Ik snap alles wat je hier zegt (en ben het er in grote lijnen mee eens), maar de regels zijn dat je rechts moet rijden waar dat mogelijk is, en het is hier simpelweg gewoon mogelijk.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 11:37 schreef Robar het volgende:
[..]
Aha.
Ik vind dit met alleen een foto lastig in te schatten. Naar alle waarschijnlijkheid is iemand de vrachtwagen aan het inhalen die slechts 80 km/u rijdt. Degene die inhaalt houdt de boel achter zich op door dit waarschijnlijk te langzaam te doen, anders ontstaat er niet zo een rij auto's achter je. Echter kun je het dan niet hebben over onnodig links rijden, omdat diegene een legale inhaalactie aan het uitvoeren is. Je zou kunnen zeggen, dat alle auto's die zich op de linkerbaan begeven onnodig links rijden, omdat ze ook op de rechterbaan richting de vrachtwagen hadden kunnen rijden. Echter krijg je dan het probleem, dat je niet rechts mag inhalen. je gaat dus een baan naar rechts om vervolgens schuin achter de auto links te blijven hangen en dat geldt voor iedere auto die hier naar rechts had gekund. Tweede probleem is dat je door naar rechts te gaan je naar alle waarschijnlijkheid ingehaald wordt door een auto achter je die vervolgens niet naar rechts kan en ook niet harder kan. Je zet daadoor jezelf dus klem en je moet dan ook nog eens een baan naar links, omdat je vroeg of laat die vrachtwagen moet inhalen. Ik denk, dat je dan beter links kunt blijven rijden en dan rijd je naar mijn mening niet onnodig links.
Je haalt nu wel een "bepaalde" situatie aan, waarbij een lange rits auto's op de linkerbaan ontstaat . Als er iemand links rijdt die gewoonweg niet naar rechts wil zonder ook maar 1 auto voor hem te zien, dan rijd je als achterligger natuurlijk niet onnodig links.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 11:37 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Da's dus precies wat ik probeerde duidelijk te maken met "als je voorganger naar rechts kan, kan je als achterligger ook naar rechts en rij je dus beide onnodig links."
(20 jr rijervaring... varieerend van 10 tot 50 000 pj)
Rijden allemaal onnodig links, maar het probleem is volgens mij dat als je naar rechts gaat je er niet meer tussen gelaten wordt als je bij de vrachtwagen komtquote:
Dat dus... en dat heet met de "stroom" meerijdenquote:Op dinsdag 16 maart 2010 11:37 schreef Robar het volgende:
[..]
Aha.
Ik vind dit met alleen een foto lastig in te schatten. Naar alle waarschijnlijkheid is iemand de vrachtwagen aan het inhalen die slechts 80 km/u rijdt. Degene die inhaalt houdt de boel achter zich op door dit waarschijnlijk te langzaam te doen, anders ontstaat er niet zo een rij auto's achter je. Echter kun je het dan niet hebben over onnodig links rijden, omdat diegene een legale inhaalactie aan het uitvoeren is. Je zou kunnen zeggen, dat alle auto's die zich op de linkerbaan begeven onnodig links rijden, omdat ze ook op de rechterbaan richting de vrachtwagen hadden kunnen rijden. Echter krijg je dan het probleem, dat je niet rechts mag inhalen. je gaat dus een baan naar rechts om vervolgens schuin achter de auto links te blijven hangen en dat geldt voor iedere auto die hier naar rechts had gekund. Tweede probleem is dat je door naar rechts te gaan je naar alle waarschijnlijkheid ingehaald wordt door een auto achter je die vervolgens niet naar rechts kan en ook niet harder kan. Je zet daadoor jezelf dus klem en je moet dan ook nog eens een baan naar links, omdat je vroeg of laat die vrachtwagen moet inhalen. Ik denk, dat je dan beter links kunt blijven rijden en dan rijd je naar mijn mening niet onnodig links.
Dus als je opgehouden wordt door een auto voor je moet je naar de rechterbaan? Ik vraag me af of de regel zo bedoeld is. In theorie zou dan deze hele rits auto's beboet kunnen worden wegens onnodig links rijden, terwijl je je, naar mijn mening terecht, af kunt vragen of dit onnodig is. Het is in ieder geval heel erg discutabel.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 11:41 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Ik snap alles wat je hier zegt (en ben het er in grote lijnen mee eens), maar de regels zijn dat je rechts moet rijden waar dat mogelijk is, en het is hier simpelweg gewoon mogelijk.
Nope... is voor de politie niet discutabel... zelf zie ik dit fenomeen regelmatig en ga dan altijd naar rechts zonder rechts voorbij te gaan. Wordt er vrijwel altijd tussengelaten, en indien niet meteen, dan vrij snel wel weer.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 11:45 schreef Robar het volgende:
[..]
Dus als je opgehouden wordt door een auto voor je moet je naar de rechterbaan? Ik vraag me af of de regel zo bedoeld is. In theorie zou dan deze hele rits auto's beboet kunnen worden wegens onnodig links rijden, terwijl je je, naar mijn mening terecht, af kunt vragen of dit onnodig is. Het is in ieder geval heel erg discutabel.
En als je op die manier op die rechterbaan daardoor rechts de auto's op de linkerbaan voorbij gaat (waarbij je de maximum snelheid uiteraard niet overtreedt) dan geldt dat niet als rechts inhalen?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 11:41 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Ik snap alles wat je hier zegt (en ben het er in grote lijnen mee eens), maar de regels zijn dat je rechts moet rijden waar dat mogelijk is, en het is hier simpelweg gewoon mogelijk.
Maar jij kan/mag harder dan 90quote:Op dinsdag 16 maart 2010 11:40 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Mjah, 300 km moet makkelijk lukken nationaal..
Ik zit als taxichauffeur regelmatig op 600+ km met soms een uitschieter naar 900 of 1000 km op 1 dag
Is zeer zeker onnodig.. je kunt niet inhalen en rechts is vrij... wat moet je dan in godsnaam op de linkerbaan? ( en "de rest doet het dus ik ook want anders ben ik mijn plekje kwijt" is geen excuus)quote:Op dinsdag 16 maart 2010 11:45 schreef Robar het volgende:
[..]
Dus als je opgehouden wordt door een auto voor je moet je naar de rechterbaan? Ik vraag me af of de regel zo bedoeld is. In theorie zou dan deze hele rits auto's beboet kunnen worden wegens onnodig links rijden, terwijl je je, naar mijn mening terecht, af kunt vragen of dit onnodig is. Het is in ieder geval heel erg discutabel.
In theorie heb je gelijk, maar ik kies ervoor om met het verkeer mee te gaan,quote:Op dinsdag 16 maart 2010 11:48 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Nope... is voor de politie niet discutabel... zelf zie ik dit fenomeen regelmatig en ga dan altijd naar rechts zonder rechts voorbij te gaan. Wordt er vrijwel altijd tussengelaten, en indien niet meteen, dan vrij snel wel weer.
U heeft recht herr moraalridder. De theorie sluit naadloos aan op jouw stelling.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 11:51 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Is zeer zeker onnodig.. je kunt niet inhalen en rechts is vrij... wat moet je dan in godsnaam op de linkerbaan? ( en "de rest doet het dus ik ook want anders ben ik mijn plekje kwijt" is geen excuus)
wow... wel 4 hele jaren ervaringquote:Op dinsdag 16 maart 2010 08:28 schreef Bootje84 het volgende:
Oh, mensen, kom mij aub ook even bashen.
Heb vanochtend nog op de A4-A12 (Prins Clausplein) 3 auto's achter elkaar rechts ingehaald om daarna 2 banen op te schuiven naar links en mijn gang met 140 te vervolgen.
Op het moment dat je links blijft kleven als je mij steeds dichterbij in je spiegel ziet naderen, haal ik je na een seconde of 15 rechts in. Heel simpel. Als je dan gaat lichten lig ik er niet wakker van.
Daarnaast denk ik dat ik beter kan rijden dan de gemiddelde fokker, gezien hier een trucker met 4 jaar rij-ervaring praat
Oja, voordat jullie over vrachtwagens gaan ouwehoeren... Ja, ik haal ook met mijn vrachtwagen met 1-2 km/h harder in. Op de dagen dat ik dat doe, mág dat ook. Wat jij daarvan vindt, zal mij aan mijn reet roesten. Ik hou rekening met automobilisten, zoals zij dat ook met mij doen. 99% van de tijd is dat positief, soms net even niet
Mjah, met de meeste auto's wel.. Er zitten echter busjes tussen bij ons, waar je bij 100 al doof word, zoveel lawaai maakt de motor, maar wat wil je: 60 kw ofzo op 2580 kilo leegquote:
Jawel en dat mag dus ook niet. Vandaar dat het in zo een situatie echt geen toegevoegde waarde heeft, want al die auto's die naar rechts gaan moeten op hetzelfde punt in de rij weer aansluiten. krijg je een harmonica effect van (harder - zachter, ruimte wordt ingelopen en moet een paar kilometer verder weer vergroot worden voor invoegers) en daardoor ontstaan juist vaak files.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 11:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
En als je op die manier op die rechterbaan daardoor rechts de auto's op de linkerbaan voorbij gaat (waarbij je de maximum snelheid uiteraard niet overtreedt) dan geldt dat niet als rechts inhalen?
of vrachtwagens die inhalen terwijl ze maar 1km/h harder rijdenquote:Op dinsdag 16 maart 2010 11:59 schreef Robar het volgende:
[..]
Jawel en dat mag dus ook niet. Vandaar dat het in zo een situatie echt geen toegevoegde waarde heeft, want al die auto's die naar rechts gaan moeten op hetzelfde punt in de rij weer aansluiten. krijg je een harmonica effect van (harder - zachter, ruimte wordt ingelopen en moet een paar kilometer verder weer vergroot worden voor invoegers) en daardoor ontstaan juist vaak files.
Niet als iedereen ongeveer dezelfde snelheid zou aanhouden. Maar je hebt altijd van die types (ikzelf ook) die iets harder willen dan de voorligger.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 11:59 schreef Robar het volgende:
Jawel en dat mag dus ook niet. Vandaar dat het in zo een situatie echt geen toegevoegde waarde heeft, want al die auto's die naar rechts gaan moeten op hetzelfde punt in de rij weer aansluiten. krijg je een harmonica effect van (harder - zachter, ruimte wordt ingelopen en moet een paar kilometer verder weer vergroot worden voor invoegers) en daardoor ontstaan juist vaak files.
Niet iedereen is een ouwe sok van 31quote:Op dinsdag 16 maart 2010 11:56 schreef Ladylike het volgende:
[..]
wow... wel 4 hele jaren ervaringkutbroekie
en euhm als het je aan je reet roest of iemand zich aan jouw weggedrag irriteert, dan houd je dus geen rekening met anderen![]()
heldjes hier
jongen ik zit dagelijks tussen de vrachtwagenchauffeurs, ga nou niet lullen.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 12:09 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Niet iedereen is een ouwe sok van 31
Besides. Hoeveel vrachtwagenervaring heb jij..?
Echt helemaal mee eens. Maar de praktijk is anders en daarom heb ik moeite met "naar rechts gaan, omdat het moet". Daarom vind ik het discutabel. Volgens mij leer je bij je autorijlessen om vooral met het verkeer mee te rijden en te rijden op basis van inzicht, vooruit denken. Als je hier vooruit denkt, dan snap je dat het niet handig is om als enige auto hier een baan naar rechts te gaan en vervolgens rechts achter die auto te blijven hangen.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 12:08 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Niet als iedereen ongeveer dezelfde snelheid zou aanhouden. Maar je hebt altijd van die types (ikzelf ook) die iets harder willen dan de voorligger..
Allemaal in een treintje links rijden is ook zonde van de niet benutte ruimte rechts.
"Met het verkeer meerijden" betekent niet dat je als een stel lemmingen op de linker-, of nog erger middelste baan moet blijven hangen "omdat je er anders niet meer tussenkomt". Als je die redenering doortrekt, dan zou je altijd wel links kunnen blijven rijden, er mocht eens een auto op de rechterbaan rijden!quote:Op dinsdag 16 maart 2010 12:17 schreef Robar het volgende:
Echt helemaal mee eens. Maar de praktijk is anders en daarom heb ik moeite met "naar rechts gaan, omdat het moet". Daarom vind ik het discutabel. Volgens mij leer je bij je autorijlessen om vooral met het verkeer mee te rijden en te rijden op basis van inzicht, vooruit denken. Als je hier vooruit denkt, dan snap je dat het niet handig is om als enige auto hier een baan naar rechts te gaan en vervolgens rechts achter die auto te blijven hangen.
In een minuut leg je, wanneer je 100 km/u rijdt, ruim anderhalve kilometer af! En die ruimte laat je allemaal onbenut. Bovendien erger je de mensen achter je die je eigenlijk in willen halen.quote:Overigens is die ruimte relatief, omdat die auto's verderop weer links in moeten voegen en daardoor wordt de ruimte weer teniet gedaan (de vrijgekomen ruimte wordt weer ingenomen). Het is niet alsof de rechterbaan eindeloos leeg is. Het is best druk en de vrachtwagen heb je naar ik kan inschatten binnen 1 minuut wel bereikt. De ruimte die je hiermee wint is echt minimaal en het effect van twee maal van baan verwisselen heeft tijdens deze drukte mogelijk een veel groter negatief effect.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |