmaat meet je de randen. Als je nergens een micrometer vandaan kunt halen, kun je eventueel een cheapass setje voelermaatjes kopen, van de dikste twee stukjes zo groot als een dubbeltje afknippen, en die vervolgens aan beide kanten van vulplaatje houden. Dan meet je de dikte van het plaatje incl de twee stripjes en daar trek je de dikte van de stripjes vanaf. Op die manier weet je zeker dat je het midden gemeten hebt. | |
junkiexp | zaterdag 15 mei 2010 @ 12:46 |
Komt zeker best nauw met dat kleppen stellen ? Mijn '85er heeft gelukkig al hydraulische klepstoters. | |
2cv | zaterdag 15 mei 2010 @ 15:59 |
quote:Als die vulplaatjes hol zijn zoals jij beschrijft (dus niet hol zoals een bal zeg maar) dan drukken ze toch niet volledig in tot de kleinste dikte ? En als je in voelermaatjes gaat knippen krijg je braampjes die de meting ook weer beïnvloeden ![]() | |
MouseOver | zaterdag 15 mei 2010 @ 16:20 |
quote:Idd, een kant van het plaatje telt maar ![]() Van die braampjes heb je geen last als je vanaf de zijkant meet. Maar door op deze manier te meten krijg je wel een idee of ze al ingesleten zijn. Dat komt wel eens voor, en op het oog zie je het niet. met nameten zie je dat trouwens ook wel, maar het is wel zo fijn de eerste keer gelijk de goede vervangende plaatjes koopt | |
2cv | zaterdag 15 mei 2010 @ 16:25 |
Iemand een foto van de constructie ? Ik ben n.l. uit gegaan van een constructie zoals in de PSA D9B motor (oftewel: de dieselmotor zoals in mijn BX ligt). | |
oshiro | zaterdag 15 mei 2010 @ 17:21 |
Heerlijk, met mijn renaultje doe je elke klep stellen door de boutjes in de tuimelaar te verdraaien ![]() | |
2cv | zaterdag 15 mei 2010 @ 18:44 |
Ja, ik wil ook wel weer eens in mijn Eend gaan rijden. | |
L0we | zaterdag 15 mei 2010 @ 19:25 |
quote:Ideaal ja, het is even puzzelen welke klep je wanneer moet stellen, maar die onderliggende nokkenas maakt het toch wel een stuk makkelijker ![]() | |
oshiro | zondag 16 mei 2010 @ 02:19 |
quote:Haha, deze heeft een bovenliggende as, waarbij elke tuimelaar schuin staat ![]() | |
Sh0t | woensdag 19 mei 2010 @ 21:10 |
Update Eindelijk mijn micrometer binnen van Conrad.nl ![]() Direct gaan meten ![]() ![]() Het resultaat ![]() Wat ik enkel vreemd vind, is dat er één klepplaatje van 4,20mm tussen zat. Dit is enorm veel in vergelijking met de anderen en ook nergens nodig :S Morgen ga ik dus even 2 plaatjes bestellen: ~ 4,11 ~ 3,94 ![]() | |
2cv | woensdag 19 mei 2010 @ 23:20 |
Kan je eens een foto maken van je kop terwijl de nokenas en de onderdelen direct er onder er af zijn zodat de klepstelplaatjs zichtbaar zijn ? | |
Sh0t | woensdag 19 mei 2010 @ 23:31 |
![]() ![]() Of wil je echt een plaatje van PUUR het klepstelplaatje ? | |
2cv | woensdag 19 mei 2010 @ 23:57 |
Nou, als je daar ook een foto van hebt ... ![]() | |
Sh0t | donderdag 20 mei 2010 @ 00:07 |
Ik zal er morgen eentje maken ![]() Waarom wil je die zien?? ![]() | |
2cv | donderdag 20 mei 2010 @ 00:36 |
Nieuwschierigheid ![]() Bij de BX zit er over de vulplaatjes zelf een kapje zodat de vulplaatjes nooit in contact komen met de nokkenas. Zo te zien is dat hier anders. | |
oshiro | donderdag 20 mei 2010 @ 00:37 |
quote:Stoterbus bedoel je? | |
2cv | donderdag 20 mei 2010 @ 00:38 |
Heet dat zo ? ![]() ![]() | |
oshiro | donderdag 20 mei 2010 @ 00:40 |
quote:Voor zover ik weet wel ![]() ![]() | |
Sh0t | vrijdag 21 mei 2010 @ 18:12 |
Sorry!! Ik ben vergeten een fotootje te maken, dus heb het internet afgespeurd en ben hetzelfde principe tegengekomen! Zo zit het ongeveer in elkaar! Je kunt het stelplaatje gewoon op het kapje leggen, en zo verminder of vermeer je de speling! ![]() Uploaded with ImageShack.us ![]() ![]() Rekening: Thermostaat = 21 Bougies, Bougie ULTRA X TITAN = 15) Bougiekabels (Beru) = 34 Kopbouten = 12 Distributieriem ( + spanners) = 30 Oliedop :$ = 7 Vloeibare pakking = 10 = 140 Dit krijg ik morgen binnen! Dus ik hoop dat hij zondag rijdt! | |
2cv | vrijdag 21 mei 2010 @ 18:32 |
Oftewel: de nokkenas raakt meteen het stelplaatje ? | |
Sh0t | vrijdag 21 mei 2010 @ 18:47 |
Inderdaad ![]() ![]() | |
2cv | vrijdag 21 mei 2010 @ 18:52 |
Vaag ... | |
oshiro | vrijdag 21 mei 2010 @ 19:16 |
Komt vaker voor, je hebt ook speciale tangen om de plaatjes er tussenuit te trekken zonder de nokkenas eraf te halen. | |
junkiexp | vrijdag 21 mei 2010 @ 22:14 |
Dus je bent nu ongeveer 530 euro verder ? Wat had dat gekost als je dat bij een garage had laten doen ? Waar ga je die vloeibare pakking trouwens voor gebruiken ? Alleen gebruiken als er echt geen pakking voor te krijgen is, want ik vind het rotzooi ! | |
Sounddragon | zaterdag 22 mei 2010 @ 00:10 |
quote:Ik ook, maar op sommige plaatsen moet het gewoon. Let op dat je niet te veel gebruikt, is erg verleidelijk, maar alles wat er aan de binnenkant tussenuit welt, komt dus in je smeersysteem/oliekanalen terecht.. goed afpassen, je hebt meestal echt maar heel weinig nodig. SPOILER | |
Sh0t | zaterdag 22 mei 2010 @ 09:11 |
quote:Als ik het door de garage had laten doen was ik meer dan 1500 euro kwijt geweest waarschijnlijk ![]() | |
junkiexp | zaterdag 22 mei 2010 @ 09:23 |
Netjes dan !!! | |
Turquaz52 | zaterdag 22 mei 2010 @ 22:20 |
Maar alles wat je nu hebt gedaan is dus weggooid geld, onnodig voor een Fire motor en dat in een Punto 1.2 uit 1994.. ![]() Maar dannog.. zou wel lekker soepel/nieuw lopen ![]() Nu nog nieuwe drijfstanglagers/krukaslagers/zuigerveren etc.. en je rijdt als nieuw ![]() | |
Sh0t | zaterdag 22 mei 2010 @ 22:27 |
quote:Klopt ![]() ![]() | |
Sounddragon | zaterdag 22 mei 2010 @ 22:52 |
quote:Jij wel ![]() De gemiddelde automonteur doet eerst 3 jaar aanbouwdelen en remmen e.d, en gaat daarna in de leer bij de eerste monteur, en jij rukt gewoon meteen de kop van je blok ![]() | |
Turquaz52 | zaterdag 22 mei 2010 @ 22:59 |
quote:Spreek voor jezelf. ![]() | |
Sounddragon | zaterdag 22 mei 2010 @ 23:30 |
quote:Ik durf mezelf ook geen automonteur te noemen ![]() | |
Turquaz52 | zondag 23 mei 2010 @ 00:07 |
quote:Blijf dan uit de buurt van auto's, dalijk bezeer je je nog ![]() Laat de reparaties en onderhoud maar gewoon over aan mensen die er wel wat van bakken ![]() 16 jaar en koppeling verwisselen in een halve dag ![]() | |
Barcaconia | zondag 23 mei 2010 @ 00:19 |
quote:Krukaskeerringen op tijd zetten en minibikes op campinggas bedoel je toch? | |
2cv | zondag 23 mei 2010 @ 00:30 |
quote:Oh, mooi, dan mag jij binnenkort in een kwart dag de versnellingsbak uit mijn BX rukken. dan fix ik het probleem en een kwart dag later zit de bak er weer achter. SPOILER | |
Herr.Flick | zondag 23 mei 2010 @ 10:19 |
quote:Een beetje monteur beheerst de theorie, weet niet alleen wat ie moet doen maar ook waarom.. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Herr.Flick op 23-05-2010 11:50:53 ] | |
OxygeneFRL | zondag 23 mei 2010 @ 10:32 |
quote:Komt je bekend voor he? ![]() | |
oshiro | zondag 23 mei 2010 @ 11:00 |
Man o man, Turkje, hou je waffel nou eens, jij bent zon zeikwijf heh... Terwijl je zelf een van de grootste prutsers bent die hier rondlopen ![]() TS zegt toch: hij wil het leren. Als dat hem geld kost, nou prima toch? Da's dan toch niet jouw probleem? ![]() Of het nou moet of niet, hij wil het gewoon doen. En daarbij: kun jij ruiken hoe dat blokje er aan toe is? Voor hetzelfde geldt dat het wel nodig is ![]() | |
Sounddragon | zondag 23 mei 2010 @ 11:44 |
Do not feed the TurQ guys, ik hap expres niet, en dan springen jullie met zijn allen op zijn nek ![]() Het was zo'n tof topic ![]() Hey Sh0t; loopt het ding nou al ?? ![]() | |
Sh0t | zondag 23 mei 2010 @ 14:06 |
quote:Haha nee! Ik heb gister een mooi pakketje binnengekregen van Carpartsdirect.nl, dus ik dacht YES! Bleek dat er 2 Bougies vergeten waren en het kopervet ![]() Dus nu ga ik morgen even naar de heuts, dus hopelijk rijdt hij morgen ![]() | |
Barcaconia | zondag 23 mei 2010 @ 14:09 |
Bougies en kopervet? Toch niet voor dezelfde toepassing he? | |
Barcaconia | zondag 23 mei 2010 @ 14:13 |
Oh, ik had eigenlijk het hele topic nog niet gelezen, maar TS, jij bent geniaal! Ik hoor zoooo vaak mensen die best de mogelijkheden hebben om te sleutelen maar het niet aandurven, jij trekt gewoon gelijk de kop van het blok af ![]() | |
oshiro | zondag 23 mei 2010 @ 14:15 |
quote:Kan best hoor! Maar dan moet je het aanhaalmoment ongeveer 25% kleiner maken. Vastgerotte bougies zijn echt een drama, dus ik monteer ze wel met kopervet. Vooral als ze een conische zitting hebben (die met een vlakke ring geven minder drama). | |
Turquaz52 | zondag 23 mei 2010 @ 14:22 |
quote:Myn bak heeft me nooit in de steek gelaten en met 60+30 euro reed ik voor 90 euro een Fiat uno.. Prutser of niet, op 100% bio ethanol naar zandvoort gereden en daar op het circuit afgetrapt en weer terug naar Limburg.. Zie Jou galant dat niet na doen, of je 1.3 Colt carburateur ![]() quote:Ik de grootste prutser? Heb een paar keer domme acties gehad ja, maar hoe wil jij weten of ik een prutser ben? ![]() ![]() Ik ben welkom @ 6 garages hier in de buurt en werk er als een freelancer waar ik zin in heb op dat moment.. Ga maar eens naar Nieuwegein ibki, kijk hoe waardeloos je dingen wordt aangeleerd, simpele handelingen van 5 minuten duren daar welgerekend 30 tot 45 ![]() Ga jij maar door met alles volgens de regeltjes doen, roken netjes buiten en niet boven de motor, handschoentjes aan want dalijk worden je handjes vies.. Niet met de hamer slaan maar met een "speciaal" tang/gereedschap je stuurkogels van de naaf afhalen wat je de hele middag kost ipv. 15 seconden.. ![]() Yep, en dan noemen jullie mij maar prutser, ik heb wel het zelfde werk wat die anderen opgeleid krijgen in de helft van de tijd af. ![]() | |
oshiro | zondag 23 mei 2010 @ 14:44 |
quote:Ja, en vervolgens mag je door naar een andere garage om de draad van je stuurkogels op te laten zuiveren, je cartervlakken opnieuw mag laten afvlakken omdat een of andere lul ze met een schroevedraaier uit elkaar hakt, en de storing mag oplossen omdat je je peuk uit je waffel op de bedrading laat donderen. ![]() Jij verdient echt een compleet eigen topicreeks, waarin iedereen je naar hartelust mag af afzeiken ![]() | |
Anne | zondag 23 mei 2010 @ 14:45 |
Volgens mij was Sounddragon wel duidelijk of niet? | |
Turquaz52 | zondag 23 mei 2010 @ 15:23 |
<knip, ik begin het nu een beetje zat te worden> En ehmm ontopic: Respect voor het werk TS! En kusje voor Anne ![]() [ Bericht 76% gewijzigd door Sounddragon op 23-05-2010 15:45:35 ] | |
Sh0t | maandag 24 mei 2010 @ 19:25 |
Nou vandaag was de Heuts ook dicht ![]() ![]() ![]() Nu had ik een vraagje, is het makkelijker om de oliekeerring NU te vervangen OF als alles al vastzit? Want ik geloof niet dat ik er nu makkelijker bij kan of wel? | |
Barcaconia | maandag 24 mei 2010 @ 20:17 |
Krukaskeerring? alles is makkelijker vervangen als er zo weinig mogelijk onderdelen aan de motor zitten. Nu meteen even doen dus. | |
Sh0t | maandag 24 mei 2010 @ 20:28 |
:$ Maar in de Haynes handleiding staat dat je aan de onderkant moet werken van de Krukas. Dus dat de auto op krikken moet, en je enkel vanuit de onderkant moet gaan sleutelen. Hoe kan ik dit doen dan vanuit de bovenkant ? | |
Barcaconia | maandag 24 mei 2010 @ 20:30 |
Geen idee, maar Haynes gaat er waarschijnlijk van uit dat de bovenkant afgebouwd is. Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat de krukas van bovenaf makkelijk toegankelijk is als er geen spruitstukken en cilinderkop op zitten. Dat moet je zelf even beoordelen. | |
Sh0t | maandag 24 mei 2010 @ 20:50 |
Maar waar zit die ring? Ik begrijp de haynes handleiding niet! Ze hebben het over het demonteren van de - Sump - Crankshaft ![]() | |
oshiro | maandag 24 mei 2010 @ 20:52 |
quote:Die keerring zit bij de poelie, waar de distributieriem aan de onderkant overheen draait. En... ik zou het nog even laten, tenzij het hard nodig is ![]() Sump is namelijk je carterpan, en de crankshaft is de krukas. Misschien kun je de keerring vervangen met de krukas nog ingebouwd, maar dat hoeft niet zo te zijn. | |
Barcaconia | maandag 24 mei 2010 @ 20:53 |
uhm? Carter (is afdekking van de motor aan de onderkant, grote aluminium bak) en krukas demonteren is nogal veel werk. Ik weet niet waar die keerring zit maar normaal gesproken gewoon om de krukas heen er in geduwd (er uit te halen met een schroevendraaier, nieuwe er in tikken met een passende dop ofzo. | |
Sh0t | maandag 24 mei 2010 @ 20:55 |
Sorry, ik ben vrij moe. Ze hebben het over het demonteren van de sump (carterpan dus ![]() ![]() Wat raden jullie me aan? Een keer wanneer ik tijd en zin heb, van de onderkant doen. Of pas doen als het gaat lekken? Bijgaand betreffende Haynes pagina: ![]() | |
ikweethetookniet | maandag 24 mei 2010 @ 20:56 |
quote:Bouwvakkerspreuk: Past het sjit pak je kit ![]() Past het ruim pak je schuim ![]() | |
oshiro | maandag 24 mei 2010 @ 20:56 |
quote:Ja precies ![]() ![]() | |
Sh0t | maandag 24 mei 2010 @ 20:58 |
Zie mijn bericht hierboven ![]() | |
Barcaconia | maandag 24 mei 2010 @ 21:00 |
Huh, dat is de oliepompseal, niet de krukaskeerring. | |
Sh0t | maandag 24 mei 2010 @ 21:03 |
oh mijn god! Lekker falen enzo. Ik heb een ring gekregen 'oliekeerringetje' volgens de revisiebier. Wat moet ik hier in godsnaam mee? ![]() | |
Barcaconia | maandag 24 mei 2010 @ 21:05 |
Hmm, lekker even laten liggen of je revisiebier ( ![]() Als er niks lekt moet je ook niks fixen. Als het van onderaf makkelijker monteert kun je het later ook nog doen natuurlijk. Aangezien je de kop er af gepakt hebt bedoelt hij misschien een nokkenaskeerring. Kijk eens of dat dezelfden zijn. (aan de achterkant van je nokkenas). | |
Sh0t | maandag 24 mei 2010 @ 21:21 |
Aan de kant waar de thermostaat ook zit en de bobine? Of aan een andere kant? | |
ikweethetookniet | maandag 24 mei 2010 @ 21:26 |
If it works don't fix it ![]() ![]() | |
Barcaconia | maandag 24 mei 2010 @ 21:27 |
Aan de kant waar niet de distributieriem (tandwiel) zit.Aan de voorkant weet ik even niet uit mijn hoofd hoe het normaal dicht zit. Moet eigenlijk ook wel een keerring zijn bedenk ik me... Kijk maar gewoon even of er ergens ongeveer dezelfde afmetingen zitten. ![]() | |
Sh0t | maandag 24 mei 2010 @ 21:32 |
quote:AHAA!!! PRECIES! Ik heb in eerste instantie geprobeerd hem in dat gat te frotten. Maar ik dacht, WACHT er zit helemaal geen ring in. maar die hebben die revisieboeren er wss uitgehaald! Ik maak morgen even een fototje! Ik zag aan de andere kant (kant van Bobine) iig wel een boel vloeibare pakking die ik nog moet weghalen. Dus ik denk dat die ring daar gezeten heeft. | |
Barcaconia | maandag 24 mei 2010 @ 21:34 |
Die keerring zal er bij het schoonmaken wel uitgehaald zijn. | |
oshiro | maandag 24 mei 2010 @ 21:37 |
Dikke kans dat dat hem is ![]() Ik heb vandaag de nokkenas van de Xantia eruit getrokken, die heeft er iig 1 bij het nokkenastandwiel zitten. Boutje eruit, tandwiel eraf, keerring eraf, keerring erop, tandwiel erop en boutje erop. (Welke debielen zetten overigens de bobine aan de cilinderkop vast, met 4 te lange, te kleine boutjes en dan ook nog loctite? 2 hebben het er niet overleefd en 1 zit er nog steeds in...) | |
Sh0t | maandag 24 mei 2010 @ 21:42 |
quote:Hmmm, volgens jou zit de keerring dus achter het nokkenastandwiel en NIET aan de kant van de bobine (die ook vastzit aan de nokkenas ![]() | |
Barcaconia | maandag 24 mei 2010 @ 21:43 |
Maak eens een fotootje, dat maakt het vaak veel duidelijker ![]() | |
Barcaconia | maandag 24 mei 2010 @ 21:46 |
Schematisch wat Oshiro geloof ik bedoeld:![]() Rood = keerring Blauw = tandwiel Zwart = nokkenas. | |
Sh0t | maandag 24 mei 2010 @ 21:48 |
quote:Hmm, klinkt ook veel logischer. Morgen zal ik even een fotootje maken ![]() | |
oshiro | maandag 24 mei 2010 @ 21:50 |
Zo ja ![]() De Xantia heeft aan de bobinekant iig geen keerring zitten (daar maakte ik me al druk om). Bedoel je trouwens niet toevallig de stroomverdeler? (in Haynes heet dat geloof ik distributor). Maar als er keerringen op je nokkenas zitten, zou ik ze gewoon allemaal vervangen ![]() | |
Sh0t | maandag 24 mei 2010 @ 21:51 |
Flywheel / driveplate = 44nm Is dit de het nokkenaswiel? | |
oshiro | maandag 24 mei 2010 @ 21:52 |
quote:Nope, dat is je vliegwiel (driveplate, omdat daar je koppelingsplaat op aangrijpt). Zoek op camshaft sprocket, dat is denk ik je beste kans. | |
Sh0t | maandag 24 mei 2010 @ 22:14 |
100 nm ![]() Danku zeer ![]() | |
oshiro | maandag 24 mei 2010 @ 22:22 |
quote:100? Serieus? Da's heul veel hoor ![]() Post eens een screenshot van je aanhaalmomentenbladzijde? ![]() | |
Sh0t | maandag 24 mei 2010 @ 22:29 |
Asje ![]() ![]() | |
oshiro | maandag 24 mei 2010 @ 22:34 |
quote:70 is het ![]() ![]() Kijk bij: Camshaft sprocket, 70 Nm (2e regel). | |
Sh0t | maandag 24 mei 2010 @ 22:35 |
Mijngod ![]() ![]() In ieder geval bedankt ![]() Morgen eens even zien of ik ga slagen met de bougies en temperatuursensor | |
oshiro | maandag 24 mei 2010 @ 22:37 |
quote:Haha daarom vraag je het ook hier ![]() Je krukaspoelie zit waarschijnlijk vast met een 10.9-bout, die is wat sterker. Daarom mag die zo vast. Met bougies moet je ook opletten op de aanhaalmomenten. Succes morgen! | |
2cv | maandag 24 mei 2010 @ 23:19 |
Respect, nog steeds ! | |
Turquaz52 | dinsdag 25 mei 2010 @ 00:23 |
Beter gewoon monteren wanneer alles er uit ligt ![]() | |
Barcaconia | dinsdag 25 mei 2010 @ 06:19 |
Idd, beter dat je het nu vraagt en fout leest dan dadelijk fout doet en een halve bout in je nokkenas hebt hangen. Respect voor je werk TS, je leert er veel van zo. | |
Sh0t | dinsdag 25 mei 2010 @ 08:31 |
quote:Haha ![]() ![]() Met hoeveel Nm draaien jullie normaal de nokkenas(stang) op de cilinderkop? Ik heb het hele internet afgezocht, maar die gegevens zijn echt niet beschikbaar! Ik heb de kleppendeksel er nog niet op zitten, dus ik kan de moeren nog in de gewenste Nm stand draaien ![]() Hmmm, de nokkenaslagerkappen moeten in ieder geval op 15nm (gemiddeld, bij andere auto's) worden vastgedraaid. Is 15nm een mooie kracht om aan te houden? [ Bericht 4% gewijzigd door Sh0t op 25-05-2010 08:37:57 ] | |
Turquaz52 | dinsdag 25 mei 2010 @ 08:42 |
Ik g aook zo na heuts.. ![]() | |
Sh0t | dinsdag 25 mei 2010 @ 08:43 |
Wat ga je kopen? ![]() | |
Barcaconia | dinsdag 25 mei 2010 @ 17:36 |
Nokkenas moet met heeel weinig kracht vast. Bij mijn Volvo was het 40nm. 15 klinkt wel erg weinig, maar het zou best kunnen! Moet ook gewoon in je Haynes staan trouwens. | |
oshiro | dinsdag 25 mei 2010 @ 17:46 |
Wat voor ding is het nou? Misschien kan ik helpen met zoeken. Het staat niet op de Haynes-pagina die je hebt gepost iig, dat kan ik je wel vertellen. | |
Sh0t | dinsdag 25 mei 2010 @ 20:50 |
Dit zijn de momenten die ik tot nu toe gevonden heb ![]() Inlaatspruitstuk = 27NM Uitlaatspruitstuk = 24 Nm Temperatuursensor = 3 NM Kleppendeksel = 8 Nm Nokkenaswiel = 70 Nm Krukkenaswiel = 100Nm Cilinderkop = 30 Nm -> Angle-Tighten a furter 90" - Angle-Tighten a further 90" 8 - 6 - 2 - 5 - 10 7 - 3 - 1 - 4 - 9 Distributieriemspanner = 28 Nm Bougie = 27 Nm Ik geloof dat de nokkenas op 10 en 20 Nm moet ![]() Maar welke moet 20 en welke 10 ![]() ![]() | |
junkiexp | dinsdag 25 mei 2010 @ 20:59 |
Even uitzoeken welke type draad het is hé ! | |
Sh0t | dinsdag 25 mei 2010 @ 21:16 |
Want wat is het verschil tussen M8 en M8 x 1.25 ?? //EDIT M8 VS. M10 .... nevermind Zie screen ![]() ![]() [ Bericht 18% gewijzigd door Sh0t op 25-05-2010 22:12:30 ] | |
Turquaz52 | woensdag 26 mei 2010 @ 01:45 |
quote:Motor Olie filter Motor Olie Automaatbak olie Brandstof filter Motorsteun Bougies Minimaal Kleine 400 euro onderhoud alleen aan onderdelen vandaag ![]() | |
Sounddragon | woensdag 26 mei 2010 @ 02:14 |
Als ik het goed zie moeten ze op 20 Nm ![]() | |
Sh0t | woensdag 26 mei 2010 @ 09:03 |
M8 x 1.0 = 7.10 mm (de Tap drill) M8 x 1.25 = 6.70 mm Maar dit lijkt mij onlogisch want dan zou je die van M8x1.0 harder moeten kunnen aandraaien ![]() | |
L0we | woensdag 26 mei 2010 @ 11:09 |
Die bouten kunnen het allemaal wel hebben, het is vaak juist de plaats waarop hij gebruikt wordt wat het aanhaalmoment bepaalt. | |
oshiro | woensdag 26 mei 2010 @ 16:25 |
quote:Je moet naar de verschillende bouten kijken. Het verschil is de draad. M8x1,25 is de grove draad, M8x1 is fijne draad. Grove draad kun je vaster aandraaien. Dit komt doordat de binnendiameter van het getapte gat kleiner is dan van fijne draad. De draad heeft dus meer "vlees" waardoor het moeilijker is de handel eruit te trekken. | |
Barcaconia | woensdag 26 mei 2010 @ 16:40 |
Dat inderdaad oshiro. M8x1.25 kun je herkennen aan de grotere "tanden" van de schroefdraad. Als je de boutjes er uit haalt zie je direct welke de 1.25 en welke de 1.00 is.![]() Hier zie je de Major Diameter (M8 = 8mm) en de Pitch = 1,25mm of 1,00mm bij jouw bouten. | |
Sh0t | woensdag 26 mei 2010 @ 18:12 |
![]() ![]() Help ![]() | |
Barcaconia | woensdag 26 mei 2010 @ 18:26 |
Je kunt proberen met een centerpuntje het deel dat nog in de kop zit rond te tikken. 15nm is niet veel dus dat moet wel gaan. | |
Sh0t | woensdag 26 mei 2010 @ 19:00 |
Ja ik zat al te denken aan twee minieme boortjes, en dan een platte schroevendraaier pakken. Maar jij zegt dus dat hij er per sé uitmoet? | |
oshiro | woensdag 26 mei 2010 @ 19:09 |
quote:Kruipolie, kruipolie, super veel kruipolie. Maak er eens een foto van, er zijn wel methoden om dit op te lossen. Steekt de schroef nou uit, of zit hij er diep in? Als hij diep zit, moet je absoluut proberen de schroef uit te boren. Dus niet met een schroevendraaier kutten: een gat exact door de hartlijn van de schroef boren, en dan met een tap de rest van de draad wegsnijden. Een andere mogelijkheid is een setje aanschaffen om afgebroken schroeven en bouten mee los te maken. Dan boor je een gat in de schroef, en daar sla je een stervormig staafje in. Dat staafje kun je vervolgens ronddraaien met een speciale sleutel, en dan is het maar hopen dat de schroef mee wil. En let erop dat het losbreekmoment dus een stuk hoger is dan het aanhaalmoment, omdat hij al zo lang vast zit. Dat is waarschijnlijk een veelvoud van 15 Nm. Nu je toch bezig bent zou ik hem er absoluut uit halen. Je bent net zo netjes aan de gang, en dan laat je een kapotte schroef zitten ![]() | |
Sh0t | woensdag 26 mei 2010 @ 19:13 |
quote:Hij zit er net 2 uur in ![]() Ik was net de nieuwe thermostaat aan het monteren. Ik voel dat de momentsleutel klikte. Wilde hem losmaken, en ineens hoor ik een nieuwe tik...Toen kwam ik er dus achter ![]() Na het eten maak ik even een foto ![]() | |
oshiro | woensdag 26 mei 2010 @ 19:13 |
quote:Ah ![]() ![]() | |
oshiro | woensdag 26 mei 2010 @ 19:17 |
quote:Leuk handigheidje bij het boren van gaten om te tappen: Boordiameter = draadmaat - spoed. Dus bij M8x1,25 is de boormaat 6,75 mm (dus 6,7 of 6,8 is goed). | |
Sh0t | woensdag 26 mei 2010 @ 20:36 |
Bij het losdraaien van de tweede moer is deze ook afgebroken ![]() ![]() Nadeel ![]() Kan ik deze thermostaat nog gebruiken icm vloeibare pakking? Of is dit een echte NO-GO ?? Er zit / zat geen schroefdraad in de thermostaat, enkel een gat! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Barcaconia | woensdag 26 mei 2010 @ 20:39 |
Die thermostaat kun je imo nog best gebruiken. Maar een thermostaat op het moment vastzetten is ook niet echt nodig vind ik. Vast is vast bij zo'n ding. | |
Sh0t | woensdag 26 mei 2010 @ 20:41 |
quote:Er komt dus geen water langs de schroeven (normaliter)? | |
OxygeneFRL | woensdag 26 mei 2010 @ 20:42 |
Heb het ook gehad met mijn thermostaathuis...bout afgebroken in het onderste gedeelte dus motorblok...sta je dan...heb het zo goed als ik kon uitgeboord...een flinke lange bout erdoorheen en met pijn en moeite aan de onderkant er een moet opgedraaid en met een nieuwe pakking en vloeibare pakking waterdicht gekregen. | |
Barcaconia | woensdag 26 mei 2010 @ 20:43 |
quote:Zou niet moeten. Hoe ziet de onderkant van je thermostaat er uit? Is die volledig vlak of zit er een kleine passing in die in je blok valt? | |
Sh0t | woensdag 26 mei 2010 @ 20:43 |
quote:Moet je zowel de papieren (ben even naam kwijt) als vloeibare pakking gebruiken ??? ![]() quote:Compleet vlak! ![]() | |
Barcaconia | woensdag 26 mei 2010 @ 20:44 |
Als je gewoon je papieren pakking en vloeibare pakking gebruikt moet het goed zijn. Zo maak ik al jaren waterpompen dicht en dat werkt ook iedere keer. Daar zit de bout ong. 1mm van het water af en die dicht ook gewoon. | |
Sounddragon | woensdag 26 mei 2010 @ 20:44 |
quote:nope, vloeibare shit is ook niet nodig, misschien is het handig om eem een plaatringetje tussende bout en het huis te doen, zodat de kop niet 'in' het gat valt ![]() | |
Barcaconia | woensdag 26 mei 2010 @ 20:45 |
Dat sowieso, een ringetje om de bout. | |
Sh0t | woensdag 26 mei 2010 @ 20:46 |
quote:Deze zat er standaard al op ![]() Morgen even naar de Formido, om 2 nieuwe schroeven te halen ![]() ![]() | |
junkiexp | woensdag 26 mei 2010 @ 20:47 |
Thermostaat zet ik ook nooit op moment vast. Gewoon aandraaien en dan een halve slag met kracht vastzetten. Wij zeggen altijd een kwartslag voordat de bout afbreekt ![]() | |
Sh0t | woensdag 26 mei 2010 @ 20:47 |
quote:Dat punt ben ik vandaag helaas twee keer gepasseerd ![]() | |
oshiro | woensdag 26 mei 2010 @ 22:15 |
quote:Ga maar niet naar de Formido, daar krijg je 4.6 bouten mee. Die zijn half zo sterk als de normale 8.8 bouten ![]() En je hebt de boel er al uit, da's mooi. Da's het meeste werk. Verder lukt het met papieren- en vloeibare pakking inderdaad wel hoor. | |
Sh0t | woensdag 26 mei 2010 @ 22:18 |
quote:Waar moet ik de 8.8 bouten halen dan ![]() | |
oshiro | woensdag 26 mei 2010 @ 22:19 |
quote:Ijzerwarenhandel ![]() | |
Barcaconia | woensdag 26 mei 2010 @ 22:20 |
Elke gemiddelde ijzerwarenhandel heeft normale 8.8 bouten. Het is geen afwijkende standaard, 4.6 is gewoon puddingkwaliteit. | |
Barcaconia | woensdag 26 mei 2010 @ 22:21 |
Gamma en Praxis hebben ze ook wel liggen, maar dan moet je er waarschijnlijk een doosje van afnemen, dat schiet ook niet op. | |
oshiro | woensdag 26 mei 2010 @ 22:27 |
quote:En je moet dus goed opletten! ![]() | |
Sh0t | donderdag 27 mei 2010 @ 00:31 |
Trouwens. Als ik het nokkenaswiel eraf wil krijgen. Lukt me dit met geen mogelijkheid. Ik heb gelezen dat er borgpennen voor beschikbaar zijn. Is er ook een andere optie? Anders moet ik morgen WEER naar Heuts ![]() | |
ikweethetookniet | donderdag 27 mei 2010 @ 00:54 |
Jij krijgt echt slapeloze nachten van die auto ![]() | |
OxygeneFRL | donderdag 27 mei 2010 @ 07:35 |
quote:Beetje gezond verstand gebruiken. je smeert een laagje op de papieren pakking aan beide kanten..en goed laten drogen voordat je het koelsysteem bijvult! echt voor de zekerheid een paar uurtjes ofzo. Ik was de eerste keer te ongeduldig en begon weer te lekken terwijl hij stevig was aangedraaid. Kan je weer opnieuw. | |
loveli | donderdag 27 mei 2010 @ 07:50 |
Respect! Een afgebroken boutje kun je er (soms) uit krijgen met een linkse tap. Kost niet veel, minder dan 10 euro voor een setje. Als je gaat uitboren gebruik dan een linkse boor, dan draai je 'em niet vaster. Als 'ie niet vastgerot zit krijg je 'em er heel makkelijk uit. | |
loveli | donderdag 27 mei 2010 @ 07:51 |
quote:Heb zelf nog nooit een kop vervangen, maar als ik het over vloeibare pakking heb waar mensen bij zijn die er wel verstand van hebben, krijgen ze spontaan jeuk. | |
OxygeneFRL | donderdag 27 mei 2010 @ 07:58 |
Vloeibare pakking is ook een pleister. Maar als je dit gezeik krijgt is het ideaal. Het blijft altijd elastisch en ook stevig. Gebruik het voor meerdere kleine dingetjes. had ook eens steenslag in mijn radiateur...toen heb ik wat kvs eruit laten lopen..droog gemaakt..vloeibare pakking erop gesmeert in het gaatje...uur laten drogen en weer afgevuld...ondanks dat zo'n ding heet wordt blijft het perfect zitten. Ik zou een cilinderkop niet met vloeibare pakking vastzetten ![]() | |
Sounddragon | donderdag 27 mei 2010 @ 10:16 |
De normale werkwijze is gewoon zónder VP ertussen.. als het achteraf blijkt te lekken haal je het weer los en kun je altijd nog op plan B overgaan.. niet meteen beginnen te prutsen met die troep ![]() | |
Barcaconia | donderdag 27 mei 2010 @ 10:36 |
Niet mee eens SD. Vloeibare pakking werkt gewoon goed om af te dichten en bij zoiets als een thermostaat zie ik geen problemen. Waar loveli het zo te lezen over heeft is een koppakking monteren met vloeibare pakking. Tja, dat moet je gewoon niet doen. | |
Sounddragon | donderdag 27 mei 2010 @ 10:40 |
quote:Ik heb het wel liggen, maar ik gebruik het echt bijna nooit ![]() ![]() Op een koppakking is het helemáál van de gekke natuurlijk ![]() | |
OxygeneFRL | donderdag 27 mei 2010 @ 10:47 |
quote:Ik moet het bij mijn auto juist gebruiken. Mijn kleppendeksel dicht anders niet 100% af met alleen een rubberen ring en heb ik olielekkage. Ik gebruik het ook gewoon als extra zekerheid als ik een katalysator of demper heb losgehad. | |
Sounddragon | donderdag 27 mei 2010 @ 10:55 |
quote:Jah, als het moet dan moet het he ![]() Draai je je kleppendeksel net gewoon veel te strak aan dan ?? bij mijn slopel mogen ze maar heel lichtjes aangezet worden, ik dacht 10 of 12 Nm ofzo.. als je hem strakker doet gaat hij ook lekken. (= kurkpakking btw) | |
OxygeneFRL | donderdag 27 mei 2010 @ 10:57 |
quote:Probleem bij mijn auto is dat de kleppendeksel lager valt dan de nokkenas dus daar zit een uitsparing in en heb een half maantje aan de andere kant die lekgevoelig is. Het is helaas niet een vlak stuk. | |
Sounddragon | donderdag 27 mei 2010 @ 11:07 |
quote:Dat zijn idd plekken waar je het wel eens nodig hebt ![]() | |
OxygeneFRL | donderdag 27 mei 2010 @ 11:09 |
He TS zit er al wat shOt in de zaak? | |
loveli | donderdag 27 mei 2010 @ 11:42 |
quote:Yup, had op de vroege morgen even niet in de gaten dat het om een andere pakking ging. | |
Sh0t | donderdag 27 mei 2010 @ 12:18 |
Ok mooi! De thermostaat zit muur vast met nieuwe bouten (Y) En nu ben ik de kop erin aan het zetten, de spruitstukken etc. en dan nog even klooien met de distr. riem,, en wie weet start hij dan wel ![]() | |
Sounddragon | donderdag 27 mei 2010 @ 13:56 |
quote:3 keer controleren he; één tandje mis en je bent het haasje als je pech hebt ![]() En vóórdat je hem start, even de pitten eruit, en met een sleutel de motor ronddraaien om ZEKER te weten dat je geen kleppen raakt. Als je daar achter komt dmv de startmotor is de boel aan gort; kleppen krom en allerlei van zulke grappen.. Ik ben benieuwd ![]() | |
Sh0t | donderdag 27 mei 2010 @ 14:26 |
Hahaha niet te snel op de feiten vooruit lopen! Eerst maar eens zien of ik de riem erop krijg ![]() | |
2cv | donderdag 27 mei 2010 @ 15:19 |
quote:Dat kan jij. | |
L0we | donderdag 27 mei 2010 @ 17:16 |
Dat gaat zeker lukken, even letten op de draairichting, tandjes gelijk krijgen, spanrol vastzetten met locktite, en even met de hand ronddraaien. Dat is eigenlijk de hele deal ![]() | |
Herr.Flick | donderdag 27 mei 2010 @ 18:33 |
quote: ![]() | |
2cv | donderdag 27 mei 2010 @ 18:34 |
Ik zou eerst even zo proberen en dan pas loctite ![]() | |
Sh0t | donderdag 27 mei 2010 @ 19:12 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Alles verliep goed,, Distributieriem prachtig op tijd gezet, goede spanning etc. etc. Probeer ik hem te starten, doet hij niet. (Dit kan eventueel aan de volgorde van de Bougies liggen, de riemen draaien wel namelijk). MAAR HIJ LEKT!!!! ![]() | |
oshiro | donderdag 27 mei 2010 @ 19:15 |
quote:Heb je de aanhaalmomenten en de hoekverdraaiing wel goed? En eventueel nieuwe kopbouten geregeld? Kopbouten kun je maar een paar keer gebruiken. | |
Sh0t | donderdag 27 mei 2010 @ 19:47 |
Jep 30Nm + 90" + 90" (graden) En nieuwe kopbouten! Dus dat is het niet | |
Sounddragon | donderdag 27 mei 2010 @ 19:58 |
Ahh. sjit ![]() Kopbouten ook in de goede volgorde aangedraaid en aangehaald ?? | |
Turquaz52 | donderdag 27 mei 2010 @ 20:30 |
goed je blok op geschuurd..? ![]() | |
OxygeneFRL | donderdag 27 mei 2010 @ 20:32 |
en je weet zeker dat je kop vlak is? en de kopbouten in de goede volgorde aandraaien idd | |
Sh0t | donderdag 27 mei 2010 @ 21:03 |
quote:Dat neem ik aan, dat is door dat revisiebedrijf gebeurd. Maar morgen ga ik alles loshalen en even opschuren. Ik weet in ieder geval dat er geen moeilijkheden met monteren zijn. Iemand nog suggesties voor het stoppen van het lekken? | |
Sh0t | donderdag 27 mei 2010 @ 21:30 |
Iemand heeft het over de paspennen inkorten? maar dit lijkt mij niet voor mij van toepassing of wel? Bij hen ging het over een landrover, maar ik weet niet of dit iets is voor iedere auto? | |
junkiexp | donderdag 27 mei 2010 @ 21:31 |
Lekt er KVS ![]() | |
Sh0t | donderdag 27 mei 2010 @ 21:35 |
quote:Ja! MAAR WACHT! Misschien weet ik wat ik verkeerd gedaan heb. Ik heb de bouten DIRECT naar 30Nm aangetrokken?? Overal wordt voorgeschreven dat je eerst naar de 20Nm moet! Kan hier de fout liggen? Zoja wat zijn de consequenties. | |
Herr.Flick | donderdag 27 mei 2010 @ 21:39 |
Zit er niks tussen de kop en het onderblok klem? Of je bouten nu met 20 of 30nm aangetrokken worden maakt in feite (lees voor het lekken) niets uit. Het lijkt erop dat er dus iets tussen de kop en cilinder zit, OF dat de kop niet goed over de paspennen zit. | |
Sh0t | donderdag 27 mei 2010 @ 21:40 |
Geen idee, ik ga morgenvroeg weer kijken... Heb het nu even gehad ermee ![]() Maar het kan dus niet die 30Nm in één keer zijn? | |
Barcaconia | donderdag 27 mei 2010 @ 21:54 |
Heb je de bouten wel in de juiste volgorde aangedraaid naar 30nm? Dus waarschijnlijk van binnenuit beginnen en in een cirkel naar buiten werken. Dan weer in het midden beginnen met 90graden verdraaien en weer naar buiten werken, dan weer in het midden beginnen met 90 graden en weer naar buiten werken. | |
Barcaconia | donderdag 27 mei 2010 @ 21:56 |
Hier zie je de door mij bedoelde volgorde van de bouten in het plaatje getekend. In je Haynes zal wel exact staan hoe het bij jou zit. | |
Sh0t | donderdag 27 mei 2010 @ 21:58 |
Heb de volgorde aangehouden zoals die in de Haynes stond ![]() (uit mn hoofd) 7 - 5 - 2 - 3 - 10 8 - 6 - 1 - 4 - 9 (staat ook ergens in dit topic) Bij 1 ben ik begonnen, 30Nm + 2 x 90" toen bij 2: 30Nm + 2 x 90" 3: 30Nm + 20 x 90" enz. Verkeerd? Heb ik nu btw een nieuwe koppakking nodig ?? ![]() | |
Barcaconia | donderdag 27 mei 2010 @ 22:00 |
Fout!! Begin fase 1 rondom met 30Nm Dan fase 2 rondom 90 graden Dan fase 3 rondom 90 graden Het gaat er om dat de spanning op de bouten geleidelijk aangedraaid wordt zodat je hem niet in het midden vasthengst en er dan spanning op de uiteinden van de kop komt te staan. | |
Herr.Flick | donderdag 27 mei 2010 @ 22:05 |
quote: ![]() Zeker verkeerd ja zoals hierboven al vermeld staat, en ja.. deze koppakking kun je wat mij betreft weggooien net als je kopbouten! ![]() | |
Barcaconia | donderdag 27 mei 2010 @ 22:06 |
Kopbouten zijn waarschijnlijk rekbouten, die kunnen wel vernaaid zijn na 1x vasthengsten. Als het geen rekbouten zijn kun je ze gewoon hergebruiken. Anders zou ik het niet doen (ik heb zelf al eens een vliegwiel laten loslopen door de bouten te hergebruiken ![]() Maarem, misschien weet Oshiro hier meer van, die weet volgens mij meer van materiaalsterktes dan ik ![]() | |
Sounddragon | donderdag 27 mei 2010 @ 22:09 |
quote: SPOILER | |
Sh0t | donderdag 27 mei 2010 @ 22:13 |
Ok het is fout geweest, dan weet ik in ieder geval waar het aan lag. Wat moet ik vervangen? Zowel de bouten als de pakking? of enkel (mogelijk) de bouten? @ Sounddragon, hij zal niet scheef staan (denk ik) aangezien ik ze eerst allemaal met een normale ratel wel vastgedraaid heb. | |
OxygeneFRL | donderdag 27 mei 2010 @ 22:20 |
Je hoeft niets te vervangen. Het heeft nog niet aan hitte blootgesteld gestaan...kopbouten hebben nog niet kunnen uitrekken. Gewoon de boel goed schoonmaken, en dan de bouten op de goeie volgorde vastzetten. eerst totdat je bij allemaal weerstand begint te voelen. dan hand vast en dan helemaal vast.l | |
Sh0t | donderdag 27 mei 2010 @ 22:29 |
quote:Klinkt beter! Jonges, jullie maken me een beetje ongerust! Wat is het nou? Alles hergebruiken of alles nieuw kopen? De auto gaat niet ontploffen hoor!! ![]() | |
Turquaz52 | donderdag 27 mei 2010 @ 22:33 |
Check de koppakking zelf ff, maar de bouten kun je hergebruiken ![]() | |
Sh0t | donderdag 27 mei 2010 @ 22:39 |
quote:Waar moet ik precies op letten? Op scheurtjes? | |
Turquaz52 | donderdag 27 mei 2010 @ 22:55 |
dat zie je zelf wel.. Als ie er goed uit ziet is ie goed, zo niet dan niet.. Kom op, kijk wat je bereikt hebt.. als je dat allemaal kunt doen, dan kan je dit ook wel beoordelen.. ![]() En een 1.2 Fire kop heb je in 10 minuten er op en weer af ![]() | |
Sh0t | donderdag 27 mei 2010 @ 22:56 |
quote:Jaa! Maar die in- en uitlaatspruitstukken zijn om te huilen ![]() | |
Turquaz52 | donderdag 27 mei 2010 @ 22:58 |
waarom haal je die er af..? ![]() | |
Turquaz52 | donderdag 27 mei 2010 @ 22:59 |
![]() ![]() | |
Sh0t | donderdag 27 mei 2010 @ 23:00 |
![]() Nouja morgenvroeg een update. Ik heb het helemaal gehad met dit, en sta morgen om 7.00 op ![]() | |
OxygeneFRL | donderdag 27 mei 2010 @ 23:05 |
Je moet maar zo denken: de onderdelen hebben nog niet aan krachten blootgesteld gestaan. Dus je kan zowel de pakking als de bouten nog een keer gebruiken. Maak alles gewoon olie en kvs vrij. Bouten in een goeie volgorden (bijvoorbeeld kruislinks) vast. Eerst losjes..dan handvast en dan met aanhaalmoment en niet vergeten elke keer kruislinks te doen. ALs het dan nog lekt: kijk waar het vandaan komt..rotzooi weer loshalen en dan de pakking op dat punt controleren, en anders de kop/onderblok op dat punt controleren (op een scheurtje) | |
Turquaz52 | donderdag 27 mei 2010 @ 23:17 |
onderblok goed schuren ![]() | |
Sh0t | donderdag 27 mei 2010 @ 23:23 |
quote:Had ik al gedaan... Maar ik ga hem nu nog eens beter onder handen nemen. Ik ben zeer benieuwd. Vraag me trouwens wel steeds meer waarom de auto uberhaupt niet startte. De bougies zaten toch op de juiste volgorde. | |
OxygeneFRL | donderdag 27 mei 2010 @ 23:28 |
Als er iets lekt komt er kvs/olie bij het benzine/lucht mengsel en dan ontbrandt er geen ene moer. | |
Sh0t | donderdag 27 mei 2010 @ 23:31 |
quote: ![]() Trouwens ik heb wel 2 verschillende bougies ![]() 3 x Ultra X Titan 1 x Ultra X Platin Die kerel van heuts (iemand die er trouwens net zoveel af wist, zei het niet minder ![]() Volgens de Beru site zou het moeten werken..... OMG wat 'n grafauto ![]() //edit: Ik ben vanavond dus niet uitgegaan omdat ik zo morgenvroeg om 7.00 kan opstaan om die auto te maken. Sowieso, met die tegenslag van vandaag zal ik deze avond ook niet echt te genieten zijn in de stad ![]() | |
Turquaz52 | donderdag 27 mei 2010 @ 23:37 |
TS, waar woon je? ![]() indien je echt vast zit wil ik je wel een handje helpen ![]() Spuit als de auto niet wilt starten paar keer remreiniger in de inlaat.. niet te veel anders verzuip je hem.. ![]() | |
Sh0t | donderdag 27 mei 2010 @ 23:39 |
quote:Niet in de buurt van San Andreas ben ik bang ![]() ![]() In Venlo ![]() ![]() ![]() | |
Turquaz52 | donderdag 27 mei 2010 @ 23:40 |
Kom ook uit Venlo ![]() | |
Sh0t | donderdag 27 mei 2010 @ 23:44 |
quote:Haha ![]() ![]() Trouwens, er is een klepje uit mijn luchtfilter gevallen. Waar dient dit klepje voor. Het was een klepje met een scharnier, zodat het op en dicht kon... | |
OxygeneFRL | donderdag 27 mei 2010 @ 23:46 |
Misschien je zomer en winter standklep? | |
OxygeneFRL | donderdag 27 mei 2010 @ 23:46 |
Ik ben dit weekend ook in venlo. Als je nog gezeik hebt wil ik ook wel effe kijken. | |
Sh0t | donderdag 27 mei 2010 @ 23:46 |
quote: ![]() ![]() ![]() | |
erikkll | donderdag 27 mei 2010 @ 23:51 |
tvp ![]() | |
Turquaz52 | donderdag 27 mei 2010 @ 23:51 |
quote:Als je de motor hebt wat ik in me kop hebt dan is dat niets meer of minder dan de carterontluchtings klepje, maar dat lijkt me sterk dat die kan afvallen.. Oxy zou wel eens gelijk kunnen hebben, maak eens een pic van hoe het compleet onder je motorkap uit ziet..? ![]() quote:Met kijken komt hij niet ver, is geen tjoening auto ![]() | |
Sh0t | donderdag 27 mei 2010 @ 23:54 |
quote:Mocht hij werken ga ik wel een nieuwe luchtfilter erop zetten.... Toch weer +10Pk op die 60 Pk ![]() Zal morgen even een fotootje maken.... Het was heel raar, ik draaide de sleutel om ... Ik zag (toen m'n vriendin t probeerde) zelf dat de riemen mooi begonnen te draaien... Maar dat was het dan ook... Dus hopelijk was het inderdaad die hoeveelheid KVS die alles belemmerde ! | |
Turquaz52 | vrijdag 28 mei 2010 @ 00:01 |
quote:10PK? ![]() ![]() Hooguit 0,2 of 0,5 zelfs kans dat het afneemt.. ![]() Wat je wel kunt doen is de einddemper van de 1.4 of 1.6 er onder pleuren & Kat + middendemper er onderuit halen, denk dat je rond de 8PKtjes winst zit incl. filtertje ![]() Zie: Rijden zonder luchtfiler slecht? (mijn oude Uno).. Wil je beetje vermogen? Dan prop je 2 ringetjes onder het veertje van je brandstofdruk regelaar, vervroeg je je ontsteking wat, openluchtfilter, kat leeg, middendemper weg, einddemper van grootste motor wat in de punto geleverd is (in mijn geval was het de 1.5), dop je carterventilatie af, evt. had je de kop van een 1.4 op kunnen zetten, en als je daar mee klaar bent heb je zo'n 10pktjes extra er bij.. (als je geluk hebt) | |
Sh0t | vrijdag 28 mei 2010 @ 00:06 |
quote:Hmmm, dat worden nog wat projectjes als ik dat zo zie! Hoe ik aan die 10Pk kom is me ook een raadsel ![]() Nouja! Ik ga slapen! Wens me succes. Morgen rond 9 uur zal ik wel een update hebben ![]() | |
Turquaz52 | vrijdag 28 mei 2010 @ 00:08 |
ik lig dan lekker te slapen, sta elke dag om 9 uur op om aan me bimmer te werken, morgen ff pauze.. ![]() | |
OxygeneFRL | vrijdag 28 mei 2010 @ 07:44 |
quote:Nee ik was serieus. | |
Herr.Flick | vrijdag 28 mei 2010 @ 10:14 |
Wat een domme adviezen hier zeg.. Een rekbout die een volle slag meer aangedraaid (opgerekt dus) word dien je structureel te vervangen. De kans bestaat dat deze zelfs kan knappen tijdens de 2e montage en dan heb je in je onderblok een afgebroken bout zitten.. Een koppakking die gemonteerd is geweest kun je in de container mieteren, deze is nl. al samengedrukt geweest en komt dus niet meer terug in zijn oorspronkelijke nieuwe vorm. De kans dat bepaalde metalen afdichtingen niet meer goed afdichten is zeker aanwezig, dit heeft helemaal niets te maken of deze al eens warm is geweest ja/nee. | |
Sh0t | vrijdag 28 mei 2010 @ 11:09 |
quote:Weet je wat pas dom is ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() De waterpomp is lek! ![]() En weet je wat er lek was VOORDAT ik deze hele klus begonnen ben?? ![]() Juist: De Waterpomp. Voor alle mensen die thuis een honkbalknuppel / lodenpijp of iets anders hebben. Jullie kunnen vandaag naar Venlo komen en jullie uitleven! | |
Turquaz52 | vrijdag 28 mei 2010 @ 11:16 |
Ik ben onderweg ![]() Eerst wachten op de postbode ![]() | |
OxygeneFRL | vrijdag 28 mei 2010 @ 11:18 |
quote:Oeh mag ik? ga er vanavond heen | |
OxygeneFRL | vrijdag 28 mei 2010 @ 11:19 |
quote:Oprekken van een kopbout gebeurt pas als deze is belast dus als de motor warm heeft gedraaid (compressie) | |
OxygeneFRL | vrijdag 28 mei 2010 @ 11:21 |
quote:http://www.watbenjedan.com/ | |
Turquaz52 | vrijdag 28 mei 2010 @ 11:22 |
Postcount aan het opkrikken oxy? ![]() LaPo ![]() | |
Sounddragon | vrijdag 28 mei 2010 @ 16:53 |
TOPtopic; slotje ! ![]() HIER gaan het verhaal verder; hopelijk zónder honkbalknuppels ![]() [ Bericht 22% gewijzigd door Sounddragon op 28-05-2010 16:58:28 ] |