Tsja. Als ik van huis uit naar spanje ofzo wil is terug met de trein of bus net zo kut.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 12:10 schreef Hi_flyer het volgende:
Je fiets meenemen is toch vaak stressvol. Van de 10 keer ben ik drie keer m'n fiets kwijtgeraakt. 1 keer duurde het bijna een maand voordat 'ie terecht was. Elke keer is er wel wat schade, vaak klein, maar ook een keer een kromme remschijf. Elke luchthaven heeft zijn eigen regeltjes en je bent vaak afhankelijke van de bereidheid van de medewerkers. 10 a 15 jaar geleden was het wel een stuk makkelijker dan tegenwoordig. Zonder doos of gesealde fiets nemen ze 'm niet makkelijk mee.
http://www.fiets-vervoer.nl/quote:Op dinsdag 28 juni 2016 14:06 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Tsja. Als ik van huis uit naar spanje ofzo wil is terug met de trein of bus net zo kut.
Had het een tijdje geleden uitgeziocht voor Barcelona.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 14:06 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Tsja. Als ik van huis uit naar spanje ofzo wil is terug met de trein of bus net zo kut.
Kijk! Dat ziet er wel goed uit. En een enkele reis lijkt me net zo duur als vliegen.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 14:15 schreef MCH het volgende:
Of deze: http://www.cycletours.nl/fietsbussen/
Waar wil je heen fietsen?quote:Op dinsdag 28 juni 2016 14:19 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Kijk! Dat ziet er wel goed uit. En een enkele reis lijkt me net zo duur als vliegen.
Thanks!
Dat weet ik nog niet. Ben een beetje de mogelijkheden aan het bekijken. Het is nu nog meer uit intresse.quote:
Ik heb dat dit jaar ook gedaan, maar zie dat niet zitten voor een reis langer dan Munchen-amsterdam oid.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 14:24 schreef Hi_flyer het volgende:
Een nachttrein is best te doen, zie mijn verslag eerder dit topic. Qua fiets meenemen in ieder geval de meest zorgeloze optie. Op de plaats van bestemming loshaken en je fietst weg.
Voor mij helaas geen fietsvakantie dit jaar
Twee weken hot showers en dat soort adressen, of dan echt gaan kamperen?quote:Op dinsdag 28 juni 2016 14:26 schreef kanovinnie het volgende:
Ik wil iets van 2 weken een keer proberen. Als dat bevalt ga ik denk ik een langere reis inplannen.
Neuh, ook kamperen waarschijnlijk.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 14:33 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Twee weken hot showers en dat soort adressen, of dan echt gaan kamperen?
Mooi hoor, langs de Rijn fietsen.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 15:06 schreef Vork het volgende:
Mijn plan is ook weer rond. Uiteindelijk is het oorspronkelijke idee redelijk overeind gebleven (richting Frankfurt), alleen komen daar een paar dagen bij met als eindbestemming Basel (en vanuit daar met de trein terug, de meest zorgeloze optie inderdaad). Ik blijf ook lekker in de buurt van de Rijn, behalve halverwege (familiebezoek in de buurt van Frankfurt) en het laatste stuk gaat door het Zwarte Woud ipv langs de Rijn. In totaal 8 dagen fietsen en twee rustdagen om de toerist uit te hangen.
Ditmaal is alles al geregeld, dat is even wennen (want normaal gesproken regel ik alleen het hoognodige en ga ik op pad met een tent en zie ik het wel), maar wel te doen. De route is simpel (kwestie van de juiste rivier volgen), weinig klimwerk. Ik hoef ook weinig spullen mee te sjouwen (twee achtertassen), kortom ideaal om wat meters te kunnen maken en lekker bezig te zijn met fietsen en van de omgeving genieten.
Zeker. Ik ben op meerdere plekken langs de route wel eens geweest, maar nog niet op de fiets. Ik kon het zo goed plannen (soms vallen de puzzelstukjes namelijk precies op hun juiste plek). Nu nog kijken hoe ik het beste van Düsseldorf naar Bonn kan fietsen, een relatief korte etappe. Dat wordt of door Keulen, of er omheen, daar ben ik nog niet uit. Keulen zelf is geen tussenstop, ik zit dus niet te wachten op een halve dag aan stoplichtonderbrekingen of een saai en lelijk buitengebied de gehele tijd.quote:
Ik ben eerder dit jaar van Maastricht naar München gereden Dus nee.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 15:36 schreef Vork het volgende:
[..]
Zeker. Ik ben op meerdere plekken langs de route wel eens geweest, maar nog niet op de fiets. Ik kon het zo goed plannen (soms vallen de puzzelstukjes namelijk precies op hun juiste plek). Nu nog kijken hoe ik het beste van Düsseldorf naar Bonn kan fietsen, een relatief korte etappe. Dat wordt of door Keulen, of er omheen, daar ben ik nog niet uit. Keulen zelf is geen tussenstop, ik zit dus niet te wachten op een halve dag aan stoplichtonderbrekingen of een saai en lelijk buitengebied de gehele tijd.
Is dat (de Rijn) ook een richting die jij zou willen in die twee weken? Of zit je aan hele andere routes te denken.
Ik zie je verslag, ook flink wat kilometers gemaakt. En je hebt dezelfde gele tassen.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 15:37 schreef kanovinnie het volgende:
Ik ben eerder dit jaar van Maastricht naar München gereden Dus nee.
Zit dan meer te denken om van Amsterdam naar Polen ofzo te fietsen. Of naar het zuiden.
Met andere woorden, nog geen flauw idee
Lublin?quote:Op dinsdag 28 juni 2016 15:37 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik ben eerder dit jaar van Maastricht naar München gereden Dus nee.
Zit dan meer te denken om van Amsterdam naar Polen ofzo te fietsen. Of naar het zuiden.
Met andere woorden, nog geen flauw idee
Ik en twee jaar geleden van Keulen af de Rijn een paar dagen afgezakt. Kon toen vanaf het station direct richting rivier, en daar de oever volgen, kan je niet vanaf Dusseldorf gewoon langs de oever langs Keulen door gaan? De Eurovelo route 15 loopt helemaal tot aan de NL grens langs de rivier volgens de site, en aan beide kanten. Wel kans dat het wat industrieler is natuurlijk tot aan Keulen.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 15:36 schreef Vork het volgende:
Nu nog kijken hoe ik het beste van Düsseldorf naar Bonn kan fietsen, een relatief korte etappe. Dat wordt of door Keulen, of er omheen, daar ben ik nog niet uit. Keulen zelf is geen tussenstop, ik zit dus niet te wachten op een halve dag aan stoplichtonderbrekingen of een saai en lelijk buitengebied de gehele tijd.
Volgend jaar ben ik dit van planquote:
Dan kom je dus langs Rüdesheim am Rhein? Ik heb daar toen gestaan op de camping, beetje massaal, maar te doen. En op het plein bij de Sankt Jakobus Kirche stond een wijnboer met een verkoophuisje, heb daar zowat elke soort geloof ik geproefd, en de plaatselijke schnaps. Denk ik. Het was de avond voor ik terug ging, dus ik liet me een beetje gaan. Maar lekkere wijn dus, dat weet ik nog wel. Aanrader als je in de buurt bent!quote:Op dinsdag 28 juni 2016 15:06 schreef Vork het volgende:
Ik blijf ook lekker in de buurt van de Rijn, behalve halverwege (familiebezoek in de buurt van Frankfurt) ... De route is simpel (kwestie van de juiste rivier volgen), weinig klimwerk.
Wat voor remmen heeft die Batavus? Trommelremmen of rollerbrakes kunnen al in heuvelachtige streken (Limburg) al gevaarlijk zijn, zeker met bagage achterop! Als die te heet worden, remmen ze namelijk niet meer...lekker als je heuvelaf gaat!quote:Op donderdag 15 juni 2017 00:46 schreef Farenji het volgende:
Ik zit alleen heel erg te twijfelen of ik het ga doen op mijn huidige fiets, een degelijke Batavus Blockbuster stadsfiets met 7 versnellingen, of dat ik er een nieuwe fiets voor ga aanschaffen. Op mijn stadsfiets zal het vast prima te doen zijn. Het is een prima ding en we hebben het natuurlijk over het aangeharkte en gladgeasfalteerde platte Nederland.
.....
Maar als ik een andere fiets ervoor zou aanschaffen heb ik wel de neiging om meteen voor het beste te gaan. Ik zou dan een goede high end fiets willen waar ik de hele wereld mee over kan, een koga of een santos ofzo, met luxe shizzle zoals een rohloff naaf en riem ipv ketting.
Ja. Er zitten rollerbrakes op. Inderdaad het enige waar mijn fiets misschien niet zo goed voldoet. Maar ik ga niet door hele heuvelachtige gebieden, het zijn allemaal LF-routes dus goed te doen en in zuid-limburg kom ik niet echt, na Roermond ga je al richting Noord-Brabant.quote:Op donderdag 22 juni 2017 13:04 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Wat voor remmen heeft die Batavus? Trommelremmen of rollerbrakes kunnen al in heuvelachtige streken (Limburg) al gevaarlijk zijn, zeker met bagage achterop! Als die te heet worden, remmen ze namelijk niet meer...lekker als je heuvelaf gaat!
Als ik ga configureren op websites van koga of santos kom ik eigenlijk niet onder de vier duizend. Dat is bijna 8 keer zo duur als mijn batavusje.quote:En ja, een Santos met Rohlof, een riem en hydraulische remmen is wel overkill voor jouw tochtje, je bent zo 3 tot 4 duizend kwijt voor zoiets. Of makkelijk meer. Maar als je dat koopt, en dan of zelf goed onderhoud of elk jaar een GOEDE fietsenmaker de boel laat servicen heb je zo 15 jaar fietsplezier voordat er iets duurs vervangen hoeft te worden. Een Rohlof is oerdegelijk.
En als je eenmaal de fiets ervoor hebt, ga je misscien wel veel sneller ruigere tochten maken de komende jaren. Heb je de fiets dus echt nodig
Groot denken is niets mis mee Maar het is misschien verstandiger die tocht door Nederland op je bestaande fiets te doen, eerst geld aan fijne lichtgewicht kampeerspullen te besteden (die zijn oook vrij prijzig...), en dan daarna die Santos te kopen voor volgende tochten. Maar ik snap helemaal dat je handen jeuken als je op de sites zit!quote:Op donderdag 22 juni 2017 13:37 schreef Farenji het volgende:
Ik denk graag groot, heb al een tijdlang het idee van Cairo-Kaapstad in mijn kop en dat lukt echt niet op een stadsfiets.
langs de Rijn?quote:Op woensdag 30 augustus 2017 07:28 schreef UIO_AMS het volgende:
Zo, mijn eerste meerdaagse fietstrip in ongeveer 10 jaar zit er op.
Ben eerst met de trein naar het zuiden van België gegaan en vandaar met de fiets 45 km door de Ardennen naar het Franse Charleville-Mézières. Mooie route, maar geen cm vlak.
Daarvandaan met de fiets 85 km langs de Maas naar Givet (hele route mooi en lekker strak asfalt-fietspad) en na een overnachting weer 85 km door naar Huy/Hoei (minder mooie route en deels waardeloos fietspad).
Het plan was om vervolgens door te fietsen naar Maastricht, maar ik kwam er achter dat er geen treinen tussen Eindhoven en Den Bosch reden. Plan dus omgegooid en met de trein vanuit Huy/Hoei naar Eindhoven gegaan, gefietst naar Den Bosch (40 km) en weer met de trein door naar huis.
Smaakt naar meer! Klimmen is duidelijk niet mijn ding, dus ik kijk nu naar andere rivieren om te volgen. De Elbe is de voornaamste kandidaat, maar als jullie andere suggesties hebben, hoor ik dat graag.
Is de populairste route van Duitsland, dus die kan vrij vol zitten met bejaarde Germanen in de zomer 😉quote:Op woensdag 30 augustus 2017 07:28 schreef UIO_AMS het volgende:
De Elbe is de voornaamste kandidaat, maar als jullie andere suggesties hebben, hoor ik dat graag.
Yep. Bedankt nog! De Franse route staat heel goed aangegeven, maar de Belgische een stuk minder. Veel omleidingen wegens werkzaamheden zonder rekening te houden met de bewegwijzering voor de fietser. Rij je zonder het te weten een stuk aan de verkeerde kant van de Maas waar het pad opeens stopt.quote:Op woensdag 30 augustus 2017 18:10 schreef ultra_ivo het volgende:
Ah, ik zie grote stukken van mijn route terug, maar dan in omgekeerde richting .
quote:
De Moezel en de Rijn hebben we al grote delen met de auto gedaan. Dat is uiteraard anders dan met de fiets. De kant op van de Elbe ben ik nog nooit geweest. Als ik daar ga fietsen, zal het wel buiten het hoogseizoen zijn, dus hopelijk valt het dan mee met de bejaarde Germanen.quote:Op woensdag 30 augustus 2017 22:36 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Is de populairste route van Duitsland, dus die kan vrij vol zitten met bejaarde Germanen in de zomer 😉
Is wel mooi heb ik gehoord.
De Moezel is ook mooi, al had ik continuu regen op weg naar Trier, leek wel of ik in de Moezel fietste. De camping van Trier is heel goed, aan het fietspad, en met overdekte pickniktafel.
Vennbahn is ideaal qua klimmen, en heeft veel plekken voor koffie ed. Ik moet hem toch weer een keer rijden met een zonnetje, ook deze route heb ik met regen gereden, dus ik was af en toe een beetje koud en vochtig. Ergens halfwege staat een oude treinwagon waar ze lekkere wafels verkopen...of misschien was ik gewoon blij uit de regen te zijn, dat kan het ook geweest zijn 😆quote:Op donderdag 31 augustus 2017 10:45 schreef UIO_AMS het volgende:
Zit nu ook te kijken naar de Vennbahn die MCH eerder aanraadde. Dat is logistiek gezien een stuk eenvoudiger. Er is een directe verbinding met de IC naar Heerlen vanaf Amsterdam Zuid en dan is het maar 17,6 km fietsen naar het startpunt van de Vennbahn in Aken. Vanaf het eindpunt van de Vennbahn zit ik nu te kijken naar een route langs de Our aan de Duits-Luxemburgse grens.
Bedankt!quote:Op donderdag 31 augustus 2017 17:57 schreef ultra_ivo het volgende:
Vanaf de Vennbahn kun je met 1 grote klim doorsteken naar het Luxemburgse netwerk aan oude spoorbanen. Met wat doorrijden kom je dan in Charleville uit
Je kunt dan delen van deze route gebruiken: https://www.gpsies.com/map.do?fileId=xmhhxqkmmeaskvqh
Bedankt voor het delen van je ervaring. Ik drink weliswaar geen koffie, maar goed om te weten dat er regelmatig onderweg wat gedronken kan worden. Tijdens de route langs de Maas had ik af en toe wel momenten dat ik smachtte naar een koud frisje. Zeker rijdend langs de stoffige steengroeven en overlaadpunten.quote:Op vrijdag 1 september 2017 01:39 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Vennbahn is ideaal qua klimmen, en heeft veel plekken voor koffie ed. Ik moet hem toch weer een keer rijden met een zonnetje, ook deze route heb ik met regen gereden, dus ik was af en toe een beetje koud en vochtig. Ergens halfwege staat een oude treinwagon waar ze lekkere wafels verkopen...of misschien was ik gewoon blij uit de regen te zijn, dat kan het ook geweest zijn 😆
Onderweg slaap ik liever in een B&B/Pension/Ho(s)tel. Ik rij namelijk op een racefiets en neem alle bagage mee in een rugzakje. Wat overigens verre van ideaal is, maar ik heb ooit zo'n kar op mijn achteras laten monteren en dat was helemaal niks.quote:De bahn eindigt in Trois Vierges, en de camping daar is heel goed. Fijn tentveld.
Ik was indertijd geloof ik vanaf daar per trein naar Ettelbruck gegaan, en was van daar af langs de Our naar de Duitse grens gereden, en de rivier afgezakt tot Remich (denk ik) en daar doorgestoken naar Lux stad. Ik stond daar op camping Bon Accueil, en die heeft een aantal slechte kritieken omdat de eigenaresse kennelijk soms heel bitchy is...maar heb ik helemaal niets van gemerkt. Me wel heel prettig volgestopt met piza en Bofferding pils in de kantine. Want het regende weer een beetje.
Als je met de trein naar Reims wilt, kost dat minimaal 130 euro, enkele prijs. Beetje prijzigquote:Op donderdag 31 augustus 2017 17:57 schreef ultra_ivo het volgende:
Vanaf de Vennbahn kun je met 1 grote klim doorsteken naar het Luxemburgse netwerk aan oude spoorbanen. Met wat doorrijden kom je dan in Charleville uit
Je kunt dan delen van deze route gebruiken: https://www.gpsies.com/map.do?fileId=xmhhxqkmmeaskvqh
Ik ben met de Intercity van Amsterdam naar het zuiden van België (Couvin) gegaan en toen op de fiets naar Charleville. Slechts ¤ 50 enkele reis. En dan nog ¤ 5 voor de fiets in België en ¤ 6,10 voor de fiets in Nederland.quote:Op vrijdag 1 september 2017 13:44 schreef Leonos het volgende:
Als je met de trein naar Reims wilt, kost dat minimaal 130 euro, enkele prijs. Beetje prijzig
In totaal 3km onverhard, veel mensen doen dat stuk op de racefiets.quote:Op vrijdag 1 september 2017 13:35 schreef UIO_AMS het volgende:
Ik weet alleen nog niet of de Vennbahn met een racefiets te doen is, of dat het veel grind is. Zelfde geldt voor de route langs de Our. Wat is jullie ervaring?
Jij gelooft de NS?quote:Op vrijdag 1 september 2017 13:44 schreef Leonos het volgende:
[..]
Als je met de trein naar Reims wilt, kost dat minimaal 130 euro, enkele prijs. Beetje prijzig
Heb er nooit gefietst, maar heb wel op het vennbahn fietspad gewandeld nabij Monschau. Heb nergens in DLD zo'n strak aangelegd asfaltfietspad gezien.quote:Op donderdag 31 augustus 2017 10:45 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
[..]
De Moezel en de Rijn hebben we al grote delen met de auto gedaan. Dat is uiteraard anders dan met de fiets. De kant op van de Elbe ben ik nog nooit geweest. Als ik daar ga fietsen, zal het wel buiten het hoogseizoen zijn, dus hopelijk valt het dan mee met de bejaarde Germanen.
Zit nu ook te kijken naar de Vennbahn die MCH eerder aanraadde. Dat is logistiek gezien een stuk eenvoudiger. Er is een directe verbinding met de IC naar Heerlen vanaf Amsterdam Zuid en dan is het maar 17,6 km fietsen naar het startpunt van de Vennbahn in Aken. Vanaf het eindpunt van de Vennbahn zit ik nu te kijken naar een route langs de Our aan de Duits-Luxemburgse grens.
Dat is dan geen enkel probleem.quote:Op vrijdag 1 september 2017 19:08 schreef ultra_ivo het volgende:
In totaal 3km onverhard, veel mensen doen dat stuk op de racefiets.
O ja, dat kan natuurlijk ook. Eerst met de trein naar Luxemburg en dan noordwaarts fietsen.quote:Op vrijdag 1 september 2017 19:31 schreef kanovinnie het volgende:
Ik ben met de trein naar trois viers (eindpunt vennbahn) gegaan vanaf maastricht via luik. Was niet heel duur volgens mij.
Vanaf de opening is de bahn razend populair. Maar er zijn ook een aantal stukken, vooral het eerste stuk vanuit Aken, en een gedeelte in het midden dat ik me al heel saai herinner...eindeloos bos en heuvels.quote:Op vrijdag 1 september 2017 20:55 schreef polariteit het volgende:
[..]
Heb er nooit gefietst, maar heb wel op het vennbahn fietspad gewandeld nabij Monschau. Heb nergens in DLD zo'n strak aangelegd asfaltfietspad gezien.
Is wel erg druk daar met fietsers, was mijn leven als wandelaar niet zeker
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |