Bespreek hier de voorgestelde scenario'squote:Werkgroepen presenteren radicale scenario's
Den Haag, 1 april. Twintig ambtelijke werkgroepen hebben vanmiddag een lange reeks radicale scenario’s gepubliceerd hoe de overheid miljarden euro’s zou kunnen besparen. Met name op de woningmarkt en in de zorgsector zijn revolutionaire ingrepen in kaart gebracht.
Vanmiddag om 12.00 uur zijn de rapporten van de twintig groepen opgeleverd.
Op de woningmarkt worden vele „ondoelmatigheden” gesignaleerd. De huurtarieven houden geen rekening met de gewildheid van woningen, er wonen te veel hoge inkomensgroepen in goedkope huurwoningen, de overdrachtsbelasting ontmoedigt verhuizen en de aftrek van hypotheekrente stimuleert schulden maken.
Bij alle voorgestelde varianten gaan zowel de huurders als kopers er procenten in koopkracht op achteruit in 2020. De huizenprijzen dalen gemiddeld 8 tot 12 procent door de maatregelen. Het belasten van huizen als vermogen zou de overheid 16,7 miljard euro kunnen opleveren. Het zou betekenen dat woningbezitters 1,2 procent belasting over de waarde van huis zouden moeten betalen.
In de zorg is meer dan 6 miljard euro te besparen door het eigen risico bij zorgverzekeringen te verhogen naar 775 euro per jaar en het pakket te verkleinen.
Opdracht
Iedere werkgroep heeft de opdracht gekregen om op zijn minst één scenario te bedenken waarin ten minste 20 procent op de uitgaven wordt bespaard. Het totaal aan voorgestelde besparingen komt daarmee op minimaal 30 miljard euro uit. Het bedrag is te vergelijken met de 29 miljard euro die het Centraal Planbureau onlangs vaststelde als het jaarlijkse tekort van de overheid op lange termijn.
Het inmiddels gevallen kabinet-Balkenende IV kwam vorig jaar zomer tot de conclusie dat er ingrijpende hervormingen nodig zouden zijn om de overheidsfinanciën weer op orde te krijgen. Nederland moest terug op de tekentafel, waarbij alle veranderingen bespreekbaar zouden moeten zijn.
quote:Omschrijving variant
• Deze variant is niet gebaseerd op (de beleidsopties van) de Verkenningen.
• Deze variant kiest voor het beperken tot het inzetten van de krijgsmacht op specifieke
kwaliteiten. Binnen het expeditionaire model van optreden wordt gekozen voor taakconcentratie.
Hierbij ligt de nadruk op lucht en maritiem optreden.
• De twee gemechaniseerde brigades en een luchtmobiel bataljon worden opgeheven. Het
aantal jachtvliegtuigen wordt verlaagd. De grondgebonden luchtverdediging wordt
gehalveerd. Het aantal mijnenjagers wordt met vier gereduceerd.
• In deze variant wordt ook geïntensiveerd: de aanschaf van vier Chinooks helikopters, één C-130
transportvliegtuig en waarnemingsmiddelen vanuit de lucht (zowel boven land als boven zee).
Wat ook bijzonder is, bij beleidsterrein 1 worden gemeenten vervangen, beleidsterrein 2 staat vol voorstellen bepoaalde zaken naar de gemeenten over te hevelen. Zo gaat in veel plannen zaken van AWBZ naar de gemeente, WMO. Op AWBZ lijkt dat een bezuiniging, maar als gemeenten weer schuiven naar andere zaken en die weer doorschuiven, schuift iedereen met geld om zijn begroting rond te krijgen, maar in het geheel wordt nauwelijks iets bezuinigd.quote:Op donderdag 1 april 2010 14:05 schreef Reya het volgende:
Op het gebied van openbaar bestuur lijken de plannen voor het afschaffen van de provincies en het opschalen van gemeenten de meeste vruchten af te werpen. Enigszins twijfelachtig acht ik wel de mate waarin men gemeenten wil opschalen; het rapport rept van 25 tot 30 regiogemeenten; sommige gemeenten zullen dan uiteindelijk vrijwel hele huidige provincies gaan vervangen. Politiek is dat lastig te verkopen, en de vraag is ook of je uiteindelijk weer niet verlies lijdt in de kwaliteit van geleverde diensten, die opeens wel erg sterk gecentraliseerd worden. Op zich kan het echter geen kwaad om het 'huis van Thorbecke' niet meer als onaantastbaar te zien.
Er zijn meestal samenvattingen voor politici met daarin alle kernpunten.quote:Op donderdag 1 april 2010 15:28 schreef RechtseRukker het volgende:
hoe kunnen die lijsttrekkers nou reageren op TV, ik heb net het woon gedeelte uit
Top toch. t.z.t. de HRA afbreken/afbouwen en daarna opdoeken.quote:Op donderdag 1 april 2010 15:28 schreef RechtseRukker het volgende:
hoe kunnen die lijsttrekkers nou reageren op TV, ik heb net het woon gedeelte uit
In alle 5 varianten gaat de HRA eraan.
Ik heb dit rapport ook zitten lezen, maar de versobering van de OV-kaart wordt verder niet onderbouwd toch? Behalve dan 'daar moet in 2013 over worden onderhandeld met de vervoersmaatschappijen'. Ik zie namelijk niet in wat ze van plan zijn te gaan versoberen. Het splitsen van de 'algemeen geldige' kaart in een week- en weekend-ov, wat in 1994 gebeurd is, lijkt me het maximaal haalbare.quote:Op donderdag 1 april 2010 16:11 schreef ethiraseth het volgende:
Aanbevelingen bij het hoger onderwijs (studiefinanciering voornamelijk) lijken neer te komen op het een volledige lening maken van de studiefinanciering, meer leenmogelijkheden te bieden en een verlenging van de aflostermijn naar 25 jaar, om zo de financiële effecten van het lenen te beperken. Ook de OV-kaart zou dan worden versoberd en in een van de varianten het collegegeld met 50% verhoogd in de bachelorfase, verdubbeld in de masterfase. Daarnaast wordt collegegelddifferentiatie toegestaan.
Nou dat antwoord kan ik je al geven te weten de doodnormale hardwerkende m/v die elke dag vroeg opstaan en proberen elke dag een stapje dichterbij hun financiële onafhankelijkheid te komen.quote:Op donderdag 1 april 2010 18:31 schreef Bankfurt het volgende:
Ik mis de belangrijkste nota:
de nota die aangeeft waar en waarmee het geld verdiend moet worden de komende jaren, en vooral door wie.
Dat is eenvoudig te beantwoorden, ambtenaren bedenken deze bezuinigingen en maken de stukken op !quote:Op donderdag 1 april 2010 19:03 schreef rubje het volgende:
[..]
Nou dat antwoord kan ik je al geven te weten de doodnormale hardwerkende m/v die elke dag vroeg opstaan en proberen elke dag een stapje dichterbij hun financiële onafhankelijkheid te komen.
Ik vraag me af waarom ik amper iets zie staan over onze giften/leningen aan het buitenland en de buitensporigheden in het hele ambtelijke apparaat aan wachtgelden en wat al niet meer. Dat alleen
al scheelt ons minstens 10 miljard op jaarbasis!
Wie moeten het dan doen?quote:Op donderdag 1 april 2010 19:39 schreef bendk het volgende:
[..]
Dat is eenvoudig te beantwoorden, ambtenaren bedenken deze bezuinigingen en maken de stukken op !
Iets van: in eigen vlees snijden doe je niet !
Geen ambtenaren...er zijn er overigens het laatste jaar 69.000 BIJ gekomenquote:
Tsja. Het CDA en VVD gaan zich nu lekker lopen profileren, door de HRA te 'garanderen'. Dat kunnen ze natuurlijk helemaal niet waar maken tenzij ze ergens anders enorm pijnlijke maatregelen nemen, maar het klinkt wel leuk voor de kiezer met een eigen huis. En over andere bezuinigingen die pijn gaan doen hoor je ze niet.quote:Op donderdag 1 april 2010 19:38 schreef ethiraseth het volgende:
Godver zeg, zo'n CDA miep net op tv: ja, we kunnen niet over de HRA praten, want dat lijdt tot belastingverhoging. Als we niks kunnen doen wat geld kost zijn we snel klaar met bezuinigen.
Nee, ga dan externen inhuren zeker, terwijl je de knowhow in huis hebt.quote:
Waarom ook niet? Als babyboomer met een flink huis zou ik ook kwaad worden als ze aan de HRA gaan morrelenquote:Op donderdag 1 april 2010 19:56 schreef Horloge het volgende:
[..]
Tsja. Het CDA en VVD gaan zich nu lekker lopen profileren, door de HRA te 'garanderen'. Dat kunnen ze natuurlijk helemaal niet waar maken tenzij ze ergens anders enorm pijnlijke maatregelen nemen, maar het klinkt wel leuk voor de kiezer met een eigen huis. En over andere bezuinigingen die pijn gaan doen hoor je ze niet.
Je hebt geen van de verschillende rapporten doorgelezen of wel?quote:Op donderdag 1 april 2010 19:39 schreef bendk het volgende:
[..]
Dat is eenvoudig te beantwoorden, ambtenaren bedenken deze bezuinigingen en maken de stukken op !
Iets van: in eigen vlees snijden doe je niet !
Dat is gewoon (diep) snijden in het eigen vlees.quote:4 Perspectieven voor een toekomstbestendig openbaar bestuur 33
4.1 Variant I: geen middenbestuur, wel grote gemeenten 34
4.2 Variant II: grootschalig herindelen, met versterkte focus middenbestuur 36
4.3 De democratische legitimiteit van grootschalig lokaal bestuur 38
4.4 Besparingen 39
5 Maatregelen periode t/m 2015 41
5.1 Eenduidige herverdeling van taken 41
5.2 Decentralisatie en herindeling 41
5.3 Schaalvoordelen samenwerken en bundeling overheidsdiensten 42
5.4 Departementale herindeling 45
5.5 Verminderen aantal politieke ambtsdragers 45
5.6 Minder toezicht en informatiebehoefte 45
5.7 Vermindering en vereenvoudiging van regelgeving 46
5.8 Aanpassen financiële verhouding 47
6 Besparingen tot en met 2015 49
6.1 Bijstelling provinciefonds 49
6.2 Bijstelling gemeentefonds 50
6.3 Apparaatkorting rijk en decentrale overheden 51
6.4 Waterbeheer 52
6.5 Verminderen aantal politieke ambtsdragers 53
Inderdaad.quote:Op donderdag 1 april 2010 19:56 schreef Horloge het volgende:
Nee, ga dan externen inhuren zeker, terwijl je de knowhow in huis hebt.
MBO'rs ontvangen zowiezo veel vaker stagevergoeding.. aangezien ze over het algemeen hun halve opleiding stage lopen..quote:[b]Op donderdag 1 april 2010 20:55
Overigens mogen ze van mijn part gedeeltelijk snijden in de studiefincanciering, namelijk die extra 4 jaar die MBO'ers krijgen wanneer ze overstappen naar HBO (totaal 8 jaar studiefinanciering dus).
Sommige politieke groeperingen schromen inderdaad niet om gehele volksstammen aan het infuus te leggen.quote:Op donderdag 1 april 2010 20:51 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Ik las laatst dat je met een IQ <85 al in aanmerking komt voor hulp voor verstandelijk gehandicapten. Iemand met een IQ van 85 zit net zover van het gemiddelde af als een vwo' er (IQ van 115).
Als je 15 % van je bevolking tot achterlijk verklaart en er vervolgens ruimhartig hulp voor vrijmaakt nou dan valt er nog wel wat te bezuinigen denk ik..
Ik hoorde iets over een trajectkaart, maar dat lijkt me bureaucratisch echt een farce. Wat is een traject? Ik reis wel eens een stukje om als dat sneller is. Plus als je op stage gaat, moet het traject weer veranderd worden. En wat als je op 2 verschillende plekken studeert? Wat als je na 2 weken naar een studie op een andere plek overstapt? Als je dat allemaal wil registeren en controleren ben je volgens mij meer geld kwijt dan wat een huidig OV kaart kost.quote:Op donderdag 1 april 2010 16:19 schreef Horloge het volgende:
[..]
Ik heb dit rapport ook zitten lezen, maar de versobering van de OV-kaart wordt verder niet onderbouwd toch? Behalve dan 'daar moet in 2013 over worden onderhandeld met de vervoersmaatschappijen'. Ik zie namelijk niet in wat ze van plan zijn te gaan versoberen. Het splitsen van de 'algemeen geldige' kaart in een week- en weekend-ov, wat in 1994 gebeurd is, lijkt me het maximaal haalbare.
Of willen ze het gaan beperken tot een spitskaart? Of buiten de spits? Of niet meer 's avonds? Allemaal niet mogelijk gezien de tijdstippen waar colleges op vallen. M.i. wordt hier dus een bezuiniging voorgesteld die totaal onrealistisch is.
Ik kwam op zo'n 12,3 miljard uit. En daarbij veel essentiële functies ontzien. Verkeer, onderwijs, justitie, defensie, financiën, economische zaken etc. Zelf vond ik veel (nationale) milieumaatregelen niet echt aantrekkelijk om op te bezuinigen, leverde weinig op, dus liet ik ze maar.quote:Op donderdag 1 april 2010 22:06 schreef arjan1212 het volgende:
probeer het zelf.... http://www.rtl.nl/financien/rtlz/bezuinigingswijzer/index.xml
101,8 mldquote:Op donderdag 1 april 2010 22:06 schreef arjan1212 het volgende:
probeer het zelf.... http://www.rtl.nl/financien/rtlz/bezuinigingswijzer/index.xml
Geen idee of ze er goed over nagedacht hebben, maar nu heb ik zelf toevallig wat ervaring met IT bij de overheid. Daar is al enige tijd een trend aan de gang om steeds meer uit te besteden aan de Ordinas en Cap Geminis van deze wereld. Daar probeert men dus al te bezuinigen op ambtenaren. Gevolg is dat het er alleen maar duurder op geworden is. En dat is natuurlijk ook niet zo verbazingwekkend. Ten eerste krijgt een werknemer van zo'n Ordina al meer salaris dan een ambtenaar en dan moet het bedrijf zelf er ook nog eens aan verdienen. Uiteraard worden de offertes wel heel scherp uitgebracht, maar men weet dat de overheid toch niet ingrijpt bij overschrijding, dus wat maakt het uit? Reken maar dat het eerste dat men doet in zo'n project is dat er een feestje georganiseerd wordt op kosten van de overheid, hoor. En vervolgens gaat iedereen op cursus op kosten van de belastingbetaler. Maar ja, op de balans staat aan het eind van het jaar tenminste een lager bedrag bij 'Salaris van ambtenaren' en daar gaat het toch maar om, nietwaar? Oh, en IT is een ongoing process, dus het gaat ook niet om een eenmalig projectje.quote:Op donderdag 1 april 2010 22:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Volgens mij kan je vooral veel besparen op de overheid zelf, zouden de ambtenaren goed hebben nagedacht hoeveel je op ambtenaren kan besparen?
Ik heb hem ook ingevuld!quote:Op donderdag 1 april 2010 22:06 schreef arjan1212 het volgende:
Het is niet de enige voorwaarde slimmerik.quote:Op donderdag 1 april 2010 20:51 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Ik las laatst dat je met een IQ <85 al in aanmerking komt voor hulp voor verstandelijk gehandicapten. Iemand met een IQ van 85 zit net zover van het gemiddelde af als een vwo' er (IQ van 115).
Als je 15 % van je bevolking tot achterlijk verklaart en er vervolgens ruimhartig hulp voor vrijmaakt nou dan valt er nog wel wat te bezuinigen denk ik..
In Nederland barst het van de plannen, zo was het beleid al jaaaaren om het aantal ambtenaren terug te dringen, zie uitspraken van jullie autocoureur minister president professor JP Balkenende.quote:Op donderdag 1 april 2010 20:39 schreef du_ke het volgende:
[..]
Je hebt geen van de verschillende rapporten doorgelezen of wel?
In rapport 18 zijn dit een belangrijk deel van de genoemde bezuinigingen
[..]
Dat is gewoon (diep) snijden in het eigen vlees.
Rapport 19 gaat alleen maar over snijden in de eigen organisatie.
Defensie, ook ambtenaren, moet flink inkrimpen.
nr 16 gaat over hoe de belastingdienst efficiënter (dus met minder mensen) moet gaan werken.
Of 5. De kindregelingen die nu over verschillende ministeries verspreid zitten moeten vervangen worden door 1 regeling die qua uitgaven voor de kinderen evenveel kost maar die door efficiëntere uitvoering 2 miljard minder uitvoeringskosten moet hebben.
Leuk dus dat je weer vanalles roept maar het gaat weer nergens over bij je...
Mwa, zou ik eerst een discussie willen over wat je van de overheid nu precies verwacht. M.a.w., het taken pakket van de overheid (her)definieren, en dan aan de hand daarvan een en ander herinrichten.quote:Op donderdag 1 april 2010 22:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Volgens mij kan je vooral veel besparen op de overheid zelf, zouden de ambtenaren goed hebben nagedacht hoeveel je op ambtenaren kan besparen?
Trajectkaart staat niet genoemd in het rapport. Lijkt me inderdaad té veel bureaucratisch geneuzel geven.quote:Op donderdag 1 april 2010 22:36 schreef alors het volgende:
[..]
Ik hoorde iets over een trajectkaart, maar dat lijkt me bureaucratisch echt een farce. Wat is een traject? Ik reis wel eens een stukje om als dat sneller is. Plus als je op stage gaat, moet het traject weer veranderd worden. En wat als je op 2 verschillende plekken studeert? Wat als je na 2 weken naar een studie op een andere plek overstapt? Als je dat allemaal wil registeren en controleren ben je volgens mij meer geld kwijt dan wat een huidig OV kaart kost.
Ik zou er wel voor zijn om het een volledige lening te maken (zeg ik als stufi-trekker), maar leg er dan niet tegelijk een taboe op. Ik hoor het NIBUD namelijk elke zoveel tijd de alarmbel luiden over het feit dat studenten zoveel lenen en dat je toch écht rente betaalt over die lening.quote:Op donderdag 1 april 2010 22:36 schreef alors het volgende:
Ik vraag me trouwens ook af hoe zinvol het is om alles maar te laten lenen. Veel studenten gaan veel meer werken en dat gaat ten koste van de studieresultaten en dus de kwaliteit van de afgestudeerden (alhoewel het motto van de overheid de laatste jaren 'kwantiteit boven kwaliteit' is dus misschien interesseert het ze niet echt). Je bespaart er maximaal 'slechts' een half miljard mee terwijl dingen als HRA veel meer aantikken.
Op zich is er best wat voor te zeggen, maar je trekt wel een wissel op de toekomst. Het onderwijs moet op afbetaling worden gekocht. Terwijl het een investering is, een investering die de vorige generatie altijd deed voor de volgende. Al die mensen die er zelf wel van geprofiteerd hebben en daardoor tot de meest welvarende generatie ooit behoren, die mogen dat geld dan lekker opmaken en hoeven niet mee te betalen aan de volgende? Omdat het te duur is? Ik dacht dat de welvaart was toegenomen?quote:Op vrijdag 2 april 2010 11:31 schreef Horloge het volgende:
Houd daarmee op en schep een klimaat waarin het normaal wordt om te lenen voor je studie. Stop met studenten bang maken om te lenen. Het is helemaal niet erg om te lenen zonder dat je er bij werkt, dat is slechts een investering in de toekomst. Met het salaris dat je dan verdient kun je de lening gemakkelijk terug betalen. Helemaal als de periode van terugbetaling naar 25 jaar gaat zoals nu wordt voorgesteld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |