Het zijn er wat meerquote:Op dinsdag 23 maart 2010 15:23 schreef Holy_Goat het volgende:
ohnee toch niet.
Nou... begin even bij de spaties....quote:Op dinsdag 23 maart 2010 15:25 schreef Holy_Goat het volgende:
Ik zie de fout nog steeds niet bij die onedayfly. Ben ik nu een vmbo-er?
quote:
Afgezien van het ontbreken van spaties na alle punten, zie ik hem eigenlijk niet? Ik zal er ongetwijfeld straal overheen kijken hoor...quote:
Het plaatje is dynamische afbeelding direct van teletekst, dus het is al aangepast. Eerst stond er verspreidtquote:Op donderdag 25 maart 2010 22:20 schreef Pandora73 het volgende:
[..]
Afgezien van het ontbreken van spaties na alle punten, zie ik hem eigenlijk niet? Ik zal er ongetwijfeld straal overheen kijken hoor...
quote:Op donderdag 25 maart 2010 22:23 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Het plaatje is dynamische afbeelding direct van teletekst, dus het is al aangepast. Eerst stond er verspreidt
Pijnlijk.quote:Op woensdag 7 april 2010 12:46 schreef Muck het volgende:
[ afbeelding ]
En dat dan op een halve pagina van Sp!ts
quote:Op dinsdag 6 april 2010 13:10 schreef Carmw het volgende:
[ afbeelding ]
De Verenigde Staten van Anerika!
Da's gewoon een typfout.quote:Op woensdag 7 april 2010 12:46 schreef Muck het volgende:
[ afbeelding ]
En dat dan op een halve pagina van Sp!ts
Die is wel heel ernstig ja.quote:Op woensdag 7 april 2010 10:25 schreef Intrepidity het volgende:
[ afbeelding ]
Bron: http://copytijgers.wordpress.com/2010/04/06/zoek-de-fouten/
Ik lachte hardop.quote:
En dan mis ik ook nog een lidwoord...quote:Op donderdag 8 april 2010 20:19 schreef Xaryna het volgende:
afbeelding
2x goed, en dan toch...
(nee, ik heb het niet groter...)
En vergeet ook de laagste garantie op de prijs niet...quote:Op zaterdag 10 april 2010 17:41 schreef Kings het volgende:
Zo'n slechte spelfout. Ik krijg er jeuk van!
[ afbeelding ]
quote:* Document capaciteit is gebaseerd op 1 MB per document; actuele capaciteit varieerd per document.
Neequote:Op zondag 18 april 2010 18:03 schreef Gwywen het volgende:
[..]
En die heeft een baard van jewelste...
zelf opgeschreven, Bart?
Sowieso, gaan hier echt mensen mee lopen??quote:Op woensdag 21 april 2010 20:19 schreef catzencut het volgende:
[ afbeelding ]
Juist! Van onze vrienden van Kruidvat.
ik heb laatst van een docent Nederlands begrepen dat dat niet fout is volgens de grammatica, maar dat het wordt afgeleerd omdat het slecht zou klinken (boers, onopgeleid)quote:
Ik twijfelde er ook over, maar het viel me meteen op.quote:Op maandag 26 april 2010 16:30 schreef omearos het volgende:
[..]
ik heb laatst van een docent Nederlands begrepen dat dat niet fout is volgens de grammatica, maar dat het wordt afgeleerd omdat het slecht zou klinken (boers, onopgeleid)
Zal miz dan toch een foutje in van Dale zijnquote:
Bij de vergrotende danwel verkleinende trap gebruik je dan. Groter dan, kleiner dan, goedkoper dan.quote:Op maandag 26 april 2010 16:30 schreef omearos het volgende:
[..]
ik heb laatst van een docent Nederlands begrepen dat dat niet fout is volgens de grammatica, maar dat het wordt afgeleerd omdat het slecht zou klinken (boers, onopgeleid)
Letterenfaculteit van Nijmegen is het niet met je eens:quote:Op maandag 26 april 2010 21:51 schreef Nemain het volgende:
[..]
Bij de vergrotende danwel verkleinende trap gebruik je dan. Groter dan, kleiner dan, goedkoper dan.
Bij vergelijkingen gebruik je als. Even groot als, net zo goedkoop als.
Hoe kan dit dan goed zijn?
Bronquote:Dan, als (ongelijkheid)
[ 10·3·14·5 ]
Om de ongelijkheid van twee elementen aan te duiden na de vergrotende trap van een adjectief of bijwoord of na de woorden ander en anders, alsmede in de betekenis 'behalve' na ontkennende woorden als niemand, niets, worden de voegwoorden dan en als gebruikt. Ze kunnen constituenten en bijzinnen inleiden. In geschreven taal komt meestal dan voor; het heeft in ieder geval de voorkeur als herhaling van als erdoor voorkomen wordt (zie zin (4), waarin ook een voegwoord van hoedanigheid voorkomt). Voorbeelden:
(1) Zijn zusje is al groter als hij.
(2) Jij doet het heel anders dan ik het gedaan heb.
(3) Er was niemand in de kerk dan de pastoor en de organist.
(4) Als politiek manifest sla ik dit boek hoger aan dan als roman.
Het voegwoord als is in deze functie niet voor alle taalgebruikers aanvaardbaar . Voor velen is dan zelfs een sjibbolet voor correct Nederlands. Wie moeilijkheden op dit gebied wil vermijden, kan zich daarom beter van het gebruik van ongelijkheid-aanduidend als - waar op zichzelf beschouwd geen enkel bezwaar tegen bestaat - onthouden.
Opmerking 1
In strijd met de regels wordt dan ook wel gebruikt in plaats van het gelijkheid-aanduidende als . Dit gebeurt vooral als er een negatie in de zin voorkomt, waardoor 'ongelijkheidsbetekenis' ontstaat. Bovendien kan het willen vermijden van als (wel 'als-fobie' genoemd) een rol spelen. Voorbeelden:
(I) Zij is toch niet even groot dan haar broertje? <<uitgesloten>>
(II) Dit is niet zozeer moeilijk dan wel ingewikkeld. <<uitgesloten>>
Gelukkig is de letterenfaculteit van Nijmegen gezaghebbend op Nederlands taalgebied.quote:Op maandag 26 april 2010 22:38 schreef omearos het volgende:
[..]
Letterenfaculteit van Nijmegen is het niet met je eens:
[..]
Bron
1) DANquote:(1) Zijn zusje is al groter als hij.
(2) Jij doet het heel anders dan ik het gedaan heb.
(3) Er was niemand in de kerk dan de pastoor en de organist.
(4) Als politiek manifest sla ik dit boek hoger aan dan als roman.
Wanneer gebruikt een Duitser dann en waneer wie?quote:Op dinsdag 27 april 2010 09:31 schreef Gwywen het volgende:
Ik dacht altijd dat 'groter als' als germanisme beschouwd werd en derhalve meestal maar door de vingers gezien.
Dat iemand dat als niet onjuist kan beschouwen gaat er bij mij niet in.
Ik blijf gewoon hardnekkig 'groter dan' zeggen hoor.
Da's toch niet waar he... Jemig kremig.quote:Op maandag 26 april 2010 22:38 schreef omearos het volgende:
[..]
Letterenfaculteit van Nijmegen is het niet met je eens:
[..]
Bron
Het staat al zo beschreven in woordenboeken uit de jaren 50, dus "nu" valt wel meequote:Op woensdag 28 april 2010 20:11 schreef Pandora73 het volgende:
[..]
Da's toch niet waar he... Jemig kremig.
Maar goed, wellicht zijn dat dezelfde mensen die nu ook pleiten voor "hun hebben"?
de televaag had het overquote:Op donderdag 29 april 2010 09:52 schreef PiRANiA het volgende:
[ afbeelding ]
Vreemd. Een steek van een dodelijke wesp overleven...
ooieNvaar?quote:
Precies!quote:Op donderdag 29 april 2010 14:08 schreef desiredbard het volgende:
[..]
ooieNvaar?
Die hadden dit als logo moeten gebruiken
[ afbeelding ]
Geniaalquote:Op donderdag 29 april 2010 14:08 schreef desiredbard het volgende:
[..]
ooieNvaar?
Die hadden dit als logo moeten gebruiken
[ afbeelding ]
Deze account.quote:
Account is onzijdig (het account), dus verwijs je met 'dit account' en niet 'deze account'.quote:
quote:
Ah oke. Ik begon al aan mezelf te twijfelen dat het in abonnement zou zitten of zo, terwijl ik toch zeker dacht te weten dat dat wel goed was.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 12:51 schreef Bart het volgende:
[..]
Account is onzijdig (het account), dus verwijs je met 'dit account' en niet 'deze account'.
Van Dale bepaalt niet het geslacht van woorden. Het Groene Boekje wel. Dus je gedachtegang was wel degelijk fout. Evenals je gedachtengang.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 18:31 schreef Pandora73 het volgende:
Edit: Overigens geeft Van Dale online aan dat het allebei mag (waarbij "het" wel de voorkeur heeft). Dus heel raar is mijn gedachtengang dus ook niet gelukkig. En ook niet fout kennelijk.
Ik mag toch aannemen dat Van Dale ook de officiële regels aanhoudt?quote:Op zaterdag 1 mei 2010 18:52 schreef Bart het volgende:
[..]
Van Dale bepaalt niet het geslacht van woorden. Het Groene Boekje wel. Dus je gedachtegang was wel degelijk fout. Evenals je gedachtengang.
Schijnbaar dus niet.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 20:01 schreef Pandora73 het volgende:
[..]
Ik mag toch aannemen dat Van Dale ook de officiële regels aanhoudt?
Tja, moet je zelf weten, het is alleen geen Nederlands.quote:Ik ben zelf trouwens meer van het Witte boekje en Onze Taal. Maar dat terzijde.
Geeft niet hoorquote:En oeps voor mijn gedachte(n)gang
Als je Van Dale al niet meer kunt vertrouwen...quote:
Niet? Goh. Weer wat geleerd. En misschien ook handig om dat door te geven dan aan Trouw, Volkskrant, NOS, Genootschap Onze Taal (dat toch door velen als een club taalpuristen (en erger) wordt omschreven), Elsevier, Vrij Nederland, HP De Tijd, NRC, Groene Amsterdammer, woordenboekmaker Prisma, Van Dale dus, en al die andere partijen die "wit" spellen.quote:[..]
Tja, moet je zelf weten, het is alleen geen Nederlands.
Dank jequote:[..]
Geeft niet hoor
Je kan de Van Dale wel vertrouwen op het gebied van woordbetekenis, daarin zijn zij gezaghebbend. Spelling e.d. moet je echter weer het Groene Boekje hebben.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 21:42 schreef Pandora73 het volgende:
[..]
Als je Van Dale al niet meer kunt vertrouwen...![]()
Die clubs weten dat zelf heus wel, hebben ze mij niet voor nodigquote:[..]
Niet? Goh. Weer wat geleerd. En misschien ook handig om dat door te geven dan aan Trouw, Volkskrant, NOS, Genootschap Onze Taal (dat toch door velen als een club taalpuristen (en erger) wordt omschreven), Elsevier, Vrij Nederland, HP De Tijd, NRC, Groene Amsterdammer, woordenboekmaker Prisma, Van Dale dus, en al die andere partijen die "wit" spellen.
quote:[..]
Dank je
Hahaha, oké, jij wintquote:Op zaterdag 1 mei 2010 22:28 schreef Bart het volgende:
Die clubs weten dat zelf heus wel, hebben ze mij niet voor nodig. De wetgever heeft nu eenmaal bepaald dat de Taalunie met het o.a. Groene Boekje bepaalt wat Nederlands is, elke andere club die anders beweert moet dat lekker zelf weten, alleen is het dus geen Nederlands volgens de wet. Vergelijk het met dat ik een club opricht van Hardrijders. Ik bepaal als president van die club dat op snelwegen geen snelheidslimiet geldt. Is dat daarmee een feit, geldt het maximum van 120 km/h niet meer?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |