abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82985004
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 15:10 schreef oh-oh het volgende:
Ik zat er vroeger ook altijd bij mn opa met de neus bovenop als hij ging slachten en ik knuffelde probleemloos ook met de slachtdieren
Ja, dat deed ik dus ook altijd. Toen had ik er ook echt veel minder moeite mee om te zien hoe mijn vader een kip de kop af sneed of een slachtkonijn dood sloeg... Ik kan me nog zo voor de geest halen hoe ik daar bij stond met m'n klompjes aan te kijken. Ik was toen denk ik een jaar of 3/4 toen ik er echt interesse in had. Tegenwoordig weet ik wel dat mijn vader een kip slacht of mijn zieke konijn 'in laat slapen' maar ik hoef het toch niet echt meer te zien... Eenmaal dood boeit het me verder niet meer zo. Heb eerlijk gezegd ook wel een klein traantje gelaten om onze varkjes toen ze richting slager gingen, maar het was er niet minder lekker om

Heb trouwens ook heel wat afgeknuffeld met Koosjer en Halal voor ze geslacht werden, die beesten waren echt super tam en verwend! Ik hoefde ze maar te roepen of ze kwamen er aan crossen door de wei, hard knorrend. Heb ze toen we ze net hadden en ze nog maar net bij de moeder weg waren zelfs gerookte makreel gevoerd om ze een beetje tam te krijgen. Eerst snapten ze er niets van, ze waren alleen melk en brokjes gewend, maar ik deed het geluid van een volwassen, etend varken na (ja, ik ga soms heel ver ) en toen snapten ze precies wat de bedoeling was En toen ze eenmaal niet meer bang voor me waren hielden ze er ook erg van om geaaid en gemasseerd te worden Het waren duidelijk de meest verwende karbonaatjes die we ooit in de vriezer hebben gehad.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  vrijdag 18 juni 2010 @ 16:03:17 #127
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_82985669
Ik zei laatst nog dat ik t volgens mij in geval van nood echt zo zelf zou doen hoor, een kip of zo slachten, of een knijn
En ik ben echt een hele grote dierenvriend hoor
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_82988633
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 15:50 schreef Miss_Isis het volgende:

[..] Het waren duidelijk de meest verwende karbonaatjes die we ooit in de vriezer hebben gehad.
!
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_82998201
Ik heb even het bestandje opgezocht met wat onze twee varkens gekost hebben.De slagerskosten, dus het slachten en versnijden, was ¤235,50 voor de twee varkens samen. In totaal hebben ze ¤557,10 gekost per varken, dat is aanschaf, alle voer en stro en de slagerskosten. Voor die ¤235,50 kregen we dus alle soorten vlees die ik eerder had gepost.

En ik spam graag nog een paar plaatjes van onze varkjes voor de beeldvorming:

Koosjer bij de poel waar ze graag in zwommen

Halal aan het wroeten (de bruine plekken in het gras zijn dood door het gewroet)

Koosjer die haar kont schuurt aan een boomstam in de wei

Halal werd hier gemasseerd (en de pony wilde ook aandacht)

Lekker wroeten in de modder rond de mestvaalt
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
pi_83003109
'Koosjer' en 'Halal', echt geweldig.
pi_83010501
Wat een heerlijk leven hebben die beesten gehad!
En wat zul je elke keer dubbel genieten als je van een stukje vlees van hen opeet!

Met zelf slachten zou ik trouwens wel moeite hebben. Ik heb wel eens de slachter geholpen, maar ik vond bijvoorbeeld het aftrekken van de nagels van de pootjes en het zetten van de eerste snee wel akelig.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_83011648
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 21:01 schreef Miss_Isis het volgende:
Ik heb even het bestandje opgezocht met wat onze twee varkens gekost hebben.De slagerskosten, dus het slachten en versnijden, was ¤235,50 voor de twee varkens samen. In totaal hebben ze ¤557,10 gekost per varken, dat is aanschaf, alle voer en stro en de slagerskosten. Voor die ¤235,50 kregen we dus alle soorten vlees die ik eerder had gepost.
Dank, wederom. Ik hou de kosten ook bij, ben benieuwd wat het totaal hier per vark wordt.
quote:
En ik spam graag nog een paar plaatjes van onze varkjes voor de beeldvorming:
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 19 juni 2010 @ 04:21:54 #133
244933 trovey
Nachtoele
pi_83011679
Mijn respect dat je de dieren die je ziet opgroeien en waar je mee leeft kunt laten slachten....ik zou het niet kunnen, teveel een watje en ja, ook hypocriet t.o.v. vlees . Zolang het op een schaaltje ligt in de supermarkt eet ik het (ook al is dat niet elke dag en in grote hoeveelheden) maar als ik het zo zou moeten (in mijn geval dan ) doen zoals jij het doet was ik binnen een dag vegetarier Succes met je veestapel en ik blijf dit topic volgen.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_83012620
quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 04:12 schreef sigme het volgende:

[..]

Dank, wederom. Ik hou de kosten ook bij, ben benieuwd wat het totaal hier per vark wordt.
[..]

Graag gedaan Ben ook erg benieuwd wat het jullie gaat kosten, waarschijnlijk minder omdat je meer varkens hebt. Maar misschien worden de slagerskosten wel weer hoger als je ze één voor één laat slachten.

Hebben jullie er nooit aan gedacht om in plaats van een stel beren/borgen een zeug te nemen en die te laten dekken? Als je er de ruimte voor hebt zoals jullie zou dat zeker weten mijn keus zijn Je zou dan een deel van de biggen aan kunnen houden voor de slacht en een deel verkopen, dat scheelt ook weer in de kosten. En biggetjes zijn echt super schattig en zo leuk om rond te hebben lopen...

Heb je trouwens al nieuwe foto's van jullie varkens? Ben benieuwd hoe ze gegroeid zijn ondertussen
quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 01:58 schreef Kees22 het volgende:
Wat een heerlijk leven hebben die beesten gehad!
En wat zul je elke keer dubbel genieten als je van een stukje vlees van hen opeet!

Met zelf slachten zou ik trouwens wel moeite hebben. Ik heb wel eens de slachter geholpen, maar ik vond bijvoorbeeld het aftrekken van de nagels van de pootjes en het zetten van de eerste snee wel akelig.
Helaas is ons vlees al weer allemaal op Dit was in de herfst van 2008, dus ondertussen is zelfs het laatste snertpakket al tot soep gekookt. Maar het geeft inderdaad (vind ik) wel een goed gevoel om te weten dat je vlees een zo goed mogelijk leven heeft gehad met gezond (bij ons biologisch) voedsel, geen medicatie/gif/hormonen en veel liefde en knuffels.

Het is dan ook wel weer verdrietig op het moment dat je ze letterlijk als lammetjes naar de slachtbank leidt (of in de trailer) terwijl ze vol vertrouwen achter je aan wandelen... Toen voelde ik me echt wel even een judas. Maar het alternatief was ze niet tam maken en niet aaien, en ze met veel stress een trailer in moeten jagen. Dan liever met liefde en knuffels (en rozijntjes). Ze hebben nooit iets anders dan liefde en lekker eten gehad van mensen dus ze hoefden ook nooit bang te zijn. Ik hoop eigenlijk dat ze ook voor de slager niet bang zijn geweest en rustig zijn gestorven.

Zelf slachten (of er bij zijn tijdens het slachten) was trouwens niet van toepassing bij ons, we hebben ze een maandagavond in een (gehuurde) trailer gedaan en de volgende ochtend vroeg kwam de eigenaar van de trailer hem ophalen en naar de slager rijden. Daar zijn ze direct uitgeladen en geslacht (is een dorpsslager, dus geen grote hokken vol zenuwachtige varkens maar heel kleinschalig). De slager heeft ze toen schoongemaakt en versneden en toen ze klaar waren heeft hij ons gebeld en konden we het vlees ophalen. Wat ons betreft een ideale regeling.

Edit: ik bedacht me net trouwens dat de BBC een hele interessante serie had waar een groep historici ook 'self sufficient' probeerden te leven (dus met varkens, kippen, ganzen, schapen, moestuin, bijen etc.) op de Victoriaanse manier. Ze bouwden ook zelf varkenshokken en dergelijke en hadden twee soorten varkens (ook voor de slacht). Ik vond het heel boeiend om te zien. Het heette geloof ik Victorian Farm, echt wel een aanrader als je van dat soort dingen houdt!

[ Bericht 5% gewijzigd door Miss_Isis op 19-06-2010 09:53:53 ]
  zaterdag 19 juni 2010 @ 11:01:16 #135
176471 oh-oh
pi_83014318
BBC heeft altijd van die geweldige series.
Rond de kerst was er een op over schapenhouders , echt zo mooi was die.
En ze hebben die serie gehad over dat stel dat een boerderij met scharrelvarkens en een winkel erbij ging opzetten, dat was ook echt machtig mooi
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_83014378
Jimmy's farm ja.
Go hard or go home
  zaterdag 19 juni 2010 @ 11:05:22 #137
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_83014424
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 19:46 schreef oh-oh het volgende:
Sigme, je moet een klein vakantiehuisje of zo neerzetten, en mensen bij je op retraite laten komen en ze dan laten helpen met de dieren en de oogst
Klinkt een beetje als een IVN kamp. Mensen die vrijwilligerswerk doen voor Staatsbosbeheer. Allemaal in tentjes slapen, 's avonds gezellig barbecueën, gitaar erbij, en dan overdag in het bos werken. Best tof!
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
  zaterdag 19 juni 2010 @ 11:08:29 #138
176471 oh-oh
pi_83014512
quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 11:03 schreef Noek het volgende:
Jimmy's farm ja.
Oh ja, geweldige serie
( Groucho Marx )
pi_83071419
quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 09:23 schreef Miss_Isis het volgende:

Hebben jullie er nooit aan gedacht om in plaats van een stel beren/borgen een zeug te nemen en die te laten dekken? Als je er de ruimte voor hebt zoals jullie zou dat zeker weten mijn keus zijn Je zou dan een deel van de biggen aan kunnen houden voor de slacht en een deel verkopen, dat scheelt ook weer in de kosten. En biggetjes zijn echt super schattig en zo leuk om rond te hebben lopen...
Voorlopig heb ik daar geen zin aan, dat is een andere bedrijfsstatus, misschien is dat wel gedoe. En levende biggetjes verkopen is zeker gedoe - de biggen die ik kocht waren niet voor niets al wel 10 maanden oud.. er was niet eerder een koper komen opdagen.
quote:
Heb je trouwens al nieuwe foto's van jullie varkens? Ben benieuwd hoe ze gegroeid zijn ondertussen
Ik probeer binnenkort weer eens foto's te laten maken (ikzelf kan zo ontzettend niet fotograferen).
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_83071656
Oh ja, die broedmachine.

Les 1: zoemend geluid naast bed is niet fijn
Les 2: niet in echt koude ruimte zetten, dat trekt 'ie niet (stond ook wel in de handleiding hoor)
Les 3: niet laten vallen. Apparaat kan het wel hebben, eieren niet

We hadden nog wel reserveëieren in de antieke broedkist, maar we hebben besloten om vandaag opnieuw te beginnen met nieuwe verse eieren. De vorige lichting was in elk geval wel bevrucht, dat was zowel in de eierstruifrotzooi als in op een gloeilamp geschouwde reserveëieren goed te zien.

Varkens lusten best vuile (bebroede) eieren.
pi_83072276
Kuikenmoordenares!
  zondag 20 juni 2010 @ 21:44:04 #142
176471 oh-oh
pi_83073406
quote:
Op zondag 20 juni 2010 21:17 schreef sigme het volgende:
Oh ja, die broedmachine.
[ afbeelding ]

Les 2: niet in echt koude ruimte zetten, dat trekt 'ie niet (stond ook wel in de handleiding hoor)

We hadden nog wel reserveëieren in de antieke broedkist, maar we hebben besloten om vandaag opnieuw te beginnen met nieuwe verse eieren. De vorige lichting was in elk geval wel bevrucht, dat was zowel in de eierstruifrotzooi als in op een gloeilamp geschouwde reserveëieren goed te zien.

Wat heb je lopen zeulen met dat ding joh
Succes met de volgende ronde
( Groucho Marx )
pi_83077478
quote:
Op zondag 20 juni 2010 21:17 schreef sigme het volgende:
Oh ja, die broedmachine.
[ afbeelding ]

Arme geaborteerde kuikentjes...

Wij kopen nog maar even geen broedmachine, volgens mijn vader is deze kleine te klein, en zou het een lage opbrengst aan succesvol uitgebroede eieren hebben. Ben dus erg benieuwd of bij jullie alle 9 eieren uit gaan komen. Wat voor kippen hebben jullie eigenlijk? Legkippen of een vlees ras? of een combinatie?

Wij hebben hier geheel tegen alle verwachtingen in voor het eerst in jaren weer een broedse kip, ze zat al een week (op maar 4 eieren) en we hebben haar vanavond naar een geschikter hokje verplaatst (ze zat in het schapenhok op de grond, en ons lam(metje) Ego vond het leuk haar veertjes uit te trekken omdat ze zo mooi stil bleef zitten ) Als straks met een week of twee haar eieren uit zijn gekomen kopen we er wel een paar eendagskuikentjes bij zodat ze er in totaal toch een stuk of 6 heeft. Verder hebben we nog 9 kuikens uitbesteed bij kennissen, een broedse kip daar zonder haan heeft voor ons een aantal eieren uitgebroed. Je moet toch wat zonder echte broedmachine
pi_83086484
Als je een grote machine wil, kijk dan even bij die webwinkel . We hebben nu 8 eieren erin, die 9 was wat proppen. Een broedse hen had ik liever gewild. Hoewel dat van dat kloekgedrag leuk om te zien is, maar verder best vervelend, zo'n agressieve kip.

Wij hebben Twentse hoenders. Een ouderwets ras, behoorlijk goede leggers en ook nog best een stevige kip. Foto'tje niet van mij, maar ze lijken d'r sprekend op:

Oh ja, de dikkeduimprognose van mijn liefste:
8 eieren:
7 kuikens
5 hanen
2 hennen

[ Bericht 8% gewijzigd door sigme op 21-06-2010 06:21:04 ]
pi_83088617
Ja, Twentse hoenders ken ik wel zelf een tukker, dan heb je dat Maar die kunnen inderdaad nog al eens iets minder sociaal uit de hoek komen dacht ik. De hanen daarvan zijn volgens mij ook wat minder sociaal naar andere hanen toe, misschien het vechthoen bloed dat bovenkomt. Onze broedse hen is gelukkig een heel vriendelijk een relaxt dier, een New Hampshire. Maar we hebben hier een allegaartje van kippenrassen lopen dus alles wat geboren wordt zijn kruisingen. Mijn vader vind het leuk om veel verschillende kleuren in het land te zien lopen

De laatste keer dat we een broedse hen hadden (een barnevelder) was trouwens zo lief Die hen zat wegens omstandigheden al wel 4,5 week te broeden op steeds andere eieren (eieren kapot gegaan, andere eieren bij gelegd door andere hennen, etc) en ze werd steeds maar magerder omdat ze er op het laatst niet meer af wou komen om te eten. Ik had zo'n medelijden met haar dat het me een goed idee leek om haar een handje te helpen. We hebben toen 10 'adoptiekuikentjes' voor haar gekocht (eendagskuikens van een kuikenfarm). Eerst met 2 kuikentjes naar de hen toegelopen, kuikens onder de hen geduwd. En je zag haar kijken: *kloekkloekkloek* begon ze direct... Ze was echt meteen zó blij met haar adoptiekuikentjes, dat was echt leuk om te zien Toen we zeker wisten dat ze blij was met haar twee kuikentjes hebben we d'r naar de schuur verplaatst en daar kreeg ze de andere 8 er zo bij. Er was echt direct sprake van een moedergevoel bij de kip, en die kuikentjes die in een broedmachine waren uitgebroed als plofkipje en nog nooit een andere volwassen kip van dichtbij hadden gezien wisten meteen wat ze moesten doen

Ik ben erg benieuwd naar de opbrengst van jullie broed, en ik hoop dat de haantjes deze keer wat beter zullen smaken Oh, als ze te taai of mager zijn om zo op te eten kun je er trouwens ook heerlijke soep of ragout van maken, dat doen we hier meestal met de iets oudere hanen
pi_83088990
Wat lief.
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 21 juni 2010 @ 11:12:42 #147
163650 Greys
pi_83090804
quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 11:08 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Oh ja, geweldige serie
De Essex Pigs Leuke serie inderdaad.
Als ik op de site kijk zou ik er ook echt een keer heen willen!
http://www.jimmysfarm.com/
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_83091684
quote:
Op maandag 21 juni 2010 11:12 schreef Greys het volgende:

[..]

De Essex Pigs Leuke serie inderdaad.
Als ik op de site kijk zou ik er ook echt een keer heen willen!
http://www.jimmysfarm.com/
Wow, als ik ooit nog per ongeluk miljonair wordt wil ik ook zoiets Een biologische boerderij met varkens, koeien en kippen en een bijbehorende moestuin en dan met een winkeltje en zo... Lijkt me echt geweldig
pi_83709783
Na schouwing van de eieren bleek er ééntje onbevrucht, dus die is weg.
En gister is er een ongelukje gebeurd, waardoor de eieren een tijd zeven uur lang niet verwarmd zijn. Dus het wordt spannend of er volgende week wel kuikens uit komen.
Maar zo niet beginnen we gewoon weer van voren af aan. Desnoods krijgen we kerstkuikens .

Komende maandag brengen we twee schapen naar de slager.
  dinsdag 6 juli 2010 @ 09:11:16 #150
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_83710831
Vlees!
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: