quote:Op maandag 12 april 2010 00:53 schreef xiexiewajijniezie het volgende:
[..]
betekent niet dat je het nooit doet, of vergis ik mij daarin? Film optie op mijn d5000 vind ik ontzettend handig vooral als ik mijn kleine neefjes of nichtjes fotografeer, af en toe een stukje film van ong. 3 min kan dan ook meteen ertussen door.
Same here, maar voor mensen die wel met film bezig zijn en moeten kiezen tussen een dure videocamera of een dslr die ook bij iso 25000 nog mooie opnames maakt kan het een doorslaggevende factor zijn. En er zijn natuurlijk fotografen die ook video maken en vice versa.quote:Op maandag 12 april 2010 00:06 schreef Repeat het volgende:
Ik snap dat video nog steeds niet zo. Fotografen en filmers zijn totaal verschillende mensen. Video interesseert me dan ook geen reet en vaak is dit viceversa ook zo.
quote:Op maandag 12 april 2010 00:00 schreef Danny het volgende:
dslr videotests door professionele filmmakers.
deel 2: low light
Winner: Nikon D3s
http://www.zacuto.com/shootout
Ik weet niet eens of mijn D700 kan filmen, ik dacht het wel, maar ik zou niet weten hoe.quote:Op maandag 12 april 2010 09:10 schreef Danny het volgende:
[..]
Same here, maar voor mensen die wel met film bezig zijn en moeten kiezen tussen een dure videocamera of een dslr die ook bij iso 25000 nog mooie opnames maakt kan het een doorslaggevende factor zijn. En er zijn natuurlijk fotografen die ook video maken en vice versa.
Ik heb met de D3s tot nu toe geloof ik twee keer een kort filmpje gemaakt en er is weinig zicht op dat dat er rap meer zullen worden
nav:
[..]
Volgens mij heeft de D700 dat nou juist niet...quote:Op maandag 12 april 2010 14:01 schreef Repeat het volgende:
[..]
Ik weet niet eens of mijn D700 kan filmen, ik dacht het wel, maar ik zou niet weten hoe.
Liveview, nog zoietsquote:Op maandag 12 april 2010 14:06 schreef Ener-G het volgende:
Nope, kan ie niet. Wellicht dat je in de war bent met liveview
Ik geef zelf ook geen zier om filmen, vandaar dat ik gewoon de D700 heb gekocht en geen zin had om nog langer te gaan wachten op een eventuele opvolger.
wowquote:Op maandag 12 april 2010 20:23 schreef Shark.Bait het volgende:
ik zag gisteren hoe ze voor David Attenborough's life of plants met o.a. een nikon D200 2 jaar bezig waren een stop motion stukje aan het "filmen waren". Het betrof hier het "filmen" van de groei van een stel planten. Leuk kijkvoer imo.
Ik vroeg me al af hoe ze dat soort shots deden..quote:Op maandag 12 april 2010 20:23 schreef Shark.Bait het volgende:
ik zag gisteren hoe ze voor David Attenborough's life of plants met o.a. een nikon D200 2 jaar bezig waren een stop motion stukje aan het "filmen waren". Het betrof hier het "filmen" van de groei van een stel planten. Leuk kijkvoer imo.
die limiet zit op de meeste Nikon DSLr's. Vraag me niet waarom.quote:Op maandag 12 april 2010 23:37 schreef Photogenic het volgende:
[..]
Ik vroeg me al af hoe ze dat soort shots deden..
Maar wel echt indrukwekkend..
Iemand trouwens een idee waarom 'mijn' d5000 maar 5 minuten in HD kan filmen en hoe ik die 'begrenzing' uit kan zetten?
mwoa, logisch is een groot woord. Waarom heeft Nikon hier wel last van en bv Canon níet.quote:
Sommige canons hebben er ook last van hoor.quote:Op dinsdag 13 april 2010 15:36 schreef Danny het volgende:
[..]
mwoa, logisch is een groot woord. Waarom heeft Nikon hier wel last van en bv Canon níet.
ow. minder logisch danquote:Op dinsdag 13 april 2010 15:36 schreef Danny het volgende:
[..]
mwoa, logisch is een groot woord. Waarom heeft Nikon hier wel last van en bv Canon níet.
Hmmm wat raar. Bij mijn D5000 staat de limiet op 20 min, maar ik moet eerlijk zijn dat ik nooit tot 5 min ben gekomen... stop ie automatisch dan hierna of staat het in het begin al 5 min aangegeven?quote:[b]Op maandag 12 april 2010 23:37
Iemand trouwens een idee waarom 'mijn' d5000 maar 5 minuten in HD kan filmen en hoe ik die 'begrenzing' uit kan zetten?
Na 5 stopt het opnemen, maar kun je wel weer meteen verder..quote:Op woensdag 14 april 2010 23:51 schreef xiexiewajijniezie het volgende:
[..]
Hmmm wat raar. Bij mijn D5000 staat de limiet op 20 min, maar ik moet eerlijk zijn dat ik nooit tot 5 min ben gekomen... stop ie automatisch dan hierna of staat het in het begin al 5 min aangegeven?
Edit: kan je daarna meteen weer door met filmen of heb je een soort van "cooldown" time, want als je meteen verder kan ligt het denk ik aan scene indeling. Want als je filmt wordt het bestand meteen "gecaptured" op je sd kaart opgeslagen waardoor het bestand in scenes gezet wordt om zwarte tussenstukjes te voorkomen.
Dat brengt ons op het volgende ===> namelijk jouw sd kaart. Heb je een sd kaart van minimaal klasse 6? want deze is wel nodig om goed te kunnen filmen op hd
Maar lijkt die Nikon 55-200 je iets? Zit een beetje met de hoeveelheid zoom die ik nodig heb, met die lijk ik toch al aardig ver te komen. En £140 is niet echt duur, kan hem hier in de buurt ook bij de winkel 2e hands krijgen voor £100, met garantie.quote:Op donderdag 15 april 2010 18:17 schreef Repeat het volgende:
Een 70-300 van sigma is ook niet zo duur, maar ook niet zo goed. Ik heb zo'n APO koffiemolen gehad, maar was daar toch niet tevreden over. Blijft budget natuurlijk.
Zo dichtbij mogelijk natuurlijkquote:Op donderdag 15 april 2010 18:28 schreef Repeat het volgende:
De 55-200 ken ik niet. Zelf heb ik ook niet verder dan 200mm thuis en heb ook niet meer nodig, maar ik ga dan ook niet op safari. Het is geen enorme zoom, ligt eraan hoe dichtbij je kunt komen.
Vergroting? Als ik even 50mm als norm neem? Of begrijp ik het systeem weer verkeerdquote:
Het hangt er een beetje af wat je ziet als het "normale oog", Nikon geeft zelf altijd aan dat dat ongeveer 50mm is, zodoende mijn rekensom. Maar goed, ik denk dat 200mm echt wel voldoende is voor een amateur als ik.quote:Op donderdag 15 april 2010 19:20 schreef infp2009 het volgende:
Ow, ja op zich klopt dat wel (ongeveer), alleen gebruik ik dat eigenlijk nooit. Is eigenlijk een consumententerm (marketing) om camera's te vergelijken.
In dit geval kun je sowieso beter uitgaan van 18mm omdat dat waarschijnlijk het wijdste is wat je hebt (ga ervan uit dat je een kurkend hebt) waardoor je dik 10 keer zoom hebt.
Die 50mm geldt voor fullframe, dus voor cropcamera's is normaal dan ongeveer 35mm.quote:Op donderdag 15 april 2010 19:48 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Het hangt er een beetje af wat je ziet als het "normale oog", Nikon geeft zelf altijd aan dat dat ongeveer 50mm is, zodoende mijn rekensom. Maar goed, ik denk dat 200mm echt wel voldoende is voor een amateur als ik.
Dank je! Ik vond het al zo vreemd, want ik dacht altijd dat de 55mm ongeveer 1.5x was en de 200mm 6x. Maar ik zat die Nikkor folder te bekijken en daar las ik het blijkbaar weer verkeerd.quote:Op donderdag 15 april 2010 19:51 schreef infp2009 het volgende:
[..]
Die 50mm geldt voor fullframe, dus voor cropcamera's is normaal dan ongeveer 35mm.
ik dacht dat je 35 mm, als norm moest nemen (hoe een mens normaal met 2 ogen ziet), maar geen gezeik daarover.quote:Op donderdag 15 april 2010 19:20 schreef infp2009 het volgende:
Ow, ja op zich klopt dat wel (ongeveer), alleen gebruik ik dat eigenlijk nooit. Is eigenlijk een consumententerm (marketing) om camera's te vergelijken.
In dit geval kun je sowieso beter uitgaan van 18mm omdat dat waarschijnlijk het wijdste is wat je hebt (ga ervan uit dat je een kurkend hebt) waardoor je dik 10 keer zoom hebt.
Ik denk dat dat wel mee valt, je zult niet vaak minder dan 55mm nodig hebben. Maar goed, da's mijn idee, ik weet het niet. Op zich hebben we een eigen gids en auto, dus het is niet alsof ik moet haasten ter plekke. Een 18-200mm of een 70-300mm is toch net even een andere prijsklasse, als ik me niet vergis... Ik ga ook nog wel eens langs bij de fotozaak hier op de hoek. Leuk zaakje, dan veel 2e hands en er komen eigenlijk alles pro's, ik ben eigenlijk teveel amateut. Maar ze helpen je alitjd aardig, dus vaak leerzame bezoekjes.quote:Op donderdag 15 april 2010 20:24 schreef xiexiewajijniezie het volgende:
[..]
ik dacht dat je 35 mm, als norm moest nemen (hoe een mens normaal met 2 ogen ziet), maar geen gezeik daarover.
Ik denk dat de 55-200 mm voor die prijs zeker een mooie lens is, alleen het verwisselen van de lenzen gaat jou behoorlijk veel tijd kosten (die je niet echt hebt tijdens zo een safari dunkt me) wil je voor minder zoom gaan, ik zou nog even wachten als je nog tijd hebt en daarna een mooie aanbieding pakken van een 18-200 mm of een 70-300 (toch de mooiere lens)
echt een geweldige camera is hetquote:Op donderdag 15 april 2010 17:48 schreef Drive-r het volgende:
Ik ben er weer. De D5000 bevalt tot nu toe erg goed. Het doel was om fotografen weer "leuk" te gaan vinden en dat lukt aardig, loopt op recente trips vrolijk met de camera op zak en schiet veel plaatjes. Moet nog genoeg leren natuurlijk, maar het is inderdaad een goede keuze voor beginners.
Nu ga ik deze zomer op vakantie naar Afrika en zit ik eigenlijk te bedenken of ik dan wellicht niet wat meer zoom nodig heb om het "wildlife" geheel vast te kunnen leggen. Een vrij betaalbare instap lens lijkt dan de Nikon 55-200mm F4-5.6G VR AF-S DX IF-ED te zijn. Iemand die dit kan bevestigen? Is meer zoom echt nog nodig of zou dit wel redelijk voldoen? Voor £139 is het natuurlijk niet veel.
quote:Op donderdag 15 april 2010 20:28 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Ik denk dat dat wel mee valt, je zult niet vaak minder dan 55mm nodig hebben. Maar goed, da's mijn idee, ik weet het niet. Op zich hebben we een eigen gids en auto, dus het is niet alsof ik moet haasten ter plekke. Een 18-200mm of een 70-300mm is toch net even een andere prijsklasse, als ik me niet vergis... Ik ga ook nog wel eens langs bij de fotozaak hier op de hoek. Leuk zaakje, dan veel 2e hands en er komen eigenlijk alles pro's, ik ben eigenlijk teveel amateut. Maar ze helpen je alitjd aardig, dus vaak leerzame bezoekjes.
Zeker, de goede middenstand bestaat nog! Ik moet toch nog verrekijkers kopen, die haal ik dan daar (zijn lastiger via internet en hij heeft ook daar goed advies). Ik leg anders bij hem een keer een verzoek neer voor een 70-300mm 2ehands, kan hij me bellen als er eentje binnen komt.quote:
heeft de beste meneer een e-site of wat dan ook, want ik ben eventueel ook geïnteresseerd in een tele-lens, maar wil het liefste een 70-300 mm, alleen is het nu een klein beetje te duur voor mij, maar als hij fatsoenlijke 2e handjes heeft ben ik misschien wel geïnteresseerd.quote:Op donderdag 15 april 2010 20:38 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Zeker, de goede middenstand bestaat nog! Ik moet toch nog verrekijkers kopen, die haal ik dan daar (zijn lastiger via internet en hij heeft ook daar goed advies). Ik leg anders bij hem een keer een verzoek neer voor een 70-300mm 2ehands, kan hij me bellen als er eentje binnen komt.
PS: De beste bonus van de D5000 is inderdaad de ingebouwde handleiding! Als ik een setting niet begrijp even op het knopje drukken en hij legt je uit wat ie allemaal doet en waarom![]()
Ja. Stiekem is het een klein ketentje, maar volgens mij is het meer een groep winkeliers dat zich aangesloten heeft. Het is te lief en knullig om profi te zijnquote:Op donderdag 15 april 2010 20:48 schreef xiexiewajijniezie het volgende:
[..]
heeft de beste meneer een e-site of wat dan ook, want ik ben eventueel ook geïnteresseerd in een tele-lens, maar wil het liefste een 70-300 mm, alleen is het nu een klein beetje te duur voor mij, maar als hij fatsoenlijke 2e handjes heeft ben ik misschien wel geïnteresseerd.
ahahaha, en dat is een klein ketentjequote:Op donderdag 15 april 2010 20:51 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Ja. Stiekem is het een klein ketentje, maar volgens mij is het meer een groep winkeliers dat zich aangesloten heeft. Het is te lief en knullig om profi te zijn![]()
London Camera Exchange
ook beter dan de nikkor 70-300? (lijkt mij zelf niet of toch wel?)quote:Op donderdag 15 april 2010 21:28 schreef Repeat het volgende:
18-200 van nikon is een aanrader. Heb em zelf ook. Veel beter dan de sigma 70-300, maar ook duurder
quote:Op vrijdag 16 april 2010 00:33 schreef bluebit het volgende:
hallo, so excited.....ik ga zaterdag (tenzij mijn programma het niet toelaat) een D700 halen, SB900 en Sigma AF 24-70mm F2.8 EX DG HSM. iemand toevallig first hand experience met dit objectief? ik lees er goede dingen over.
quote:Op vrijdag 16 april 2010 01:18 schreef xiexiewajijniezie het volgende:
[..]
edit: we feliciteren pas bij werkelijke aanschaf, vindt ge niet erg toch?![]()
Ik woon in Londen, dacht dat je dat al wistquote:Op donderdag 15 april 2010 21:09 schreef xiexiewajijniezie het volgende:
[..]
ahahaha, en dat is een klein ketentje? maar tnx iig, zeker effe langs kijken
edit: ik krijg alleen locaties binnen UK, en voor secondhand lenses moet ik naar een local LCE store staat er.
quote:Op vrijdag 16 april 2010 11:18 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Ik woon in Londen, dacht dat je dat al wist
klaar voor felicitaties, vanochtend gehaald:quote:Op vrijdag 16 april 2010 01:18 schreef xiexiewajijniezie het volgende:
[..]
edit: we feliciteren pas bij werkelijke aanschaf, vindt ge niet erg toch?![]()
quote:Op zaterdag 17 april 2010 21:40 schreef bluebit het volgende:
[..]
klaar voor felicitaties, vanochtend gehaald:
Nikon D700 Body
Nikon Speedlight SB-900 Flitser
Sigma 24-70 f2.8 EX DG IF HSM Nikon
California Sunbounce Sniper Strap Metal
Hoya UV Filter
en nog wat klein (en vaak toch duur) spul
quote:Op zaterdag 17 april 2010 21:40 schreef bluebit het volgende:
[..]
klaar voor felicitaties, vanochtend gehaald:
Nikon D700 Body
Nikon Speedlight SB-900 Flitser
Sigma 24-70 f2.8 EX DG IF HSM Nikon
California Sunbounce Sniper Strap Metal
Hoya UV Filter
en nog wat klein (en vaak toch duur) spul
nee, die gaat afaik niet passen. je zou 't in een fotowinkel misschien mogen proberen, maar ik geef 't weinig kans.quote:Op donderdag 22 april 2010 22:11 schreef TedjeKroketje het volgende:
Ik vroeg mij wat af. Pas de batterygrip MB-D80 op een D3000?
Ik heb nu een replica grip van de D40 erop maar de kwaliteit is niet te vergelijken met die van de MB-D80.
quote:Op zaterdag 17 april 2010 22:39 schreef xiexiewajijniezie het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
Geniet er van!
edit: dat laatste zin is wel overbodig denk ik![]()
edit edit: MIJN laatste zin is toch wel overbodig bedoel ik, de jouwe niet, de jouwe is zeker waar.
open eens een testcase zou ik zeggen. ben erg benieuwd.quote:Op vrijdag 23 april 2010 11:02 schreef bluebit het volgende:
[..]
sodeju zeg, ik was alweer vergeten hoe fijn die D700 is.
verder twee objectieven inmiddels gekocht:
Sigma AF 24-70/2.8 IF EX DG HSM
Sigma AF 70-200/2.8 APO EX DG MACRO II HSM
beide objectieven zijn echt fantastisch, zeker als je ze qua prijs vergelijkt met de nikkor objectieven die twee tot drie keer zo duur zijn.
quote:Op vrijdag 23 april 2010 11:06 schreef Danny het volgende:
[..]
open eens een testcase zou ik zeggen. ben erg benieuwd.
Net even langs de fotowinkel gegaan, en volgens hem past dat zeker niet en hij had geen grip om het te proberen.quote:Op vrijdag 23 april 2010 10:50 schreef Danny het volgende:
[..]
nee, die gaat afaik niet passen. je zou 't in een fotowinkel misschien mogen proberen, maar ik geef 't weinig kans.
Wat doet-ie niet goed dan?quote:Op vrijdag 23 april 2010 23:01 schreef Repeat het volgende:
Ik baal er wel van dat m'n peperdure nikkor 70-200 2.8 het niet zo top doet op m'n d700, maar de nieuwe 70-200 kopen gaat echt te ver...
Kijk eens naar http://www.zacuto.com/shootoutquote:Op zaterdag 24 april 2010 18:42 schreef Kontiki het volgende:
Maar.... Ik geef de voorkeur aan Nikon, maar moet eerlijk zeggen dat Canon qua video het toch echt beter aanpakt. Nikon is blijven hangen in 720p, geen/weinig manuele mogelijkheden en een baggercodec, waar je als prof weinig mee kunt. Canon heeft het met modellen als de 7D en 550D beter begrepen.
Ik hoop dus eigenlijk dat Nikon op videogebied een inhaalslag gaat maken. 1080p, mooie codec, handmatig instellen, etc. Want ik geef zelf de voorkeur aan de warmere beelden en ruisonderdrukking van de Nikons. Maar als Nikon niet met een passend antwoord komt wordt het toch een 7D ben ik bang.
de geruchtenmachine op nikonrumors al bekeken?quote:Op zaterdag 24 april 2010 19:19 schreef Kontiki het volgende:
Die Zacuto Shootout had ik al gezien, en daar komt de Nikon toch als een van de minderen naar voren. Ja, hij is heel lichtsterk maar het grote probleem is de videocodec, MotionJPEG. Je ziet vrij veel compressie als je de beelden terugkijkt op een groot scherm. Ik hoop dus eigenlijk dat Nikon met een betere codec komt, of een hogere bitrate.
je zit vol met smacht op een opvolger voor de D90 te wachten? Op het moment zou ik eerlijk gezegd niet weten waarom, maar dat zou iig wel verklaren waarom hij "opeens" bij ons 2 weken in de aanbieding ligtquote:Op zaterdag 24 april 2010 19:41 schreef Kontiki het volgende:
Ah, cool! Lijkt er dus op dat er op zijn minst een vervanger voor de D90 zit aan te komen. Ben erg benieuwd. Als de geruchten kloppen horen we hopelijk meer binnen een week.
quote:Op zaterdag 24 april 2010 22:57 schreef xiexiewajijniezie het volgende:
[..]
je zit vol met smacht op een opvolger voor de D90 te wachten? Op het moment zou ik eerlijk gezegd niet weten waarom, maar dat zou iig wel verklaren waarom hij "opeens" bij ons 2 weken in de aanbieding ligt
media marktquote:
quote:Op zondag 25 april 2010 09:01 schreef didotcicero het volgende:
Wat is er zo mis aan de huidige D90 dat je zit te wachten tot Nikon een vervanger uitbrengt? Lijkt mij gewoon een heel geschikte camera (ik zou geloof ik heel blij zijn met zo'n camera).
quote:Op zondag 25 april 2010 18:16 schreef xiexiewajijniezie het volgende:
[..]
media markt(dat wou ik zo lang mogelijk geheim houden,omdat ik zag dat niet iedereen zo erg blij is met MM hier bij fok
)
hehe, oké, mooi zo.quote:Op zondag 25 april 2010 18:26 schreef Danny het volgende:
[..]
och, ik kom graag bij de MM, maar dit soort spul koop ik liever nieuw in doos en dat is bij MM nog weleens een probleem. Niet gek hoor, bij BCC was dat niet anders toen ik daar nog werkte. Als iets terugkomt pak je 't gewoon zo netjes mogelijk in en hoop je dat de klant het niet merkt
quote:Op zondag 25 april 2010 18:47 schreef xiexiewajijniezie het volgende:
[..]
hehe, oké, mooi zo.
Ik snap eigenlijk beide kanten van het verhaal wel hoor, als klanten geen mogelijkheid hebben tot omruil-garantie dan is dat een ramp, maar sommige mensen snappen ook niet dat je niet elke teruggebrachte spul als weggegooid kan/mag zien, dat werkt gewoon niet.
Maar ja, het wordt gelukkig bij ons altijd heel zorgvuldig nagekeken op eventueel elk onderdeel en als het niet nieuw is, wordt het ook niet teruggenomen (ook heb je gewoon op deze spullen een normale omruil-garantie van 2 weken). Verder houden we dit soort modellen het liefst lang achter tot het product zelf bijna uitloopt en mensen zelf nog het wel willen. (bij camera's is dat bijna altijd duidelijk dat ie open is geweest doordat de seal open is gescheurd).
Verder snap ik jouw kant ook heel erg goed hoor Danny, ik denk dat ik zelf ook nooit iets van 200,- + ga nemen waarvan de kans bestaat dat ie open is geweest.
hehe, dat (37% zelfs) en het zeker weten dat mijn D5000 nooit eerder open was geweest, waren de redenen dat ik hem daar heb gehaaldquote:Op zondag 25 april 2010 18:52 schreef infp2009 het volgende:
Met 30+ procent korting wil ik daar best over nadenken hoor...
quote:Op dinsdag 27 april 2010 09:29 schreef Shark.Bait het volgende:
Nikon receives 2 TIPA Awards 2010:
The Nikon D3S digital-SLR camera
The AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II interchangeable lens for SLR cameras
quote:En er is een nieuwe versie van de alom geprezen 2x zoom: de 200-400; nu met VR2 en nano crystal coat.
http://nikon.com/about/news/2010/0427_200-400mm_f4GEDVRII_01.htm
quote:Voor de mensen met geld teveel: hij kost maar 6999 dollar
quote:Op dinsdag 27 april 2010 09:50 schreef p_iglet het volgende:
Van onze 5 jaar oude D70 begint de sluiter het te begeven. En de sensor trekt al tijden steeds meer stof.
Dus vermoedelijk wordt het tijd voor een nieuwe body...
Wat is nou een goede vervanging hiervan? De D90?
We hebben geen noodzaak aan 20 voorkeuzeprogramma's ofzo, Gewoon een M, S, A en P stand. En vooral ook goede fotokwaliteit bij beweging, portretten en weinig licht.
En ik ben verknocht aan mijn 2 scrolwieltjes voor instellingen (kan daarom ook niet met de meeste canon camera's overweg), dus alleen al daarom ben ik geneigd de D5000 af te schrijven.
Of kunnen we beter nog even de roddels die hierboven genoemd worden afwachten?
De D90 is zo te zien een perfecte opvolger voor jou D70, alleen zoals Danny het al aangeeft, het zou idd klote zijn als je zomar 20% verliest......quote:Op dinsdag 27 april 2010 09:50 schreef p_iglet het volgende:
Van onze 5 jaar oude D70 begint de sluiter het te begeven. En de sensor trekt al tijden steeds meer stof.
Dus vermoedelijk wordt het tijd voor een nieuwe body...
Wat is nou een goede vervanging hiervan? De D90?
We hebben geen noodzaak aan 20 voorkeuzeprogramma's ofzo, Gewoon een M, S, A en P stand. En vooral ook goede fotokwaliteit bij beweging, portretten en weinig licht.
En ik ben verknocht aan mijn 2 scrolwieltjes voor instellingen (kan daarom ook niet met de meeste canon camera's overweg), dus alleen al daarom ben ik geneigd de D5000 af te schrijven.
Of kunnen we beter nog even de roddels die hierboven genoemd worden afwachten?
Ik zou voor de tweede gaan, op zo een bereik heb je gewoon VR (stabilisatie) nodig, aan de andere kant..... in africa ga je niet vaak lange sluitertijden gebruiken (overdag fotograferen?), dus dan kun je mooi die lens van Piglet (70-300 mm) voor een paar tientjes overkopen. Dat is namelijk ook wel aantrekkelijk.quote:Op dinsdag 27 april 2010 22:31 schreef Drive-r het volgende:
Waarschijnlijk een domme vraag, maar wat is nu echt het verschil tussen de ... Nikon 70-300mm F4.5-5.6G AF
... en de Nikon 70-300mm F4-5.6G AF-S VR IF-ED?
Het is voor een D5000 en ik heb nu enkel de standaard 18-55mm. Ik ben geen camera-prof, ik heb de D5000 net aangeschaft en ben er wel compleet weg van, daarvoor nooit eerder een normale camera gehad. Ik ga deze zomer op vakantie in Africa en wil dus wat goeie zoom hebben, dus vroeg me af of dit redelijk is. Prijs verschil is nogal aanzienlijk namelijk...
Kosten zijn niet echt een issue (en ik woon in het buitenland), maar ik vroeg me gewoon af waar het verschil nou in zit bij die twee lensen, is dat enkel VR? Ik lees nog steeds wat verhalen over de lange sluitertijden van beide Nikon lensen, is dat te doen zonder statief op 300mm?quote:Op dinsdag 27 april 2010 22:44 schreef xiexiewajijniezie het volgende:
[..]
Ik zou voor de tweede gaan, op zo een bereik heb je gewoon VR (stabilisatie) nodig, aan de andere kant..... in africa ga je niet vaak lange sluitertijden gebruiken (overdag fotograferen?), dus dan kun je mooi die lens van Piglet (70-300 mm) voor een paar tientjes overkopen. Dat is namelijk ook wel aantrekkelijk.
En @Piglet
Ik zou mijn lenzen op marktplaats verpatsen, dat is waarschijnlijk het beste optie.... en verder met de D90 krijg je standaard een 18-105 VR kitlens, een mooiere kitlens ben ik op het moment nog niet tegengekomen.
Volgens mij is de VR dus wel het enige verschil tussen die twee lenzen ja en over de lange sluitertijden.... Met lange sluitertijden zonder statief op 300MM zou je ZELFS MET VR geen kwaliteit kunnen vastleggen. VR is echt heel erg mooi, maar kan geen wonderen verrichten.quote:Op dinsdag 27 april 2010 22:59 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Kosten zijn niet echt een issue (en ik woon in het buitenland), maar ik vroeg me gewoon af waar het verschil nou in zit bij die twee lensen, is dat enkel VR? Ik lees nog steeds wat verhalen over de lange sluitertijden van beide Nikon lensen, is dat te doen zonder statief op 300mm?
Een andere optie zou een 18-200 zijn, dat lijkt me een perfect lens ook voor normaal (hoewel wellicht wat groot?), maar die is behoorlijk aan de prijs...
Zoiets las ik al, maar de verhouding qua prijs is mij niet altijd logisch (maar ik ben een leek). Neem bijvoorbeeld het onderstaande lijstje. Waarom zijn beide 70-300mm lensen (1 en 4 op mijn lijstje) zo verschillend? Ik zie dat de duurderde een hogere aperture heeft en VR, is dat het enige verschil?quote:Op dinsdag 27 april 2010 23:16 schreef Repeat het volgende:
Volgens mij is de VR de opvolger van die ander
Sorry, ik skipte net langs je post. Dus 300mm zonder statief is sowieso echt lastig? Dan wordt het al makkelijker, want ik ben niet de persoon die met een statief rond gaat sjouwen, dus dat valt dan wellicht al af. Ik ga er denk ik even eentje lenen bij de tweedehands shop hier om de hoek, kijken hoe dat gaat. Heb toch nog de tijdquote:Op dinsdag 27 april 2010 23:24 schreef xiexiewajijniezie het volgende:
[..]
Volgens mij is de VR dus wel het enige verschil tussen die twee lenzen ja en over de lange sluitertijden.... Met lange sluitertijden zonder statief op 300MM zou je ZELFS MET VR geen kwaliteit kunnen vastleggen. VR is echt heel erg mooi, maar kan geen wonderen verrichten.
en ik heb me voorgenomen om niet meer over de 18-200 te praten (is de 70-300 VR btw niet duurder?), iig niet meer hier op fok
neej, 300 mm met een lange sluitertijd EN zonder statief gaat moeilijk, of dat nou vr is of zonder, maar 300 mm met korte sluitertijd (vooral met VR) zou nog best wel eens lukken.quote:Op dinsdag 27 april 2010 23:35 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Sorry, ik skipte net langs je post. Dus 300mm zonder statief is sowieso echt lastig? Dan wordt het al makkelijker, want ik ben niet de persoon die met een statief rond gaat sjouwen, dus dat valt dan wellicht al af. Ik ga er denk ik even eentje lenen bij de tweedehands shop hier om de hoek, kijken hoe dat gaat. Heb toch nog de tijd
Met pond is ie juist hier goedkoper (pond staat nu op 1,15 ofzo). Ik snap je comment, ik vroeg me alleen af de sluitertijd van dit model dus voldoende is, maar dat zal met veel zon toch minder relevant zijn, correct?quote:Op dinsdag 27 april 2010 23:47 schreef xiexiewajijniezie het volgende:
[..]
neej, 300 mm met een lange sluitertijd EN zonder statief gaat moeilijk, of dat nou vr is of zonder, maar 300 mm met korte sluitertijd (vooral met VR) zou nog best wel eens lukken.
BTW; ik zelf zou zeker weten voor de 70-300 mm VR gaan, en snap niet dat ie goedkoper is dan de 18-200 mmBij ons is ie denk ik bijna zeker weten duurder dan de 18-200 mm, en als je toch besluite om voor de 18-200 te gaan, dan zou ik jou aanraden om het hier in NL te kopen, hij is hier namelijk 489,- Euro (met pond verschilt dat toch behoorlijk denk ik)
Beiden. De 28-70 is perfect voor op een fullframe camera, maar de 70-200 juist op een DXquote:Op woensdag 28 april 2010 04:23 schreef Watashiwa het volgende:
Ik vind het tijd worden om mijn camera Nikon D100 te gaan vervangen, mijn oog loert op dit moment op de Nikon D300s DX camera (omdat het ook goedkoper is dan de D300, waarom weet ik niet) of de Nikon D700 FF camera (flink duurder, maar full frame).
De volgende objectieven heb ik:
Nikon AF-S VR Nikkor 70-200mm 1:2.8G
Sigma 15-30mm f/3.5-4.5 EX DG Aspherical
Sigma 28-70mm f2.8 EX Aspherical DF
Is het handig om voor een full frame camera te gaan (zoals de Nikon D700) of net als de D100 naar een DX camera (zoals de Nikon D300(s) )?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |