Wat 'heb' je nou precies waardoor je niet kunt werken en afgekeurd bent? Ik lees genoeg op WGR en R&P mee om te weten dat er vaak WAJONG gegeven wordt om maar van het probleem af te zijn. Zou je niet liever uit het juk dat je is opgelegd uitkomen? Je kunt het wel zie ik, want je doet ook vrijwilligerswerkquote:Op zaterdag 17 april 2010 02:08 schreef LODV het volgende:
Dag beste mensen
Weet je wat ik nou zo leuk vind... hoe mensen over één kam geschoren worden en hoe mensen zoals Bob-B niet de ruimte hebben (hoe noem je dat? gigabite maar dan in de hersenpan? of te wel, bij deze mensen is het misschien eerder in KB uit te drukken) om even een beetje genuanceerd na te denken. Zal ook wel bij dit forum horen - even een plekje om lekker te kunnen schreeuwen - maar het is gewoon zonde dat er niet van het menselijk intellect gebruik gemaakt wordt om iets meer na te denken.
Ja, de Wajong wordt ook misbruikt en ja, we zitten in een crisis. Nuance: er zijn ook zat mensen die proberen te werken, maar die het niet lukt, en voor wie dat ook frustrerend is. Raad eens? Ik zou maar al te graag gymnasium af hebben willen maken, religiestudies hebben willen doen om bij te dragen aan de wereld en de maatschappij. Ik heb het ook in me, qua dromen en qua grijze cellen. Maar raad eens? Als je tien jaar lang gepest wordt, te horen krijgt dat je slecht bent, misbruikt wordt en uiteindelijk je verstand verliest van hoe mensen je van binnen uit kapot hebben gemaakt, dan zit dat er niet altijd meer in. Dan vecht je tegenslag na tegenslag om je diploma HAVO te halen, om daarna studie na studie toch weer overspannen of ziek te worden, maar dat je toch je VWO weet te halen uiteindelijk. Je blijft je best doen om te werken, al is het vrijwilligerswerk, al is het het laagste ranzigste werk dat er is, je blijft je best doen om werk te vinden waarmee je anderen kan helpen. Ondertussen bikkel je thuis door om dan een thuisstudie proberen te halen in de gezondheidszorg.
En centen tellen. Elke maand uit komen. En proberen te blijven werken. En als je dan één keer in het jaar iets meer krijgt dan andere maanden, joh, weet je hoe hard dat dan nodig is, en in de gevallen die ook bestaan (als je het lef hebt je ogen open te doen) ook hoe hard je het verdient, dan is dat goed.
Ik bekijk het zo: de maatschappij (kinderen, volwassenen, pedofielen, etc.) heeft mij 'kapot' gemaakt, maar desondanks blijf ik geven aan de maatschappij, door te blijven geloven; door mensen via maatjesprojecten, vrijwilligerswerk, thuiszorg, mantelzorg, te helpen; door thuis verder te studeren in de gezondheidszorg. Ik vind dat ik het verdien.
Dus, iedereen metachtige opmerkingen: wees blij dat alles zo lekker meezit in je leven. Je zou het maar eens tegen hebben - dat is kennelijk namelijk reden voor iedereen om je te veroordelen.
Groet
LODV
Het beleid is nu wel veel sterker op participatie gericht. Uit ervaring weet ik dat er wat autisme betreft helaas veel koudwatervrees is bij werkgevers. Na een tijdje aanvullende Wajong werk ik nu gewoon 35 uur per week; de reguliere functie is iets aangepast.quote:Op zaterdag 10 april 2010 12:26 schreef Daniel21 het volgende:
Allereerst zijn de Wajong-normen per 1 januari van dit jaar behoorlijk aangscherpt. Tegenwoordig wordt er, net als bij de WIA, gekeken naar wat iemand nog wel kan en gaat men op basis daarvan kijken wat iemand kan verdienen, wat dan eventueel wordt aangevuld met een uitkering. Op zich een hele goede, want er zaten in de Wajong een heleboel mensen die prima zouden kunnen werken maar omdat ze een beetje hyperactief of autistisch waren toch die uitkering krijgen. En dan praat ik niet over de echt zware gevallen, maar meer over de heel lichte vormen van ADHD of PDD-NOS. Nogmaals, ik zeg niet dat iemand met ADHD of PDD-NOS per definitie geen uitkering moet kunnen krijgen, wel dat werk echt de eerste stap moet zijn.
...
Weet jij wel waar je over praat?quote:Op vrijdag 9 april 2010 21:23 schreef Catch22- het volgende:
En tevens 1 van de meest misbruikte vangnetten van NL
Hier op WGR en ook op R&P zijn genoeg verhalen van mensen die in de WAJONG zitten terwijl ze zelf zoiets hebben van ik kan werkenquote:Op zaterdag 17 april 2010 17:30 schreef Burdie het volgende:
[..]
Weet jij wel waar je over praat?
Je komt als jongere niet zomaar in de wajong hoor..
Ik heb het niet over 'verhalen gelezen op internet', maar over je eigen, concrete, feitelijke kennis van, danwel ervaring met de wajong.quote:Op zaterdag 17 april 2010 17:32 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Hier op WGR en ook op R&P zijn genoeg verhalen van mensen die in de WAJONG zitten terwijl ze zelf zoiets hebben van ik kan werken.
Dat klopt. Het is bijna ironisch hoe hard je moet 'werken' om in de WAJONG te moeten komen. Maar lets face it, als je er eenmaal inzit heb je het wel gemaakt. Graties geld zonder te hoeven werken, ideaal toch?quote:Op zaterdag 17 april 2010 17:30 schreef Burdie het volgende:
[..]
Weet jij wel waar je over praat?
Je komt als jongere niet zomaar in de wajong hoor..
En wat is die van jou danquote:Op zaterdag 17 april 2010 17:33 schreef Burdie het volgende:
[..]
Ik heb het niet over 'verhalen gelezen op internet', maar over je eigen, concrete, feitelijke kennis van, danwel ervaring met de wajong.
Dat komt omdat mensen met dunne portemonnees geld vangen van die dikke portemonneesquote:Op zaterdag 17 april 2010 14:44 schreef Gia het volgende:
[..]
En het zijn dan ook vaak nog de mensen met de dikste portemonnee die klagen over die kwart cent per jaar die ze meebetalen aan iemands uitkering.
de mensen met de dikke portemonee kunnen het gelukkig wel missen..quote:Op zaterdag 17 april 2010 18:11 schreef donald_dick het volgende:
[..]
Dat komt omdat mensen met dunne portemonnees geld vangen van die dikke portemonnees
Een mooi voorbeeld van afgunst, die mensen hebben hard gewerkt voor dat geld. Ik vind het heel goed dat we een sociaal stelsel hebben, maar wat meer dankbaarheid zou je sieren. In de meeste landen zou je niet zo verzorgd worden als hier.quote:Op zaterdag 17 april 2010 21:00 schreef mschol het volgende:
[..]
de mensen met de dikke portemonee kunnen het gelukkig wel missen..
zij kunnen altijd beslissen niet in hun dure bezine vretende (spuuglelijke) hummer te gaan rijden.
Dankbaarheid voor wat? Dat werkgevers je niet willen omdat je wat "mankeert" terwijl je wel wil werken?quote:Op zaterdag 17 april 2010 23:13 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Een mooi voorbeeld van afgunst, die mensen hebben hard gewerkt voor dat geld. Ik vind het heel goed dat we een sociaal stelsel hebben, maar wat meer dankbaarheid zou je sieren. In de meeste landen zou je niet zo verzorgd worden als hier.
Andersom is het ook een vorm van afgunst.quote:Op zaterdag 17 april 2010 23:13 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Een mooi voorbeeld van afgunst, die mensen hebben hard gewerkt voor dat geld. Ik vind het heel goed dat we een sociaal stelsel hebben, maar wat meer dankbaarheid zou je sieren. In de meeste landen zou je niet zo verzorgd worden als hier.
Dus je hebt een fulltime baan.. daarnaast nog een noem het maar bijbaan?quote:Op zondag 18 april 2010 08:26 schreef mrPanerai het volgende:
Klaag maar allemaal daar in NL, hier in België is het nog veel erger...
Tante en Oom van m'n vriendin krijgen beiden een uitkering, al jaren (langdurig werkloos)...nu hoor ik dat samen een belastingsteruggaaf krijgen van 630 euro!!!! wtf !!!
Ikzelf werk 1x fulltime (38u) en 1 x parttime (28u) en mag zo maar ff 1500 euri bijbetalen...ik word er weer ff kwaad van.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat de voordelen voor een werkgever vaak niet opwegen tegen de nadelen. Er is namelijk altijd wat. Het zijn simpelweg geen zelfstandige werknemers, ze moeten veel begeleiding hebben en zorgen voor irritaties bij overige werknemers als ze weer eens 'hun snor drukken'.quote:Op vrijdag 9 april 2010 22:02 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het vervelende is dat ook werkgevers vaak niet staan te springen om Wajongers, hoewel het ze vrijwel niets kost. En dan heb ik het over de groep Wajongers die niets aan de handen mankeert maar die een duwtje in de rug nodig hebben om aan het werk te komen, omdat de werkplek vaak wat aanpassingen vereist. En vaak zijn die aanpassingen niet meer dan de instelling van de werkgever.
Dan wordt je eigen baas en ga je daklozenkrantjes verkopen, of sterf je van de hongerquote:Op zaterdag 17 april 2010 23:30 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Dankbaarheid voor wat? Dat werkgevers je niet willen omdat je wat "mankeert" terwijl je wel wil werken?
ik werk zelf gewoon voor m'n geld hoor..quote:Op zaterdag 17 april 2010 23:13 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 17 april 2010 15:16 schreef Maanvis het volgende:
Je kunt het wel zie ik, want je doet ook vrijwilligerswerk.
Even een reactie op deze twee posts:quote:Op zaterdag 17 april 2010 17:28 schreef sempron2400 het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat er autisten zijn met een normale intelligentie die helemaal niet kunnen werken.
Ja, een kwart cent per jaar!!quote:Op zaterdag 17 april 2010 18:11 schreef donald_dick het volgende:
[..]
Dat komt omdat mensen met dunne portemonnees geld vangen van die dikke portemonnees
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |