abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79528855
Wat me nu opvalt, maar volgens mij is het goede antwoord A.

quote:
Op woensdag 24 maart 2010 13:31 schreef -Trinity- het volgende:
Dus ze mag niet natrekken van d'r schoonmoeder omdat dat via de partner gaat?
Wat ik daarmee bedoelde te zeggen is: als Ben een meegetrokken AB had gehad via zijn moeder, dan had Marianne (volgens de literatuur) ook niet nog een keer een meegetrokken AB kunnen hebben van Ben, die al een meegetrokken (dus niet echte) AB had via zijn moeder. Overigens is dat niet van toepassing, want Ben heeft uberhaupt geen aandelen.

Volgens mij is A dan ook het juiste antwoord.
pi_79528876
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 13:27 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Neen. C is het niet omdat Ben uberhaupt geen aandelen heeft, er kan dus niks worden meegetrokken.
D'oh, natuurlijk. Dan is het antwoordenmodel van de proeftentamens overigens niet geheel zuiver, want ik ben een vraag tegengekomen waarbij iemand zonder enig aandeel ook aanmerkelijk belanghouder werd via natrekking. Ook werd ergens het antwoord verwacht dat een VOF belastingplichtige was voor de vennootschapsbelasting, maar dat is toch niet het geval? Mij lijkt in ieder geval dat de afzonderlijke vennoten hun belasting afdragen via de inkomstenbelasting, aangezien een VOF geen rechtspersoonlijkheid heeft (helaas is de VOF niet aan bod gekomen bij ondernemingsrecht, hetgeen voor belastingrecht lastig is).
last.fm | Voor iemand met een hamer ziet alles eruit als een spijker.
pi_79528930
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 13:32 schreef Orbis het volgende:

[..]

D'oh, natuurlijk. Dan is het antwoordenmodel van de proeftentamens overigens niet geheel zuiver, want ik ben een vraag tegengekomen waarbij iemand zonder enig aandeel ook aanmerkelijk belanghouder werd via natrekking. Ook werd ergens het antwoord verwacht dat een VOF belastingplichtige was voor de vennootschapsbelasting, maar dat is toch niet het geval? Mij lijkt in ieder geval dat de afzonderlijke vennoten hun belasting afdragen via de inkomstenbelasting, aangezien een VOF geen rechtspersoonlijkheid heeft (helaas is de VOF niet aan bod gekomen bij ondernemingsrecht, hetgeen voor belastingrecht lastig is).
Wtf, een VOF belastingplichtig voor de VPB?!

Een vennootschap in Nederland is voor de belastingheffing transparant. Er wordt dus "door de structuur" heen gekeken en de vennoten zijn gewoon afzonderlijk belastingplichtig.
pi_79528954
Dat dacht ik dus ook .
pi_79528995
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 13:33 schreef Orbis het volgende:
Dat dacht ik dus ook .
Hebben jullie wel de goede versies te pakken?

Overigens, ik denk dat ik de crux van dat verhaal begrijp. Nu ze zijn getrouwd is dit waarschijnlijk in gemeenschap van goederen gebeurd, in dat geval hebben ze beide 50% van de aandelen, en dan wordt de som anders.

Die vraag is dan MEGASLECHT geformuleerd.
pi_79529032
Daarom ben ik dus helemaal in de war .
pi_79529065
Ik zou zeggen, herreken de vraag eens met 50% aandelenbezit voor Marianne en Ben, dan zal het waarschijnlijk wel kloppen.
pi_79529158
Als A goed is, is B dan niet ook gelijk goed omdat 't 2 kanten op werkt?
pi_79529175
Maar heeft Ben dan niet ook aandelen, waardoor hij alsnog meegetrokken kan worden door zijn moeder?
pi_79529193
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 13:34 schreef Maharbal het volgende:
Overigens, ik denk dat ik de crux van dat verhaal begrijp. Nu ze zijn getrouwd is dit waarschijnlijk in gemeenschap van goederen gebeurd, in dat geval hebben ze beide 50% van de aandelen, en dan wordt de som anders.

Die vraag is dan MEGASLECHT geformuleerd.
Dat is echt nooit aan de orde gekomen in het boek, de werkgroepen of de hoorcolleges .
pi_79529195
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 13:39 schreef Orbis het volgende:
Maar heeft Ben dan niet ook aandelen, waardoor hij alsnog meegetrokken kan worden door zijn moeder?
In het geval van een agvg wel ja
pi_79529250
Nu ben ik het echt volledig kwijt, wat die vraag betreft .
pi_79529301
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 13:39 schreef -Trinity- het volgende:
Als A goed is, is B dan niet ook gelijk goed omdat 't 2 kanten op werkt?
A kan dan niet in verband met mijn dubbele meetrek verhaal. Ben heeft dan een meetrek AB (via 50% van de aandelen en de aandelen van z'n moeder) en Marianne zou dan ook een meetrek-AB hebben via het meetrek-AB van Ben.

Je komt er eigenlijk niet uit zonder te weten hoe die vraag nou echt bedoeld is. Ik vind 'm zelf een beetje slecht geformuleerd.

Zolang je 4.10 maar begrijpt, dan zit het wel goed. Beetje goed beargumenteren op het tentamen helpt ook (tenzij: MC)
pi_79529361
Dit keer (helaas, hoewel ik daar nu anders over begin te denken ) geen MC. Het is de laatste keer dat belastingrecht op 2ejaarsniveau gegeven wordt en daarom moeten zoveel mogelijk mensen het tentamen kunnen halen. Open vragen = meer mogelijkheden om punten uit te delen, is de gedachte.
pi_79529426
We hebben dit jaar alleen maar open vragen itt voorgaande jaren, wie weet helpt het ze wat duidelijkere vragen te maken .
pi_79529509
Wel leuk dat jullie dan ook wat internationaal belastingrecht-vragen krijgen!
pi_79529547
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 13:48 schreef Maharbal het volgende:
Wel leuk dat jullie dan ook wat internationaal belastingrecht-vragen krijgen!
Whooptidoo .
pi_79529704
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 13:49 schreef -Trinity- het volgende:

[..]

Whooptidoo .
Ja, das tof
pi_79529733
Da's niet de term die ik zou gebruiken. Ik zou voor een wat negatievere inslag gaan, maar ieder zo zijn ding .
pi_79530195
Het verlossende woord is daar, betreffende de vraag over Marianne en Ben. Vers van Blackboard:

"De eerste vraag, daarvan zijn destijds alle antwoorden goed gerekend omdat er een fout in de vraag was geslopen."

Kijk aan.
pi_79530822
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 14:06 schreef Orbis het volgende:
Het verlossende woord is daar, betreffende de vraag over Marianne en Ben. Vers van Blackboard:

"De eerste vraag, daarvan zijn destijds alle antwoorden goed gerekend omdat er een fout in de vraag was geslopen."

Kijk aan.
Had jij die vraag gesteld?
pi_79530899
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 14:23 schreef -Trinity- het volgende:

[..]

Had jij die vraag gesteld?
Nee, maar blijkbaar waren wij niet de enige met het probleem.
pi_79531536
Overigens, wat betreft de vraag van aanmerkelijk belang via de schoonfamilie: het tentamen van 2008 neemt in ieder geval aan dat dit wel mogelijk is.

Stelling 1: Als een belastingplichtige niet op eigen kracht, langs de lijnen van art. 4.6 en 4.7 Wet IB 2001, een aanmerkelijk belang heeft, maar zijn schoonzoon wel, dan worden de door de belastingplichtige gehouden aandelen in of winstbewijzen van de desbetreffende vennootschap geacht tot een aanmerkelijk belang te behoren.
Stelling 2: De kosten die een aanmerkelijkbelanghouder heeft gemaakt voor het verkrijgen van de aandelen, verhogen de verkrijgingsprijs van die aandelen.

Beide stellingen zijn juist, volgens het antwoordenmodel.
pi_79532235
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 14:42 schreef Orbis het volgende:
Overigens, wat betreft de vraag van aanmerkelijk belang via de schoonfamilie: het tentamen van 2008 neemt in ieder geval aan dat dit wel mogelijk is.

Stelling 1: Als een belastingplichtige niet op eigen kracht, langs de lijnen van art. 4.6 en 4.7 Wet IB 2001, een aanmerkelijk belang heeft, maar zijn schoonzoon wel, dan worden de door de belastingplichtige gehouden aandelen in of winstbewijzen van de desbetreffende vennootschap geacht tot een aanmerkelijk belang te behoren.
Stelling 2: De kosten die een aanmerkelijkbelanghouder heeft gemaakt voor het verkrijgen van de aandelen, verhogen de verkrijgingsprijs van die aandelen.

Beide stellingen zijn juist, volgens het antwoordenmodel.
Klopt, zie ook vraag 16 van week 2 en dan stelling e, daar is 'ie bij mij ook juist gerekend en hij is precies hetzelfde verwoord .
pi_79532649
Waarom zouden schoonouders niet worden meegenomen?

4.10 spreekt over de partner en/of bloedverwanten in de rechte lijn van de belastingplichtige EN over de bloedverwanten in de rechte lijn van de partner van de belastingplichtige. Dat zijn per definitie schoonouders (als je in de rechte lijn omhoog gaat).
pi_79534980
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 15:12 schreef Maharbal het volgende:
Waarom zouden schoonouders niet worden meegenomen?

4.10 spreekt over de partner en/of bloedverwanten in de rechte lijn van de belastingplichtige EN over de bloedverwanten in de rechte lijn van de partner van de belastingplichtige. Dat zijn per definitie schoonouders (als je in de rechte lijn omhoog gaat).
Ah, juist. Dan had ik het artikel niet goed gelezen .
pi_79535158
Er worden nu nog wel heel veel vragen op BB afgevuurd, volgens mij is er een hoop niet duidelijk nav de oefententamens, zelftoetsvragen en werkgroepvragen bij dit vak .
pi_79535189
Als er nog vragen zijn, hoor ik ze graag. Zit toch nog de hele dag achter de computer te studeren vandaag .

En belastingrecht is tof .
pi_79535542
Zo! Daar zijn in een paar uur veel vragen bijgekomen! Ze worden in ieder geval een stúk sneller beantwoord dan bij Verbintenissen het geval was.
pi_79535575
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 16:14 schreef Maharbal het volgende:
Als er nog vragen zijn, hoor ik ze graag. Zit toch nog de hele dag achter de computer te studeren vandaag .

De tijd waarin het het moeilijkst is om te studeren is naar mijn mening aangebroken. Ik kan echt niet leren met zulk lekker weer
pi_79535598
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 16:25 schreef Orbis het volgende:
Zo! Daar zijn in een paar uur veel vragen bijgekomen! Ze worden in ieder geval een stúk sneller beantwoord dan bij Verbintenissen het geval was.
Daar beantwoordden de studenten de vragen zelf, geen docent die daaraan te pas is gekomen toen
pi_79535633
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 16:26 schreef xxiessiexx het volgende:

[..]

De tijd waarin het het moeilijkst is om te studeren is naar mijn mening aangebroken. Ik kan echt niet leren met zulk lekker weer
Het is nou eenmaal nodig
pi_79535662
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 16:27 schreef xxiessiexx het volgende:

[..]

Daar beantwoordden de studenten de vragen zelf, geen docent die daaraan te pas is gekomen toen
Ik weet het, ben toen zelf ook maar mee gaan doen op een gegeven moment .
pi_79535732
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 16:28 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Het is nou eenmaal nodig
Ja ik weet het, maar dat maakt het er niet makkelijker op. Het is de Belastingdienst niet
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 16:29 schreef Orbis het volgende:

[..]

Ik weet het, ben toen zelf ook maar mee gaan doen op een gegeven moment .
Ik ook. Dacht dat dat wel nuttige oefening zou zijn voor m'n tentamen
pi_79535800
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 16:30 schreef xxiessiexx het volgende:

[..]

Ja ik weet het, maar dat maakt het er niet makkelijker op. Het is de Belastingdienst niet

O, dus dat ik nu belastingrecht aan het leren ben helpt niet?
pi_79535999
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 16:14 schreef Maharbal het volgende:

Haarbal lieverd, klopt het dat als je in het buitenland woont en hier in Nederland iets hebt wat onder box III zou vallen (2e woning die je verhuurt of een spaarrekening die rente uitkeert), dat dan niet hier wordt belast?
pi_79536087
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 16:36 schreef -Trinity- het volgende:

[..]

Haarbal lieverd, klopt het dat als je in het buitenland woont en hier in Nederland iets hebt wat onder box III zou vallen (2e woning die je verhuurt of een spaarrekening die rente uitkeert), dat dan niet hier wordt belast?
Hangt van de inkomsten af. Onroerend goed is belast in de staat van ligging. Rente is belast bij het wereldinkomen van de genieter. Afhankelijk van het het land waarmee je een belastingverdrag hebt gelden er andere percentages van bronheffing (op rente). Bronheffing wil dus zeggen dat er wordt belast op de plek waar de rente vandaan komt.

Art. 11 OECD-Modelverdrag voor interest en art. 6 voor onroerend goed.
pi_79536236
Het was nav deze vraag:
quote:
In zijn studententijd heeft Joep met drie studievrienden “Legal, Law & Life BV” opgericht, een vennootschap die bemiddelt tussen werkgevers en jong afgestudeerde juristen. Omdat Joep na zijn studie in Londen is gaan wonen en werken, heeft hij een groot deel van zijn aandelen verkocht aan zijn drie vrienden. Joep houdt nu nog maar 5% van de aandelen. Joep is gemiddeld nog één weekend per maand in Nederland. In die dagen verblijft hij in zijn eigen appartement aan de Keizersgracht in Amsterdam. De overige tijd verhuurt hij het appartement aan buitenlandse toeristen. De huuropbrengsten stort Joep op een beleggingsrekening bij een bank in Nederland.

Welke van de volgende alternatieven is het meest juist?

a. Joep is belastingplichtig in Nederland voor zijn appartement.
b. Joep is belastingplichtig in Nederland voor zijn appartement en voor zijn 5% belang in Legal, Law & Life BV.
c. Joep is belastingplichtig in Nederland voor zijn appartement, voor zijn 5% belang in Legal, Law & Life BV en voor zijn Nederlandse beleggingsrekening.
d. Joep is niet belastingplichtig in Nederland, want hij woont in Londen.
Waar ze in de werkgroepen een open vraag van hebben gemaakt:
quote:
a. Is Joep belastingplichtig in Nederland en zo ja voor welke inkomensbestanddelen?
b. Wordt Nederland in haar heffingswens door toepassing van het belastingverdrag met het Verenigd Koninkrijk beperkt (ga uit van het OESO modelverdrag)?
a. Zie antwoord B van de meerkeuzevraag
b. Door art. 6 OESO mag NL heffen, door art. 10 en 13 mag de UK heffen.
pi_79536340
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 16:32 schreef Maharbal het volgende:

[..]

O, dus dat ik nu belastingrecht aan het leren ben helpt niet?
Nouja voor jou een troost: Trinity noemt je lieverd

Maar nee, leren terwijl ze buiten watergevechten aan het houden zijn...gewoon moeilijk!
pi_79536438
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 16:42 schreef -Trinity- het volgende:
Het was nav deze vraag:
[..]

Waar ze in de werkgroepen een open vraag van hebben gemaakt:
[..]

a. Zie antwoord B van de meerkeuzevraag
b. Door art. 6 OESO mag NL heffen, door art. 10 en 13 mag de UK heffen.

Dividend is uiteraard heel wat anders dan rente (en dividend is dus art. 10). Nederland mag een beperkt percentage over het dividend heffen, en de UK moet dan verrekening (zo uit m'n hoofd. passieve inkomsten = verrekening, actieve inkomsten = vrijstelling) geven. Art. 13 gaat dan over de vermogenswinsten van de verkoop.

Eigenlijk is het OECD niet zo heel lastig. Gewoon elk verdrag er even bijpakken en dan precies kijken wat er in staat!
pi_79536483
Och, ik was net buiten de hond aan het uitlaten en heb tot twee keer toe moeten wegrennen voor andere honden, omdat ze anders de mijne hadden opgegeten (of wat ze ook van plan waren). Ik zit binnen best .
pi_79536679
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 16:48 schreef Orbis het volgende:
Och, ik was net buiten de hond aan het uitlaten en heb tot twee keer toe moeten wegrennen voor andere honden, omdat ze anders de mijne hadden opgegeten (of wat ze ook van plan waren). Ik zit binnen best .
Whahaha
pi_79538725
Ik kom hier ook maar weer eens kijken. Tentamens naderen.
pi_79538748
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 17:49 schreef Smart_ass het volgende:
Ik kom hier ook maar weer eens kijken. Tentamens naderen.
Dat is het moment dat je hier juist niet moet kijken
pi_79538876
Daar heb je wel een punt eigenlijk. Hoe staat het met het uitzoeken van een andere studie?
pi_79538957
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 17:54 schreef Smart_ass het volgende:
Daar heb je wel een punt eigenlijk. Hoe staat het met het uitzoeken van een andere studie?
Volgende week meeloopdag, dus ik ben vooral aan het werken en wachten haha
pi_79539025
Aha oke.

Ik heb volgende week woensdag Europees recht tentamen. Maar god wat is dat boring. En je krijgt er maar 5 ects voor, veel te weinig in verhouding vind ik.
pi_79540088
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 17:58 schreef Smart_ass het volgende:
Aha oke.

Ik heb volgende week woensdag Europees recht tentamen. Maar god wat is dat boring. En je krijgt er maar 5 ects voor, veel te weinig in verhouding vind ik.
Rotvak idd (hoewel mijn mening niet echt er toe doet aangezien ik gestopt ben , maar ik vond het een van de minst leuke vakken, qua hoorcolleges en werkgroepen). We hoefden niet veel te leren ervoor maar toch haalden heel veel mensen het niet. Ik zou maar goed m'n best doen, het nog een keer leren wil je niet
pi_79540539
Europees recht wordt volgens mij overal als zwaar (en minder leuk) ervaren. Op de RuG was het slagingspercentage ook al dramatisch. Persoonlijk vond ik het vak ook niet bijster leuk.
  woensdag 24 maart 2010 @ 19:00:18 #200
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_79540963
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 18:47 schreef Maharbal het volgende:
Europees recht wordt volgens mij overal als zwaar (en minder leuk) ervaren. Op de RuG was het slagingspercentage ook al dramatisch. Persoonlijk vond ik het vak ook niet bijster leuk.
Ik hoorde 18% als slagingspercentage (maar dat was van een 3dejaars die aan het kamperen was bij de uitslagenophangborden in het Harmoniecomplex omdat ze nu toch wel eens Staatsrecht 1B moest halen en niet bijster snugger overkwam, dus mijn bron is niet heel betrouwbaar ) Het zal in ieder geval wel kut zijn
pi_79540980
Europees recht is wel leuk .
So many adventures couldn't happen today, so many songs we forgot to play, so many dreams swinging out of the blue.
  woensdag 24 maart 2010 @ 19:02:15 #202
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_79541026
Dit topic gaat trouwens keihard tijdens tentamenperiodes. Nuttige posts hier hoor, maar toch deels SOG?
pi_79541084
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 19:00 schreef GDPP het volgende:
Europees recht is wel leuk .
Niet zoveel drinken jij, tast de hersens aan.
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 19:02 schreef aaipod het volgende:
Dit topic gaat trouwens keihard tijdens tentamenperiodes. Nuttige posts hier hoor, maar toch deels SOG?
Uiteraard. Hoewel...ik SOG een half jaartje
pi_79541090
Ik wens diegenen die tentamen Belastingrecht hebben morgen succes!
Vandaag heb ik tentamen gemaakt voor het vak Wetgevingsvraagstukken. Interessant vak. We leren in onze studie over het recht, maar niet over wetgeving. Wel iets over hoe een wet tot stand komt maar niet over de politiek, methodiek en techniek erachter.
pi_79541113
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 19:02 schreef aaipod het volgende:
Minder in de kroeg, meer achter de pc
Ik zeg altijd maar zo, met drie wielen heb je nog geen auto.
pi_79541456
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 18:35 schreef xxiessiexx het volgende:

[..]

Rotvak idd (hoewel mijn mening niet echt er toe doet aangezien ik gestopt ben , maar ik vond het een van de minst leuke vakken, qua hoorcolleges en werkgroepen). We hoefden niet veel te leren ervoor maar toch haalden heel veel mensen het niet. Ik zou maar goed m'n best doen, het nog een keer leren wil je niet
Nee ik vind het ook niets hoor. En dan die Rule of Reason en al die voorwaarden bij al die artikelen enzo. Gaat wat worden.
pi_79541903
Rule of Reason heb ik nu ook bij een mastervak Internationaal en Europees belastingrecht.

Het achtervolgt me
pi_79541984
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 18:35 schreef xxiessiexx het volgende:
En dan schijnt dat ze dit jaar weer hele andere stof krijgen omdat die hele pijlerstructuur die ik heb moeten leren overhoop ligt .
pi_79542677
Ja dat is ook weer zoiets. Verdrag van Lissabon is laatst in werking getreden toch? Want wij moeten het ook leren zoals het daarvoor was ofzo.
pi_79542929
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 19:43 schreef Smart_ass het volgende:
Ja dat is ook weer zoiets. Verdrag van Lissabon is laatst in werking getreden toch? Want wij moeten het ook leren zoals het daarvoor was ofzo.
Verdrag van Lissabon was er al toen wij Europees recht kregen (ruim 2 jaar geleden). Nu is als het goed is het werkingsverdrag in werking getreden.

Althans, wij hebben toen al Lissabon moeten leren als ik het me goed herinner.

Door het werkingsverdrag is alles nu weer vernummerd...
pi_79543476
Oja dan was het zoiets. Nou je merkt al hoe goed ik het ken.
pi_79543749
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 20:01 schreef Smart_ass het volgende:
Oja dan was het zoiets. Nou je merkt al hoe goed ik het ken.
Nogmaals succes.

Hahaha
pi_79545992
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 19:28 schreef -Trinity- het volgende:

[..]

En dan schijnt dat ze dit jaar weer hele andere stof krijgen omdat die hele pijlerstructuur die ik heb moeten leren overhoop ligt .
Goed bezig, inderdaad. Sowieso is het eerstejaarsvak nu stevig veranderd van inhoud, met een nadruk op internationaal recht. We hebben het maar slecht bekeken .

Anderzijds heeft mijn vader civiel recht gestudeerd, en vlak na zijn afstuderen is het nieuwe BW ingevoerd. Daar gaat je studie...
pi_79546623
Ik heb morgen een tentamen formeel strafrecht en nog druk bezig met leren en nu ben ik een beetje gestrand op de hoofdvragen van 350 Sv.

Dit schema heb ik gekregen:

‘(Opzettelijk en) wederrechtelijk’ als bestanddeel, bijv. Art. 350 WvSr:
- Rechtvaardigingsgrond: Vrijspraak
- Schulduitsluitingsgrond: OVAR

‘Opzettelijk wederrechtelijk’ als bestanddeel, bijv. Art. 11 WvW:
- Schulduitsluitingsgrond: Vrijspraak

‘Schuld’ als bestanddeel, bijv. 307 WvSr:

En ik snap dat als wederrechtelijkheid of schuld in de delictsomschrijving staat en het niet bewezen kan worden (door rechtvaardigingsgrond of schulduitsluitingsgrond) je strandt op de eerste vraag en er dus vrijspraak volgt, maar wat doet dan de OVAR in dat rijtje, ik heb geen idee namelijk..
  woensdag 24 maart 2010 @ 21:06:07 #215
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_79546718
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 20:50 schreef Orbis het volgende:

[..]

Goed bezig, inderdaad. Sowieso is het eerstejaarsvak nu stevig veranderd van inhoud, met een nadruk op internationaal recht. We hebben het maar slecht bekeken .

Anderzijds heeft mijn vader civiel recht gestudeerd, en vlak na zijn afstuderen is het nieuwe BW ingevoerd. Daar gaat je studie...
Mijn broer is na 2001 (dus na de invoering van de nieuwe Wet IB afgestudeerd op het onderwerp "xxx yyy in de Wet IB 1964".
"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
pi_79547162
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 21:04 schreef electricfeel het volgende:
Ik heb morgen een tentamen formeel strafrecht en nog druk bezig met leren en nu ben ik een beetje gestrand op de hoofdvragen van 350 Sv.

Dit schema heb ik gekregen:

‘(Opzettelijk en) wederrechtelijk’ als bestanddeel, bijv. Art. 350 WvSr:
- Schulduitsluitingsgrond: OVAR

‘Opzettelijk wederrechtelijk’ als bestanddeel, bijv. Art. 11 WvW:

‘Schuld’ als bestanddeel, bijv. 307 WvSr:

En ik snap dat als wederrechtelijkheid of schuld in de delictsomschrijving staat en het niet bewezen kan worden (door rechtvaardigingsgrond of schulduitsluitingsgrond) je strandt op de eerste vraag en er dus vrijspraak volgt, maar wat doet dan de OVAR in dat rijtje, ik heb geen idee namelijk..
OVAR staat in dat rijtje onder het kopje "wederrechtelijkheid als bestandsdeel", dus bij een schulduitsluitingsgrond kan de t.l.l. wel bewezen worden, dus geen vrijspraak maar ontslag van alle rechtsvervolging

(bij het derde kopje is er wel sprake van vrijspraak bij een rechtvaardigingsgrond omdat wederrechtelijkheid in culpa zit ingebakken, dus geen wederrechtelijkheid -> geen schuld -> t.l.l. niet bewezen -> vrijspraak)

correct me if im wrong, ben meer fan van het ondernemingsrecht =)
pi_79547489
Oh dat klinkt heel logisch! Bedankt!
  woensdag 24 maart 2010 @ 22:03:49 #218
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_79549533
Ik lees net op nestor/blackboard dat de normering van een eerste semester tentamen aangepast is! Ik heb een 9 in plaats van een 8! Nice!
pi_79550195
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 22:03 schreef aaipod het volgende:
Ik lees net op nestor/blackboard dat de normering van een eerste semester tentamen aangepast is! Ik heb een 9 in plaats van een 8! Nice!
niceeee, welk vak?
  woensdag 24 maart 2010 @ 22:18:30 #220
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_79550324
Ooh wauw goed zeg
  woensdag 24 maart 2010 @ 22:22:46 #221
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_79550550
Elementair Internationaal Publiekrecht. Ik baalde al dat ik op 1 vraag na geen 9 had
pi_79551574
Ik zit verdomme een pdf met collegeaantekeningen van een mastervak te lezen (verspreid door de studievereniging), en daar staat bijna op elke pagina wel een d/dt fout in. Allejezus, dan zit je al (meer dan) 4 jaar op de uni
pi_79551963
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 22:22 schreef aaipod het volgende:
Elementair Internationaal Publiekrecht. Ik baalde al dat ik op 1 vraag na geen 9 had
Oh bah ben je er zo een
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 22:42 schreef Maharbal het volgende:
Ik zit verdomme een pdf met collegeaantekeningen van een mastervak te lezen (verspreid door de studievereniging), en daar staat bijna op elke pagina wel een d/dt fout in. Allejezus, dan zit je al (meer dan) 4 jaar op de uni
Komt wel goed schatje.
pi_79552327
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 22:48 schreef xxiessiexx het volgende:

[..]

Oh bah ben je er zo een
[..]

Komt wel goed schatje.
[ afbeelding ]

Ik moet dit even snel afronden, want morgen moet ik alweer om 7:15 richting het station
pi_79552548
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 22:55 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Ik moet dit even snel afronden, want morgen moet ik alweer om 7:15 richting het station
Je kan nu nog 7 uur slapen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')