Waarom denk je dat?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 16:03 schreef karr-1 het volgende:
Koophuizen zijn altijd te duur, dus die prijzen zullen wel niet gaan dalen.
En dan blijft er effectief geen huizenmarkt meer over, aangezien mensen niet eens het geld meer hebben om fatsoenlijk eten te kopen.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 16:05 schreef Misan het volgende:
Als de HRA eraf gaat kunnen alle tokkies hun overpriced hypotheek niet meer betalen en moeten ze van dat huis af, dus kletteren de prijzen van woningen naar beneden als ze er niet massaal in blijven wonen.
Ik verwacht niet dat dat definitief wordt afgeschaft, en zowel dan zal er wel een ander soort regeling komen anders gaan idd de jan modaal en lager het heel zwaar krijgen en worden uiteindelijk gedwongen om hun huis te gaan verkopen.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 16:05 schreef Misan het volgende:
Als de HRA eraf gaat kunnen alle tokkies hun overpriced hypotheek niet meer betalen en moeten ze van dat huis af, dus kletteren de prijzen van woningen naar beneden als ze er niet massaal in blijven wonen.
Precies, nivellering in de markt is daarom de enige optie. Huizen zijn in Nederland (en zeker in de randstad) achterlijk hoog geprijsd. In twintig jaar tijd is de prijs van een huis soms wel verzesvoudigdquote:Op dinsdag 9 maart 2010 16:06 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En dan blijft er effectief geen huizenmarkt meer over, aangezien mensen niet eens het geld meer hebben om fatsoenlijk eten te kopen.
Dit weet echt helemaal NIEMAND. Op lange termijn (zeg 30 jaar) volgt het de trend van de inflatie, maar dit kan tijdelijk (en tijdelijk is dan 5-15 jaar!!!) verstoort worden oorzaken die wij nu niet weten zoals:quote:Op dinsdag 9 maart 2010 16:01 schreef Hiya het volgende:
(over een periode van 5 - 10 jaar spreek ik nu)
Ik vraag ook niet naar het definitieve antwoord, ben meer benieuwd naar de meningen van WGR-Bezoekersquote:Op dinsdag 9 maart 2010 16:12 schreef josvr het volgende:
[..]
Dit weet echt helemaal NIEMAND. Op lange termijn (zeg 30 jaar) volgt het de trend van de inflatie, maar dit kan tijdelijk (en tijdelijk is dan 5-15 jaar!!!) verstoort worden oorzaken die wij nu niet weten zoals:Sterk stijgende rente Inflatie (hangt samen met rente doorgaans) Overheidsmaatregelen in de huizenmarkt, zoals HRA, forfait en rest van het belastinggebouw, restrictief of niet bouwen, makkelijk niet-bouwgrond om kunnen zetten in bouwgrond of niet etc.
Hoe verklaar je dan dat de huizenprijzen in Nederland het afgelopen jaar met 11% zijn gedaald?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 16:13 schreef MutedFaith het volgende:
Huizenprijzen zullen blijven stijgen, wegvallen HRA zal worden gecompenseerd met het vervallen van de overdrachtsbelasting. Voor mensen met een bestaande hypotheek zal er wel een overgangsregelingetje komen ofzo.
Nivellering misschien?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 16:28 schreef andlikethathesgone het volgende:
[..]
Hoe verklaar je dan dat de huizenprijzen in Nederland het afgelopen jaar met 11% zijn gedaald?![]()
quote:Op dinsdag 9 maart 2010 16:32 schreef Misan het volgende:
[..]
Nivellering Waardevermindering misschien?
11%? Geloof je 't zelf? Gemiddeld komt het eerder op een procent of 5-6 uit denk ik, ook nog sterk afhankelijk van de regio. (www.woningmarktcijfers.nl geeft: kwartaal 1 2008: ¤ 253.800, kwartaal 4 2009: ¤ 237.800, ongeveer 6% daling dus)quote:Op dinsdag 9 maart 2010 16:28 schreef andlikethathesgone het volgende:
[..]
Hoe verklaar je dan dat de huizenprijzen in Nederland het afgelopen jaar met 11% zijn gedaald?![]()
Kun je aangeven welke ontwikkelingen er volgens jou voor gaan zorgen dat de huizenprijzen de komende 5 jaar omhoog gaan?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 16:38 schreef MutedFaith het volgende:
[..]
11%? Geloof je 't zelf? Gemiddeld komt het eerder op een procent of 5-6 uit denk ik, ook nog sterk afhankelijk van de regio. (www.woningmarktcijfers.nl geeft: kwartaal 1 2008: ¤ 253.800, kwartaal 4 2009: ¤ 237.800, ongeveer 6% daling dus)
Een eenmalige dip in de markt wil niet zeggen dat de huizenprijzen daarna niet verder zullen stijgen.
Waarom zou de markt stabiliseren en banken meer risico's gaan nemen met burgers die al lang aan hun kredietmax zitten?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 16:45 schreef MutedFaith het volgende:
Het stabiliseren van de markt, banken die vanzelf wel weer meer risico's gaan nemen en een steeds meer dalende schaarste aan kopers.
De enige reden waarom de economie "aantrekt" zijn de miljarden kapitaalinjecties van de overheden.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 16:51 schreef MutedFaith het volgende:
Omdat de economie langzaam weer aantrekt, de consument weer meer vertrouwen krijgt en dus weer eerder bereid is een nieuwe woning aan te kopen. Daarnaast zullen door het aantrekken van de economie het aantal gedwongen verkopen afnemen en dus het woningaanbod dalen.
Ik zeg niet dat het binnen 1-2 jaar te verwachten is, maar op iets langere termijn zeker wel.
Je vergeet de hyperinflatie die ontstaat door dit overschot van gratis geld. Je vergeet de hierom stijgende rente omdat geld anders zeker waardeloos wordt. Bovendien vergeet je de enorme vergrijzing in Nederland en alle koopwoningen die door de babyboomers op de markt gedumpt gaan worden. Oh, en je vergeet de toenemende emigratie en afnemende bevolkingsgroei. En de gigantisch overgewaardeerde grondprijzen en kantoor-vastgoedmarkt. En tot slot het toenemend aantal scheidingen en singles in dit land.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 16:58 schreef MutedFaith het volgende:
Die kapitaalinjecties vormen de aanzet tot herstel ja. Uiteindelijk zal het consumentevertrouwen hierdoor voldoende zijn om de verdere groei en wederopbouw zonder structurele overheidshulp door te zetten.
Volgens mij zijn er dan juist meer huizen nodigquote:Op dinsdag 9 maart 2010 17:03 schreef andlikethathesgone het volgende:
[..]
Je vergeet de hyperinflatie die ontstaat door dit overschot van gratis geld. Je vergeet de hierom stijgende rente omdat geld anders zeker waardeloos wordt. Bovendien vergeet je de enorme vergrijzing in Nederland en alle koopwoningen die door de babyboomers op de markt gedumpt gaan worden. Oh, en je vergeet de toenemende emigratie en afnemende bevolkingsgroei. En de gigantisch overgewaardeerde grondprijzen en kantoor-vastgoedmarkt. En tot slot het toenemend aantal scheidingen en singles in dit land.
Ja, de huizenprijzen gaan zeker stijgen hoor![]()
Hoeveel alleenstaanden ken jij die in hun eentje een huis kunnen kopen? Ik zeg niet dat er geen vraag is naar woningen in Nederland. Ik stel alleen dat er geen vraag is naar koopwoningen van het huidige prijsniveau, omdat men dit niet meer kan financieren.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 20:26 schreef Gras_eter het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er dan juist meer huizen nodig
Daarnaast is het een trend dat ouderen steeds langer thuis blijven wonen en met hun dikke pensioenen gewoon steeds meer thuiszorg gaan inkopen.
Je hebt twee soorten huurhuizen he, sociale huurwoningen en geliberaliseerde huurwoningen. Sociale huurwoningen 'zijn er nooit genoeg' en zolang huizenprijzen dalen zullen die ook steeds moeilijker gefinancierd worden. Het geld voor het bouwen van deze huurhuizen komt namelijk uit de verkoop van andere huizen. Dus dalende huizenprijzen betekend minder sociale woningbouw, kort gezegd.quote:Op woensdag 10 maart 2010 17:11 schreef inXs het volgende:
en dan niet te vergeten dat er lang niet genoeg huurhuizen zijn.
Geen herstel hierquote:Op dinsdag 9 maart 2010 16:51 schreef MutedFaith het volgende:
Omdat de economie langzaam weer aantrekt, de consument weer meer vertrouwen krijgt en dus weer eerder bereid is een nieuwe woning aan te kopen. Daarnaast zullen door het aantrekken van de economie het aantal gedwongen verkopen afnemen en dus het woningaanbod dalen.
Ik zeg niet dat het binnen 1-2 jaar te verwachten is, maar op iets langere termijn zeker wel.
Totale fantasie, je zult spoedig wakker worden in een nachtmerriequote:Op dinsdag 9 maart 2010 16:58 schreef MutedFaith het volgende:
Die kapitaalinjecties vormen de aanzet tot herstel ja. Uiteindelijk zal het consumentevertrouwen hierdoor voldoende zijn om de verdere groei en wederopbouw zonder structurele overheidshulp door te zetten.
Tijd om te verhuizen dan.quote:
Hoezo? Het feit dat de waarde van je huis daalt, leidt toch niet tot hogere maandelijkse lasten? Pas als ze door andere omstandigheden een huis verplicht moeten verkopen en met een restschuld blijven zitten kunnen ze financieel in de problemen raken, me dunkt.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 16:05 schreef Misan het volgende:
iemand zielig noemen is een zwaktebodquote:Op woensdag 10 maart 2010 23:22 schreef inXs het volgende:
gast, misschien is het beter voor je om voor de trein te springenIk heb niet vaak iemand meegemaakt die zo negatief is als jij dat bent. En dat is nog niet eens erg, maar vooral de manier waarop jij het anderen op wil dringen is bijna zielig...
Waarde daling leidt niet toch hogere maandlasten inderdaad. Maar als de HRA er niet meer is, scheelt dat elke huizenbezitter een paar duizend euro per jaar, een flinke klap voor mensen die maar net rond kunnen komen.quote:Op donderdag 11 maart 2010 09:54 schreef Ravvie het volgende:
[..]
Hoezo? Het feit dat de waarde van je huis daalt, leidt toch niet tot hogere maandelijkse lasten? Pas als ze door andere omstandigheden een huis verplicht moeten verkopen en met een restschuld blijven zitten kunnen ze financieel in de problemen raken, me dunkt.
Op dit moment geen enkele. Ik woon zelf in een kloterig klein kutappartement van 70m2 en dat is zo een beetje het max wat ik kan betalen hier.quote:Hoeveel alleenstaanden ken jij die in hun eentje een huis kunnen kopen?
Ik ging er van uit dat de afschaffing van de HRA niet doorgevoerd zou worden naar al uitstaande hypotheken.quote:Op donderdag 11 maart 2010 11:01 schreef Mpger het volgende:
[..]
Waarde daling leidt niet toch hogere maandlasten inderdaad. Maar als de HRA er niet meer is, scheelt dat elke huizenbezitter een paar duizend euro per jaar, een flinke klap voor mensen die maar net rond kunnen komen.
De overheid weet zelf ook nog niet helemaal of ze dat wel of niet over lopende hypotheken doorvoeren, en hoe ze dat dan gaan oplossen. Maar als het over lopende hypotheken niet wordt afgeschaft, dan neem ik mijn huidige hypotheek zo vaak mogelijk mee naar een nieuwe woningquote:Op donderdag 11 maart 2010 11:31 schreef Ravvie het volgende:
[..]
Ik ging er van uit dat de afschaffing van de HRA niet doorgevoerd zou worden naar al uitstaande hypotheken.
Ik ben niet negatief, ik ben juist positief, wat jij misschien niet begrijpt is dat de huidige ontwikkeling op een dood spoor zit en plaats gaat maken voor nieuwe ontwikkelingen. De crisis kan zorgen voor een verschuiving van de welvaart, iets wat veelal als negatief word ervaren door degenen die moeten inleverenquote:Op woensdag 10 maart 2010 23:22 schreef inXs het volgende:
gast, misschien is het beter voor je om voor de trein te springenIk heb niet vaak iemand meegemaakt die zo negatief is als jij dat bent. En dat is nog niet eens erg, maar vooral de manier waarop jij het anderen op wil dringen is bijna zielig...
Er is altijd ruimte voor discussiequote:Op donderdag 11 maart 2010 11:00 schreef inXs het volgende:
Doen alsof je de waarheid in pacht hebt ook. Vooral omdat daarmee enige vorm van discussie onmogelijk wordt gemaakt.
Je kunt er weinig van zeggen. Een paar zekerheden heb je: geld lenen blijft niet goedkoop en de HRA gaat er een keertje aan. Die twee factoren hebben sowieso een prijsdrukkend effect aangezien de prijs van een huis voor een groot deel wordt bepaald door de leencapaciteit van geinteresseerden.quote:Op woensdag 10 maart 2010 16:27 schreef keko het volgende:
Ik denk niet dat huizenprijzen in elkaar zakken, maar ook niet meer zo exorbitant stijgen, mede om de redenen die hier eerder al genoemd zijn.
Waarom wil je een huis kopen? Ik omdat ik een plek wil hebben waar ik zo kan inrichten en verbouwen dat ik het er echt leuk vind en uiteindelijk bouw je (tenzij je voor volledig aflossingsvrij gaat) een vermogen op. Wellicht niet zes keer zoveel als je investering, maar je krijgt er zeker wat voor terug, en zo niet, dan woon na 30 jaar in ieder geval goedkoper dan wanneer je huurt...
Ik ben het helemaal met je eens, maar er zijn mensen die hopen dat het sprookje doorgaat, ik zie liever dat we beginnen aan een nieuw sprookje, best rot voor die mensen die hun huis op de top van de markt gekocht hebben. Maar we kunnen niet allemaal lang en gelukkig leven, of toch wel?quote:Op donderdag 11 maart 2010 21:13 schreef Arjan4all het volgende:
- relaas-
Al dit te samen leert mij dat de huizenprijzen eerder zullen dalen dan stijgen, het is nog steeds een zeepbel die niet is uiteengespat. Dat komt nog
Afhankelijk van de situatie:quote:Op donderdag 11 maart 2010 21:24 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik ben het helemaal met je eens, maar er zijn mensen die hopen dat het sprookje doorgaat, ik zie liever dat we beginnen aan een nieuw sprookje, best rot voor die mensen die hun huis op de top van de markt gekocht hebben. Maar we kunnen niet allemaal lang en gelukkig leven, of toch wel?
Ik vraag me af of optie 1 wel een reële optie is voor jonge mensen. Wil een bank uberhaupt meewerken aan zo'n transactie? Ik neem even wat verlies en koop vervolgens een duurder huis, schiet u het even voor?quote:Op donderdag 11 maart 2010 21:39 schreef Arjan4all het volgende:
[..]
Afhankelijk van de situatie:
1) Als je jong bent en je wilt nog eens een groter huis kopen, dan is het helemaal niet zo erg om met verlies te verkopen want het grotere pand wat je koopt kun je ook tegen een veel lagere prijs aankopen. Ik denk dat de Nederlander de kunst van het verlies nemen nog niet verstaat
2) Tevens merk je dat als je een huurhuis van hetzelfde comfort wilt, je op hogere lasten zit dan je huis, blijf dus zitten
3) De groep waar de klappen vallen: we gaan scheiden, alimentatie betalen en de lasten niet meer op kunnen hoesten. Je baan verliezen en niet iets snel kunnen vinden, je huis dat al een jaar te koop staat terwijl je al in iets ander zit, etc, etc. Hoe groot is die groep ? Niet geheel duidelijk, maar er wordt wel wat pijn geleden
De kans zit 'm in optie 1
Doe daar je voordeel mee als je in die situatie verkeerd, zeker nu de rente laag is
Hoe krijg je een hypotheek voor een nieuw huis als je door de verkoop van je oude huis 50.000 euro rood staat?quote:Op donderdag 11 maart 2010 21:39 schreef Arjan4all het volgende:
[..]
Afhankelijk van de situatie:
1) Als je jong bent en je wilt nog eens een groter huis kopen, dan is het helemaal niet zo erg om met verlies te verkopen want het grotere pand wat je koopt kun je ook tegen een veel lagere prijs aankopen. Ik denk dat de Nederlander de kunst van het verlies nemen nog niet verstaat
Doordat je al wat overwaarde, aflossing en spaarpremie in het huis had zitten. Dat is weg, maar je kunt nog steeds op je inkomen lenen. Tuurlijk, het moet niet allemaal maxed out zijnquote:Op donderdag 11 maart 2010 22:30 schreef andlikethathesgone het volgende:
[..]
Hoe krijg je een hypotheek voor een nieuw huis als je door de verkoop van je oude huis 50.000 euro rood staat?
Maar die overwaarde is toch nooit gebruikt om af te lossen op de bestaande hypotheek?quote:Op donderdag 11 maart 2010 22:35 schreef Arjan4all het volgende:
[..]
Doordat je al wat overwaarde, aflossing en spaarpremie in het huis had zitten. Dat is weg, maar je kunt nog steeds op je inkomen lenen. Tuurlijk, het moet niet allemaal maxed out zijn
En een ander koopt weer juist daaromquote:Op donderdag 11 maart 2010 19:10 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je kunt er weinig van zeggen. Een paar zekerheden heb je: geld lenen blijft niet goedkoop en de HRA gaat er een keertje aan. Die twee factoren hebben sowieso een prijsdrukkend effect aangezien de prijs van een huis voor een groot deel wordt bepaald door de leencapaciteit van geinteresseerden.
Voor het geval we hem vergeten waren, we worden ten slotte een dagje ouderquote:Op vrijdag 12 maart 2010 02:23 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
die kende ik nog niet, bedankt voor de moeite
quote:Op vrijdag 12 maart 2010 09:08 schreef inXs het volgende:
Maar goed, ik denk dat we het er op zijn minst over eens kunnen zijn dat de markt verschuift naar een echte vragers markt.
Hoezo? Die moeten eerst hun huis verkopen voordat ze een nieuwe woning kunnen kopen. Met de vergrijzing in het vooruitzicht geloof ik dat de welvaart van deze groep snel terug zal lopen. Men hoopte nu nog zijn 5de hands woning voor veel centjes te kunnen slijten, helaas te laatquote:Op zaterdag 13 maart 2010 08:45 schreef inXs het volgende:
ik had het ook over een verre toekomstNu is het vooral even een startersmarkt, maar ik denk dat we de senioren ook niet moeten onderschatten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
Dat klopt, maar diegene wordt dan gestimuleerd om te kopen door de lagere prijs of de in perceptie lage prijs.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 04:43 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
En een ander koopt weer juist daarom
Inderdaad, wie koopt er nu om te wonen in een huisquote:Op zondag 14 maart 2010 14:43 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat klopt, maar diegene wordt dan gestimuleerd om te kopen door de lagere prijs of de in perceptie lage prijs.
In dit voorbeeldje is de trigger duidelijk de lage prijs, ongeacht of het nu gaat om woongenot of om een belegging.quote:Op zondag 14 maart 2010 16:48 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Inderdaad, wie koopt er nu om te wonen in een huis
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |