abonnement Unibet Coolblue
pi_79463739
Ik hou nu sinds vorig jaar Augustus mieren. Het is een hobby die relatief weinig tijd kost, maar waar je wel vooruitgang kan zien. Vaak begin je met een koningin. Het is dan leuk om te zien hoe de kolonie zich ontwikkelt. Het aantal werksters binnen een kolonie kan enorm groeien. Naarmate de kolonie groter wordt zul je ook zien dat de kolonie zich anders zal gedragen. Af en toe zul je dan een groter nest voor ze moeten maken. Als je eenmaal meer ervaring hebt kan je beginnen met de exotische soorten, zoals leafcutters.

Het aantal soorten mieren die je kan houden is enorm en zeer divers. Er zijn mieren die leven van zaden, mieren die een schimmeltuin aanleggen mbv bladeren, kleine agressieve allesetende mieren, mieren die jagen met visueel zicht, mieren die zelf hun eigen nest spinnen etc. Kortom, als een soort je gaat vervelen probeer je een nieuwe soort uit.

Zijn er andere mensen die mieren houden als hobby? De video's zijn van mijn kolonie. De foto's zijn van leden van het antforum.

Voor een beginnershandleiding, kijk hier.
Beginnersoorten kan je tegen verzendkosten kopen bij het aangeboden gedeelte van AntForum.
Er is ook een Nederlandstalig forum, namelijk www.antforum.nl. Daar kun je ook terecht voor al je vragen.





Camponotus substitutes kolonie van mpke van AntForum:







De Atta sexdens kolonie van Mika van AntForum:




[ Bericht 0% gewijzigd door Chung op 23-03-2010 13:55:28 ]
pi_79464062
Oh wauw.
Hier zet ik even een tvp'tje
Opzondag 29 mei 2011 23:51 schreef Adelante het volgende:
Pizie heeft echt overal foto's van he!?! Of een zingend varken of een benchpressende she-male: niets is haar te gek!
pi_79464497
Apart! Maar doe mij maar 4 poten, een staart en een bontjas
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_79475642
Waanzinnig fascinerende dieren!
Mieren zijn naar mijn mening de koningen van het insectenrijk.
Lijkt me een super interessant project om nog eens naast het andere terra spul te doen.
Vooral parasolmieren vind ik prachtig met hun schimmel symbiose.


[ Bericht 1% gewijzigd door Vengerr op 23-03-2010 01:57:23 ]
  dinsdag 23 maart 2010 @ 01:13:36 #5
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_79476474


Lopen die nu gewoon 'los'?
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 01:16:50 #6
294141 tarantism
hups in die kont
pi_79476535
quote:
Op maandag 22 maart 2010 20:49 schreef Chung het volgende:
De foto's zijn van leden van het antforum.

is er serieus een forum over mieren?

leafcutter ants is wel opperbaas trouwens . Is het ook mogelijk die 'army ants' te houden waar ze bij discovery zo gek van zijn?
pi_79476922
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 01:13 schreef Harajuku. het volgende:
[ afbeelding ]

Lopen die nu gewoon 'los'?
Haha lijkt er wel op.
Ze volgen de feromoonsporen op de latjes van habitat naar habitat.
Ik ben erg benieuwd wat voor anti klim aanpassingen er langs de gaten in die curver bakken zitten want mieren lopen daar makkelijk tegenop en dan zouden ze via de gaten ontsnappen.
pi_79477106
Maak je je weleens zorgen dat een niet in NL behorende soort ontsnapt en in de buitenwereld de oorspronkelijke Nederlandse mieren zou kunnen beconcureren?
  dinsdag 23 maart 2010 @ 02:25:09 #9
274528 Twizu
Is al zindelijk!
pi_79477124
Interessant! Even meelezen.
Kiva FOK-team #8 Waar geld echt goed doet!
[b]Op zaterdag 26 juni 2010 18:48 schreef vosss het volgende:[/b]
6 eien
pi_79482052
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 02:22 schreef WammesWaggel het volgende:
Maak je je weleens zorgen dat een niet in NL behorende soort ontsnapt en in de buitenwereld de oorspronkelijke Nederlandse mieren zou kunnen beconcureren?
Als je goed gebruikt maakt van de middelen om ontsnapping tegen te gaan dan hebben ze vrijwel geen kans. Een ontsnapte soort kan alleen een Nederlandse soort beconcurreren als de kolonie zich in de natuur vestigt, dus inclusief koningin. Mochten ze toch ontsnappen dan zullen de meeste exoten het winterse weer niet overleven. Er zijn potentiele pestsoorten die we gewoon vermijden. Het forum geeft ook duidelijk aan om soorten nooit vrij te laten in de natuur.

Zo ver ik weet is het nog nooit voorgekomen dat een hele kolonie ontsnapte. Mieren zijn wel echte oorlogsfanaten. Het komt wel eens voor dat de werksters een weg naar buiten weten te vinden. Dat gebeurd ook wel eens 's nachts. Als je pech hebt is het een agressieve soort. Mensen worden dan wakker en zien dat de kolonies rondom het uitgebroken nest bruut uitgemoord zijn.
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 01:13 schreef Harajuku. het volgende:
[ afbeelding ]

Lopen die nu gewoon 'los'?
De ruimte van de werksters is beperkt tot de houten brug en de plastic bakken.
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 01:52 schreef Vengerr het volgende:

[..]
Ik ben erg benieuwd wat voor anti klim aanpassingen er langs de gaten in die curver bakken zitten want mieren lopen daar makkelijk tegenop en dan zouden ze via de gaten ontsnappen.
Er zijn een aantal anti-uitbraakmiddelen die je kan gebruiken. Hier zie je aan de randen van de bak een witte streep. Dat is talk. Op het moment dat een werkster daar over heen probeert te lopen, laat een korreltje talk los, waardoor de werkster geen grip heeft en naar beneden valt.
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 01:16 schreef tarantism het volgende:

[..]
leafcutter ants is wel opperbaas trouwens . Is het ook mogelijk die 'army ants' te houden waar ze bij discovery zo gek van zijn?
Opzich kan het wel. Maar je huis zal al snel te klein worden voor deze soort. Ik heb ooit eens gelezen dat een kolonie van 250.000 werksters 25.000 krekels per dag eet. Dus mocht je de ruimte hebben, dan is voedselvoorziening je tweede probleem. Sommige soorten army ants kunnen tot wel 4 miljoen werksters groot worden.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor leafcutter ants. Er zijn soorten leafcutters die een populatie kunnen bereiken van een paar miljoen. Zo een grote kolonie kan een complete boom kaalstrippen in 1 dag. In gevangenschap kan dat dus niet. Dierentuin Artis heeft een kolonie. Die voeren ze elke dag ook 1 kleine boom.



[ Bericht 11% gewijzigd door Chung op 23-03-2010 10:52:53 ]
pi_79482399
Is er dan ook een hele grote mier?
De koninging ofzo
Net als bij bijen?
Opzondag 29 mei 2011 23:51 schreef Adelante het volgende:
Pizie heeft echt overal foto's van he!?! Of een zingend varken of een benchpressende she-male: niets is haar te gek!
  dinsdag 23 maart 2010 @ 10:59:07 #12
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_79482598
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 10:54 schreef Pixie. het volgende:
Is er dan ook een hele grote mier?
De koninging ofzo
Net als bij bijen?
Nee, er is een koningin, zoals in de post hierboven zelfs staat. En in de OP.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_79487180
wauw dat is wel stoer! Ik heb ook de beginnershandleiding gelezen.
Ik heb nog wel een oud plastic aquarium staan, zou ik daarin mieren kunnen houden?
En dan water in de hoekranden van de bodem zodat ze niet kunnen ontsnappen.
Natuurlijk wel suikerwater in een coladopje en ook gewoon water in een coladopje en verder wat vliegjes en andere prooidieren.

Is dit te realiseren? kan dit zo als ik het heb vertelt?

[ Bericht 13% gewijzigd door jg888 op 23-03-2010 13:20:54 ]
hoi
pi_79488825
Zo een plastic aquarium is geschikt om mieren in te houden. In principe is water niet nodig als anti-uitbraakmiddel. Als er geen siliconenlijm is aangebracht aan de randen kan je gewoon talk aan de randen smeren.

Het enige wat je dan nodig hebt is een kolonie.

[ Bericht 26% gewijzigd door senesta op 23-03-2010 20:19:20 ]
  dinsdag 23 maart 2010 @ 13:54:33 #15
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_79488942
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 13:51 schreef Chung het volgende:
Zo een plastic aquarium is geschikt om mieren in te houden. In principe is water niet nodig als anti-uitbraakmiddel. Als er geen siliconenlijm is aangebracht aan de randen kan je gewoon talk aan de randen smeren.

Het enige wat je dan nodig hebt is een kolonie.
Hoe verstuur je een groep mieren?

[ Bericht 11% gewijzigd door senesta op 23-03-2010 20:20:22 ]
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_79490014
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 13:51 schreef Chung het volgende:
Zo een plastic aquarium is geschikt om mieren in te houden. In principe is water niet nodig als anti-uitbraakmiddel. Als er geen siliconenlijm is aangebracht aan de randen kan je gewoon talk aan de randen smeren.


Oke hoe maak je die talk? Lijkt mij nog best een klus.

[ Bericht 18% gewijzigd door senesta op 23-03-2010 20:20:40 ]
hoi
pi_79490376
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 13:54 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Hoe verstuur je een groep mieren?
Per post of iemand haalt het op. Kleine kolonies houden we in plastic of glazen reageerbuisjes. Die kan je dus in een envelop versturen. Grotere kolonies van een paar duizend mieren worden vaak in een plastic bak verstuurd. Grote kolonies kan je onder andere hier kopen.
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 14:21 schreef jg888 het volgende:

[..]

Oke hoe maak je die talk? Lijkt mij nog best een klus.
Talk koop je bij een drogist (kruidvat, ethos, etc.). Dat meng je met water of alcohol. Een handleiding voor het maken van een talkoplossing en andere anti-uitbraakmiddelen vind je hier.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 14:33:03 #18
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_79490468
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 14:30 schreef Chung het volgende:

[..]

Per post of iemand haalt het op. Kleine kolonies houden we in plastic of glazen reageerbuisjes. Die kan je dus in een envelop versturen. Grotere kolonies van een paar duizend mieren worden vaak in een plastic bak verstuurd. Grote kolonies kan je onder andere hier kopen.
[..]

Talk koop je bij een drogist (kruidvat, ethos, etc.). Dat meng je met water of alcohol. Een handleiding voor het maken van een talkoplossing en andere anti-uitbraakmiddelen vind je hier.
Ah, ik vroeg me inderdaad al af wat er in die reageerbuisjes zat op de foto.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 15:43:42 #19
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_79493495
Ik krijg er een beetje jeuk van maar ik vind het wel echt fascinerend!
Hoevaak moet je zo een kolonie nou echt verzorgen?
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_79493967
Kleine kolonies geef je na elke drie dagen eten. Grote kolonies elke dag.

Het voordeel van deze beesten is dat ze vrij hygienisch zijn. Ze houden hun eigen nest schoon en dumpen het afval op een hoopje in de open plastic bak. In principe ruim je dan elke paar weken het restafval op.

Het is een hobby die relatief weinig tijd kost. Als ik niks te doen heb vind ik het leuk om te observeren hoe ze reageren op voedsel. Af en toe een groter nest bouwen. Vieze spinnen en andere insecten waar ik een hekel aan heb belanden linea directa in de bak van de grootste kolonie. Voor god spelen is best leuk.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 15:54:36 #21
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_79494046
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 15:53 schreef Chung het volgende:
Kleine kolonies geef je na elke drie dagen eten. Grote kolonies elke dag.

Het voordeel van deze beesten is dat ze vrij hygienisch zijn. Ze houden hun eigen nest schoon en dumpen het afval op een hoopje in de open plastic bak. In principe ruim je dan elke paar weken het restafval op.

Het is een hobby die relatief weinig tijd kost. Als ik niks te doen heb vind ik het leuk om te observeren hoe ze reageren op voedsel. Af en toe een groter nest bouwen. Vieze spinnen en andere insecten waar ik een hekel aan heb belanden linea directa in de bak van de grootste kolonie. Voor god spelen is best leuk.
Ja het klinkt idd wel heel leuk.
Het lijkt me wel echt een nachtmerrie dat dr zo een bak opengaat op een of andere manier
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_79494264
Daar heb ik ook vaak over gedacht. Daarom besteed ik veel aandacht aan het bouwen van de nesten. Maar een heel groot probleem is het in principe niet. Een stofzuiger is in principe voldoende om het probleem op te lossen.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 16:04:07 #23
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_79494506
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 15:59 schreef Chung het volgende:
Daar heb ik ook vaak over gedacht. Daarom besteed ik veel aandacht aan het bouwen van de nesten. Maar een heel groot probleem is het in principe niet. Een stofzuiger is in principe voldoende om het probleem op te lossen.
Ja true, maar gewoon het idee he
Ik geloof dat ik dr ook best uren naar zou kunnen turen .
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  dinsdag 23 maart 2010 @ 16:05:22 #24
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_79494575
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 16:04 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Ja true, maar gewoon het idee he
Ik geloof dat ik dr ook best uren naar zou kunnen turen .
Totdat Sjon door het huis bokkensprongen aan het maken is en de bak omgooit.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 16:07:57 #25
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_79494706
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 16:05 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Totdat Sjon door het huis bokkensprongen aan het maken is en de bak omgooit.
Dan eten de mieren m lekker op , die dikke worm van me!
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  dinsdag 23 maart 2010 @ 16:09:00 #26
8372 Bastard
Persona non grata
pi_79494744
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 16:04 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Ja true, maar gewoon het idee he
Ik geloof dat ik dr ook best uren naar zou kunnen turen .
Dat inderdaad... erg boeiend om te zien! Leuk topic!
The truth was in here.
pi_79495041
Leuk! Tvp
pi_79495146
En dan moet je net een bak vol deze jongens hebben: http://en.wikipedia.org/wiki/Paraponera .

pi_79496227
Ja, Parapona sp. Sommige soorten kunnen steken. Parapona sp. is heer en meester op dat gebied. Maar goed, die soort is ontiegelijk duur. Edit: en pijnlijk.

Wat dacht je hiervan:

Deze wordt 35mm groot.


Een soort army ant op mm papier. Let op de verschillende grootte van de werksters.
pi_79499483
Ruik je ze in een kamer waar niet veel gelucht wordt?
pi_79499739
Je ruikt niks, geurloos. Geluidloos. Zorg dan wel dat alles netjes schoon maakt. Als je eens in de 2 maanden de buitenwereld schoonmaakt, dan kan het restafval schimmelen.
pi_79503707
Voor mijn vogelspinnen, schorpioenen en bidsprinkhanen houd ik voederdieren zoals Blaptica dubia kakkerlakken en krekels.
Zijn dit geschikte voederdieren voor beginner soorten?

Ik begrijp dat kolonies te groot kunnen worden voor het terrarium.
Ga je dit tegen of houdt de populatie zichzelf in stand door bijvoorbeeld kanibalisme?

Aangezien ik nooit alle andere terraria mier proof krijg lopen mijn andere geleedpotigen gevaar bij een uitbraak van agressieve soorten dus ik moet eerst maar eens goed orienteren voor ik dit project aan de to do lijst toevoeg.
Ik vind het wel heel mooi.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 19:56:47 #33
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_79504313
Oh ik zou serieus wel heel graag een bidsprinkhaan willen hebben, kun je daar eens een topic over openen???
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_79504525
Ik hou zelf ook Blaptica dubia. Deze zijn vooral handig voor grote kolonies. Echter, kleine kolonies accepteren het ook wel, maar dan wel als hele kleine stukjes. Krekels worden zowat altijd geaccepteerd.

De groei van de kolonie is afhankelijk van de hoeveelheid eitjes die een koningin legt. Als je een balans weet te vinden in de hoeveelheid voedsel die je geeft, dan zal de populatie niet groeien, maar ook niet krimpen.

En niet elke soort is agressief. Wat ik veel lees is dat mensen verschillende soorten mieren houden in een terrarium. Zo houden ze bijvoorbeeld een soort die alleen 's nachts actief is en een soort die alleen overdag actief is. Als je de juiste soorten kiest kan je ze misschien zelfs samen met je bidsprinkhaan of vogelspin samen houden. Mocht je meer specifieke vragen hierover hebben, stel ze dan op het AntForum. Ik weet namelijk niet zoveel af van community tanks.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 20:09:03 #35
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_79504826
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 19:56 schreef oh-oh het volgende:
Oh ik zou serieus wel heel graag een bidsprinkhaan willen hebben, kun je daar eens een topic over openen???
Heb je gezien hoe zijn voer eruit ziet?

I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_79504877
LoL.

Je kan anders ook krekels voeren hoor.


Schattig he.
  Moderator dinsdag 23 maart 2010 @ 20:14:08 #37
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_79505041
Ik vind dit topic echt hartstikke leuk maar ik vind het vele noemen van dat forum wat minder, ik laat hem in je Openingspost staan maar de rest ga ik weghalen want het begint nu echt een beetje spammerige vormen aan te nemen
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  Moderator dinsdag 23 maart 2010 @ 20:22:45 #38
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_79505461
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 20:09 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Heb je gezien hoe zijn voer eruit ziet?

[ afbeelding ]

Oooh ik krijg daar echt zo de kriebels van
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  dinsdag 23 maart 2010 @ 20:28:14 #39
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_79505733
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 20:22 schreef senesta het volgende:

[..]

Oooh ik krijg daar echt zo de kriebels van
Ik zit nu ook al overal rond te kijken of er niet per ongeluk iets rondloopt hier
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_79517423
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 20:01 schreef Chung het volgende:
Ik hou zelf ook Blaptica dubia. Deze zijn vooral handig voor grote kolonies. Echter, kleine kolonies accepteren het ook wel, maar dan wel als hele kleine stukjes. Krekels worden zowat altijd geaccepteerd.

De groei van de kolonie is afhankelijk van de hoeveelheid eitjes die een koningin legt. Als je een balans weet te vinden in de hoeveelheid voedsel die je geeft, dan zal de populatie niet groeien, maar ook niet krimpen.

En niet elke soort is agressief. Wat ik veel lees is dat mensen verschillende soorten mieren houden in een terrarium. Zo houden ze bijvoorbeeld een soort die alleen 's nachts actief is en een soort die alleen overdag actief is. Als je de juiste soorten kiest kan je ze misschien zelfs samen met je bidsprinkhaan of vogelspin samen houden. Mocht je meer specifieke vragen hierover hebben, stel ze dan op het AntForum. Ik weet namelijk niet zoveel af van community tanks.
Bedankt voor de info!
Populatie beheersbaar d.m.v. voedsel aanbod. Check.

Ik doelde meer op het uitbreken van de mieren in de kamer waar de terraria staan met een plundertocht naar de nabijgelegen bakken tot gevolg.
Ik zie al een stroom mieren voor me met kleine stukjes spin die in 1 richting reizen.
Het naast elkaar leven van dag en nacht actieve mieren in 1 terrarium klinkt wel heel interesant.
Als ik serieus ben zal ik zeker het forum bezoeken en eventueel een goed boek of twee aanschaffen.
pi_79517487
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 19:56 schreef oh-oh het volgende:
Oh ik zou serieus wel heel graag een bidsprinkhaan willen hebben, kun je daar eens een topic over openen???
Itt de andere dieren heb ik de bidsprinkhanen nog niet in huis maar de insectaria zijn nagenoeg klaar.
In april ga ik naar een grote beurs waar ik naast 2 boomvogelspinnen 1 of meerdere bidsprinkhanen aan ga schaffen.
Ondertussen ben ik nog wat kennis op doen want ze stellen iets meer eisen dan dieren die ik al heb.
Zodra ze er zijn lijkt het me leuk om er een topic aan te wijden.


soortje met een hoge 'wow!' factor.

Back on topic nu.
We hadden het over mieren.

[ Bericht 6% gewijzigd door Vengerr op 24-03-2010 02:18:39 ]
  woensdag 24 maart 2010 @ 08:35:56 #42
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_79519047
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 20:09 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Heb je gezien hoe zijn voer eruit ziet?

[ afbeelding ]
Dat zijn ook best toffe beestjes
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_79520021
Wat kost zo'n kleine begin kolonie? Ik snap dat het per soort verschilt, maar stel dat ik de goedkoopste neem, waarschijnlijk is dat de Lasius Niger? Hoe groot is zo'n kleine kolonie dan? Hoeveel werksters, mannetjes en koninginnen ongeveer?
hoi
pi_79529258
Een kleine kolonie, dus een koningin met eerste generatie werksters kun je kopen op het forum tegen verzendkosten. Het betreft dan de soort Lasius niger of Myrmica rubra. Deze soorten twee soorten zijn wijdverspreid te vinden in Nederland. Messor barbarus is een zadenetende soort en komt voor in Europa. Deze soort is ook voor 5 euro te vinden in de winkels of anders via via. Het voordeel van Messor barbarus is dat je ze niet perse insecten hoeft te geven. En de werksters vertonen verschillen in groottes.
pi_79560703
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 13:41 schreef Chung het volgende:
Een kleine kolonie, dus een koningin met eerste generatie werksters kun je kopen op het forum tegen verzendkosten. Het betreft dan de soort Lasius niger of Myrmica rubra. Deze soorten twee soorten zijn wijdverspreid te vinden in Nederland. Messor barbarus is een zadenetende soort en komt voor in Europa. Deze soort is ook voor 5 euro te vinden in de winkels of anders via via. Het voordeel van Messor barbarus is dat je ze niet perse insecten hoeft te geven. En de werksters vertonen verschillen in groottes.
Oke en wat eten die Messor barbarus dan nog meer? Ook suikerwater?
Ja dat verschil in groottes is wel tof!
hoi
pi_79583389
De messor sp. is een soort die zaden eet. Daarnaast accepteren ze ook suikerwater. Het dieet is niet alleen beperkt tot zaden. Ze nemen net zo goed ook insecten aan, maar dit is niet noodzakelijk. Met insecten groeien ze sneller.

Verschil in grootte komt vanwege het feit dat elke werkster een eigen taak heb. Je ziet vaak dat met elke eerste nieuwe grote werkster die uit komt, de kolonie beschikking heeft tot nieuwe zaden. Want, voorheen hadden ze geen grote werkster met sterke kaken.
  maandag 29 maart 2010 @ 22:57:22 #49
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_79728576
Holy moly, best bruut, die filmpjes
Hoe vermoorden ze nu uiteindelijk hun prooi?
Eten ze hem levend op, of steken ze of wat?
Oh en wat ik me ook nog even vast en zeker heel dom zat af te vragen, hoe kom je nu aan een losse koninging om een kolonie mee te starten?
Waar haal je die vandaan?
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_79730838
Het hangt af van de soort af hoe ze hun prooi doden. Afhankelijk van de soort steken ze, bijten ze etc. De soort op de video die ik hiervoor gepost heb is zeer agressief. Ze doden hun prooi door te zwermen over hun prooi heen. Ze bijten hun prooi constant, totdat de prooi vermoeid raakt. Daarna slepen ze de prooi levend het nest in.

Er zijn talloze websites waar je mierenkolonies kan kopen. Nog beter is om kolonies via particulieren te kopen. Dat wordt vaak verkocht via verschillende fora.
  maandag 29 maart 2010 @ 23:43:00 #51
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_79730989
Nou ik snap wel waar je ze kan kopen, maar hoe kun je een nieuwe kolonie maken?
Als je een koningin weg haalt uit een nest, dan sterft die kolonie toch uit of niet?
Oh en een meelworm, das in t engels een maggot, geen meal worm, maar dat is wel een maaltijdworm, dus mss is het wel een woordgrapje van je
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_79731099
Hoe zit jou basin trouwens in elkaar? Ik vind ytong maar niks en dit vind ik echt heel mooi en je kan ook nog eens best veel zien. Ik denk eraan om te beginnen met een simpele soort zoals de Lasius Niger, gewoon om te kijken hoe het gaat.
pi_79731764
quote:
Op maandag 29 maart 2010 23:43 schreef oh-oh het volgende:
Nou ik snap wel waar je ze kan kopen, maar hoe kun je een nieuwe kolonie maken?
Als je een koningin weg haalt uit een nest, dan sterft die kolonie toch uit of niet?
Oh en een meelworm, das in t engels een maggot, geen meal worm, maar dat is wel een maaltijdworm, dus mss is het wel een woordgrapje van je
Een kolonie komt voort uit een vruchtbare koningin. Al de kolonie volwassen is dan brengt zij mannetjes en prinsessen voort die kunnen vliegen. Ze paren in de lucht, de bruidsvlucht. De mannetjes sterven en de koninginnen zoeken een plek om een kolonie op te starten. In gevangenschap is dit vrijwel niet mogelijk. Dus je koopt vrijwel altijd je kolonie van een ander die in staat is om een kolonie uit te graven of een koningin te vangen na de bruidsvlucht.

Zonder een koningin worden er geen nieuwe eitjes gelegd. De kolonie sterft langzaam uit, want de werksters sterven van ouderdom. Echter, sommige mierensoorten hebben meerdere koninginnen binnen ee kolonie. En, meelworm in het engels.
quote:
Op maandag 29 maart 2010 23:44 schreef Dynd het volgende:
Hoe zit jou basin trouwens in elkaar? Ik vind ytong maar niks en dit vind ik echt heel mooi en je kan ook nog eens best veel zien. Ik denk eraan om te beginnen met een simpele soort zoals de Lasius Niger, gewoon om te kijken hoe het gaat.
Mijn basin bestaat uit y-tong, zand en reageerbuisjes. In een zandnest kan je niet zo duidelijk zien wat er precies gebeurd, in een y-tong nest juist wel. Wat ik film gebeurd in de buitenwereld. In de buitenwereld voeder je de mieren voedsel. Elk nest heeft een buitenwereld nodig. Als je duidelijk wilt zien wat er gebeurd, dan is een combinatie van een grote bak als buitenwereld en een y-tong nest de beste oplossing. In de OT kan je lezen hoe je het beste kan beginnen.
pi_79776259
Naar aanleiding van de vraag hoe ze de meelworm meenemen naar het nest heb ik er een video van gemaakt.

pi_79778525
tvp
Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
  woensdag 31 maart 2010 @ 11:30:43 #56
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_79780970
Ik wist niet dat dit toch wel redelijk populair was
Heel interessant om mieren te houden, ik zou er zelf niet aan moeten denken, het krioelt mij net ff teveel
Maar leuk om te volgen!
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_80016288
Ik heb een Lasius Niger koningin besteld + 11 - 25 werksters. En alle benodigheden natuurlijk. Ik ben benieuwd. Het was trouwens nog best prijzig vond ik, maar dat komt dan vooral door de glazen buitenwereld, ytong met glas (voor in de toekomst) en de verzendkosten van Antstore.
  woensdag 7 april 2010 @ 14:09:05 #58
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_80042374
Oh tof, hou je ons op de hoogte van je hele opstart en zo?
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_80093241
Vandaag een nieuwe soort binnen gekregen. Deze soorten zijn echt heel erg agressief.


  donderdag 8 april 2010 @ 18:48:55 #60
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_80093325
Duuuuude, ook één zo'n miertje die de larve in bedwang houdt, kolere En eeww.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_80093361
TVP geweldig

ikwillook
pi_80093675
En oh ja, de reden waarom ze moeite hebben met de larf en de krekel is omdat deze soort geen grip heeft op gladde oppervlaktes. Ze kunnen dus ook niet tegen glas en plastic opklimmen.
pi_80097654
Heb mijn mieren nu ook binnen, erg snel moet ik zeggen! Ze zijn nog wat schuw maar een paar werksters zijn net de buitenwereld al aan het verkennen en de koningin heeft al wat broed. Tot nu toe ziet alles er dus nog goed uit.

M'n camera is nogal crappy dus post maar geen foto's. ^^
pi_80150067
Ben benieuwd Dynd!

Nieuwe video van de kleine monstertjes. Nu haarscherpe beelden van deze killers.



[ Bericht 42% gewijzigd door Danny op 16-06-2010 07:07:45 ]
pi_81201720
Heb nu voor de lol een livestream opgezet. Lage kwaliteit, dat wel.

http://www.livestream.com/pheidologetondiversus
pi_81201866
quote:
Op zondag 9 mei 2010 01:42 schreef Chung het volgende:
Heb nu voor de lol een livestream opgezet. Lage kwaliteit, dat wel.

http://www.livestream.com/pheidologetondiversus
Ik check elke dag Antforum even, had het gezien. Wist niet dat jij Unexisted was.
  maandag 7 juni 2010 @ 03:25:58 #67
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_82428373
Vet topic, ik heb wel eens een kolonie gewild, maar het is in de vergetelheid geraakt toen ik ooit een koningin had gevangen maar er geen kolonie uit kreeg. Ik ga dit topic maar eens bijhouden, want de kans zit er dik in dat ik ooit (binnenkort) een kolonie neem.
This isn't even my final form.
  maandag 7 juni 2010 @ 05:14:31 #68
82207 Chokeme
DIY Viroloog
pi_82428488
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 16:42 schreef Chung het volgende:
...Deze wordt 35mm groot...

Welke soort is dat ? En zijn die een beetje te houden ?
It's okay to be white
  dinsdag 8 juni 2010 @ 18:23:31 #69
256140 RhytmicalRemedy
'Respect few,fear none
pi_82507499
Ik heb nu rond de 50 werksters!
Ben begonnen met 15.


Het is gewoon ver 3 dubbelt, binnen 2 maanden!
Op zondag 6 juni 2010 12:30 schreef Flounder het volgende:
'Jezus, je bent een echte Nederlander he?'
Op maandag 5 november 2012 01:17 schreef tarantism het volgende:
'speciaal ingelogd om deze post te eren _O_ :D'
pi_82519825
Wat gaaf
  dinsdag 8 juni 2010 @ 22:06:52 #71
256140 RhytmicalRemedy
'Respect few,fear none
pi_82522228
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 21:37 schreef Cocotrimonium het volgende:
Wat gaaf
Mieren houden is zeker gaaf! Echt geniale beestjes zijn het!
Je krijgt er echt veel meer respect voor, als je ze op straat ziet lopen.

Bruidsvlucht is binnenkort ook weer, anders waag je een poging. Het enige wat je moet kopen is een reageerbuisje, en wat talkpoeder (PTFE werkt beter!)

De rest heb je denk ik wel in huis.
Op zondag 6 juni 2010 12:30 schreef Flounder het volgende:
'Jezus, je bent een echte Nederlander he?'
Op maandag 5 november 2012 01:17 schreef tarantism het volgende:
'speciaal ingelogd om deze post te eren _O_ :D'
pi_82526203
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 22:06 schreef RhytmicalRemedy het volgende:

[..]

Mieren houden is zeker gaaf! Echt geniale beestjes zijn het!
Je krijgt er echt veel meer respect voor, als je ze op straat ziet lopen.

Bruidsvlucht is binnenkort ook weer, anders waag je een poging. Het enige wat je moet kopen is een reageerbuisje, en wat talkpoeder (PTFE werkt beter!)

De rest heb je denk ik wel in huis.
Ik heb het topic aan mijn man laten zien, die is ook enthousiast (wat blijkt, hij wil het stiekem al sinds hij klein was ). We gaan ons er nu eerst even verder in verdiepen
pi_82608158
Ok, we hebben mieren en een bak besteld..

De mieren: Camponotus ligniperda

De bak

Ben benieuwd
  donderdag 10 juni 2010 @ 15:29:49 #74
256140 RhytmicalRemedy
'Respect few,fear none
pi_82619592
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 11:36 schreef Cocotrimonium het volgende:
Ok, we hebben mieren en een bak besteld..

De mieren: Camponotus ligniperda

De bak

Ben benieuwd
Ik ook!
Zet je ze meteen in het grote nest? Of laat je ze later verhuizen?


Stream was leuk gister, met die meelworm poppen
Op zondag 6 juni 2010 12:30 schreef Flounder het volgende:
'Jezus, je bent een echte Nederlander he?'
Op maandag 5 november 2012 01:17 schreef tarantism het volgende:
'speciaal ingelogd om deze post te eren _O_ :D'
pi_82622105
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 11:36 schreef Cocotrimonium het volgende:
Ok, we hebben mieren en een bak besteld..

De mieren: Camponotus ligniperda

De bak

Ben benieuwd
Goed doorlezen op Antforum he, zo kom je al erg ver.
  donderdag 10 juni 2010 @ 17:29:39 #76
256140 RhytmicalRemedy
'Respect few,fear none
pi_82626087
quote:
Op maandag 29 maart 2010 23:43 schreef oh-oh het volgende:
Nou ik snap wel waar je ze kan kopen, maar hoe kun je een nieuwe kolonie maken?
Als je een koningin weg haalt uit een nest, dan sterft die kolonie toch uit of niet?
Oh en een meelworm, das in t engels een maggot, geen meal worm, maar dat is wel een maaltijdworm, dus mss is het wel een woordgrapje van je
Maggots zijn maden.
Op zondag 6 juni 2010 12:30 schreef Flounder het volgende:
'Jezus, je bent een echte Nederlander he?'
Op maandag 5 november 2012 01:17 schreef tarantism het volgende:
'speciaal ingelogd om deze post te eren _O_ :D'
  vrijdag 11 juni 2010 @ 04:42:24 #77
82207 Chokeme
DIY Viroloog
pi_82649983
Als ik het goed begrijp kan je dus (om te beginnen dan met een reageerbuisje) met een blok ytong, kit, en een glasplaatje zelf een nest maken ? En dan ben je verder alleen mieren, en voer nodig ?

En hoe weet je welke mieren je moet hebben bij de bruidsvlucht ? Het leukste lijkt me om ze zelf te vangen.
It's okay to be white
pi_82653458
quote:
Op donderdag 8 april 2010 18:46 schreef Chung het volgende:
Vandaag een nieuwe soort binnen gekregen. Deze soorten zijn echt heel erg agressief.


Is deze soort ook te houden in alleen een glazen terrarium, met bodembedekker e.d. zonder ytong nest? (zegmaar dat ze een eigen nest bouwen in de 'buitenwereld') en zo ja is een 20x20cm bak bijvoorbeeld dan al groot genoeg of hebben ze echt meer ruimte nodig?
pi_82715741
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 10:04 schreef Ra-z het volgende:

[..]

Is deze soort ook te houden in alleen een glazen terrarium, met bodembedekker e.d. zonder ytong nest? (zegmaar dat ze een eigen nest bouwen in de 'buitenwereld') en zo ja is een 20x20cm bak bijvoorbeeld dan al groot genoeg of hebben ze echt meer ruimte nodig?
Over de ruimte hangt af van de grootte van de kolonie, maar met zo'n (zandnest) in de buitenwereld zul je erg weinig kunnen zien van het nest zelf.

Wil niet spammen, maar nogmaals vraag het op Antforum
  zaterdag 12 juni 2010 @ 19:21:14 #80
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_82716333
Het lijkt mij het mooist om iets te maken zoals in dit topic wordt besproken:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=1704

Gewoon een stuk ytong inbouwen in een aquarium of andere glazen bak, zodat het van de buitenwereld op een rots lijkt maar aan de andere kant kun je de gangen zien lopen. De bewatering kan van boven lopen, maar kun je ook op een wat complexere manier eronder inbouwen (en verbergen met een vloer in de bak o.i.d.).

Ik weet dat een formicarium functioneel moet zijn, maar het oog wil ook wat en ik hecht daar ook waarde aan.
Zijn hier nadelen aan verbonden? Of is het te doen? De enige nadeel die ik kan bedenken is dat je de bak zou willen omdraaien met zo'n inrichting en dan valt al het talk natuurlijk. Of je moet hem zo inrichten en de bak zo stallen dat hij van alle kanten te bekijken is.

Ik denk eraan om na de zomervakantie mieren te nemen voor op mijn studentenkamer. Nu heb ik het even heel druk en dan heb ik de hele zomervakantie om een formicarium te bouwen. Ik heb al allerlei ideeën in mijn hoofd, maar daarvoor zal ik Antforum moeten raadplegen of het wel verstandig is enzo.

Zoiets dus:
This isn't even my final form.
pi_82718500
Deze setup wordt veel gebruikt, erg leuk ja, alleen weet ik niet hoe je het ytong zo moet bevochtigen.

(En je hoeft niet perse talk te gebruiken als anti-ontsnappingsmiddel he, er zijn nog zat alternatieven. PTFE bijvoorbeeld. )
pi_82722966
Wat ik me af vraag.. Wat doe je er mee als je een andere soort wilt hebben? Je zei dat je ze niet los mag laten, toch?
pi_82723242
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 21:58 schreef Green1 het volgende:
Wat ik me af vraag.. Wat doe je er mee als je een andere soort wilt hebben? Je zei dat je ze niet los mag laten, toch?
Alleen exotische mieren mag je niet loslaten. (Als je die bestelt moet je ook een Risk form invullen) Wat je daarmee moet doen weet ik eigenlijk ook niet. Verkopen is mogelijk, er is best wat vraag naar een goede kolonie. En anders ze laten sterven.
  zaterdag 12 juni 2010 @ 22:43:01 #84
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_82724950
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 22:04 schreef Dynd het volgende:

[..]

Alleen exotische mieren mag je niet loslaten. (Als je die bestelt moet je ook een Risk form invullen) Wat je daarmee moet doen weet ik eigenlijk ook niet. Verkopen is mogelijk, er is best wat vraag naar een goede kolonie. En anders ze laten sterven.
Als je de koningin wegneemt, misschien sterft de kolonie dan vanzelf uit? Of vervangen ze hun koningin?
This isn't even my final form.
  zaterdag 12 juni 2010 @ 22:44:08 #85
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_82724979
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 20:17 schreef Dynd het volgende:
Deze setup wordt veel gebruikt, erg leuk ja, alleen weet ik niet hoe je het ytong zo moet bevochtigen.

(En je hoeft niet perse talk te gebruiken als anti-ontsnappingsmiddel he, er zijn nog zat alternatieven. PTFE bijvoorbeeld. )
Je kan bovenin de ytong een waterbassin uithakken, daar eventueel een druppelflesje in hangen. Je kan ook een dubbele bodem maken waar de mieren niet in kunnen maar waar jij wel water in kan doen (bijvoorbeeld door een buisje).
This isn't even my final form.
pi_82725189
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 22:43 schreef Levolution het volgende:

[..]

Als je de koningin wegneemt, misschien sterft de kolonie dan vanzelf uit? Of vervangen ze hun koningin?
Dat eerste, tenzij je een Polygyne soort hebt. (Eentje met meerdere eierleggende koninginnen).
pi_82741728
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 21:58 schreef Green1 het volgende:
Wat ik me af vraag.. Wat doe je er mee als je een andere soort wilt hebben? Je zei dat je ze niet los mag laten, toch?
Je mag ze absoluut niet loslaten. Tenzij het kolonies zijn die je in de buurt hebt gevangen. Er zijn altijd wel mensen die een gratis kolonie willen. Er vanaf komen is niet zo een probleem.
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 11:36 schreef Cocotrimonium het volgende:
Ok, we hebben mieren en een bak besteld..

De mieren: Camponotus ligniperda

De bak

Ben benieuwd
Laat ons weten hoe je het gaat inrichten enzo. Ben benieuwd. Heb je je al ingelezen in de soort?
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 10:04 schreef Ra-z het volgende:

[..]

Is deze soort ook te houden in alleen een glazen terrarium, met bodembedekker e.d. zonder ytong nest? (zegmaar dat ze een eigen nest bouwen in de 'buitenwereld') en zo ja is een 20x20cm bak bijvoorbeeld dan al groot genoeg of hebben ze echt meer ruimte nodig?
Ja, prima te houden in alleen zand. Ze hebben zelfs altijd voorkeur voor zandnesten. Nadeel is dat zandnesten lastig vochtig te houden zijn. Je kan ze niet observeren, omdat ze in het zand zitten. 20x20cm bak voldoet prima voor een kleine kolonie. Odontoponera transversa nesten worden niet zo groot. Hooguit 300-400 werksters.
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 04:42 schreef Chokeme het volgende:
Als ik het goed begrijp kan je dus (om te beginnen dan met een reageerbuisje) met een blok ytong, kit, en een glasplaatje zelf een nest maken ? En dan ben je verder alleen mieren, en voer nodig ?

En hoe weet je welke mieren je moet hebben bij de bruidsvlucht ? Het leukste lijkt me om ze zelf te vangen.
In Nederland heb je de grootste kans om Lasius niger te vangen. Die komen werkelijk overal voor. Mieren onder en bij stoepranden zijn bijna altijd de soort Lasius niger. Eventuele bruidsvluchten kunnen we melden in dit topic
quote:
Op maandag 7 juni 2010 05:14 schreef Chokeme het volgende:

[..]

Welke soort is dat ? En zijn die een beetje te houden ?
De soort is Myrmecia brevinoda. Ze komen alleen voor in Australie. Ze zijn te houden, maar ze zijn heel duur. In een y-tong nest doen ze het prima


Als er mensen geinteresseerd zijn in het voederen van mijn kolonie. Ik zal om 9 uur voederen. Dit is de link:
http://www.livestream.com/pheidologetondiversus Join dan ook de chat, gezellig!

Overigens weer veel nieuwe video's van mijn kolonie. Twee kakkerlakken in 20 uur opgegeten.


Video over hoe mieren grote prooidieren meenemen naar het nest. Van kleine prooidieren tot zeer grote!


Mooie snelweg. Geweldige soort! Pheidologeton diversus.


Hoe het nest er recentelijk uit zag. Let op al die grote larven!


[ Bericht 8% gewijzigd door Chung op 13-06-2010 14:56:36 ]
pi_82742113
Vanavond om 19.30 voedertijd

Wat staat er op het menu:
  • 2x Blaptica dubia
  • Moriowormen
  • Meelwormen
  • Vliegen

    Blaptica dubia


    Moriowormen


    Meelwormen


    Vliegen
  •   zondag 13 juni 2010 @ 15:40:12 #89
    256140 RhytmicalRemedy
    'Respect few,fear none
    pi_82744403
    Talk is niet aan te raden voor de meest gehouden soort: Lasius niger.
    Ze lopen er gewoon overheen!
    SPOILER: Dit filmpje als laatst kijken!
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    En sluit je nest ook nooit af met katoen want dan krijg je dit.
    En dat is niet leuk! Zeker niet als je zo'n groot nest hebt:
    quote:
    Chung: Voedertijd
    Ik ga vanavond zeker weer kijken! Die Dubias zijn altijd erg leuk om te zien.
    Heb je ook Meelworm poppen?
    Op zondag 6 juni 2010 12:30 schreef Flounder het volgende:
    'Jezus, je bent een echte Nederlander he?'
    Op maandag 5 november 2012 01:17 schreef tarantism het volgende:
    'speciaal ingelogd om deze post te eren _O_ :D'
    pi_82744955
    Ga ik ook voeren!
      zondag 13 juni 2010 @ 16:18:33 #91
    254206 Levolution
    -|||----------|||-
    pi_82745972
    quote:
    Op zondag 13 juni 2010 15:40 schreef RhytmicalRemedy het volgende:
    Talk is niet aan te raden voor de meest gehouden soort: Lasius niger.
    Ze lopen er gewoon overheen!
    SPOILER: Dit filmpje als laatst kijken!
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    En sluit je nest ook nooit af met katoen want dan krijg je dit.
    En dat is niet leuk! Zeker niet als je zo'n groot nest hebt:

    [..]

    Ik ga vanavond zeker weer kijken! Die Dubias zijn altijd erg leuk om te zien.
    Heb je ook Meelworm poppen?
    Oei, dat is wel ernstig

    Ik ga vanavond ook maar eens kijken als ik het niet vergeet. Ben benieuwd naar die stream.
    This isn't even my final form.
      zondag 13 juni 2010 @ 19:24:35 #93
    256140 RhytmicalRemedy
    'Respect few,fear none
    pi_82753567
    Wou net gaan kijken. 19:30 pas beginnen met voeren he!
    Op zondag 6 juni 2010 12:30 schreef Flounder het volgende:
    'Jezus, je bent een echte Nederlander he?'
    Op maandag 5 november 2012 01:17 schreef tarantism het volgende:
    'speciaal ingelogd om deze post te eren _O_ :D'
    pi_82757693
    quote:
    Op zondag 13 juni 2010 15:40 schreef RhytmicalRemedy het volgende:
    Talk is niet aan te raden voor de meest gehouden soort: Lasius niger.
    Ze lopen er gewoon overheen!
    SPOILER: Dit filmpje als laatst kijken!
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    En sluit je nest ook nooit af met katoen want dan krijg je dit.
    En dat is niet leuk! Zeker niet als je zo'n groot nest hebt:

    [..]

    Ik ga vanavond zeker weer kijken! Die Dubias zijn altijd erg leuk om te zien.
    Heb je ook Meelworm poppen?
    Tering.. dat zou echt een van mijn grootste nachtmerries zijn.

    En lekker trouwens voor die kakkerlakken, dat ze levend opgegeten worden. Ik haat kakkerlakken namelijk.
    pi_82758305
    quote:
    Op zondag 13 juni 2010 15:40 schreef RhytmicalRemedy het volgende:
    En sluit je nest ook nooit af met katoen want dan krijg je dit.
    En dat is niet leuk! Zeker niet als je zo'n groot nest hebt:

    [..]
    Ik heb het filmpje gezien, maar ik zie niet zo goed wat daar gebeurt?
    Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
    pi_82759402
    quote:
    Op zondag 13 juni 2010 20:56 schreef Kimbell het volgende:

    [..]

    Ik heb het filmpje gezien, maar ik zie niet zo goed wat daar gebeurt?
    Het ging vooral om die tweede

      zondag 13 juni 2010 @ 22:32:16 #97
    254206 Levolution
    -|||----------|||-
    pi_82765410
    Die stream was wel gaaf, arme kakkerlakken
    This isn't even my final form.
      zondag 13 juni 2010 @ 22:36:01 #98
    182666 Harajuku.
    C'est magnifique.
    pi_82765629
    quote:
    Op zondag 13 juni 2010 21:10 schreef Green1 het volgende:

    [..]

    Het ging vooral om die tweede

    Oh, fuck
    I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
    pi_82765784
    quote:
    Op zondag 13 juni 2010 22:36 schreef Harajuku. het volgende:

    [..]

    Oh, fuck
    Echt, ik zou krankzinnig worden.
      maandag 14 juni 2010 @ 02:00:03 #100
    82207 Chokeme
    DIY Viroloog
    pi_82772415
    quote:
    Op zondag 13 juni 2010 14:41 schreef Chung het volgende:
    ...
    Kwaliteitspost, maar toch zeur ik nog ff door
    Ik bedoelde eigenlijk hoe/of je kan zien welke mieren de bevruchte koninginnen zijn, wanneer je ze wil vangen bij de bruidsvlucht. Of stop je er gewoon een aantal in reageerbuisjes en dan afwachten welke vrouwelijk, en bevrucht zijn ?

    En betreffende het nest, ytong/kit/glas is dus alles wat nodig is ?
    En kan je inschatten hoe groot een kolonie ongeveer zal worden ? Aangezien ik niet van plan ben zo'n bouwwerk als hierboven ergens gepost is, te maken. Mooiste zou zijn als ik gewoon met 1 keer een nest maken uit kan.

    Sorry voor de vele vragen. Als iemand een deel kan beantwoorden zou al prettig zijn
    It's okay to be white
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')