abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 11 maart 2010 @ 20:32:07 #1
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_79032286
Als eerste even een waarschuwing. Onderstaand bericht bevat foto’s en een filmpje die als (zeer) schokkend kunnen worden ervaren. Toch dacht ik dat het wel 'educatief' zou zijn om te zien hoe het in zijn werk gaat Wat dan ook de reden is dat ik ben gaan kijken. Om voor mezelf een aantal misvattingen uit de weg te helpen.

Vrijdag 5 maart. De dag des oordeels, voor mij dan. Ondanks dat ik al vaker in slachthuizen ben geweest, slagers heb zien werken en dergelijke, is het toch anders als opeens je favoriete dier het onderwerp van de dag is.
Ja, je leest het correct. Ondergetekende is op excursie geweest naar een paardenslachthuis. Dus niet zomaar eentje, maar nog een van de weinige slachthuizen dat nog echt paarden slacht. Overigens ook koeien, maar hoofdzaak paarden en voor consumptie. Vrijdagmorgen om half zeven opgestaan, nog redelijk, vergeleken met excursiegenoten die van veel verder moesten komen. Rond half acht in de auto gestapt, op aanraden van vaderlief die enorme drukte verwachtte ( Nee dus ). Stipt om kwart voor negen aanwezig op de afgesproken plaats op het station, gezien er een aantal mensen met de trein komt en we met een klein aantal auto’s, waaronder de Touran waar ik mee reed, naar het slachthuis zouden gaan. Dit in verband met drukte in en om het slachthuis.

Met een groep van 14 meiden en 1 jongen (poor guy ) dus op weg naar het slachthuis, dat, tot onze verbazing, midden in een woonwijk staat. Vanaf de voorkant zou je niet zeggen dat het een slachthuis is, zo op het eerste gezicht. Tot je beter kijkt en een paar trailers ziet staan ( op dat moment met een groot wit paard erin dat met vriendelijke, doch droeve ogen naar buiten keek), wat paardenpoep op de weg vindt en een bebloed wagentje ziet staan. Daar gingen de belletjes rinkelen en na het parkeren en uitstappen begon het bij mij toch wat te kriebelen. Niemand gaat voor de lol naar het slachthuis, tenzij sadist en/of masochist.

Nu ja, aangekomen werden we hartelijk ontvangen door de eigenaar. Boven werden we geïnstrueerd over hoe en wat en wat er te gebeuren stond. Geluksvogels die wij zijn gebleken, was er een functionaris van de Voedsel en Waren Autoriteit om het vlees van de geslachte dieren te testen. Hij heeft ons keurig uitgelegd wat voor monsters hij neemt, hoe dit gebeurt en hoe word gewaarborgd dat alle administratie klopt.


Op een formulier staat precies aangegeven om wat voor dier het gaat, of het mannelijk of vrouwelijk is, welke organen/vleesgroepen een monster van is genomen, informatie over de slachterij en de tests die met het vlees gedaan moet worden. Ook staat er op het formulier het levensnummer van het dier, deze staat ook op de verzamelzak, welke dicht gesealed is en niet meer open te krijgen is. Ieder monster zit in een aparte zak, voorzien van levensnummer. (Zie foto)

Op het moment van de foto, waren we allemaal al gehuld in zeer flatteuze pakken en schoenhoezen. De muts hoefde pas op als we de ruimtes waar het slachten gebeurt binnenkomen. Meneer VWA heeft ondertussen voorgesteld dat hij in de koelcel laat zien hoe monsters genomen worden, waar hij op let en zij zou de chip af gaan lezen, zodat wij konden zien hoe het in zijn werk ging. Super natuurlijk. Dus, op naar beneden, naar de paddockjes waar de dieren staan te wachten om naar binnen te worden gebracht. Een snelle blik naar links leerde ons dat schimmelvriend al uit zijn lijden is verlost. Het slachthuis slacht namelijk alleen paarden die totaal zijn afgekeurd en dus niet meer zonder pijn verder kunnen leven.


Bovenstaand de paddockjes met de dieren die stonden te wachten. Een Tinker (zwart/witte), een pony merrie en een dikbil koe. De Tinker had een ongeneeslijke peesblessure en sowieso niet erg goed beenwerk en de pony ongeneeslijke hoefbevangenheid. De koe heb ik Betsie genoemd en was gewoon goed gezond. Vervolgens zijn we doorgelopen naar de schietruimte. Een stalen omheining zorgt ervoor dat het dier niet kan ontsnappen. Geloof het of niet, de ruimte ruikt nergens naar, niet naar dode dieren, niet naar levende dieren, niet naar ontsmettingsmiddel, gewoon heel steriel, schoon en rustig. Op het schavot naast de schietkooi lag de pin al klaar. Then, the moment of truth. De Tinker werd naar binnen geleid. Rustig, zonder enig opjagen of stress kwam het dier naar binnen gelopen, keek nieuwsgierig om zich heen. Op dit moment moesten de meeste excursiegenoten toch wel slikken en een aantal hebben het eigenlijke schieten niet gezien. De slachter kalmeerde het dier eerst, streek vriendelijk over het hoofd van het dier (paarden worden daar rustig van) en zette in een beweging de pin erop. Dit gaat zo ongelooflijk snel, nog voor het paard kan reageren ligt hij en loopt er een minuscuul straaltje bloed uit zijn voorhoofd. De naschokken zijn wel erg raar om te zien, heel het lichaam beweegt door de laatste pompen van het hart en de natrillingen in de spieren. Maar, aan de ogen kan je zien dat het dier echt dood is. De ogen zijn dof.

Foto 1 Foto 2 Foto 3 Foto 4

Het dier word opgetakeld en middels een rails aan het plafond naar de slachtruimte gebracht (foto 1), daar word vervolgens de slagader doorgesneden zodat het dier leegloopt (foto 2). Het duurt enkele minuten voor het dier zo goed als leeg is. Vervolgens word het dier onthoofd en aan de voorbenen ook vastgemaakt en opgetild zodat het op zijn rug komt te hangen (foto 3) en op een rolkar kan worden gelegd (foto 4). Wanneer het dier stabiel op de rolkar ligt, word er begonnen met villen van het dier. Eerst worden met een hakbijl de achterbenen en voorbenen ingeslagen zodat het bot breekt, de staart word doorgesneden maar er nog niet afgehaald en met een zeeeeer scherp vleesmes worden de huid en de pezen van de voor- en achterbenen doorgesneden (foto 5 en 6 beneden)

Foto 5 Foto 6
http://i154.photobucket.c(...)/IMG_0733-border.jpg
http://i154.photobucket.c(...)/IMG_0734-border.jpg
http://i154.photobucket.c(...)/IMG_0741-border.jpg
http://i154.photobucket.c(...)/IMG_0743-border.jpg
Daarna kan het ontdoen van de huid beginnen. En nee, dat is geen werk voor watjes. Wat een kracht komt daarbij kijken Ongelooflijk. Er blijkt ook nog verschil te zitten tussen de dieren, koeien ontvellen makkelijker dan paarden en warmbloeden weer makkelijker dan koudbloeden, die erg strak in het vel blijken te zitten. In bovenstaande linkjes de verschillende stappen van het villen.

Als de buik, voor- en achterbenen van het paard ontveld zijn, word het dier doormiddel van haken boven de hak opgetild. De staart word met een ring vastgemaakt aan een vloerring en daarna word het helemaal opgetild door de machine aan het plafond (foto 7). Waarna het paard helemaal ‘kaal’ is (foto 8 ).

Foto 7 Foto 8 Foto 9Foto 10

Vervolgens worden de ingewanden eruit gehaald. Er word een grote opvangbak gepakt en er word een snede gemaakt van tussen de benen naar ongeveer de ribben, waarna de darmen, maag, geslachtsorganen en alvleesklier eruit worden gehaald (foto 9). Vervolgens word de snee groter gemaakt en worden het hart, de longen en de lever eruit gehaald en aan de haak, waar ook het hoofd hangt, gehangen ( foto 10 ). Ja, ik weet dat het er op de foto nog onder ligt, maar uiteindelijk word het opgehangen en gaat het met het vlees de koelcel in.

Het lege ‘paard’ word vervolgens doormidden gehakt met behulp van de hakbijl (foto 11 en 12) en word vervolgens helemaal schoongespoten (bloed en resten enz.) en via de rails aan het plafond de koelcel in geduwd, waar door meneer VWA monsters worden genomen voor onderzoek.

Foto 11Foto 12

Foto 13 Foto 14
In de koelcel, op foto 13 en 14 kan je drie paarden zien, de uiterst linkse is een fjord, de middelste een twenter (=twee jarig paard) en de rechter de schimmel uit de trailer (jachtpaard die verschillende prijzen heeft gewonnen in zijn leven, maar een blessure opliep op 16 jarige leeftijd). Het verschil in vet en spierweefsel is goed te zien. Tot zover paard 1, die in een half uur helemaal gedaan word. Vervolgens hebben we nog de merrie gezien en hebben we ook meteen duidelijk de baarmoeder, eierstokken en dergelijke kunnen zien. Vervolgens was Betsie aan de beurt. Nou, ze werd geschoten en ik wist niet wat ik zag! Wat een spiertrekkingen, als ze nog op haar benen had gestaan was ze weggelopen! Ook zij werd opgetakeld en naar de slachtruimte gebracht.



Daar werd bij haar ook de keel doorgesneden, alleen op een heel ander punt dan bij het paard, te weten onder de kaak. Nu dacht ik dat ik alles wel gezien en gehoord had, maar damn, wat een geluid kwam er uit dat dier, rochelgeluiden van hier tot ginder, gigantische bloedstromen, graspropjes die nog in de magen hebben gezeten en loeigeluiden. Ook werd door het leeglopen flinke spiersamentrekkingen veroorzaakt en schopte ze alle kanten op. Toen ze uiteindelijk leeggelopen was, werd ook haar kop eraf gehaald en aan een haak gehangen. Tijdens het afsnijden van de kop kwamen er nog meer spiertrekkingen (zie onderstaand filmpje, kan schokkend zijn! )


Ook Betsie werd op dr rug getakeld om vervolgens afgestroopt te worden, wat erg netjes moet gebeuren omdat het vel voor leer word gebruikt. Helaas hebben we het uithalen van de ingewanden niet gezien ivm tijd om te gaan.
Het was een erg leerzame excursie. Het is bewonderenswaardig hoe goed de slachters omgaan met de dieren, zeer respectvol en rustig. Er worden geen gezonde paarden geslacht, dus dat was ook wel een soort van opluchting. Gezonde dieren zie je gewoon niet graag gaan… Het is makkelijker te begrijpen als je weet dat het dier niet verder kan leven zonder pijn. Onderstaand nog een aantal foto’s met wat uitleg:


De otto waarin de darmen, magen e.d. worden opgevangen.


Schoonspuiten voor de rest van de huid eraf gaat.


Ontvellen van het hoofd. Het hoofd van de pony is niet ontvelt, deze werd opgestuurd naar Utrecht voor de studenten om te bestuderen.


Het overgebleven vel van de pony. Dit word in dezelfde container gedaan als waar de darmen e.d. in zitten. Het word niet gebruikt voor leer.


De takel waaraan het karkas word opgetild om verder verwerkt te worden. Linksboven de rails die de koelcel in gaat.


Afspuiten van de twee helften paard.

Na zorgvuldig overleg, besloten hier te plaatsen in plaats van FF. Is het niet goed, verplaats dan maar

[ Bericht 0% gewijzigd door Snakey op 11-03-2010 21:37:39 ]
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  donderdag 11 maart 2010 @ 20:36:41 #2
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_79032541
Niet alles gelezen, maar wat voor opleiding doe je?
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
  donderdag 11 maart 2010 @ 20:37:11 #3
279947 Cosmo.
Don't be bitter bitch.
  donderdag 11 maart 2010 @ 20:37:16 #4
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_79032569
Ook leuk dat het gelijk een paard is. Daar hebben sommige mensen juist veel problemen mee enzo. MAar wel gaaf om eens te zien. Al zijn foto's natuurlijk nog net wat afstandelijker dan live
pi_79032583
  donderdag 11 maart 2010 @ 20:38:51 #6
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_79032639
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 20:36 schreef ShevaJB het volgende:
Niet alles gelezen, maar wat voor opleiding doe je?
Animal science, Equine, leisure and sport
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_79032664
Mooi verslag

Er zullen wel hoop mensen roepen van "Bah, gadver, zielig, , etc". Maar dit is wel de manier hoe je vlees gemaakt wordt
  Redactie Frontpage donderdag 11 maart 2010 @ 20:39:34 #8
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_79032667
Tof topic, ik heb zelf in een slachthuis gewerkt. De eerste paar dagen eet je geen vlees meer, maar dat is gelukkig snel over
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
pi_79032679
Nom, nom nomm....
  donderdag 11 maart 2010 @ 20:39:46 #10
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_79032682
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 20:37 schreef Cue_ het volgende:
Ook leuk dat het gelijk een paard is. Daar hebben sommige mensen juist veel problemen mee enzo. MAar wel gaaf om eens te zien. Al zijn foto's natuurlijk nog net wat afstandelijker dan live
Klopt. Het is inderdaad 'gaaf' om te zien, voor zover dieren doodmaken gaaf is, natuurlijk. En ik had ook best bibberende knietjes toen het eerste paard geschoten werd. Maar, het valt mee, het gaat zó snel en die dieren hebben anders een leven vol pijn.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  Boks-Chick donderdag 11 maart 2010 @ 20:40:35 #11
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_79032720
Staat hier prima!
Erg goede reportage, en erg interessant! Mijn complimenten.

Kleine aanvulling, de benen van de paarden gaan ook vaak naar hoefsmidscholen, zodat oa. aankomende hoefsmeden daarop kunnen oefenen. Ik heb dat zelf ook gedaan. Het is in het begin erg raar om op zo'n been met zo'n hoef met je bijtel, hamer en rasp aan de gang te moeten gaan. Maar wel erg goed leermateriaal, want bij fout beslag kan je een paar erg veel (niet meer herstelbare) beenproblemen geven.
lolwut
  donderdag 11 maart 2010 @ 20:40:57 #12
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_79032737
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 20:39 schreef Djeez het volgende:
Tof topic, ik heb zelf in een slachthuis gewerkt. De eerste paar dagen eet je geen vlees meer, maar dat is gelukkig snel over
Ik eet sowieso geen vlees om verschillende redenen. Maar ik ben wel erg nieuwsgierig en wil graag alles weten. Zo dus ook dit.

En als ik voor mijn paard zou moeten kiezen, word het slachthuis en niet inslapen
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  Boks-Chick donderdag 11 maart 2010 @ 20:42:17 #13
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_79032793
Oh, ik zal even een FA vragen of die het filmpje in je OP actief kan maken, en ik zal een paar van je foto's die het niet doen ff fixen
lolwut
  donderdag 11 maart 2010 @ 20:42:22 #14
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_79032796
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 20:40 schreef BrandX het volgende:
Staat hier prima!
Erg goede reportage, en erg interessant! Mijn complimenten.

Kleine aanvulling, de benen van de paarden gaan ook vaak naar hoefsmidscholen, zodat oa. aankomende hoefsmeden daarop kunnen oefenen. Ik heb dat zelf ook gedaan. Het is in het begin erg raar om op zo'n been met zo'n hoef met je bijtel, hamer en rasp aan de gang te moeten gaan. Maar wel erg goed leermateriaal, want bij fout beslag kan je een paar erg veel (niet meer herstelbare) beenproblemen geven.
Klopt. Dat doen ze ook. Ik heb het er niet bij gezet, omdat de benen van deze paarden gewoon weggedaan worden.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  donderdag 11 maart 2010 @ 20:43:26 #15
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_79032844
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 20:42 schreef BrandX het volgende:
Oh, ik zal even een FA vragen of die het filmpje in je OP actief kan maken, en ik zal een paar van je foto's die het niet doen ff fixen
Oh, dank je. Ik heb het gecopypasted van een andere site, waar het filmpje het zo wel doet. Niet bij nagedacht.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_79032854
Zeer interessant!
  † In Memoriam † donderdag 11 maart 2010 @ 20:44:09 #17
127870 Ratelslangetje
Lady
pi_79032872
Hulde voor je verslag

Ik zat wel even met een prop in mn keel maar weet nu tenminste hoe het eraan toe gaat en dat die dieren niet hebben geleden..
In mn fantasie was het toch altijd wel een graatje erger.
Giftig, Fel
Agressief en
Razendsnel
  donderdag 11 maart 2010 @ 20:44:09 #18
148588 rulerofdeath
Ruler the Rotting-BrainEater
pi_79032873
leuke reportage
Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ >100k views *O*
I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
  Official ESF Kreviewer donderdag 11 maart 2010 @ 20:44:25 #19
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_79032885
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 20:40 schreef BrandX het volgende:
Staat hier prima!
Erg goede reportage, en erg interessant! Mijn complimenten.
Eens.
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
  Boks-Chick donderdag 11 maart 2010 @ 20:45:38 #20
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_79032958
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 20:43 schreef Samzz het volgende:

[..]

Oh, dank je. Ik heb het gecopypasted van een andere site, waar het filmpje het zo wel doet. Niet bij nagedacht.
Geeft niets, zodra een FA langs wandelt komt het vanzelf goed .
lolwut
pi_79032961
Persoonlijk vind ik de foto's wel meevallen. Heb wel eens wat ergers gezien...
Sneu voor het vee, maar gelukkig worden ze hier uit hun lijden verlost.

Nu maar hopen dat er geen Penny-forum-leden op FokForum rondstruinen
pi_79032990
Die slachter is ook echt gewoon een typisch voorbeeld ervan. Zo als ie eruit ziet, kan die zo de film in.
  donderdag 11 maart 2010 @ 20:49:58 #23
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_79033161
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 20:46 schreef ThaNetRunner het volgende:
Die slachter is ook echt gewoon een typisch voorbeeld ervan. Zo als ie eruit ziet, kan die zo de film in.
Maar het is ook onmogelijk schoon blijven daar. Als de slagader doorgaat word je ondergespetterd, als je met de hakbijl bezig bent word je ongespetterd...

Ik moet wel zeggen dat ze erg schoon werken verder. Na het leegbloeden word alles schoongespoten, na het gebruik van de messen word alles gereinigd en zo. Erg netjes.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_79033224
Mooi topic Goed verwoord allemaal.

* theKiD mag zich morgenvroeg om 4u weer melden bij het slachthuis
*** Nul Dertien ***
Rap... just a "C" away from "Crap"
R&P / Hoe voel je je nu? #827
  donderdag 11 maart 2010 @ 20:51:40 #25
256666 leeell
I know you're lonely
pi_79033226
Respect voor TS, goede reportage
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')