Het is een zwakke stelling. Tenzij, ik er zeker van kan zijn dat het kind waar ik voor betaal (lees investeer) ook daadwerkelijk een degelijke en stabiele bijdrage gaat leveren aan de maatschappij. Met andere woorden, dan ligt er des te meer verantwoordelijkheid bij JOU als ouder. En aangezien ik geld betaal voor de opvoeding van jouw kind, mag ik ook eisen gaan stellen niet waar? Want waar is mijn garantie dat jouw kind, of ieder ander kind een fatsoenlijke bijdrage aan onze maatschappij gaat leveren?
Je stelling werkt twee kanten op.
Er zijn ook zat kinderen die later onze criminelen en leipo's worden, de mensen die een land naar de klote helpen. Dan betaal je daar dus ook voor?
Kinderen nemen is een verantwoordelijkheid. Als we dan toch regelingen gaan verzinnen omtrent het nemen van kinderen dan zou het andersom moeten zijn, dat je 'alleen bewust' kinderen mag nemen en dat je als (toekomstig) ouder voorafgaand een verslag moet schrijven, waarin je (al dan niet als stel) kort en bondig beschrijft waarom je denkt dat jouw kind een toegevoegde waarde gaat zijn voor de samenleving en de wijze waarop je dit binnen de opvoeding gaat bewerkstelligen.
Als je een betalingsregeling wilt treffen, voor mensen die bewust geen kinderen nemen, met als uitgangspunt een kwaliteitstoename in de komende generaties kinderen,..(?) dan ga je dat niet redden met zo'n belachelijke regeling...
Bovendien, het is een vage investering, met totaal geen duidelijk te herleiden (sociaal) rendement.(thans niet binnen je stelling) Als je al een methode wilt creeeren om de 'kwalitiet' van onze komende generatie te waarborgen, dan zal een goed (opvoedings)beleid daar eerder aan ten grondslag moeten liggen, dan enkel een financiele concessie.
Tenzij je motief van een andere aard is en je gewoon geld wilt vangen onder valse voorwendselen.