quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 04:12 schreef sigme het volgende:[..]
Dank, wederom. Ik hou de kosten ook bij, ben benieuwd wat het totaal hier per vark wordt.
[..]
Graag gedaan

Ben ook erg benieuwd wat het jullie gaat kosten, waarschijnlijk minder omdat je meer varkens hebt. Maar misschien worden de slagerskosten wel weer hoger als je ze één voor één laat slachten.
Hebben jullie er nooit aan gedacht om in plaats van een stel beren/borgen een zeug te nemen en die te laten dekken? Als je er de ruimte voor hebt zoals jullie zou dat zeker weten mijn keus zijn

Je zou dan een deel van de biggen aan kunnen houden voor de slacht en een deel verkopen, dat scheelt ook weer in de kosten. En biggetjes zijn echt super schattig en zo leuk om rond te hebben lopen...
Heb je trouwens al nieuwe foto's van jullie varkens? Ben benieuwd hoe ze gegroeid zijn ondertussen

quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 01:58 schreef Kees22 het volgende:Wat een heerlijk leven hebben die beesten gehad!
En wat zul je elke keer dubbel genieten als je van een stukje vlees van hen opeet!
Met zelf slachten zou ik trouwens wel moeite hebben. Ik heb wel eens de slachter geholpen, maar ik vond bijvoorbeeld het aftrekken van de nagels van de pootjes en het zetten van de eerste snee wel akelig.
Helaas is ons vlees al weer allemaal op

Dit was in de herfst van 2008, dus ondertussen is zelfs het laatste snertpakket al tot soep gekookt. Maar het geeft inderdaad (vind ik) wel een goed gevoel om te weten dat je vlees een zo goed mogelijk leven heeft gehad met gezond (bij ons biologisch) voedsel, geen medicatie/gif/hormonen en veel liefde en knuffels.
Het is dan ook wel weer verdrietig op het moment dat je ze letterlijk als lammetjes naar de slachtbank leidt (of in de trailer) terwijl ze vol vertrouwen achter je aan wandelen... Toen voelde ik me echt wel even een judas. Maar het alternatief was ze niet tam maken en niet aaien, en ze met veel stress een trailer in moeten jagen. Dan liever met liefde en knuffels (en rozijntjes). Ze hebben nooit iets anders dan liefde en lekker eten gehad van mensen dus ze hoefden ook nooit bang te zijn. Ik hoop eigenlijk dat ze ook voor de slager niet bang zijn geweest en rustig zijn gestorven.
Zelf slachten (of er bij zijn tijdens het slachten) was trouwens niet van toepassing bij ons, we hebben ze een maandagavond in een (gehuurde) trailer gedaan en de volgende ochtend vroeg kwam de eigenaar van de trailer hem ophalen en naar de slager rijden. Daar zijn ze direct uitgeladen en geslacht (is een dorpsslager, dus geen grote hokken vol zenuwachtige varkens maar heel kleinschalig). De slager heeft ze toen schoongemaakt en versneden en toen ze klaar waren heeft hij ons gebeld en konden we het vlees ophalen. Wat ons betreft een ideale regeling.
Edit: ik bedacht me net trouwens dat de BBC een hele interessante serie had waar een groep historici ook 'self sufficient' probeerden te leven (dus met varkens, kippen, ganzen, schapen, moestuin, bijen etc.) op de Victoriaanse manier. Ze bouwden ook zelf varkenshokken en dergelijke en hadden twee soorten varkens (ook voor de slacht). Ik vond het heel boeiend om te zien. Het heette geloof ik Victorian Farm, echt wel een aanrader als je van dat soort dingen houdt!
[ Bericht 5% gewijzigd door Miss_Isis op 19-06-2010 09:53:53 ]
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken
F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!