Lees nog even het topic door ofzo.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 18:19 schreef Inlognaam het volgende:
Dat lijkt me inderdaad wel een goed idee. En anders stap je gewoon naar de rechtbank toe. Dat zal je geheid winnen want hoe je het ook went of keert die TV moet langer dan 1,5 jaar meegaan.
Gaan we weerquote:Op woensdag 25 augustus 2010 18:25 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Lees nog even het topic door ofzo.
quote:Op woensdag 25 augustus 2010 18:54 schreef Inlognaam het volgende:
Waarom zou ik?
Waarom? Deze televisie heeft maar 1 jaar fabriek garantie. Das is de garantie die Sony bied. De 2 jaar zou je hooguit bij de verkopende winkel kunnen claimen. Maar dat hangt er ook nog eens vanaf wat de winkel je ooit aangeboden heeft. 2 Jaar wettelijke garantie bestaat niet. Dus als de winkelquote:Die toko is failliet. Die tv is jonger dan 2 jaar. De garantie is 2 jaar. Normaal loopt die via de winkelier. De winkelier legt die garantieclaim ook neer bij Sony.
Een winkelier die failliet gaat betekent niet dat dat de goedkeuring is om een slecht product te maken.
Het is geen Europese wetgeving, maar Europese Richtlijn. Das een groot verschil. Nederlands heeft de garantie anders geregeld. Of dit beter is, hangt er vanaf. Soms is die beter, soms niet. Hij is alleen niet zwart of wit. De Wit is erg grijs. Wat zowel de consument als winkel als fabrikant het erg lastig maakt.quote:Ik heb daarna met een Sony supervisor gesproken, die kon me vertellen dat er: "alleen volgens europese wetgeving een termijn van 2 jaar geldt, maar dat zij daar niet aan verbonden zijn " Ze moesten volgens de Nederlandse wet wel een deel meebetalen aan de reparatie, en dan zouden de max reparatiekosten ¤425 kunnen worden.
En ze er op z'n minst even op wijzen dat ondertekenen met JOUW naam gelijk staat aan valsheid in geschrifte en dat de nederlandse justitie daar niet lichtzinnig mee om gaat....quote:Op woensdag 25 augustus 2010 17:41 schreef Dennis101 het volgende:
Persoonlijk zou ik een klacht indienen bij het hoofdkantoor, vaak komt er dan ineens schot in de zaak.
quote:Op donderdag 25 maart 2010 14:03 schreef Drinky het volgende:
Rechtswinkel zegt: Europees termijn is 2 jaar, en die geldt ook voor Sony zelf. De Nederlandse wetgeving geeft geen termijn, maar stelt wel dat het een redelijke tijd mag meegaan, voor het soort product wat je koopt.
Ze vertelden me dat ik het best een aangetekende brief kon verzenden in plaats van te bellen, dus die ga ik even tikken denk ik.
Niet echt. Dat ligt er maar aan wat voor afspraken de winkel met Sony heeft. De winkelier kan wel 200 tv's inkopen bij Sony, en de garantie afkopen voor een korting van zeg 5%. Dan betaalt de verkoper dus naderhand uit eigen zak alle kosten voor eventuele reparatie's.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 18:54 schreef Inlognaam het volgende:
Waarom zou ik?
Die toko is failliet. Die tv is jonger dan 2 jaar. De garantie is 2 jaar. Normaal loopt die via de winkelier. De winkelier legt die garantieclaim ook neer bij Sony.
Dat doet niet eens terzake, als de verkoper aan 'Drinky' niet failliet zou zijn....quote:Het wordt vervelend als de TV van Drinky een grijze import is uit Zimbabwe bijvoorbeeld. Dan heeft ie wel een probleem.
Europese Richtlijnen zijn gewoon bindend voor de lidstaten hoor. Slechter dan in de richtlijn staat kan niet en anders kun je dat gewoon bij de rechter afdwingen en volgt de rechter de richtlijn.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 19:10 schreef Rolfieo het volgende:
Het is geen Europese wetgeving, maar Europese Richtlijn. Das een groot verschil. Nederlands heeft de garantie anders geregeld. Of dit beter is, hangt er vanaf. Soms is die beter, soms niet. Hij is alleen niet zwart of wit. De Wit is erg grijs. Wat zowel de consument als winkel als fabrikant het erg lastig maakt.
Nee dus, de Richtlijn Koop en Garantie geeft duidelijk aan dat lidstaten stringentere voorwaarden mogen stellen als dat de bescherming van de consument ten goede komt.quote:Onder de niet bestaande "Europese wetgeving" zou een apparaat ook nooit meer dan 2 jaar garantie hoeven hebben.
We hebben ook geen slechte garantie. We hebben een andere garantie. In sommige gevallen beter, in sommige niet.quote:Europese Richtlijnen zijn gewoon bindend voor de lidstaten hoor. Slechter dan in de richtlijn staat kan niet en anders kun je dat gewoon bij de rechter afdwingen en volgt de rechter de richtlijn.
Helaas is dit een veel gemaakte fout. En hierdoor is er zoveel troep in het Internet. Veel denken er verstand van te hebben. Maar toch niet helemaalquote:Nee dus, de Richtlijn Koop en Garantie geeft duidelijk aan dat lidstaten stringentere voorwaarden mogen stellen als dat de bescherming van de consument ten goede komt.
Lees deze ook eens door: Conformiteitbeginsel Europese-wettelijke-garantietermijnquote:Veel ondernemers en consumenten denken dat de wettelijke garantie twee jaar is. Voor Europa is inderdaad bepaald dat iedereen een wettelijke garantie van twee jaar heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de wettelijke garantieperiode langer is.
In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar wettelijke garantie u hebt. Daarin staat namelijk dat u recht hebt op een product van goede kwaliteit. In Nederland wordt de wettelijke garantie ook wel 'het wettelijk recht op een deugdelijk product' genoemd. Hoe lang u dat wettelijk recht hebt, hangt af van het product dat u koopt. U moet het product bijvoorbeeld een bepaalde tijd normaal kunnen gebruiken.
Voorbeeld
Van een wasmachine mag u verwachten dat die een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.
In Nederland hebt u dus vaak langer dan twee jaar recht op een deugdelijk product.
quote:Europese wettelijke garantietermijn
Veel ondernemers en consumenten menen dat er een Europese wettelijke garantie bestaat van twee jaar. Dit is een misverstand.
quote:Europese Richtlijn Koop en Garantie
In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is weliswaar een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen, maar dit is een vervaltermijn voor de aansprakelijkheid van de verkoper en geen garantietermijn.
De vervaltermijn houdt in dat de verkoper niet aansprakelijk is voor gebreken die zich pas na twee jaar openbaren. Dit betekent dat de consument met gebreken aan een duurzaam product na twee jaar niet meer bij de verkoper terecht kan.
Maar dit is ook voldoende goed te vinden op de websites.quote:De Nederlandse regelgeving
Volgens de Nederlandse regelgeving heeft de consument altijd recht op een deugdelijk product, ook na het verloop van twee jaar. Nederland biedt de consument dan ook een ruimere bescherming dan de Europese Richtlijn.
Klagen bij het filiaal dat ze zo'n brief hebben gestuurd naar Sony en klagen bij het hoofdkantoor om hetzelfde feit plus dat ze je probleem niet oplossen. Vaak wil dat wel helpen.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 22:12 schreef Drinky het volgende:
Ik zal het even verduidelijken.
-TV gekocht bij Kijkshop ICT
- Kijkshop ICT gaat maand daarna failliet, maar Kijkshop zelf zegt: "breng 'm maar langs dan fixen we 'm wel"
- 4 maanden later TV teruggekregen zonder dat er iets aan is gedaan, dus 4 maanden voor niks zonder TV gezeten.
- Ga terug naar Kijkshop om verhaal te halen en die zeggen: We zullen dit met Sony regelen binnenkort krijgt u bericht dat ze 'm komen ophalen
- Krijg vandaag mailtje van Sony waaruit blijkt dat Kijkshop een mail bericht heeft gestuurd naar Sony waarin ze zich voordoen als mij, waardoor Sony weer zegt dat we zelf moeten betalen.
- Drinky boos
quote:
quote:Maar dit is ook voldoende goed te vinden op de websites.
Nederland heeft er inderdaad voor gekozen om deze clausule in te zetten, en er is in Nederland een ruimere bescherming dan de richtlijn biedt. Dat betekent niet dat in Nederland je de ene keer meer dan twee jaar recht hebt op een overeenstemming en de andere keer weer minder dan die twee jaar. De reden daarvoor is heel simpel, het mag niet van de richtlijn. Ongeacht wat er in het Nederlands wetboek staat, de koper heeft recht op overeenstemming gedurende een periode van *minimaal* twee jaar.quote:Artikel 8
2. De lidstaten kunnen op het door deze richtlijn bestreken gebied strengere voorschriften vaststellen of handhaven voorzover deze met het Verdrag verenigbaar zijn, teneinde de consument een hogere graad van bescherming te verzekeren.
In de Nederlandse praktijk komt dit er dus op neer dat een product een minimale levensduur heeft van twee jaar, tenzij vooraf is gemeld dat het product niet zo lang meegaat of dat algemeen bekend is dat het product niet zo lang meegaat.quote:Artikel 8
Artikel 8
Nationaal recht en minimum aan bescherming
1. De uit deze richtlijn voortvloeiende rechten worden uitgeoefend onverminderd andere rechten die de consument krachtens nationale voorschriften inzake contractuele of niet-contractuele aansprakelijkheid kan doen gelden.
quote:Op woensdag 25 augustus 2010 22:52 schreef joers1 het volgende:
je hebt wel degelijk garantie na anderhalf jaar!!
Al heeft een product een minimale levensduur van 90 jaar, diegene bij wie je het artikel gekocht hebt is daar verantwoordelijk voor. Niet diegene die dat ding gemaakt heeft.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 22:51 schreef Zelva het volgende:
In de Nederlandse praktijk komt dit er dus op neer dat een product een minimale levensduur heeft van twee jaar, tenzij vooraf is gemeld dat het product niet zo lang meegaat of dat algemeen bekend is dat het product niet zo lang meegaat.
Ik dacht dat je op zou gevenquote:
Nee idioot, lees je inquote:
Dat iemand met zo'n username nou het goede antwoord geeftquote:Op woensdag 25 augustus 2010 23:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Al heeft een product een minimale levensduur van 90 jaar, diegene bij wie je het artikel gekocht hebt is daar verantwoordelijk voor. Niet diegene die dat ding gemaakt heeft.
Dat kloptquote:Op woensdag 25 augustus 2010 22:52 schreef joers1 het volgende:
je hebt wel degelijk garantie na anderhalf jaar!!
Inderdaadquote:
Inderdaad, die rechter gaat die verkoper wel eens even dwingen om TS te helpen.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 23:42 schreef Fokski het volgende:
Er is een verschil tussen recht hebben en recht halen. Je hebt recht op een TV die het langer dan 1,5 doet maar wil je dat klaar krijgen moet je je recht gaan halen. Als de verkoper niet mee helpt moet je het bij de rechter halen.
De fabrikant heeft echter geen overeenkomst met jou en een garantieclaim betekent niet dat er geen kosten berekend mogen worden.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 18:54 schreef Inlognaam het volgende:
Waarom zou ik?
Die toko is failliet. Die tv is jonger dan 2 jaar. De garantie is 2 jaar. Normaal loopt die via de winkelier. De winkelier legt die garantieclaim ook neer bij Sony.
Een winkelier die failliet gaat betekent niet dat dat de goedkeuring is om een slecht product te maken. En gezien de TV ongetwijfeld geleverd is door Sony Nederland... zijn zij ook gebonden aan wettelijke garantie.
Het wordt vervelend als de TV van Drinky een grijze import is uit Zimbabwe bijvoorbeeld. Dan heeft ie wel een probleem.
Want ik beweer ergens iets anders?quote:Op woensdag 25 augustus 2010 23:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Al heeft een product een minimale levensduur van 90 jaar, diegene bij wie je het artikel gekocht hebt is daar verantwoordelijk voor. Niet diegene die dat ding gemaakt heeft.
Keihard bewijs dat een oud topic garant kan staan voor een kersverse lachbuiquote:Op donderdag 25 maart 2010 13:39 schreef Drinky het volgende:
Ik heb daarna met een Sony supervisor gesproken, die kon me vertellen dat er: "alleen volgens europese wetgeving een termijn van 2 jaar geldt, maar dat zij daar niet aan verbonden zijn" Ze moesten volgens de Nederlandse wet wel een deel meebetalen aan de reparatie, en dan zouden de max reparatiekosten ¤425 kunnen worden.
Ja, want die zaakjes zijn altijd expert op het gebied van garantiequote:Op donderdag 26 augustus 2010 00:25 schreef Evertjan het volgende:
Je hebt volgens mij oom gewoon recht op garantie en hij kan het weten hij heeft een zaakje met 2ehands tv´s
Je oom is een wijze manquote:Op donderdag 26 augustus 2010 00:25 schreef Evertjan het volgende:
Je hebt volgens mijn oom gewoon recht op garantie en hij kan het weten hij heeft een zaakje met 2ehands tv´s
Die oom van jou zou zo bij het juridisch loket kunnen gaan werken.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 00:25 schreef Evertjan het volgende:
Je hebt volgens mijn oom gewoon recht op garantie en hij kan het weten hij heeft een zaakje met 2ehands tv´s
quote:Die oom van jou zou zo bij het juridisch loket kunnen gaan werken.
Zit die toevallig ook bij NEM?quote:Je oom is een wijze man
Das het mooie de verkoper bestaat niet meer. En daar zit hem nu het hele probleem in. TS heeft een overeenkomst met de verkoper, en niet met SONY.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 23:42 schreef Fokski het volgende:
Er is een verschil tussen recht hebben en recht halen. Je hebt recht op een TV die het langer dan 1,5 doet maar wil je dat klaar krijgen moet je je recht gaan halen. Als de verkoper niet mee helpt moet je het bij de rechter halen.
Eventueel wikipedia: Garantie:quote:Ik heb een televisie gekocht bij een webwinkel. Daarbij is me gemeld dat ik twee jaar garantie heb. Nu anderhalf jaar later is de televisie stuk, maar de winkel blijkt failliet. Hoe kan ik nu mijn recht op garantie uitoefenen?
Ik ben bang dat dit heel moeilijk, zo niet onmogelijk zal worden. Garantie, of beter gezegd het recht op een product conform de verwachtingen is iets tussen koper en verkoper. De winkel moet dus zorgen voor een correct werkend product, en als hij dat niet levert, dan moet hij dat gratis herstellen of vervangen. Gaat de winkel failliet in de tussentijd, dan heb je een probleem als koper want de verkoper bestaat dan niet meer. Je kunt dan ook niets meer van hem eisen.
Wellicht is hier sprake van fabrieksgarantie. Dat is een vrijwillig door de fabriek (of importeur) gedane toezegging over bepaalde eigenschappen van het product. Je kunt los van je rechten jegens de winkel ook naar de fabriek toestappen om naleving van die fabrieksgarantie te eisen. Wel moet je je dan houden aan de eisen van de fabrikant. Die mag bijvoorbeeld zeggen dat hij na één jaar geen garanties meer doet, of dat bewegende onderdelen buiten de garantie vallen, dat een formulier moet worden ingevuld of dat onderzoekskosten moeten worden betaald. De winkel mag dat allemaal niet.
In sommige branches bestaan garantie- of waarborgfondsen. Daar kun je een beroep op doen als een (aangesloten) winkelier failliet gaat. Zo zijn er bijvoorbeeld de CBW erkende woonwinkels waar je je geld terug kunt krijgen als een woonwinkel failliet gaat. Ook zijn er vaak regels over het overnemen van garantie door een collega-winkelier. Maar of dat betekent dat ze ook alle verplichtingen omtrent conformiteit op zich nemen, is nog een open vraag.
Maar je kan altijd proberen, men is alleen tot niets verplicht. Sony komt jouw al te gemoed, en das meer dan ze moeten.quote:Garantie
Garantie is een begrip waarmee men aangeeft dat men ergens voor instaat. Een ander woord voor garantie is waarborg. Wanneer een verkoper van een product een garantie geeft op de kwaliteit van het product, betekent dit dat hij ervoor instaat dat het product voldoet aan de beloofde eisen. Een garantie is daarmee een sterke belofte die ook de nodige juridische gevolgen kan hebben. Iemand die een garantie biedt, schiet sneller tekort in zijn prestatie dan iemand die geen garantie biedt. Meestal is aan een garantie een garantietermijn verbonden.
In de volksmond wordt met het begrip garantie vaak gedoeld op fabrieksgarantie. Dit is de garantie van de fabrikant van een product, dat het product voldoet aan de door de fabrikant gestelde verwachtingen. Hierop maakt een fabrikant soms wel enkele uitzonderingen. Zo zal een fietsenfabrikant normaal gesproken geen garantie geven op fietsbanden als er door toedoen van de gebruiker een lekkage optreedt. Een fabrikant verbindt vaak een termijn aan de garantie, van bijvoorbeeld enkele maanden of jaren. Soms is het mogelijk voor de koper om tegen bijbetaling de garantie te verlengen met een extra termijn.
Het is belangrijkom de fabrieksgarantie niet te verwarren met de wettelijke garantie op een product. De wettelijke garantie houdt in, dat een product moet voldoen aan wat men er redelijkerwijs van mag verwachten, ook qua levensduur. Deze wettelijke regel is vastgelegd in boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. Dit wordt ook wel de conformiteitsvereiste genoemd. De wettelijke garantie is altijd van toepassing, ongeacht de fabrieksgarantie. De wettelijke garantie betreft de koopovereenkomst en bindt dus koper en verkoper. De fabrikant is geen partij in die koopovereenkomst dus kan de verkoper zich nooit beroepen op overmacht door verlopen fabrieksgarantie. Zo komt het dus wel eens voor dat een verkoper alsnog de schade van een gebrekkig product moet vergoeden terwijl de termijn van de fabrieksgarantie al verlopen is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |