Geen ervaring maar wel een mening:quote:Op donderdag 25 maart 2010 21:31 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Ik had laatst een discussie met mijn moeder over het nemen (krijgen) van kinderen. Mijn standpunt ik neem (krijg) pas kinderen als ik en mij partner financieel wat ruimer bij zitten.
Dat is de vraag die ik ook aan jullie wil stellen.
Kan je een kind opvoeden van een klein loontje?
Of doe je een kind daar echt mee tekort, en is het beter als je wat ruimer zit (niet dat iedereen kan kiezen natuurlijk, als je je baan kwijtraakt stop je het niet ff terug.).
Moeders standpunt:van minimumloon kun je best een kind opvoeden.Zij heeft mij en mijn broer opgevoed van mijn vaders toen nog karige salaris en idd, we zijn niet tekort gekomen.. Geen vakanties naar het buitenland, maar wel naar de camping, dagjes uit, museumbezoek, sportclubs..enzovoort.
Toch denk ik dat het verstandig is om meer ' wat vet op de botten' hebben
Wat als een kind astma heeft en het niet echt gezonder wordt van een tochtig huur huis? Wat als het een talent heeft, en overal heen gereden moet worden? Of een duur muziekinstrument moet hebben.
Wat als het in het massa onderwijs niet tot zijn recht komt? En je wil niet dat het afzakt, maar ook niet dat het tussen de probleem kinderen terecht komt?
Wat vinden jullie?
Dat zeker.quote:Op donderdag 25 maart 2010 21:44 schreef McLaura het volgende:
Ik vind dat jij gelijk hebt. Als je het voor het kiezen hebt, kun je beter 'meer vet op de botten hebben'.
Natuurlijk niet, zolang je je kind voorziet in zn basisbehoeften en je best doet er iets van te maken doe je niemand te kort.quote:Op donderdag 25 maart 2010 21:47 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Dat zeker.
Maar doe je je kind echt te kort van een klein loontje?
Ik denk dat hem daar de kneep zit. Het ene kind heeft nu eenmaal meer ' basisbehoeften ' dan het andere (zie ook mijn OP)quote:Op donderdag 25 maart 2010 21:49 schreef huuphuup het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, zolang je je kind voorziet in zn basisbehoeften en je best doet er iets van te maken doe je niemand te kort.
Nee, je doet je kind dan niet tekort. Maar voor jezelf is het makkelijker om niet van een klein loontje te hoeven leven. Steeds de eindjes aan elkaar moeten knopen brengt stress met zich mee, en dat werkt door op je kind.quote:Op donderdag 25 maart 2010 21:47 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Dat zeker.
QFT.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 09:12 schreef debuurvrouw het volgende:
Mijn ouders hebben een tijd in de bijstand gezeten in de jaren 80. ik heb aan die tijd een betere herinnering dan aan de tijd dat ze allebei fulltime werkten. Geld is niet belangrijk, aandacht wel.
quote:Op vrijdag 26 maart 2010 09:30 schreef lily het volgende:
Ik heb dat ook niet KingOfMars; de neiging om veel geld uit te geven aan een babykamer ofzo.
De baby ziet het toch niet.
Ik haal ook bijna alles van marktplaats voor een prikje. Ook kleding.
Precies.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 09:34 schreef Groofsken het volgende:
Dat spul lijdt nauwelijks en de winkelprijzen zijn echt belachelijk.
dat zijn er veel hoor. ik heb stage gelopen op verschillende kinderopvangen (peuterspeelzalen, kinderdagverblijven, buitenschoolseopvang) en echt veel kinderen die gewoon 5 dagen in de week kwamen hoor.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 09:13 schreef KingOfMars het volgende:
[..]
QFT.
Ik heb serieus medelijden met de 5 x per week KDV kinderen en de bijbehorende ouders die hun kinderen alleen in het weekend zien.
Nou!quote:Op vrijdag 26 maart 2010 09:35 schreef lily het volgende:
Kinderen worden wel steeds duurder naarmate ze ouder worden.
Ik spaar daar nu al voor.
dat doen wij ook jaquote:Op vrijdag 26 maart 2010 09:35 schreef lily het volgende:
Kinderen worden wel steeds duurder naarmate ze ouder worden.
Ik spaar daar nu al voor.
Volgens mij zijn er maar weinig kinderwagens van ¤ 1500,00 hoor.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 09:18 schreef KingOfMars het volgende:
En laat je ook gewoon niet gek maken. Je MOET helemaal geen Quinny Superzapextradeluxe van 1500 euro (echt, een kinderwagen van anderhalve mille...) of babykamer van 7500 euro. Het meeste kun je gewoon van marktplaats halen, de meeste spullen daar zijn helemaal prima, er is zoveel aanbod dat de prijs er ook naar is. Sommige ouders maken er een sport van lijkt het wel...
ik ookquote:Op vrijdag 26 maart 2010 09:52 schreef KingOfMars het volgende:
Ik had op mijn 18e wel geweten wat ik met 10.000 euro zou doen..
Wij gaan het niet vertellen tegen de kinderen dat we geld hebben gespaard, gaan ze studeren is het voor hun studie en anders voor als ze uit huis gaan.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 10:26 schreef huuphuup het volgende:
[..]
ik ook![]()
we moeten het er ook nog maar eens over hebben of dat geld vrij te besteden is tegen die tijd
natuurlijk is dat min of meer vrij te besteden. 800 spijkerbroeken, nee. Een jaar naar het buitenland, prima.
oh wij gaan het ook niet op voorhand vertellen hoor, t is niet de bedoeling dat ze er naar gaan levenquote:Op vrijdag 26 maart 2010 10:37 schreef snakelady het volgende:
[..]
Wij gaan het niet vertellen tegen de kinderen dat we geld hebben gespaard, gaan ze studeren is het voor hun studie en anders voor als ze uit huis gaan.
Toen mijn zoon een paar maanden oud was heb ik, als alleenstaande moeder, een of/of verzekering voor 20 jaar genomen omdat dat goedkoper was dan een begrafenisverzekering.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 09:49 schreef huuphuup het volgende:
een spaarrekening voor ieder kind waar in principe straks als ze 18 zijn 10.000 per kind op moet staan. Laten we hopen en duimen dat het tegen die tijd in ieder geval voldoende is voor 1 jaar collegegeld mochten ze willen studeren![]()
Dat weet ik, dat het waarschijnlijk niet voldoende zal zijn, vandaar ook mijn eerdere post, laten we hopen dat het tegen die tijd nog voldoende is voor in ieder geval 1 jaar collegegeldquote:Op vrijdag 26 maart 2010 10:51 schreef Soneal het volgende:
[..]
Toen mijn zoon een paar maanden oud was heb ik, als alleenstaande moeder, een of/of verzekering voor 20 jaar genomen omdat dat goedkoper was dan een begrafenisverzekering.
Het ging om een bedrag van 100.000 gulden, zodat in geval van (mijn) overlijden voor hij 21 was er iig een bedrag zou zijn waarvan de begrafenis betaald zou kunnen worden, en in geval van mijn overlijden er dan ook nog een "flink" bedrag voor hem over zou blijven.
Let wel; in 1992 kostte een premie A koopwoning 120.000 gulden, die 100.000 leek dus echt heel wat, iig voldoende zodat hij ook met gemak eventueel een opleiding aan een instituut als Nyenrode zou kunnen doen als ik er niet meer zou zijn.
Inmiddels is die ¤ 45.000,= die er uitgekeerd wordt als ik binnen 2 jaar overlijd idd nog voldoende voor de kosten van een begrafenis, en hij hoeft dan tijdens een studie niet op een houtje te bijten, maar als hij dan ook nog de kosten voor Nyenrode zou moeten betalen dan gaat dat al niet meer zo makkelijk als ik dat destijds in de planning had.
Nou gaat meneer geen Nyenrode doen, en ik hoop ook dat die verzekering niet uit hoeft te keren, maar de kans is vrij groot dat ¤ 10.000,= over 18 jaar niet voldoende meer is om te doen wat je er nu mee in gedachten had
Overigens denk ik niet dat het voor een kind veel uitmaakt of papa en mama ¤ 5.000,= of ¤ 1.500,= per maand te besteden hebben, ik denk dat het vooral veel uitmaakt dat het kind zich geborgen en geliefd voelt. En om je kind dat te laten voelen maakt het weinig uit hoeveel je verdient of hoeveel geld je achter de hand hebt.
Op de een of andere manier ben ik gewoon bang voor ' vermijdbaar' leed, dat is extra lullig.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 13:05 schreef miss_sly het volgende:
. Je kind kan ook 'gewoon' ongelukkig zijn, worden gepest, een neerslachtige inslag hebben, ziek worden, etc., wat je niet kunt oplossen, ook niet met (veel) geld.
Echt?? Dat kan toch nie?quote:Op vrijdag 26 maart 2010 09:39 schreef Popples het volgende:
nu hebben ze een kind van 3 maanden die dus 5 dagen in de week naar het kdv gaat en het weekend bij oma gedumpt word. omdat het kind veel huilt(reflux) maar niet naar mij willen luisteren.
Oh, bummer. Mijn kleuter draagt wel geox.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 14:32 schreef Soneal het volgende:
Aan de andere kant zijn er ook kleuterscholen waar de kleuters elkaar afrekenen op het feit dat de een wel Geox draagt en de ander niet (hoewel dat voorbeeld alweer een jaar of 6 oud is, dus ik denk dat de Geox bij kleuters alweer uit zijn).
Zie je welquote:Op vrijdag 26 maart 2010 14:39 schreef ShadyLane het volgende:
Het enige twijfelachtige bij-effect van dit alles is dat ik nu, ofschoon ik al sinds het begin van m'n studie uitsluitend nog in kringen van 'beter gesitueerden' verkeer, nog steeds SP stem. Wil je dat dus voorkomen, dan kun je beter pas aan kinderen beginnen als je wat meer verdient.
Dat leert je kind dan vanzelf. Ik zat op het gymnasium behoorlijk tussen de kakkindjes, aardige lui, maar wel erg op merkkleding e.d. gericht. De logische reactie van een puber die dat niet kan betalen is om je ertegen te gaan afzetten en alto te worden.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 14:32 schreef Soneal het volgende:
Aan de andere kant zijn er ook kleuterscholen waar de kleuters elkaar afrekenen op het feit dat de een wel Geox draagt en de ander niet (hoewel dat voorbeeld alweer een jaar of 6 oud is, dus ik denk dat de Geox bij kleuters alweer uit zijn).
Ik denk dat als je in zo'n omgeving woont, en je kind naar zo'n school gaat, dat het een stuk lastiger is dan wanneer de omgeving van je kind (zowel thuis als op school) wat minder op uiterlijk vertoon gericht is.
Want het is moeilijk om een kind duidelijk te maken dat uiterlijk vertoon vaak niets meer is dan slechts dat, uiterlijk vertoon, het zegt niets over de persoon in merkshirt X of merkloos shirt Y.
Ik weet niet of dat de logische reactie is, ik kan me uit mijn tijd (iets voor de jouwe) wel de punkers herinneren, en degenen die nu skaters zouden worden genoemd, maar die kwamen niet bepaald uit gezinnen waar men het slechter hadquote:Op vrijdag 26 maart 2010 14:41 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Dat leert je kind dan vanzelf. Ik zat op het gymnasium behoorlijk tussen de kakkindjes, aardige lui, maar wel erg op merkkleding e.d. gericht. De logische reactie van een puber die dat niet kan betalen is om je ertegen te gaan afzetten en alto te worden.
nee.quote:Op donderdag 25 maart 2010 21:47 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Dat zeker.
Maar jouw kleine muppie is niet haar hele leven een klein muppie, toch? En als ze een jaar of 2/3 is, dan is een kinderdagverblijf vaak juist wel fijn voor een kind, al is het maar voor een paar daagjesquote:Op vrijdag 26 maart 2010 15:04 schreef Linda2205 het volgende:
Free, inhakend op jouw post. Ik denk dat wij qua geld redelijk in hetzelfde schuitje zitten. Ik vind dat aan de ene kant lastig, want ik wil later met Lotte naar de Efteling kunnen (om maar een voorbeeld te noemen) zonder me dan druk te maken over het eten de rest van de week. Aan de andere kant, ik ga niet werken, omdat ik dan mn kleine muppie naar het kdv moet doen, en we hebben het zo leuk saampjes. Hoe gaan jullie daar mee om?
grappig is dat merkgerichte.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 14:41 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Dat leert je kind dan vanzelf. Ik zat op het gymnasium behoorlijk tussen de kakkindjes, aardige lui, maar wel erg op merkkleding e.d. gericht. De logische reactie van een puber die dat niet kan betalen is om je ertegen te gaan afzetten en alto te worden.
eftelingkaartjes spaar ik bij elkaar bij de albert heijn met de zegelboekjes.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 15:04 schreef Linda2205 het volgende:
Free, inhakend op jouw post. Ik denk dat wij qua geld redelijk in hetzelfde schuitje zitten. Ik vind dat aan de ene kant lastig, want ik wil later met Lotte naar de Efteling kunnen (om maar een voorbeeld te noemen) zonder me dan druk te maken over het eten de rest van de week. Aan de andere kant, ik ga niet werken, omdat ik dan mn kleine muppie naar het kdv moet doen, en we hebben het zo leuk saampjes. Hoe gaan jullie daar mee om?
Ik weet dat je dat niet zei, maar bedoelde eigenlijk, je zal nu wel niet met beeb naar Efteling gaan, en tegen die tijd zul je al wel 'kunnen' werken (als kind naar school gaat etc. als er geen andere is, natuurlijkquote:Op vrijdag 26 maart 2010 15:18 schreef Linda2205 het volgende:
ik zei ook niet dat ik nooit ging werken hemaar ik vind het soms wel lastig, die overweging. Daarbij, in Dld is het normaal om een jaar thuis te blijven, dus Lotte heeft er zo weinig aan nu, als iedereen ouder is.
TS, wij hebben hier de kinderwagen gekregen van m'n moeder. Ze heeft een nieuw kamertje, maar niet superduur en kleertjes zijn ook allemaal nieuw, maar dan wel Zeeman, Hema etc.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |