Eerder maart/april/mei/juni ergens. Ik zei ook nergens dat Jezus op 25 december is geboren, ik zei enkel dat dit voor Mithras niet het geval was. Net als zoveel andere ‘zogenaamde paralellen’.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 18:13 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Ben jij nou echt zo doorzichtig of lijkt het maar zo? Op 25 December geboren worden in een voederbak? Jezus is helemaal niet geboren op 25 December, maar eerder in September/Oktober.
quote:Op dinsdag 30 maart 2010 18:13 schreef Berjan1986 het volgende:
Als jij gelooft dat kerst typisch Christelijk is, en niet weet dat het vroeger is overgenomen van de Roomse goden, dan een dikke fail voor jou.
Je haalt dingen door de war. De bijbel is volstrekt helder over de maagdelijke geboorte van Jezus. Met de zogenaamde vertaalfout doel je op de profetie uit Jesaja 7 over Hizkiah. Of ‘almah’ in deze correct vertaald is met ‘maagd’ of ‘jonge vrouw’ is inderdaad een punt van discussie. Dat de bijbel leert dat Jezus uit een maagd is geboren is echter vrij helder.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 18:13 schreef Berjan1986 het volgende:
Uit een maagd geboren worden, is ook al zo'n typisch kerkelijk standpunt, terwijl de weet dat ook dat niet klopt en een vertaalfout is. Maagd kun je ook veranderen in jonge vrouw.
Hoe bedoel je dit precies? Er zijn twee scheppingsverhalen (dit klopt inderdaad) dus het is allemaal overgenomen. Ik snap de ‘dus’ in deze niet helemaal. Hoe volgt het een op het ander?quote:Op dinsdag 30 maart 2010 18:13 schreef Berjan1986 het volgende:
Er zijn trouwens twee scheppingsverhalen in de Bijbel, in Genesis hoe verklaar je dat? Ik verklaar het zo: Overgenomen uit de standpunten van andere volken, en per ongeluk in de Bijbel/Thora terecht gekomen.
Dit klopt allemaal. Er zijn erg veel parallellen tussen Genesis en andere oude ‘oorsprong-verhalen’ en mythes. Sommigen van die andere oorsprong verhalen zijn bovendien eerder genoteerd. Maar wat voor conclusies verbindt jij daaraan?quote:Op dinsdag 30 maart 2010 18:13 schreef Berjan1986 het volgende:
Ook gen 6 is een mythe overgenomen uit de Sumerische volken en ook van andere volken. Ga eens wat meer over andere mythes lezen en de gelijkenis met de Bijbel is schrikbarend groot. En die andere volken hadden het al eerder op tabletten geschreven.
De bron is:quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:48 schreef Haushofer het volgende:
Ok, dat klinkt erg interessantHeb je ook bronnen of literatuur waar dit wat verder wordt uitgewerkt? Zou ik erg geďnteresseerd in zijn!
Ik denk dat het Christendom en wetenschap heel makkelijk hand in hand kunnen gaan.quote:Op vrijdag 2 april 2010 09:47 schreef Goldfoxx het volgende:
Als er een God bestaat, dan heeft het geen zin om eigen verzinsels, of de wetenschap te geloven. Dan heeft het alleen zin, om de dingen te geloven die hij heeft gecommuceerd.
De Bijbel is feitelijk maar een klein gedeelte van alles wat we weten vanuit die tijd. En mocht je jezelf willen uitputten en dat allemaal gaan zitten bestuderen, dan kom je wellicht tot de conclusie dat de Bijbel in ieder geval ergens op gebaseerd is.quote:Op vrijdag 2 april 2010 09:47 schreef Goldfoxx het volgende:
Dat zorgt ervoor dat je heel vaak als verklaring moet zeggen: "het staat in de bijbel". Het is dan ook niet mogelijk om te discussieren met iemand die datzelfde boek als fictie afdoet. (vanuit atheistische overtuiging natuurlijk ook logisch.)
Ben ik met je eens, heb het artikel ook gelezen. Als God bestaat bestaat zou hij waarschijnlijk ook gebruik maken van de manier waarop hij alles geschapen heeft. Dat hij alleen op die manier ingrijpt is de vraag. De plaag waarbij in één nacht alle eerstgeborenen sterven, is bijvoorbeeld wat lastiger wetenschappelijk te verklaren, een schimmel die iedereen in een nacht omlegt is een beetje onwaarschijnlijk.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:11 schreef Logical het volgende:
[..]
Ik denk dat het Christendom en wetenschap heel makkelijk hand in hand kunnen gaan.
Pas nog:
Wetenschappelijke verklaring Bijbelse plagen
De wetenschap claimt dat het puur toeval is, en een Christen zal zeggen dat het niet enkel toeval was, maar dat het bestuurd was (bijv. ook de mist die een paar weken aanhield terwijl de Engelsen troepen vervoerden in de 2e wereldoorlog waardoor Duitsland niet kon bombarderen wordt door sommigen gezien als een wonder). Wonderen zijn ook wonderen als ze wetenschappelijk te verklaren zijn. De timing en combinatie van alle omstandigheden zijn in de wiskundige kansberekening immers wel erg klein zo nu en dan he.
[..]
quote:De Bijbel is feitelijk maar een klein gedeelte van alles wat we weten vanuit die tijd. En mocht je jezelf willen uitputten en dat allemaal gaan zitten bestuderen, dan kom je wellicht tot de conclusie dat de Bijbel in ieder geval ergens op gebaseerd is.
Ik denk niet dat je dingen als feit hoeft te zien puur en alleen omdat ze in de Bijbel staan. Bestudeer je echt alle teksten uit de oudheid, en ga je er bij voorbaat niet vanuit dat wetenschap alle antwoorden heeft, dan zul je misschien meer bewijs tegenkomen dan je zelf denkt.
Maar uiteindelijk heeft geloof toch echt ook met vertrouwen te maken vrees ik.
Kun je dit nader onderbouwen?quote:Op vrijdag 2 april 2010 14:05 schreef Goldfoxx het volgende:
[...]
De bijbel is er ook duidelijk over op diverse plaatsen dat je er niets van af mag doen, of er bij kan schrijven.
[...]
quote:
Mwa, de meeste Joden en Christenen erkennen wel degelijk dat de Bijbel geschreven is door ruim 40 auteurs en daarom wordt de goddelijke status of in ieder het geval of het boek het letterlijke woord van God is door velen betwist. De Koran is wat dat betreft een heel ander verhaal.quote:Op vrijdag 2 april 2010 14:54 schreef Goldfoxx het volgende:
[..]
Maar vind je het zelf niet een beetje krom, om een deel te geloven van een boek te geloven, als je gelooft dat dat boek van God is? (los van welke godsdienst) Als er een God is, dan is zijn boek de waarheid, je kan dan geen water bij de wijn doen.
Dat is inderdaad zo, maar dat zijn dus mensen die water bij de wijn doen. Als God echt bestaat, dan is de enige manier om dat te geloven door de Bijbel. Als het afdoet als het werk van mensenhanden, waar is je geloof dan op gebaseerd? "ja ik geloof dat er wat moet zijn, ik zie het wel een keertje" e.d. uitspraken hoor je dan vaak. Maar als je dan doorvraagt waar ze het allemaal op baseren, staan ze met hun mond vol tanden.quote:Op vrijdag 2 april 2010 14:58 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Mwa, de meeste Joden en Christenen erkennen wel degelijk dat de Bijbel geschreven is door ruim 40 auteurs en daarom wordt de goddelijke status of in ieder het geval of het boek het letterlijke woord van God is door velen betwist. De Koran is wat dat betreft een heel ander verhaal.
Bij Bijbelboeken waarvan de auteurschap onbekend is zoals Genesis wordt eerder beweert dat het letterlijk God's Woord is.
Als het voor Jezus ook eigenlijk niet geld, dan telt jouw verweer helemaal niet.quote:Eerder maart/april/mei/juni ergens. Ik zei ook nergens dat Jezus op 25 december is geboren, ik zei enkel dat dit voor Mithras niet het geval was. Net als zoveel andere ‘zogenaamde paralellen’.
Niet gezegd, maar veel Christenen krijgen het met de paplepel ingegoten. Dan roept de dominee: Precies 200 jaar geleden is Jezus geboren.quote:Waar heb ik gezegd dat kerst ‘typisch christelijk’ is? Lees eens zorgvuldiger.
De Bijbel, of het Evangelie? Juist het tweede, en dat is zo geschreven dat profetieën in vervulling gingen, vandaar de maagdelijke geboorte van Jezus.quote:Je haalt dingen door de war. De bijbel is volstrekt helder over de maagdelijke geboorte van Jezus. Met de zogenaamde vertaalfout doel je op de profetie uit Jesaja 7 over Hizkiah. Of ‘almah’ in deze correct vertaald is met ‘maagd’ of ‘jonge vrouw’ is inderdaad een punt van discussie. Dat de bijbel leert dat Jezus uit een maagd is geboren is echter vrij helder.
Dat lijkt me simpel: Hoe kunnen er twee scheppingsverhalen in de Bijbel komen? Omdat ze (de Joden) het overnamen van andere volken, en die zijn tot een mengelmoes gemengd, tot een eigen scheppingsverhaal.quote:Hoe bedoel je dit precies? Er zijn twee scheppingsverhalen (dit klopt inderdaad) dus het is allemaal overgenomen. Ik snap de ‘dus’ in deze niet helemaal. Hoe volgt het een op het ander?
De meesten zijn eerder genoteerd.quote:Dit klopt allemaal. Er zijn erg veel parallellen tussen Genesis en andere oude ‘oorsprong-verhalen’ en mythes. Sommigen van die andere oorsprong verhalen zijn bovendien eerder genoteerd. Maar wat voor conclusies verbindt jij daaraan?
Juist wel, lijkt me.quote:Op vrijdag 2 april 2010 17:36 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Als het voor Jezus ook eigenlijk niet geld, dan telt jouw verweer helemaal niet.
Natuurlijk, omdat de dominee het in jouw 'horrorkerk' gezegd heeft zeker? Bij ons in de kerk zijn ze er vrij duidelijk over wat kerst is en dat Jezus niet echt precies 2000 jaar geleden geboren is.quote:Op vrijdag 2 april 2010 17:36 schreef Berjan1986 het volgende:
Niet gezegd, maar veel Christenen krijgen het met de paplepel ingegoten. Dan roept de dominee: Precies 200 jaar geleden is Jezus geboren.
Dat lijkt me sterk. Het 'maagd-zijn' was immers geen duidelijke profetie uit het Oude Testament.quote:Op vrijdag 2 april 2010 17:36 schreef Berjan1986 het volgende:
De Bijbel, of het Evangelie? Juist het tweede, en dat is zo geschreven dat profetieën in vervulling gingen, vandaar de maagdelijke geboorte van Jezus.
Dat kan je net zo goed zeggen dat ze een verhaal overgenomen en de ander verzonnen. De redenatie "er zijn twee verhalen dus ze hebben het overgenomen" is zo non-sequitur als wat.quote:Op vrijdag 2 april 2010 17:36 schreef Berjan1986 het volgende:
Dat lijkt me simpel: Hoe kunnen er twee scheppingsverhalen in de Bijbel komen? Omdat ze (de Joden) het overnamen van andere volken, en die zijn tot een mengelmoes gemengd, tot een eigen scheppingsverhaal.
Weer zo'n badinerend toontje t.o.v. mijn opvattingen en 'levensstijl'. Je zet jezelf neer als "meneer tolerant", want alle wegen leiden immers tot God, maar je stelt jezelf tamelijk intolerant op tegen orthodoxen en de kerk. Beetje hypocriet is het wel.quote:Op vrijdag 2 april 2010 17:36 schreef Berjan1986 het volgende:
De meesten zijn eerder genoteerd.
De conclusie is voor ieder weldenkend mens overduidelijk. Denk er nog maar een tijd over na, en bedank me achteraf voor die saaie jaren die je bespaard zijn. Veel succes met je leven![]()
Man man, wat een zelfingenomenheid.quote:Op vrijdag 2 april 2010 17:36 schreef Berjan1986 het volgende:
De conclusie is voor ieder weldenkend mens overduidelijk. Denk er nog maar een tijd over na, en bedank me achteraf voor die saaie jaren die je bespaard zijn. Veel succes met je leven
En dat klopt.quote:Op vrijdag 2 april 2010 14:05 schreef Goldfoxx het volgende:
Het punt wat ik maak is dat je als (christelijk) gelovige zegt dat de bijbel het woord van God is. Dat houd dus in, dat je alles accepteert als waarheid, want God is onfeilbaar, die geeft geen boek wat half af is, waar de helft niet instaat. De bijbel is er ook duidelijk over op diverse plaatsen dat je er niets van af mag doen, of er bij kan schrijven.
Ik kan dan ook maar lastig begrijpen dat veel christenen water bij de wijn doen. Of het is het woord van God en het is de waarheid, of het is het niet, en zijn het hoogstens wijze levenslessen en een boel regeltjes die nergens op gebaseerd zijn.
De auteurs die de Bijbelboeken op schrift hebben gesteld zijn door God daarvoor geďnspireerd geweest.quote:Op vrijdag 2 april 2010 15:20 schreef Goldfoxx het volgende:
Als het afdoet als het werk van mensenhanden
Zoals ik al zei, het is niet de brontekts die miljoenen gelovigen krijgen voorgeschoteld.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:55 schreef Haushofer het volgende:
[..]
"Zoals ze er staan"? Je haalt een vertaling aan, niet de brontekst, en gaat daar zelf mee op de speculatietoer![]()
Dus in de bijbel staan mythes en sprookjes?quote:Sorry, maar als ik mythes, sprookjes, of wat dan ook lees, dan lijkt het me niet bepaald een zinnige benadering om te kijken of het ook wetenschappelijk mogelijk is.
Nogal wiedes he.......want ik heb 20e eeuwse wetenschap als referentie en dat hadden de schrijvers van de bijbel niet. T'is dus ook niet zo gek dat ze iets waar ze geen benul van hadden als iets goddelijks zagen. Ze snapten er geen snars van.quote:Dat is doorgeschoten rationalisme, als je het mij vraagtIk denk dat één van de moeilijke aspecten van dit soort verhalen analyseren nou juist is met wat voor intentie mensen het hebben opgeschreven, en jij zet simpelweg de 20e eeuwse Westerse wetenschappelijke bril op, lijkt het wel.
quote:Dus jij denkt dat dit soort van machtsgevoel een belangrijk aspect van Genesis is? Waar zie je dat verder nog in Genesis terug?
Heb een week geleden een email ontvangen met de berichtgeving hierover. Heb dit bericht gepost maar het topic werd onmiddelijk gesloten. We mogen het er kennelijk niet over hebben of zo.quote:Dat lijkt me eerder iets voor TRU of BNW, inderdaad.
Ok...maar ik houd het op een benadering zonder de bovennatuurlijke aspecten maar wel met referentie naar moderne wetenschap. Waar onze moderne wetenschap tekort schiet tracht ik alternatieve theorien die mij zinnig lijken. Maw. ik sluit niet zomaar bepaalde mogelijkheden uit. Ook niet het bovennatuurlijke maar ik zie geen enkele rede om aan te nem dat er iets bovennatuurlijks aan de hand is.quote:Misschien had ik moeten zeggen "mythologische poging tot verklaren". Ik snap ook wel dat het mythologische karakter geen garantie voor het waar-zijn is.
Ik betwijfel of je het werk van een van beide auteurs hebt gelezen anders zou er toch wel een heel belangrijk detail je zijn opgevallen. Maar goed ik verdedig of prijs hun werk niet. Sommige delen van hun werk zie ik als een plausibele mogelijkheid en een gedegen onderbouwing en andere delen gaan veel te ver en zijn bijna onmogelijk tot volkomen onzinnig. T'is maar net hoe je er tegenaan wil kijken en voor jou is het kennelijk allemaal onzin......daar kan ik mee leven.quote:Nou ja, ik kan erg weinig met jouw kijk op de bijbel. Maar aangezien je de twee auteurs verdedigt die ik noemde is dat ook niet zo gek.
Dan is het nodig om de Wikipedia aan te passen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mithrasquote:Op dinsdag 30 maart 2010 14:03 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat wel. Die beschrijving lijkt ook best veel op Jezus. Het probleem is echter dat die beschrijving niet echt lijkt op Mithras. Sterven voor onze zonde, uit een maagd geboren worden, op 25 december geboren worden in een voederbok, uit de dood opstaan, 12 discipelen... het heeft allemaal niets met Mithras te maken.
Nee, maar het gaat toch uiteindelijk om de brontekst?quote:Op vrijdag 2 april 2010 23:44 schreef carramba het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, het is niet de brontekts die miljoenen gelovigen krijgen voorgeschoteld.
[..]
De bijbel is een bundel van verschillende literaire genres, maar mythes en sprookjes staan inderdaad ook in de bijbelquote:Dus in de bijbel staan mythes en sprookjes?
Macht is een belangrijk aspect in Genesis? Kun je dat es toelichten?quote:Kennis is macht en dat was idd een belangrijk aspect in Gen.
Typische redenatie weer, hé. Op een forum heb je verschillende subfora met richtlijnen. De insteek hier in F&L is dat dergelijke literatuur die ik noemde historisch-kritisch wordt bekeken, en dan blijft er weinig meer van die auteurs over.quote:Heb een week geleden een email ontvangen met de berichtgeving hierover. Heb dit bericht gepost maar het topic werd onmiddelijk gesloten. We mogen het er kennelijk niet over hebben of zo.
Maar waarom met referentie naar moderne wetenschap?quote:Ok...maar ik houd het op een benadering zonder de bovennatuurlijke aspecten maar wel met referentie naar moderne wetenschap. Waar onze moderne wetenschap tekort schiet tracht ik alternatieve theorien die mij zinnig lijken. Maw. ik sluit niet zomaar bepaalde mogelijkheden uit. Ook niet het bovennatuurlijke maar ik zie geen enkele rede om aan te nem dat er iets bovennatuurlijks aan de hand is.
Ja, het lijkt me uitermate interessant. Helaas weet ik uit jarenlange ervaring dat dit soort spectaculaire claims tot nu toe altijd flauwekul bleken te zijnquote:Het is nog even wachten tot de bewijsvoering van The starchild Skull officieel bekend gemaakt wordt en dan krijg jij en de rest van de deskundigen de kans om het tot onzin te verklaren.
Nee hoor. Het staat daar wel aardig volgens mij.quote:Op vrijdag 2 april 2010 23:55 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dan is het nodig om de Wikipedia aan te passen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mithras
Ja, dat vond ik ook wel. Maar:quote:Op zaterdag 3 april 2010 00:10 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nee hoor. Het staat daar wel aardig volgens mij.
Al is de engelstalige Wiki duidelijker: http://en.wikipedia.org/w(...)ism_and_Christianity
en:quote:Op dinsdag 30 maart 2010 14:03 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat wel. Die beschrijving lijkt ook best veel op Jezus. Het probleem is echter dat die beschrijving niet echt lijkt op Mithras. Sterven voor onze zonde, uit een maagd geboren worden, op 25 december geboren worden in een voederbok, uit de dood opstaan, 12 discipelen... het heeft allemaal niets met Mithras te maken.
Met als bron 1) S. Acharya, The Christ Conspiracy: The Greatest Story Ever Sold, Kempton, 1999, p. 119quote:Volgens sommigen zijn bepaalde kenmerken van de figuur Jezus ontleend aan Mithras. Er zijn opvallende overeenkomsten tussen de twee: zo werd Mithras (net als volgens de traditie Jezus) op 25 december geboren van een maagdelijke moeder, was hij de zoon van God, had hij 12 discipelen en een laatste avondmaal, werd hij in een graf in de rotsen gelegd, en herrees hij na drie dagen uit de dood.[1].
Voorkomen vat ik vooral op als uiterlijk, maar wat moet ik dan verstaan onder beeld?quote:Op woensdag 31 maart 2010 12:09 schreef Haushofer het volgende:
Heb nog even opgezocht waar de woorden die in Genesis 1:27 worden gebruikt, "tselem" en "demoet".
Tselem wordt 16 keer gebruikt, en wordt inderdaad vaak gebruikt als "beeld". Demoet komt 25 keer voor, vooral in Ezechiël, en betekent veel meer "voorkomen" en niet alleen het letterlijke beeld.
De mens is geschapen als man en vrouw (Gen 1). Naar Zijn beeld en gelijkenis.quote:Op donderdag 1 april 2010 00:57 schreef carramba het volgende:
Adam en Eva waren ook geenszins de enige mensen op aarde. Ook waren het niet de eerste mensen. De kinderen van Adam en Eva trouwden.........met wie?
Er is zelf sprake van een eerdere vrouw in Adams leven. Eva was zijn tweede vrouw. Een nogal mysterieus verhaal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |