abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 7 april 2010 @ 21:55:59 #126
236264 crew  capricia
pi_80062622
quote:
Op woensdag 7 april 2010 21:44 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Nee, dat vrees ik. Wat ik wil is een flat tax van 25%, dat betekent dat in de kosten van de staat zal moeten worden gesneden. Onder andere in de HRA.

Ik vrees dat de lasten alleen maar verzwaard worden. Dan zie ik dat liever ten kosten gaan van de HRA dan ten koste van de inkomstenbelasting. Ik denk ook dat dat gaat gebeuren, niet omdat politici luisteren naar economen, maar omdat politici met economische beperkingen worden geconfronteerd.

Kortom, je legt mij prioriteiten in de mond die mij vreemd zijn. Bovendien wordt mijn wens verward met mijn analyse, maar om dat laatste te voorkomen had ik wellicht wat strakker moeten formuleren.
Ah, dus het is meer een verwachting dan een wens van jou..als ik het goed begrijp?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 7 april 2010 @ 21:58:19 #127
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_80062809
quote:
Op woensdag 7 april 2010 21:52 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

....

Wat is nu het probleem? Ik heb zelf geen koopwoning maar puur omdat ik dat nu nog niet wil. Ik zal zelf dus ook "last" hebben van deze maatregelen maar toch ben ik voorstander van beperking van de HRA. Huiseigenaren, wees eens eerlijk, dit is toch niet onredelijk?
Ik denk dat je verstandig bent om een jaartje te wachten met kopen. Vanuit jou geredeneerd. Immers: Als de HRA wordt beperkt, daalt de huizenprijs behoorlijk. Ook als die langzaam wordt uitgefaseerd.

Als veel starters dat doen, dan hebben huiseigenaren vanzelf baat bij een markt die op slot zit omdat er teveel onzekerheid in de markt zit over de HRA.

Eigenlijk heeft niemand baat bij een zeepbel, behalve sommige bankiers.
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
  woensdag 7 april 2010 @ 22:01:02 #128
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_80062987
quote:
Op woensdag 7 april 2010 21:55 schreef capricia het volgende:

[..]

Ah, dus het is meer een verwachting dan een wens van jou..als ik het goed begrijp?
Ja, ik denk dat politici het niet na kunnen laten om de lasten de komende jaren te verhogen en hier de HRA voor te gebruiken. Ik zou hem zelf liever gebruiken voor lastenverlichting. Omdat lage belastingen het beste recept zijn voor een zieke economie.

Als second best alternative bij onpopulaire maatregelen vind ik dat onzekerheid heb beste zo snel mogelijk kan worden geëlimineerd. Anders gaat iedereen afwachten en dat is economisch nergens goed voor.

En als het komende kabinet de HRA ongemoeid laat, dan blijft de onzekerheid bestaan tot het volgende kabinet. Wederom voor niemand goed.
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_80072454
quote:
Op woensdag 7 april 2010 20:49 schreef capricia het volgende:

[..]

Besef wel dat de meeste starters een tophypotheek hebben.
Afschaffen van de HRA gaat hun echt niet helpen. Het gooit alleen de woningmarkt nog meer op slot. En de mensen die al leuk wonen hebben daar niet zo'n last van..starters des te meer.
Welnee, wat er gebouwd gaat worden de komende jaren zijn betaalbare woningen voor de starters, de mensen die 'op slot' zitten moeten een verlies accepteren of blijven zitten waar men zit.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_80072485
quote:
Op woensdag 7 april 2010 20:52 schreef Five_Horizons het volgende:
Mensen die hier vinden dat 'de mensen met een tophypotheek maar op de blaren moeten zitten'.

Buiten het feit of daar überhaupt 'eigen schuld' bij is, is het natuurlijk niet slim om dat over die mensen te willen uitroepen: wat denk je dat dat gaat kosten? (even buiten het menselijk aspect)
Kijk, dat is dus morele chantage, 'wat denk je wel niet wat het gaat kosten?' Deze mensen moeten bestraft worden voor hun onverantwoordelijke gedrag, criminelen stoppen we ook in een cel, dat kost ook een hoop geld. Het gaat om het principe van correctie van ongewenst gedrag imho.
I'll sing you a lullaby.
pi_80072563
quote:
Op woensdag 7 april 2010 21:58 schreef droom_econoom8 het volgende:

Eigenlijk heeft niemand baat bij een zeepbel, behalve sommige bankiers.
Leg dat maar eens uit aan de spelers in de top van het pyramidespel
I'll sing you a lullaby.
  Moderator donderdag 8 april 2010 @ 09:16:55 #132
236264 crew  capricia
pi_80072779
Goed nieuws!!
quote:
Huizenprijzen stijgen weer

De daling van de huizenprijzen lijkt achter de rug.

NVM
De huizenprijzen stijgen weer. Dat meldt makelaarsvereniging NVM. In het eerste kwartaal waren huizen gemiddeld 0,4% duurder dan in het vierde kwartaal van vorig jaar
RTL-Z
En uit het persbericht van de NVM:
quote:
[..]
Hukker: ‘De prijsdaling voor 2009 is uitgekomen op 2 procent, terwijl we op 5 procent hadden gerekend. Voor de koper is dit prima, want voor 2 procent minder kosten heeft hij bovendien meer waar voor zijn geld . En voor verkopers valt het verlies mee. De gevoelstemperatuur van de prijsdaling was in 2009 blijkbaar groter dan de daadwerkelijke prijsdaling.’
[..]

[ Bericht 16% gewijzigd door capricia op 08-04-2010 09:23:47 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_80072916
quote:
Op donderdag 8 april 2010 09:16 schreef capricia het volgende:
Goed nieuws!!
[..]

Goh, normaal wordt in zo'n bericht ook het verschil op jaarbasis vermeld.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_80073397
Toch vind ik het begrip prijsdaling altijd maar lastig.. Het gaat dan over de gemiddelde verkoopprijs? Dus het 'kan' zijn dat een villa van 6 ton verkocht is voor 5 ton, maar dat een rijwoning van 2ton verkocht is voor 2.5 ton? Of kan een gemiddelde prijsstijging ook zijn dat er meer dure woningen verkocht zijn van 5ton die de gemiddelde verkoopprijs omhoog stuwen? Dus de 'huizeprijzen' kunnen ook dalen als er meer goedkope woningen worden verkocht van 1.5 ton, die niet met verlies verkocht zijn.. Kortom, wat zegt het nu eigenlijk?
pi_80073409
quote:
Goed nieuws!!
[..]

[..]

Ach... elk ruisje wat gunstig vertaald kan worden blaast men op tot mythische proporties
Uiteraard zal er zo nu een dan een interval in de meetresultaten zijn dat een positieve richting in de prijsontwikkeling aantoont, dat zegt helemaal niets over de lange termijn trend. Die gaat gewoon down hill
I'll sing you a lullaby.
pi_80073526
quote:
Op woensdag 7 april 2010 20:47 schreef Jane het volgende:

[..]

Er wordt hier soms gedaan alsof de enige reden dat mensen geen huis hebben gekocht is dat hun inkomen te laag is om een hypotheek te krijgen. Dat alleen werklozen geen koophuis hebben, o.i.d.. Dat is natuurlijk bullshit. Er zitten ook een hoop verstandige mensen bij met een (boven-)modaal inkomen, die snappen dat je alleen een huis moet kopen als je het ook af kunt betalen. Die snappen dat huizenprijzen ook kunnen dalen. En die begrijpen dat de huizenprijzen dus veel te hoog zijn, omdat zij met hun inkomen, zonder tophypotheek, in veel gebieden niet eens een acceptabele woning kunnen kopen.
Present

Stelletje sociaal beinvloedbare schapen in dit land
pi_80073564
quote:
Op donderdag 8 april 2010 09:02 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Kijk, dat is dus morele chantage, 'wat denk je wel niet wat het gaat kosten?' Deze mensen moeten bestraft worden voor hun onverantwoordelijke gedrag, criminelen stoppen we ook in een cel, dat kost ook een hoop geld. Het gaat om het principe van correctie van ongewenst gedrag imho.
Is het wel gewenst gedrag dat mensen allemaal bij hun ouders wachten tot de woningbouw een huis voor ze regelt? Voor al geen risico nemen laat de staat alles maar leker regelen.
pi_80073570
quote:
Op woensdag 7 april 2010 19:27 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Heb jij effe pech
Hoe lang staat jouw huis nou eigenlijk al te koop, ouwe?
pi_80073589
quote:
Op donderdag 8 april 2010 09:23 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Goh, normaal wordt in zo'n bericht ook het verschil op jaarbasis vermeld.
En dan die 'toelichting' van die RTL-lullo, waarin hij zat te vertellen dat kopers en verkopers onzeker en voorzichtig werden.

Nou kan ik me iets voorstellen bij kopers die onzeker en voorzichtig worden. Maar hoe kan in godsnaam een verkoper voorzichtig worden?
pi_80073656
quote:
Goed nieuws!!
[..]

[..]

Ik vind het allemaal een beetje lulkoek om het zo te benaderen. De NVM kijkt alleen naar de prijzen van huizen die daadwerkelijk verkocht worden ("de prijs van de gemiddelde verkochte woning"). Het zegt helemaal niets over het prijsniveau van een gegeven woning.

Als je kijkt op funda naar woningen in een duurdere categorie, dan zie je dat men al ver in prijs is gezakt (soms wel tonnen) en dat deze desondanks toch nog steeds niet verkocht worden. Ik weet 100% zeker dat je voor die ¤232.000 nu véél meer waar voor je geld krijgt dan 2-3 jaar geleden. Dan kan de gemiddelde prijs van verkochte woningen wel iets zijn gestegen, als er voor die prijs woningen verkocht worden die 2 jaar geleden nog voor 3 ton van eigenaar wisselden (en ik denk dat dat zo is), dan zijn de prijzen van dergelijke woningen dus gewoon gigantisch ingestort. Wat voor positief verhaaltje de NVM er verder ook van probeert te maken.
pi_80073671
quote:
Op donderdag 8 april 2010 09:51 schreef lutser.com het volgende:

[..]

Is het wel gewenst gedrag dat mensen allemaal bij hun ouders wachten tot de woningbouw een huis voor ze regelt? Voor al geen risico nemen laat de staat alles maar leker regelen.
Voor de overheid is dit geen gewenst gedrag, die wil namelijk nieuwe aanwas kweken voor de nationale schuldenmachine. Zonder schulden geen geld, zonder geld geen welvaart en geen groeiende economie.

Voor mensen zoals jij hierboven schetst, waar ik er ook een van ben (woon alleen al 10 jaar niet meer bij mijn ouders), is de keuze op dit moment als volgt:

Een kamikaze actie door in te stappen in een op klappen staande huizenmarkt en daarmee enkele babyboomers te laten doorstromen bevrijden, of wachten op een klein gehuurd kamertje totdat je bereid bent om een verantwoord risico te nemen. Mijn inziens is het risico om in te stappen op dit moment te groot en zal de situatie er over 2 of 3 jaar wellicht anders uit zien.
pi_80073893
quote:
Op donderdag 8 april 2010 09:51 schreef lutser.com het volgende:

Dat er te weinig gebouwd word is een gevolg van het gevoerde beleid, toch zie je niet dat er georganiseerd verzet optreed tegen dit beleid, men loopt liever naar de bank voor een extra large lening
I'll sing you a lullaby.
pi_80073918
quote:
Op donderdag 8 april 2010 10:05 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Dat er te weinig gebouwd word is een gevolg van het gevoerde beleid, toch zie je niet dat er georganiseerd verzet optreed tegen dit beleid, men loopt liever naar de bank voor een extra large lening
Exact. Ik schaar mijzelf onder de verzetsstrijders. Ik weiger pertinent om me in de schuldentrechter te laten opzuigen.
pi_80073966
quote:
Op donderdag 8 april 2010 09:02 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Erm...

En wat is er zo 'onverantwoordelijk' aan het gedrag, eigenlijk?

Het blijft, buiten bovenstaande vraag, nog steeds een domme insteek van het 'probleem' (als dat het al is).
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_80073971
quote:
Op donderdag 8 april 2010 09:52 schreef HiZ het volgende:
Maar hoe kan in godsnaam een verkoper voorzichtig worden?
Wat hij bedoelt is dat deze groep geen huis meer koopt voordat ze hun oude krot verkocht hebben, denk ik.
I'll sing you a lullaby.
pi_80074073
quote:
Op donderdag 8 april 2010 10:08 schreef Five_Horizons het volgende:

Erm...

En wat is er zo 'onverantwoordelijk' aan het gedrag, eigenlijk?

Het blijft, buiten bovenstaande vraag, nog steeds een domme insteek van het 'probleem' (als dat het al is).
Als al die leenkampioenen plotseling omvallen als de HRA word afgeschaft dan zijn ze tot boven hun draagkracht gefinancierd. Dat noem ik onverantwoord, de HRA is een belastingskorting, overheden zijn in slechte economische tijden op zoek naar geld, dus dan komen de kortingen en subsidies onder vuur. Men praat zelfs al weer over belastingverhoging.
I'll sing you a lullaby.
pi_80074155
quote:
Op donderdag 8 april 2010 09:56 schreef andlikethathesgone het volgende:

[..]

Voor de overheid is dit geen gewenst gedrag, die wil namelijk nieuwe aanwas kweken voor de nationale schuldenmachine. Zonder schulden geen geld, zonder geld geen welvaart en geen groeiende economie.

Voor mensen zoals jij hierboven schetst, waar ik er ook een van ben (woon alleen al 10 jaar niet meer bij mijn ouders), is de keuze op dit moment als volgt:

Een kamikaze actie door in te stappen in een op klappen staande huizenmarkt en daarmee enkele babyboomers te laten doorstromen bevrijden, of wachten op een klein gehuurd kamertje totdat je bereid bent om een verantwoord risico te nemen. Mijn inziens is het risico om in te stappen op dit moment te groot en zal de situatie er over 2 of 3 jaar wellicht anders uit zien.
Nogmaals, als je gewoon kan aflossen, je huis ziet als 'kosten' cq. luxe object en je wil ergens graag wonen, is er natuurlijk geen risico. Wellicht ziet het er over 5-6 jaar ook anders uit. Sterker nog misschien over 10 jaar weer anders...
pi_80074172
quote:
Op donderdag 8 april 2010 10:12 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Als al die leenkampioenen plotseling omvallen als de HRA word afgeschaft dan zijn ze tot boven hun draagkracht gefinancierd. Dat noem ik onverantwoord, de HRA is een belastingskorting, overheden zijn in slechte economische tijden op zoek naar geld, dus dan komen de kortingen en subsidies onder vuur. Men praat zelfs al weer over belastingverhoging.
Mja, dat geldt dan voor heel veel dingen: van huurders die huurtoeslag krijgen tot aan mensen die een auto hebben, waarvan de benzineprijzen in één klap verdubbelen of de houderschapsbelasting verviervoudigd.

Het gaat erom dat de spelregels tíjdens het spel fundamenteel gewijzigd worden. Dat heeft de overheid weleens eerder geflikt, maar dan op kleine schaal (grijs kenteken-verhaal).

Mijn vraag staat overigens nog steeds open, voor de mensen die 'vinden' dat het het beste is dat de HRA wegvalt: wat gaat dat netto eigenlijk opleveren én op welke manier worden woningen dan betaalbaarder?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_80074276
quote:
Op donderdag 8 april 2010 10:06 schreef andlikethathesgone het volgende:

Exact. Ik schaar mijzelf onder de verzetsstrijders. Ik weiger pertinent om me in de schuldentrechter te laten opzuigen.
Ik heb grote moeite met het aangaan van lenen, met name omdat daar rente over betaald moet worden. Als deze enkel werd gebruikt voor de noodzakelijke bedrijfsvoering en het dekken van verliezen dan zou ik het systeem niet eens verderfelijk vinden. Echter er worden enorme salarissen en bonussen aan mensen uitgekeerd die geen bijzondere prestaties leveren of de kwaliteit van het leven enig sinds verbeteren. Er is in onze maatschappij een enorme 'overwaardering' voor deze mensen en een enorme onderwaardering voor mensen die daadwerkelijk productief en innovatief zijn. 1000x meer respect voor een verpleeg(st)er, ingenieur, dokter, bouwvakker of arbeider dan voor een graaibankier
I'll sing you a lullaby.
pi_80074363
quote:
Op donderdag 8 april 2010 10:16 schreef Five_Horizons het volgende:

Mijn vraag staat overigens nog steeds open, voor de mensen die 'vinden' dat het het beste is dat de HRA wegvalt: wat gaat dat netto eigenlijk opleveren én op welke manier worden woningen dan betaalbaarder?
Het hele fiscale systeem rond de woningmarkt moet op de helling er deugd werkelijk niets van. Woningen zijn veel te duur, heeft niet zozeer met bouwkosten te maken, dan wel met hoge grondprijzen en woekerwinsten voor de projectontwikkelaars. Hebzucht maakt de woningen duur. Maak wetgeving die deze hebzucht volledig afroomt of beter: verbieden. Dan zul je zien dat woningen betaalbaar worden en alle subsidies niet langer nodig zijn.
I'll sing you a lullaby.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')