Energie de nieuwe melkkoe???quote:Elektriciteitsbelasting sinds 2001 bijna verdubbeld
Door een stijging van de belasting op elektriciteit met 91 procent sinds 2001, betalen Nederlandse huishoudens meer energiebelasting dan de kale stroomprijs. De stijging met 91 procent is fors, de inflatie was in dezelfde periode 'maar' 15 procent.
Dat blijkt uit berekeningen die Elsevier deze week publicieert.
4 miljard
Daaruit blijkt ook dat groene belastingen steeds belangrijker zijn voor de schatkist. De door het eerste paarse kabinet (1994-1998) ingevoerde energiebelasting bracht in 1996 424 miljoen euro op. Inmiddels is de opbrengst bijna vertienvoudigd, tot zo’n 4 miljard euro.
Daarmee staat de nog jonge energiebelasting stevig in de topvijf van belastingen die de prijs van producten en diensten verhogen, een lijst die wordt aangevoerd door de btw.
Bezuinigingen
Het nieuwe kabinet besluit hoe er de komende jaren 35 miljard euro moet worden bezuinigd. Het is aannemelijk dat de milieuheffingen op energie opnieuw omhoog gaan. Topambtenaar Milieu van het ministerie van VROM Bernard ter Haar pleitte er in december 2009 in zijn essay Nieuwe paden voor vergroening voor om vlees en vis van het lage (6 procent) naar het hoge (19 procent) btw-tarief te verhuizen.
Ambtelijke werkgroepen inventariseren in opdracht van het demissionaire kabinet welke maatregelen nodig zijn om de door de economische crisis uit het lood geslagen rijksbegroting op orde te krijgen. De meeste politieke partijen steunen verdere vergroening van het belastingstelsel. Een studiecommissie komt rond 1 mei met voorstellen voor de toekomst van het belastingstelsel.
Door Jean Dohmen
Gelukkig zijn apparaten in 10 jaar tijd ook bijna 2x zo zuinig gewordenquote:Op donderdag 11 maart 2010 20:47 schreef MaGNeT het volgende:
Dat is niets nieuws.
Sowieso is energie gewoon 2x zo duur geworden in 10 jaar.
hoezo, is een flatscreen HDTV energiezuiniger dan een beeldbuis-tv?quote:Op donderdag 11 maart 2010 20:48 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Gelukkig zijn apparaten in 10 jaar tijd ook bijna 2x zo zuinig geworden
Oh ja, daarom is de belasting ook met 91% gestegen....quote:Op donderdag 11 maart 2010 20:47 schreef MaGNeT het volgende:
Dat is niets nieuws.
Wat een beloning he!!quote:Op donderdag 11 maart 2010 20:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Oh ja, daarom is de belasting ook met 91% gestegen....
Bij hetzelfde beeldoppervlak is een TFT TV energiezuiniger dan een CRT TV.quote:Op donderdag 11 maart 2010 20:49 schreef FunkyHomosapien het volgende:
[..]
hoezo, is een flatscreen HDTV energiezuiniger dan een beeldbuis-tv?
De TV is misschien een uitzondering. De rest van de apparaten / verlichting is aanzienlijk zuiniger geworden. Ik verlicht nu mijn hele huis met led verlichting, het hele huis verlichten kost net zoveel energie als dat ik vroeger 1 gloeilamp aan had staan.. Een droger deed 10 jaar terug 4/5kwh per sessie en nu 2kwh per sessie. Hetzelfde geld voor de koelast / vriezer / Wasmachine / Vaatwasserquote:Op donderdag 11 maart 2010 20:49 schreef FunkyHomosapien het volgende:
[..]
hoezo, is een flatscreen HDTV energiezuiniger dan een beeldbuis-tv?
Zal allemaal best, maar is dat een reden om de belasting dan maar te verdubbelen? Omdat we zuiniger met energie omspringen krijgt de staat wat minder geld dus flikkeren ze de belasting maar omhoog. Het is toch gvd schandalig dat we meer belasting betalen dan de daadwerkelijke verbruikte energie. En gas is helemaal de triest voor woorden, het komt uit onze achtertuin en we betalen de hoofdprijs.quote:Op donderdag 11 maart 2010 20:55 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
De TV is misschien een uitzondering. De rest van de apparaten / verlichting is aanzienlijk zuiniger geworden. Ik verlicht nu mijn hele huis met led verlichting, het hele huis verlichten kost net zoveel energie als dat ik vroeger 1 gloeilamp aan had staan.. Een droger deed 10 jaar terug 4/5kwh per sessie en nu 2kwh per sessie. Hetzelfde geld voor de koelast / vriezer / Wasmachine / Vaatwasser
Daar kan je ik je alleen maar gelijk in geven.quote:Op donderdag 11 maart 2010 21:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zal allemaal best, maar is dat een reden om de belasting dan maar te verdubbelen? Omdat we zuiniger met energie omspringen krijgt de staat wat minder geld dus flikkeren we de belasting maar omhoog. Het is toch gvd schandalig dat we meer belasting betalen dan de daadwerkelijke verbruikte energie. En gas is helemaal de triest voor woorden, het komt uit onze achtertuin en we betalen de hoofdprijs.
Klopt, ik ben wel eens benieuwt hoe duur bijv een grootte gasfles kost per m3 en hoelang je daar mee doet. Als die transport kosten nog verder stijgen en je verbruikt niet veel kan het best lonen om je gas afslutiing af te schaffen.quote:Op donderdag 11 maart 2010 21:01 schreef Hukkie het volgende:
Toevallig had ik hier laatst met een collega over, het schijnt zo te zijn dat de prijs die je per kwh betaald slechts een deel is van de totale prijs die je betaald, de rest zijn transport en andere kosten. Heb net even snel nagekeken en in mijn geval zijn alleen de transportkosten al bijna de helft van mijn totale verbruikskosten.
Nja een beetje 40 inch tv trekt minder dan 100w, mits je een model koopt met LED backlight. Een 70cm breedbeeld tv trekt volgens mij meer.quote:Op donderdag 11 maart 2010 20:52 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Bij hetzelfde beeldoppervlak is een TFT TV energiezuiniger dan een CRT TV.
Maar men wil tegenwoordig bijna allemaal minimaal 40 inch dus gaat dat niet meer op...
Dat klopt ja, als ik tegen mensen zeg dat de prijs zo rond de 22 cent per kWH ligt verklaren ze me voor gek en zeggen ze zelf dat het maar rond de 10 cent ligt. Alleen vergeten ze dan de extra kosten zoals belasting en transportquote:Op vrijdag 12 maart 2010 21:27 schreef RemcoDelft het volgende:
Klopt. Ironisch trouwens: de overheid wil (zeggen ze) mensen minder energie laten betalen, maar gek genoeg heeft vrijwel niemand enig idee wat 1 kWh kost, doordat ze de kosten opsplitsen in levering, transport, stroom, btw, reb, etc...
Fixedquote:
Laat men dan ergens anders meer belasting op heffen, ik probeer zuinig te leven maar dat wordt niet beloont.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 07:45 schreef LXIV het volgende:
Ik ben niet tegen hoge energiebelastingen.
Waarom niet? Omdat er toch belasting geheven moet worden
Nee, de PVV gaat dat wel oplossen zeker?quote:Op donderdag 11 maart 2010 20:47 schreef Revolution-NL het volgende:
Gewoon omdat het kan. We stemmen zometeen in Juni toch weer massaal op de gevestigde kliek
Stelletje achterlijk schapen.
Dit volk verdient het gewoon om bestolen en onderdrukt te worden.
Natuurlijk wel! Hoe hoger de energiebelasting hoe hoger de beloning bij zuinig leven!quote:Op zaterdag 13 maart 2010 09:24 schreef kawotski het volgende:
[..]
Laat men dan ergens anders meer belasting op heffen, ik probeer zuinig te leven maar dat wordt niet beloont.
En hoe hoger de tarieven want men wil wel flink blijven verdienen, het liefst meer.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 11:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk wel! Hoe hoger de energiebelasting hoe hoger de beloning bij zuinig leven!
Niet geheel waar... Het is frustrerend om elk jaar dat je minder energie verbruikt, toch meer voor je energie te moeten betalen.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 11:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk wel! Hoe hoger de energiebelasting hoe hoger de beloning bij zuinig leven!
Zonne energie, als de overheid eens net zo z'n best zou doen om dat door je strot te drukken als dat ze met windmolens doen..quote:Op zaterdag 13 maart 2010 19:30 schreef Refragmental het volgende:
Wat is het toch mooi dat we binnen afzienbare tijd (10-15 jaar) per huishouden 100% zelfvoorzienend kunnen zijn mbv zonne-energie.
Ik ben benieuwd welk lulverhaal de regering dan gaat ophangen om dat te belasten.
Er is immers geen transport.
Zonne-energie is groen en moet dus aangemoedigd worden, dus vreemde belastingen op aanschaf/installatie zijn ook al vrij lastig goed te praten.
En voor het gebruik van die energie kan al helemaal geen belasting worden betaald aangezien het zonder tussenkomst van welke partij dan ook wordt opgewekt.
De eerste partij die hier alsnog belasting over durft te heffen zet zichzelf per direct buitenspel![]()
Ik kan in ieder geval niet wachten
Bron?! Tenzij je een stukje Sahara tot je beschikking hebt, ga je het echt niet redden met je tuintje hoor...quote:Op zaterdag 13 maart 2010 19:30 schreef Refragmental het volgende:
Wat is het toch mooi dat we binnen afzienbare tijd (10-15 jaar) per huishouden 100% zelfvoorzienend kunnen zijn mbv zonne-energie.
Een soort rekeningrijden voor je woning, ik zie ze er voor aan. Misschien is dat de bedoeling van die slimme meter, dan moet hij ook verplicht gekoppeld worden aan je zelfvoorzienende installatie.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 19:30 schreef Refragmental het volgende:
Ik ben benieuwd welk lulverhaal de regering dan gaat ophangen om dat te belasten.
Er is immers geen transport.
Zonne-energie is groen en moet dus aangemoedigd worden, dus vreemde belastingen op aanschaf/installatie zijn ook al vrij lastig goed te praten.
En voor het gebruik van die energie kan al helemaal geen belasting worden betaald aangezien het zonder tussenkomst van welke partij dan ook wordt opgewekt.
De eerste partij die hier alsnog belasting over durft te heffen zet zichzelf per direct buitenspel![]()
Ik kan in ieder geval niet wachten
die transportkosten houd je altijd. Er valt nog wel veel te winnen in het terugdringen van sluipverbruik met schakelaars. Al die gsm adapters, computer, tv standby, koffiezetapparaten dat kost wat jaquote:Op zaterdag 13 maart 2010 19:30 schreef Refragmental het volgende:
Volgens mij kun je met een beetje zonnepaneel al die apparaten dagelijks voorzien van stroom. Hoeft de overheid ons daar ook niet meer met opgeheven vingertje terecht te wijzen. Op 'the grid' blijven kan dan puur nog nodig zijn voor continue stroom voor je tv, pc, licht en koelkast.quote:Op zondag 14 maart 2010 18:26 schreef Synthesist het volgende:
[..]
die transportkosten houd je altijd. Er valt nog wel veel te winnen in het terugdringen van sluipverbruik met schakelaars. Al die gsm adapters, computer, tv standby, koffiezetapparaten dat kost wat ja
Kweste van beter bouwen, flats met driedubbel glasramen aan de zonzijde, moet lukken om energeineutraal te bouwen.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 20:40 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Bron?! Tenzij je een stukje Sahara tot je beschikking hebt, ga je het echt niet redden met je tuintje hoor...
Leuk, een hippe bouko die een tekeningetje maakt... zegt verder niets.quote:Op zondag 14 maart 2010 20:29 schreef hb7525 het volgende:
[..]
Kweste van beter bouwen, flats met driedubbel glasramen aan de zonzijde, moet lukken om energeineutraal te bouwen.
Sterker nog, ik denk dat dit de bouwtrend van de toekomst wordt
[ afbeelding ]
Maar we komen een heel eind, ik denk wel op 10% van nuquote:Op zondag 14 maart 2010 21:44 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Leuk, een hippe bouko die een tekeningetje maakt... zegt verder niets.
Realiseer je je dat we in Nederland 10-20 kW primaire energie per inwoner gebruiken? Continu! En dat je dat met een paar vierkante meter zonnepanelen niet gaat redden? Hell, met een paar honderd vierkante meter ook niet...
He jongens niet zeuren alles voor het milieu KLIMAAT HOAXquote:Op donderdag 11 maart 2010 20:47 schreef MaGNeT het volgende:
Dat is niets nieuws.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |