abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80037978
quote:
Op maandag 5 april 2010 21:29 schreef OeJ het volgende:
Het is best denkbaar dat ik Joden naar de gaskamer zou hebben gebracht, terwijl ik ertegen ben dat ze vergast worden. Mijn verantwoordelijkheid houdt op bij de handeling die ik verricht. Het resultaat van mijn handeling is dat er mensen in een kamer staan.

Een ander verhaal is het als ik de gaskranen open moet zetten. Dan heeft die handeling hele andere gevolgen. Dan ben ik opeens een moordenaar.
Als je op de hoogte bent van het feit dat de Joden die je in een gaskamer brengt, daar ook daadwerkelijk vermoord worden, kun je je niet vrij spreken van schuld.
quote:
Op maandag 5 april 2010 22:29 schreef OeJ het volgende:

[..]

Ja, ik ben alleen verantwoordelijk voor wat ik doe, niet wat een ander doet. Ik geloof ook nooit dat het de "bazen" waren die de kranen opendraaiden. Om die reden. Dat was vast een taak voor de ondergeschikten.
En maakt dat de "bazen" onschuldig?
pi_80038100
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 10:35 schreef OeJ het volgende:

[..]

Als je overal vertrekt waar misstanden zijn, dan kun je volgens mij nergens meer komen. Ik voel me ook niet schuldig; ik ben niet verantwoordelijk voor wat een ander doet. Ik kon er ook echt niks tegen doen, stel dat ik het eenmalig had verboden, dan was het resultaat hetzelfde: dan moest ik ook het veld ruimen, was er ook niks veranderd. Had ik het ergens anders aangekaart, dan was mij ongetwijfeld te verstaan gegeven dat dit "wordt toegestaan in het belang van de client". Wat ik daarbij denk doet niet ter zake.
Soms moet je nu eenmaal kiezen tussen 2 kwaden (en is je kop in het zand steken nog een veel groter kwaad dan de 2 kwaden waar je uit moet kiezen, bij elkaar).
pi_80039178
quote:
Op woensdag 7 april 2010 11:59 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Als je op de hoogte bent van het feit dat de Joden die je in een gaskamer brengt, daar ook daadwerkelijk vermoord worden, kun je je niet vrij spreken van schuld.
[..]

En maakt dat de "bazen" onschuldig?
Er sterven vandaag vast weer mensen doordat ze niet te eten hebben. En daar houd ik jou verantwoordelijk voor! Want je doet niks! Je doet niks! Je weet het, maar je doet he-le-maal niks. Niks! Nakkes! Nada!

Mooi, eindelijk een slachtoffer gevonden, waar we de schuld op kunnen schuiven.
pi_80040037
quote:
Op woensdag 7 april 2010 12:37 schreef OeJ het volgende:

[..]

Er sterven vandaag vast weer mensen doordat ze niet te eten hebben. En daar houd ik jou verantwoordelijk voor! Want je doet niks! Je doet niks! Je weet het, maar je doet he-le-maal niks. Niks! Nakkes! Nada!
Wat is mijn aandeel hier precies in?
pi_80040978
quote:
Op woensdag 7 april 2010 13:03 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Wat is mijn aandeel hier precies in?
Ja, precies, jij wilt mij verantwoordelijk houden voor een gaskraan die iemand anders opendraait, wat is mijn aandeel daar precies in?
pi_80041050
Bespaar je een kletsverhaal, mijn antwoord aan jou zal zijn: jij had een voedselpakket kunnen sturen.
pi_80041588
quote:
Op woensdag 7 april 2010 13:30 schreef OeJ het volgende:

[..]

Ja, precies, jij wilt mij verantwoordelijk houden voor een gaskraan die iemand anders opendraait, wat is mijn aandeel daar precies in?
Dood door schuld. Jouw aandeel is ze als lammeren ter slachting leiden, terwijl je wist wat dit voor gevolgen zou hebben. Jij bent in dit verhaal een onmisbare schakel, zonder jouw aandeel (transport) kunnen ze immers niet vergast worden.
quote:
Op woensdag 7 april 2010 13:33 schreef OeJ het volgende:
Bespaar je een kletsverhaal, mijn antwoord aan jou zal zijn: jij had een voedselpakket kunnen sturen.
En wat had ik daarmee kunnen voorkomen?

Als ik een pistool op iemands hoofd zet en de trekker overhaal wil ik vrijgesproken worden. Want: ik wist niet zeker of die kogel echt iemand zou doden.

En verder mag Kees22 dan wel de smartass uithangen, als ik jouw nogal ongenuanceerde redeneringen volg, lijkt dit me nog geen eens zo'n onterechte vraag:
quote:
Op maandag 5 april 2010 23:41 schreef Kees22 het volgende:
Nee hoor, dan nog ben je geen moordenaar. De slachtoffers ademen toch zelf dat gas in?
pi_80041731
Jij had een voedselpakket moeten sturen, was er één mens minder gestorven. Ben jij verantwoordelijk voor. Je wist toch dat er mensen omkwamen van de honger. Is allemaal jouw schuld.
pi_80041775
Als ik een flinke aanloop neem kan ik jou uiteindelijk ook verantwoordelijk houden voor de honger in Afrika hoor.
pi_80041842
En die laatste vraag heb ik al beantwoord. Lees maar terug.
pi_80042312
quote:
Op woensdag 7 april 2010 13:50 schreef OeJ het volgende:
Jij had een voedselpakket moeten sturen, was er één mens minder gestorven. Ben jij verantwoordelijk voor. Je wist toch dat er mensen omkwamen van de honger. Is allemaal jouw schuld.
Nee, dan was er één mens een dag of 3 later gestorven. Het ligt niet in mijn macht om dat te voorkomen en ik maak geen deel uit van die lineaire oorzaak > gevolg keten. Terwijl dat in jouw geval beduidend anders ligt. Want zoals al eerder gezegd maak jij wel deel uit van die keten en ben je een onmisbare schakel. Dus ligt er wel verantwoordelijkheid bij jou.
quote:
Op woensdag 7 april 2010 13:51 schreef OeJ het volgende:
Als ik een flinke aanloop neem kan ik jou uiteindelijk ook verantwoordelijk houden voor de honger in Afrika hoor.
Héél veel succes!
quote:
Op woensdag 7 april 2010 13:53 schreef OeJ het volgende:
En die laatste vraag heb ik al beantwoord. Lees maar terug.
Niet helemaal, je bent met een ander voorbeeld gekomen. En wat ik daar als reactie op gaf is dat het soms kiezen is tussen 2 kwaden.
pi_80042742
Waarom wil je er een welles/nietes-spelletje van maken met mij, als je het zelf ook kunt bedenken.

Het is een gevoelskwestie. Om op mijn eigen voorbeeld terug te komen: als een collega mij had gevraagd, ach haal even de sigaretten uit de kast had ik dat geen probleem gevonden, als ik ze daarna aan haar had moeten geven, als ze mij had gevraagd om de client een sigaret aan te reiken, had ik gezegd: ja, doe het zelf maar, daar wil ik niet aan meewerken.
pi_80047715
quote:
Op maandag 5 april 2010 19:24 schreef ShevaJB het volgende:

[..]

Crime passionel Daar is het slachtoffer echt niet minder dood door.
Ik zie het eerder als euthanasie, om je geliefde voor een erger lot te behoeden.

Niemand is natuurlijk 100% goed of slecht, en ook Hitler zal wel wat aardige dingen gedaan hebben. Hij heeft mijn vader ergens in 1940 ofzo over z'n hoofd geaaid, dat was best aardig.

Er zijn ook minder aardige dingen gebeurd.
Mu!
pi_80049865
quote:
Op woensdag 7 april 2010 14:18 schreef OeJ het volgende:
Waarom wil je er een welles/nietes-spelletje van maken met mij, als je het zelf ook kunt bedenken.
Omdat je niet altijd even consequent bent en gevoel voor nuance lijkt te ontberen.
quote:
Het is een gevoelskwestie. Om op mijn eigen voorbeeld terug te komen: als een collega mij had gevraagd, ach haal even de sigaretten uit de kast had ik dat geen probleem gevonden, als ik ze daarna aan haar had moeten geven, als ze mij had gevraagd om de client een sigaret aan te reiken, had ik gezegd: ja, doe het zelf maar, daar wil ik niet aan meewerken.
Je bent niet te beroerd om te helpen, maar je eigen handen vies maken laat je graag aan anderen over. Waar hebben we dat eerder gezien.
pi_80053620
quote:
Op woensdag 7 april 2010 17:21 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Omdat je niet altijd even consequent bent en gevoel voor nuance lijkt te ontberen.
[..]

Je bent niet te beroerd om te helpen, maar je eigen handen vies maken laat je graag aan anderen over. Waar hebben we dat eerder gezien.
Ok, dank je, ik heb het licht gezien, ik had mijn collega als een kleuter moeten behandelen, als zij ervoor kiest om te doen wat ze doet, dan zal ik zeggen: mag niet! mag niet! is stout!

En zij zal meteen reageren: OeJ! Je hebt gelijk!! Is stout. Ik zal het nooit meer doen.

Laat je hersens nou toch eerst eens het werk doen voordat je hier reageert.
pi_80057244
quote:
Op woensdag 7 april 2010 19:01 schreef OeJ het volgende:

[..]

Ok, dank je, ik heb het licht gezien, ik had mijn collega als een kleuter moeten behandelen, als zij ervoor kiest om te doen wat ze doet, dan zal ik zeggen: mag niet! mag niet! is stout!

En zij zal meteen reageren: OeJ! Je hebt gelijk!! Is stout. Ik zal het nooit meer doen.

Laat je hersens nou toch eerst eens het werk doen voordat je hier reageert.
Je zou zelf eens na kunnen denken en in kunnen zien dat het nogal vreemd en laf is als je wel bereid bent de sigaretten uit de kast te pakken, maar je je handen niet vies durft te maken om de sigaretten ook daadwerkelijk aan te geven. Wees dan gewoon consequent.

Nu klink je een beetje als een NSB-er.
pi_80057631
quote:
Op woensdag 7 april 2010 20:21 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Je zou zelf eens na kunnen denken en in kunnen zien dat het nogal vreemd en laf is als je wel bereid bent de sigaretten uit de kast te pakken, maar je je handen niet vies durft te maken om de sigaretten ook daadwerkelijk aan te geven. Wees dan gewoon consequent.

Nu klink je een beetje als een NSB-er.
Wat zij daarna met die sigaretten doet is haar keus, niet die van mij. Als zij ze wil opeten, ook prima, zij heeft "het verstand" om daar zelf over te kunnen beslissen.
pi_80057897
quote:
Op woensdag 7 april 2010 20:29 schreef OeJ het volgende:

[..]

Wat zij daarna met die sigaretten doet is haar keus, niet die van mij. Als zij ze wil opeten, ook prima, zij heeft "het verstand" om daar zelf over te kunnen beslissen.
Je weigert alleen om de sigaret aan te geven, ook al is dat dan zijn/haar beslissing, maar als een collega dat doet vind je het wel prima. Juist ja.
pi_80058318
quote:
Op woensdag 7 april 2010 20:35 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Je weigert alleen om de sigaret aan te geven, ook al is dat dan zijn/haar beslissing, maar als een collega dat doet vind je het wel prima. Juist ja.
Zo is het.

Een verstandelijk gehandicapte kan geen goede afweging maken, net als de Joden ook geen keuze hadden, terwijl mijn collega dat wel kon.
pi_80060241
quote:
Op woensdag 7 april 2010 20:44 schreef OeJ het volgende:

[..]

Zo is het.

Een verstandelijk gehandicapte kan geen goede afweging maken, net als de Joden ook geen keuze hadden, terwijl mijn collega dat wel kon.
ik zie de vergelijking tussen jood-gaskamer en mongool-sigaret niet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')