SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hebben jullie me een beetje gemist?
quote:Op vrijdag 12 maart 2010 03:45 schreef nachtdier3 het volgende:
Als er iets is wat ik nu niet direct verwacht had op Fok! dan had het wel zo'n verslag geweest. Toch een groot gedeelte bekeken en best wel interessant omdat je dit soort dingen toch niet zomaar ziet.
Ik vraag me af hoe iemand plezier in dit werk kna hebben en dit dag in dag uit wil doen? Het is uiteindelijk best wel luguber.
Tot slot nog een vraag. Ik kan het gemist hebben, maar ik lees dat die beesten worden gedood middels 'schieten'. Gaat er dan een kogel door de kop of of een andere manier? Ik dacht namelijk dat ze geelektrocuteerd werden?het schietgedeelte legt de TS een paar post´s boven je uitSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
Paardenhuid is te dun en fragiel. De structuur is dusdanig dat het zich niet goed laat bewerken c.q. na bewerking moeilijk heel blijft. Anders als runderleer wat dikker is en een stevige structuur heeft. En bijvoorbeeld hertenleer is weer ietsje dunner als runderleer en daardoor flexibeler, maar heeft ook een stevig structuur. Als je echt wil kan je wel wat met paardenleer, maar de ver/bewerking is zo 'bewerkelijk' dat de kosten niet opwegen tegen het nut wat je er van zou hebben.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 02:38 schreef wonderer het volgende:
Ik vond de foto van het nog levende paard wel sneu, had het idee van "ja, maar hij doet het toch nog..." Maar als het uitzichtloos lijden wordt, is dit natuurlijk een prima oplossing. Waarom zou je het vlees laten verbranden als het ook nog iets goed kan doen?
Wel jammer dat de huid niet gebruikt wordt... Waarom is paardenhuid niet geschikt voor leer, weet iemand dat?
Ah, gemist dan. Maar dr word dus een pin door dr kop geschoten via een masker.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 05:21 schreef Klonk het volgende:
[..]
het schietgedeelte legt de TS een paar post´s boven je uit
Is dat een kliko bak? Ik dacht altijd dat er niets werd weggegooid, of gaat deze man met die bak vol darmen en magen nog naar de frikadellenfabriek?quote:De otto waarin de darmen, magen e.d. worden opgevangen.
quote:Op donderdag 11 maart 2010 21:16 schreef dralion13 het volgende:
erg interessante reportage
Maar waarom alleen ongeneselijk zieke paarden en wel gezonde runderen
Waarom worden gezonde paarden niet geslacht
paardenvlees is ontzettend lekker
quote:Op vrijdag 12 maart 2010 02:01 schreef Ra-z het volgende:
[..]
een schietmasker schiet een pen behoorlijk ver de schedel in, tot in de grote hersenen, bijkomen is er niet bij aangezien daar je bewustzijn zit om het maar ff zo te noemen.
de kleine hersenen blijven voor een deel intact ( het gedeelte dat de hartslag en reflexen enzo regelt, de niet bewuste dingen) waardoor het hart blijft pompen zodat het dier kan uitbloeden. daarom spreken ze van verdoven..
in zijn ze dus hersendood op het moment dat de pin is afgevuurd
(das mij iig eens uitgelegd)
Maar als een koe is uitgemolken en kip klaar met leggen slachten ze ze toch alsnog denk ik?quote:Op vrijdag 12 maart 2010 09:23 schreef Danny het volgende:
gvd, nou heb ik trek in vlees
[..]
gezonde paarden kunnen veel meer opleveren als knuffeldier, renpaard, fokpaard etc. lijkt me. Daarnaast houd je op deze manier paardenvlees exclusiever. Geen idee of dat valide redenen zijn, maar het zou ermee samen kunnen hangen. Daarnaast worden de runderen speciaal gehouden voor de slacht natuurlijk. Melkkoeien gaan niet naar de slachterij omdat die melk moeten leveren, net zoals veel kippen niet geslacht worden omdat ze bedoeld zijn voor ei-productie.
Nooit een mug doodgemept? Of een mier? Of een vlieg/wesp whatever? Luizen of vlooien vernietigd? muizenvalletje? muizengif? slakken verdronken of met zout bestrooid? Dat zijn ķķk levende wezens he?quote:Op vrijdag 12 maart 2010 00:05 schreef Kiegie het volgende:
Je zegt dat het er respectvol aan toegaat, en ik begrijp wat je bedoelt, maar hoe je het ook wendt of keert, ik vind het toch respectloos om een ander wezen het leven te ontnemen.
quote:Op vrijdag 12 maart 2010 09:26 schreef Broekpaling het volgende:
[..]
Maar als een koe is uitgemolken en kip klaar met leggen slachten ze ze toch alsnog denk ik?
quote:Op vrijdag 12 maart 2010 09:29 schreef Danny het volgende:
geen idee. ik zou zeggen van niet omdat je dan relatief oude beesten (en dus taai/oud vlees) krijgt, maar het kan best zijn dat ze dat vlees naar albert heijn sturen natuurlijk.
Dat schijnt mee te vallen, volgens mijn survival boek is het ophangen aan de poten voldoende om een dier te laten leegbloeden. Maarja de slagers zullen er wel wat meer ervaring mee hebbenquote:Op vrijdag 12 maart 2010 09:24 schreef Danny het volgende:
[..]
klopt. het beest is dood, maar het hart klopt door. Zou dat niet het geval zijn is het zo goed als onmogelijk het bloed er allemaal uit te krijgen zonder ingewikkelde pompconstructies
Ja, spuit-elf, anders lees je de thread eerst ff.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 09:27 schreef Danny het volgende:
[..]
Nooit een mug doodgemept? Of een mier? Of een vlieg/wesp whatever? Luizen of vlooien vernietigd? muizenvalletje? muizengif? slakken verdronken of met zout bestrooid? Dat zijn ķķk levende wezens he?
Ik vind alleen de term 'verdoven' dan nog altijd vreemd gekozen. Dat klinkt toch weinig 'doods'.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 02:01 schreef Ra-z het volgende:
[..]
een schietmasker schiet een pen behoorlijk ver de schedel in, tot in de grote hersenen, bijkomen is er niet bij aangezien daar je bewustzijn zit om het maar ff zo te noemen.
de kleine hersenen blijven voor een deel intact ( het gedeelte dat de hartslag en reflexen enzo regelt, de niet bewuste dingen) waardoor het hart blijft pompen zodat het dier kan uitbloeden. daarom spreken ze van verdoven..
quote:Op vrijdag 12 maart 2010 03:45 schreef nachtdier3 het volgende:
Als er iets is wat ik nu niet direct verwacht had op Fok! dan had het wel zo'n verslag geweest. Toch een groot gedeelte bekeken en best wel interessant omdat je dit soort dingen toch niet zomaar ziet.
Ik vraag me af hoe iemand plezier in dit werk kna hebben en dit dag in dag uit wil doen? Het is uiteindelijk best wel luguber.
Tot slot nog een vraag. Ik kan het gemist hebben, maar ik lees dat die beesten worden gedood middels 'schieten'. Gaat er dan een kogel door de kop of of een andere manier? Ik dacht namelijk dat ze geelektrocuteerd werden?Alleen varkens en kippen worden geelectrocuteerd. En ook alleen in de grote slachthuizen. Dit is efficienter, daar varkens een knetterharde en dikke schedel hebben en er snel misgeschoten word.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De excursie is middels Bokt.nl georganiseerd. Dus het verslag inclusief de foto's staan daar ook.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 07:03 schreef nachtdier3 het volgende:
[..]
Ah, gemist dan. Maar dr word dus een pin door dr kop geschoten via een masker.
Heeft iemand trouwens al een linkje geplaatst op bokt.nlDat is inderdaad een kliko bak. Magen en darmen worden niet gebruit en worden gewoon vernietigd.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 09:05 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Is dat een kliko bak? Ik dacht altijd dat er niets werd weggegooid, of gaat deze man met die bak vol darmen en magen nog naar de frikadellenfabriek?Zekerquote:Op vrijdag 12 maart 2010 09:26 schreef Broekpaling het volgende:
[..]
Maar als een koe is uitgemolken en kip klaar met leggen slachten ze ze toch alsnog denk ik?
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
Er is een groot verschil tussen dit bedrijf en de grote slachtfabrieken. Zoals ik al eerder postte, is dit een kleinschalig slachthuis in een woonwijk met gemiddeld zo'n tien dieren per dag. De eigenaar heeft een enormie passie voor dieren en waardeert ze heel erg, met name daardoor staat hij open voor excursies zodat alles duidelijk te zien en te beleven is. Ook met erg duidelijke uitleg.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 09:41 schreef Semisane het volgende:
Goed verslag zeg! M'n complimenten.
Mooie foto's met veel detail. Erg interesant om te lezen en te zien. Ook nooit geweten dat men zulke excursies toestaat bij dat soort bedrijven.
Zie post boven. In de grote slachtfabrieken ben ik ook nooit verder mogen gaan dan de doucheruimtes voor de varkens.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 10:27 schreef leolinedance het volgende:
TVP, binnenkort eens lezen. Ik werk bij een bedrijf dat de waterzuiveringen voor slachterijen levert. Wij horen daarom veel van slachterijen af te weten
Zoals iemand eerder al zei, knap dat je foto's hebt mogen maken. Dat krijgen wij als (potentiele) leverancier voor slachterijen meestal niet voor elkaar. Ze zijn bang dat andere slachterijen zien wat voor machines en technieken er gebruikt worden.
Toch is het dier helemaal dood. Je ziet het lichtje als het ware in de ogen doven. Dat zei de slachter ook voor hij schoot, 'let op de ogen', nou, je ziet het meteenquote:Op vrijdag 12 maart 2010 10:36 schreef Kiegie het volgende:
[..]
Ik vind alleen de term 'verdoven' dan nog altijd vreemd gekozen. Dat klinkt toch weinig 'doods'.
Zeg dan 'hersendood' of zo.
Mmm, aan de andere kant doen de kleine hersenen het dus nog steeds, dus die term is ook niet helemaal in orde.
Mooie reportage, alhoewel ik mijn boterham even ter zijde heb moeten leggenquote:Op donderdag 11 maart 2010 20:32 schreef Samzz het volgende:reportage
Ik weet wat halal isquote:Op vrijdag 12 maart 2010 11:37 schreef MadMarine het volgende:
[..]
Mooie reportage, alhoewel ik mijn boterham even ter zijde heb moeten leggen
Over bloederige gruwelen gesproken...ben je ook wel eens in een Islamitische slagerij geweest? Daar worden de beesten halal (= onverdoofd = bij bewustzijn en in paniek) opengesneden...
Het 'schieten' is overigens niet met een kogel, maar met een schietpen.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 10:59 schreef Samzz het volgende:
Alleen varkens en kippen worden geelectrocuteerd. En ook alleen in de grote slachthuizen. Dit is efficienter, daar varkens een knetterharde en dikke schedel hebben en er snel misgeschoten word.
Klopt. Dat staat ook in het verslag. Maar lezen is soms wel eens moeilijkquote:Op vrijdag 12 maart 2010 11:44 schreef MadMarine het volgende:
[..]
Het 'schieten' is overigens niet met een kogel, maar met een schietpen.
Youtube heeft het filmpje uit de OP inmiddels verwijderd...quote:Op donderdag 11 maart 2010 21:23 schreef wickedweirdo het volgende:
Interessant! Net je youtube-filmpjes van Betsie gezien... Heel apart om dat eens te zien..
maar zoals Cue_ zei: "Al zijn foto's natuurlijk nog net wat afstandelijker dan live"
Ik zou niet weten hoe ik zou reageren als ik er daadwerkelijk bij was geweest, maar Betsie die spastisch aan de haak hangt met half afgesneden kop.. zag er toch wel freaky uit.. en dat geluid erbij
http://www.101.tv/page/10(...)6b77edc57c3936796842quote:Op donderdag 11 maart 2010 21:29 schreef Broekpaling het volgende:
Wauw, bijzonder! Je kan ook "live" beelden zien bij een programma van BNN. Dan slachten ze de ene keer een Koe, en de andere keer een kip en die bereiden ze dan ook aan het eind.
Is iets wat steeds vaker voorkomt. Ik heb ze al eerder voorbij zien komen op paardenforaquote:Op vrijdag 12 maart 2010 09:41 schreef Semisane het volgende:
Goed verslag zeg! M'n complimenten.
Mooie foto's met veel detail. Erg interesant om te lezen en te zien. Ook nooit geweten dat men zulke excursies toestaat bij dat soort bedrijven.
Wat een schijterd die meidquote:Op vrijdag 12 maart 2010 13:06 schreef Hardrebel het volgende:
[..]
http://www.101.tv/page/10(...)6b77edc57c3936796842
Er is een tijdje terug een groep mensen van bokt bij een slachthuis wezen kijken. Ook inclusief foto's en filmpjes. En ze zijn ook bij de Rendac geweest.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 07:03 schreef nachtdier3 het volgende:
Heeft iemand trouwens al een linkje geplaatst op bokt.nl
quote:Op vrijdag 12 maart 2010 14:16 schreef Leintjeuh het volgende:
[..]
Er is een tijdje terug een groep mensen van bokt bij een slachthuis wezen kijken. Ook inclusief foto's en filmpjes. En ze zijn ook bij de Rendac geweest.
quote:Op vrijdag 12 maart 2010 10:59 schreef Samzz het volgende:
De excursie is middels Bokt.nl georganiseerd. Dus het verslag inclusief de foto's staan daar ook.
Hoeveelste excursie naar een slachthuis was het? Minimaal de tweede, of niet?quote:Op vrijdag 12 maart 2010 10:59 schreef Samzz het volgende:
De excursie is middels Bokt.nl georganiseerd. Dus het verslag inclusief de foto's staan daar ook.
Met alle respect, maar ook inslapen door een dierenarts kan nare gevolgen hebben. Ik heb het gelukkig zelf nog nooit hoeven meemaken maar er zijn paarden die gaan vechten tegen het spuitje. En of je zo de laatste momenten met je paard wilt herinneren....Beide methodes hebben hun voor- en nadelen. En op het eind blijft het verdriet hetzelfde denk ik...quote:Op donderdag 11 maart 2010 22:20 schreef Evienne het volgende:
[..]
Ik heb vooral minder moeite met het feit dat mijn paardje fijn thuis, in zijn eigen stal, lekker dikke laag stro, met volle maag, zonder stress en oblivious voor trauma's die onderweg en op de eindbestemming plaats kunnen vinden, onderwijl aandacht genietend van knuffels en lieve woorden van zijn vrouwtje, ingeslapen kan worden, en uiteindelijk gebruikt wordt voor iets wat écht nut heeft op lange termijn.
Ik heb al vastgelegd dat mijn paard met rust gelaten moet worden, maar als ik zou moeten kiezen, weet ik wel wat ik een waardiger eind van zijn dienstbare leven zou vinden.
Hoe dan ook, ik vind het een goed topic, maar zal nooit begrijpen hoe men zo klinisch over dieren en het gebruik daarvan kan denken.
Derde geloof ikquote:Op vrijdag 12 maart 2010 14:26 schreef Leintjeuh het volgende:
[..]
Hoeveelste excursie naar een slachthuis was het? Minimaal de tweede, of niet?
Ik ook, dit is echt een rastypische slager zoals ik ze me altijd voorstelde.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 10:22 schreef Maanvis het volgende:
Dit vind ik echt zo'n mooie foto
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |