Camera's in de toiletten vind ik een gestoord plan. In Nederland hangen sowieso te veel camera's op stations. Er zijn niet veel landen die dat overtreffen, al komt Duitsland in de buurt. Veel camera's = te weinig menselijk toezicht. Camera's zijn pure symptoombestrijding, probleem is natuurlijk het ontbreken van een menselijk oog.
Het toilet-nieuws is inmiddels in alle media. Ik vind het bericht opmerkelijk.
1. Veel treinen worden gereviseerd. Ook komen er nieuwe treinen. Daar zijn de toiletten al in orde (mag ik hopen). Het oude spul gaat er op termijn uit. Volgens mij is het grootste probleem dat de toiletten smerig zijn. Dat los je niet op met andere toiletten. Wel moeten er in de gemoderniseerde treinen meer toiletten komen. De nieuwe koplopers hebben er weinig. Meer gebruikers per toilet dus meer viezigheid. Dat snapt zelfs een kleuter, maar een dikbetaalde manager bij de NS snapt dit niet. Daarnaast moeten ze tussentijds schoongemaakt worden. In de trein zijn wel schoonmakers actief die de glazen deuren onderweg reinigen, terwijl de noodzaak juist bij de toiletten ligt.
2. Sinds wanneer maakt de NS zich druk om toiletten? Het grootste probleem is nog wel het ontbreken van toiletten in veel nieuwe treinen, zoals de NS-sprinters en de treinen van Syntus. Een grof schandaal dat zeker meer mensen de auto in heeft gejaagd. De overheid moet dit door middel van wetten en betere aanbestedingen voorkomen. De NS geeft liever het geld uit aan sponsoring dan aan toiletten, om over de Linten van Synthus nog maar te zwijgen. Opnieuw iets wat bij onze zuiderburen een stuk beter geregeld is.
Het kan nog veel gestoorder: De buffels (DM '90) hebben prima toiletten. Maar zodra ze rijden onder naam van Syntus of NS Regio dan gaan de toiletten op slot
3. Ik lees niets over de toiletten op stations. Als er iets aan verbetering toe is dan zijn het wel die verschrikkelijke roestvrijstalen hokken.
Mijn conclusie: Dit is een afleidingsmaneuvre van de NS om het beeld te scheppen dat ze zich wel degelijk bekommeren om te toiletten, terwijl de belangrijkste problemen (treinen zonder toiletten, toiletten op stations, te weinig toiletten in gereviseerde treinen, geen tussentijdse schoonmaak) buiten schot blijven.
[ Bericht 4% gewijzigd door SvMp op 23-03-2010 11:27:04 ]