Ik denk dat juist het CDA wel zetelwinst kan halen. CU-stemmers kunnen strategisch CDA gaan stemmen om te voorkomen dat de PvdA de grootste wordt en als Wilders zichzelf gaat overschreeuwen de komende maanden, dan zullen (zeker op het platteland) veel potentiële PVV-stemmers in het stemhokje toch kiezen voor het CDA.quote:Op donderdag 18 maart 2010 22:35 schreef Toad het volgende:
[..]
Het klopt wel wat hij zegt. Ook andere andere analytici en opiniepeilers verwachten dat het tussen de PvdA en de PVV gaat. Bij het CDA zit kennelijk - onder de huidige omstandigheden - weinig ruimte voor zetelwinst.
Ik denk het wel, want het is helemaal niet zo zeker dat PVV de dikke 20 zetels vast gaat houden. CDA is wat dat betreft veel solider.quote:Op donderdag 18 maart 2010 22:37 schreef One_of_the_few het volgende:
Ik hoop dat het cda daalt, maar het zou mij verbazen als ze niet bij de 2 grootste partijen horen straks.
Hij sloot niet uit om zichzelf bij de pvv te vervoegen.quote:Op donderdag 18 maart 2010 22:38 schreef Toad het volgende:
@phpmystyle Moszkowicz is toch geen PVV-er? Misschien heeft hij Wilders juridisch bijgestaan, maar that's it. Dacht ik althans.
Vooral Wilders blijven stemmen. Een stem op Wilders is een stem voor Cohen en z'n PvdA.quote:Op donderdag 18 maart 2010 22:38 schreef BasEnAad het volgende:
PvdA krijgt een luxepositie.![]()
[ afbeelding ]
tof, genereer je dat grafiekje automatisch?quote:Op donderdag 18 maart 2010 22:38 schreef BasEnAad het volgende:
PvdA krijgt een luxepositie.![]()
[ afbeelding ]
Serieus?!quote:Op donderdag 18 maart 2010 22:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hij sloot niet uit om zichzelf bij de pvv te vervoegen.
Ja, met excel. Ik hoef nu alleen de zetels per partij in te vullen!quote:Op donderdag 18 maart 2010 22:41 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
tof, genereer je dat grafiekje automatisch?
Donder toch op, een stem op JP was ook net zo goed een stem op pvda. Dat cda nog zo groot is echt te danken aan die C. Anders waren ze net zo groot als GL.quote:Op donderdag 18 maart 2010 22:40 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Vooral Wilders blijven stemmen. Een stem op Wilders is een stem voor Cohen en z'n PvdA.
Bij de vorige verkiezingen was het meer een strijd tussen PvdA en CDA, en toen switchten veel VVD-kiezers naar het CDA, omdat ze niet wilden dat Wouter Bos premier werd. Bovendien was Balkenende premier van het kabinet waarin diezelfde VVD zat, hun 'eigen' premier dus. Nu is Wouter Bos weg, en heeft de gemiddelde VVD-stemmer niet de neiging om naar het CDA te switchen.quote:Op donderdag 18 maart 2010 22:35 schreef Toad het volgende:
[..]
Het klopt wel wat hij zegt. Ook andere andere analytici en opiniepeilers verwachten dat het tussen de PvdA en de PVV gaat. Bij het CDA zit kennelijk - onder de huidige omstandigheden - weinig ruimte voor zetelwinst.
Telegraaf, was exclusief artikel waar hij dat in aangaf.quote:
Ze zetten bij de Barometer in op PvdA, CDA en D66. Zo logisch is dat ook weer niet, want dan zou de oude coaltie alleen de CU voor D66 hebben ingewisseld en blijven CDA en PvdA tot elkaar veroordeeld, terwijl dat juist het grote probleem was.quote:Politieke Barometer Week 11 - 18 maart 2010
PvdA met 33 zetels weer terug op huidig zetelaantal
• PvdA nu duidelijk de grootste
• Meerderheid van PvdA, CDA en D66
In de eerste Politieke Barometer met Cohen als lijsttrekker, zien we de PvdA verder stijgen naar 33 zetels. Vorige week was de partij nog goed voor 26 zetels. De sociaal-democraten zijn nu met afstand de grootste partij in de Politieke Barometer.
Het CDA zet de dalende lijn niet voort en lijkt zich te stabiliseren. Onder mensen met een voorkeur voor het CDA lijkt er geen discussie rond het lijsttrekkerschap van Balkenende te zijn. Zij beoordelen hem met het rapportcijfer 7,3. Dit is vergelijkbaar met de waardering voor de lijsttrekkers van andere partijen binnen de eigen kring. D66 daalt deze week drie zetels. De partij schommelt het laatste half jaar tussen de 15 en 18 zetels.
Met deze uitslag is er weer een reële driepartijencoalitie mogelijk. PvdA, CDA en D66 zouden gezamenlijk 76 zetels halen. Het is een half jaar geleden dat deze combinatie op een meerderheid kon rekenen. Ook de coalities PvdA-CDA-VVD en PvdA-CDA-PVV hebben een meerderheid. Maar deze coalities liggen minder voor de hand.
In een extra onderzoek zocht Synovate uit wie de bekendste en wie de populairste lijsttrekker is, wilt u meer lezen over dit onderzoek? Klik dan hier.
Maar dan is het CDA tenminste de grootste partij en zit je niet met theedrinker Cohen en z'n allochtonen mede-theedrinkers als grootste partij.quote:Op donderdag 18 maart 2010 22:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Donder toch op, een stem op JP was ook net zo goed een stem op pvda. Dat cda nog zo groot is echt te danken aan die C. Anders waren ze net zo groot als GL.
Nee hoor, die zakt er 2.quote:Op donderdag 18 maart 2010 22:48 schreef Jane het volgende:
VVD stijgt ook ineens.
VVD levert 2 zetels inquote:Op donderdag 18 maart 2010 22:48 schreef Jane het volgende:
Stijging van de PvdA nog groter dan ik gedacht had. Een hoop verloren schapen die terugkeren na de teleurstellende kabinetsperiode, denk ik. Maar ik vind het ergens ook wel een bizarre peiling hoor. Weet nog niet goed welke conclusies er precies te trekken zijn. VVD stijgt ook ineens. ToN heeft weer een zetel. Waar komen die vandaan? Niet allemaal van de PVV.
Oh, sorry!quote:
Truste.quote:Op donderdag 18 maart 2010 22:52 schreef Jane het volgende:
Oh, sorry!![]()
Tijd om naar bed te gaan.
Snapte er al geen bal meer van.
Onder het juk van het cda is de afgelopen 3 jaar gewoon op dezelfde pappen en nat houden methode beleid gevoerd mbt islam/integratie, kosten lopen dramatisch uit de hand. Jij vindt dat wel ok?quote:Op donderdag 18 maart 2010 22:49 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Maar dan is het CDA tenminste de grootste partij en zit je niet met theedrinker Cohen en z'n allochtonen mede-theedrinkers als grootste partij.
Ow, was dit voor deze peiling....quote:Op donderdag 18 maart 2010 22:40 schreef Dichtpiet. het volgende:
Schattingen:
1. one_of_the_few: 14 zetels ernaast
2. ik: 16 zetels ernaast
3. phpmystyle: 18 zetels ernaast
onze gemiddelde schatting: 18 zetels ernaast
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |