Dat bleek inderdaad ook uit de uitleg die mijn therapeute gaf. Voor de volledigheid, het is een haptotherapeute, was ik ook wat huiverig voor maar bleek precies wat ik nodig hadquote:Op woensdag 7 april 2010 00:45 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
Ik denk dat mindfulness ideaal voor je is, TS. Het gaat echt precies daarover. En ja, het is voor zover ik weet ook heel geschikt voor de langere termijn. En pico, het is imo niet zo zweverig; ik denk juist dat 't heel nuchter is, eigenlijk.
Kun je wat meer vertellen over de training die je gevolgd hebt? Hoe veel bijeenkomsten, hoe lang, wat werd er tijdens de bijeenkomsten behandeld, wat voor huiswerkopdrachten kreeg je mee enzo? Hoe gaat het nu?quote:Op woensdag 7 april 2010 00:48 schreef Suzu het volgende:
Ik heb de training ook gedaan.
Als ik je verhaal lees, denk ik dat het inderdaad iets voor jou zou zijn!
Het is dan echt de bedoeling om in het 'nu' te ervaren.
Ik zat er zelf ook even over na te denken ondertussen, maar omdat het even geleden is en laat gaat het allemaal niet zo soepel.quote:Kun je wat meer vertellen over de training die je gevolgd hebt? Hoe veel bijeenkomsten, hoe lang, wat werd er tijdens de bijeenkomsten behandeld, wat voor huiswerkopdrachten kreeg je mee enzo? Hoe gaat het nu?
Zie wat ik postte. Leek mij in eerste instantie dus ook.quote:Op woensdag 7 april 2010 01:18 schreef RitseB het volgende:
Ben ik de enige die het maar zweverig zwets vind
Tja en dan is het natuurlijk wel weer handig als je alleen bent, dan heeft de begeleider al zijn aandacht voor jou.quote:Op woensdag 7 april 2010 01:16 schreef Suzu het volgende:
Wat ik vooral belangrijk vond is de begeleide tijd tijdens de bijeenkomst. Het grootste deel van de tijd moet je toch alleen, als huiswerk doen. Dat was in ieder geval iedere dag een uur of bodyscan òf yoga.
Ik ken mensen uit mijn omgeving met mindfulness achter de rug. Het helpt bij hun geen zakquote:Op woensdag 7 april 2010 01:19 schreef picodealion het volgende:
[..]
Zie wat ik postte. Leek mij in eerste instantie dus ook.
Aan de ene kant wel. Aan de andere kant is het ook wel fijn om af en toe gewoon je vorige ervaring te laten bezinken, want je kunt er wel behoorlijk sloom van worden.quote:Op woensdag 7 april 2010 01:19 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Tja en dan is het natuurlijk wel weer handig als je alleen bent, dan heeft de begeleider al zijn aandacht voor jou.
Waar heb jij je cursus gedaan?
Herkenbaar?quote:Op woensdag 7 april 2010 00:41 schreef Sylvana het volgende:
Ik zit er over na te denken om een training mindfulness te gaan doen. Ik kan erg piekeren over het verleden of de toekomst en ben me vaak niet bewust van wat ik in het nu doe. Aan het eind van de dag vraag ik me vaak af wat ik bijvoorbeeld die dag nou allemaal gedaan heb. Ik doe tig dingen tegelijk, eet mijn eten op terwijl ik aan het computeren/opruimen ben en proef niet hoe het eten is. Of ik eet gedachteloos een hele zak chips leeg of lees een tijdschrift en als ik het uit heb weet ik niet meer wat ik gelezen heb. Ook heb ik vaak negatieve (irrationele) gedachten en kan ik moeilijk slapen door al dat denken.
Heeft er iemand ervaringen met een mindfulness training en werkt het ook op de langere termijn ( als je het natuurlijk blijft doen)?
Sja, verschilt ongetwijfeld ook per therapeut en soort training (ook niet elke mindfulness training is hetzelfde).quote:Op woensdag 7 april 2010 01:29 schreef RitseB het volgende:
[..]
Ik ken mensen uit mijn omgeving met mindfulness achter de rug. Het helpt bij hun geen zak
Huh? Hoe heeft afleiding zoeken ermee te maken? Als je in mindfulness geinteresseerd bent wil je juist niet dat je "niet zo met je mindfulness of whatever bezig bent", maar wil je juist wél heel bewust zijn..quote:Op woensdag 7 april 2010 15:32 schreef YellowBag het volgende:
wat ook handig is, is iets zoeken waardoor je niet zo met je mindfullness of whatever bezig bent.
Daarom gaan sommige mensen zuipen en hebben de meeste mensen hobbies. Uitlaatkleppen,
Dat die cursussen vaak duur zijn, en ook onnodig duur, klopt wel. Maar je kunt het ook zelf doen mits je 'n klein beetje discipline hebt, met geluidsfragmenten; gewoon 'n bandje van iemand die zegt dat je moet doen, en dat kun je vast wel op internet vinden...quote:Op woensdag 7 april 2010 14:11 schreef Friek_ het volgende:
(...)
Puur gebaseerd op het bovenstaande lijkt me zo'n mindfulness training niet verkeerd, maar waar ik heel bang voor ben is dat het mooi uitgebuit gaat worden door marketingtrucs en PR. Beetje hetzelfde als NLP en Scientology. Kijk maar eerst even heel goed naar het prijskaartje en voorwaarden voordat je ook maar ergens aan begint. Mensen worden op dit vlak heel gemakkelijk uitgebuit.
Volgens mij is bodybalance lichamelijk wel zwaar, met name vanwege het pilates-deel natuurlijk; en een uur per dag vind ik ook wel erg lang...volgens mij kan het ook wel iets korter. Cursus die ik gedaan heb was om de dag halfuur bodyscan, en om de dag kwartier zitmeditatie. En yoga is natuurlijk weer net iets anders... Dus ik betwijfel in hoeverre die goed te vergelijken zijn.quote:Op woensdag 7 april 2010 15:26 schreef Sylvana het volgende:
Ik ga vanmiddag een les Bodybalance doen, dat is een combinatie van yoga, tai chi en pilates. Eerst maar eens kijken of ik dat wat vind, want als ik dat niks vind dan wordt elke dag een uur yoga/bodyscan doen wel erg lastig vermoed ik, aangezien mindfulness daar wel vooral om draait.
Om de dag een half uur bodyscan en een kwartier zitmeditatie doen klinkt al een stuk beter om vol te houden. Het uur Bodybalance was erg fijn. Lichamelijk viel het best wel mee. Alleen schort het hier en daar aan mn lenigheidquote:Op woensdag 7 april 2010 17:14 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Volgens mij is bodybalance lichamelijk wel zwaar, met name vanwege het pilates-deel natuurlijk; en een uur per dag vind ik ook wel erg lang...volgens mij kan het ook wel iets korter. Cursus die ik gedaan heb was om de dag halfuur bodyscan, en om de dag kwartier zitmeditatie. En yoga is natuurlijk weer net iets anders... Dus ik betwijfel in hoeverre die goed te vergelijken zijn.
Succes in elk geval met bodybalance vanmiddag!
Ik heb het uiteindelijk ook niet iedere dag gedaan.quote:Op woensdag 7 april 2010 15:26 schreef Sylvana het volgende:
Ik ga vanmiddag een les Bodybalance doen, dat is een combinatie van yoga, tai chi en pilates. Eerst maar eens kijken of ik dat wat vind, want als ik dat niks vind dan wordt elke dag een uur yoga/bodyscan doen wel erg lastig vermoed ik, aangezien mindfulness daar wel vooral om draait.
Precies. Goede wijsheid/kennis is gratis; daarvoor hoeven we niets te betalen.quote:Op woensdag 7 april 2010 17:09 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Dat die cursussen vaak duur zijn, en ook onnodig duur, klopt wel. Maar je kunt het ook zelf doen mits je 'n klein beetje discipline hebt, met geluidsfragmenten; gewoon 'n bandje van iemand die zegt dat je moet doen, en dat kun je vast wel op internet vinden...
quote:Aandachttraining: minder stress door aandacht
Voelt u zich regelmatig gehaast of gespannen? Bent u rusteloos of heeft u last van piekergedachten? Dan is deze training misschien wat voor u!
De aandachttraining is voor volwassenen die anders willen leren omgaan met stress en licht tot matige angst- en/of somberheidsklachten.
In deze training leert u meer in dit moment te leven en anders om te gaan met zorgelijke gedachten. U leert aandacht te hebben voor vandaag, van dit moment … geen aandacht voor morgen of voor gisteren. Deze houding wordt ook wel mindfulness genoemd. Om dit in het dagelijkse leven toe te passen krijgt u aandachtsoefeningen aangeleerd.
Deze aandachttraining heeft elders in het land al goede resultaten geboekt. Om deze effecten wetenschappelijk te bewijzen doet de Universiteit Twente onderzoek naar deze aandachttraining.
De aandachttraining ‘minder stress door aandacht’ bestaat uit 11 bijeenkomsten van 1,5 uur.
Klinkt perfect! En cool dat het vergoed wordt.. Zo wil ik ook wel 'n paar cursusjes doenquote:Op vrijdag 9 april 2010 15:47 schreef Sylvana het volgende:
Bij Dimence hebben ze een aandachtstraining, die vergoed wordt door de zorgverzekering. Ik heb al wel eerder een cursus gevolgd bij Dimence, die me goed is bevallen. Dus ik heb me voor deze aandachtstraining opgegeven
[..]
Ik heb al een assertiviteitstraining gevolgd daar en dan nu deze. Alleen las dat hij aanstaande maandag al begint, dus maar even gebeld. Groep zit waarschijnlijk vol en het is wel erg kort dag natuurlijk, dus wordt waarschijnlijk wel iets later dit jaar dat ik kan starten. Tenzij er nog mensen afzeggen en het allemaal snel geregeld kan worden.quote:Op vrijdag 9 april 2010 16:31 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Klinkt perfect! En cool dat het vergoed wordt.. Zo wil ik ook wel 'n paar cursusjes doen
Mindfulness is een aandachtstraining. Door middel van aandachtsoefeningen, meditatie, ontspanningsoefeningen richt je je op je lichaam en op het hier en nu. Je probeert niet te oordelen over wat er gebeurt en je denkt niet aan het verleden of aan de toekomst, maar richt je op het nu.quote:Op woensdag 14 april 2010 21:51 schreef Maanvis het volgende:
Wat is mindfulness in gewoon nederlands uitgelegd? Want ik lees alleen engelse termen en verklaringen...
Hoe kun je je op het nu richten als je niet mag oordelen over wat er nu gebeurt?quote:Op woensdag 14 april 2010 22:23 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Je probeert niet te oordelen over wat er gebeurt en je denkt niet aan het verleden of aan de toekomst, maar richt je op het nu.
Je moet het ervaren, voelen, en er verder geen oordeel aan hangen.quote:Op woensdag 14 april 2010 22:52 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Hoe kun je je op het nu richten als je niet mag oordelen over wat er nu gebeurt?.
Geen oordeel aan hangen is dus ook geen positief oordeel aan hangen. Als ik een leuk meisje zie dat naar me lacht dan heb ik daar een positief oordeel over en dan maakt me dat blij... mindfulness zou me dat dan laten negeren?quote:Op woensdag 14 april 2010 22:53 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Je moet het ervaren, voelen, en er verder geen oordeel aan hangen.
Voor deze cursus was nog wel plek, al is het wel iets anders dan een mindfulnesstraining. Maar je leert wel bewuster en minder in onbewuste patronen te leven.quote:Voluit leven; een training in levenskunst
Ieder mens zit regelmatig niet lekker in zijn vel: we zijn somber, voelen ons gespannen, leeg, vermoeid en onzeker. Deze klachten zijn vervelend, ze staan ons plezier in het leven in de weg, maken ons ontevreden. Daarom doen we er van alles aan om deze gevoelens niet te ervaren en er vanaf te komen. Wetenschappelijk onderzoek laat echter zien dat deze houding ons psychisch leed juist kan versterken en ons minder flexibel maakt. In de training ‘Voluit leven’ leert u nieuwe manieren om met psychische pijn om te gaan. Het resultaat is dat u bewuster gaat leven en uw leven snel als meer bevredigend ervaart.
Voluit leven bestaat uit 8 bijeenkomsten van 2 uur en gedurende deze bijeenkomsten leert u:
• wat waardevol voor u is;
• hoe deze waarden als kompas in uw leven te gebruiken;
• wat psychisch leed veroorzaakt;
• negatieve patronen te doorbreken;
• milder te worden over u zelf en anderen;
• uw opmerkzaamheid te vergroten;
• minder in onbewuste patronen te leven.
Het is ook niet de bedoeling om 24/7 met mindfulness bezig te zijn en altijd mindful met je aandacht in het hier & nu te zijn zonder te oordelen. Anders zou je idd een zombie worden niet veel verder komen.quote:Op woensdag 14 april 2010 22:55 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Geen oordeel aan hangen is dus ook geen positief oordeel aan hangen. Als ik een leuk meisje zie dat naar me lacht dan heb ik daar een positief oordeel over en dan maakt me dat blij... mindfulness zou me dat dan laten negeren?.
Daarmee oordeel je niet over wat je op dat moment doet of voelt. Je oordeelt niet of dat goede gevoel je vooruit brengt of tegen houd.quote:Op woensdag 14 april 2010 22:55 schreef Maanvis het volgende:
Geen oordeel aan hangen is dus ook geen positief oordeel aan hangen. Als ik een leuk meisje zie dat naar me lacht dan heb ik daar een positief oordeel over en dan maakt me dat blij... mindfulness zou me dat dan laten negeren?.
Dat doe ik al langer, maar ik kan niet echt zeggen dat het verschil maakt. Natuurlijk is het leuk om inderdaad bijvoorbeeld de architectonische details op te merken, of die boom die je nooit had gezien of een of andere vogel, maar ik kan niet zeggen dat het verder iets verandert aan mijn stemming of bewustzijn.quote:Op woensdag 21 april 2010 16:30 schreef Maanvis het volgende:
Dit heeft er misschien helemaal niets mee te maken, maar wat je leven echt leuker kan maken is het volgende:
De volgende keer dat je je voordeur of achterdeur achter je dicht trekt en naar buiten gaat, richt dan je hoofd eens niet op de 10 meter voor je, maar kijk verder en meer om je heen. Richt je hoofd wat hoger zegmaar.
Soms zie je dan echt hele mooie dingen die je normaal niet zag, zoals architectonische hoogstandjes in je buurt, of de wolken of de lucht die kei mooi is op deze dag, of een leuke vrouw/man die aan komt lopen.
Hoe minder je nadenkt hoe beter, dus gewoon mediteren. Nadenken mag wel, maar dicipline over je denken, vrede santi, diepe vrede!quote:Op woensdag 7 april 2010 00:41 schreef Sylvana het volgende:
Ik zit er over na te denken om een training mindfulness te gaan doen. Ik kan erg piekeren over het verleden of de toekomst en ben me vaak niet bewust van wat ik in het nu doe. Aan het eind van de dag vraag ik me vaak af wat ik bijvoorbeeld die dag nou allemaal gedaan heb. Ik doe tig dingen tegelijk, eet mijn eten op terwijl ik aan het computeren/opruimen ben en proef niet hoe het eten is. Of ik eet gedachteloos een hele zak chips leeg of lees een tijdschrift en als ik het uit heb weet ik niet meer wat ik gelezen heb. Ook heb ik vaak negatieve (irrationele) gedachten en kan ik moeilijk slapen door al dat denken.
Heeft er iemand ervaringen met een mindfulness training en werkt het ook op de langere termijn ( als je het natuurlijk blijft doen)?
De training Voluit leven die ik volg bij Dimence kost niks noppes nadaquote:Op vrijdag 11 juni 2010 11:04 schreef Maanvis het volgende:
Sylvana, niet dat ik echt geinteresseerd ben in het volgen, maar ben wel benieuwd: Kost da?
ik heb ook een paar keer hapto gehad, op aanraden van de huisarts bij ernstige slaapproblemen, maar ik vond er echt geen ruk aan. Beetje over mijn rug en benen aaien en dat voor 60 euro? Ik dacht dat ik ontspanningsoefeningen of adenhalings les ging krijgen, dus ik was er snel klaar mee.quote:Op woensdag 7 april 2010 00:48 schreef picodealion het volgende:
[..]
Dat bleek inderdaad ook uit de uitleg die mijn therapeute gaf. Voor de volledigheid, het is een haptotherapeute, was ik ook wat huiverig voor maar bleek precies wat ik nodig had
Dat klinkt niet als iets voor mij.quote:Op woensdag 5 mei 2010 02:09 schreef koalabeertjeee het volgende:
[..]
Hoe minder je nadenkt hoe beter,
Heerlijk kort door de bocht, dus leg eens uit?quote:Op maandag 9 mei 2011 10:05 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Dat klinkt niet als iets voor mij.
De bron van piekeren is angst en angst is een emotie. Ik zie piekeren meer als TE WEINIG nadenken.
Door middel van mindfullness leer je manieren/technieken om met angst om te gaan. Je leert hoe je ruimte creëert voor negatieve emoties die je voelt en ze er gewoon laat zijn. Ze proberen weg te stoppen of er tegen te vechten werkt namelijk alleen maar counter productief. Het effect van het accepteren van negatieve emoties is dat ze er nog wel zijn, maar dat ze bijna geen invloed meer op je hebbenquote:Op maandag 9 mei 2011 10:05 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Dat klinkt niet als iets voor mij.
De bron van piekeren is angst en angst is een emotie. Ik zie piekeren meer als TE WEINIG nadenken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |