abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80069986
oh, ja ik zag 190PK, dacht is vanos..?
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_80070286
Vanos of niet, het blijft zonde
pi_80070318
dat zeker..

Maar hoeveel PK heeft een M50B25 Met vanos en hoeveel zonde? En wat is van beide zijn voordeel & nadeel?
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_80072492
Volgens mij is er geen pk verschil door vanos alleen wat meer koppel (heel klein beetje). Dus inderdaad, zo heilig is dat VANOS ook weer niet. In ieder geval niet zo heilig dat je met VANOS wel de auto dwars krijgt en zonder niet.
Facts don't care about your feelings
pi_80072948
Geen verschil, beide 192pk.
pi_80074173
Vanos of geen vanos is kwa koppel op lage toeren echt een wereld van verschil
en voor driften heb je toch vooral koppel nodig
pi_80074615
quote:
Op donderdag 8 april 2010 10:16 schreef rival het volgende:
Vanos of geen vanos is kwa koppel op lage toeren echt een wereld van verschil
en voor driften heb je toch vooral koppel nodig
Ja, maar dan heb je het over die motoren in een E30, die zelf al heel licht is. In een E36/ iets anders is het verschil in koppel marginaal.
pi_80074658
Ik weet niet of 184 nm ten opzichte van 181 nm op lage toeren een wereld van verschil is.

E30 heeft (vanuit de fabriek) nooit VANOS gehad.
Facts don't care about your feelings
pi_80084240
Nogmaals, voordelen tov. nadelen van Vanos en geen vanos is? (duidelijker..)

Want ik kan maar geen 325 vanosblok vinden icm. automaat kabelboom en zonder vanos heb ik er al 2 van gevonden
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_80085313
Neem je toch gewoon zonder VANOS? Nogmaals de verschillen zijn niet dramatisch, voor race-doeleinden zou geen vanos in veel opzichten nog beter zijn. Iemand zegt:

Vanos:
Pro's:
More low end. IE better torque curve

Cons:
-

Non Vanos:

Pro's:
Dual valve springs
More aggressive cams (228/240) to make up for lack of vanos
Higher possible redline (8k supposedly)
Stronger rods

Cons:
No knock sensor
Heavier rods
Facts don't care about your feelings
pi_80087390
quote:
Op donderdag 8 april 2010 15:22 schreef YoshiBignose het volgende:
Neem je toch gewoon zonder VANOS? Nogmaals de verschillen zijn niet dramatisch, voor race-doeleinden zou geen vanos in veel opzichten nog beter zijn. Iemand zegt:

Vanos:
Pro's:
More low end. IE better torque curve

Cons:
-

Non Vanos:

Pro's:
Dual valve springs
More aggressive cams (228/240) to make up for lack of vanos
Higher possible redline (8k supposedly)
Stronger rods

Cons:
No knock sensor
Heavier rods
Keuze is gemaakt dan..
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_80095317
quote:
Op donderdag 8 april 2010 10:35 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik weet niet of 184 nm ten opzichte van 181 nm op lage toeren een wereld van verschil is.

E30 heeft (vanuit de fabriek) nooit VANOS gehad.
Joh, hoe moeilijk is het je voor te stellen dat er een M50B25 (overigens is het een M50TUB25 als het om Vanos gaat) in een E30 te lepelen? De enige reden dat ik 't opmerkte is omdat hij 't zelf heeft gedaan.
pi_80095506
quote:
Op donderdag 8 april 2010 19:40 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Joh, hoe moeilijk is het je voor te stellen dat er een M50B25 (overigens is het een M50TUB25 als het om Vanos gaat) in een E30 te lepelen? De enige reden dat ik 't opmerkte is omdat hij 't zelf heeft gedaan.

In Leeuwarden rijdt er dus zo 1 rond
Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
  donderdag 8 april 2010 @ 21:03:53 #214
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_80099323
topkoppel/vermogen zegt geen reet natuurlijk. De grap van VANOS is toch dat je langer vermogen hebt?
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_80100413
quote:
Op donderdag 8 april 2010 21:03 schreef Catch22- het volgende:
topkoppel/vermogen zegt geen reet natuurlijk. De grap van VANOS is toch dat je langer vermogen hebt?
De koppel is wat meer uitgesmeerd en is wat gelijkmatiger. Je hebt ook een beetje meer koppel.

De snelheidsbeleving is weer sneller in non-vanos, omdat het er daar bij een bepaald toerental in knalt, terwijl het met vanos gelijkmatiger is.
pi_80101270
icm. een Compressor/Supercharger & automaat, wat raden jullie aan dan?
Vanos of geen Vanos?
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_80102508
Wat is "Vanos"?
pi_80102810
Variable Nockenwellen Steuerung

eerste hit op google kan je leuk al die technische zooi lezen.
Facts don't care about your feelings
pi_80103191
Oftewel: variabele nokkenas timing.
  donderdag 8 april 2010 @ 22:14:23 #220
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_80103221
quote:
Op donderdag 8 april 2010 21:39 schreef Turquaz52 het volgende:
icm. een Compressor/Supercharger & automaat, wat raden jullie aan dan?
Vanos of geen Vanos?
ik adviseer je dat ding eerst maar eens rijdend te krijgen
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_80104545
quote:
Op donderdag 8 april 2010 21:39 schreef Turquaz52 het volgende:
icm. een Compressor/Supercharger & automaat, wat raden jullie aan dan?
Vanos of geen Vanos?
Tis beide mogelijk...

ik heb zelf nog een compressor liggen maar ik beschik niet over genoeg kennis om die op de juiste manier aan te sluiten... ik zou het wel in elkaar krijgen maar ik wil wel graag dat het een tijdje heel blijft allemaal
pi_80104726
quote:
Op donderdag 8 april 2010 10:34 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Ja, maar dan heb je het over die motoren in een E30, die zelf al heel licht is. In een E36/ iets anders is het verschil in koppel marginaal.
je merkt het echt wel hoor, ook in een E36
pi_80104883
quote:
Op donderdag 8 april 2010 22:06 schreef YoshiBignose het volgende:
Variable Nockenwellen Steuerung

eerste hit op google kan je leuk al die technische zooi lezen.
Ja, inderdaad. Ik zat steeds te ingewikkeld te Googelen.

En dan kom je uiteindelijk uit bij het verschil tussen koppel en pk. Maar dan vergeten ze er bij te vermelden, dat dat in de praktijk niet zo spannend is met voorwielaandrijving. Want dan krijg je dat toch niet op de weg.

Leuk voor een inhaalsprintje, maar bij het optrekken en in een bocht heb je met AWD of RWD veel minder pk's nodig om lekker te kunnen rijden. En met veel koppel, zoals met een BMW, gebeurt er temninste ook meteen wat.

Heel leuk rijden, alhoewel die Impreza me toch wel heel verwend heeft gemaakt.

Maar ja, ik heb ook naar een 325 staan kijken, die had dan wel niet alles in leer, maar het was een nieuwer model (2004), zag er ook heel goed uit, had alle elektronische snufjes en was goedkoper.

Maar het was geen zwarte Executive Cabrio.

pi_80105231
Tussen haakjes: met mijn Impreza was ik (op 1 keer na, een Porsche) altijd als eerste weg bij het stoplicht en ging bij het bereiken van de maximumsnelheid + 10 km altijd netjes naar rechts (indien nodig/mogelijk).

... en werd dan vaak even later ingehaald door iemand die nog vol op het gas stond en toch even wilde laten zien dat hij een snellere auto had. Vaak met een auto die veel lawaai maakte, veel lelijke uitstulpingen had en een regenpijp als uitlaat.

pi_80107578
quote:
Op donderdag 8 april 2010 22:14 schreef Catch22- het volgende:

[..]

ik adviseer je dat ding eerst maar eens rijdend te krijgen
Beetje moeilijk als ik zit te denken wat voor blok ik moet nemen
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_80112167
quote:
Op donderdag 8 april 2010 22:44 schreef rival het volgende:

[..]

je merkt het echt wel hoor, ook in een E36
Ik zeg niet dat je het niet merkt, ik zeg alleen dat het (vooral bij een E36) marginaal is. Je hebt een heel klein beetje koppel meer in een vanos, niet eens merkbaar meer. Het enige dat je merkt bij vanos is dat je eerder en een beetje langer meer koppel hebt. De koppelcurve ligt nu lager en is ietwat langer.
  vrijdag 9 april 2010 @ 09:13:14 #227
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_80112959
Je moet ook niet vergeten dat VANOS voornamelijk is ingevoerd/bedacht vanwege milieu- en verbruikseisen.
De eerste M50B25 zonder VANOS kan nauwelijks kapot, VANOS is bij de M50 helaas nog niet unkaputtbar

NB. VTEC/turbo kicks vallen bij oudere auto's zoals bv. Saab/Civic Vti vooral op omdat er zolang de turbo nog niet op toeren is/de nokkenassen nog op stationair staan, er dus echt geen vermogen aanwezig is.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_80136252
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 09:13 schreef Hyperdude het volgende:
Je moet ook niet vergeten dat VANOS voornamelijk is ingevoerd/bedacht vanwege milieu- en verbruikseisen.
De eerste M50B25 zonder VANOS kan nauwelijks kapot, VANOS is bij de M50 helaas nog niet unkaputtbar

NB. VTEC/turbo kicks vallen bij oudere auto's zoals bv. Saab/Civic Vti vooral op omdat er zolang de turbo nog niet op toeren is/de nokkenassen nog op stationair staan, er dus echt geen vermogen aanwezig is.
Vanos is (vanuit het oogpunt van BMW) meer voor verbruikseisen en voor de zwaardere auto's. Die hadden meer baat bij motoren met meer koppel en dergelijke

VTEC KICKED IN y0000000000000000

pi_80145303
haal ik vandaag mijn scherm rechtsvoor eraf. zit er gewoon 5 goede handen vol zand achter. geen wonder dat het allemaal wegroest. wat wil je met zoveel vochtig zand erachter
here in hell we like to keep things informal,
as well as infernal
  vrijdag 9 april 2010 @ 23:25:27 #230
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_80145478
bij mij zit daar een gat nu. Moet dus een ander scherm op.

Vind maar eens 1 in je goede kleur, van jou type, met/zonder knipperlicht, zonder roest.

Niet te doen.

Ik ga maar een imitatiescherm kopen denk ik, die dan laten spuiten. Zit je op 200-250 euro in totaal.

Mocht je gaan zoeken Delphin grey zonder knipperlicht sedan type 2
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_80150037
ja ik fix hem zelf eerst ff. maar uiteindelijk komt er ook een immitaitiescherm. alleen spuit ik die wel zelf. wel kleurverschil waarschijnlijk, maar beter dan een gat van de roest
here in hell we like to keep things informal,
as well as infernal
pi_80152207
Cabrioweer.
pi_80167605
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 08:58 schreef k_man het volgende:
Cabrioweer.
Hier in het zuiden niet
pi_80167980
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 19:56 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

Hier in het zuiden niet
Waarom heb je trouwens geen roadster gekocht? Toch net wat leuker dan zo'n rijdende badkuip.
pi_80179584
http://www.nu.nl/binnenla(...)otsing-met-cafe.html



Ik dacht eerst dat het een cabrio was, maar is opengeknipt denk ik. Die moet zeker het dubbele van de max. snelheid gereden hebben want het is een recht stuk.
Facts don't care about your feelings
pi_80179693
quote:
Op zondag 11 april 2010 10:43 schreef YoshiBignose het volgende:
http://www.nu.nl/binnenla(...)otsing-met-cafe.html

[ afbeelding ]

Ik dacht eerst dat het een cabrio was, maar is opengeknipt denk ik. Die moet zeker het dubbele van de max. snelheid gereden hebben want het is een recht stuk.
Waarom zijn het altijd de passagiers die dood gaan...

Serieus, die leeftijden ook. Onervaren hard knallen heeft die mensen het leven gekost. Waarschijnlijk gewoon een overgang naar klinkers of iets dergelijks (ken de situatie daar niet). Mensen onderschatten zo hard de kleine gladde delen op de weg, helemaal in een RWD.

Ik rem ALTIJD voor een overgang van "gewone weg" naar klinkers, of rails ofzo.
pi_80179771
Nee, is zo'n rode ophoging alleen (met een zebrapad). Ik rij daar ook weleens (te hard) maar het lijkt vrijwel onmogelijk daar te verongelukken. Het was ook droog hier.

Wel lullig inderdaad dat vaak de bestuurder (die de risico's neemt) het overleefd.

Toch altijd wel schrikken dat het zo dichtbij gebeurt, in mijn leeftijdscategorie en met dezelfde auto.

edit: MAAR als je zo naar die foto kijkt moeten ze echt hard gegaan zijn. De 3-serie is toch ontzettend veilig en dat zie je ook want het passagiersgedeelte (behalve de achterkant dan) is nog erg goed in takt, terwijl voorkant en achterkant echt ingedeukt zijn. Helaas toch overleden, misschien geen riem
Facts don't care about your feelings
pi_80179855
quote:
Op zondag 11 april 2010 10:53 schreef YoshiBignose het volgende:
Nee, is zo'n rode ophoging alleen (met een zebrapad). Ik rij daar ook weleens (te hard) maar het lijkt vrijwel onmogelijk daar te verongelukken. Het was ook droog hier.

Wel lullig inderdaad dat vaak de bestuurder (die de risico's neemt) het overleefd.

Toch altijd wel schrikken dat het zo dichtbij gebeurt, in mijn leeftijdscategorie en met dezelfde auto.

edit: MAAR als je zo naar die foto kijkt moeten ze echt hard gegaan zijn. De 3-serie is toch ontzettend veilig en dat zie je ook want het passagiersgedeelte (behalve de achterkant dan) is nog erg goed in takt, terwijl voorkant en achterkant echt ingedeukt zijn. Helaas toch overleden, misschien geen riem
Ja, dan moet ie echt hard zijn gegaan. Door zo'n ophoging kan je ook een fractie v/d tijd de controle verliezen, en met een hoge snelheid heb je nooit de mogelijkheid meer om te corrigeren op zulke nauwe plekken.

  zondag 11 april 2010 @ 15:15:54 #239
76511 Xtr3mE
X to the Z
pi_80186886
Ai dat ziet er niet best uit ..
It's time to kick ass and chew bubble gum... and I'm all out of bubble gum
  zondag 11 april 2010 @ 16:29:23 #240
183047 eevebe
nader in te vullen
pi_80190063
heeft er iemand toevallig een nederlandse gebruikers handleiding van een e39 liggen?
ik heb alleen maar een duitse bij mn auto aber ich verstehe das nicht
pi_80191198
quote:
Op zondag 11 april 2010 15:15 schreef Xtr3mE het volgende:
Ai dat ziet er niet best uit ..
Nope, bestuurder ook nog overleden in ziekenhuis. Andere die ter plekke dood was zat achterin. Alleen bijrijder leeft dus nog (maar zwaar gewond). Treurig.
Facts don't care about your feelings
  zondag 11 april 2010 @ 18:27:33 #242
67405 tha_rizzo
Nu nog lekkerder!
pi_80194536
quote:
Op zondag 11 april 2010 16:29 schreef eevebe het volgende:
heeft er iemand toevallig een nederlandse gebruikers handleiding van een e39 liggen?
ik heb alleen maar een duitse bij mn auto aber ich verstehe das nicht
Gewoon doorlezen, ik heb 'm ook in 't Duits voor m'n e28 en het begint al te wennen
Je weet toch dat ik gelijk heb en jij niet?
  zondag 11 april 2010 @ 18:50:04 #243
183047 eevebe
nader in te vullen
pi_80195289
quote:
Op zondag 11 april 2010 18:27 schreef tha_rizzo het volgende:

[..]

Gewoon doorlezen, ik heb 'm ook in 't Duits voor m'n e28 en het begint al te wennen
ik moet altijd een beetje kokhalzen als ik veel duits hoor/lees
  zondag 11 april 2010 @ 19:02:29 #244
67405 tha_rizzo
Nu nog lekkerder!
pi_80195719
quote:
Op zondag 11 april 2010 18:50 schreef eevebe het volgende:

[..]

ik moet altijd een beetje kokhalzen als ik veel duits hoor/lees
Je moet ook geen Duits-pornoboek lezen!
Je weet toch dat ik gelijk heb en jij niet?
  zondag 11 april 2010 @ 19:21:57 #245
183047 eevebe
nader in te vullen
pi_80196473
hehehe
pi_80224221
quote:
Op zondag 11 april 2010 19:02 schreef tha_rizzo het volgende:

[..]

Je moet ook geen Duits-pornoboek lezen!
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_80234800
duits klinkt bijna altijd als porno
here in hell we like to keep things informal,
as well as infernal
pi_80234942
bij mij in de buurt zijn jaren terug ook meerdere jongere gasten overleden door een eenzijdig ongeluk. beide tegen een boom aan na een flauwe bocht.

ik rij daar zo vaak, en ik doe daar extra voorzichtig aangezien daar gewoon echt mensen dood zijn gegaan. maar ik vraag me elke keer af hoe the fuck je het voor elkaar krijgt om te crashen.
het zijn zulke makkelijke bochten. je kan dan ook gewoon totaal niet rijden of er is wat geheel anders gebeurt.

ik rij ook wel eens te hard en wat lomp. maar alleen als ik de mogelijkheid heb. zoals maharbal laatst zag hou ik wel van een beetje slippen enz alleen zou ik nooit iemand daarmee in gevaar brengen.

je zal maar de dood van een ander op je geweten hebben door achterlijk rijgedrag
here in hell we like to keep things informal,
as well as infernal
pi_80235211
quote:
Op maandag 12 april 2010 18:29 schreef piekartz87 het volgende:
duits klinkt bijna altijd als porno
Wordt jij geil van een duits telefoonboek
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_80235269
quote:
Op maandag 12 april 2010 18:41 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Wordt jij geil van een duits telefoonboek
ik word sowieso al niet geil van duitse porno
here in hell we like to keep things informal,
as well as infernal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')