abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 10 april 2010 @ 11:36:13 #176
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_80154690
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 01:32 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Valt wel mee hoor, grote varkens boerderijen zijn makkelijk te controleren, voer? Simpel mais en andere dingen verbouwen, je weet wel, grond ontginnen

De ene na de andere ziekte? Grappenmaker, het gaat juist prima momenteel
Ja. Zie o.a. Antibioticagebruik veehouderij is volksgezondheidsrisico

10 jaar geleden geen enkele patiënt, nu, door het antibioticagebruik in de intensieve veehouderij, duizenden patiënten per jaar die een week aan antibioticainfuus moeten. Dat noem ik niet 'het gaat prima'. Het wordt inderdaad tijd dat vleesbedrijven niet per bedrijf miljoenen subsidie krijgen, en dat de prijs gewoon wordt wat het is. Ik heb namelijk geen zin om voor de hamburgers en kiloknallers van iemand anders te betalen.

En dan wordt vlees inderdaad maar een stuk duurder. Het zou tijd worden.
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 01:48 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Grond ontginnen? Ja, daar weet ik wel van.
Welke grond is er nog te ontginnen?

Oh ja? Ik hoor vandaag dat minister Verburg het gebruik van antibiotica in de veehouderij met de helft wil verminderen.
Echt waar?
quote:
Antibiotica als groeibevorderaar zijn sinds 2005 verboden, maar in Nederland heeft dat het gebruik ervan niet verminderd. Andere afspraken binnen de veehouderijsector hadden evenmin effect op het gebruik.
http://www.nrc.nl/wetensc(...)nt_tegen_antibiotica
Over 'strenge controle' gesproken.

[ Bericht 10% gewijzigd door Bowlingbal op 10-04-2010 11:42:59 ]
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
  zondag 11 april 2010 @ 10:46:48 #177
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_80179633
Zembla vanavond:
quote:
Artsen in ZEMBLA: ‘Bestrijding antibioticaresistentie te laat’
6% van patiënten in ziekenhuis besmet met ESBL

De ministeries van Landbouw en Volksgezondheid zijn te laat met het aanpakken van ESBL, de veroorzaker van antibioticaresistentie bij mens en dier. Dat zeggen artsen in ZEMBLA. Prof. J. Kluytmans: ‘Ik vrees dat men pas maatregelen neemt op het moment dat er echt iets aantoonbaar mis gaat. Ik heb zorgen dat we in dit geval te laat zijn.’
Prof. J. Degener zegt in ZEMBLA dat de overheid al jaren op de hoogte is van de gevaren voor de volksgezondheid door buitensporig antibioticagebruik in de veeteelt: ‘Er zijn meerdere rapporten en adviezen gekomen van de Gezondheidsraad. Het stapelt zich op. We worden er langzamerhand moe van.’
Volgens RIVM-directeur R. Coutinho spelen ook hier weer, net als bij de bestrijding van de Q-koorts, economische belangen een rol. Coutinho in ZEMBLA: ‘Er zitten een heleboel partijen bij die allemaal belangen hebben, dus er moet echt iets gebeuren voordat mensen iets gaan doen. Het is een economische factor, het kost gewoon geld, er is concurrentie in de sector.’

De ZEMBLA-aflevering ‘Antibiotica Alarm’ wordt uitgezonden op zondag 11 april om 21.45 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2.

De volksgezondheid in Nederland staat de laatste jaren onder druk door problemen die veroorzaakt worden door de intensieve veeteelt. De MRSA, de BSE, de Q-koorts en nu de ESBL. Een superbacterie uit de kippenstal die mensen en dieren ongevoelig maakt voor antibiotica. Inmiddels blijkt uit een studie van arts-microbioloog Kluytmans dat bijna 90% van het kippenvlees in onze supermarkten besmet is met ESBL.

Volgens het Europees centrum voor ziektebestrijding zijn in 2007 in Europa 8000 mensen overleden als gevolg van besmetting met de ESBL-bacterie. Kluytmans: ‘Als wij dat extrapoleren naar Nederland op basis van eigen gegevens, dan komen we uit op zo’n honderd patiënten in 2007 die ten gevolge van zo’n resistente bacterie overleden zijn.’ Kluytmans schat dat het aantal mensen dat in Nederland besmet is met ESBL al 1 miljoen is: ‘Heel recent hebben we in ons ziekenhuis in Breda patiënten onderzocht op ESBL. We vonden het bij 6 à 7% van de mensen. Als dit percentage ook in de open bevolking voorkomt, dan praat je over een miljoen mensen die nu al een ESBL hebben.’
I am a black hole shitting into the void
  zondag 11 april 2010 @ 11:14:11 #178
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_80180131
Interessant. Dat ga ik eens kijken.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
  zondag 11 april 2010 @ 13:38:44 #179
299145 NKBBQ2010
Bennekom, 20 juni 2010
pi_80183806
- spam: note en gewist -

[ Bericht 98% gewijzigd door Bowlingbal op 11-04-2010 13:40:30 ]
Er zijn geen vreemden in de wereld van barbecue, alleen vrienden die elkaar nog niet hebben ontmoet
  maandag 12 april 2010 @ 20:08:38 #180
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_80238891
Interessante aflevering van Zembla, hoewel het best een activistische documentaire serie is.

... Gerda Verburg - normaal gesproken niet vies van een beetje publiciteit (shot van Gerda-glossy) - wilde niet in Zembla reageren ...
  dinsdag 13 april 2010 @ 13:47:29 #181
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_80262206
Lijkt me zo zuur als je als vergetarier na een operatie in het ziekenhuis zo'n resistente infectie oploopt.
  dinsdag 13 april 2010 @ 14:26:27 #182
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_80263760
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 13:47 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Lijkt me zo zuur als je als vergetarier na een operatie in het ziekenhuis zo'n resistente infectie oploopt.
Ja, da's net zoiets als als niet-roker longkanker krijgen...

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  dinsdag 13 april 2010 @ 14:36:36 #183
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_80264207
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 13:47 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Bij ESBL is volgens mij die kans relatief klein, althans in het ziekenhuis. Vooralsnog is de theorie dat mensen de meeste besmettingen buiten het ziekenhuis krijgen. Vaak van kippenvlees, maar soms ook van groente (als bijvoorbeeld bewaterd zijn met door de veeindustrie bevuild slootwater). Mensen die ESBL bij zich dragen hebben daar geen last van, tot het moment dat hun gezondheid door een andere oorzaak ernstig verzwakt (ongeluk, griep, operatie). Pas dan raises ESBL its ugly head.

Dit zijn dus ook die verborgen kosten van vlees waar verschillende mensen in dit topic op doelde. Vlees is nu goedkoop, omdat o.a. de kosten die met ESBL of MRSA (varkensindustrie) gepaard gaan niet verwerkt zijn in de vleesprijs, maar betaald worden uit algemene middelen. Dat is inderdaad zuur. Dan kun je als vegetarier nog zo bewust leven, maar dankzij de vleesetende kiloknallerconsument is er voor jou geen antibiotica meer.
  woensdag 14 april 2010 @ 12:15:34 #184
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_80299688
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 14:26 schreef Verbal het volgende:

[..]

Ja, da's net zoiets als als niet-roker longkanker krijgen...

V.
Van meeroken.
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 14:36 schreef Gimmick het volgende:
Vooralsnog is de theorie dat mensen de meeste besmettingen buiten het ziekenhuis krijgen. Vaak van kippenvlees, maar soms ook van groente (als bijvoorbeeld bewaterd zijn met door de veeindustrie bevuild slootwater). Mensen die ESBL bij zich dragen hebben daar geen last van, tot het moment dat hun gezondheid door een andere oorzaak ernstig verzwakt (ongeluk, griep, operatie). Pas dan raises ESBL its ugly head.

Geen ongeluk, griep, of operatie krijgen dus. Got it.
Is chemotherapie wel veilig als je die bacterie hebt?
pi_80321742
quote:
Op woensdag 14 april 2010 12:15 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Van meeroken.
[..]

Geen ongeluk, griep, of operatie krijgen dus. Got it.
Is chemotherapie wel veilig als je die bacterie hebt?
Denk het niet: mijn vriendje kreeg heel vervelende lymfklierontstekingen toen hij chemokuur had! Moest hij speciaal voor geopereerd worden.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  woensdag 14 april 2010 @ 21:38:22 #186
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_80321929
quote:
Op woensdag 14 april 2010 21:34 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Denk het niet: mijn vriendje kreeg heel vervelende lymfklierontstekingen toen hij chemokuur had! Moest hij speciaal voor geopereerd worden.
Ga je als vegetarier dus aan een chemo onderdoor omdat een ander zijn hamburger niet wil laten staan.
pi_80322037
quote:
Op woensdag 14 april 2010 21:38 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Ga je als vegetarier dus aan een chemo onderdoor omdat een ander zijn hamburger niet wil laten staan.
Nou stel je het te simpel voor: omdat een ander niet voldoende voor zijn hamburger wil betalen en de boeren te makkelijk naar de antibiotica grijpen.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_80322304
quote:
Op maandag 29 maart 2010 20:19 schreef maartena het volgende:

[..]

Een hond is ook even intelligent dan een kind van drie.... toch is de hond een ondergeschikte aan de mens, en heeft de staat (in veel landen) het recht om honden af te maken. Ten eerste gewoon omdat het asiel te vol zit, en ten tweede omdat een hond bijvoorbeeld te agressief bleek, en herhaaldelijk mensen aanviel.

Hoe je het ook went of keert, beesten zijn niet gelijk aan de mens. Daar bovenop is de mens van nature dus een omnivoor, ofwel ons spijsverteringsstelsel is erop gebouwd om zowel planten als dieren te eten.
[..]

Daar ben ik het ook wel mee eens. Ik hou van vlees, maar kan best dagen zonder.... ik hoef het ook niet elke dag te hebben.
[..]

Ja en nee. Dit geld voor grote delen van de westerse wereld omdat we bepaalde groenten kunnen verbouwen en/of importeren om e.e.a. te vervangen. Maar in veel andere delen van de wereld zijn die groenten niet aanwezig, kunnen niet in dat klimaat groeien, of zijn te duur om te importeren. En dan is vlees een stuk minder goed te vervangen.

Aan het eind is een gezonde levenstijl gewoon duurder, ook als vegetariër. De tomaten die je bij de Nederlandse groenteboer kunt kopen zijn enorm waterig en slap vergeleken bij bijvoorbeeld de tomaten die uit Griekenland of Italië worden geïmporteerd. De kassen van het Westland zijn voor massaproductie, houden tomaten lekker goedkoop, maar daar lever je dus wel smaak en kwaliteit voor in. Duurdere, geïmporteerde tomaten (en die kun je lang niet overal krijgen) zijn dus veel beter. Nog beter ga je naar een biologische winkel in plaats van naar de supermarkt. 90% van de groenten die je bij de Albert Heijn koopt zijn bespoten en met behulp van massa-machines gerooid en gewassen. En zelfs goed wassen houdt de chemicaliën niet uit je voedsel, want die groenten worden tijdens de groei meerdere malen bespoten, en een deel van die troep gaat IN je planten zitten.

Een biologische winkel garandeert groenten die onbespoten zijn, maar daar betaal je dan ook voor. Want de meer biologische manieren om beestjes weg te houden van de groenten zijn ook duurder namelijk. Maar een biologisch/organisch gegroeide tomaat smaakt wel 10x beter.

Ik zelf haal mijn vlees bij een Organische supermarkt keten, dus gegarandeerd biologisch gevoed en niet voorzien van hormonen. Ook mijn groenten haal ik vaak daar..... maar ik heb aan het eind van mijn winkel-tripje wel een rekening die 50% duurder is dan "de normale supermarkt". Niet iedereen kan of wil dat betalen. En ik doe het ook niet altijd, al was het alleen maar dat die winkel 20 minuten verderop zit. Het is dus wel een levensstijl die je moeilijk kunt volhouden.

Melk en eieren koop ik van een lokale boer. Dat wil zeggen, de lokale boer zit te ver weg, maar diverse winkels hier verkopen van de lokale boer in plaats van de massa-melkplas a-la Melkunie en de massa-scharrel-eieren waar "scharrelen" betekend dat de kip niet in een hokje van 20 bij 20 cm leeft, maar met 5000 kippen in een hok van 5000 maal 20x20 cm, en de kip dus in essentie niet veel meer ruimte heeft.

Mensen denken ook altijd dat als ze scharreleieren kopen dat ze eieren van deze kippen kopen:

[ afbeelding ]

Maar in werkelijkheid is dit dus ook "scharrelen", omdat de kip in principe de hele 100 meter vrijelijk kan rondlopen naar het andere uiteinde van de stal......

[ afbeelding ]

En de eieren industrie heeft dus ook het recht de eieren van bovenstaande kippen te verkopen als zijnde scharreleieren, WANT de kippen zitten niet in kleine hokjes gepropt.

Ik denk dat er sowieso een hoop mensen die behoorlijk gedesillusioneerd raken als men uitvindt wat vlees en/of eieren van "scharrelkippen" nu echt inhoudt.

Organische eieren, dat is dan vaak weer een ander verhaal..... maar ja, die zijn dan ook weer twee keer zo duur. Ik zou, als je het voorhanden hebt, gewoon eieren direct bij de boer halen. Zo steun je de kleine boer ook nog eens.
Goed stuk. Ik ben bij een legbatterij en een scharrelbedrijf geweest. Ik heb liever eieren van de legbatterij.
  woensdag 14 april 2010 @ 21:51:28 #189
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_80322504
quote:
Op woensdag 14 april 2010 21:40 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Nou stel je het te simpel voor: omdat een ander niet voldoende voor zijn hamburger wil betalen en de boeren te makkelijk naar de antibiotica grijpen.
Ok
  woensdag 14 april 2010 @ 22:24:06 #190
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_80324153
quote:
Op woensdag 14 april 2010 21:46 schreef Chai het volgende:

[..]

Goed stuk. Ik ben bij een legbatterij en een scharrelbedrijf geweest. Ik heb liever eieren van de legbatterij.
Dat scharreleieren verre van goed zijn lijkt mij duidelijk, maar doen alsof legbatterij eieren dan de enige andere keuze is, is een vals dilemma.
  woensdag 21 april 2010 @ 09:58:03 #191
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_80550588
Stukje kwaliteitsjournalistiek:
quote:
'Krimpen veestapel voor milieu is zinloos'
De Gelderlander, 21 april 2010

WAGENINGEN - Inkrimpen van de veestapel voor het milieu heeft bijna alleen maar negatieve effecten. De economische schade die ontstaat door inkrimping is groot.

Tot die conclusie komt het Landbouw Economisch Instituut (LEI) in een gisteren verschenen rapport over dat onderwerp. Wel dalen de maatschappelijke kosten van de veehouderij. Die bedragen nu 1,75 miljard per jaar. Bedoeld worden onder meer de kosten voor drinkwaterzuivering, geurhinder, klimaatverandering, verdroging van natuurgebieden en dierziekte.

Het rapport is gemaakt in opdracht van het ministerie van VROM. Het verschijnt op het moment dat over de megastallen in Gelderland een discussie woedt met betrekking tot de grenzen aan de veehouderij. De provincie Brabant stelde vorige maand met directe ingang groeibeperking in. Volgens het LEI - onderdeel van Wageningen Universiteit - leidt inkrimping van de veestapel tot een verlies van 39.000 arbeidsplaatsen. Daartoe worden ook de 7.000 boeren gerekend die moeten stoppen.

Het LEI ging uit van afname van de mestproductie in Nederland met bijna 20 procent. Dat is nodig voor evenwicht tussen de mestproductie op veehouderijen en de mestvraag van akkerbouwers.
Inkrimping van de veestapel treft vooral de vele bedrijven die in de agrarische bedrijfskolom actief zijn. Slachterijen en zuivelbedrijven worden de dupe. Ze krijgen met overcapaciteit te maken, waardoor sluiting van fabrieken dreigt. Ook mengvoeder-, stalinrichtings- en verpakkingsbedrijven ondervinden nadeel van een krimpende veestapel, evenals mest- en vee- en vlees- en zuiveltransporteurs.
De maatschappelijke aspecten van krimp zijn niet onderzocht.
'Krimpen veestapel voor milieu is zinloos', kopt het artikel. Wat blijkt uit het onderzoek? Ja, inkrimping brengt grote economische kosten met zich mee (goh), maar levert wel baten op aan de milieukant. 'Krimpen veestapel voor het milieu' is dus helemaal niet zinloos, de vraag is of de kosten op wegen tegen de baten.
  woensdag 21 april 2010 @ 10:16:06 #192
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_80551043
Natuurlijk is het inkrimpen van de veestapel voor het milieu niet zinloos. Alleen de bereidheid om te stoppen met het martelen van dieren op het altaar van de eonomie is er niet.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')