Dus sommige mensen bellen meerdere malen met het callcenter. Hoe kun jij dan vaststellen hoeveel 'unieke' problemen dat zijn?quote:Op woensdag 17 maart 2010 21:36 schreef Zelva het volgende:
[..]
Als er wordt beloofd dat er een nieuwe wordt gestuurd, is de klacht op dat moment opgelost, want meer kan er toch niet gebeuren en de student hoeft dus niet langer aan de lijn te blijven om over koetjes en kalfjes te praten.
Ow de IBG mag dus wel de schuld krijgen maar alle andere instanties die bij deze invoering betrokken zijn en ook debet aan deze problemen is niets te verwijten.quote:Op woensdag 17 maart 2010 21:19 schreef VancouverFan het volgende:
Het zou wel heel simpel zijn als alleen al de telefoon opnemen de klachten doet verhelpen he! Helaas is dat bij de prutsers van het IBG zeker niet het geval. De reacties in de verschillende berichten laten toch zien dat mensen meerdere keren moeten bellen en dat het dan vaak toch niet lukt.
Ik vind het helemaal niet meevallen, en velen met mij. 'Toevallig' vinden bijvoorbeeld de vervoersbedrijven het wel meevallen, maar ja, zij zijn degene (en enige) die belang hebben bij de huidige chipkaart.quote:Op woensdag 17 maart 2010 21:33 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Nog maar eens herhalen dan:
[..]
en
[..]
Zoals ik al zei vermoed ik dat. En daar blijf ik bij. Dat jij niet gelooft dat die privacygegevens niet worden gebruikt moet jij weten, komt vaker voor bij mensen die geen behoefte hebben aan privacy.quote:[..]
Nee. Want je zit gewoon weer uit je nek te lullen. Je zit er compleet naast als je gaat roepen dat die onderzoekers hebben gekeken naar reisgegevens op de OV chipkaart.
En dat weet jij ook wel, daarom negeer je het
Waar staat dat?quote:Op woensdag 17 maart 2010 21:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ow de IBG mag dus wel de schuld krijgen maar alle andere instanties die bij deze invoering betrokken zijn en ook debet aan deze problemen is niets te verwijten.
Wat is een mislukking? De OV chipkaart of de overgang voor de studenten?quote:Op woensdag 17 maart 2010 21:44 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Ik vind het helemaal niet meevallen, en velen met mij. Toevallig vinden bijvoorbeeld de vervoersbedrijven het wel meevallen, maar ja, zij zijn degene die belang hebben bij de huidige chipkaart.
Gezien de impact van dit systeem, de voorbeelden, de beschikbare kennis, de tijd en de middelen, kan je niet anders conluderen dan dat het een mislukking is.
Wat erg jammer is.
Komkom, jij linkte die minimaal 10 reizen aan de reizen die op de OV chipkaart staan en zei dat ze die prive gegevens van de OV chipkaart hadden gehaald. Dat kan gewoon niet.quote:Zoals ik al zei vermoed ik dat. En daar blijf ik bij. Dat jij niet gelooft dat die privacygegevens niet worden gebruikt moet jij weten, komt vaker voor bij mensen die geen behoefte hebben aan privacy.
Wie stelt, bewijst.quote:Op woensdag 17 maart 2010 21:38 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Waarom moet ik met die verklaring komen
Het is me toch wat. Nu is blijkbaar alweer het grootste deel van mijn reacties bij jou weggevallen. Nouja, copy paste dan maar weer:quote:Op woensdag 17 maart 2010 21:55 schreef Zelva het volgende:
[..]
Wie stelt, bewijst.
Als iemand met verstand van zaken stelt dat het aantal klachten "ontzettend hoog is" (2:58) en het "topje van de ijsberg", dan moet je wel met argumenten komen om aan te tonen dat dat niet het geval is.
Jij komt met dat je denkt dat het aantal echte problemen dan hooguit tien keer zo hoog is en geeft helemaal niet aan waarop die tien keer is gebaseerd en wuift argumenten die het tegendeel proberen te bewijzen, zonder meer weg. Vind je het erg als ik eerder de ov-ombudsman, een professional, geloof, dan jij met je nattevingerwerk als je je ook nog afvraagt waarom je dat zou moeten onderbouwen?
quote:En is het nog steeds moeilijk voor jou te begrijpen dat als 0,3 % (dus 10 keer zoveel als in het bericht) van de studenten problemen heeft met de OV chipkaart, dat dat eigenlijjk wel meevalt?
Ruim 500.000 mensen waar het wel goed gaat en er wordt alleen gekeken naar die paar 1.000 waar het fout gaat... Typisch weer.
Dat zeg ik toch, ononderbouwd NATTEVINGERWERK. Ga eens naar de oogarts.quote:En is het nog steeds moeilijk voor jou te begrijpen dat als 0,3 % (dus 10 keer zoveel als in het bericht)
Jouw onderbouwing is een berekening hoeveel telefoontjes een callcenter kunnen afhandelenquote:Op woensdag 17 maart 2010 22:03 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch, ononderbouwd NATTEVINGERWERK. Ga eens naar de oogarts.
Jij noemt dat slecht georganiseerd, dat plaatst het wel in een iets ander licht.quote:Op woensdag 17 maart 2010 21:50 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Wat is een mislukking? De OV chipkaart of de overgang voor de studenten?
OV chipkaart zeker niet. En die laatst zou ik geen mislukking willen noemen, gezien de 500.000+ mensen waar het wel goed gaat. Maar je kunt naar mijn mening wel zeggen dat het weer bijzonder slecht georganiseerd is.
Die halen ze uit de database waar die chipkaart aan gekoppeld is, dat begrijp je hopelijk toch wel?quote:[..]
Komkom, jij linkte die minimaal 10 reizen aan de reizen die op de OV chipkaart staan en zei dat ze die prive gegevens van de OV chipkaart hadden gehaald. Dat kan gewoon niet.
Daarmee zeg ik niet dat ik heb berekend hoeveel klachten er zijn, dat is alleen maar om aan te geven dat die 2000 van jou niet realistisch is.quote:Op woensdag 17 maart 2010 22:16 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Jouw onderbouwing is een berekening hoeveel telefoontjes een callcenter kunnen afhandelen
Neem je jezelf wel serieus?
Nattevingerwerk.quote:Nou weet je wat. Laten we het afronden op 1 procent. Zo'n 5900 probleem gevallen. 584.100 zaken waarbij het goed gaat. Vind ik geen superslecht cijfer.
Wat voor een situatie zou er dan zijn bij die bank?quote:Op woensdag 17 maart 2010 22:21 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Jij noemt dat slecht georganiseerd, dat plaatst het wel in een iets ander licht.
Gezien het aantal klachten, de aard van de klachten, en de voorbeelden/tijd/geld/kennis die ze hadden vind ik het een mislukking. Stel je eens voor dat dit voorkwam bij een bank ofzo, dan was de wereld te klein geweest, terwijl je daar nog kan overstappen naar een andere bank.
Dat gaat bij de OV chipkaar ook zo. Zie de verbeterde cijfers in Rotterdam.quote:De invoering van de strippenkaart ging ook niet zonder slag of stoot, maar dat systeem was bedoelt om het voor de reiziger beter te maken en dat is het uiteindelijk zeker ook geworden.
Allemaal speculaties.quote:Bij aanvang was dit bij de chipkaart ook het geval, maar omdat de poltiek/de overheid nooit haar regierol heeft opgepakt en de overgebleven vervoersbedrijven het zover hebben laten komen dat de gebruikersverenigingen er uit zijn gestapt, mag je gevoeglijk aannemen dat het belang van de reiziger niet voorop stond. Gezien de ervaringen zal dat ook niet gaan gebeuren.
Dat jij zegt: ja maar, meer dan 500.000 gebruikers zijn toch tevreden?
Dat is maar hoe je het bekijkt:
- misschien zijn de problemen beperkt tot een relatief kleine groep die wel constant problemen hebben?
- of weten ze niet dat zij ook problemen hebben (ze kijken bijv. nooit op de website naar hun kaart zoals anderen wel doen, die er dan achter komen dat er iets niet klopt)
- misschien vindt een groot deel van dei 500.000 het geen probleem als er bijvoorbeeld onterecht geld wordt afgeschreven of
- ervaren ze wel problemen maar doen daar nooit melding van
- hebben ze nog geen problemen gehad maar komen die wel.
Het OV chipkaart systeem werkt gewoon hoor. Het systeem van de overgang voor de studenten werkt niet goed. Maar ook dat zou tijdelijk moeten zijn.quote:Gezien het aantal verwachte gebruikers en het aantal verwachte transacties per dag, had het systeem daarop voorbereid moeten zijn (iets wat iedere kleuter je kan aangeven) Om dan te zeggen dat 'er maar zoveel fouten zijn', dat is nog steeds gigantisch veel per dag, per reiziger. Voor mij is dat een mislukking
En voor vele anderen ook.
Misschien dat ze dat gedaan hebben. Ik denk het niet.quote:Die halen ze uit de database waar die chipkaart aan gekoppeld is, dat begrijp je hopelijk toch wel?
Zeg dan eens wat wel realistisch.quote:Op woensdag 17 maart 2010 22:31 schreef Zelva het volgende:
[..]
Daarmee zeg ik niet dat ik heb berekend hoeveel klachten er zijn, dat is alleen maar om aan te geven dat die 2000 van jou niet realistisch is.
Nou sorry hoorquote:Nattevingerwerk.![]()
Met deze chipkaart zijn ze al meer dan 15 jaar bezig.quote:Op woensdag 17 maart 2010 22:35 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Wat voor een situatie zou er dan zijn bij die bank?
Die trekken over het algemeen jaren uit om over te stappen op een product. Die zorgen dat de overgang van het ene systeem naar het ander uitgesmeerd wordt over een aantal maanden of misschien zelfs een jaar.
Nu ook die overgang naar het veiliger pinnen. De pas daarvoor heb ik al, maar het werkt nog niet. Pinmachines daarvoor worden langzaam aan vervangen in de winkels en geschikt gemaakt om beide systemen aan te kunnen. De verwachting is dat pas eind 2011 alles over is.
De studenten zijn binnen een half jaar over gegaan van oud naar nieuw.
Die cijfers zijn niet neutraal. Zou je willen zeggen dat je die cijfers toch gebruikt, dan moet je ook de cijfers/klachten van de andere partij gebruiken en die zeggen allemaal hetzelfde (namelijk dat er een hele grote berg aan klachten is)quote:[..]
Dat gaat bij de OV chipkaar ook zo. Zie de verbeterde cijfers in Rotterdam.
Alleen als je de bewering dat alles verbetert enkel ter kennisgeving aanneemt.quote:[..]
Allemaal speculaties.
Wat is tijdelijk?quote:[..]
Het OV chipkaart systeem werkt gewoon hoor. Het systeem van de overgang voor de studenten werkt niet goed. Maar ook dat zou tijdelijk moeten zijn.
Die gegevens worden niet verzameld omdat ze nog een lege harde schijf over hebben, die worden enkel verzameld om te gebruiken. Dit soort onderzoeken bijvoorbeeld.quote:[..]
Misschien dat ze dat gedaan hebben. Ik denk het niet.
Gewoon mensen bellen is al jaren een manier om onderzoek te doen.
En dan vooral planning en testen vooraf. Het is namelijk een compleet nieuw systeem dat landelijk ingevoerd moet worden.quote:Op woensdag 17 maart 2010 22:44 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Met deze chipkaart zijn ze al meer dan 15 jaar bezig.
En waarom komen die klachten dan niet naar voren bij een onderzoek onder de mensen die kaart echt gebruiken?quote:Die cijfers zijn niet neutraal. Zou je willen zeggen dat je die cijfers toch gebruikt, dan moet je ook de cijfers/klachten van de andere partij gebruiken en die zeggen allemaal hetzelfde (namelijk dat er een hele grote berg aan klachten is)
Nee hoor. Het zijn sowieso speculaties van jou.quote:Alleen als je de bewering dat alles verbetert enkel ter kennisgeving aanneemt.
www.vandale.nlquote:Wat is tijdelijk?
Ja. Die overgang gaat gefasseerd zowel wat betreft regio als reizigers betreft. Dus dat is niet te vergelijken met een overgang van 590.000 studenten vrijwel tegelijk.quote:En ook als heel Nederland over moet stappen op de chipkaart?
Je lult weer zomaar wat he. Soms heb je echt geen idee waar je het over hebt en loop je alleen maar interessant te doen.quote:Die gegevens worden niet verzameld omdat ze nog een lege harde schijf over hebben, die worden enkel verzameld om te gebruiken. Dit soort onderzoeken bijvoorbeeld.
Tuurlijkquote:Op woensdag 17 maart 2010 23:05 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En dan vooral planning en testen vooraf. Het is namelijk een compleet nieuw systeem dat landelijk ingevoerd moet worden.
Dat is bij de banken niet het geval. Plus dat die langzaam kunnen overschakelen door machines te maken die beide systemen makkelijk aankunnen. Dat voordeel heeft de OV chipkaart niet.
Dat is een goede vraag, zou je aan de vervoersbedrijven moeten stellen.quote:[..]
En waarom komen die klachten dan niet naar voren bij een onderzoek onder de mensen die kaart echt gebruiken?
Lees het topic nog eens door.quote:Sowieso, war komen die berg klachten van jou vandaan dan?
O ja, dat klopt helemaal.quote:[..]
Nee hoor. Het zijn sowieso speculaties van jou.
Wat vind jij tijdelijk? 1 maand? 10 jaar?quote:
Als ze een vaststaand aantal studenten al niet aan kunnen...quote:[..]
Ja. Die overgang gaat gefasseerd zowel wat betreft regio als reizigers betreft. Dus dat is niet te vergelijken met een overgang van 590.000 studenten vrijwel tegelijk.
Wat een huilie ben je ookquote:[..]
Je lult weer zomaar wat he. Soms heb je echt geen idee waar je het over hebt en loop je alleen maar interessant te doen.
Die prive gegevens worden niet verzameld. Er wordt gekeken naar hoeveel mensen op een bepaald punt met de trein of bus gingen. Niet of dat Jantje, Pietje of Elsje was.
Dus als een onderzoeks bureau onderzoek doet naar hoe gebruikers denken over de kaart moeten ze die gewoon lukraak gaan bellen. Dat is echt niet ongewoon hoor.
Wat de verschillen zijn heb ik al uitgelegd.quote:Op donderdag 18 maart 2010 02:04 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Tuurlijk![]()
Waarom zou de ov-kaart dat niet kunnen eigenlijk?
Ik stel 'm toch aan jou aangezien jij met de bewering komt dat er nog zoveel klachten buiten het onderzoek zijn. Hoe weet jij zo goed dat er in Rotterdam nog zoveel klachten zijn?quote:Dat is een goede vraag, zou je aan de vervoersbedrijven moeten stellen.
Ik had het over echte klachten....quote:Lees het topic nog eens door.
In dit geval? Een maand.quote:O ja, dat klopt helemaal.
Wat vind jij tijdelijk? 1 maand? 10 jaar?
Er is wel een verschil tussen 1.000 of 590.000 duizend studenten. Allebei een vaststaand aantal, echter wel een heel andere impact. Maar ik betwijfel of je dat kunt begrijpenquote:Als ze een vaststaand aantal studenten al niet aan kunnen...
En blijkbaar is de werkwijze van een telefonische enquete voor jou te hoog gegrepen.quote:Wat een huilie ben je ook![]()
Sorry, blijkbaar is privacy en het belang daarvan te hoog voor je gegrepen.
Meer dan 50% van de reizigers in rotterdam die al eens hun geld hebben moet terug vragen. En dat netjes krijgen, dat vind jij geen klacht maar de meeste toch wel een heel groot manco aan een systeem.quote:Op donderdag 18 maart 2010 08:44 schreef VancouverFan het volgende:
Ik had het over echte klachten....
[..]
Als dat geld terugvragen 10 maanden geleden is en de rest van de tijd het prima is gegaan, denk ik niet dat het een klacht is.quote:Op donderdag 18 maart 2010 08:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Meer dan 50% van de reizigers in rotterdam die al eens hun geld hebben moet terug vragen. En dat netjes krijgen, dat vind jij geen klacht maar de meeste toch wel een heel groot manco aan een systeem.
Het is toch niet normaal om een systeem te introduceren waarbij 50% van de mensen wel eens wat hinder ondervind, ook al is er de mogelijkhied om je geld terug te krijgen.
He dit is een systeem waar bij mensen onterecht geld wordt afgeboekt en mensen moeite moeten doen om dit terug te krijgen. Ook is het een systeem dat er juist voor zou moeten zorgen dat het OV nog laagdrempeliger wordt en meer mensen er gebruik van zouden moeten gaan maken. Dan moet je niet een technisch falend systeem introduceren met een handleiding voor gebruikers die men eerst flink moet bestuderen om er probleemloos gebruik van te kunnen maken.quote:Op donderdag 18 maart 2010 08:59 schreef VancouverFan het volgende:
Denk nou eens iets langer na! Er zijn geen systemen waarbij het altijd goed gaat en NOOIT iets fout gaat.
Een storig of fout in het ov-chipkaart systeem vergelijken met de lekke band van een fietsquote:Op donderdag 18 maart 2010 08:59 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Als dat geld terugvragen 10 maanden geleden is en de rest van de tijd het prima is gegaan, denk ik niet dat het een klacht is.
Blijf lekker vasthouden aan het verleden, negeer lekker dat het nu blijkbaar goed gaat. Kom je echt overtuigend door over.
Welk systeem waar 50% van de gebruikers nooit een keer een storing hebben ken je?
Pinpassen? Regelmatih pinstoringen, internetbankieren dat niet werkt.
Auto's? ANWB is nog steeds hard nodig om pech gevallen te helpen
Treinen? Regelmatig vertraging, net als bussen en trams.
Fietsen? Banden lek, ketting eraf.
Vliegtuigen? Vertraging, krappe stoelen
Mobiele telefoons? Verbinding valt weg, batterij snel op.
Denk nou eens iets langer na! Er zijn geen systemen waarbij het altijd goed gaat en NOOIT iets fout gaat.
Nee dat vergelijk ik niet.quote:Op donderdag 18 maart 2010 09:36 schreef Pannenkoeken het volgende:
[..]
Een storig of fout in het ov-chipkaart systeem vergelijken met de lekke band van een fiets
En weer ga je met zevenmijls laarzen voorbij aan het feit dat in de plaats waar de OV chipkaart het best benut wordt, de reizigers zeer tevreden zijn met de OV chipkaart.quote:Op donderdag 18 maart 2010 09:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
He dit is een systeem waar bij mensen onterecht geld wordt afgeboekt en mensen moeite moeten doen om dit terug te krijgen. Ook is het een systeem dat er juist voor zou moeten zorgen dat het OV nog laagdrempeliger wordt en meer mensen er gebruik van zouden moeten gaan maken. Dan moet je niet een technisch falend systeem introduceren met een handleiding voor gebruikers die men eerst flink moet bestuderen om er probleemloos gebruik van te kunnen maken.
Dat onderzoek wat je steeds aanhaalt wat voor en door de ov organisateis geschreven is. Ja daar ga ik aan voorbij, vooral als alleen maar de positieve punten te positief worden uitgelicht, men geen zelfkritiek toont, de vraagstellingen niet openbaar zijn, en er een heel specifieke groep reizgers gepakt is die nog steeds aan het reizen zijn, terwijl er ook genoeg mensen kunnen zijn die het een onding vinden en daarom gewoon het ov niet meer gebruiken.quote:Op donderdag 18 maart 2010 18:01 schreef VancouverFan het volgende:
En weer ga je met zevenmijls laarzen voorbij aan het feit dat in de plaats waar de OV chipkaart het best benut wordt, de reizigers zeer tevreden zijn met de OV chipkaart.
Ah toch al blij dat je begint in te binden en nu wel toegeeft dat sommige dingen aan de ov-chip kaart hinderlijk kunnen zijn.quote:Jij stelt dat het niet normaal is dat een product bij de helft van de gebruikers problemen oplevert. Dan heb ik nieuws voor je: ALLES technisch om jou heen kan 'wel eens wat hinder' veroorzaken
Nee het is door een Rotterdamse Maurice de hond uitgevoerd. Als jij aanwijzingen hebt waarom je aan de onafhankelijkheid twijfelt, geef daar dan even een voorbeeld toequote:Op donderdag 18 maart 2010 18:11 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat onderzoek wat je steeds aanhaalt wat voor en door de ov organisateis geschreven is.
Behalve het punt dat 50% van de mensen wel eens geld terug gevraagd heeft.quote:Ja daar ga ik aan voorbij
Neem voor verdere informatie contact op met Ton Meijers of Marianne Streunding.quote:vooral als alleen maar de positieve punten te positief worden uitgelicht, men geen zelfkritiek toont, de vraagstellingen niet openbaar zijn, en er een heel specifieke groep reizgers gepakt is die nog steeds aan het reizen zijn, terwijl er ook genoeg mensen kunnen zijn die het een onding vinden en daarom gewoon het ov niet meer gebruiken.
Dat heb ik al zo vaak gedaanquote:Ah toch al blij dat je begint in te binden en nu wel toegeeft dat sommige dingen aan de ov-chip kaart hinderlijk kunnen zijn.
Nog niet nee.quote:Verder heb ik niets tegen techische problemen, die zijn er om opgelost te worden, maar niet om als het fout gaat afgewenteld te worden op de gebruiker en die dan van het kastje naar de muur te blijven sturen.
Verder zou een product als een ov-chip kaart natuurlijk foolproof ontwikkeld moeten worden, en daarvan kunnen we toch wel stellen dat dat niet het geval is.
Als de gebruiker vergeet de juiste vakjes in te vullen, dan werkt die software van jou ook niet.quote:Wanneer ik een stukje software zou schrijven wat alleen werkt als de gebruikers alles juist in de veldjes invuld, maar vastloopt bij verkeerde tekens in dat veld dan heb ik een slecht product gemaakt.
Uitgezonderd jou: ja.quote:Op donderdag 18 maart 2010 18:38 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Was de strippenkaart fool proof? Kon je elke idioot uitleggen hoe die moest kijken hoeveel zones die moest afstempelen en hoe dat stempelen werkt?
Waarom negeer je die testperiode die ze in Rotterdam hebben gehad? Daar hadden ze die problemen kunnen verhelpen.quote:[..]
Als de gebruiker vergeet de juiste vakjes in te vullen, dan werkt die software van jou ook niet.
Jij hebt voor die software de kans om dat intern uit te proberen. De OV chipkaart heeft dat voordeel niet helemaal. Daar komen veel bugs pas aan het licht als het echt gebruikt wordt. Want er is geen simpele test opstelling te maken waarbij alle facetten van de OV chipkaart uitgebreid aan bod komen.
quote:
Welke problemen van toen zijn niet verholpen?quote:Waarom negeer je die testperiode die ze in Rotterdam hebben gehad? Daar hadden ze die problemen kunnen verhelpen.
Die kastjes moeten hoe dan ook 99.9999% van de tijd functioneren als dat niet het geval is kan het niet zo zijn dat de kosten op de klant worden afgewenteld en deze zelf moeite moet gaan doen om zijn geld terug te krijgen, en dan ook nog een god op zijn knieen mag bedanken dat hij uberhaubt geld terug krijgt.quote:Op donderdag 18 maart 2010 20:22 schreef VancouverFan het volgende:
Welke problemen van toen zijn niet verholpen?
En nu eens niet verwijzen naar de vorige 24 delen, wees eens concreet.
quote:Strippenkaart voorlopig nog geldig in Amsterdam
(Novum) - De strippenkaart blijft voorlopig een geldig vervoersbewijs in de stadregio Amsterdam. Demissionair minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) neemt voorlopig nog geen besluit om de strippenkaart af te schaffen ten gunste van de OV-chipkaart.
Amsterdam wilde de strippenkaart per 15 april afschaffen. Vanaf dat moment zou in de bus, tram en metro alleen nog met de OV-chipkaart kunnen worden gereisd. De hoofdstad heeft daartoe vorige maand een verzoek ingediend bij het departement van Verkeer en Waterstaat.
Eurlings laat momenteel een onderzoek uitvoeren naar de invoering van de OV-chipkaart, dat zich onder meer richt op de kosten voor de reiziger. De Kamer eist dat reizigers niet duurder uit zijn.
Vanwege dit onderzoek kan de bewindsman 'niet eerder dan medio april 2010' een besluit nemen over het verzoek van Amsterdam om de strippenkaart af te schaffen, schrijft hij in een brief aan de Kamer. "De Stadsregio Amsterdam is daarvan op de hoogte gesteld."
Nu maar hopen dat ze daar ook weg blijft.quote:Op vrijdag 19 maart 2010 20:10 schreef Zelva het volgende:
Zegt al weer genoeg natuurlijk.
Misschien wel goed dat Huizinga daar weg is.
Daar kom je weer met je onredelijke eisen. Als jij producten kunt maken die 99,9999 procent van de tijd functioneren, dan ben je de held in uitvindersland!quote:Op vrijdag 19 maart 2010 09:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die kastjes moeten hoe dan ook 99.9999% van de tijd functioneren als dat niet het geval is kan het niet zo zijn dat de kosten op de klant worden afgewenteld en deze zelf moeite moet gaan doen om zijn geld terug te krijgen, en dan ook nog een god op zijn knieen mag bedanken dat hij uberhaubt geld terug krijgt.
Wanneer men de betrouwbaarheid van die kastjes niet hoger krijgt kan het toch niet zo zijn dat ze toch maar het systeem doordrukken.
Ook zullen de vervoerders in mijn optiek voor zichzelf een maximale tijd moeten instellen waar binnen een klacht afgehandeld wordt (ik denk een week of 4 maximaal) , gebeurd het niet binnen die tijd moet de klacht gewoon gegrond verklaard worden en het bedrag van de klacht zonder morren compleer terug betaald worden.
- De strippenkaart weer herinvoeren?quote:Schoolreisje
Dertig jaar terug maakte ik voor mijn toenmalige werkgever (KPN) een voorstel voor het uitbrengen van een chipbetaalkaart ('Muntpas') met het voorstel om het openbaar vervoer als 'eerste grote klant' te vragen. Het kwam er niet van omdat de vervoerders niet durfden. En toen de vervoerders er wel aan toe waren, waren ze vergeten dat het bedoeld was als extra service aan de klant, niet als keurslijf, en dat zijn ze blijven vergeten.
Neem aardige dingen voor kinderen als schoolreisjes of uitstapjes met de klas. Onderwijsjournalist Ronald Buitelaar schrijft op zijn weblog over "...reizigersgroepen die het reizen met de chipkaart allerminst makkelijk, snel en veilig vinden. Eén zo'n groep betreft het Rotterdamse onderwijs, dat steen en been klaagt over gestegen kosten en organisatorische problemen. Klachten waarbij, vooral de 'one man, one card' gedachte het moet ontgelden. Waarom kan de groepskaart niet terugkomen?"
Die organisatorische problemen: stel je voor dat je met 3 schoolklassen (90 kinderen) naar iets cultureels wilt (één van zijn praktijkvoorbeelden) en dat je als school opdraait voor de kosten van leerlingen die vergeten uit te checken. Of dat je met 30 kleine kinderen op stap bent en moet zorgen dat ze allemaal individueel inchecken en niet vergeten uit te checken. Een schoolhoofd: "We zijn al flink wat geld kwijtgeraakt door foutief in en uitchecken".
Buitelaar beschrijft vervolgens een lijdensweg van scholen die al jaren op de problemen hebben gewezen en steeds bij bedrijf en overheid met een kluitje in het riet werden gestuurd. De RET heeft wel wat gedaan, ze zorgden voor een speciaal reductiekaartje, maar ervaring met het begeleiden van een groep van kleine kinderen hebben ze duidelijk niet. Het gevolg is dat er minder schooluitjes komen of dat die voor rekening van de ouders zijn.
De RET-woordvoerder stelt dat de eis dat iedere passagier over een eigen kaart moet beschikken een beslissing is van de wetgever. Dat is onkunde of een leugen. Die eis komt van de vervoerders, waarin de RET, vooral rond de chipkaart, een hoofdrol speelt.
Het reductiekaartje van RET geldt alleen voor kleinere kinderen, oudere kinderen moeten maar een chipkaart hebben. Terwijl de meeste oudere kinderen, zeker in een grote stad, helemaal niet met het OV reizen, die gaan met de fiets. En daar kun je groepsuitjes voor volwassenen aan toevoegen: bedrijfsuitstapjes, Klaverjasclub 'Harten 7' en weet ik veel. Die gaan dus nu niet meer met het OV, maar met de auto. Ik heb niets tegen de chipkaart (zie het begin van deze column) maar ik begrijp niets van die behoefte aan dwang: het afschaffen van de strippenkaart. Laat die maar blijven opdat klanten, groepsreizigers bijvoorbeeld, een handige keuze hebben. De Sovjet-Unie heeft dit soort dwangdenken niet overleeft. Nu het Nederlandse OV nog.
25 februari - http://www.pvdarotterdam.(...)skaart_voor_kinderenquote:Leerkrachten of begeleiders krijgen ook een schoolsleutelkaart van de RET waarmee ze metropoortjes kunnen openen voor alle kinderen. “Die kaarten zijn gratis. Ze betalen er wel 25 euro borg voor,” legt Vervat uit. Scholen en kinderopvangorganisaties krijgen maximaal vier sleutelkaarten en blijven daar volgens Vervat verantwoordelijk voor. Eventueel misbruik kan worden gecontroleerd via de software.
23 maart - http://www.rtvrijnmond.nl(...)art%20voor%20groepenquote:De RET komt volgende maand met een OV-chipkaart voor groepen. Daarmee kunnen scholen, kinderdagverblijven en organisaties voor buitenschoolse opvang eenvoudiger met de Rotterdamse metro reizen.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)r-naar-cultuur.dhtmlquote:Wim Jansen, directeur van de Van Brienenoordschool in Rotterdam, is blij met de nieuwe scholenkaart, de ov-chip-variant voor groepsreizen in het openbaar vervoer.
De held in uitvinders land bij 99.9999% betrouwbaarheidquote:Op vrijdag 19 maart 2010 22:15 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Daar kom je weer met je onredelijke eisen. Als jij producten kunt maken die 99,9999 procent van de tijd functioneren, dan ben je de held in uitvindersland!
Komop zeg, het is compleet onrealistisch om te verwachten dat techniek nooit de fout in gaat.
Maar goed, weer geen antwoord op mijn vraag: Welke problemen uit Rotterdam zijn nu nog niet verholpen?
En heb je dat onderzoeksbureau al gebeld voor de vragenlijst?
Ha ha een bericht van 2007, waarin men een groepskaart introduceerde, maar die de afgelopen jaren dus weer op een miraculeuze manier afgeschaft heeft, als we de andere berichten moeten geloven.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 09:37 schreef VancouverFan het volgende:
En niet elke school liep te klagen over de OV chipkaart...
[..]
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)r-naar-cultuur.dhtml
Weer een duidelijke bewijs dat jij niet goed leest. Er is namelijk niks afgeschaft.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 09:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ha ha een bericht van 2007, waarin men een groepskaart introduceerde, maar die de afgelopen jaren dus weer op een miraculeuze manier afgeschaft heeft, als we de andere berichten moeten geloven.
Een paar jaar terug had ik een Casio horloge dat 10 meter onder water zou kunnen. Bij de eerste de beste duik in een zwembad (max 2 meter) ging dat ding al stuk. Om het maar niet te hebben over polsbandjes e.d. die stuk gaan.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 09:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De held in uitvinders land bij 99.9999% betrouwbaarheid. Ik weet niet waar je het over hebt, maar een gemiddeld horloge blijft gewoon doorgaan tot de batterij na een jaar of 3 op is, waneer je hierop anticipeert, kost het verangen van die batterij 2 minuten, dat levert dan een betrouwbaarheid van (3*365*24*60+2)/(3*365*24*60)= 99.99987 op, ok net niet de 99.9999, maar toch een hele prestatie.
Bij meerdere kastjes in bussen/trein op station hebben we nog een redudantie in het systeem zitten waardoor de betrouwbaarheid nog meer zou moeten stijgen.
Toch verbazingwekkend dat zo'n blijkbaar erg onbekende mogelijkheid (want blijkbaar weet een reizersorganisatie als Rover het niet, en ook enkele scholen die het aangaat niet) bij jou wel bekend is. En jij beweert dat je niets hebt met een bedrijf dat iets met de OV-kaart te maken heeft ?quote:Op dinsdag 23 maart 2010 10:10 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Weer een duidelijke bewijs dat jij niet goed leest. Er is namelijk niks afgeschaft.
De RET heeft voor scholen groepen OV chipkaarten ter beschikking gesteld. Waarmee iedere leerling voor het schoolreisje een eigen chipkaart krijgt voor die dag.
Dat blijkt niet zo goed te werken dus nu gaan ze wat anders doen, zorgen dat 1 begeleider een poortje open kan zetten zodat de hele klas er in 1 keer doorheen kan.
Ben jij die wereld vreemde Rover man ofzo?
En ben je ermee terug gegaan naar de winkel? Waarschijnlijk heeft de winkel je daarna uitgelachen want stond er op water resistant 10 meter. En dat is wat anders als waterproof.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 10:13 schreef VancouverFan het volgende:
Een paar jaar terug had ik een Casio horloge dat 10 meter onder water zou kunnen. Bij de eerste de beste duik in een zwembad (max 2 meter) ging dat ding al stuk. Om het maar niet te hebben over polsbandjes e.d. die stuk gaan.
www.google.nlquote:Op dinsdag 23 maart 2010 10:15 schreef Tokus het volgende:
[..]
Toch verbazingwekkend dat zo'n blijkbaar erg onbekende mogelijkheid (want blijkbaar weet een reizersorganisatie als Rover het niet, en ook enkele scholen die het aangaat niet) bij jou wel bekend is. En jij beweert dat je niets hebt met een bedrijf dat iets met de OV-kaart te maken heeft ?
Ik heb een nieuwe gekregen. Daarmee kon ik wel gewoon onder water.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 10:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En ben je ermee terug gegaan naar de winkel? Waarschijnlijk heeft de winkel je daarna uitgelachen want stond er op water resistant 10 meter. En dat is wat anders als waterproof.
He je wilt een klant vriendelijk systeem op de markt zetten maar de klant wordt tussen de verschillende organisaties van het kastje naar de muur gestuurd, de organisaties weten niet eens van elkaar hoe ze ermee om moeten gaan, en dan moet de klant het wel weten. Zoals ik al eerder melde het wordt nogal kafkaiaans.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 10:18 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
www.google.nl
Gewoon even wat moeite doen en zoeken. Dan krijg je vanzelf de links die ik genoemd heb. Zo moeilijk is het niet om zelf wat onderzoek te doen. Natuurlijk is het veel makkelijker om anderen klakkeloos na te praten.
Dan heb je geluk gehad dat ze niet een borg er vanaf trokken, of je naar een vage winkel ver buiten de stad hoefde.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 10:19 schreef VancouverFan het volgende:
Ik heb een nieuwe gekregen. Daarmee kon ik wel gewoon onder water.
Niks gelachen.
Jij wilt nu een OV bedrijf, met 100.000de klanten en waar ze veel met misbruik te maken hebben, gaan vergelijken met een juwelier?quote:Op dinsdag 23 maart 2010 10:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan heb je geluk gehad dat ze niet een borg er vanaf trokken, of je naar een vage winkel ver buiten de stad hoefde.
Zoals al gezegd, met een beetje moeite vind je die informatie zo. Gewoon wat eigen onderzoek doen in plaats van elkaar napraten.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 10:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
He je wilt een klant vriendelijk systeem op de markt zetten maar de klant wordt tussen de verschillende organisaties van het kastje naar de muur gestuurd, de organisaties weten niet eens van elkaar hoe ze ermee om moeten gaan, en dan moet de klant het wel weten. Zoals ik al eerder melde het wordt nogal kafkaiaans.
Hoe lang is het al testgebied en waren deze problemen in 2007 ook al niet onderkend, daarvoor zou een goed werkend project organisatie toch allang een oplossing bedacht en geimplementeerd moeten hebbenquote:Op dinsdag 23 maart 2010 10:31 schreef VancouverFan het volgende:
En diezelfde klant krijgt nu iets niet goed blijkt te werken een andere methode om met een groep te reizen. Daarvoor is Rotterdam het testgebied, kijken of het goed werkt en zo niet een andere aanpak maken.
Ik kan nergens vinden hoe lang die problemen met scholen al bekend zijn. Jij wel?quote:Op dinsdag 23 maart 2010 10:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe lang is het al testgebied en waren deze problemen in 2007 ook al niet onderkend, daarvoor zou een goed werkend project organisatie toch allang een oplossing bedacht en geimplementeerd moeten hebben
quote:Problemen OV-studentenkaart in Amsterdam
Uitgegeven: 23 maart 2010 09:07
Laatst gewijzigd: 23 maart 2010 09:07
AMSTERDAM - De poortjes van de metro in Amsterdam zijn dinsdagochtend gesloten gebleven voor een groep studenten. Zij konden niet inchecken met hun OV-studentenkaart, meldde een woordvoerster van het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB.
© ANP''De studenten hadden een negatief reissaldo op hun kaart'', aldus de zegsvrouw. ''Ondanks het feit dat ze vrij mogen reizen op doordeweekse dagen, blokkeert de kaart dan toch.''
Volgens het GVB heeft een beperkte groep studenten overlast gehad.
Inmiddels is de software van het vervoersbedrijf aangepast. Daardoor kunnen studenten met een negatief reissaldo toch reizen op het moment dat ze recht hebben op vrij reizen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |