abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 25 maart 2010 @ 21:31:10 #1
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_79587119
Ik had laatst een discussie met mijn moeder over het nemen (krijgen) van kinderen. Mijn standpunt ik neem (krijg) pas kinderen als ik en mij partner financieel wat ruimer bij zitten.

Dat is de vraag die ik ook aan jullie wil stellen.

Kan je een kind opvoeden van een klein loontje?

Of doe je een kind daar echt mee tekort, en is het beter als je wat ruimer zit (niet dat iedereen kan kiezen natuurlijk, als je je baan kwijtraakt stop je het niet ff terug. ).

Moeders standpunt:van minimumloon kun je best een kind opvoeden.Zij heeft mij en mijn broer opgevoed van mijn vaders toen nog karige salaris en idd, we zijn niet tekort gekomen.. Geen vakanties naar het buitenland, maar wel naar de camping, dagjes uit, museumbezoek, sportclubs..enzovoort.

Toch denk ik dat het verstandig is om meer ' wat vet op de botten' hebben
Wat als een kind astma heeft en het niet echt gezonder wordt van een tochtig huur huis? Wat als het een talent heeft, en overal heen gereden moet worden? Of een duur muziekinstrument moet hebben.

Wat als het in het massa onderwijs niet tot zijn recht komt? En je wil niet dat het afzakt, maar ook niet dat het tussen de probleem kinderen terecht komt?

Wat vinden jullie?
  donderdag 25 maart 2010 @ 21:33:33 #2
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_79587219
Schopje naar de kenners in OUD
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_79587773
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 21:31 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Ik had laatst een discussie met mijn moeder over het nemen (krijgen) van kinderen. Mijn standpunt ik neem (krijg) pas kinderen als ik en mij partner financieel wat ruimer bij zitten.

Dat is de vraag die ik ook aan jullie wil stellen.

Kan je een kind opvoeden van een klein loontje?

Of doe je een kind daar echt mee tekort, en is het beter als je wat ruimer zit (niet dat iedereen kan kiezen natuurlijk, als je je baan kwijtraakt stop je het niet ff terug. ).

Moeders standpunt:van minimumloon kun je best een kind opvoeden.Zij heeft mij en mijn broer opgevoed van mijn vaders toen nog karige salaris en idd, we zijn niet tekort gekomen.. Geen vakanties naar het buitenland, maar wel naar de camping, dagjes uit, museumbezoek, sportclubs..enzovoort.

Toch denk ik dat het verstandig is om meer ' wat vet op de botten' hebben
Wat als een kind astma heeft en het niet echt gezonder wordt van een tochtig huur huis? Wat als het een talent heeft, en overal heen gereden moet worden? Of een duur muziekinstrument moet hebben.

Wat als het in het massa onderwijs niet tot zijn recht komt? En je wil niet dat het afzakt, maar ook niet dat het tussen de probleem kinderen terecht komt?

Wat vinden jullie?
Geen ervaring maar wel een mening:
Als je kind astma zou krijgen en niet gezonder wordt van een tochtig huurhuis zou ik al bij voorbaat eerst voor een ander huis kijken...
Muziekinstrument is een luxe artikel...
Opleiding moet je vanaf de geboorte (of eerder) bij elkaar beginnen te sparen

Edit: om je vraag te beantwoorden: van 1 klein loontje? Geen vader? Bouw eerst een fundering voor je aanbouw...
pi_79587793
Ik vind dat jij gelijk hebt. Als je het voor het kiezen hebt, kun je beter 'meer vet op de botten hebben'.
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
12/07/2009 om 12:07 kwam de zon op, om nooit meer onder te gaan....
En sinds 23/06/2015 staan er 2 zonnen aan onze hemel!
  donderdag 25 maart 2010 @ 21:47:08 #5
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_79587906
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 21:44 schreef McLaura het volgende:
Ik vind dat jij gelijk hebt. Als je het voor het kiezen hebt, kun je beter 'meer vet op de botten hebben'.
Dat zeker.

Maar doe je je kind echt te kort van een klein loontje?
pi_79588028
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 21:47 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Dat zeker.

Natuurlijk niet, zolang je je kind voorziet in zn basisbehoeften en je best doet er iets van te maken doe je niemand te kort.

Koop jij van je kleine loontje liever bier en sigaretten en een PS3 dan is het wellicht weer wat anders.

Daarnaast, een kind gaat met de tijd meer kosten maar over het algemeen groeien salarissen ook met de tijd. Iemand die nu een baby heeft en een klein loon zit over een jaar of 10 wellicht een stuk ruimer in zn salaris (mits enigszins ambities enzo.)
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  donderdag 25 maart 2010 @ 21:53:26 #7
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_79588232
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 21:49 schreef huuphuup het volgende:

[..]

Natuurlijk niet, zolang je je kind voorziet in zn basisbehoeften en je best doet er iets van te maken doe je niemand te kort.

Ik denk dat hem daar de kneep zit. Het ene kind heeft nu eenmaal meer ' basisbehoeften ' dan het andere (zie ook mijn OP)

Misschien is het zekerheid voor mijzelf die ik prettig vind, dat ik ook de behoeften van een wat ' ongewoner' kind financieel op zou kunnen vangen.
pi_79588248
Liefde en aandacht is belangrijker dan geld. Maar het is wel fijn als je het schoolgeld, af en toe nieuwe kleding en een verhaarskado kan betalen. En muziek en een sport is geen luxe, maar een serieus onderdeel van leren omgaan met verschillende zaken in het leven. Heel vervelend als je dat niet kan betalen voor een kind met talent.

Dus, tsja, het zou misschien wel kunnen, maar makkelijk en ideaal vind ik het niet. Sterker nog, met meer dan 2x modaal vind ik het nog angstig duur allemaal.....ookal redden wij het prima.
Whatever...
pi_79588373
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 21:47 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Dat zeker.

Nee, je doet je kind dan niet tekort. Maar voor jezelf is het makkelijker om niet van een klein loontje te hoeven leven. Steeds de eindjes aan elkaar moeten knopen brengt stress met zich mee, en dat werkt door op je kind.
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
12/07/2009 om 12:07 kwam de zon op, om nooit meer onder te gaan....
En sinds 23/06/2015 staan er 2 zonnen aan onze hemel!
  donderdag 25 maart 2010 @ 22:12:46 #10
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_79589123
Wij persoonlijk vonden het prettiger om het financieel gewoon goed te hebben, maar helaas hadden we toen onze oudste net geboren was een financiele tegenslag wegens ziekte en toen hebben we het een paar jaar een stuk minder gehad.
Weet zeker dat onze dochter er niks aan heeft overgehouden maar het legt toch wel een donkere waas over een periode wat gewoon heel leuk en mooi moet zijn.
Toen we voor een 2de gingen hadden we het weer financieel ruimer en dat is toch wel een stuk prettiger.

Zelf zouden we er dus wel voor kiezen om het finacieel wat ruimer te hebben.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_79591589
Ik denk dat het sowieso over het algemeen fijn is om ruim te zitten

Maar wij hebben het normaal gesproken niet superbreed (al is het ook niet zo dat we heel krap zitten ). Wij wonen wel in een huurhuis (dat niet tocht, heeft volgens mij niet zoveel met veel of weinig geld te maken). B. is sinds 3 maanden werkeloos, flink inkomensverlies. Dit jaar dus geen vakantie voor ons en voor de rest doen we momenteel ook zuinig aan. En mijn kinderen merken daar verder niets van, want toen we meer geld te besteden hadden werden ze ook niet mega verwend

Ik ben het eigenlijk wel met je moeder eens. Ook van een minimum inkomen kun je kinderen echt wel groot krijgen, maar de vraag is, wil je dat zelf?
Het blijft je eigen keus.
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
pi_79597286
Uiteindelijk denk ik dat het toch vooral met je eigen maatstaven te maken heeft. Wil je je kind in merkkleding steken of is zeeman ook ok, koop je nieuwe meubels of kijk je tweedehands, wil je nog 2 keer per jaar op vakantie of is een paar weekjes kamperen in eigen land ook goed.

Je hoort soms wel dat het voor kinderen niet leuk was als écht elk dubbeltje omgekeerd moest worden (tot het punt dat altijd tweedehands kleding moest worden dragen en ze niet op schoolreisje mee kon den e.d.). Dat zou mij ook als ouder een hele rot situatie lijken. Maar binnen de 'normale' grenzen denk ik dat een kind daar weinig van mee krijgt.

Vergeet ook niet dat kinderen krijgen vaak ook een terugloop in inkomsten betekent doordat een van de partners (al dan niet tijdelijk) veel minder gaat werken.

Wat wel een interessante website is voor meer informatie hierover is het Nibud (http://www.nibud.nl/uitgaven/kinderen/kosten-van-kinderen.html), ze geven daar een schatting van hoeveel een kind gemiddeld kost. Je kunt daar ook een geldwijzer bestellen (https://winkel.nibud.nl/pages/page.aspx?c=productdetail&aid=253).
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
pi_79597582
Ik ben zelf opgevoed met weinig geld.
We waren met z'n vieren thuis en mijn moeder was huisvrouw en mijn vader had maar een klein loon.

Cadeautjes alleen met sinterklaas en verjaardag en dan ook vaak zelfgemaakt (poppebedje ofzo). Zaken als een pick-up/cassetedeck waren tweedehands en dure merkkleding zat er niet in.
Ook kon paardrijden niet (wat mijn vriendinnetjes wel deden) da vond ik wel jammer.

Toch heb ik er nooit last van gehad. Ik zag wel dat het bij vriendinnen ruimer ging maar dat deerde me niet.
Het was nu eenmaal zo.
Ik kreeg liefde, kleding en eten en dat was genoeg.

De tijden zijn nu anders, dat weet ik wel, maar van de consumptiemaatschappij van tegenwoordig (waar ik net zo goed aan meedoe) worden kinderen niet beter. Dat merk ik aan mijn eigen kinderen.

Ik heb het idee dat het tegenwoordig moeilijker is voor kinderen als je als kind niet "mee kan doen" met de rest omdat het financieel voor je ouders niet mogelijk is, maar misschien zie ik dat wel verkeerd.

Wel zie ik dat kinderen (bijvoorbeeld bij mijn zoon in de klas) die minder uit te geven hebben gepest worden. De meeste ouders hebben ook meer te besteden tegenwoordig.

Ik vind het hoe dan ook geen goede ontwikkeling want an sich heb je echt geen bakken met geld nodig om kinderen gelukkig te maken.
pi_79597647
het is maar net wat je prettig vind.

wij hadden geen keus. een week voor ik positief teste zei tegen mijn ouders ja dat duurt nog wel 10 jaar want ik wil eerst sparen. medicijn gebruik was de schuld bewezen door mijn medisch adviseur.

maar goed wij hebben zelf niet veel geld maar redden het prima met 2 kinderen.
ze krijgen nieuwe schoenen en ondergoed en sokken maar kleding komt meestal van kledingbeurzen of afprijzingen in de winkel. wij hebben het thuis ook nooit breed gehad en ik ben toch goed terecht gekomen.

daarbij een kind opvoeden kun je zelf zo duur maken als je wil.

je kunt wel wachten tot je 10.000 euro op je rekening hebt staan maar in de toekomst kan ook van alles gebeuren wat je niet weet.
mama van 3 kids!
  vrijdag 26 maart 2010 @ 09:12:15 #15
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79597907
Over het algemeen is het hoe meer je hebt, hoe meer je moet betalen. Muziekles, sportverenigingen, peuterspeelzalen hebben allemaal verschillende tarieven voor verschillende salarissen.

Mijn ouders hebben een tijd in de bijstand gezeten in de jaren 80. ik heb aan die tijd een betere herinnering dan aan de tijd dat ze allebei fulltime werkten. Geld is niet belangrijk, aandacht wel. dus de periode van 4 keer in de week rode kool (heel creatief, steeds anders, linksom geroerd de dag erna rechtsom ) En dat ik een kap-make-uphoofd kreeg voor Sinterklaas weet ik nú nog. Dat wilde ik zó graag!!! En ik wist toen al dat ze er hard voor hebben moeten sparen.
Zat in die periode ook op muziekles. Cello speelde ik. Huurinstrument van de muziekschool. Dat kon, met steun en potjes enzo.
Muziekles kost mij nu 6 x 140 euro Daarvoor krijgen ze (2 van mijn 3 kinderen) dan 35 weken per jaar les. Nu even niet, de muziekschool is failliet, even aankijken wat ze volgend jaar gaan doen.

Kortom, meer vet is ook meer betalen, en (gratis) aandacht is wat vaak het leukste is. Denk ik.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_79597935
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 09:12 schreef debuurvrouw het volgende:

Mijn ouders hebben een tijd in de bijstand gezeten in de jaren 80. ik heb aan die tijd een betere herinnering dan aan de tijd dat ze allebei fulltime werkten. Geld is niet belangrijk, aandacht wel.
QFT.

Ik heb serieus medelijden met de 5 x per week KDV kinderen en de bijbehorende ouders die hun kinderen alleen in het weekend zien.
pi_79598056
En laat je ook gewoon niet gek maken. Je MOET helemaal geen Quinny Superzapextradeluxe van 1500 euro (echt, een kinderwagen van anderhalve mille... ) of babykamer van 7500 euro. Het meeste kun je gewoon van marktplaats halen, de meeste spullen daar zijn helemaal prima, er is zoveel aanbod dat de prijs er ook naar is. Sommige ouders maken er een sport van lijkt het wel...
  vrijdag 26 maart 2010 @ 09:27:27 #18
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_79598275
Dat soort dingen hadden we inderdaad ook 2de hands, en ook als konden we het bij de 2 de wel betalen hebben we gewoon die van de 1ste wederom gebruikt.
Zou niet weten waarom ik zoveel geld aan nieuw uit zou moeten geven voor zo'n korte periode.

Wat ik wel prettig vind is dat we nu nieuwe kleren kunnen betalen, kom ik iets 2de hands tegen wat ik ook leuk vind koop ik het nog net zo goed overigens.
Maar zo heb je online ook winkeltjes waar je heel goedkoop nieuwe merkkleding kan kopen, ben je net zo veel kwijt als van de zeeman.

Je moet gewoon leren wat handiger met geld om te gaan en keuzes te maken wat nou even belangrijker is.
In principe kan je van de kinderbijslag makkelijk de kinderen voor het seizoen kleden, dat is dan dus al een zorg minder.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_79598379
Ik heb dat ook niet KingOfMars; de neiging om veel geld uit te geven aan een babykamer ofzo.
De baby ziet het toch niet.

Ik haal ook bijna alles van marktplaats voor een prikje. Ook kleding.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 09:31:58 #20
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_79598403
Wij hadden het tot mijn twaalfde ook echt niet breed. Daarna was er blijkbaar financieel meer ruimte. 'Blijkbaar', want ik heb dat zelf helemaal niet zo ervaren. We kregen vóór èn na die tijd alleen maar cadeaus met sinterklaas en verjaardag (en dan echt geen belachelijke hoveelheden), dus dat bleek meer een opvoedingskwestie te zijn dan het gevolg van financiele ruimte . En ik heb de luxe ook eigenlijk nooit gemist. We gingen na die tijd wel mooiere reizen maken, maar of dat nou komt omdat ze het financieel ruimer hadden, of gewoon omdat wij ouder werden en daardoor de focus verlegd werd zou ik eigenlijk niet durven zeggen.

Nu onderhoud ik in m'n eentje een gezin van drie op een lerarensalaris van 0,8 baan (ik werk maar 0,5; ouderschapsverlof) en dat gaat echt prima. Er is voldoende ruimte voor leuke dingen en ze komen echt niks te kort. Ik geloof ook heilig in aandacht en liefde en ze hoeven ook niet alles te hebben wat mooi is in de wereld.

Voorbeeld: Op Aruba deden ze een spelletje jaxks (of weet ik hoe je dat schrijft) en totdat ik jarig was heb ik dat spel thuis gespeeld met papierpropjes / of steentjes en een stuiterbal. Voor mijn verjaardag heb ik het toen gekregen en ik was er dolgelukkig mee. Dat spel kost misschien een paar gulden, dus dat was echt geen financiële kwestie dat ik dat niet zomaar alvast kreeg.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 09:34:48 #21
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_79598478
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 09:30 schreef lily het volgende:
Ik heb dat ook niet KingOfMars; de neiging om veel geld uit te geven aan een babykamer ofzo.
De baby ziet het toch niet.

Ik haal ook bijna alles van marktplaats voor een prikje. Ook kleding.
Precies hetzelfde hier . Ik geloof niet dat er iets hier nieuw is in huis aan babyspullen. Ik heb zelfs tegen mijn broertje en schoonzus gezegd met sinterklaas toen ze een houten treintje voor mijn dochter wilden kopen, dat ze dat echt gewoon via marktplaats moesten doen. Dat spul lijdt nauwelijks en de winkelprijzen zijn echt belachelijk.

Waarmee ik niet wil zeggen dat de kindjes nooit nieuwe kleren aanhebben of nooit nieuwe spullen krijgen. Maar wel als het mij zo uitkomt. En voorlopig hebben ze er toch geen notie van.
pi_79598485
Kinderen worden wel steeds duurder naarmate ze ouder worden.
Ik spaar daar nu al voor.
pi_79598523
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 09:34 schreef Groofsken het volgende:
Dat spul lijdt nauwelijks en de winkelprijzen zijn echt belachelijk.
Precies.
Heel Nederland ligt vol met spullen (bij de mensen thuis) en ik weiger om het weer nieuw uit de winkel te halen.
pi_79598594
Wij hadden wel een nieuw babykamertje (de meubels, dan) maar dat was gewoon IKEA spul. Het is natuurlijk ook gewoon leuk om nieuwe spullen te kopen, zeker als het de eerste is en alles nieuw en spannend is, maar maak het dan zo duur als je zelf wilt/kunt.
pi_79598604
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 09:13 schreef KingOfMars het volgende:

[..]

QFT.

Ik heb serieus medelijden met de 5 x per week KDV kinderen en de bijbehorende ouders die hun kinderen alleen in het weekend zien.
dat zijn er veel hoor. ik heb stage gelopen op verschillende kinderopvangen (peuterspeelzalen, kinderdagverblijven, buitenschoolseopvang) en echt veel kinderen die gewoon 5 dagen in de week kwamen hoor.

ik zie dat mijn kinderen gelukkiger zijn dan hun nichtjes.
de ene is 11 en is bij oma opgegroeid die zat daar 60 uur in de week als het niet meer was. mama vind een duur huis en 2 auto's belangrijker dan haar kind.
papa is de sloof want die moet alles doen en achter de pijpen van haar aanrennen.
nu hebben ze een kind van 3 maanden die dus 5 dagen in de week naar het kdv gaat en het weekend bij oma gedumpt word. omdat het kind veel huilt(reflux) maar niet naar mij willen luisteren.

ik heb laatst een leuk ducky beau jurkje en vestje voor 4 euro van de kledingbeurs gehaald. niemand die ziet dat heet 2de hands is. kookwas en strijken en aandoen.
zo haal ik ook wel eens oilily, carbone, esprit, mexx, st. oliver en andere dingen voor kleine prijsjes er vanaf en dan hoef ik ook niet te stressen dat als iets vies word dat ik er zoveel geld voor neergeteld heb.
mama van 3 kids!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')