abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 1 april 2010 @ 13:02:35 #1
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_79827038
quote:
Werkgroepen presenteren radicale scenario's

Den Haag, 1 april. Twintig ambtelijke werkgroepen hebben vanmiddag een lange reeks radicale scenario’s gepubliceerd hoe de overheid miljarden euro’s zou kunnen besparen. Met name op de woningmarkt en in de zorgsector zijn revolutionaire ingrepen in kaart gebracht.

Vanmiddag om 12.00 uur zijn de rapporten van de twintig groepen opgeleverd.

Op de woningmarkt worden vele „ondoelmatigheden” gesignaleerd. De huurtarieven houden geen rekening met de gewildheid van woningen, er wonen te veel hoge inkomensgroepen in goedkope huurwoningen, de overdrachtsbelasting ontmoedigt verhuizen en de aftrek van hypotheekrente stimuleert schulden maken.

Bij alle voorgestelde varianten gaan zowel de huurders als kopers er procenten in koopkracht op achteruit in 2020. De huizenprijzen dalen gemiddeld 8 tot 12 procent door de maatregelen. Het belasten van huizen als vermogen zou de overheid 16,7 miljard euro kunnen opleveren. Het zou betekenen dat woningbezitters 1,2 procent belasting over de waarde van huis zouden moeten betalen.

In de zorg is meer dan 6 miljard euro te besparen door het eigen risico bij zorgverzekeringen te verhogen naar 775 euro per jaar en het pakket te verkleinen.

Opdracht

Iedere werkgroep heeft de opdracht gekregen om op zijn minst één scenario te bedenken waarin ten minste 20 procent op de uitgaven wordt bespaard. Het totaal aan voorgestelde besparingen komt daarmee op minimaal 30 miljard euro uit. Het bedrag is te vergelijken met de 29 miljard euro die het Centraal Planbureau onlangs vaststelde als het jaarlijkse tekort van de overheid op lange termijn.

Het inmiddels gevallen kabinet-Balkenende IV kwam vorig jaar zomer tot de conclusie dat er ingrijpende hervormingen nodig zouden zijn om de overheidsfinanciën weer op orde te krijgen. Nederland moest terug op de tekentafel, waarbij alle veranderingen bespreekbaar zouden moeten zijn.
Bespreek hier de voorgestelde scenario's

Achtergrond documentatie:
Alle 20 rapporten

1. Energie en klimaat

2. Leefomgeving en natuur

3. Mobiliteit en water

4. Wonen

5. Kindregelingen

6. Productiviteit onderwijs

Bijlage 1 bij rapport 6. Productiviteit onderwijs

Bijlage 2 bij rapport 6. Productiviteit onderwijs

7. Hoger onderwijs

8. Innovatie en toegepast onderzoek

9. Op afstand van de arbeidsmarkt

10. Werkloosheid

11. Curatieve zorg

Bijlage bij rapport 11. Curatieve zorg

12. Langdurige zorg

13. Internationale samenwerking

14. Asiel, immigratie en integratie

15. Veiligheid en terrorisme

16. Uitvoering belasting- en premieheffing

17. Toeslagen

18. Openbaar bestuur

Bijlage bij rapport 18. Openbaar bestuur

19. Bedrijfsvoering (inclusief ZBO's)

Bijlage bij rapport 19. Bedrijfsvoering

20. Internationale veiligheid
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
pi_79827319
14. Asiel, immigratie en integratie + het nalopen van alle gelden (uitkeringen en toeslagen) die ze ontvangen van onze overheid zonder daar iets te voor hoeven doen. Tevens de kinderbijslag na het 3e kind afschaffen. scheelt ook bakken met geld.
Kos weet niet half hoe cool ie is.
pi_79828411
Interessant.

Bij Defensie lijkt Variant G Inzetten op specifieke kwaliteiten het meeste op te brengen. (Structureel 2,1 miljard.)
quote:
Omschrijving variant
• Deze variant is niet gebaseerd op (de beleidsopties van) de Verkenningen.
• Deze variant kiest voor het beperken tot het inzetten van de krijgsmacht op specifieke
kwaliteiten. Binnen het expeditionaire model van optreden wordt gekozen voor taakconcentratie.
Hierbij ligt de nadruk op lucht en maritiem optreden.
• De twee gemechaniseerde brigades en een luchtmobiel bataljon worden opgeheven. Het
aantal jachtvliegtuigen wordt verlaagd. De grondgebonden luchtverdediging wordt
gehalveerd. Het aantal mijnenjagers wordt met vier gereduceerd.
• In deze variant wordt ook geïntensiveerd: de aanschaf van vier Chinooks helikopters, één C-130
transportvliegtuig en waarnemingsmiddelen vanuit de lucht (zowel boven land als boven zee).
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  donderdag 1 april 2010 @ 14:05:41 #4
66825 Reya
Fier Wallon
pi_79829633
Op het gebied van openbaar bestuur lijken de plannen voor het afschaffen van de provincies en het opschalen van gemeenten de meeste vruchten af te werpen. Enigszins twijfelachtig acht ik wel de mate waarin men gemeenten wil opschalen; het rapport rept van 25 tot 30 regiogemeenten; sommige gemeenten zullen dan uiteindelijk vrijwel hele huidige provincies gaan vervangen. Politiek is dat lastig te verkopen, en de vraag is ook of je uiteindelijk weer niet verlies lijdt in de kwaliteit van geleverde diensten, die opeens wel erg sterk gecentraliseerd worden. Op zich kan het echter geen kwaad om het 'huis van Thorbecke' niet meer als onaantastbaar te zien.
pi_79829643
12. Langdurige zorg.
- Administratieve hervorming AWBZ nauwelijks genoemd. Kan kwaliteit verbeteren en kosten verlagen. Waarom niet genoemd? Ik heb een idee. Ze kennen de praktijk niet.

- ZZP 1 tot 3 niet meer intramuraal maar gewoon thuis. Zou kosten schelen. Niet nagedacht over het leven thuis van. Groot tekort aan huisvesting voor deze doelgroep dreigt. Waarschijnlijk meer verplegers nodig. Sommigen hebben 2 of 3x per dag zorg nodig. Bij mensen aan huis gaan kost veel tijd. Dus meer verplegers nodig, waar halen we die vandaan en wat zijn de kosten daarvan?
Geen dagbesteding meer is een gevolg. Vereenzaming van ouderen en extra kosten voor diegene die het nog wel weten te regelen. Kosten die vaak van belastinggeld worden betaald. Deze kosten worden nergens genoemd.

- De complexiteit in de GGZ zorg wordt op 1 hoop gegooid. Clienten vallen vaak in meedere categorien omdat meerdere problemen een rol spelen. Probleem is vaak een thuissituatie en juist daar willen ze een groep weer naar toe sturen. Ik zie de documentaires met schrijnende gevallen al langs komen.

- Het plaatje met de verdeling van zorgkantoren klopt niet, maar dat is detail.

- Minder detail is de manier waarop men alles doorschuift naar een PGB. Voor een PGB moet men veel zelf regelen met als voordeel dat je de zorg zelf flexibel kan inzetten. Ideaal voor ouders met verstandelijk gehandicapte kinderen of lichamelijk gehandicapte kinderen. Onder de minder ontwikkelde gebruikers is sprake van meer dan normale vorm van fraude. Voor ouderen is dit zelf nauwelijks te regelen en financiele risico's komen bij gebruiker te liggen.
Veel mensen kunnen zomaar een pgb bureau opzetten wa de kwaliteit niet ten goede komt. Met een grote stijging van aantal PGB zal situatie en misbruik alleen maar erger worden.

- De voorstellen gaan uit van zelfredzame mensen of minimaal zelfredzame familieleden of vrienden. Maar een aanzienlijk deelis juist per definitie niet zelfredzaam, gaat grote problemen geven.

Sommige voorstellen zijn niet onaardig, zoals revalidatie naar de zorgverzekeringswet, maar bij de meeste voorstellen lijkt het alsof men alleen naar getallen en cijfers heeft gekeken en niet naar de huidige problemen, hoe je die in een nieuw stelsel kan oplossen. Praktische consequenties buiten de cijfers zijn nauwelijk uitgewerkt. Beetje mager en na 1e indruk lijkt mij het geheel beperkt bruikbaar.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_79829768
quote:
Op donderdag 1 april 2010 14:05 schreef Reya het volgende:
Op het gebied van openbaar bestuur lijken de plannen voor het afschaffen van de provincies en het opschalen van gemeenten de meeste vruchten af te werpen. Enigszins twijfelachtig acht ik wel de mate waarin men gemeenten wil opschalen; het rapport rept van 25 tot 30 regiogemeenten; sommige gemeenten zullen dan uiteindelijk vrijwel hele huidige provincies gaan vervangen. Politiek is dat lastig te verkopen, en de vraag is ook of je uiteindelijk weer niet verlies lijdt in de kwaliteit van geleverde diensten, die opeens wel erg sterk gecentraliseerd worden. Op zich kan het echter geen kwaad om het 'huis van Thorbecke' niet meer als onaantastbaar te zien.
Wat ook bijzonder is, bij beleidsterrein 1 worden gemeenten vervangen, beleidsterrein 2 staat vol voorstellen bepoaalde zaken naar de gemeenten over te hevelen. Zo gaat in veel plannen zaken van AWBZ naar de gemeente, WMO. Op AWBZ lijkt dat een bezuiniging, maar als gemeenten weer schuiven naar andere zaken en die weer doorschuiven, schuift iedereen met geld om zijn begroting rond te krijgen, maar in het geheel wordt nauwelijks iets bezuinigd.
In al die varianten mis ik een beetje een samenhang tussen de beleidsterreinen.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_79830074
Ik heb nog niet de tijd gehad om de voorstellen mbt onderwijs goed te lezen, maar mijn eerste indruk is dat het allerbelangrijkste er niet in staat: het aan banden leggen van de doorgeschoten vrijheid van de schoolbesturen.

Schoolbestuurders hebben momenteel de vrijheid om elke bezuiniging af te wentelen op de leerling/onderwijskwaliteit en zelf in hun luxe kantoortjes buiten schot te blijven. Die vrijheid zullen ze maximaal gebruiken, dat heeft de praktijk al uitgewezen, tenzij hij aan banden wordt gelegd.

Verder lees ik wel wat zinnige dingen: een voorstel om de vier profielen en de schier oneindige veelheid aan vakkencombinaties te verkleinen tot twee profielen: alfa en beta. Lijkt me prima, maakt de boel inderdaad veel efficienter.

Het idee van meer leerlingen per leraar vind ik minder geslaagd: dat aantal ligt momenteel in Nederland al boven het Europees gemiddelde.
pi_79830844
naja, bij de titelpagina van 1e heroverweging staat datum april 2009

Wel een hele letterlijke 'met de kennis van tioen'
And that is the news.''
pi_79832835
hoe kunnen die lijsttrekkers nou reageren op TV, ik heb net het woon gedeelte uit

In alle 5 varianten gaat de HRA eraan.

Verder noemen ze het bevorderen van doorstroming 'welvaartswinst''
Lekker is dat, om de 12 maanden nieuwe buren met verbouwing
  donderdag 1 april 2010 @ 15:48:22 #10
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_79833487
quote:
Op donderdag 1 april 2010 15:28 schreef RechtseRukker het volgende:
hoe kunnen die lijsttrekkers nou reageren op TV, ik heb net het woon gedeelte uit
Er zijn meestal samenvattingen voor politici met daarin alle kernpunten.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_79833718
quote:
Op donderdag 1 april 2010 15:28 schreef RechtseRukker het volgende:

In alle 5 varianten gaat de HRA eraan.
Top toch. t.z.t. de HRA afbreken/afbouwen en daarna opdoeken.
De partijen die dat niet willen houden blijkbaar van overheidsbemoeienis. Beetje pervers systeem in stand houden.
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
  donderdag 1 april 2010 @ 16:11:52 #12
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_79834360
Aanbevelingen bij het hoger onderwijs (studiefinanciering voornamelijk) lijken neer te komen op het een volledige lening maken van de studiefinanciering, meer leenmogelijkheden te bieden en een verlenging van de aflostermijn naar 25 jaar, om zo de financiële effecten van het lenen te beperken. Ook de OV-kaart zou dan worden versoberd en in een van de varianten het collegegeld met 50% verhoogd in de bachelorfase, verdubbeld in de masterfase. Daarnaast wordt collegegelddifferentiatie toegestaan.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  donderdag 1 april 2010 @ 16:19:41 #13
180385 Horloge
Zoals het klokje thuis tikt.
pi_79834655
quote:
Op donderdag 1 april 2010 16:11 schreef ethiraseth het volgende:
Aanbevelingen bij het hoger onderwijs (studiefinanciering voornamelijk) lijken neer te komen op het een volledige lening maken van de studiefinanciering, meer leenmogelijkheden te bieden en een verlenging van de aflostermijn naar 25 jaar, om zo de financiële effecten van het lenen te beperken. Ook de OV-kaart zou dan worden versoberd en in een van de varianten het collegegeld met 50% verhoogd in de bachelorfase, verdubbeld in de masterfase. Daarnaast wordt collegegelddifferentiatie toegestaan.
Ik heb dit rapport ook zitten lezen, maar de versobering van de OV-kaart wordt verder niet onderbouwd toch? Behalve dan 'daar moet in 2013 over worden onderhandeld met de vervoersmaatschappijen'. Ik zie namelijk niet in wat ze van plan zijn te gaan versoberen. Het splitsen van de 'algemeen geldige' kaart in een week- en weekend-ov, wat in 1994 gebeurd is, lijkt me het maximaal haalbare.

Of willen ze het gaan beperken tot een spitskaart? Of buiten de spits? Of niet meer 's avonds? Allemaal niet mogelijk gezien de tijdstippen waar colleges op vallen. M.i. wordt hier dus een bezuiniging voorgesteld die totaal onrealistisch is.
pi_79838346
Is de student de nieuwe 'melk' koe van Nederland? hoe willen ze zo ooit een kennis economie ontwikkelen? Dat ze inkorten op parasieten (bijstandstrekkers) i.p.v studenten.
Normaal is een koopkracht daling van 2% al onacceptabel. Maar van de gemiddelde student wordt ongeveer 25 % afgepakt?
pi_79838715
Griekenland aan de Noordzee ?
nothing will change without a rebel
  donderdag 1 april 2010 @ 18:14:23 #16
259233 GimmeGore
Dat is mevrouw Gore voor jou!
pi_79839048
lol, ik zie mezelf al noodgedwongen moeten stoppen met de pil, dat gaat meer kosten dan het oplevert
pi_79839236
Ik kan me de miljardennota van Prinsjesdag 2000 nog goed herinneren:

"Nederland is af"

- Het structurele begrotingsoverschot moet nuttig besteed worden aan "leuke dingen voor de mensen".
- 60 procent inkomstenstijging voor topmanagers en bestuurders.
- 30 procent inkomstenstijging voor 2e kamerleden.

Nu zitten ze met de gebakken peren.
pi_79839402
Heb een paar dingen gezien en er zitten boeiende suggesties tussen. Verder nog niet zo in verdiept.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_79839717
Ik mis de belangrijkste nota:

de nota die aangeeft waar en waarmee het geld verdiend moet worden de komende jaren, en vooral door wie.

donderdag 1 april 2010 @ 18:42:47 #20
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_79840135
De eerste reacties op de voorstellen zijn natuurlijk erg voorspelbaar: alles wordt kommer en kwel en niemand is het ook maar ergens mee eens:

http://www.nu.nl/economie(...)meer-tweedeling.html
pi_79840818
quote:
Op donderdag 1 april 2010 18:31 schreef Bankfurt het volgende:
Ik mis de belangrijkste nota:

de nota die aangeeft waar en waarmee het geld verdiend moet worden de komende jaren, en vooral door wie.

Nou dat antwoord kan ik je al geven te weten de doodnormale hardwerkende m/v die elke dag vroeg opstaan en proberen elke dag een stapje dichterbij hun financiële onafhankelijkheid te komen.

Ik vraag me af waarom ik amper iets zie staan over onze giften/leningen aan het buitenland en de buitensporigheden in het hele ambtelijke apparaat aan wachtgelden en wat al niet meer. Dat alleen
al scheelt ons minstens 10 miljard op jaarbasis!
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  donderdag 1 april 2010 @ 19:38:17 #22
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_79842201
Godver zeg, zo'n CDA miep net op tv: ja, we kunnen niet over de HRA praten, want dat lijdt tot belastingverhoging. Als we niks kunnen doen wat geld kost zijn we snel klaar met bezuinigen.
pi_79842250
quote:
Op donderdag 1 april 2010 19:03 schreef rubje het volgende:

[..]

Nou dat antwoord kan ik je al geven te weten de doodnormale hardwerkende m/v die elke dag vroeg opstaan en proberen elke dag een stapje dichterbij hun financiële onafhankelijkheid te komen.

Ik vraag me af waarom ik amper iets zie staan over onze giften/leningen aan het buitenland en de buitensporigheden in het hele ambtelijke apparaat aan wachtgelden en wat al niet meer. Dat alleen
al scheelt ons minstens 10 miljard op jaarbasis!
Dat is eenvoudig te beantwoorden, ambtenaren bedenken deze bezuinigingen en maken de stukken op !
Iets van: in eigen vlees snijden doe je niet !
  donderdag 1 april 2010 @ 19:44:36 #24
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_79842487
quote:
Op donderdag 1 april 2010 19:39 schreef bendk het volgende:

[..]

Dat is eenvoudig te beantwoorden, ambtenaren bedenken deze bezuinigingen en maken de stukken op !
Iets van: in eigen vlees snijden doe je niet !
Wie moeten het dan doen?
pi_79842692
quote:
Op donderdag 1 april 2010 19:44 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Wie moeten het dan doen?
Geen ambtenaren...er zijn er overigens het laatste jaar 69.000 BIJ gekomen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')