abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80106818
quote:
Op donderdag 8 april 2010 20:14 schreef IHVK het volgende:

[..]

De markt verzieken door de HRA af te schaffen.
Mwoah, de verwachting is dat de huizenprijzen dalen door afschaffing van de HRA. Dat maakt het kopen van woning alleen maar eenvoudiger voor starters. Overigens wil de PvdA de HRA niet schrappen, maar beperken.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  donderdag 8 april 2010 @ 23:39:28 #152
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_80107091
quote:
Op donderdag 8 april 2010 23:33 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Mwoah, de verwachting is dat de huizenprijzen dalen door afschaffing van de HRA. Dat maakt het kopen van woning alleen maar eenvoudiger voor starters. Overigens wil de PvdA de HRA niet schrappen, maar beperken.
En de enorme groep die dan met een doodnormale hypotheek dan met een restschuld zitten na verkoop? Worden die gecompenseerd?
pi_80107227
quote:
Op donderdag 8 april 2010 23:39 schreef Klummie het volgende:

[..]

En de enorme groep die dan met een doodnormale hypotheek dan met een restschuld zitten na verkoop? Worden die gecompenseerd?
Ik neem aan dat de HRA niet wordt afgeschaft met terugwerkende kracht. Met andere woorden: mensen die een HRA hebben met een looptijd van dertig jaar mogen de rit gewoon uitzitten. Althans, daar ga ik vanuit. Ik neem aan dat de vlieger opgaat voor nieuwe woningzoekenden.
  donderdag 8 april 2010 @ 23:43:07 #154
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_80107261
quote:

[..]

Mwoah, de verwachting is dat de huizenprijzen dalen door afschaffing van de HRA. Dat maakt het kopen van woning alleen maar eenvoudiger voor starters.
Nou nee hoor, hun effectieve maandlasten worden namelijk ook fors hoger.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_80107404
quote:
Op donderdag 8 april 2010 23:43 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Nou nee hoor, hun effectieve maandlasten worden namelijk ook fors hoger.
Ik verzin dat ook niet, beste Sacher. Maar ik houd ook een slag om de arm. Er wordt verwacht dat de huizenprijzen dalen. En als een woning goedkoper is, dan kan een starter een lagere hypotheek nemen wat weer resulteert in lagere maandlasten.
  donderdag 8 april 2010 @ 23:57:45 #156
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_80107870
quote:
Op donderdag 8 april 2010 23:46 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik verzin dat ook niet, beste Sacher. Maar ik houd ook een slag om de arm. Er wordt verwacht dat de huizenprijzen dalen. En als een woning goedkoper is, dan kan een starter een lagere hypotheek nemen wat weer resulteert in lagere maandlasten.
Maar omdat ze geen HRA meer hebben, betalen ze per saldo net zoveel.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_80108014
quote:
Op donderdag 8 april 2010 23:57 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Maar omdat ze geen HRA meer hebben, betalen ze per saldo net zoveel.
Durf ik niet te zeggen. Heb geen calculator voorhanden. Dat zal een onderzoek moeten uitwijzen. Of de praktijk.
  vrijdag 9 april 2010 @ 00:16:13 #158
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_80108575
Pvda gaat hard zakken, mark my words. Er wordt bezuinigd en dat dringt al redelijk door tot de gewone man. D66 zakt al, groenlinks stond op 14, nu nog op 10, en vvd cda en pvv doen het ondanks alles toch nog aardig. Er komt een rechts kabinet met cda vvd d66 of pvv vvd cda, ik hoop het laatste.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_80111571
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 00:16 schreef phpmystyle het volgende:
Pvda gaat hard zakken, mark my words. Er wordt bezuinigd en dat dringt al redelijk door tot de gewone man. D66 zakt al, groenlinks stond op 14, nu nog op 10, en vvd cda en pvv doen het ondanks alles toch nog aardig. Er komt een rechts kabinet met cda vvd d66 of pvv vvd cda, ik hoop het laatste.
pi_80112830
quote:
Jij snapt er niet zo veel van, of wel?
  vrijdag 9 april 2010 @ 09:49:32 #161
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_80113882
quote:

[..]

De stijging van de huizenprijzen heeft niet zoveel te maken met de HRA. Dat komt vooral omdat er in nederland veel te veel geld wordt gevraagd voor bouwgrond en er te veel regels zijn voordat er gebouwd kan worden daardoor worden er te weinig goedkopere woningen gebouwd en stijgt de prijs van een bestaand huis. Bij afschaffing van de HRA dalen de prijzen dramatisch maar dat houd vervolgens ook in dat men zijn huis niet meer te koop zet wat uiteindelijk weer tot krapte gaat resulteren wat vervolgens weer effect zal hebben op de prijs van de huizen. Ze worden weer duurder met als gevolg dat starters het dan totaal niet meer kan betalen zonder hulp. Er wordt dan weer een starterssubsidie opgetuigd komen we weer in het zelfde terrecht. Laat het nu maar gewoon zoals het is en zorg ervoor dat er meer huizen gebouwd kunnen worden door wat aan de grondspeculanten te doen.
pi_80114233
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 09:49 schreef marky het volgende:

[..]

De stijging van de huizenprijzen heeft niet zoveel te maken met de HRA. Dat komt vooral omdat er in nederland veel te veel geld wordt gevraagd voor bouwgrond en er te veel regels zijn voordat er gebouwd kan worden daardoor worden er te weinig goedkopere woningen gebouwd en stijgt de prijs van een bestaand huis. Bij afschaffing van de HRA dalen de prijzen dramatisch maar dat houd vervolgens ook in dat men zijn huis niet meer te koop zet wat uiteindelijk weer tot krapte gaat resulteren wat vervolgens weer effect zal hebben op de prijs van de huizen. Ze worden weer duurder met als gevolg dat starters het dan totaal niet meer kan betalen zonder hulp. Er wordt dan weer een starterssubsidie opgetuigd komen we weer in het zelfde terrecht. Laat het nu maar gewoon zoals het is en zorg ervoor dat er meer huizen gebouwd kunnen worden door wat aan de grondspeculanten te doen.
Op het moment is het giswerk, niets meer en niets minder. We kunnen niet zeker stellen wat de markt doet zodra de HRA is opgeheven. Starterssubsidies zie ik niet snel op het toneel verschijnen. Mocht de huizenmarkt inkakken dan zal de overheid waarschijnlijk de starterslening verlengen.

Huizen bouwen is helemaal geen optie op dit moment. Er worden wel woningen gebouwd, maar slechts in zeer beperkte mate. Meerdere regio's hebben een woonruimteverdelingplan opgesteld die gemeenten een limiet oplegt met betrekking tot nog te bouwen woningen. Die maatregel heeft twee kanten: enerzijds is het goed plan aangezien de vergrijzing met rasse schreden nadert. Nu als een gek huizen uit de grond stampen betekent bouwen voor leegstand. Anderzijds wordt het voor starters erg lastig om een betaalbare woning op de kop te tikken.
pi_80118201
quote:
Op donderdag 8 april 2010 20:10 schreef draaijer het volgende:
Tevens zijn de duurste woningen snoeihard gezakt in prijs. Sommige zelfs 40%. Dit komt mede doordat de linkse de markt verzieken met hun domme ideeën om de HRA te verlagen of af te schaffen boven een bepaald bedrag. Om te kotsen
Het is juist de HRA die de markt verziekt. Geen enkel land kent zo'n extreem HRA-systeem als Nederland. Overal waar iets als HRA bestond, is dat de afgelopen jaren fors afgebouwd.

Stel dat de HRA niet bestond, dan kon jij misschien een huis van 200.000 euro betalen. Maar nu is er HRA. Hierdoor kun je ineens een huis van 300.000 euro betalen, want van de maandlasten die je betaalt, krijg je een flink bedrag terug. Makelaars weten dat de HRA bestaat en drijven de huizenprijzen op (vraag en aanbod speelt hier natuurlijk ook mee, maar waarom 2 ton voor je huis vragen als je ook 3 ton kunt vangen). Huizen worden zo kunstmatig duur.

De huizenprijzen zijn de laatste 10-15 jaar (tot aan de crisis) zo hard gestegen dat mensen bij vlagen meer aan hun huis verdienden (waardestijging) dan dat ze inkomen hadden. Mijn ouders kochten in 1995 een huis en dat is inmiddels wel ruim meer dan 3 keer zoveel waard. Is dat normaal? Ik vind van niet.

Huizen zijn in Nederland behoorlijk duur in vergelijking met buurlanden. De HRA is daarin een belangrijke factor. Je krijgt eigenlijk een sigaar uit eigen doos: normaal zou je een huis van 200.000 euro kopen met een behorende hypotheek. Door toedoen van de HRA is de prijs van het huis echter 300.000 euro en krijg je korting op de rente.

De HRA moet op de schop om het natuurlijke evenwicht op de woningmarkt te herstellen. En belangrijker dan dat: het kost de overheid jaarlijks miljarden euro's, die grotendeels bij de rijkste mensen terechtkomen. Hoog tijd om daar wat aan te doen.
pi_80118438
quote:
Er moet hoe dan ook flink worden bezuinigd; de vraag is niet OF dat gebeurt, maar hoe dat gebeurt. De vraag is of je bakken geld aan rijken blijft uitdelen terwijl er bezuinigd moet worden, of dat je andere oplossingen zoekt.

En wat je 'analyse' van de peilingen betreft: echt opgelet heb je niet. Een tijdje terug stond de PvdA in peilingen rond de 15 zetels, inmiddels zijn dat er 33. Zeggen dat het CDA het "aardig" doet, is hi-la-risch. De huidige aantallen in de peiling (zo'n 25 zetels) zijn een historisch dieptepunt voor het CDA.

De VVD doet het op dit moment goed, maar de winst van de PVV (een tijdje terug nog de grootste partij in de peilingen) kalft al aardig af. Met 21 zetels zijn ze nu de vierde partij. En even ter informatie: mocht de PVV in een regering komen, dan is die regering vleugellam, aangezien de PVV niet in de eerste kamer zit. Elk kabinetsvoorstel dat in de Tweede Kamer een meerderheid heeft, kan dan in de Eerste Kamer sneuvelen.
pi_80133827
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 12:04 schreef Boldface het volgende:

[..]

Er moet hoe dan ook flink worden bezuinigd; de vraag is niet OF dat gebeurt, maar hoe dat gebeurt. De vraag is of je bakken geld aan rijken blijft uitdelen terwijl er bezuinigd moet worden, of dat je andere oplossingen zoekt.
Je verhaal klopt van geen kant. "bakken geld uitdelen aan de rijken" is een holle kreet en gebaseerd op een leugen. De rijken zijn netto belasting betalers, die betalen minimaal 40% van al hun al geld aan belasting, als het niet meer is. Terwijl je aan de andere kant ambtenaren, mensen die aan het subsidieinfuis liggen of inactieven in een uitkeringssituatie hebt, waar netto alleen maar belasting naar toe gaat.

Door het aantrekkelijker van overheidsbaantjes / uitkeringen wordt de laatste groep alsmaar groter en blijft er geen economie over. Iedereen stapt dan over van de particuliere sector naar de uitkering / overheidssector, die moet onderhouden worden door een steeds kleiner wordende private sector.

Daarnaast heb je ook nog een tal van andere negatieve verschijnselen, die bij hoge belastingen en een grote logge geldverdelende overheid horen. Bijvoorbeeld de brain drain, (hardwerkende/ intelligente Nederlanders die emigreren naar landen met een beter belastingklimaat) en de vergrijzing (er komen steeds meer ouderen die niet werken en steeds minder jongeren die werken). Als we op deze tour doorgaan en geen goede maatregelen nemen blijven er niet genoeg netto-betalers meer over en zal het kaartenhuis in elkaar storten.

[ Bericht 3% gewijzigd door Johan_Haas_ op 09-04-2010 19:18:58 ]
  vrijdag 9 april 2010 @ 19:20:34 #166
268486 Nautilus.
Sigo siendo
pi_80134195
quote:
Op donderdag 8 april 2010 11:05 schreef goudenregen het volgende:

[..]

Goeie post, niks aan toe te voegen.

Dat toptarief voor witteboordencriminelen meesteroplichters topgraaiers topbestuurders van banken, grote bedrijven en instellingen, die het meest geprofiteerd hebben van de volksverlakkerij van de afgelopen 15 jaar, vind ik niet meer dan logisch. Van mij mag het zelfs wel naar 75%, zodat de hardwerkende middenklasse volledig kan worden ontzien.

'Als goudenregen hetzelfde over Joden (en het Oude Testament) gezegd zou hebben als wat hij nu over bankiers (en bestuurders in het algemeen) uitkraamt, dan was hij allang afgeserveerd en veroordeeld wegens antisemitisme.'
  vrijdag 9 april 2010 @ 20:05:36 #167
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_80135981
quote:
Op donderdag 8 april 2010 11:05 schreef goudenregen het volgende:

[..]

Goeie post, niks aan toe te voegen.

Dat toptarief voor witteboordencriminelen meesteroplichters topgraaiers topbestuurders van banken, grote bedrijven en instellingen, die het meest geprofiteerd hebben van de volksverlakkerij van de afgelopen 15 jaar, vind ik niet meer dan logisch. Van mij mag het zelfs wel naar 75%, zodat de hardwerkende middenklasse volledig kan worden ontzien.
Dit dus!
Hoge belastingen in het toptarief (van mij mogen er nog schalen bij komen met 80% en 90% belasting) zijn goed voor de werkgelegenheid.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_80139045
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 09:49 schreef marky het volgende:

[..]

Goed punt, de gemeenten zijn de afgelopen jaren bijna afhankelijk geworden van al die grote projecten met dure woningen. De vastgoedhandeleren en de gemeentekas gespekt, heerlijk. Het probleem is niet eens te weinig nieuwe huizen, het probleem is te weinig nieuwe betaalbare huizen. Starters kunnen amper starten, die blijven dus scheefhuren, anderen blijven zitten waar ze zitten...
Whatever...
  vrijdag 9 april 2010 @ 21:49:12 #169
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_80140981
pi_80141408
quote:
Op donderdag 8 april 2010 11:23 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Een huis van drie ton is een appartementje met twee kamers, dat weet je? Dat wil ik toch niet luxe noemen.
3 ton voor een appartementje met twee kamers? Dan ben je genaaid

Voor 115.000 een hoekhuis met 3 slaapkamers, 90m2 woonruimte en 272m2 grond.
Overigens ook duur als je het terugrekent naar guldens...
  vrijdag 9 april 2010 @ 22:01:40 #171
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_80141666
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 21:56 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

3 ton voor een appartementje met twee kamers? Dan ben je genaaid

Voor 115.000 een hoekhuis met 3 slaapkamers, 90m2 woonruimte en 272m2 grond.
Overigens ook duur als je het terugrekent naar guldens...
En waar zit je dan? In de bijlmer?
pi_80142425
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 22:01 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

En waar zit je dan? In de bijlmer?
Linkje
  vrijdag 9 april 2010 @ 22:19:35 #173
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_80142584
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 22:16 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Linkje
Laat eens een funda page zien dan? Dit is wel heel goedkoop, note, ik zeg niet onmogelijk.
pi_80142833
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 22:19 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Laat eens een funda page zien dan? Dit is wel heel goedkoop, note, ik zeg niet onmogelijk.
In Buitenpost zelf wel maar in de directe dorpjes eromheen kan het prima voor dat geld

http://www.funda.nl/koop/buitenpost/+5km/0-125000/f

Die 115.000 was ook nog eens V.O.N. omdat het de startersweken waren
  vrijdag 9 april 2010 @ 22:30:54 #175
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_80143121
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 22:24 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

In Buitenpost zelf wel maar in de directe dorpjes eromheen kan het prima voor dat geld

http://www.funda.nl/koop/buitenpost/+5km/0-125000/f

Die 115.000 was ook nog eens V.O.N. omdat het de startersweken waren
Mijn God, als je dat mooi noemt. Daar ga ik dus echt niet voor werken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')