abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 10 juni 2010 @ 17:29:39 #76
256140 RhytmicalRemedy
'Respect few,fear none
pi_82626087
quote:
Op maandag 29 maart 2010 23:43 schreef oh-oh het volgende:
Nou ik snap wel waar je ze kan kopen, maar hoe kun je een nieuwe kolonie maken?
Als je een koningin weg haalt uit een nest, dan sterft die kolonie toch uit of niet?
Oh en een meelworm, das in t engels een maggot, geen meal worm, maar dat is wel een maaltijdworm, dus mss is het wel een woordgrapje van je
Maggots zijn maden.
Op zondag 6 juni 2010 12:30 schreef Flounder het volgende:
'Jezus, je bent een echte Nederlander he?'
Op maandag 5 november 2012 01:17 schreef tarantism het volgende:
'speciaal ingelogd om deze post te eren _O_ :D'
  vrijdag 11 juni 2010 @ 04:42:24 #77
82207 Chokeme
DIY Viroloog
pi_82649983
Als ik het goed begrijp kan je dus (om te beginnen dan met een reageerbuisje) met een blok ytong, kit, en een glasplaatje zelf een nest maken ? En dan ben je verder alleen mieren, en voer nodig ?

En hoe weet je welke mieren je moet hebben bij de bruidsvlucht ? Het leukste lijkt me om ze zelf te vangen.
It's okay to be white
pi_82653458
quote:
Op donderdag 8 april 2010 18:46 schreef Chung het volgende:
Vandaag een nieuwe soort binnen gekregen. Deze soorten zijn echt heel erg agressief.

Is deze soort ook te houden in alleen een glazen terrarium, met bodembedekker e.d. zonder ytong nest? (zegmaar dat ze een eigen nest bouwen in de 'buitenwereld') en zo ja is een 20x20cm bak bijvoorbeeld dan al groot genoeg of hebben ze echt meer ruimte nodig?
pi_82715741
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 10:04 schreef Ra-z het volgende:

[..]

Is deze soort ook te houden in alleen een glazen terrarium, met bodembedekker e.d. zonder ytong nest? (zegmaar dat ze een eigen nest bouwen in de 'buitenwereld') en zo ja is een 20x20cm bak bijvoorbeeld dan al groot genoeg of hebben ze echt meer ruimte nodig?
Over de ruimte hangt af van de grootte van de kolonie, maar met zo'n (zandnest) in de buitenwereld zul je erg weinig kunnen zien van het nest zelf.

Wil niet spammen, maar nogmaals vraag het op Antforum
  zaterdag 12 juni 2010 @ 19:21:14 #80
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_82716333
Het lijkt mij het mooist om iets te maken zoals in dit topic wordt besproken:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=1704

Gewoon een stuk ytong inbouwen in een aquarium of andere glazen bak, zodat het van de buitenwereld op een rots lijkt maar aan de andere kant kun je de gangen zien lopen. De bewatering kan van boven lopen, maar kun je ook op een wat complexere manier eronder inbouwen (en verbergen met een vloer in de bak o.i.d.).

Ik weet dat een formicarium functioneel moet zijn, maar het oog wil ook wat en ik hecht daar ook waarde aan.
Zijn hier nadelen aan verbonden? Of is het te doen? De enige nadeel die ik kan bedenken is dat je de bak zou willen omdraaien met zo'n inrichting en dan valt al het talk natuurlijk. Of je moet hem zo inrichten en de bak zo stallen dat hij van alle kanten te bekijken is.

Ik denk eraan om na de zomervakantie mieren te nemen voor op mijn studentenkamer. Nu heb ik het even heel druk en dan heb ik de hele zomervakantie om een formicarium te bouwen. Ik heb al allerlei ideeën in mijn hoofd, maar daarvoor zal ik Antforum moeten raadplegen of het wel verstandig is enzo.

Zoiets dus:
This isn't even my final form.
pi_82718500
Deze setup wordt veel gebruikt, erg leuk ja, alleen weet ik niet hoe je het ytong zo moet bevochtigen.

(En je hoeft niet perse talk te gebruiken als anti-ontsnappingsmiddel he, er zijn nog zat alternatieven. PTFE bijvoorbeeld. )
pi_82722966
Wat ik me af vraag.. Wat doe je er mee als je een andere soort wilt hebben? Je zei dat je ze niet los mag laten, toch?
pi_82723242
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 21:58 schreef Green1 het volgende:
Wat ik me af vraag.. Wat doe je er mee als je een andere soort wilt hebben? Je zei dat je ze niet los mag laten, toch?
Alleen exotische mieren mag je niet loslaten. (Als je die bestelt moet je ook een Risk form invullen) Wat je daarmee moet doen weet ik eigenlijk ook niet. Verkopen is mogelijk, er is best wat vraag naar een goede kolonie. En anders ze laten sterven.
  zaterdag 12 juni 2010 @ 22:43:01 #84
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_82724950
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 22:04 schreef Dynd het volgende:

[..]

Alleen exotische mieren mag je niet loslaten. (Als je die bestelt moet je ook een Risk form invullen) Wat je daarmee moet doen weet ik eigenlijk ook niet. Verkopen is mogelijk, er is best wat vraag naar een goede kolonie. En anders ze laten sterven.
Als je de koningin wegneemt, misschien sterft de kolonie dan vanzelf uit? Of vervangen ze hun koningin?
  zaterdag 12 juni 2010 @ 22:44:08 #85
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_82724979
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 20:17 schreef Dynd het volgende:
Deze setup wordt veel gebruikt, erg leuk ja, alleen weet ik niet hoe je het ytong zo moet bevochtigen.

(En je hoeft niet perse talk te gebruiken als anti-ontsnappingsmiddel he, er zijn nog zat alternatieven. PTFE bijvoorbeeld. )
Je kan bovenin de ytong een waterbassin uithakken, daar eventueel een druppelflesje in hangen. Je kan ook een dubbele bodem maken waar de mieren niet in kunnen maar waar jij wel water in kan doen (bijvoorbeeld door een buisje).
pi_82725189
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 22:43 schreef Levolution het volgende:

[..]

Als je de koningin wegneemt, misschien sterft de kolonie dan vanzelf uit? Of vervangen ze hun koningin?
Dat eerste, tenzij je een Polygyne soort hebt. (Eentje met meerdere eierleggende koninginnen).
pi_82741728
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 21:58 schreef Green1 het volgende:
Je mag ze absoluut niet loslaten. Tenzij het kolonies zijn die je in de buurt hebt gevangen. Er zijn altijd wel mensen die een gratis kolonie willen. Er vanaf komen is niet zo een probleem.
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 11:36 schreef Cocotrimonium het volgende:
Ok, we hebben mieren en een bak besteld..

De mieren: Camponotus ligniperda

De bak

Ben benieuwd
Laat ons weten hoe je het gaat inrichten enzo. Ben benieuwd. Heb je je al ingelezen in de soort?
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 10:04 schreef Ra-z het volgende:

[..]

Ja, prima te houden in alleen zand. Ze hebben zelfs altijd voorkeur voor zandnesten. Nadeel is dat zandnesten lastig vochtig te houden zijn. Je kan ze niet observeren, omdat ze in het zand zitten. 20x20cm bak voldoet prima voor een kleine kolonie. Odontoponera transversa nesten worden niet zo groot. Hooguit 300-400 werksters.
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 04:42 schreef Chokeme het volgende:
Als ik het goed begrijp kan je dus (om te beginnen dan met een reageerbuisje) met een blok ytong, kit, en een glasplaatje zelf een nest maken ? En dan ben je verder alleen mieren, en voer nodig ?

En hoe weet je welke mieren je moet hebben bij de bruidsvlucht ? Het leukste lijkt me om ze zelf te vangen.
In Nederland heb je de grootste kans om Lasius niger te vangen. Die komen werkelijk overal voor. Mieren onder en bij stoepranden zijn bijna altijd de soort Lasius niger. Eventuele bruidsvluchten kunnen we melden in dit topic
quote:
Op maandag 7 juni 2010 05:14 schreef Chokeme het volgende:

[..]

Welke soort is dat ? En zijn die een beetje te houden ?
De soort is Myrmecia brevinoda. Ze komen alleen voor in Australie. Ze zijn te houden, maar ze zijn heel duur. In een y-tong nest doen ze het prima

Als er mensen geinteresseerd zijn in het voederen van mijn kolonie. Ik zal om 9 uur voederen. Dit is de link:
http://www.livestream.com/pheidologetondiversus Join dan ook de chat, gezellig!

Overigens weer veel nieuwe video's van mijn kolonie. Twee kakkerlakken in 20 uur opgegeten.

Video over hoe mieren grote prooidieren meenemen naar het nest. Van kleine prooidieren tot zeer grote!

Mooie snelweg. Geweldige soort! Pheidologeton diversus.

Hoe het nest er recentelijk uit zag. Let op al die grote larven!

[ Bericht 8% gewijzigd door Chung op 13-06-2010 14:56:36 ]
pi_82742113
Vanavond om 19.30 voedertijd

Wat staat er op het menu:
  • 2x Blaptica dubia
  • Moriowormen
  • Meelwormen
  • Vliegen

Blaptica dubia

Moriowormen

Meelwormen

Vliegen
  •   zondag 13 juni 2010 @ 15:40:12 #89
    256140 RhytmicalRemedy
    'Respect few,fear none
    pi_82744403
    Talk is niet aan te raden voor de meest gehouden soort: Lasius niger.
    Ze lopen er gewoon overheen!
    SPOILER: Dit filmpje als laatst kijken!
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    En sluit je nest ook nooit af met katoen want dan krijg je dit.
    En dat is niet leuk! Zeker niet als je zo'n groot nest hebt:
    quote:
    Chung: Voedertijd
    Ik ga vanavond zeker weer kijken! Die Dubias zijn altijd erg leuk om te zien.
    Heb je ook Meelworm poppen?
    pi_82744955
    Ga ik ook voeren!
      zondag 13 juni 2010 @ 16:18:33 #91
    254206 Levolution
    -|||----------|||-
    pi_82745972
    quote:
    Op zondag 13 juni 2010 15:40 schreef RhytmicalRemedy het volgende:
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[..]

Oei, dat is wel ernstig

Ik ga vanavond ook maar eens kijken als ik het niet vergeet. Ben benieuwd naar die stream.
      zondag 13 juni 2010 @ 19:24:35 #93
    256140 RhytmicalRemedy
    'Respect few,fear none
    pi_82753567
    Wou net gaan kijken. 19:30 pas beginnen met voeren he!
    pi_82757693
    quote:

[..]

Tering.. dat zou echt een van mijn grootste nachtmerries zijn.

En lekker trouwens voor die kakkerlakken, dat ze levend opgegeten worden. Ik haat kakkerlakken namelijk.
    pi_82758305
    quote:

[..]
    Ik heb het filmpje gezien, maar ik zie niet zo goed wat daar gebeurt?
    Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
    pi_82759402
    quote:
    Op zondag 13 juni 2010 20:56 schreef Kimbell het volgende:

[..]

Ik heb het filmpje gezien, maar ik zie niet zo goed wat daar gebeurt?
    Het ging vooral om die tweede

zondag 13 juni 2010 @ 22:32:16 #97
    254206 Levolution
    -|||----------|||-
    pi_82765410
    Die stream was wel gaaf, arme kakkerlakken
      zondag 13 juni 2010 @ 22:36:01 #98
    182666 Harajuku.
    C'est magnifique.
    pi_82765629
    quote:
    Op zondag 13 juni 2010 21:10 schreef Green1 het volgende:

[..]

Het ging vooral om die tweede

Oh, fuck
    I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
    pi_82765784
    quote:
    Op zondag 13 juni 2010 22:36 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Oh, fuck
    Echt, ik zou krankzinnig worden.
      maandag 14 juni 2010 @ 02:00:03 #100
    82207 Chokeme
    DIY Viroloog
    pi_82772415
    quote:
    Op zondag 13 juni 2010 14:41 schreef Chung het volgende:
    ...
    Kwaliteitspost, maar toch zeur ik nog ff door
    Ik bedoelde eigenlijk hoe/of je kan zien welke mieren de bevruchte koninginnen zijn, wanneer je ze wil vangen bij de bruidsvlucht. Of stop je er gewoon een aantal in reageerbuisjes en dan afwachten welke vrouwelijk, en bevrucht zijn ?

En betreffende het nest, ytong/kit/glas is dus alles wat nodig is ?
    En kan je inschatten hoe groot een kolonie ongeveer zal worden ? Aangezien ik niet van plan ben zo'n bouwwerk als hierboven ergens gepost is, te maken. Mooiste zou zijn als ik gewoon met 1 keer een nest maken uit kan.

Sorry voor de vele vragen. Als iemand een deel kan beantwoorden zou al prettig zijn
    It's okay to be white
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')