Heb de afgelopen dagen de nieuwe songs maar een paar keer gedraaid, dat zegt wel wat. "Joining The Dots" kan ik best waarderen. Het is in ieder geval niet zo overgeproduceerd, want ik had eigenlijk verwacht dat ze hiermee uit de bocht zouden vliegen, net zoals met broertje "Fire And The Thud" en misschien wel meer "Humbug"-nummers. Ik had al geklaagd over die eeuwige galm op de stem van Alex hè?
"The Afternoon's Hat" kan ik ook zeker vaak horen, veel mooie elementen zijn er in verwerkt, en een behoorlijk sterke song die met elke luisterbeurt beter wordt. Op eerste gehoor niet verbluffend, iets wat ik voorheen wel van ze gewend was, deze had dus prima op het album gepast. "Don't Forget Whose Legs You're On" valt voor mij in dezelfde categorie als "The Jeweller's Hands". Op zich zeker niet slecht te noemen, maar vooral erg saai, het kabbelt maar voort en gaat voorbij voordat je er erg in hebt. Erg on-Arctic Monkeys.
Begrijp me goed, de rustigere songs uit 2005/2006/2007 heb ik altijd onderscheidend briljant gevonden, en het is interessant om te horen dat ze durven af te wijken van een vaste formule. Maar hopelijk komt de oude spirit een beetje terug bij het 4de album...