FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / TV na 1.5 jaar kapot, geen garantie
Drinkydonderdag 25 maart 2010 @ 13:39
Onlangs kreeg onze TV kuren. "geen probleem", dacht ik, "ik breng 'm wel even naar de winkel".


De TV was gekocht bij kijkshop ICT, welke, buiten mijn weten om, failliet was gegaan. Ik ging met mijn probleem naar Kijkshop, waar ze me konden vertellen dat ik maar met de TV daarheen moest komen, waarna zij 't zouden opsturen naar Sony.

Een paar dagen later kon ik de TV eindelijk naar Kijkshop brengen, waar ik te horen kreeg: "Meneer, de winkel waar u de TV van heeft gekocht is failliet, wij kunnen 'm ook niet aannemen, u moet zelf met Sony bellen"

Toen heb ik met Sony Nederland gebeld, ik vertelde het verhaal, en toen hij mij vroeg: "is de TV nog onder garantie", antwoordde ik met "ja". Ik ging er dus van uit dat een TV wel MINIMAAL 2 jaar garantie zou moeten hebben, zeker een TV van ¤1600(!!). Ik kreeg te horen dat ik op hun site een serviceaanvraag moest invullen en dat er binnenkort contact met mij opgenomen zou worden.

Ik kreeg vandaag dus een telefoontje van de servicecenter, maar de meneer vertelde mij dat ik slechts 1 jaar garantie op een TV van voor 1 maart 2009 heb, en ik had de TV in september 2008 gekocht. Hij vertelde me dat ik dit even met Sony zelf moest oplossen.

Ik heb daarna met een Sony supervisor gesproken, die kon me vertellen dat er: "alleen volgens europese wetgeving een termijn van 2 jaar geldt, maar dat zij daar niet aan verbonden zijn " Ze moesten volgens de Nederlandse wet wel een deel meebetalen aan de reparatie, en dan zouden de max reparatiekosten ¤425 kunnen worden.

Dat is toch helemaal te gek voor woorden, dat je op een product van 1600 euro slechts 1 jaar garantie mag verwachten, en dat ie daarna ook nog eens kapot gaat, dat heb ik de supervisor ook verteld, maar die vertelde me dat het een elektronisch product is die altijd kapot kan gaan . Ik heb hier nog een Nintendo Entertainment System liggen, welke een garantie heeft van 22(!) jaar en welke het nog steeds doet.

Dat terzijde, ik vroeg me nu dus af wat mijn rechten zijn met betrekking tot zoiets, want voor 425 euro kan ik nu net zo goed een nieuwe TV kopen.
Sociosdonderdag 25 maart 2010 @ 13:40
Je hebt recht op gratis reparatie of een nieuwe tv.
Maanvisdonderdag 25 maart 2010 @ 13:41
TVPost.
Netsplitterdonderdag 25 maart 2010 @ 13:41
Geldt niet voor Sony.
Hilarisch.
Drinkydonderdag 25 maart 2010 @ 13:42
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:40 schreef Socios het volgende:
Je hebt recht op gratis reparatie of een nieuwe tv.
Kun je mij hierover wat meer info geven, mischien verwijzingen naar het wetboek? Want zonder onderbouwing kan Sony zoiets makkelijk tegenwerpen, en wordt het een welles nietes discussie.
Drinkydonderdag 25 maart 2010 @ 13:43
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:41 schreef Netsplitter het volgende:
Geldt niet voor Sony.
Hilarisch.
Ja, zoiets had ik ook al. Ze zijn gevestigd in Europa, dus daar zou de europese regelgeving ook van toepassing op moeten zijn.
Maanvisdonderdag 25 maart 2010 @ 13:43
http://www.consuwijzer.nl(...)ijke_garantietermijn

Veel ondernemers en consumenten denken dat de wettelijke garantie twee jaar is. Voor Europa is inderdaad bepaald dat iedereen een wettelijke garantie van twee jaar heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de wettelijke garantieperiode langer is.

In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar wettelijke garantie u hebt. Daarin staat namelijk dat u recht hebt op een product van goede kwaliteit. In Nederland wordt de wettelijke garantie ook wel 'het wettelijk recht op een deugdelijk product' genoemd. Hoe lang u dat wettelijk recht hebt, hangt af van het product dat u koopt. U moet het product bijvoorbeeld een bepaalde tijd normaal kunnen gebruiken.

Voorbeeld
Van een wasmachine mag u verwachten dat die een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.

In Nederland hebt u dus vaak langer dan twee jaar recht op een deugdelijk product.
Sociosdonderdag 25 maart 2010 @ 13:43
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:42 schreef Drinky het volgende:
Kun je mij hierover wat meer info geven, mischien verwijzingen naar het wetboek?
De verwachte levensduur van een tv is veel langer. Daar kan een fabrikant niet van af wijken.

Art. 7:17 BW. (Conformiteit)
Netsplitterdonderdag 25 maart 2010 @ 13:43
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:42 schreef Drinky het volgende:

[..]

Kun je mij hierover wat meer info geven, mischien verwijzingen naar het wetboek? Want zonder onderbouwing kan Sony zoiets makkelijk tegenwerpen, en wordt het een welles nietes discussie.
http://www.consuwijzer.nl(...)ijke_garantietermijn
IkWilbertdonderdag 25 maart 2010 @ 13:45
garantie tvp, even volgen dit
Armageddondonderdag 25 maart 2010 @ 13:47
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:43 schreef Maanvis het volgende:
http://www.consuwijzer.nl(...)ijke_garantietermijn

Veel ondernemers en consumenten denken dat de wettelijke garantie twee jaar is. Voor Europa is inderdaad bepaald dat iedereen een wettelijke garantie van twee jaar heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de wettelijke garantieperiode langer is.

In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar wettelijke garantie u hebt. Daarin staat namelijk dat u recht hebt op een product van goede kwaliteit. In Nederland wordt de wettelijke garantie ook wel 'het wettelijk recht op een deugdelijk product' genoemd. Hoe lang u dat wettelijk recht hebt, hangt af van het product dat u koopt. U moet het product bijvoorbeeld een bepaalde tijd normaal kunnen gebruiken.

Voorbeeld
Van een wasmachine mag u verwachten dat die een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.

In Nederland hebt u dus vaak langer dan twee jaar recht op een deugdelijk product.
Dit is natuurlijk een heel leuk verhaal maar in de praktijk komt daar natuurlijk geen kut van terecht.
Dennis101donderdag 25 maart 2010 @ 13:48
Het probleem is dat de winkelier je deze garantie moet verlenen, niet Sony. Maar aangezien de winkelier failliet is ben je overgeleverd aan Sony en naar mijn weten mogen zij zelf hun eigen voorwaarden stellen aan de fabrieksgarantie.
Maanvisdonderdag 25 maart 2010 @ 13:48
Ik koop na het lezen van dit topique geen Sony TV meer.
SPOILER
als jullie dit nu allemaal ff posten, dan ziet Sony ook wel in dat ze hiermee alleen maar kunnen verliezen
Netsplitterdonderdag 25 maart 2010 @ 13:48
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:48 schreef Dennis101 het volgende:
Het probleem is dat de winkelier je deze garantie moet verlenen, niet Sony. Maar aangezien de winkelier failliet is ben je overgeleverd aan Sony en naar mijn weten mogen zij zelf hun eigen voorwaarden stellen aan de fabrieksgarantie.
Helaas.
Ze zijn nog steeds gebonden aan de wetten die gelden.
Dus ook deze.
Five_Horizonsdonderdag 25 maart 2010 @ 13:49
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:47 schreef Armageddon het volgende:

[..]

Dit is natuurlijk een heel leuk verhaal maar in de praktijk komt daar natuurlijk geen kut van terecht.
Daar ben je dan ook zelf bij
Biffkoffiedonderdag 25 maart 2010 @ 13:50
Mijn Sony TV gelukkig wel een garantie van 2 jaar.. maar goed ook want de firmware update liep vast
Heb deze wel ergens in juni 2009 gekocht.
Dit haal ik nu van de sony site af onder algemene garantie bepalingen: Via dit garantiebewijs garandeert Sony dat het product voor een periode van ÉÉN JAAR (Bravia LCD-TV
twee jaar vanaf Maart 2009) vanaf de oorspronkelijke aankoopdatum vrij zal zijn van materiaal- en
fabricagefouten. De Sony vestiging die deze garantie geeft en de daaruit voortvloeiende verplichtingen zal
nakomen, vindt u in dit garantiebewijs of bijgevoegde document van het land, waar u aanspraak maakt op
garantieservice. Wanneer binnen de garantieperiode (vanaf de oorspronkelijke aankoopdatum) wordt
vastgesteld dat het product gebreken vertoont als gevolg van materiaal- of fabricagefouten dan zal uw Sony
dealer, Sony Service of een ASN-lid in het garantiegebied het product of de defecte onderdelen daarvan
repareren of vervangen (door Sony te beoordelen) zonder daarvoor arbeidskosten of onderdelen in rekening
te brengen. Daarbij gelden de onderstaande voorwaarden en beperkingen. Sony dealers, Sony en ASNleden
mogen defecte producten of onderdelen vervangen door nieuwe of gereviseerde producten of
onderdelen. Alle vervangen producten en onderdelen worden eigendom van Sony.

Je zou nog even op je modelnummer kunnen zoeken of op basis daarvan nog garantie wordt geboden.
Evt zou je rechtsbijstand of de ombudsman kunnen benaderen. van een TV van 1600 euro lijkt me dat deze minimaal 3 jaar mee gaat. Liefst langer..
Netsplitterdonderdag 25 maart 2010 @ 13:50
Ow en TS, vraag de volgende keer naar de naam van diegene met wie je gesproken hebt zodat je weet wie je moet hebben met een aanklacht.
En dat natuurlijk ook tijdens het gesprek melden.
HugoBaasdonderdag 25 maart 2010 @ 13:51
De garantie is een jaar, maar de wet stelt dat als je een dergelijk apparaat koopt en er aardig wat geld voor neerlegd dat het langer mee moet gaan dan 1.5 jaar.

In de rechtzaal win je dit makkelijk.
#ANONIEMdonderdag 25 maart 2010 @ 13:51
Maar goed, verschuift het na het verlopen van de fabrieksgarantie niet naar dat je moet gaan bewijzen dat jij het defect niet hebt veroorzaakt? Dus in veel gevallen draaien ze het dan wel zo dat het door ondeugdelijk gebruik oid komt.

Als het binnen de fabrieksgarantie is, dan is het vaak andersom. Moet gerepareerd worden tenzij aan te tonen is dat het door ondeugdelijk gebruik is.
Pilesdonderdag 25 maart 2010 @ 13:52
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:48 schreef Dennis101 het volgende:
Het probleem is dat de winkelier je deze garantie moet verlenen, niet Sony. Maar aangezien de winkelier failliet is ben je overgeleverd aan Sony en naar mijn weten mogen zij zelf hun eigen voorwaarden stellen aan de fabrieksgarantie.
Wat hij (weer eens) zegt dus
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:50 schreef Biffkoffie het volgende:
Je zou nog even op je modelnummer kunnen zoeken of op basis daarvan nog garantie wordt geboden.
Evt zou je rechtsbijstand of de ombudsman kunnen benaderen. van een TV van 1600 euro lijkt me dat deze minimaal 3 jaar mee gaat. Liefst langer..
Dat is ook gewoon zo, maar je had een overeenkomst met de winkel die failliet is. Dus dikke pech
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:51 schreef HugoBaas het volgende:
De garantie is een uur, maar de wet stelt dat als je een dergelijk apparaat koopt en er aardig wat geld voor neerlegd dat het langer mee moet gaan dan 1.5 jaar.

In de rechtzaal win je dit makkelijk.
Ga jij lekker een failliete zaak aanklagen
dotKoendonderdag 25 maart 2010 @ 13:52
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:48 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Helaas.
Ze zijn nog steeds gebonden aan de wetten die gelden.
Dus ook deze.
TS heeft (behoudens fabrieksgarantie) geen overeenkomst met Sony. Het komt overigens wel voor dat de fabrikant in zijn fabrieksgarantievoorwaarden stelt dat de fabrikant de verplichtingen van de winkelier overneemt.
IkWilbertdonderdag 25 maart 2010 @ 13:53
Heeft TS een rechtsbijstandsverzekering?
Dennis101donderdag 25 maart 2010 @ 13:53
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:48 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Helaas.
Ze zijn nog steeds gebonden aan de wetten die gelden.
Dus ook deze.
TS heeft geen enkele verkoopovereenkomst bij Sony en kan daar dus ook geen garantie claimen.

http://www.conformiteit.nl/verkopers-of-fabrieksgarantie.html

De wettelijke garantie die Nederland biedt zijn toch echt van toepassing op de verkoper en niet de fabrikant.
HugoBaasdonderdag 25 maart 2010 @ 13:54
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:52 schreef Piles het volgende:

[..]

Wat hij (weer eens) zegt dus
[..]

Dat is ook gewoon zo, maar je had een overeenkomst met de winkel die failliet is. Dus dikke pech
[..]

Ga jij lekker een failliete zaak aanklagen
Sony zelf natuurlijk sukkel
HugoBaasdonderdag 25 maart 2010 @ 13:54
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:53 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

TS heeft geen enkele verkoopovereenkomst bij Sony en kan daar dus ook geen garantie claimen.

http://www.conformiteit.nl/verkopers-of-fabrieksgarantie.html

De wettelijke garantie die Nederland biedt zijn toch echt van toepassing op de verkoper en niet de fabrikant.
Dikke vette bullshit.
Pilesdonderdag 25 maart 2010 @ 13:54
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:54 schreef HugoBaas het volgende:
Sony zelf natuurlijk sukkel
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:53 schreef Dennis101 het volgende:
TS heeft geen enkele verkoopovereenkomst bij Sony en kan daar dus ook geen garantie claimen.

http://www.conformiteit.nl/verkopers-of-fabrieksgarantie.html

De wettelijke garantie die Nederland biedt zijn toch echt van toepassing op de verkoper en niet de fabrikant.
Duidelijk nu?
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:54 schreef HugoBaas het volgende:

[..]

Dikke vette bullshit.
Je roept vanalles, maar ga je ook nog wat bewijzen?
Armageddondonderdag 25 maart 2010 @ 13:54
Ga lekker een rechtszaak beginnen om een tv. Stelletje consumentenbond noobs hierzo.
Drinkydonderdag 25 maart 2010 @ 13:55
Ik zit nu met de rechtswinkel te bellen, even kijken wat die er van zeggen, maar volgens hen is de minimale duur ook 2 jaar. Hij is het in ieder geval even aan het uitzoeken
Dennis101donderdag 25 maart 2010 @ 13:56
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:54 schreef HugoBaas het volgende:

[..]

Dikke vette bullshit.
Nog een bron erbij:

http://financieel.infonu.(...)garantieperiode.html

Nu jij nog even?
Dennis101donderdag 25 maart 2010 @ 13:58
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:55 schreef Drinky het volgende:
Ik zit nu met de rechtswinkel te bellen, even kijken wat die er van zeggen, maar volgens hen is de minimale duur ook 2 jaar. Hij is het in ieder geval even aan het uitzoeken
Dat klopt ook, minimaal 2 jaar met aanvullend in Nederland dat het product moet voldoen aan de verwachtingen. Dat geldt dus voor degene waarmee jij een overeenkomst hebt gesloten, maar die is er dus niet meer.
HugoBaasdonderdag 25 maart 2010 @ 13:58
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:54 schreef Piles het volgende:

[..]


[..]

Duidelijk nu?
[..]

Je roept vanalles, maar ga je ook nog wat bewijzen?
Lees hier:
quote:
Wettelijke garantie en fabrieksgarantie
Wettelijke garantie geldt altijd, voor alle bovenstaand omschreven consumentengoederen. Daarnaast wordt er vaak een fabrieksgarantie afgegeven. Je moet dit eigenlijk zien als een extra garantie, hoewel deze garantie wel heel vaak gegeven wordt en bijna standaard lijkt. Aangezien je als consument geen koop sluit met de fabrikant maar met de verkoper, kan de fabrikant allerlei beperkingen stellen aan de fabrieksgarantie. Meestal is de fabrieksgarantie echter iets uitgebreider dan de wettelijke garantie, maar dat verschilt dus per producent. De verkoper moet zich aan beide houden. Na het verstrijken van de garantietermijn kun je nog steeds verlangen dat de leverancier een gebrek herstelt of je een nieuw exemplaar geeft. En dit kan na de wettelijke garantie van een half jaar, maar ook na het aflopen van de fabrieksgarantie die je bij veel producten krijgt.

Na het verstrijken van beide soorten garantie ben jij degene die moet bewijzen dat het gebrek bij normaal gebruik ontstaan is. De bewijslast ligt dan dus bij jou als consument.
Oftewel, van een tv van 1600 Euro mag je verwachten dat dit meer dan 1.5 jaar meegaat.

Even rechtsbijstand inschakelen en voor laten komen. Dit win je makkelijk.
Kumeriandonderdag 25 maart 2010 @ 13:58
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:54 schreef HugoBaas het volgende:
Dikke vette bullshit.
Leuke kreet maar zonder onderbouwing van geen enkele waarde natuurlijk....
Pilesdonderdag 25 maart 2010 @ 13:58
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:55 schreef Drinky het volgende:
Ik zit nu met de rechtswinkel te bellen, even kijken wat die er van zeggen, maar volgens hen is de minimale duur ook 2 jaar. Hij is het in ieder geval even aan het uitzoeken
Ja, de wettelijke garantie. Maar je zou nu alleen nog recht op fabrieksgarantie hebben, maar die termijn is voorbij
quote:
De verkoper of de fabrikant kan ook garantie geven. De verkoper geeft garantie voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld een jaar.
Bron
Dennis101donderdag 25 maart 2010 @ 13:59
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:58 schreef HugoBaas het volgende:

[..]

Lees hier:
[..]

Oftewel, van een tv van 1600 Euro mag je verwachten dat dit meer dan 1.5 jaar meegaat.

Even rechtsbijstand inschakelen en voor laten komen. Dit win je makkelijk.
Uit je eigen quote:
quote:
Aangezien je als consument geen koop sluit met de fabrikant maar met de verkoper, kan de fabrikant allerlei beperkingen stellen aan de fabrieksgarantie. Meestal is de fabrieksgarantie echter iets uitgebreider dan de wettelijke garantie, maar dat verschilt dus per producent.
Pilesdonderdag 25 maart 2010 @ 13:59
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:58 schreef HugoBaas het volgende:

[..]

Lees hier:
[..]

Oftewel, van een tv van 1600 Euro mag je verwachten dat dit meer dan 1.5 jaar meegaat.

Even rechtsbijstand inschakelen en voor laten komen. Dit win je makkelijk.
Misschien moet je even leren begrijpend lezen
Kumeriandonderdag 25 maart 2010 @ 14:00
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:58 schreef HugoBaas het volgende:

[..]

Lees hier:
[..]

Oftewel, van een tv van 1600 Euro mag je verwachten dat dit meer dan 1.5 jaar meegaat.

Even rechtsbijstand inschakelen en voor laten komen. Dit win je makkelijk.
In dat hele stuk wordt gesproken over "de verkoper" en "de leverancier"... In dit verhaal is Sony geen van beiden. Sony is slechts producent. De hele tekst rept met geen woord over de producent. Dat kan ook niet want de producent is in deze helemaal geen partij. Het gaat over een levering van een winkel aan een klant. Die winkel garandeert de klant van alles en moet die garanties nakomen. De producent garandeert helemaal niks en heeft dus ook geen plicht in deze.
HugoBaasdonderdag 25 maart 2010 @ 14:00
ed

[ Bericht 99% gewijzigd door HugoBaas op 25-03-2010 14:00:48 ]
Pilesdonderdag 25 maart 2010 @ 14:01
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 14:00 schreef Kumerian het volgende:
In dat hele stuk wordt gesproken over "de verkoper" en "de leverancier"... In dit verhaal is Sony geen van beiden. Sony is slechts producent. De hele tekst rept met geen woord over de producent. Dat kan ook niet want de producent is in deze helemaal geen partij. Het gaat over een levering van een winkel aan een klant. Die winkel garandeert de klant van alles en moet die garanties nakomen. De producent garandeert helemaal niks en heeft dus ook geen plicht in deze.
Klopt helemaal
Behalve dan dat de producent 1 jaar garantie heeft gegeven, maar die termijn is voorbij
Drinkydonderdag 25 maart 2010 @ 14:03
Rechtswinkel zegt: Europees termijn is 2 jaar, en die geldt ook voor Sony zelf. De Nederlandse wetgeving geeft geen termijn, maar stelt wel dat het een redelijke tijd mag meegaan, voor het soort product wat je koopt.

Ze vertelden me dat ik het best een aangetekende brief kon verzenden in plaats van te bellen, dus die ga ik even tikken denk ik.
IkWilbertdonderdag 25 maart 2010 @ 14:03
ik zeg: doen!
Pilesdonderdag 25 maart 2010 @ 14:04
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 14:03 schreef Drinky het volgende:
Rechtswinkel zegt: Europees termijn is 2 jaar, en die geldt ook voor Sony zelf. De Nederlandse wetgeving geeft geen termijn, maar stelt wel dat het een redelijke tijd mag meegaan, voor het soort product wat je koopt.

Ze vertelden me dat ik het best een aangetekende brief kon verzenden in plaats van te bellen, dus die ga ik even tikken denk ik.
Dat is heel raar, dat ze dat zeggen
Maar succes, ik ben benieuwd wat (de jurist van) Sony er van vindt
Netsplitterdonderdag 25 maart 2010 @ 14:04
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 14:03 schreef Drinky het volgende:
Rechtswinkel zegt: Europees termijn is 2 jaar, en die geldt ook voor Sony zelf. De Nederlandse wetgeving geeft geen termijn, maar stelt wel dat het een redelijke tijd mag meegaan, voor het soort product wat je koopt.

Ze vertelden me dat ik het best een aangetekende brief kon verzenden in plaats van te bellen, dus die ga ik even tikken denk ik.
Kijk.
Goed nieuws dus.
Typen en naar het postkantoor.

En voor de anderen:
Dennis101donderdag 25 maart 2010 @ 14:05
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 14:04 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Kijk.
Goed nieuws dus.
Typen en naar het postkantoor.

En voor de anderen:
Jij gaat er standaard vanuit dat TS nu zijn gelijk krijgt?
IkWilbertdonderdag 25 maart 2010 @ 14:05
Als je moeite hebt met de brief, linkje naar tros radar voorbeeldbrief

[url=http://www.trosradar.nl/index.php?id=84&tx_alternethulpbrief_pi1[showUid]=36]http://www.trosradar.nl/index.php?id=84&tx_alternethulpbrief_pi1[showUid]=36[/url]
Apekoekdonderdag 25 maart 2010 @ 14:05
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 14:03 schreef Drinky het volgende:
Rechtswinkel zegt: Europees termijn is 2 jaar, en die geldt ook voor Sony zelf. De Nederlandse wetgeving geeft geen termijn, maar stelt wel dat het een redelijke tijd mag meegaan, voor het soort product wat je koopt.

Ze vertelden me dat ik het best een aangetekende brief kon verzenden in plaats van te bellen, dus die ga ik even tikken denk ik.
Ik heb een Sony laptop die na 1,5 jaar er mee ophield, ik had ook een 1 jaar garantie. Terug naar de winkel gegaan en ze hebben het kunnen laten repareren op de kosten van Sony.
Netsplitterdonderdag 25 maart 2010 @ 14:05
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 14:05 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Jij gaat er standaard vanuit dat TS nu zijn gelijk krijgt?
Pilesdonderdag 25 maart 2010 @ 14:06
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 14:05 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Ik heb een Sony laptop die na 1,5 jaar er mee ophield, ik had ook een 1 jaar garantie. Terug naar de winkel gegaan en ze hebben het kunnen laten repareren op de kosten van Sony.
Dat kan, zoals jij recht op een goed product bij de winkel hebt, heeft de winkel recht op een goed product van Sony
Kumeriandonderdag 25 maart 2010 @ 14:06
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 14:05 schreef Apekoek het volgende:
Ik heb een Sony laptop die na 1,5 jaar er mee ophield, ik had ook een 1 jaar garantie. Terug naar de winkel gegaan en ze hebben het kunnen laten repareren op de kosten van Sony.
Yup.... En als TS terug zou gaan naar de winkel zou hij ook een goede kans maken.... Helaas is die winkel failliet en heeft niemand de verplichtingen van de winkel over genomen....
Pilesdonderdag 25 maart 2010 @ 14:07
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 14:05 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Ik heb hier wel eens een advies van dat Juridisch Loket gezien die totaal niet klopte, dus ik wacht nog even met juichen
Dennis101donderdag 25 maart 2010 @ 14:07
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 14:05 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Ik heb een Sony laptop die na 1,5 jaar er mee ophield, ik had ook een 1 jaar garantie. Terug naar de winkel gegaan en ze hebben het kunnen laten repareren op de kosten van Sony.
De winkel waar ik werk verhaalt ook gewoon de kosten op Sony bij reparaties buiten de fabrieksgarantie, alleen aangezien er geen winkel meer is valt er weinig te verhalen. Maar goed, ben benieuwd wat Sony van zijn aangetekende brief vind.
Dennis101donderdag 25 maart 2010 @ 14:08
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 14:07 schreef Piles het volgende:

[..]

Ik heb hier wel eens een advies van dat Juridisch Loket gezien die totaal niet klopte, dus ik wacht nog even met juichen
Inderdaad, volgens mij lost de assistent van de juristen daar dit nog wel op.
captainkiddonderdag 25 maart 2010 @ 14:08
1 ding weet ik nu wel.
Ik koop geen sony producten meer.
Dennis101donderdag 25 maart 2010 @ 14:09
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 14:08 schreef captainkid het volgende:
1 ding weet ik nu wel.
Ik koop geen sony producten meer. Wanneer een winkel failliet gaat wordt het nogal lastig om je garantie te claimen.
captainkiddonderdag 25 maart 2010 @ 14:11
Een bedrijf die maar één jaar garantie op een ¤1600!! TV geeft is gewoon een slecht bedrijf.
Pilesdonderdag 25 maart 2010 @ 14:15
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 14:11 schreef captainkid het volgende:
Een bedrijf die maar één jaar garantie op een ¤1600!! TV geeft is gewoon een slecht bedrijf.
Snap nou het verschil tussen verkoper en producent eens
Dennis101donderdag 25 maart 2010 @ 14:16
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 14:11 schreef captainkid het volgende:
Een bedrijf die maar één jaar garantie op een ¤1600!! TV geeft is gewoon een slecht bedrijf.
Ik zou als ik jou was eens voor de grap kijken wat Philips of Panasonic voor fabrieksgarantie hanteert. Garantie heb je bij de verkoper.

Ja ik weet dat de rechtswinkel wat anders zei, maar daar geloof ik dus geen snars van.
captainkiddonderdag 25 maart 2010 @ 14:29
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 14:16 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Ik zou als ik jou was eens voor de grap kijken wat Philips of Panasonic voor fabrieksgarantie hanteert. Garantie heb je bij de verkoper.

Ja ik weet dat de rechtswinkel wat anders zei, maar daar geloof ik dus geen snars van.
Zou kunnen.
Ik handel mijn garantie zaken altijd bij de fabrikant af.
Logitech, Western Digital, Böker allemaal top service voor een product minder dan ¤100.


Als ik iets duurs koop zal ik er in het vervolg opletten wat voor garantie de fabrikant geeft, en wat de reputatie van hun klantenservice is,
Dennis101donderdag 25 maart 2010 @ 14:33
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 14:29 schreef captainkid het volgende:

[..]

Zou kunnen.
Ik handel mijn garantie zaken altijd bij de fabrikant af.
Logitech, Western Digital, Böker allemaal top service voor een product minder dan ¤100.


Als ik iets duurs koop zal ik er in het vervolg opletten wat voor garantie de fabrikant geeft, en wat de reputatie van hun klantenservice is,
Dan moet je dus opletten wat de reputatie van de klantenservice van de winkel is. De fabrikant hoeft jouw product niet eens direct aan te nemen.

Logitech en WD (en nog wel meerdere, Sennheiser bijvoorbeeld) zijn inderdaad bedrijven die wel zelf garantie afhandelingen doen en vaak ook nog eens gewoon direct een nieuw product opsturen.
anbonidonderdag 25 maart 2010 @ 14:34
Ik zou me nog kunnen voorstellen dat Sony uit coulance (en eigenbelang) een oplossing gaat zoeken, want hoewel volledig onterecht doet een opmerking als:
quote:
Een bedrijf die maar één jaar garantie op een ¤1600!! TV geeft is gewoon een slecht bedrijf.
het natuurlijk altijd goed op verjaardagen enzo.
captainkiddonderdag 25 maart 2010 @ 14:35
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 14:34 schreef anboni het volgende:
Ik zou me nog kunnen voorstellen dat Sony uit coulance (en eigenbelang) een oplossing gaat zoeken, want hoewel volledig onterecht doet een opmerking als:
[..]

het natuurlijk altijd goed op verjaardagen enzo.
Hoezo onterecht?

Zo'n ding moet tien jaar garantie hebben.
Maar vijf is ook acceptabel.
anbonidonderdag 25 maart 2010 @ 14:36
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 14:35 schreef captainkid het volgende:

[..]

Hoezo onterecht?

Zo'n ding moet tien jaar garantie hebben.
Maar vijf is ook acceptabel.
Lees het topic nog eens door, en probeer dan het verschil tussen verkoper en fabrikant te begrijpen...
Dennis101donderdag 25 maart 2010 @ 14:37
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 14:35 schreef captainkid het volgende:

[..]

Hoezo onterecht?

Zo'n ding moet tien jaar garantie hebben.
Maar vijf is ook acceptabel.
Dat heeft hij ook volgens de Nederlandse wet.
Ripleydonderdag 25 maart 2010 @ 14:40
[url=http://www.trosradar.nl/index.php?id=84&tx_alternethulpbrief_pi1[showUid]=36]http://www.trosradar.nl/index.php?id=84&tx_alternethulpbrief_pi1[showUid]=36[/url]

Gebeurt heel vaak, is wettelijk gewoon onterecht. Radar heeft al vaak van zulke cases behandeld.
captainkiddonderdag 25 maart 2010 @ 14:41
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 14:37 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Dat heeft hij ook volgens de Nederlandse wet.
Dat moet een fabrikant zelf hebben.
Zeker bij een TV van ¤1600.
Dennis101donderdag 25 maart 2010 @ 14:43
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 14:40 schreef Ripley het volgende:
[url=http://www.trosradar.nl/index.php?id=84&tx_alternethulpbrief_pi1[showUid]=36]http://www.trosradar.nl/index.php?id=84&tx_alternethulpbrief_pi1[showUid]=36[/url]

Gebeurt heel vaak, is wettelijk gewoon onterecht. Radar heeft al vaak van zulke cases behandeld.
Je link werkt niet. Je onderbouwing trouwens ook niet...
Pellej0donderdag 25 maart 2010 @ 14:48
kort geding aanspannen, win je gegarandeerd
Pilesdonderdag 25 maart 2010 @ 14:50
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 14:40 schreef Ripley het volgende:
[url=http://www.trosradar.nl/index.php?id=84&tx_alternethulpbrief_pi1[showUid]=36]http://www.trosradar.nl/index.php?id=84&tx_alternethulpbrief_pi1[showUid]=36[/url]

Gebeurt heel vaak, is wettelijk gewoon onterecht. Radar heeft al vaak van zulke cases behandeld.
Dat is ook een brief naar de verkoper, NIET naar de fabrikant
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 14:48 schreef Pellej0 het volgende:
kort geding aanspannen, win je gegarandeerd
Eerst het topic lezen
Netsplitterdonderdag 25 maart 2010 @ 14:53
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 14:50 schreef Piles het volgende:

[..]

Dat is ook een brief naar de verkoper, NIET naar de fabrikant
[..]

Eerst het topic lezen
Daar staat nergens in dat hij het niet wint.
Drinkydonderdag 25 maart 2010 @ 14:54
Ook net met mijn rechtsbijstand gebeld, die vertelden me dat het nogal moeilijk ligt, gezien wat Pilles zegt. Maar ze konden me ook vertellen dat, omdat er bij de factuur ook de naam van Kijkshop zelf op staat er wellicht mischien nog iets bij kijkshop te regelen valt. Zoniet moet ik erg veel geluk hebben als ik bij de curator wat los kan peuteren.
Dennis101donderdag 25 maart 2010 @ 14:56
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 14:53 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Daar staat nergens in dat hij het niet wint.
Dat staat er wel, maar dat willen jullie niet geloven.
Dennis101donderdag 25 maart 2010 @ 14:58
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 14:54 schreef Drinky het volgende:
Ook net met mijn rechtsbijstand gebeld, die vertelden me dat het nogal moeilijk ligt, gezien wat Pilles zegt. Maar ze konden me ook vertellen dat, omdat er bij de factuur ook de naam van Kijkshop zelf op staat er wellicht mischien nog iets bij kijkshop te regelen valt. Zoniet moet ik erg veel geluk hebben als ik bij de curator wat los kan peuteren.
Ik zou het allicht proberen, maar als zij de garantieregelingen niet hebben overgenomen zijn ook zij niets verplicht.
Netsplitterdonderdag 25 maart 2010 @ 14:58
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 14:56 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Dat staat er wel, maar dat willen jullie niet geloven.
Gerechterlijke uitspraak dat het niet kan?
jurisprudentie?
Dennis101donderdag 25 maart 2010 @ 14:59
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 14:58 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Gerechterlijke uitspraak dat het niet kan?
jurisprudentie?
Jouw feest, het staat er niet letterlijk, denken echter dat je een kort geding tegen een fabrikant kan winnen waarmee je geen enkele koopovereenkomst hebt is nogal naïef.
Drinkydonderdag 25 maart 2010 @ 15:02
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 14:58 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Ik zou het allicht proberen, maar als zij de garantieregelingen niet hebben overgenomen zijn ook zij niets verplicht.
Ik had als eerst namelijk met kijkshop zelf contact opgenomen, in hun mail stond:


Hartelijk dank voor uw reactie via onze site www.kijkshop.nl.

"Wij raden u aan om met het product en de aankoopbon naar een Kijkshopfiliaal te gaan. De filiaalleider kan dan in samenspraak met u tot een oplossing komen.

Wij hopen u voldoende geïnformeerd te hebben.


Met vriendelijke groet,
Orderdesk kijkshop.nl"
oinkoink12donderdag 25 maart 2010 @ 16:33
Zucht... Sony is niets verplicht, TS heeft een overeenkomst met de verkoper, de periode na de garantieperiode, de zogenaamde "aansprakelijkheidsperiode" is alleen maar van toepassing op de VERKOPENDE partij. Niet op een eventuele fabrikant.

Elke persoon dat anders zegt, is gewoon een verrekte MONGOL.
Hermandonderdag 25 maart 2010 @ 21:19
Het is even doorlezen, maar dan heb je ook een berg erg zinnige informatie, rechtstreeks van een advocaat.
Lees dit even door en begin je aangetekende brief maar vast te schrijven:

http://blog.iusmentis.com(...)jd-via-de-fabrikant/

http://blog.iusmentis.com(...)en-gekeerd-gastpost/

http://blog.iusmentis.com(...)n-garantie-bijkopen/
Pilesdonderdag 25 maart 2010 @ 21:22
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 21:19 schreef Herman het volgende:
Het is even doorlezen, maar dan heb je ook een berg erg zinnige informatie, rechtstreeks van een advocaat.
Lees dit even door en begin je aangetekende brief maar vast te schrijven:

http://blog.iusmentis.com(...)jd-via-de-fabrikant/

http://blog.iusmentis.com(...)en-gekeerd-gastpost/

http://blog.iusmentis.com(...)n-garantie-bijkopen/
Kun je wat specifieke stukken citeren, wat ik zie weinig nieuws zo
En zeker niet waarom TS nu wel opeens rechten heeft
Dennis101donderdag 25 maart 2010 @ 21:28
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 21:19 schreef Herman het volgende:
Het is even doorlezen, maar dan heb je ook een berg erg zinnige informatie, rechtstreeks van een advocaat.
Lees dit even door en begin je aangetekende brief maar vast te schrijven:

http://blog.iusmentis.com(...)jd-via-de-fabrikant/

http://blog.iusmentis.com(...)en-gekeerd-gastpost/

http://blog.iusmentis.com(...)n-garantie-bijkopen/
Ik zie hier zo snel helemaal niets staan waar TS iets aan heeft? Ik zie alleen maar punten die hier al tig keer aangehaald zijn en die totaal niet van toepassing zijn.
Hermanvrijdag 26 maart 2010 @ 08:46
Er staat ook ergens een stuk tussen dat je mag verwachten dat bepaalde goederen x jaar mee gaan. Een wasmachine bv is gesteld op tien jaar en gedurende die tijd moet er ook garantie gegeven worden. Een laptop op 3 jaar (even uit mijn hoofd).

Dit is op Europees nivo vastgesteld en daar dient men zich aan te houden.
Een tv zal dus echt nog wel garantie hebben ongeacht wat de leverancier of fabrikant zegt.

Afijn, het was meer als wat achtergrond info bedoeld ipv rechtstreeks antwoord op TS.
Pilesvrijdag 26 maart 2010 @ 08:47
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 08:46 schreef Herman het volgende:
Er staat ook ergens een stuk tussen dat je mag verwachten dat bepaalde goederen x jaar mee gaan. Een wasmachine bv is gesteld op tien jaar en gedurende die tijd moet er ook garantie gegeven worden. Een laptop op 3 jaar (even uit mijn hoofd).

Dit is op Europees nivo vastgesteld en daar dient men zich aan te houden.
Een tv zal dus echt nog wel garantie hebben ongeacht wat de leverancier of fabrikant zegt.

Afijn, het was meer als wat achtergrond info bedoeld ipv rechtstreeks antwoord op TS.
Dat hebben we al 10 keer gezegd hier
Maar dat geldt voor de verkopende partij, en die is failliet hier... En de fabrikant heeft niets te maken met wettelijke garantie (in relatie tot de koper althans). De fabrieksgarantie die hij biedt is pure service.
Kreatorvrijdag 26 maart 2010 @ 08:50
Ik vraag bij grotere aankopen altijd even vantevoren wat de garantie is. Zo heb ik nu een tv met 5 jaar (gratis) garantie, omdat ik dat belangrijk vindt. (Sharp)
Tip voor de volgende keer dus.
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 08:47 schreef Piles het volgende:
De fabrieksgarantie die hij biedt is pure service.
Dat lijkt mij niet overigens. De fabrikant is uiteindelijk verantwoordelijk voor het product.
Pilesvrijdag 26 maart 2010 @ 08:53
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 08:50 schreef Kreator het volgende:
Dat lijkt mij niet overigens. De fabrikant is uiteindelijk verantwoordelijk voor het product.
Jawel, maar als je uitgaat van fabrikant --> winkel --> consument, dan heeft de fabrikant geen relatie met de consument. Alle (fabrieks)garantie die de fabrikant aan de consument biedt is dan pure service

In het kader van wettelijke garantie moet de consument bij de winkel declareren. Vervolgens kan de winkel het declareren bij de fabrikant.
Kreatorvrijdag 26 maart 2010 @ 08:58
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 08:53 schreef Piles het volgende:
Alle (fabrieks)garantie die de fabrikant aan de consument biedt is dan pure service

In het kader van wettelijke garantie moet de consument bij de winkel declareren. Vervolgens kan de winkel het declareren bij de fabrikant.
Nou nee hoor.
quote:
Garantie kan gegeven worden door zowel de fabrikant als door de verkoper. Geeft de verkoper of fabrikant garantie op een product voor een bepaalde tijd? Daarmee zegt de verkoper of fabrikant dat hij dan een bepaalde kwaliteit van dat product belooft.

Meestal krijg je de garantie van de fabrikant. je hebt met de fabrikant alleen geen koopovereenkomst gesloten. De fabrikant heeft daardoor geen wettelijke plichten zoals de verkoper. Daarom kan de fabrikant andere garantievoorwaarden hebben. Bijvoorbeeld dat je bij een reparatie het arbeidsloon zelf betaalt. Dat mag. Je kunt wel proberen om deze kosten door de verkoper te laten betalen. Het is aan te raden om bij problemen altijd eerst naar de verkoper te stappen; hij is degene met wie jede (koop)overeenkomst gesloten hebt.
Waarbij wettelijk is vastgesteld dat een fabrikant minimaal 2 jaar garantie moet geven op dit soort producten. Dus je kunt het wel degelijk verhalen op de fabrikant.
#ANONIEMvrijdag 26 maart 2010 @ 08:59
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 08:58 schreef Kreator het volgende:

[..]

Nou nee hoor.
[..]


De fabrikant heeft daardoor geen wettelijke plichten zoals de verkoper.
Kreatorvrijdag 26 maart 2010 @ 08:59
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 08:59 schreef Loveless85 het volgende:
De fabrikant heeft daardoor geen wettelijke plichten zoals de verkoper.
Maar zit dus wel vast aan europese regelgeving.
Pilesvrijdag 26 maart 2010 @ 09:00
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 08:58 schreef Kreator het volgende:

[..]

Nou nee hoor.
[..]

Waarbij wettelijk is vastgesteld dat een fabrikant minimaal 2 jaar garantie moet geven op dit soort producten. Dus je kunt het wel degelijk verhalen op de fabrikant.
Heb je daar een bron voor? Want ik zie toch echt:
quote:
Daarom kan de fabrikant andere garantievoorwaarden hebben.
En zoals ik al eerder quote:
quote:
De verkoper of de fabrikant kan ook garantie geven. De verkoper geeft garantie voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld een jaar.
Bron
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 08:59 schreef Kreator het volgende:

[..]

Maar zit dus wel vast aan europese regelgeving.
Nee, dat is de verkopende partij
Kreatorvrijdag 26 maart 2010 @ 09:04
Het is geen garantie, maar wel een wettelijk recht. Dat is het verschil. En als je een bron wil, ga je maar lekker zelf zoeken.
Pilesvrijdag 26 maart 2010 @ 09:06
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 09:04 schreef Kreator het volgende:
Het is geen garantie, maar wel een wettelijk recht. Dat is het verschil. En als je een bron wil, ga je maar lekker zelf zoeken.
Ja, das lekker makkelijk
Het wettelijke recht heb je bij de verkoper, niet bij de fabrikant. Punt. Bronnen staan hier in het topic
Mr.Houdoevrijdag 26 maart 2010 @ 09:08
Interessant topic
123hopsaflopsvrijdag 26 maart 2010 @ 09:16
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 14:16 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Ik zou als ik jou was eens voor de grap kijken wat Philips of Panasonic voor fabrieksgarantie hanteert. Garantie heb je bij de verkoper.

Ja ik weet dat de rechtswinkel wat anders zei, maar daar geloof ik dus geen snars van.

dit is nieuw voor mij, maar ik begin je te geloven


ik begrijp dat de televisie bij een Kijkshop-vestiging gekocht is? Dan loopt je garantie toch gewoon door bij Kijkshop, ondanks dat die ene winkel waar je hem gekocht hebt failliet is? Ik zou het hoofdkantoor van Kijkshop bellen.
Dennis101vrijdag 26 maart 2010 @ 16:14
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 09:04 schreef Kreator het volgende:
Het is geen garantie, maar wel een wettelijk recht. Dat is het verschil. En als je een bron wil, ga je maar lekker zelf zoeken.
Lees nog even het topic, bekijk nog even de relevante bronnen, lees daarna je eigen stukje nog eens en probeer het dan nog een keer.
RubenSosazaterdag 27 maart 2010 @ 22:32
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 16:33 schreef oinkoink12 het volgende:

Elke persoon dat anders zegt, is gewoon een verrekte MONGOL.
r_onezondag 28 maart 2010 @ 01:36
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 08:58 schreef Kreator het volgende:

[..]

Nou nee hoor.
[..]

Waarbij wettelijk is vastgesteld dat een fabrikant minimaal 2 jaar garantie moet geven op dit soort producten. Dus je kunt het wel degelijk verhalen op de fabrikant.
In welke wet is dat vastgesteld?
Dat van die fabrikant en die 2 jaar enzo dan he

En verder ... sommige reacties hier
Dr_Strangelovezondag 28 maart 2010 @ 09:17
Wat een topic.
oinkoink12donderdag 22 april 2010 @ 13:31
Zo, heb je je kort geding al gewonnen, met hulp van Hugo en kornuiten?
Drinkydonderdag 22 april 2010 @ 13:33
Nee, heb het erg druk gehad met school dus ben helemaal niet meer toegekomen aan de TV, ga volgende week weer terug naar de kijkshop met de e-mail die ze me hadden verzonden
Drinkyzaterdag 24 april 2010 @ 21:36
Update: met bon van kijkshop ICT naar een andere kijkshop geweest, die zeiden: "breng 'm maar hier dan sturen wij 'm op". Nu nog afwachten of ie gefixed terugkomt, en TV kijken op een 24" scherm
Drinkywoensdag 25 augustus 2010 @ 16:34
Even updaten. Sinds begin mei hebben we dus zonder TV gezeten tot een week of 2 terug. We kregen de TV van kijkshop terug en ze zeiden dat het was gemaakt.

Wat bleek nu echter; ze hadden de TV daar gehouden en twee dagen voor aflevering even bij een of andere louche tv-reparatiezaak langsgebracht, die waarschijnlijk heel even de TV heeft aangezet en zei dat het goed was.

We kregen de TV dus na 4 maanden terug zonder dat er iets aan gedaan was, en wij hebben 4 maanden zonder een fatsoenlijke TV gezeten :( !

Natuurlijk waren we boos, dus terug naar de zaak, en even geëisd dat ze de TV via Sony zouden laten repareren. "Ok meneer zullen we doen, Sony zal binnenkort contact met u opnemen om de TV op te komen halen."

Vandaag kreeg ik een mailtje van Sony, waarin stond dat omdat dit niet binnen de garantieperiode viel we zelf voor de kosten op moeten draaien. "Gek", dacht ik, want kijkshop moet de kosten hiervoor dragen. Ik bekeek het mailtje even beter en zag dat de aanvraagmail er ook bij zat, en daar werd ik me toch een partij pissig van. Ze hadden die mail dus geschreven alsof ik het had geschreven, en ook ondertekend met MIJN naam.

Echt ik ben dit helemaal zat. Wat kunnen we het beste doen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Drinky op 25-08-2010 16:44:46 ]
Pileswoensdag 25 augustus 2010 @ 16:37
De koop ontbinden en je geld terugvrageneisen.

Dat had ik 2 maanden terug al gedaan trouwens :{


Oh, dit was die met die failliete zaak :')

[ Bericht 42% gewijzigd door Piles op 25-08-2010 19:00:56 ]
Dennis101woensdag 25 augustus 2010 @ 17:41
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 16:34 schreef Drinky het volgende:
Even updaten. Sinds begin mei hebben we dus zonder TV gezeten tot een week of 2 terug. We kregen de TV van kijkshop terug en ze zeiden dat het was gemaakt.

Wat bleek nu echter; ze hadden de TV daar gehouden en twee dagen voor aflevering even bij een of andere louche tv-reparatiezaak langsgebracht, die waarschijnlijk heel even de TV heeft aangezet en zei dat het goed was.

We kregen de TV dus na 4 maanden terug zonder dat er iets aan gedaan was, en wij hebben 4 maanden zonder een fatsoenlijke TV gezeten :( !

Natuurlijk waren we boos, dus terug naar de zaak, en even geëisd dat ze de TV via Sony zouden laten repareren. "Ok meneer zullen we doen, Sony zal binnenkort contact met u opnemen om de TV op te komen halen."

Vandaag kreeg ik een mailtje van Sony, waarin stond dat omdat dit niet binnen de garantieperiode viel we zelf voor de kosten op moeten draaien. "Gek", dacht ik, want kijkshop moet de kosten hiervoor dragen. Ik bekeek het mailtje even beter en zag dat de aanvraagmail er ook bij zat, en daar werd ik me toch een partij pissig van. Ze hadden die mail dus geschreven alsof ik het had geschreven, en ook ondertekend met MIJN naam.

Echt ik ben dit helemaal zat. Wat kunnen we het beste doen?
Persoonlijk zou ik een klacht indienen bij het hoofdkantoor, vaak komt er dan ineens schot in de zaak.
Inlognaamwoensdag 25 augustus 2010 @ 18:19
Dat lijkt me inderdaad wel een goed idee. En anders stap je gewoon naar de rechtbank toe. Dat zal je geheid winnen want hoe je het ook went of keert die TV moet langer dan 1,5 jaar meegaan.
Dennis101woensdag 25 augustus 2010 @ 18:25
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 18:19 schreef Inlognaam het volgende:
Dat lijkt me inderdaad wel een goed idee. En anders stap je gewoon naar de rechtbank toe. Dat zal je geheid winnen want hoe je het ook went of keert die TV moet langer dan 1,5 jaar meegaan.
Lees nog even het topic door ofzo.
Inlognaamwoensdag 25 augustus 2010 @ 18:54
Waarom zou ik?

Die toko is failliet. Die tv is jonger dan 2 jaar. De garantie is 2 jaar. Normaal loopt die via de winkelier. De winkelier legt die garantieclaim ook neer bij Sony.

Een winkelier die failliet gaat betekent niet dat dat de goedkeuring is om een slecht product te maken. En gezien de TV ongetwijfeld geleverd is door Sony Nederland... zijn zij ook gebonden aan wettelijke garantie.

Het wordt vervelend als de TV van Drinky een grijze import is uit Zimbabwe bijvoorbeeld. Dan heeft ie wel een probleem.

[ Bericht 28% gewijzigd door Inlognaam op 25-08-2010 19:01:43 ]
Pileswoensdag 25 augustus 2010 @ 19:01
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 18:25 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Lees nog even het topic door ofzo.
Gaan we weer :'(
Rolfieowoensdag 25 augustus 2010 @ 19:10
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 18:54 schreef Inlognaam het volgende:
Waarom zou ik?
|:( ...........
quote:
Die toko is failliet. Die tv is jonger dan 2 jaar. De garantie is 2 jaar. Normaal loopt die via de winkelier. De winkelier legt die garantieclaim ook neer bij Sony.

Een winkelier die failliet gaat betekent niet dat dat de goedkeuring is om een slecht product te maken.
Waarom? Deze televisie heeft maar 1 jaar fabriek garantie. Das is de garantie die Sony bied. De 2 jaar zou je hooguit bij de verkopende winkel kunnen claimen. Maar dat hangt er ook nog eens vanaf wat de winkel je ooit aangeboden heeft. 2 Jaar wettelijke garantie bestaat niet. Dus als de winkel

Maar de winkel bestaat niet meer. Dus dit is een een gevalletje van balen, maar pech. De kijkshop kan hooguit coulantie zijn, maar wettelijk zijn ze tot niets verplicht.

Sony komt zelfs TS al te goed:

quote:
Ik heb daarna met een Sony supervisor gesproken, die kon me vertellen dat er: "alleen volgens europese wetgeving een termijn van 2 jaar geldt, maar dat zij daar niet aan verbonden zijn " Ze moesten volgens de Nederlandse wet wel een deel meebetalen aan de reparatie, en dan zouden de max reparatiekosten ¤425 kunnen worden.
Het is geen Europese wetgeving, maar Europese Richtlijn. Das een groot verschil. Nederlands heeft de garantie anders geregeld. Of dit beter is, hangt er vanaf. Soms is die beter, soms niet. Hij is alleen niet zwart of wit. De Wit is erg grijs. Wat zowel de consument als winkel als fabrikant het erg lastig maakt.

Onder de niet bestaande "Europese wetgeving" zou een apparaat ook nooit meer dan 2 jaar garantie hoeven hebben. Volgens de Nederlandse wet, mag bv een wasmachine na 2,5 jaar niet defect gaan. Een wasmachine moet langer mee gaan, dus moet de winkel mee betalen aan de reparatie. In andere landen is de Europese richtlijn wel als wet ingevoerd. En daar heb je dus wel altijd 2 jaar winkel garantie. Nederland heeft anders besloten.

[ Bericht 4% gewijzigd door Rolfieo op 25-08-2010 19:24:19 ]
Dennis101woensdag 25 augustus 2010 @ 19:27
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 19:01 schreef Piles het volgende:

[..]

Gaan we weer :'(
Ik wou het er maar bij laten eerlijk gezegd.
Kumerianwoensdag 25 augustus 2010 @ 20:37
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 17:41 schreef Dennis101 het volgende:
Persoonlijk zou ik een klacht indienen bij het hoofdkantoor, vaak komt er dan ineens schot in de zaak.
En ze er op z'n minst even op wijzen dat ondertekenen met JOUW naam gelijk staat aan valsheid in geschrifte en dat de nederlandse justitie daar niet lichtzinnig mee om gaat....
Zelvawoensdag 25 augustus 2010 @ 21:11
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 14:03 schreef Drinky het volgende:
Rechtswinkel zegt: Europees termijn is 2 jaar, en die geldt ook voor Sony zelf. De Nederlandse wetgeving geeft geen termijn, maar stelt wel dat het een redelijke tijd mag meegaan, voor het soort product wat je koopt.

Ze vertelden me dat ik het best een aangetekende brief kon verzenden in plaats van te bellen, dus die ga ik even tikken denk ik.
:')

Kunnen ze rechtswinkels niet afschaffen? Daar heb je toch helemaal niks aan, blijkbaar. Dat ze het op moeten zoeken geeft al aan dat ze nergens verstand van hebben. Iedereen met een beetje basiskennis van consumentenrecht weet het verschil tussen fabrieks- en wettelijke garantie.
Bijvlagenzinvolwoensdag 25 augustus 2010 @ 21:11
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 18:54 schreef Inlognaam het volgende:
Waarom zou ik?

Die toko is failliet. Die tv is jonger dan 2 jaar. De garantie is 2 jaar. Normaal loopt die via de winkelier. De winkelier legt die garantieclaim ook neer bij Sony.
Niet echt. Dat ligt er maar aan wat voor afspraken de winkel met Sony heeft. De winkelier kan wel 200 tv's inkopen bij Sony, en de garantie afkopen voor een korting van zeg 5%. Dan betaalt de verkoper dus naderhand uit eigen zak alle kosten voor eventuele reparatie's.

Vandaar dan ook dat je wettelijke garantie bij een VERKOPER hebt, en niet bij de fabrikant.

quote:
Het wordt vervelend als de TV van Drinky een grijze import is uit Zimbabwe bijvoorbeeld. Dan heeft ie wel een probleem.
Dat doet niet eens terzake, als de verkoper aan 'Drinky' niet failliet zou zijn....

[ Bericht 0% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 25-08-2010 21:40:05 ]
Zelvawoensdag 25 augustus 2010 @ 21:15
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 19:10 schreef Rolfieo het volgende:
Het is geen Europese wetgeving, maar Europese Richtlijn. Das een groot verschil. Nederlands heeft de garantie anders geregeld. Of dit beter is, hangt er vanaf. Soms is die beter, soms niet. Hij is alleen niet zwart of wit. De Wit is erg grijs. Wat zowel de consument als winkel als fabrikant het erg lastig maakt.
Europese Richtlijnen zijn gewoon bindend voor de lidstaten hoor. Slechter dan in de richtlijn staat kan niet en anders kun je dat gewoon bij de rechter afdwingen en volgt de rechter de richtlijn.

quote:
Onder de niet bestaande "Europese wetgeving" zou een apparaat ook nooit meer dan 2 jaar garantie hoeven hebben.
Nee dus, de Richtlijn Koop en Garantie geeft duidelijk aan dat lidstaten stringentere voorwaarden mogen stellen als dat de bescherming van de consument ten goede komt.
Rolfieowoensdag 25 augustus 2010 @ 21:55
quote:
Europese Richtlijnen zijn gewoon bindend voor de lidstaten hoor. Slechter dan in de richtlijn staat kan niet en anders kun je dat gewoon bij de rechter afdwingen en volgt de rechter de richtlijn.
We hebben ook geen slechte garantie. We hebben een andere garantie. In sommige gevallen beter, in sommige niet.
quote:
Nee dus, de Richtlijn Koop en Garantie geeft duidelijk aan dat lidstaten stringentere voorwaarden mogen stellen als dat de bescherming van de consument ten goede komt.
Helaas is dit een veel gemaakte fout. En hierdoor is er zoveel troep in het Internet. Veel denken er verstand van te hebben. Maar toch niet helemaal :{w

Onze garantie is: "Een product moet voldoen aan de eigenschappen die je als consument redelijkerwijze mag verwachten."
En dit is geen slechte garantie. Je moet er alleen veer meer bij bewijzen. En Sony heeft zich netjes aangehouden. Ze komen TS al tegemoet.

De wettelijke garantieperiode in Europa
quote:
Veel ondernemers en consumenten denken dat de wettelijke garantie twee jaar is. Voor Europa is inderdaad bepaald dat iedereen een wettelijke garantie van twee jaar heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de wettelijke garantieperiode langer is.

In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar wettelijke garantie u hebt. Daarin staat namelijk dat u recht hebt op een product van goede kwaliteit. In Nederland wordt de wettelijke garantie ook wel 'het wettelijk recht op een deugdelijk product' genoemd. Hoe lang u dat wettelijk recht hebt, hangt af van het product dat u koopt. U moet het product bijvoorbeeld een bepaalde tijd normaal kunnen gebruiken.
Voorbeeld

Van een wasmachine mag u verwachten dat die een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.

In Nederland hebt u dus vaak langer dan twee jaar recht op een deugdelijk product.
Lees deze ook eens door: Conformiteitbeginsel Europese-wettelijke-garantietermijn

quote:
Europese wettelijke garantietermijn

Veel ondernemers en consumenten menen dat er een Europese wettelijke garantie bestaat van twee jaar. Dit is een misverstand.
quote:
Europese Richtlijn Koop en Garantie

In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is weliswaar een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen, maar dit is een vervaltermijn voor de aansprakelijkheid van de verkoper en geen garantietermijn.

De vervaltermijn houdt in dat de verkoper niet aansprakelijk is voor gebreken die zich pas na twee jaar openbaren. Dit betekent dat de consument met gebreken aan een duurzaam product na twee jaar niet meer bij de verkoper terecht kan.
quote:
De Nederlandse regelgeving

Volgens de Nederlandse regelgeving heeft de consument altijd recht op een deugdelijk product, ook na het verloop van twee jaar. Nederland biedt de consument dan ook een ruimere bescherming dan de Europese Richtlijn.
Maar dit is ook voldoende goed te vinden op de websites.
Drinkywoensdag 25 augustus 2010 @ 22:12
Ik zal het even verduidelijken.

-TV gekocht bij Kijkshop ICT
- Kijkshop ICT gaat maand daarna failliet, maar Kijkshop zelf zegt: "breng 'm maar langs dan fixen we 'm wel"
- 4 maanden later TV teruggekregen zonder dat er iets aan is gedaan, dus 4 maanden voor niks zonder TV gezeten.
- Ga terug naar Kijkshop om verhaal te halen en die zeggen: We zullen dit met Sony regelen binnenkort krijgt u bericht dat ze 'm komen ophalen
- Krijg vandaag mailtje van Sony waaruit blijkt dat Kijkshop een mail bericht heeft gestuurd naar Sony waarin ze zich voordoen als mij, waardoor Sony weer zegt dat we zelf moeten betalen.
- Drinky boos
Dennis101woensdag 25 augustus 2010 @ 22:13
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 22:12 schreef Drinky het volgende:
Ik zal het even verduidelijken.

-TV gekocht bij Kijkshop ICT
- Kijkshop ICT gaat maand daarna failliet, maar Kijkshop zelf zegt: "breng 'm maar langs dan fixen we 'm wel"
- 4 maanden later TV teruggekregen zonder dat er iets aan is gedaan, dus 4 maanden voor niks zonder TV gezeten.
- Ga terug naar Kijkshop om verhaal te halen en die zeggen: We zullen dit met Sony regelen binnenkort krijgt u bericht dat ze 'm komen ophalen
- Krijg vandaag mailtje van Sony waaruit blijkt dat Kijkshop een mail bericht heeft gestuurd naar Sony waarin ze zich voordoen als mij, waardoor Sony weer zegt dat we zelf moeten betalen.
- Drinky boos
Klagen bij het filiaal dat ze zo'n brief hebben gestuurd naar Sony en klagen bij het hoofdkantoor om hetzelfde feit plus dat ze je probleem niet oplossen. Vaak wil dat wel helpen.
Zelvawoensdag 25 augustus 2010 @ 22:51
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 21:55 schreef Rolfieo het volgende:

Lees deze ook eens door:
quote:
Maar dit is ook voldoende goed te vinden op de websites.
:O

Wat heb ik aan websites en het doorlezen van andere links als ik gewoon de richtlijn hier zelf voor me heb en die is niet bepaald onduidelijk.

Een veel gemaakt misverstand is juist dat in je Nederland je niet altijd op een minimum van twee jaar kunt rekenen waarin het product in overeenstemming moet zijn. Nederland kan daar op geen enkele manier onderuit, want deze richtlijn is volledig bindend voor alle lidstaten en er mag slechts van worden afgeweken als dat ten gunste van de consument is. Dan kun je wel zeggen dat dat een misverstand is, maar dan zit je fout, want het staat overduidelijk in de richtlijn.

quote:
Artikel 8

2. De lidstaten kunnen op het door deze richtlijn bestreken gebied strengere voorschriften vaststellen of handhaven voorzover deze met het Verdrag verenigbaar zijn, teneinde de consument een hogere graad van bescherming te verzekeren.
Nederland heeft er inderdaad voor gekozen om deze clausule in te zetten, en er is in Nederland een ruimere bescherming dan de richtlijn biedt. Dat betekent niet dat in Nederland je de ene keer meer dan twee jaar recht hebt op een overeenstemming en de andere keer weer minder dan die twee jaar. De reden daarvoor is heel simpel, het mag niet van de richtlijn. Ongeacht wat er in het Nederlands wetboek staat, de koper heeft recht op overeenstemming gedurende een periode van *minimaal* twee jaar.

quote:
Artikel 8
Artikel 8

Nationaal recht en minimum aan bescherming

1. De uit deze richtlijn voortvloeiende rechten worden uitgeoefend onverminderd andere rechten die de consument krachtens nationale voorschriften inzake contractuele of niet-contractuele aansprakelijkheid kan doen gelden.
In de Nederlandse praktijk komt dit er dus op neer dat een product een minimale levensduur heeft van twee jaar, tenzij vooraf is gemeld dat het product niet zo lang meegaat of dat algemeen bekend is dat het product niet zo lang meegaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zelva op 25-08-2010 22:59:19 ]
joers1woensdag 25 augustus 2010 @ 22:52
je hebt wel degelijk garantie na anderhalf jaar!!
Dennis101woensdag 25 augustus 2010 @ 22:54
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 22:52 schreef joers1 het volgende:
je hebt wel degelijk garantie na anderhalf jaar!!
:')
joers1woensdag 25 augustus 2010 @ 22:55
zo simpel is het gewoon
Bijvlagenzinvolwoensdag 25 augustus 2010 @ 23:03
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 22:51 schreef Zelva het volgende:
In de Nederlandse praktijk komt dit er dus op neer dat een product een minimale levensduur heeft van twee jaar, tenzij vooraf is gemeld dat het product niet zo lang meegaat of dat algemeen bekend is dat het product niet zo lang meegaat.
Al heeft een product een minimale levensduur van 90 jaar, diegene bij wie je het artikel gekocht hebt is daar verantwoordelijk voor. Niet diegene die dat ding gemaakt heeft.
Pileswoensdag 25 augustus 2010 @ 23:25
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 22:54 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

:')
Ik dacht dat je op zou geven :D
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 22:55 schreef joers1 het volgende:
zo simpel is het gewoon
Nee idioot, lees je in :')
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 23:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Al heeft een product een minimale levensduur van 90 jaar, diegene bij wie je het artikel gekocht hebt is daar verantwoordelijk voor. Niet diegene die dat ding gemaakt heeft.
Dat iemand met zo'n username nou het goede antwoord geeft :P
Dennis101woensdag 25 augustus 2010 @ 23:26
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 23:25 schreef Piles het volgende:

[..]

Ik dacht dat je op zou geven :D
Ik ga er verder ook niet op in :+
r_onewoensdag 25 augustus 2010 @ 23:30
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 22:52 schreef joers1 het volgende:
je hebt wel degelijk garantie na anderhalf jaar!!
Dat klopt ^O^
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 22:55 schreef joers1 het volgende:
zo simpel is het gewoon
Inderdaad :Y
Fokskiwoensdag 25 augustus 2010 @ 23:42
Er is een verschil tussen recht hebben en recht halen. Je hebt recht op een TV die het langer dan 1,5 doet maar wil je dat klaar krijgen moet je je recht gaan halen. Als de verkoper niet mee helpt moet je het bij de rechter halen.
Dennis101woensdag 25 augustus 2010 @ 23:43
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 23:42 schreef Fokski het volgende:
Er is een verschil tussen recht hebben en recht halen. Je hebt recht op een TV die het langer dan 1,5 doet maar wil je dat klaar krijgen moet je je recht gaan halen. Als de verkoper niet mee helpt moet je het bij de rechter halen.
Inderdaad, die rechter gaat die verkoper wel eens even dwingen om TS te helpen.
Fokskiwoensdag 25 augustus 2010 @ 23:46
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 18:54 schreef Inlognaam het volgende:
Waarom zou ik?

Die toko is failliet. Die tv is jonger dan 2 jaar. De garantie is 2 jaar. Normaal loopt die via de winkelier. De winkelier legt die garantieclaim ook neer bij Sony.

Een winkelier die failliet gaat betekent niet dat dat de goedkeuring is om een slecht product te maken. En gezien de TV ongetwijfeld geleverd is door Sony Nederland... zijn zij ook gebonden aan wettelijke garantie.

Het wordt vervelend als de TV van Drinky een grijze import is uit Zimbabwe bijvoorbeeld. Dan heeft ie wel een probleem.
De fabrikant heeft echter geen overeenkomst met jou en een garantieclaim betekent niet dat er geen kosten berekend mogen worden.
THEFXRwoensdag 25 augustus 2010 @ 23:55
stop met hier energie in te steken, ga naar de lokale tv reparateur en laat een diagnose stellen. beslis dan of je hem laat repareren of een nieuwe koopt.
Zelvawoensdag 25 augustus 2010 @ 23:58
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 23:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Al heeft een product een minimale levensduur van 90 jaar, diegene bij wie je het artikel gekocht hebt is daar verantwoordelijk voor. Niet diegene die dat ding gemaakt heeft.
Want ik beweer ergens iets anders? :?
quo_donderdag 26 augustus 2010 @ 00:23
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:39 schreef Drinky het volgende:
Ik heb daarna met een Sony supervisor gesproken, die kon me vertellen dat er: "alleen volgens europese wetgeving een termijn van 2 jaar geldt, maar dat zij daar niet aan verbonden zijn :? " Ze moesten volgens de Nederlandse wet wel een deel meebetalen aan de reparatie, en dan zouden de max reparatiekosten ¤425 kunnen worden.


Keihard bewijs dat een oud topic garant kan staan voor een kersverse lachbui :)
Evertjandonderdag 26 augustus 2010 @ 00:25
Je hebt volgens mijn oom gewoon recht op garantie en hij kan het weten hij heeft een zaakje met 2ehands tv´s
Pilesdonderdag 26 augustus 2010 @ 00:27
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 00:25 schreef Evertjan het volgende:
Je hebt volgens mij oom gewoon recht op garantie en hij kan het weten hij heeft een zaakje met 2ehands tv´s
Ja, want die zaakjes zijn altijd expert op het gebied van garantie :')
r_onedonderdag 26 augustus 2010 @ 00:30
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 00:25 schreef Evertjan het volgende:
Je hebt volgens mijn oom gewoon recht op garantie en hij kan het weten hij heeft een zaakje met 2ehands tv´s
Je oom is een wijze man _O_
Dennis101donderdag 26 augustus 2010 @ 00:40
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 00:25 schreef Evertjan het volgende:
Je hebt volgens mijn oom gewoon recht op garantie en hij kan het weten hij heeft een zaakje met 2ehands tv´s
Die oom van jou zou zo bij het juridisch loket kunnen gaan werken.
Rolfieodonderdag 26 augustus 2010 @ 09:03
<sarcasme>
quote:
Die oom van jou zou zo bij het juridisch loket kunnen gaan werken.
-O- -O- -O- -O- -O- :{w *O*

quote:
Je oom is een wijze man _O_
Zit die toevallig ook bij NEM? :X


</sarcasme>

quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 23:42 schreef Fokski het volgende:
Er is een verschil tussen recht hebben en recht halen. Je hebt recht op een TV die het langer dan 1,5 doet maar wil je dat klaar krijgen moet je je recht gaan halen. Als de verkoper niet mee helpt moet je het bij de rechter halen.
Das het mooie de verkoper bestaat niet meer. En daar zit hem nu het hele probleem in. TS heeft een overeenkomst met de verkoper, en niet met SONY.

Mooi stukje om te lezen: Garantie en faillissement

quote:
Ik heb een televisie gekocht bij een webwinkel. Daarbij is me gemeld dat ik twee jaar garantie heb. Nu anderhalf jaar later is de televisie stuk, maar de winkel blijkt failliet. Hoe kan ik nu mijn recht op garantie uitoefenen?

Ik ben bang dat dit heel moeilijk, zo niet onmogelijk zal worden. Garantie, of beter gezegd het recht op een product conform de verwachtingen is iets tussen koper en verkoper. De winkel moet dus zorgen voor een correct werkend product, en als hij dat niet levert, dan moet hij dat gratis herstellen of vervangen. Gaat de winkel failliet in de tussentijd, dan heb je een probleem als koper want de verkoper bestaat dan niet meer. Je kunt dan ook niets meer van hem eisen.

Wellicht is hier sprake van fabrieksgarantie. Dat is een vrijwillig door de fabriek (of importeur) gedane toezegging over bepaalde eigenschappen van het product. Je kunt los van je rechten jegens de winkel ook naar de fabriek toestappen om naleving van die fabrieksgarantie te eisen. Wel moet je je dan houden aan de eisen van de fabrikant. Die mag bijvoorbeeld zeggen dat hij na één jaar geen garanties meer doet, of dat bewegende onderdelen buiten de garantie vallen, dat een formulier moet worden ingevuld of dat onderzoekskosten moeten worden betaald. De winkel mag dat allemaal niet.

In sommige branches bestaan garantie- of waarborgfondsen. Daar kun je een beroep op doen als een (aangesloten) winkelier failliet gaat. Zo zijn er bijvoorbeeld de CBW erkende woonwinkels waar je je geld terug kunt krijgen als een woonwinkel failliet gaat. Ook zijn er vaak regels over het overnemen van garantie door een collega-winkelier. Maar of dat betekent dat ze ook alle verplichtingen omtrent conformiteit op zich nemen, is nog een open vraag.
Eventueel wikipedia: Garantie:
quote:
Garantie

Garantie is een begrip waarmee men aangeeft dat men ergens voor instaat. Een ander woord voor garantie is waarborg. Wanneer een verkoper van een product een garantie geeft op de kwaliteit van het product, betekent dit dat hij ervoor instaat dat het product voldoet aan de beloofde eisen. Een garantie is daarmee een sterke belofte die ook de nodige juridische gevolgen kan hebben. Iemand die een garantie biedt, schiet sneller tekort in zijn prestatie dan iemand die geen garantie biedt. Meestal is aan een garantie een garantietermijn verbonden.

In de volksmond wordt met het begrip garantie vaak gedoeld op fabrieksgarantie. Dit is de garantie van de fabrikant van een product, dat het product voldoet aan de door de fabrikant gestelde verwachtingen. Hierop maakt een fabrikant soms wel enkele uitzonderingen. Zo zal een fietsenfabrikant normaal gesproken geen garantie geven op fietsbanden als er door toedoen van de gebruiker een lekkage optreedt. Een fabrikant verbindt vaak een termijn aan de garantie, van bijvoorbeeld enkele maanden of jaren. Soms is het mogelijk voor de koper om tegen bijbetaling de garantie te verlengen met een extra termijn.

Het is belangrijkom de fabrieksgarantie niet te verwarren met de wettelijke garantie op een product. De wettelijke garantie houdt in, dat een product moet voldoen aan wat men er redelijkerwijs van mag verwachten, ook qua levensduur. Deze wettelijke regel is vastgelegd in boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. Dit wordt ook wel de conformiteitsvereiste genoemd. De wettelijke garantie is altijd van toepassing, ongeacht de fabrieksgarantie. De wettelijke garantie betreft de koopovereenkomst en bindt dus koper en verkoper. De fabrikant is geen partij in die koopovereenkomst dus kan de verkoper zich nooit beroepen op overmacht door verlopen fabrieksgarantie. Zo komt het dus wel eens voor dat een verkoper alsnog de schade van een gebrekkig product moet vergoeden terwijl de termijn van de fabrieksgarantie al verlopen is.
Maar je kan altijd proberen, men is alleen tot niets verplicht. Sony komt jouw al te gemoed, en das meer dan ze moeten.

[ Bericht 10% gewijzigd door Rolfieo op 26-08-2010 09:27:51 ]