Dat is inderdaad prima, uiteindelijk is mest ook een fossiele brandstof, alleen nog niet in een gesteente omgezet, een soort fossiele brandstof sedimentquote:Op vrijdag 16 april 2010 09:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat laatste is naar mijn idee het belangrijkste. De wereldbevolking blijft groeien met als gevolg dat het gebruik van fossiele brandstoffen ook toe zal nemen. Er rijden momenteel ontieglijk veel auto's rond. Dat aantal zal niet kleiner worden. Integendeel. Voertuigen die worden aangedreven door electriciteit zijn daarom van essentieel belang.
Zelf ben ik wel te spreken over zogeheten biomassavergistingsinstallaties. Weet niet precies hoeveel energie en warmte deze apparaten opwekken, maar het idee is zeer aardig. Mest wordt gebruikt om warmte en energie op te wekken. Lijkt mij een oneindige bron.
Gekleurd niet zozeer, maar ik vraag me af hoe technisch-wetenschappelijk dit zit. "Futuroloog" klinkt ook wel een beetje vreemd, zelfs al is hij hoogleraar aan de UT.quote:Op vrijdag 16 april 2010 09:26 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
[..]
wel een tikkie gekleurd dus.
Dat zou ik ook graag zien. Helaas gebeurd dit niet snel want de grootverbruikers betalen maar 1/3 van de consumenten prijzen voor hun energie, dus worden ook totaal niet gestimuleerd om te bezuinigen, het is zelfs nog bizarder op energieprijzen kan een staffelkorting zitten en daarom verspillen sommige net iets meer om toch in aanmerking te komen voor de korting.quote:Op vrijdag 16 april 2010 10:20 schreef El_Matador het volgende:
En we moeten gelijk stoppen met ridicule verspilling:
- kantoorlichten die dag en nacht branden
- de Nederlandse tuinbouw die 20% van het aardgasgebruik voor zijn rekening neemt om aardbeien in januari te kunnen hebben![]()
- de Nederlandse bloementeelt (zelfde verhaal)
- gasgestookte centrales om electriciteit op te wekken
Kernenergie levert zoveel meer energie op dan zonnecellen of windmolens.quote:Op vrijdag 16 april 2010 10:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zonnecellen die een energie dichtheid hebben, hoe moet ik me dat nu weer voorstellen?
Wat ik me kan voorstellen bij energiedichtheid:
De gemiddelde energiedichtheid van zonneschijn is over de aarde is ongeveer 1000 watt/m^2
Accus die energie opslaan hebben een kwh/kg verhouden.
Uit de link van windstatistiek:quote:Op vrijdag 16 april 2010 10:39 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Kernenergie levert zoveel meer energie op dan zonnecellen of windmolens.
Borssele leverde in 2009 4 TWh.
Alle windmolens in Nederland samen leverden 5,2 MWh.
Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Terawattuur
http://home.planet.nl/~windsh/statistiek.html
Dat is toch echt wel 4.3 TWH aan windstroom, of zit ik nu een factor 1000 er langs.quote:Windstroomproductie per provincie en de Noordzee 2008, GWh)
Totaal Nederland: 4.256 GWh (4,2 miljard kWh)
Engelse Wikipedia: "Energy density is a term used for the amount of energy stored in a given system or region of space per unit volume".quote:Op vrijdag 16 april 2010 10:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zonnecellen die een energie dichtheid hebben, hoe moet ik me dat nu weer voorstellen?
Wat ik me kan voorstellen bij energiedichtheid:
De gemiddelde energiedichtheid van zonneschijn is over de aarde is ongeveer 1000 watt/m^2
Accus die energie opslaan hebben een kwh/kg verhouden.
Goh zou dat een reden hebbenquote:Helaas kan ik hier ook niet de maximale energiedichtheid van zonne-energie in terugvinden.
Wat snap je nu niet aan je eigen geschreven verklaring. Zonnenergie heeft van zichzelf geen energiedichtheid. De straling van de zon heeft wel een dichtheid zoals ik al aangaf, verder de opslag van deze stroom in accus daarbij hebben de accus een energie dichtheid.quote:Maar deze is relatief laag, zelfs vergeleken met fossiele brandstoffen als olie, steenkool of zelfs bruinkool of aardgas, en al helemaal in vergelijking met kernenergie
quote:Op vrijdag 16 april 2010 11:11 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Goh zou dat een reden hebben![]()
[..]
Wat snap je nu niet aan je eigen geschreven verklaring. Zonnenergie heeft van zichzelf geen energiedichtheid. De straling van de zon heeft wel een dichtheid zoals ik al aangaf, verder de opslag van deze stroom in accus daarbij hebben de accus een energie dichtheid.
Dus hoe kun je blijven stellen dat de energiedichtheid van zonneenergie laag is daar verbaas ik me echt over.
En nu maar hopen dat de vraag dan niet ook afneemt.quote:Op dinsdag 13 april 2010 09:36 schreef SicSicSics het volgende:
Ik heb na het lezen van dit bericht een enorme bak aandelen 'Janus Vaten' gekocht! Laat dat tekort aan vaten maar komen!
De getallen spreken elkaar tegen, want bovenaan staat:quote:Op vrijdag 16 april 2010 10:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Uit de link van windstatistiek:
[..]
Dat is toch echt wel 4.3 TWH aan windstroom, of zit ik nu een factor 1000 er langs.
Die 5.2 miljard KWH is toch gewoon ook 5.2 TWH Verder kwam mijn quote uit het stukje windproductie in 2008 , het afgelopen jaar zijn er misschien nog flink wat molens bij geplaatst.quote:Op vrijdag 16 april 2010 11:40 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De getallen spreken elkaar tegen, want bovenaan staat:
Tabeltoelichtingen :
Momenteel produceren 1.975 windturbines met een totaal opgesteld vermogen van 2.221.000 kiloWatt (2.220 Megawatt) ruim 5,2 miljard kiloWattuur in een jaar met gemiddeld windaanbod. Dat is goed voor 4,5% van de totale Nederlandse stroombehoefte.
Gas gestookte centrales zijn toch niet zo onvriendelijk en die zijn ook nog eens binnen korte tijd op te starten.quote:Op vrijdag 16 april 2010 13:05 schreef DS4 het volgende:
Het nadeel van windmolens is dat het niet stroom levert wanneer je het nodig hebt, maar wanneer de wind goed is (niet te weinig, niet te veel...). Daarom heb je altijd een back-up nodig en de huidige back-ups zijn bepaald niet milieuvriendelijk.
Niks wat voorhanden is kan tippen aan het gemak van aardolie en aardgas.quote:Op vrijdag 16 april 2010 13:05 schreef DS4 het volgende:
Het nadeel van windmolens is dat het niet stroom levert wanneer je het nodig hebt, maar wanneer de wind goed is (niet te weinig, niet te veel...). Daarom heb je altijd een back-up nodig en de huidige back-ups zijn bepaald niet milieuvriendelijk.
Die landen vertrouw ik voor geen cent. Behalve Canada misschien. En dat "proven reserves" kunnen we ook wel vergeten voor de OPEC-leden natuurlijk.quote:Op vrijdag 16 april 2010 08:25 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Geen directe uiteraard, dit soort informatie is hoogst confidentieel, maar gebaseerd op:
Years of remaning reserves, based on 2008 production rate (list sorted accouring to proven reserves):
1. Saudi-Arabia 66.5
2. Iran 86.9
3. Iraq 100+
4. Kuwait 99.6
5. Venezuela 100+
6. UAE 89.7
7. Russia 21.8
8. Libya 64.6
9. Kazakhstan 70.0
10. Nigeria 45.6
11. US 12.4
12. Canada 24.1
13. Qatar 54.1
14. China 11.1
15. Angola 19.7
Transport kun je voor een fors deel omzetten. In veel gebieden zijn nog spoorbeddingen van oude tram en spoorlijnen. Die kun je weer opnieuw in gebruik nemen (het is niet voor niks dat veel van die spoorbeddingen omgezet zijn in fietspaden, dan blijven ze in het bestemmingsplan staan als 'transport'). Daarnaast kun je varianten op trolleybussen ook voor binnenstedelijk vrachtverkeer gebruiken. In Nederland heeft alleen Arnhem trollebussen, in veel andere landen heeft vrijwel iedere grotere stad een netwerk van trolleybussen. Als het daar werkt kan het hier ook werken.quote:Op vrijdag 16 april 2010 09:05 schreef El_Matador het volgende:
We moeten alleen wel onze wereld electrificeren (is dat een woord?). Nu loopt alle transport op fossiele brandstoffen, maar dat moet dus naar electriciteit.
Nu wel nog. We zijn ook niet aan het spreken over iets dat in supersnel tempo gerealiseerd moet worden. Peakoil betekent niks anders dat we ongeveer de helft van de voorrad gebruikt hebben. Dus tijd om langzaam over te schakelen naar andere bronnen. Maar we hebben geen tijd meer om nog 20-30 jaar te wachten voordat we overschakelen. Zeker omdat de overschakeling als zodanig fors wat tijd gaat kosten.quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:00 schreef tjoptjop het volgende:
Het merendeel van de electriciteit wordt nog steeds opgewekt met smerige koolcentrales. Dus of dat nu zo'n vooruitgang is
Wat let je om zelf een Transition Towns groep in jouw woonplaats op te zetten (of je bij een al bestaande aan te sluiten)?quote:Op vrijdag 16 april 2010 07:45 schreef Perrin het volgende:
[..]
Als die Transition Towns echt opbloeien tot iets leefbaars, dan zou ik er graag gaan wonen! Heb al aardig wat van Hopkins gelezen.
Ik kijk uit op zowel een aantal windmolens als een bruinkoolvergassingscentrale.quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:51 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Transport kun je voor een fors deel omzetten. In veel gebieden zijn nog spoorbeddingen van oude tram en spoorlijnen. Die kun je weer opnieuw in gebruik nemen (het is niet voor niks dat veel van die spoorbeddingen omgezet zijn in fietspaden, dan blijven ze in het bestemmingsplan staan als 'transport'). Daarnaast kun je varianten op trolleybussen ook voor binnenstedelijk vrachtverkeer gebruiken. In Nederland heeft alleen Arnhem trollebussen, in veel andere landen heeft vrijwel iedere grotere stad een netwerk van trolleybussen. Als het daar werkt kan het hier ook werken.
En we zullen Europees moeten denken rond energie. Bepaalde landen (bijv. Noorwegen en Zwitserland) hebben een enorme reserve aan waterkracht. Die kun je inzetten op momenten dat het in voor windenergie geschikte gebieden niet hard genoeg waait. Windmolens staan overigens niet alleen maar in de kustgebieden. Op de hoogten van de Eifel zie je ze ook al veel staan.
Mest vergassen is wat minder handig. Mest kun je beter gebruiken om het gebruik van kunstmest te verminderen. Kunstmest wordt tenslotte ook van olie gemaakt.
Goede vraag.. Er is er helaas nog geen in mijn woonplaats.quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:07 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Wat let je om zelf een Transition Towns groep in jouw woonplaats op te zetten (of je bij een al bestaande aan te sluiten)?
Uit de hele discussie blijkt al dat het ongeremde vervoer via direct of indirect door olie aangedreven vervoermiddellen niet oneindig volgehouden kan worden. Dus zullen we er iets aan moeten veranderen. Als we alvast dat vervoer dat wel over (deels) rigide lijnen uitgevoerd kan worden op die manier uitvoeren is er al flink wat bespaard. Binnensteden hebben nu al strakke regels rond aanlevering. Wat let het om aan de rand van de stad een overslagcentrale te maken. En wat let de grotere vervoerders die toch vaste routes rijden via andere systemen te gaan transporteren? Creatief denken is gevraagd en geen dooddoeners.quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:10 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik kijk uit op zowel een aantal windmolens als een bruinkoolvergassingscentrale.![]()
Maar transport moet mobiel zijn, niet aan een net gekoppeld. Auto's en vrachtwagens dus. De wereld wordt steeds sneller. Transport over rigide lijnen is verouderd.
Goed, verzamel wat vrienden om je heen en ga aan de slag. Of vraag na of er al wat mensen bezig zijn een initiatiefgroep voor te bereiden.quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:22 schreef Perrin het volgende:
[..]
Goede vraag.. Er is er helaas nog geen in mijn woonplaats.
Lol, geloof je het zelf?quote:Op vrijdag 16 april 2010 10:39 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Kernenergie levert zoveel meer energie op dan zonnecellen of windmolens.
Borssele leverde in 2009 4 TWh.
Alle windmolens in Nederland samen leverden 5,2 MWh.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |