abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 20 april 2010 @ 12:44:09 #241
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_80516318
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 12:19 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik kan alleen mezelf maar als voorbeeld nemen. Punt is dat tegenwoordig bij herkeuring ervan uit wordt gegaan wat iemand nog kan. Dat zal bij dat meisje ook gebeurd zijn. De rest van Nederland moet niet veroordelen, maar het oordeel van de keuringsartsen vertrouwen. En hoewel ik de laatste keer in eerste instantie een ontzettend grove boerenlul trof, zijn dat wel de mensen die verplicht zijn zoveel mensen uit de WAO en wajong te krijgen. En die kunnen echt ver gaan.

Ik ken een spastische vrouw die 30 % werkte. Werd volledig goedgekeurd. Want als je 30 % kunt werken, kun je ook wel 100 % werken.
En daarmee wek je alleen maar meer wantrouwen naar jezelf en naar WAO-ers.. want nu blijkt dus toch weer dat ze er met de pet naar gooien en geen idee hebben wat iemand kan.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  dinsdag 20 april 2010 @ 12:49:01 #242
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_80516480
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 12:15 schreef Gia het volgende:

[..]

Als er bij zo'n meisje dat zwakbegaafd is, dan de hele dag een begeleider moet zitten, wordt dat wel een heel duur grapje.
Dat is toch niet de zaak van de WAO-er zelf om dat te beoordelen en daarom maar niets te ondernemen? Er is subsidie voor, potjes geld om die begeleiders te betalen.
Bovendien, en ik spreek echt uit ervaring, werken verstandelijk gehandicapten vaak nauwkeuriger en sneller dan normale medewekers.. ze hebben alleen wat extra begeleiding nodig.
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_80516904
Ik kan niet meer reïntegreerd worden, Maar ik heb wel twee gehandicapte hoogbejaarde ouders die zorg en aandacht nodig hebben en hulp om zelfstandig in hun huis te kunnen blijven wonen. En ik ben er vaak behoorlijk druk mee. Als gehandicapten chauffeur en begeleider, boodschappenhaler, regelneef, aandachtgever, bejaardenverzorger, hulpje bij de financien, manusje van alles omdat er in en om het huis en tuin van alles gedaan moet worden wat zij zelf niet meer kunnen doen, en wat ook buiten de verantwoordelijkheid van de thuiszorg valt.

Eigenlijk wordt er van me verwacht dat ik alles kan en doe, en op elk moment, wanneer dan ook, en ik voel het ook als een verantwoordelijkheid om er te zijn wanneer het nodig is, en te doen wat nodig is. Whatever. Ook al moet ik allerlei eigen dingen voor laten schieten.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_80517037
Je hebt ook mensen die het heel moeilijk hebben maar er alles aan doen om er toch wat van te maken. Neem bijvoorbeeld dat concert waarbij artiesten met down patienten maanden lang hebben gerepeteerd. Je zag bij die mensen dat ze er gewoon echt zin in hebben, en ze vinden het ook leuk om lekker bezig te zijn simpele klusjes te doen. Of iemand zonder benen die door middel van kunstbenen toch weer kan en lekker wilt werken en zelfs gaat hardlopen. Dat vind ik heel mooi om te zien.

Maar de werkelijkheid is dat er een overgroot deel is wat niet wilt werken of zichzelf heel zielig vind en daarom maar een uitkering horen te krijgen. Daarnaast werken ze zwart of zitten de heledag medelijden te wekken op forums. Mensen met kritiek zijn natuurlijk gelijk de boeman krijg je reacties van wacht maar tot jij iets krijgt. Ik zou juist alleen maar gemotiveerder zijn om dan toch me steentje bij te dragen dat vind ik leuk en ik weet dat andere mensen dat ook waarderen. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen van mensen die echt niks kunnen. Maar als je ook lekker kan uitgaan, zwart glazen wassen, of de hele dag fokken, zelfstandig wonen kan je ook gewoon wat nuttigs doen voor die centen.
pi_80518596
Zitten we al op de 13 paginas?

Word echt tijd voor een slotje.
Het gaat nergens meer over.. dat wil zeggen het gaat allang niet meer over wajong en vakantiegeld.

Er zijn voor en tegenstanders van het wajong (of eigenlijk een uitkering in z'n geheel) gedoe.. maar ja voor de tegenstanders kan ik alleen maar zeggen als je het niet leuk vindt verhuis dan maar naar een onbewoond eiland.

Heb je met niemand wat te maken en heb je verder geen gezeur meer.

We betalen elkaars toekomst nou eenmaal.. get over it.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheoddDutchGuy op 20-04-2010 15:06:39 ]
pi_80521840
quote:
Op maandag 19 april 2010 23:50 schreef Noisiv het volgende:

[..]

QFT

Die uitkeringen zijn echt hoog! Er zijn maar heel weinig mensen die echt niet kunnen werken de meeste vertikken het gewoon om hun steentje bij te dragen. 350 euro voor de huur en elke week een voedselpakket gratis op mogen halen zou meer dan voldoende zijn voor mensen zonder dwarsleasie of die pernamente hulp nodig hebben (neem b.v. down patienten).
Jep. De schoonmaker bij ons is een wajonger, heeft zijn hbo-studie moeten stopzetten vanwege psychische klachten en kan alleen solitair werk aan. Hij werkt elke werkdag 7 uur per dag maar ontvangt netto minder dan een wajonguitkering van ¤960. Niet goed te praten zo absurd. Uitkeringen van langdurig werklozen mogen wat mij betreft minimaal ¤300 omlaag, net genoeg voor de basale levensonderhoud.
pi_80521886
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 15:06 schreef jaronsch het volgende:

[..]

Jep. De schoonmaker bij ons is een ex-wajonger, heeft zijn hbo-studie moeten stopzetten vanwege psychische klachten en kan alleen solitair werk aan. Hij werkt elke werkdag 7 uur per dag maar ontvangt netto minder dan een wajonguitkering van ¤960. Niet goed te praten zo absurd. Uitkeringen van langdurig werklozen mogen wat mij betreft minimaal ¤300 omlaag, net genoeg voor de basale levensonderhoud.
Daar kun je dan de nuon etc. niet meer van betalen.
pi_80521915
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 15:07 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Minder energie gebruiken dan maar. Werkende mensen mogen het niet slechter hebben dan niet-werkenden.
  dinsdag 20 april 2010 @ 15:12:30 #249
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_80522080
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 15:07 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Tuurlijk wel.
Wat heb je nou écht nodig aan stroom en gas? Douchen kan ook 2 keer per week en koud. Tv, computer, stereo, lampen, allemaal overbodig. Alleen om te koken zou ik zeggen. En dan ben je met max twee tientjes aan gas wel klaar denk ik?
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_80522708
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 15:12 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

Tuurlijk wel.
Wat heb je nou écht nodig aan stroom en gas? Douchen kan ook 2 keer per week en koud. Tv, computer, stereo, lampen, allemaal overbodig. Alleen om te koken zou ik zeggen. En dan ben je met max twee tientjes aan gas wel klaar denk ik?
Jij wil iemand echt achter de geraniums laten wegkwijnen en uit de maatschappij drukken.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_80522934
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 11:44 schreef Gia het volgende:

[..]

Met de invoer van de euro zat ik op zo'n 930 euro WAO, nu is dat al 1188.
Wajong gaat niet van een laatstverdiend loon uit en wordt daarom denk ik niet geïndexeerd. Dat is gewoon een door de regering vastgesteld bedrag, wat alleen omhoog gaat als de regering dat wil.
Ergens is dat natuurlijk heel oneerlijk, want ook voor wajongers wordt alles duurder, dus die gaan er eigenlijk ieder jaar in koopkracht op achteruit.
Er zit geen verschil in indexaties. M.a.w., als de sociale uitkeringen met 1% verhoogd worden, geldt dit voor alle uitkeringen. Men maakt geen verschil tussen WW, WAO of Wajong.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  dinsdag 20 april 2010 @ 16:00:41 #252
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_80524047
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 15:30 schreef barthol het volgende:

[..]

Jij wil iemand echt achter de geraniums laten wegkwijnen en uit de maatschappij drukken.
Voor WAO-ers is er sowieso weinig maatschappij over, toch?
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 20 april 2010 @ 16:21:59 #253
3542 Gia
User under construction
pi_80525013
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 15:36 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Er zit geen verschil in indexaties. M.a.w., als de sociale uitkeringen met 1% verhoogd worden, geldt dit voor alle uitkeringen. Men maakt geen verschil tussen WW, WAO of Wajong.
Okay, dat is dan eerlijk. Iemand zei dat de wajong niet geïndexeerd werd. Vond dat al raar.
  dinsdag 20 april 2010 @ 16:22:16 #254
3542 Gia
User under construction
pi_80525025
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 16:00 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Voor WAO-ers is er sowieso weinig maatschappij over, toch?
Zat!!
  dinsdag 20 april 2010 @ 16:24:31 #255
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_80525113
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 16:22 schreef Gia het volgende:

[..]

Zat!!
Ik kan me zo'n leven niet voorstellen, dat gewoon nu al zou vaststaan dat ik de rest van m'n leven niet meer zou werken en dat leuke dingen doen ook moeilijk wordt etc etc...
Een gedicht over Maanvis
pi_80525121
quote:

[..]

Tuurlijk wel.
Haha.. ik moest er hartelijk om lachen om eerlijk te zijn.

Gelukkig heb je niets te zeggen in dit land.
Dat zou echt te debiel voor woorden zijn.

Nee gelukkig werk jij voor mn uitkering.. ik ga alvast een nieuwe laptop uitzoeken.
  dinsdag 20 april 2010 @ 16:31:07 #257
174925 Judeljuud
Vindt, en gij zult meer zoeken
pi_80525399
quote:

[..]

Tuurlijk wel.
Dan sta jij vast ook wel open voor het idee om tentenkampen voor WAjongers op te zetten, of niet?
Hoe kun je in godsnaam jaloers zijn of afgeven op mensen die, hoe je het ook wend of keert, ziek zijn en niet kunnen werken. Of wel (gedeeltelijk) kunnen werken, maar die simpelweg vanwege hun aandoening niet welkom zijn op de arbeidsmarkt?
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 15:06 schreef jaronsch het volgende:
Uitkeringen van langdurig werklozen mogen wat mij betreft minimaal ¤300 omlaag, net genoeg voor de basale levensonderhoud.
Ik vind écht dat uitspraken zoals deze níets te maken hebben met Wajongers en dus arbeidsgehandicapte mensen. Als je de mogelijkheden hebt om te werken en je doet het niet: dat is onzin, maar ga niet van achter je PC'tje oordelen over álle arbeidsgehandicapten. Dat is eigenlijk alleen maar triest en kortzichtig. Praat dan over een bepaalde groep mensen en definieer je mening.
You were born as an original. Don't die as a copy.
  dinsdag 20 april 2010 @ 16:51:27 #258
3542 Gia
User under construction
pi_80526176
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 16:24 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ik kan me zo'n leven niet voorstellen, dat gewoon nu al zou vaststaan dat ik de rest van m'n leven niet meer zou werken en dat leuke dingen doen ook moeilijk wordt etc etc...
Dat kon ik me ook niet voorstellen toen ik 28 was. Maar als iets nu eenmaal zo is, dan moet je het doen met het lijf dat je hebt. Dat vergt aanpassingen en je levert een hoop in. Maar er is dan ook niemand die daar om gevraagd heeft.
Ik ben in het begin ook woest geweest, heb de verantwoordelijke arts aangeklaagd en had zelfs nog wel naar de rechter willen stappen, maar toen bleek ik die hartkwaal erbij te hebben. Ik kon het vechten niet meer opbrengen.
Ben in het begin ook behoorlijk depressief geweest en met een heleboel therapie leer je de boel weer op te pakken.

Nu zie je niks aan mij en ik kan echt wel vanalles, boodschappen, even bij mijn moeder op de koffie, op goede momenten effe een terrasje pikken enz.... Maar ik moet constant er rekening mee houden dat ik naar huis moet. Dat is niet anders. Ik ga me daar ook niet meer sappel over maken.

.
pi_80531282
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 16:24 schreef Maanvis het volgende:
Ik kon het me ook niet voorstellen vroeger. Ik werkte hardstikke graag, deed ook nog vrijwilligerswerk naast m'n werk en was ook handig genoeg om in m'n vrijetijd zelf een kajuitzeilboot te bouwen. Maar ben toch in die situatie gekomen dat ik geen kant meer uitkon. Heb behoorlijk veel moeite gehad om m'n definitieve afkeuring te accepteren.
Heb ook een reactievorming gehad, waardoor ik de andere kant juist ging benadrukken, in plaats van rustig aan doen me profileren als de overdreven kampioen arbeidsethos, met een hekel aan vrijetijdsbesteding, doelloos vermaak en vertier, gehang en onzinnig tijdverdrijf. De stijl van: ik kan alles en ik doe alles, en als ik het niet kan dan zorg ik dat ik het kan en niemand en geen obstakel die me tegenhoudt, en sodemieterop met het woord "leuk" want plezier is helemaal niet relevant.

Was een soort gevecht tegen de bierkaai met een emotionele drijfveer, en een behoefte aan erkenning.
Maar behoorlijk overdone. Een soort overgecompenseerde machteloosheid.

Maar het is nu tijd om wel te accepteren dat het er echt niet meer inzit en dat het belangrijk is om alles in de juiste balans te brengen. En ik heb nu ook toch zo m'n verantwoordelijkheden die zo serieus zijn dat ik het wel moet blijven volhouden, en dan is goed zorgen voor de balans erg nodig. Merk toch dat ik m'n weerslag kan hebben na een paar dagen intensief functioneren. Merk dat ik dan een enorme rustbehoefte heb, en me even afsluit voor de wereld. Even helemaal niets meer wil.

Dat nu mensen hun uitkering verliezen terwijl zij in mijn ogen veel meer mankeren dan ikzelf, en dat terwijl zij realistisch gezien ook geen schijn van kans maken op de arbeidsmarkt zet me gevoelsmatig enorm moreel onder druk. Teveel aan de weg timmeren met wat ik als WAO-er allemaal nog kan. is niet meer te verantwoorden voor mezelf. Maar soms word ik dus wel weer geprikkeld door wat mensen allemaal uitkramen.

[ Bericht 0% gewijzigd door barthol op 20-04-2010 19:20:51 ]
pi_80531336
Voor mensen die klagen over dat de uitkeringen de hoog zijn: in veel landen heb je geen Work First als je in de bijstand terecht komt, maar heb je gewoon vrij (wel een sollicitatieplicht). De arbeidsparticipatie is hier ook een stuk hoger dan elders in Europa.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')