Kun je mij hierover wat meer info geven, mischien verwijzingen naar het wetboek? Want zonder onderbouwing kan Sony zoiets makkelijk tegenwerpen, en wordt het een welles nietes discussie.quote:Op donderdag 25 maart 2010 13:40 schreef Socios het volgende:
Je hebt recht op gratis reparatie of een nieuwe tv.
Ja, zoiets had ik ook al. Ze zijn gevestigd in Europa, dus daar zou de europese regelgeving ook van toepassing op moeten zijn.quote:
De verwachte levensduur van een tv is veel langer. Daar kan een fabrikant niet van af wijken.quote:Op donderdag 25 maart 2010 13:42 schreef Drinky het volgende:
Kun je mij hierover wat meer info geven, mischien verwijzingen naar het wetboek?
http://www.consuwijzer.nl(...)ijke_garantietermijnquote:Op donderdag 25 maart 2010 13:42 schreef Drinky het volgende:
[..]
Kun je mij hierover wat meer info geven, mischien verwijzingen naar het wetboek? Want zonder onderbouwing kan Sony zoiets makkelijk tegenwerpen, en wordt het een welles nietes discussie.
Dit is natuurlijk een heel leuk verhaal maar in de praktijk komt daar natuurlijk geen kut van terecht.quote:Op donderdag 25 maart 2010 13:43 schreef Maanvis het volgende:
http://www.consuwijzer.nl(...)ijke_garantietermijn
Veel ondernemers en consumenten denken dat de wettelijke garantie twee jaar is. Voor Europa is inderdaad bepaald dat iedereen een wettelijke garantie van twee jaar heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de wettelijke garantieperiode langer is.
In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar wettelijke garantie u hebt. Daarin staat namelijk dat u recht hebt op een product van goede kwaliteit. In Nederland wordt de wettelijke garantie ook wel 'het wettelijk recht op een deugdelijk product' genoemd. Hoe lang u dat wettelijk recht hebt, hangt af van het product dat u koopt. U moet het product bijvoorbeeld een bepaalde tijd normaal kunnen gebruiken.
Voorbeeld
Van een wasmachine mag u verwachten dat die een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.
In Nederland hebt u dus vaak langer dan twee jaar recht op een deugdelijk product.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
Helaas.quote:Op donderdag 25 maart 2010 13:48 schreef Dennis101 het volgende:
Het probleem is dat de winkelier je deze garantie moet verlenen, niet Sony. Maar aangezien de winkelier failliet is ben je overgeleverd aan Sony en naar mijn weten mogen zij zelf hun eigen voorwaarden stellen aan de fabrieksgarantie.
Daar ben je dan ook zelf bijquote:Op donderdag 25 maart 2010 13:47 schreef Armageddon het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk een heel leuk verhaal maar in de praktijk komt daar natuurlijk geen kut van terecht.
Wat hij (weer eens) zegt dusquote:Op donderdag 25 maart 2010 13:48 schreef Dennis101 het volgende:
Het probleem is dat de winkelier je deze garantie moet verlenen, niet Sony. Maar aangezien de winkelier failliet is ben je overgeleverd aan Sony en naar mijn weten mogen zij zelf hun eigen voorwaarden stellen aan de fabrieksgarantie.
Dat is ook gewoon zo, maar je had een overeenkomst met de winkel die failliet is. Dus dikke pechquote:Op donderdag 25 maart 2010 13:50 schreef Biffkoffie het volgende:
Je zou nog even op je modelnummer kunnen zoeken of op basis daarvan nog garantie wordt geboden.
Evt zou je rechtsbijstand of de ombudsman kunnen benaderen. van een TV van 1600 euro lijkt me dat deze minimaal 3 jaar mee gaat. Liefst langer..
Ga jij lekker een failliete zaak aanklagenquote:Op donderdag 25 maart 2010 13:51 schreef HugoBaas het volgende:
De garantie is een uur, maar de wet stelt dat als je een dergelijk apparaat koopt en er aardig wat geld voor neerlegd dat het langer mee moet gaan dan 1.5 jaar.
In de rechtzaal win je dit makkelijk.
TS heeft (behoudens fabrieksgarantie) geen overeenkomst met Sony. Het komt overigens wel voor dat de fabrikant in zijn fabrieksgarantievoorwaarden stelt dat de fabrikant de verplichtingen van de winkelier overneemt.quote:Op donderdag 25 maart 2010 13:48 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Helaas.
Ze zijn nog steeds gebonden aan de wetten die gelden.
Dus ook deze.
TS heeft geen enkele verkoopovereenkomst bij Sony en kan daar dus ook geen garantie claimen.quote:Op donderdag 25 maart 2010 13:48 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Helaas.
Ze zijn nog steeds gebonden aan de wetten die gelden.
Dus ook deze.
Sony zelf natuurlijk sukkelquote:Op donderdag 25 maart 2010 13:52 schreef Piles het volgende:
[..]
Wat hij (weer eens) zegt dus
[..]
Dat is ook gewoon zo, maar je had een overeenkomst met de winkel die failliet is. Dus dikke pech
[..]
Ga jij lekker een failliete zaak aanklagen![]()
Dikke vette bullshit.quote:Op donderdag 25 maart 2010 13:53 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
TS heeft geen enkele verkoopovereenkomst bij Sony en kan daar dus ook geen garantie claimen.
http://www.conformiteit.nl/verkopers-of-fabrieksgarantie.html
De wettelijke garantie die Nederland biedt zijn toch echt van toepassing op de verkoper en niet de fabrikant.
quote:
Duidelijk nu?quote:Op donderdag 25 maart 2010 13:53 schreef Dennis101 het volgende:
TS heeft geen enkele verkoopovereenkomst bij Sony en kan daar dus ook geen garantie claimen.
http://www.conformiteit.nl/verkopers-of-fabrieksgarantie.html
De wettelijke garantie die Nederland biedt zijn toch echt van toepassing op de verkoper en niet de fabrikant.
Je roept vanalles, maar ga je ook nog wat bewijzen?quote:
Dat klopt ook, minimaal 2 jaar met aanvullend in Nederland dat het product moet voldoen aan de verwachtingen. Dat geldt dus voor degene waarmee jij een overeenkomst hebt gesloten, maar die is er dus niet meer.quote:Op donderdag 25 maart 2010 13:55 schreef Drinky het volgende:
Ik zit nu met de rechtswinkel te bellen, even kijken wat die er van zeggen, maar volgens hen is de minimale duur ook 2 jaar. Hij is het in ieder geval even aan het uitzoeken
Lees hier:quote:Op donderdag 25 maart 2010 13:54 schreef Piles het volgende:
[..]
[..]
Duidelijk nu?
[..]
Je roept vanalles, maar ga je ook nog wat bewijzen?
Oftewel, van een tv van 1600 Euro mag je verwachten dat dit meer dan 1.5 jaar meegaat.quote:Wettelijke garantie en fabrieksgarantie
Wettelijke garantie geldt altijd, voor alle bovenstaand omschreven consumentengoederen. Daarnaast wordt er vaak een fabrieksgarantie afgegeven. Je moet dit eigenlijk zien als een extra garantie, hoewel deze garantie wel heel vaak gegeven wordt en bijna standaard lijkt. Aangezien je als consument geen koop sluit met de fabrikant maar met de verkoper, kan de fabrikant allerlei beperkingen stellen aan de fabrieksgarantie. Meestal is de fabrieksgarantie echter iets uitgebreider dan de wettelijke garantie, maar dat verschilt dus per producent. De verkoper moet zich aan beide houden. Na het verstrijken van de garantietermijn kun je nog steeds verlangen dat de leverancier een gebrek herstelt of je een nieuw exemplaar geeft. En dit kan na de wettelijke garantie van een half jaar, maar ook na het aflopen van de fabrieksgarantie die je bij veel producten krijgt.
Na het verstrijken van beide soorten garantie ben jij degene die moet bewijzen dat het gebrek bij normaal gebruik ontstaan is. De bewijslast ligt dan dus bij jou als consument.
Leuke kreet maar zonder onderbouwing van geen enkele waarde natuurlijk....quote:Op donderdag 25 maart 2010 13:54 schreef HugoBaas het volgende:
Dikke vette bullshit.
Ja, de wettelijke garantie. Maar je zou nu alleen nog recht op fabrieksgarantie hebben, maar die termijn is voorbijquote:Op donderdag 25 maart 2010 13:55 schreef Drinky het volgende:
Ik zit nu met de rechtswinkel te bellen, even kijken wat die er van zeggen, maar volgens hen is de minimale duur ook 2 jaar. Hij is het in ieder geval even aan het uitzoeken
quote:De verkoper of de fabrikant kan ook garantie geven. De verkoper geeft garantie voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld een jaar.
Bron
Uit je eigen quote:quote:Op donderdag 25 maart 2010 13:58 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Lees hier:
[..]
Oftewel, van een tv van 1600 Euro mag je verwachten dat dit meer dan 1.5 jaar meegaat.
Even rechtsbijstand inschakelen en voor laten komen. Dit win je makkelijk.
quote:Aangezien je als consument geen koop sluit met de fabrikant maar met de verkoper, kan de fabrikant allerlei beperkingen stellen aan de fabrieksgarantie. Meestal is de fabrieksgarantie echter iets uitgebreider dan de wettelijke garantie, maar dat verschilt dus per producent.
Misschien moet je even leren begrijpend lezenquote:Op donderdag 25 maart 2010 13:58 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Lees hier:
[..]
Oftewel, van een tv van 1600 Euro mag je verwachten dat dit meer dan 1.5 jaar meegaat.
Even rechtsbijstand inschakelen en voor laten komen. Dit win je makkelijk.
In dat hele stuk wordt gesproken over "de verkoper" en "de leverancier"... In dit verhaal is Sony geen van beiden. Sony is slechts producent. De hele tekst rept met geen woord over de producent. Dat kan ook niet want de producent is in deze helemaal geen partij. Het gaat over een levering van een winkel aan een klant. Die winkel garandeert de klant van alles en moet die garanties nakomen. De producent garandeert helemaal niks en heeft dus ook geen plicht in deze.quote:Op donderdag 25 maart 2010 13:58 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Lees hier:
[..]
Oftewel, van een tv van 1600 Euro mag je verwachten dat dit meer dan 1.5 jaar meegaat.
Even rechtsbijstand inschakelen en voor laten komen. Dit win je makkelijk.
Klopt helemaalquote:Op donderdag 25 maart 2010 14:00 schreef Kumerian het volgende:
In dat hele stuk wordt gesproken over "de verkoper" en "de leverancier"... In dit verhaal is Sony geen van beiden. Sony is slechts producent. De hele tekst rept met geen woord over de producent. Dat kan ook niet want de producent is in deze helemaal geen partij. Het gaat over een levering van een winkel aan een klant. Die winkel garandeert de klant van alles en moet die garanties nakomen. De producent garandeert helemaal niks en heeft dus ook geen plicht in deze.
Dat is heel raar, dat ze dat zeggenquote:Op donderdag 25 maart 2010 14:03 schreef Drinky het volgende:
Rechtswinkel zegt: Europees termijn is 2 jaar, en die geldt ook voor Sony zelf. De Nederlandse wetgeving geeft geen termijn, maar stelt wel dat het een redelijke tijd mag meegaan, voor het soort product wat je koopt.
Ze vertelden me dat ik het best een aangetekende brief kon verzenden in plaats van te bellen, dus die ga ik even tikken denk ik.
Kijk.quote:Op donderdag 25 maart 2010 14:03 schreef Drinky het volgende:
Rechtswinkel zegt: Europees termijn is 2 jaar, en die geldt ook voor Sony zelf. De Nederlandse wetgeving geeft geen termijn, maar stelt wel dat het een redelijke tijd mag meegaan, voor het soort product wat je koopt.
Ze vertelden me dat ik het best een aangetekende brief kon verzenden in plaats van te bellen, dus die ga ik even tikken denk ik.
Jij gaat er standaard vanuit dat TS nu zijn gelijk krijgt?quote:Op donderdag 25 maart 2010 14:04 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Kijk.
Goed nieuws dus.
Typen en naar het postkantoor.
En voor de anderen:
Ik heb een Sony laptop die na 1,5 jaar er mee ophield, ik had ook een 1 jaar garantie. Terug naar de winkel gegaan en ze hebben het kunnen laten repareren op de kosten van Sony.quote:Op donderdag 25 maart 2010 14:03 schreef Drinky het volgende:
Rechtswinkel zegt: Europees termijn is 2 jaar, en die geldt ook voor Sony zelf. De Nederlandse wetgeving geeft geen termijn, maar stelt wel dat het een redelijke tijd mag meegaan, voor het soort product wat je koopt.
Ze vertelden me dat ik het best een aangetekende brief kon verzenden in plaats van te bellen, dus die ga ik even tikken denk ik.
quote:Op donderdag 25 maart 2010 14:05 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Jij gaat er standaard vanuit dat TS nu zijn gelijk krijgt?
Dat kan, zoals jij recht op een goed product bij de winkel hebt, heeft de winkel recht op een goed product van Sonyquote:Op donderdag 25 maart 2010 14:05 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Ik heb een Sony laptop die na 1,5 jaar er mee ophield, ik had ook een 1 jaar garantie. Terug naar de winkel gegaan en ze hebben het kunnen laten repareren op de kosten van Sony.
Yup.... En als TS terug zou gaan naar de winkel zou hij ook een goede kans maken.... Helaas is die winkel failliet en heeft niemand de verplichtingen van de winkel over genomen....quote:Op donderdag 25 maart 2010 14:05 schreef Apekoek het volgende:
Ik heb een Sony laptop die na 1,5 jaar er mee ophield, ik had ook een 1 jaar garantie. Terug naar de winkel gegaan en ze hebben het kunnen laten repareren op de kosten van Sony.
Ik heb hier wel eens een advies van dat Juridisch Loket gezien die totaal niet klopte, dus ik wacht nog even met juichenquote:
De winkel waar ik werk verhaalt ook gewoon de kosten op Sony bij reparaties buiten de fabrieksgarantie, alleen aangezien er geen winkel meer is valt er weinig te verhalen. Maar goed, ben benieuwd wat Sony van zijn aangetekende brief vind.quote:Op donderdag 25 maart 2010 14:05 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Ik heb een Sony laptop die na 1,5 jaar er mee ophield, ik had ook een 1 jaar garantie. Terug naar de winkel gegaan en ze hebben het kunnen laten repareren op de kosten van Sony.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |